Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tarpeeksi kun vituttaa niin ajaa vaan siinä hidastetöyssyn kohdalla ohi niistä, tulee hilpeyttä aiheuttavia reaktioita :D

Tuossa kohdassa vaan sattui olemaan myös keskikoroke, olisi pitänyt kiertää senkin toiselta puolelta, ja se keskikoroke taisi alkaa jo aiemmin, että siinä vaiheessa kun tajusi, kuinka hitaasti se toinen sen ohittaa, oli jo liian myöhäistä.

Tokihan siitä lintulaudasta olisi pitänyt jo etukäteen tajuta, että vauhti tulee olemaan tuota luokkaa siinä töyssyssä.
 
Oon kerran Kempeleessä ajanut tällaisesta sankarista ohi korotetulla risteysalueella (kyllä, olen todella paha rikollinen) yöllä kun ihan oikeasti meni hermot siihen hidasteiden viistosti kiipeämiseen. Tästä on tosin vuosia aikaa. Meni tuninkikuskilla niin pasmat sekaisin, että jäi siihen ihmettelemään tapahtunutta hetkeksi.

Joskus 19v:nä tuli samasta kohdasta kaahattua Daewoo Kalos - romulla yli satasta. Hyppäsi kivasti ja olihan se tosi hauskaa silloin teinipoikana.
 
Hidasteet on ihan ok, mutta tässä kotitiellä on nyt 6kpl hidasteita alle kilometrin matkalla. Kaikki vielä törkeän teräväkulmaisia ja paskasti tehyjä jolloin keula putoaa "vastapalloon" ellei aja alle tyhjäkäyntinopeutta. Automaatilla saa siis oikeasti painaa jarrua vaikka tulisi tyhjäkäynnillä hidasteisiin.
 
Parasta on tuplahidasteet kun tulee alas ekasta, alusta jää lullaamaan ja nokka paukahtaa siihen seuraavaan. :D
 
Riisikippo oli taas vauhdissa moottoritiellä. Tampereelta lähtiessä rajoitus vaihtui 120 samantien, viitisen kilsaa ajeltiin letkassa kys. kipon perässä ohituskaistaa satasta. Jossain välissä älysi tehdä tilaa, mutta kun olin edennyt perän kohdalla saakka niin kyseinen sankari päätti kiilata siihen eteen takaisin. Vilautin valoja siinä puolen metrin päässä takapuskurista niin alkoi keskari ja nyrkki heilua sisällä. Näytin sitten keskaria ja pitkiä, tässä kohtaa tuli brake check, aika kovaa taisi jarruttaa kun meni hätävilkut päälle. Tämän jälkeen päätin poistua ja kiskaisin oikealta ohi.

Peilistä sai ihastella kun 3 tai 4 muutakin takana ollutta kikkailivat oikealta ohi.
 
Mukavaa viikonloppua puolin ja toisin :rofl: Mä en kyllä noiden logiikkaa millään ymmärrä, että miksi eivät hahmota aiheuttamaansa häiriötä. Tai sitten miksi tahallaan tekevät tuota :facepalm:
 
Mukavaa viikonloppua puolin ja toisin :rofl: Mä en kyllä noiden logiikkaa millään ymmärrä, että miksi eivät hahmota aiheuttamaansa häiriötä. Tai sitten miksi tahallaan tekevät tuota :facepalm:
Tämäpä se. Tämäkin tilanne alkoi ilmeisesti tämän kaverin sokeudesta kun ei huomannut rajoituksen vaihtuneen tai sitten ei vain kiinnostanut.

Käytös ainakin sitä luokkaa, että jos olisi kojelautakameraan tuo tullut niin video lähtisi eteenpäin, mutta en ole vielä moista hankkinut...
 
Pitäis hankkia kamera autoon, on nimittäin kaikenlaista sankaria tullut nähtyä. Ilman valoja ajavia näkee joka päivä pimeään asti. Sitten nämä joita liikennesäännöt ei liikuta.

Eniten vituttaa kaikki.

1. Perässä roikkujat, joilla vauhtia oli mutta eivät ohitta.
2. Edellämainitut tientukkeet, jotka täyttyy ohittaa kerralla, koska ei väliinkään mahdu.
3. Rekat jotka ajaa toistensa persiissä. Yksikin rekka jo vituttaa, niin sitten kaksi kerralla.
3. Hitaat ajoneuvot, traktorit tai muuten vaan hitaasti ajavat. Eivät vahingoissakaan aja levikkeelle päästämään jonoa ohi.
4. Ohituskaistaa satasta ajavat jotta vain hän pääsee sen rekan ohi. 120 lasissa joku muukin ehtisi ohittaa.
5. Nämä jotka ajaakin sen 120km/h mutta puottaa suoran päässä 90 km/h jotta rekkakin joutuu jarruttamaan että ohitusletka pääsee eteen, ja turvavälit ei ole. (Huonosto selitetty, muttei parimminkaan osannut sanoa)
6. Nämä jotka jättää sen 200 metriä siihen rekkaan väliä ettei takanatulijat vahingossakaan ehdi mennä siitä edellä ajavasts rekasta ohi ohituskaistan aikana.
7. Ohittajat jotka tulee tyhjällä tiellä nokan eteen, varsinkin sateella. Ei paljon turvaväli paina mieltä.
8. Pitkät päällä ajavat tai muuten valot säädetty (jätetty säätämättä) siten että varmasti häikäisee jokaisen vastaantulijan.
9. Kaikki muu mikä jäi sanomatta
 
6. kohdan jotenkin ymmärrän, kun on pari kertaa tullut kunnon kivi tuulilasiin rekasta. Toki 100 metriäkin riittää hyvin...
 
Turussa on Läntisen Pitkäkadun ja Brahenkadun risteykseen tehty minimallinen liikenneympyrä. On nyt ollut paikoillaan varmaankin pari-kolme viikkoa. Osaavatko ihmiset ajaa siinä? Noh... tänään viimeksi nähtyä:




Ensimmäinen vilkuttaa vasemmalle ja ajaa ympyrän korokkeen väärältä puolelta ns. vastakarvaan, toinen vilkuttaa vasemmalle mutta sentään kiertää ympyrän oikeaan suuntaan ja kolmas taas ei vilkuttele mihinkään kun ajaa suoraan :rofl:
 
Turussa on Läntisen Pitkäkadun ja Brahenkadun risteykseen tehty minimallinen liikenneympyrä. On nyt ollut paikoillaan varmaankin pari-kolme viikkoa. Osaavatko ihmiset ajaa siinä? Noh... tänään viimeksi nähtyä:




Ensimmäinen vilkuttaa vasemmalle ja ajaa ympyrän korokkeen väärältä puolelta ns. vastakarvaan, toinen vilkuttaa vasemmalle mutta sentään kiertää ympyrän oikeaan suuntaan ja kolmas taas ei vilkuttele mihinkään kun ajaa suoraan :rofl:


Siitä on päässyt unohtumaan ne "muuttuneet liikennejärjestelyt" keltaiset kyltit. Ei tuossa montaa kertaa tarvitsisi vasemmalle kiertää ennen kolahdusta, tänäänkin näin jo pari tööttäilyä autoista, joiden kuskit luulivat muiden ajavan väärin.
 
Jo on pieni ympyrä :D Vähän epäilen, että pösön valtamerilaivan kääntösäteellä tekis tiukkaa ajaa koko kierros... Harvinaisen selvästi tuo ajosuunnasta katsoen oli merkattu, tosin keskustassa noi nuolet vähän hämää. Onko isommissa ympyröissä kunnon suuntanuolet, mutuilisin näin.
 
Meneekö tämä sitten tänne vai pyöräilyketjuun, mutta ei perkele että hajottaa tuo ihmisten ymmärtämättömyys STOP-merkistä. Työmatkan varrella olen jo tottunut siihen että autoilijat katsovat vain että onko tulossa autoja, ja paahtavat siihen pyörän eteen. Ei auta vaikka kuinka olisi lisäkylttiä stopin alla vihjaamassa pyöräilijöistä. Olen jo tottunut siihenkin että noi ajavat stopin läpi pysähtymättä, ja katsovat sinua kuin tekisit suurenkin virheen kun ajat siihen jatkeelle pyörällä.

Mutta eilinen akka, joka ensin katsoi minua, sitten kiihdytti stopin ohi jatkeelle, ja pysähtyi siihen. Pidän omat vauhdit tuossa maltillisena kun arvostan henkeäni enemmän kuin sitä että olisin oikeassa, mutta kyllä tuossa sai jo aika kova jarruttaa.(ajattelin että se katse + vauhti melkein nollassa stopin kohilla tarkottaisi että tyyppi pysähtyisi siihen)

Pysähdyin tyyliin metri matkustajan ikkunasta, katsoin sisään niin näkyi akan keskisormi, ja siitä se sit kiihdytteli liikenneympyrään. :D
 
Meneekö tämä sitten tänne vai pyöräilyketjuun, mutta ei perkele että hajottaa tuo ihmisten ymmärtämättömyys STOP-merkistä. Työmatkan varrella olen jo tottunut siihen että autoilijat katsovat vain että onko tulossa autoja, ja paahtavat siihen pyörän eteen. Ei auta vaikka kuinka olisi lisäkylttiä stopin alla vihjaamassa pyöräilijöistä. Olen jo tottunut siihenkin että noi ajavat stopin läpi pysähtymättä, ja katsovat sinua kuin tekisit suurenkin virheen kun ajat siihen jatkeelle pyörällä.

Mutta eilinen akka, joka ensin katsoi minua, sitten kiihdytti stopin ohi jatkeelle, ja pysähtyi siihen. Pidän omat vauhdit tuossa maltillisena kun arvostan henkeäni enemmän kuin sitä että olisin oikeassa, mutta kyllä tuossa sai jo aika kova jarruttaa.(ajattelin että se katse + vauhti melkein nollassa stopin kohilla tarkottaisi että tyyppi pysähtyisi siihen)

Pysähdyin tyyliin metri matkustajan ikkunasta, katsoin sisään niin näkyi akan keskisormi, ja siitä se sit kiihdytteli liikenneympyrään. :D
Tollasessa tilanteessa oon vääntänyt peilin kasaan ja läimässyt kattoa tjsp.
 
Joo sä väännät jä läimäset:rofl:
Jos mitään ei pasko, niin saapahan kuskin huomion ainakin tuolla. Pieni sanaharkkakaan ei haittaa, koska vaikka saisi vaan huudettua kuskille, että stop tai kolmio tarkoittaa myös pyöräilijöiden väistämistä, voi autoilija väitteen todenperäisyyden tarkistaa, jos mitään älyä löytyy päästä.
 
Jos mitään ei pasko, niin saapahan kuskin huomion ainakin tuolla. Pieni sanaharkkakaan ei haittaa, koska vaikka saisi vaan huudettua kuskille, että stop tai kolmio tarkoittaa myös pyöräilijöiden väistämistä, voi autoilija väitteen todenperäisyyden tarkistaa, jos mitään älyä löytyy päästä.

ja mitä tuolla pyörällä nyt viikon ajellut niin ei tulis mielenkään alkaa vääntämään kuka väistää, pimeää ja vettä sataa niin aivan mahdoton asia nähdä autosta sitä pyörää ennen kuin se on siinä vieressä ja toivoisin että jokainen pyöräilijä tämän tiedostaa.

Itellä on kaiken maailman valot ja heijastimet ja silti ihmiset ei näe, jotkut ei tiedä sääntöjä, mutta uskallan väittää että suurinosa ei oikeasti vain huomaa ainakin kun on seurannut ihmisten reaktioita kun oikein pelästyvät kun tajuavat mut siinä vieressä.

Toki kun kaikki pitää oikeuksistaan visusti kiinni eikä kukaan jousta niin sillähän sitä liikennettä ja varsinkin turvallisuutta parannetaan.
 
Turussa on Läntisen Pitkäkadun ja Brahenkadun risteykseen tehty minimallinen liikenneympyrä. On nyt ollut paikoillaan varmaankin pari-kolme viikkoa. Osaavatko ihmiset ajaa siinä? Noh... tänään viimeksi nähtyä:




Ensimmäinen vilkuttaa vasemmalle ja ajaa ympyrän korokkeen väärältä puolelta ns. vastakarvaan, toinen vilkuttaa vasemmalle mutta sentään kiertää ympyrän oikeaan suuntaan ja kolmas taas ei vilkuttele mihinkään kun ajaa suoraan :rofl:

Ei helvetti, ei tällaisia virityksiä saisi tehdä. Tuo on etenkin kevyen liikenteen näkökulmasta ihan hasardi kun suoraa ajavat autot voi vetää läpi hidastamatta ja rattia kääntämättä. Monelle aika vaikea käsittää, että tuosta "ympyrästä" ulos ajettaessa olet aina kääntyvä ajoneuvo, jonka pitää väistää kaikkea klv:n jatkeella tietä ylittäviä.
 
Jos väistämisvelvollinen alkaa vielä vittuilemaan jollain keskarilla, niin saattaisi mullakin mennä kuppi nurin. Ei se eteen ajaminen silloin enää mikään vahinko ole.

Niin, nythän kuultiin vain yhtä osapuolta, mitä näitä "pyöräilijöitä" katsoo jotka eksyy näihin huutamiseen ja keskarin näyttelyyn niin aika vahva provosointi sieltä pyöräilijältäkin tulee ja sitten on näitä jotka alkaa vääntämään peilejä ja hakkaa kattoa niin mitäpä meinaat mitä siitä tulee muuta kuin huutoa ja tappelua.:facepalm:

Jos mä olisin ollut @Tarnado ja olisin halunnut asian selvittää niin olisin ajanut siihen eteen ja kysynyt asiallisesti että huomasitko mitä meinas tapahtua.

Tuolla liikenteessä on niin paljon idiootteja että jos näille keskarin näyttäjille rupeaa huutamaan ja hakkaamaan autoa niin voit olla varma ettei siitä seuraa mitään järkevää.
 
En asettanut tietenkään lähtökohdaksi pimeää vesisadetta. Tuollaisella kelillä toki ymmärtää, että varovaisuutta vaaditaan enemmän. Noita nyt vaan sattuu ihan valoisina kesäpäivinäkin kun vetästään kolmion tai stopin takaa siihen jatkeelle katselemaan, tuleeko autoa. Eri asia mennä sinne jatkeen päälle, jos väistettävää fillaristia ei tule, ja jos siinä sit joutuu venailemaan sopivaa rakoa, niin kyllä se saapuva fillaristi osaa väistää, mutta kun noissa oon itsekin joutunut aika kovia jarrutuksia tekemään, niin silloin sen autoilijan oikeesti pitäisi osata väistää.

Aika yleinen tollasessa on, että kierrän auton edestä/takaa kummasta paremmin mahtuu ja läimäsen kattoa, konepeltiä tms, että autoilija tajuaisi ylipäänsä, että joku ongelma tilanteessa on. Muutoin se autoilija ei välttämättä tajua, että mitään ongelmaa olisi.
 
ja mitä tuolla pyörällä nyt viikon ajellut niin ei tulis mielenkään alkaa vääntämään kuka väistää, pimeää ja vettä sataa niin aivan mahdoton asia nähdä autosta sitä pyörää ennen kuin se on siinä vieressä ja toivoisin että jokainen pyöräilijä tämän tiedostaa.

Itellä on kaiken maailman valot ja heijastimet ja silti ihmiset ei näe, jotkut ei tiedä sääntöjä, mutta uskallan väittää että suurinosa ei oikeasti vain huomaa ainakin kun on seurannut ihmisten reaktioita kun oikein pelästyvät kun tajuavat mut siinä vieressä.

Ei suoraan liity kanssa-autoilijoihin tai edes ärsytykseen, mutta viikonloppuna tuli pyöräilijä vastaan kun aurinko oli alhaalla. Pyöräilijä ajoi tien vasenta kaistaa eli tuli minua vastaan alamäessä (vieressä menee kyllä priimakuntoinen erillinen pyörätiekin, mutta annettakoon sen käyttämättömyys anteeksi). Itse ajoin siis autolla rajoituksen mukaan 50km/h ylämäkeen ja kuinka lujaa maantiepyörällä pääseekään alamäessä, ehkä 30-40km/h, no joka tapauksessa kohtaamisnopeus oli suuri. Yhtälöön lisättiin vielä vasta-aurinko niin huomasin pyöräilijän ehkä 10m ennen kohtaamista. Pyöräilijä kaatui, kun väisti minua ja menin siihen auttamaan. Kovin oli kiukkunen ja syytteli minua. Koitin selittää, että sitä pyöräilijää ei vain pystynyt näkemään kuin vasta vierellä. No mustelmilla ja ruhjeille selvisi, joten annoin pyöräilijän jatkaa manaamistaan ja lähdin menemään.

Tarinan opetus, toisia liikenteessä kulkijoita ei välttämättä pysty havainnoimaan ennen kuin on liian myöhäistä. Kannattaa siis etenkin kaksipyöräisillä olla erityisen tarkkana liikenteessä, helpommalla pääsee monesti jos antaa omista oikeuksistaan myöden.
 
Niin, nythän kuultiin vain yhtä osapuolta
Niin ja mä vastasin sen mukaan miten tarina kertojan mukaan meni.

En ala kehittelemään omia skenaarioita ja olkiukkoja kuten tässä alla:
mitä näitä "pyöräilijöitä" katsoo jotka eksyy näihin huutamiseen ja keskarin näyttelyyn niin aika vahva provosointi sieltä pyöräilijältäkin tulee
Miten risteystä lähestyvä pyöräilijä voi provosoida väistämisvelvollisen autoilijan ajamaan eteen? On kyllä aika mielenkiintoinen skenaario, jatka ihmeessä... :rolleyes:
 
Siis ajoi itse fillarilla vastaantulijoiden kaistalla ja syytti sinua kolarista :confused:
Mitähän siellä päässä taas liikkuu.. :facepalm:

Pään sisälle en uskaltanut lähteä porautumaan, mutta tiessä on siinä kohtaa kaarre. Ehkä se on kiva kanttailla ja hakea suorempaa linjaa. Kolariahan ei tapahtunut kirjaimellisesti eli osumaa ei tapahtunut. Pyöräilijä sujahti auton oikealta puolelta ohi auton ja korotetun erillisen pyörätien välistä. Olisko pyörä osunut pyörätien kanttariin ja siitä kaatunut? Kanttari on korotettu ja terävä ni autotieltä ei sinne pääse hyppäämättä.
 
Miten risteystä lähestyvä pyöräilijä voi provosoida väistämisvelvollisen autoilijan ajamaan eteen? On kyllä aika mielenkiintoinen skenaario, jatka ihmeessä... :rolleyes:

Miten sä sait tuon mun viestin väännettyä noin?o_O


Tarkoitin sitä että jos se autoilija tulee siihen suojatien päälle odottamaan että pääsee kääntymään niin hyvin yleisesti se pyöräilijä rupeaa kiukuttelemaan autoilijalle että auto seisoo hänen edessä, vaikka takaa kiertämällä vielä mahtuisi.

Esimerkiksi kuvassa, autoilija tulee ennen pyöräilijää risteykseen, ajaa mahdollisimman lähelle tietä odottamaan vuoroa, mutta tiellä on paljon liikennettä ja joutuu olemaan siinä pidempää kuin ajatteli, niin onko oikeutettua alkaa paukuttamaan auton peltejä kun kehtaa olla edessä vai kiertääkö perän kautta ohi ilman TURHAA provosointia?

kuva.JPG
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Tarkoitin sitä että jos se autoilija tulee siihen suojatien päälle odottamaan että pääsee kääntymään niin hyvin yleisesti se pyöräilijä rupeaa kiukuttelemaan autoilijalle että auto seisoo hänen edessä, vaikka takaa kiertämällä vielä mahtuisi.
Sellaiseen paikkaan ei risteyksessä saa pysähtyä, että voi olla jonkun tiellä. Jos tuo piirtämäsi kohta on mielestäsi hyvä paikka pysähtyä, niin miksei vaika pari metriä vielä edemmäs?
Esimerkiksi kuvassa, autoilija tulee ennen pyöräilijää risteykseen, ajaa mahdollisimman lähelle tietä odottamaan vuoroa, mutta tiellä on paljon liikennettä ja joutuu olemaan siinä pidempää kuin ajatteli, niin onko oikeutettua alkaa paukuttamaan auton peltejä kun kehtaa olla edessä vai kiertääkö perän kautta ohi ilman TURHAA provosointia?
Ym. tarinassa se provosoija oli autoilija keskisormineen.
 
Sellaiseen paikkaan ei risteyksessä saa pysähtyä, että voi olla jonkun tiellä. Jos tuo piirtämäsi kohta on mielestäsi hyvä paikka pysähtyä, niin miksei vaika pari metriä vielä edemmäs?
Kerros nyt idealisti sitten miten tuossakin tilanteessa (luukkosen kuva) sitten olisi pitänyt toimia, jos suojatien taakse jääden näkyvyys ei riitä? Pakkohan se on eteenpäin ajaa ja katsoa. Ihan normaalia toimintaa ja risteyshän ei ole tukossa. Se on sitten kuningaspyöräilijän henk. koht. ongelma, jos ei osaa rattia sen vertaa kääntää, että perästä pääsee ohi. <insert keppi pinnojen väliin kuva here>
 
No kyllä mun tapauksessa autoilijat on pysähtyneet sellasiin paikkoihin, että ohi ei pääse ainakaan mitenkään vauhtia ylläpitämällä vaan joutuu käytännössä pysäyttämään ja matelemalla veivailla pyörä sieltä auton edestä/takaa. Monessa paikoin on esimerkiksi keskikoroke ja jos autoilija vetäsee suoraan siihen jatkeen päälle ei sille keskikorokkeen väylälle pääse vaan joutuu kiertämään koko liikenteenjakajan esimerkiksi auton edestä ajorataa pitkin.. Parempi siis vähän herättää autoilijankin huomiota.

Otetaampa esimerkki. Ajoin Runeberginkatua Manskun yli Hesarille kohti sturenkatua. Siirryin heti Hesarille päästyäni siihen oikealla puolella olevalle pyörätielle. Linnunlauluntieltä tuli auto aikeenaan päästä myös Hesarille, mutta jäi siihen pyörätielle odottamaan vuoroaan. Tuossa paikassa ei yksinkertaisesti ollut mitään mahdollisuutta kiertää autoa muuten kuin keulan edestä ajoradalta. Läppäsin sitten siinä konepeltiin ja levitin käsiäni koittaen viestiä, että ensi kerralla silmät päähän. Noh, autoilija kääntyi perään, näki poliisipartion siinä Sturenkadun risteyksessä, vetäsi siinä pyörätielle ja selviteltiin sitten poliisin kanssa tilannetta. Kerroin, että autoilija tuli yllättäen jatkeelle, jouduin jarruttamaan aika voimakkaasti ja kiertämään ajoradalta, jolloin sitten osuin auton konepeltiin kädelläni (en toki suoraan sanonut aikeenani provosoida autoilijaa). Poliisisetä siinä sitten nuhteli autoilijan ja toivotti mulle turvallista kotimatkaa. Tais mennä viesti autoilijalle ainakin tolla kertaa perille :D
 
Joo no ei sitä ihan kaikkea kuitenkaan tarvii liikenteessä sietää. Jos joku selkeää välinpitämättömyyttään tukkii kelvin niin peiliin taputtaminen on aika pieni hinta siitä. Eri asia sitten ne risteykset, joissa esim. on pakko ajaa kelville. Pyöräilijät on yleisesti ottaen aika huonoja tulkitsemaan liikennetilanteita muista kuin omasta vinkkelistään.
 
Kerros nyt idealisti sitten miten tuossakin tilanteessa (luukkosen kuva) sitten olisi pitänyt toimia, jos suojatien taakse jääden näkyvyys ei riitä? Pakkohan se on eteenpäin ajaa ja katsoa. Ihan normaalia toimintaa ja risteyshän ei ole tukossa. Se on sitten kuningaspyöräilijän henk. koht. ongelma, jos ei osaa rattia sen vertaa kääntää, että perästä pääsee ohi. <insert keppi pinnojen väliin kuva here>

ja vaikka kuinka autoilija olisi väistämisvelvollinen niin jos hän on ensin siinä risteyksessä ei sinne kolmion taakse tarvitse jäädä odottamaan, varsinkin kun 99% sieltä auton takaa pääsee kiertämään esteettä, joku ihme käsitys tullut pyöräilijöille että 100m säteellä kaikki risteykset pitää olla auki että herra munamankeli pääsee esteettä ohi ilman ylimääräisiä mutkia!
 
Kerros nyt idealisti sitten miten tuossakin tilanteessa (luukkosen kuva) sitten olisi pitänyt toimia, jos suojatien taakse jääden näkyvyys ei riitä? Pakkohan se on eteenpäin ajaa ja katsoa. Ihan normaalia toimintaa ja risteyshän ei ole tukossa. Se on sitten kuningaspyöräilijän henk. koht. ongelma, jos ei osaa rattia sen vertaa kääntää, että perästä pääsee ohi. <insert keppi pinnojen väliin kuva here>
Viivoilla havainnollistettu näkyvyys sivuille. Jos tuosta suojatien takaa ei oikeasti näkisi kunnolla, niin silloin suunnittelija on jättänyt riittävästi tilaa pt:n jatkeen ja ajoradan väliin (kuvassa tätä tilaa ei ole).

Kokeilkaapa oikeasti tuolla ajaessanne miettiä tarkasti tuota risteysajoa ja miten se auto mihinkin risteykseen mahtuu. Huomaatte äkkiä, että sellaisia risteyksiä, joissa joutuu ajamaan kuten tuo punaisella piirretty tuossa kuvassa, on todella vähän.

WMx5DGi.jpg
 
No kyllä mun tapauksessa autoilijat on pysähtyneet sellasiin paikkoihin, että ohi ei pääse ainakaan mitenkään vauhtia ylläpitämällä vaan joutuu käytännössä pysäyttämään ja matelemalla veivailla pyörä sieltä auton edestä/takaa. Monessa paikoin on esimerkiksi keskikoroke ja jos autoilija vetäsee suoraan siihen jatkeen päälle ei sille keskikorokkeen väylälle pääse vaan joutuu kiertämään koko liikenteenjakajan esimerkiksi auton edestä ajorataa pitkin.. Parempi siis vähän herättää autoilijankin huomiota.

Näitä on paljon myöskin, sitä en kiistä, mutta se vituttaa myös autoilijana kun se eka menisi metrin eteenpäin niin sen ohi pääsisi kääntymään toiseen suuntaan. Ryhmittyminen on helvetin vaikeaa välillä ja yleensä naisilla ja sitten ollaan keskellä tietä kaikkien edessä.
 
Viivoilla havainnollistettu näkyvyys sivuille. Jos tuosta suojatien takaa ei oikeasti näkisi kunnolla, niin silloin suunnittelija on jättänyt riittävästi tilaa pt:n jatkeen ja ajoradan väliin (kuvassa tätä tilaa ei ole).

Kokeilkaapa oikeasti tuolla ajaessanne miettiä tarkasti tuota risteysajoa ja miten se auto mihinkin risteykseen mahtuu. Huomaatte äkkiä, että sellaisia risteyksiä, joissa joutuu ajamaan kuten tuo punaisella piirretty tuossa kuvassa, on todella vähän.

WMx5DGi.jpg

Mitä toi punainen auto sua estää, varsinkin jos oli siinä jo ennen sua? Mikä siinä on niin kauheaa kiertää, siitä oli kyse, sä luot nyt omia skenaarioita.
 
ja vaikka kuinka autoilija olisi väistämisvelvollinen niin jos hän on ensin siinä risteyksessä ei sinne kolmion taakse tarvitse jäädä odottamaan
Täähän on samaa tasoa sen erään liikenneympyräkeskustelun kanssa :rofl:
"Jos oon ensin kolmion takana niin mun ei tarvii väistää vasemmalta tulevia jos ne on tulleet mun jälkeen omien kolmioidensa kohdalle"
 
Itsehän ainakin kerroin, että tilanne on eri, jos autoilijalla ei ole väistettävää pyöräilijää kun siirtyy jatkeelle. Omissa keisseissä siihen on vaan vedetty ns. nenän edestä ja se ei ole hyväksyttävää.
 
Täähän on samaa tasoa sen erään liikenneympyräkeskustelun kanssa :rofl:
"Jos oon ensin kolmion takana niin mun ei tarvii väistää vasemmalta tulevia jos ne on tulleet mun jälkeen omien kolmioidensa kohdalle"

Meinaat että autoilijan pitää odottaa niin pitkään kolmion takana ettei näe yhtään pyöräilijää ja jalankulkijaa siinä tiellä. Saa odottaa aika pitkään! Tämä on juuri sitä joustamattomuutta mistä puhuin...
 
Just. Kannattaa koittaa opetella laskemaan kymmeneen.
Suurin osa näistä tapauksista on jalkakäytävälle pysäköityjä autoja, joista ei meinaa ohi päästä kuin ojan kautta. Peilin taitto vaan tapa huomauttaa paskasta pysäköinnistä jos kuski ei satu olemaan paikalla.
 
Meinaat että autoilijan pitää odottaa niin pitkään kolmion takana ettei näe yhtään pyöräilijää ja jalankulkijaa siinä tiellä. Saa odottaa aika pitkään! Tämä on juuri sitä joustamattomuutta mistä puhuin...
Häh? Eikö siinä kolmion takana yleensä odoteta, että ajoradalle tulee sopiva rako. Sitten katsotaan vielä nopeasti kevyt liikenne ja jalankulkijat ja jos kaikki ok, niin ei kun menoksi :confused:
 
ja vaikka kuinka autoilija olisi väistämisvelvollinen niin jos hän on ensin siinä risteyksessä ei sinne kolmion taakse tarvitse jäädä odottamaan, varsinkin kun 99% sieltä auton takaa pääsee kiertämään esteettä, joku ihme käsitys tullut pyöräilijöille että 100m säteellä kaikki risteykset pitää olla auki että herra munamankeli pääsee esteettä ohi ilman ylimääräisiä mutkia!

Tää on aika mielenkiintoinen näkökanta asiaan, menetteletkö samalla tavalla myös autoja kohtaa, eli väistät kolmion takaa vain sitä autoa joka oli risteyksessä samaan aikaan kuin sinä ja painat sitten kylmiltä myöhemmin tulleiden eteen? Vai odotatko kuitenkin, että muutkin autot risteävältä tieltä ovat menneet ja lähdet liikkeelle vasta sitten? Jos toimit autoja kohtaan eri tavalla kuin kevyttä liikennettä, miten perustelet eron itsellesi?

Tieliikennelain mukaan nimittäin väistämisvelvollinen ajoneuvo ei saa haitata muuta liikennettä jos joutuu risteykseen pysähtymään. Mä olen ajatellut, että se on kaikille ihan itsestään selvää ettei suojatien/jatkeen päälle pysähdytä, vaan sitä koloa jäädään kyttäämään joko sitä ennen tai sen jälkeen jos siellä on tilaa. Eihän ajoradallakaan tungeta autoa keskelle risteävää tietä ja jäädä siihen kyttäämään vapaata paikkaa vaikka se just itselle sattuis helpompaa olemaan.

15 §
Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen

Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.
 
Miten te liitytte sinne risteävälle tielle jos sieltä jalkakäytävän/pyörätien takaa ei ole näkyvyyttä?

Pakkohan siihen on mennä kyttäämään suojatien päälle, että näkisi edes minne ajaa.

Osa risteyksistä toki jätetty pari metriä tilaa suojatien jälkeen, mutta näin ei kaikkialla ole.

Toisen auton läpsyttelyä tai hakkaamista miettisin kaksi kertaa, herkempi kaveri painaa tossa kohtaa kaasua ja siinä tiedetään sitten ketä sattuu enemmän, riippumatta siitä kuka oli oikeassa.
 
Tää on aika mielenkiintoinen näkökanta asiaan, menetteletkö samalla tavalla myös autoja kohtaa, eli väistät kolmion takaa vain sitä autoa joka oli risteyksessä samaan aikaan kuin sinä ja painat sitten kylmiltä myöhemmin tulleiden eteen? Vai odotatko kuitenkin, että muutkin autot risteävältä tieltä ovat menneet ja lähdet liikkeelle vasta sitten? Jos toimit autoja kohtaan eri tavalla kuin kevyttä liikennettä, miten perustelet eron itsellesi?

Tieliikennelain mukaan nimittäin väistämisvelvollinen ajoneuvo ei saa haitata muuta liikennettä jos joutuu risteykseen pysähtymään. Mä olen ajatellut, että se on kaikille ihan itsestään selvää ettei suojatien/jatkeen päälle pysähdytä, vaan sitä koloa jäädään kyttäämään joko sitä ennen tai sen jälkeen jos siellä on tilaa. Eihän ajoradallakaan tungeta autoa keskelle risteävää tietä ja jäädä siihen kyttäämään vapaata paikkaa vaikka se just itselle sattuis helpompaa olemaan.

Sä nyt haluat tahalleen ymmärtää väärin, perusajatuksena on totta kai että kolmion takana oleva väistää ja antaa tietä, mutta varsinkin ruuhka-aikana sieltä ei pääse kukaan pois ellei vastapuolelta löydy joustoa.

Mun alkuperäinen pointti oli siinä että pienellä joustolla liikenne sujuu kaikkien kannalta paremmin ja kukaan ei siitä kärsi. Totta kai on niitä räikeitä rikkeitä kun syyttä tullaan eteen niin että meinaa ihmiset jäädä alle mutta siitä en nyt puhunut. Liikenne ei aina ole niin mustavalkoista ja pelisilmää tarvitaan kaikilta.
 
Viimeksi muokattu:
Häh? Eikö siinä kolmion takana yleensä odoteta, että ajoradalle tulee sopiva rako. Sitten katsotaan vielä nopeasti kevyt liikenne ja jalankulkijat ja jos kaikki ok, niin ei kun menoksi :confused:
Ajatko autoa yhtään vai miksi olet noin pihalla reaalimaailmasta? Kolmion kohdalla himmataan, katsotaan kevytliikenne ja jos sitä ei ole välittömässä läheisyydessä, siirrytään risteysalueelle odottamaan rakoa. Josta on helvetisti parempi näkyvyys kuin kolmion takaa. Tuolla sun piirtämällä alueella tee vielä paskaakaan vaikka olis "vaan" 40-50 km/h alue. Joku tulee prätkällä 70 km/h, niin pääset just sopivasti kolmion takaa liikkeelle, kun kolahtaa kuskinoveen. Se on sitten edelleenkin voivoi, jos ko. odotusaikana joku pyöräilijä joutuu vähän koukkaamaan tai jopa odottamaan ahtaassa paikassa, jos auto ei ole päässyt liikkeelle. Toki pyörän selästä 100-200 metrin päästä trikoot tiukalla voi tuntua siltä, että se sika ajoi väistämisvelvollisena väylän tukkoon.

e: Rohkenen myös väittää, että kokonaisturvallisuuden kannalta on huomattavasti parempi, että sillä autolla ei ole sekä kevli että autotie seurattavana, kun lähtee liikkeelle.
 
e: Rohkenen myös väittää, että kokonaisturvallisuuden kannalta on huomattavasti parempi, että sillä autolla ei ole sekä kevli että autotie seurattavana, kun lähtee liikkeelle.

Tämä on myös hyvä huomio, kun auto on turvallisesti ylittänyt kelvin ja odottaa pysähtyneenä että pääsee jatkamaan on onnettomuuden riski 50% pienempi.

ja edelleen vilkkaaseen ruuhka-aikaan sä joudut olemaan siellä kolmion takana vaikka 2h jos et voi siihen kelvin päälle mennä odottamaan.

Pyöräilijät itse vaatii autoilijoilta ehdotonta liikenteen noudattamista ja aina pitää olla satojen metrein ennakointi ettei vain ole pyöräilijän edessä risteyksessä ja sitten pyöräilijät itse pujottelee liikenteen seassa, milloin ajetaan kelvillä, milloin autotiellä, risteyksissä oijotaan ja koko ajan mennään niin kovaa kuin vain pääsee muista välittämättä ja vain koska oikeus.
 
En tiedä missä täällä porukka autollaan ajaa, mutta harvoin mun matkalle on osunut risteyksiä missä ihan oikeasti olis "pakko" vetää auto suojatien/jatkeen päälle jotta tielle näkis siitä jotenkin ratkaisevasti paremmin kuin ko. suojatien reunasta, eikä siellä suojatien edessä olis tilaa ottaa auto (ainakin lähes) kokonaan suojatieltä pois kulkua häiritsemästä, jos parempaa lähtöpaikkaa tarvitsee kytätä.

Yleisesti ottaen kaikki kaupunkikorttelia "isommat" tiet on varustettu ajoradan ja kelvin erottavalla pientareella, ja risteykset tehty sen verran loiviksi, että sen auton mahtuu tunkemaan kokonaan tai lähes kokonaan sinne suojatien ja ajoradan väliselle alueelle. Mikäli sellaista ei ole, niin se risteys on muuten niin avonainen että sieltä ennen suojatietä näkee ihan yhtä hyvin sivulle kuin suojatien päältäkin. Ylivoimaisesti suurin osa "suojatielläseisottajista" joita liikenteessä olen nähnyt on sellaisia jotka ei hahmota autonsa ulkomittoja ja ne vetää sen auton keskelle suojatietä parkkiin vaikka suojatien reunasta risteävän ajoradan reunaviivaan on vielä kaksi metriä matkaa

Jossain keskusta-alueilla voi olla sellaisia haistvittu-risteyksiä, joissa näkyvyys toiseen suuntaan on melkolailla nolla talon seinän tms. takia, mutta ne on kyllä sen verran poikkeuksia, etten niiden perusteella pidä suojatielle auton tuuttaamista yleisellä tasolla hyväksyttävänä.

Esimerkki huonon näkyvyyden risteyksestä missä on pakko ängetä suojatielle koska oikealle ei näe https://goo.gl/maps/7yUktW6SVsH2
Paikka missä autoilija odotti suojatien päällä kun ennen suojatietä ei nähnyt ja suojatien yli ei osattu mennä https://goo.gl/maps/YkkwvXW2XdC2
 
Ajatko autoa yhtään vai miksi olet noin pihalla reaalimaailmasta?
Ajan. Enpä muista milloin viimeksi olisi pitänyt auton kanssa kelvin jatkeen päälle ajaa kuupoilemaan.
Se on sitten edelleenkin voivoi, jos ko. odotusaikana joku pyöräilijä joutuu vähän koukkaamaan tai jopa odottamaan ahtaassa paikassa, jos auto ei ole päässyt liikkeelle. Toki pyörän selästä 100-200 metrin päästä trikoot tiukalla voi tuntua siltä, että se sika ajoi väistämisvelvollisena väylän tukkoon.
Ei pieni koukkaaminen haittaa mitään. Mutta kun välillä näkee tapauksia, että auton mitasta yli 80% on kelvin jatkeella vaikka mitään tarvetta tällaiseen "tukkimiseen" ei olisi. En ole sellaista risteystä vielä nähnyt, missä siitä seepraraidasta on pakko peittää metriä enempää oli tilanne mikä tahansa.
 
Kyllähän noita paskan näkyvyyden paikkoja ainakin helsingin keskustan ulkopuolisissa taajamissa asutusalueilla näkee. Yleensä noi on tosin jotain pihojen (kodit, kaupat) ulosajoväyliä, jotka sinänsä menee sen pyörätien yli eivätkä suoranaisia katujen risteyksiä. Noi ei vaan kovin yleisiä ole ja silloin kun sellaseen sattuu, on parasta vaan edetä varovasti ja liikennesääntöjen mukaan eikä tuupata keulaa sinne jatkeelle.

Kuten sanottua, jos sen suojatien/pyörätien jatkeelle on pakko jäädä, että näkisi sen ajoradan liikenteen, niin silloin siihen kyllä voi mennä, kunhan näköpiirissä ei ole niitä pyöräilijöitä silloin kun siihen ajetaan. Jos tullaan vaikkapa pihakadulta tms, jolta ei näe edes sitä pyörätien liikennettä, niin silloin tulee kyllä mielestäni nousta autosta ulos, kurkata omin silmin se kevyen liikenteen väylä, jos siellä ei näe ketään, niin ripeästi autoon ja siihen pyörätien päälle. Ei luulis olevan liikaa vaadittu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 808
Viestejä
4 679 235
Jäsenet
76 662
Uusin jäsen
benq

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom