Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Itse ajan aika paljon noita pönttöteitä ja niillä nyt ei kauheasti kannata kaahata. Tasainen ajo vakkarilla just alle sakkorajan. Ja sit välillä tulee noita huomautuksia (jokunen räpsy vuoteen, kuten aiemmin mainitsin, mutta sakkoja ei ole tullut).
 
No mitähän tämä kommentti taas kertoo sinusta kuljettajana...toki jokainen taaplaa tyylillään, en minä ainakaan sakkoja huvikseni ota/maksa. Nykyvuosikymmenellä ei ole kyllä näitä "ansojakaan" tullut vastaan, joskus takavuosina noita fööniukkoja pusikoissa vielä näki.:D

Omakin mittarinopeus tuppaa olemaan _aina_ 10-30km/h yli suurimman sallitun ja silti viimeisimmät sakot on vuodelta 2009, nekin peltipöntöstä.
Nykyisellä olemattomalla valvonnalla täytyy olla sokea tai tyhmä, jos niitä sakkoja solkenaan saa...

Ei niitä fööniukkoja ole näkynyt sitten vuoden 2005. Pari vuotta sitten esim sain sakot juuri kuvailemassani paikassa. Pitkä peltoaukea ja joku bussipysäkkiä ja sitten hylätty saha tmv. ränsistynyt koppi jonka takana gestapot vaani pahaa-aavistamattomia lainrikkojia. En jaksanut vakkariin koskea kun tiesin että kilometritolkulla joka suuntaan on tyhjää eikä todellakaan mitään lapsia juokse tyhjältä bussipysäkiltä kun näkyvyyttä joka suuntaan kymmeniä metrejä. Sieltä ryteiköstä niin vain maija ampaisi perään ja pääsi sakottamaan.

Eihän sille mitään voi, ei se poliisien sakottaminen minua vituta kun tiedän että työtään vain tekevät. En siltikään aio joka hemmetin paikassa ajella järjettömiä nopeusrajoituksia noudattaen 110% varmuudella noudattaen. Järkeä saa käyttää.

Olen lisäksi huomannut että sakkojen saamisen tiheys on suoraan verrannollinen ajokilometreihin. alta kolmekymppisenä tuli ajettua monta vuotta yli 50tkm/ vuosi ja kokoajan sai olla sakkorajan kanssa tarkkana. Nykyään sakkoja tulee ehkä kerran pariin vuoteen.


Lisäksi tuo Miixx:n komentti tukee omaakin näkemystäni siitä että kyllä sitä 10-30kmh ylinopeuksia voi aika turvallisesti ajaa. Silloin vielä vähemmän ymmärrän näitä lakikirja kädessä tasan sallittua _mittarinopeutta_ ajavia idiootteja. Pahoittelen kielenkäyttöäni, mutta sitä ne mielestäni ovat.
 
Mulla on lievästi madallettu ennen kaikkea jäykkäalustainen auto jolla pääsee hidasteistakin, mutta yleensä oman mukavuuden vuoksi ryömintävauhtia, samaten jos asfalttitöiden seurauksena on pinta-asfaltin rouhinnasta jääneitä kynnyksiä tienpinnassa niin joutuu ryömimään oli kyseessä sitten kehätie tai taajama.

Voin tavallaan ymmärtää sun tuskan mut en siltikään. En ymmärrä sitä miks takana pitää tööttäillä ja välkytellä valoja jos vaikkapa jossain röykkysellä tietyömaalla matelen sen 50m ja takana ajava menettää 30sekkaa aikaansa..
En minäkään niistä työmaiden röykyistä suostu ajamaan vauhdilla kun auto hajoo mutta minkä takia mukulakivillä tms ei voi ajaa normaalisti.

Ja noissa loivissa hidasteissa tuntuu kaikki jarruttelevan riippumatta onko mimmoinen alusta.
 
En minäkään niistä työmaiden röykyistä suostu ajamaan vauhdilla kun auto hajoo mutta minkä takia mukulakivillä tms ei voi ajaa normaalisti.

Ja noissa loivissa hidasteissa tuntuu kaikki jarruttelevan riippumatta onko mimmoinen alusta.
No kovalla alustalla mukulakivet on kyllä yhtä tärinähelvettiä. Joskus keskustaan eksyessä ajan pakolliset mukulakivet ykkösvaihteella alle 10km/h kävelyvauhtia..
 
No kovalla alustalla mukulakivet on kyllä yhtä tärinähelvettiä. Joskus keskustaan eksyessä ajan pakolliset mukulakivet ykkösvaihteella alle 10km/h kävelyvauhtia..
Sitä vartenhan ne madalletut kuuluu sinne radalle eikä tukkimaan kaupunkien liikennettä.

Pari kertaa tommosessa istunut ja kolmatta ei kyllä tule. Mitä hyötyä jostakin madalluksesta edes on perus ajossa jos lain mukaan liikutaan?

On kai sillä madalletulla alustalla kiva ajella jotakin mutkateitä, mutta helposti lähtee kortti jos sitä alustaa alkaa oikeasti hyödyntämään.
 
Sitä vartenhan ne madalletut kuuluu sinne radalle eikä tukkimaan kaupunkien liikennettä.

Pari kertaa tommosessa istunut ja kolmatta ei kyllä tule. Mitä hyötyä jostakin madalluksesta edes on perus ajossa jos lain mukaan liikutaan?

On kai sillä madalletulla alustalla kiva ajella jotakin mutkateitä, mutta helposti lähtee kortti jos sitä alustaa alkaa oikeasti hyödyntämään.

Ulkonäköseikat (makukysymys toki), tilanne/sovelluskohtaisesti parempi ajetravuus, on myös huomattava että monet käyvät radalla sillä katuharrasteellakin ja/tai ihan käyttiksellään.
 
No itse kävin tänä kesänä ajamassa tolla kesäharrasteella neljät ratapäivät, ja se auto pitää sinne radalle ihan ajaa. Hämeenlinnassa hienoa katusuunnittelua muuten kun stadin suunnalta tullessa mukulakiviä matkalla ahvenistolle :D. Jokatapauksessa se auton alusta on normiajoon ihan hyvä eikä mukulakiviäkään säikähdä, mutta kyydissä vituttaa joten hiljaa ajettava. En tosin ole keskustassakaan kuin kerran käynyt sillä, että aika vähän noihin ongelmapaikkoihin joutuu ja välttelen esim tietyöalueita sen jälkeen kun sellaselle kerran satun.
 
Ärsytti varmaan puolin ja toisin, mutta koin olleeni oikeassa. Menin kaupan pihaan ja viistosti oikealle parkkiruuturivin päähän tarjoitus peruutella. Rivi oli siis siten että tulosuuntaan autot on poikittain ja rivien välissä koroke. Ajoin reunimmaisen ruudun yli samalla kääntäen oikealle oikasten auton ruutuun nähden ja iskin pakin päälle. Kattelin peileistä viivoja, niin takaa tuli (laita auton merkki tähän)-kuski ja veti ruudukon yli minun takaa ohi sinne lähelle sisäänkäyntiä. Ei ollut kaukana että oisin vetänyt sen mamman oven lyttyyn.

Parkeerasin auton ja kysyin kävellessä n. 50-60v tyypiltä että huomasitko että meinasi mennä (laitan auton merkki tähän) kylki ruttuun. Vastauksen oli jotain että mikset ajanut toiseen ruutun tms. Sanoin, että miksi lähdit takaa ohi kun oli peruuttamassa. Toinen vastaus sisälsi "yllättäen" haista v¤%&" ja muuta huutelua että minun syy. Vastasin huutoon että "myönnä virheesi", niin taas jotain huutelua perään. Että näin tänään :tdown:
 
Hiukan hämmentää mieltä, kun tässä GMaps linkin osoittamassa kohdassa porukka hyvin usein ajaa 75-80 km/h ja kiihdyttää sataseen _vasta liityttyään_ motarille. Tuossa ei todellakaan ole kyse siitä, etteikö voisi tai ehtisi kiihdyttää, tai olisi huono näkyvyys.
Mikä **ttu siinä on, ettei ymmärretä kiihdyttää siihen nopeuteen, mitä liikennevirta etenee tiellä, johon on liittymässä? :mad:
Kysyjille tiedoksi: osaan jättää moisiin tapauksiin riittävän välin, jotta voin itse liittyä motarille haluamallani nopeudella. Varsinaista ongelmaa ei tästä itselleni koidu (kuten ei aiemmin keskustelussa olleesta "pussituksestakaan"), mutta ärsyyntymiskynnys ylittyy.
Tuota tapahtuu muuallakin Vantaalla moottoritie-liittymissä. Esim. muutama kilometri aiemmin Korsossa ihmiset liittyvät tielle 60-80km/h vauhdilla vaikka kyse on 120-rajoitusalueesta. Jatkuvasti näkee paniikkijarrutuksia ja vaaratilanteita kun tiellä olevat eivät tajua väistää vasemmalle kaistalle. Viimeksi pari päivää sitten tuli tilanne missä edessä ollut auto tuli sitä n. 60km/h vauhtia ja kuikuili moottoritien suuntaan. Minä ja muut takana tulleet liityimme moottoritielle ja lähimme kiihdyttämään. Moottoritiellä oli melko autiota joten siirryin nopeasti suoraan vasemmalle kaistalle. Tuloksena oli se, että meitä oli yhdessä kohtaa kolme rinnakkain: Minä vasemmalla kaistalla, toinen auto oikealla kaistalla ja tämä uuvattihidastelija ajoi reunaviivan oikealla puolella kun ei päässyt liittymään moottoritielle.

Minäkään en ymmärrä, että miksi ihmeessä kiihdyttäminen pitää aloittaa vasta moottoritiellä, eikä jo kiihdytyskaistalla? Kyse ei voi olla pelosta, koska nämä kuskit varmasti tietävät, että moottoritielle liittyminen on helpompaa ja turvallisempaa kun ajaa sitä yleisen liikennevirran nopeutta; paljon helpompi reagoida.
 
Minua ihmetyttää se, että ns. "katumaastureilla" ajavat tuntuvat ajavan todella hitaasti töyssyistä; monet meinaavat pysähtyä jokaisen töyssyn edessä.
Niissä on huono alusta yhdistettynä korkeaan maavaraan ja suureen painoon että tuntuu epämukavammalta kuin "normaalilla" autolla.
 
Tuota tapahtuu muuallakin Vantaalla moottoritie-liittymissä. Esim. muutama kilometri aiemmin Korsossa ihmiset liittyvät tielle 60-80km/h vauhdilla vaikka kyse on 120-rajoitusalueesta. Jatkuvasti näkee paniikkijarrutuksia ja vaaratilanteita kun tiellä olevat eivät tajua väistää vasemmalle kaistalle. Viimeksi pari päivää sitten tuli tilanne missä edessä ollut auto tuli sitä n. 60km/h vauhtia ja kuikuili moottoritien suuntaan. Minä ja muut takana tulleet liityimme moottoritielle ja lähimme kiihdyttämään. Moottoritiellä oli melko autiota joten siirryin nopeasti suoraan vasemmalle kaistalle. Tuloksena oli se, että meitä oli yhdessä kohtaa kolme rinnakkain: Minä vasemmalla kaistalla, toinen auto oikealla kaistalla ja tämä uuvattihidastelija ajoi reunaviivan oikealla puolella kun ei päässyt liittymään moottoritielle.

Minäkään en ymmärrä, että miksi ihmeessä kiihdyttäminen pitää aloittaa vasta moottoritiellä, eikä jo kiihdytyskaistalla? Kyse ei voi olla pelosta, koska nämä kuskit varmasti tietävät, että moottoritielle liittyminen on helpompaa ja turvallisempaa kun ajaa sitä yleisen liikennevirran nopeutta; paljon helpompi reagoida.

Väärin. Ei tarvitse/pidä väistää ohituskaistalle, paitsi jos on lähdössä ohitukseen liittymän kohdalla.

Josta tullaan siihen että minun mielestä pitäisi maalata moottoritien liittymien kohdalle valkokeltainen ohituskielto viivalla joka saataisi estää sen, että oikealla kaistalla olija ei siirry ohituskaistalle väistääkseen liittyjää. Tässä on ongelma oikeasti hitaiden (rekat yms), mutta silloin pitäisi hiljentää/kiihdyttää. Ongelmahan tuo on vapaa liikkuminenkin nykyään.

Lisäystä sen verran, että Vantaan motarien liittymissä työmatkalaiset juurikin väistää/ampuu heti liityttyään ohituskaistalle, jolloin liikenne ruuhkautuu. Tämän huomaa siitä että liittymän kohdalla oikea kaista vetää paremmin kuin ohituskaista. Ja aika usein näissä koliseekin, kun nopeusero voi olla 70km/h.
 
Ketä oikeesti kiinnostaa jos joku jarruttaa johonkin hidasteeseen. Sen nimi on hidaste ja siihen hidastetaan. Ymmärrän, että hidasteiden pitäisi lähtökohtaisesti mahdollistaa nopeusrajoituksen mukainen ajo siitä yli, esim 30 alueella voi olla isompi töyssy kuin 40 alueella, mutta ei se vaan niin mene. Jos joku haluaa ajaa mateluvauhtia töyssyn yli niin ei se takanaolijaa hidasta kuin sekunteja ellei nyt jollain pätkällä näitä töyssyjä ole useita.
 
No itse kävin tänä kesänä ajamassa tolla kesäharrasteella neljät ratapäivät, ja se auto pitää sinne radalle ihan ajaa. Hämeenlinnassa hienoa katusuunnittelua muuten kun stadin suunnalta tullessa mukulakiviä matkalla ahvenistolle :D. Jokatapauksessa se auton alusta on normiajoon ihan hyvä eikä mukulakiviäkään säikähdä, mutta kyydissä vituttaa joten hiljaa ajettava. En tosin ole keskustassakaan kuin kerran käynyt sillä, että aika vähän noihin ongelmapaikkoihin joutuu ja välttelen esim tietyöalueita sen jälkeen kun sellaselle kerran satun.

Ensi kerralla Tiiriön liittymästä ulos niin ei ole kiviä. Ne kivet on sinne laitettu ennen kuin mitään moottoriratoja oli edes keksitty.
 
Ensi kerralla Tiiriön liittymästä ulos niin ei ole kiviä. Ne kivet on sinne laitettu ennen kuin mitään moottoriratoja oli edes keksitty.
Jep, pitää ottaa tavaksi. Se nyt on selvä, että mukulakivet on sielä olleet pitkään, kunhan vaan tuota yheensattumaa puolivitsillä päivittelin :D
 
Väärin. Ei tarvitse/pidä väistää ohituskaistalle, paitsi jos on lähdössä ohitukseen liittymän kohdalla.

Josta tullaan siihen että minun mielestä pitäisi maalata moottoritien liittymien kohdalle valkokeltainen ohituskielto viivalla joka saataisi estää sen, että oikealla kaistalla olija ei siirry ohituskaistalle väistääkseen liittyjää. Tässä on ongelma oikeasti hitaiden (rekat yms), mutta silloin pitäisi hiljentää/kiihdyttää. Ongelmahan tuo on vapaa liikkuminenkin nykyään.

Lisäystä sen verran, että Vantaan motarien liittymissä työmatkalaiset juurikin väistää/ampuu heti liityttyään ohituskaistalle, jolloin liikenne ruuhkautuu. Tämän huomaa siitä että liittymän kohdalla oikea kaista vetää paremmin kuin ohituskaista. Ja aika usein näissä koliseekin, kun nopeusero voi olla 70km/h.
Sulkuviivat kaistojen väliin liittymien kohdalla olisi kyllä pop.
 
Ketä oikeesti kiinnostaa jos joku jarruttaa johonkin hidasteeseen. Sen nimi on hidaste ja siihen hidastetaan. Ymmärrän, että hidasteiden pitäisi lähtökohtaisesti mahdollistaa nopeusrajoituksen mukainen ajo siitä yli, esim 30 alueella voi olla isompi töyssy kuin 40 alueella, mutta ei se vaan niin mene. Jos joku haluaa ajaa mateluvauhtia töyssyn yli niin ei se takanaolijaa hidasta kuin sekunteja ellei nyt jollain pätkällä näitä töyssyjä ole useita.
Tähän voisi laittaa vertauksena, että ketä oikeasti kiinnostaa jos joku ohittaa vähän hitaasti, ei siinä mene aikaa hukkaan kuin sekuntteja.
 
Tähän voisi laittaa vertauksena, että ketä oikeasti kiinnostaa jos joku ohittaa vähän hitaasti, ei siinä mene aikaa hukkaan kuin sekuntteja.
Ei kai se sinänsä ketään haittaa, jos joku ohittaa hitaasti, kunhan ohittaja ohituksen suoritettuaan palaa sinne oikealle kaistalle ja antaa nopeammille tilaa eikä junnaa vasemmalla kaistalla.
 
Ei nyt ehkä sinällään ihan oikeassa topicissa, mutta tietty jos jaetaan vääriä ohjeita jonka mukaan toimitaan ärsyttää. Vai mitä mieltä olette liitteen kuvasta (tämän päivän Turun sanomat), ei äkkiseltään tunnu että kuvatekstin ohjeistuksen mukainen 100 metriä täyttyy?

varoituskolmio.jpg
 
Ei kai se sinänsä ketään haittaa, jos joku ohittaa hitaasti, kunhan ohittaja ohituksen suoritettuaan palaa sinne oikealle kaistalle ja antaa nopeammille tilaa eikä junnaa vasemmalla kaistalla.
No minua ei häiritse, mutta kun tätä lukee niin erittäin monia tuntuu häiritsevän.
 
Ei nyt ehkä sinällään ihan oikeassa topicissa, mutta tietty jos jaetaan vääriä ohjeita jonka mukaan toimitaan ärsyttää. Vai mitä mieltä olette liitteen kuvasta (tämän päivän Turun sanomat), ei äkkiseltään tunnu että kuvatekstin ohjeistuksen mukainen 100 metriä täyttyy?

varoituskolmio.jpg
Joo kunpa joku nykyään muistaisi varoituskolmiot, kolmostiellä on näkynyt paljon autoja pientareella eikä yhdessäkään koskaan kolmiota esillä. Kyllä tuossa kuvassa näyttää olevan silmämääräisesti noin sata metriä +/- 25m.
Kolmioita ei ehkä laiteta sen vuoksi että autoa ei aleta rassaamaan pientareella vaan odotetaan kiltisti hinausautoa/tiepalvelua? Toisaalta olen nähnyt myös paljon "hylättyjä" autoja ilman varoituskolmiota.
 
Jatkuvasti näkee paniikkijarrutuksia ja vaaratilanteita kun tiellä olevat eivät tajua väistää vasemmalle kaistalle.

Tässähän on se hauskuus, että sinne vasemmalle ohituskaistalle EI SAA lainsäädännön mukaan väistää moottoritielle tulijaa. Poislukien kolarivaaran takia väistö.

Itse pyrin joko hiukan hidastamaan liittymisen helpottamiseksi tai nykäisen tulijasta ohitse. Joskus saa mielenkiintoisia tilanteita aikaan, jos ajaa täysin luupäänä lain mukaan ja antaa kolmion takaa moottoritielle tulijan huolehtia väistämisestä ja tielle liittymisestä. :think:
 
Väärin. Ei tarvitse/pidä väistää ohituskaistalle, paitsi jos on lähdössä ohitukseen liittymän kohdalla.

Josta tullaan siihen että minun mielestä pitäisi maalata moottoritien liittymien kohdalle valkokeltainen ohituskielto viivalla joka saataisi estää sen, että oikealla kaistalla olija ei siirry ohituskaistalle väistääkseen liittyjää. Tässä on ongelma oikeasti hitaiden (rekat yms), mutta silloin pitäisi hiljentää/kiihdyttää. Ongelmahan tuo on vapaa liikkuminenkin nykyään.

Lisäystä sen verran, että Vantaan motarien liittymissä työmatkalaiset juurikin väistää/ampuu heti liityttyään ohituskaistalle, jolloin liikenne ruuhkautuu. Tämän huomaa siitä että liittymän kohdalla oikea kaista vetää paremmin kuin ohituskaista. Ja aika usein näissä koliseekin, kun nopeusero voi olla 70km/h.
Pointti oli siinä, että vaaratilanteita nähdään ainoastaan silloin jos jo moottoritiellä oleva ei väistä vasemmalle kaistalle. Nämä väistöt eivät aiheuta vaaratilanteita. Minä tosiaan ammun usein vasemmalle kaistalle, koska se edessä ajava liittyy 120-rajoitetulle moottoritielle 60km/h vauhdilla. Toki katson peileihin ja teen tuon liikkeen jos kykenen kiihdyttämään riittävään vauhtiin (140-150km/h) ennen kuin takana oleva pääsee lähelle.
 
Niissä on huono alusta yhdistettynä korkeaan maavaraan ja suureen painoon että tuntuu epämukavammalta kuin "normaalilla" autolla.
Toisaalta tuo selittää tämän ilmiön, mutta toisaalta ihmettelen entistä enemmän, että miksi näitä "katumaastureita" on olemassa.
 
Pointti oli siinä, että vaaratilanteita nähdään ainoastaan silloin jos jo moottoritiellä oleva ei väistä vasemmalle kaistalle. Nämä väistöt eivät aiheuta vaaratilanteita. Minä tosiaan ammun usein vasemmalle kaistalle, koska se edessä ajava liittyy 120-rajoitetulle moottoritielle 60km/h vauhdilla. Toki katson peileihin ja teen tuon liikkeen jos kykenen kiihdyttämään riittävään vauhtiin (140-150km/h) ennen kuin takana oleva pääsee lähelle.
Mitä sä nyt selität. Toi vasemmalle kaistalle väistäminen on kiellettyä siitä syystä, että siinä ei läheskään jokainen tajua katsoa peiliä ja kuollutta kulmaa ja arvioida, millä nopeudella takaa tuleva on ajamassa ohi. Kun oikealla kaistalla ajava näkee sen liittymäkaistalle aikovan ja vaihtaa kaistaa, niin se väistämisreaktio ei monella se mikä tulee mieleen toki ihan ymmärrettävästi, mutta se mikä ei tule mieleen on se, että kaistan vaihtaminen pitäisi suorittaa liikennesääntöjen mukaisesti ja siitä tulee niitä vaaratilanteita.

Sen sijaan vaaratilanteita ei nähdä, jos oikealla kaistalla oleva ei väistä vaan jatkaa ajoaan kuten kuuluukin. Se on sen liittyjän vastuulla tulla siihen liityttävälle tielle sellasella nopeudella, että liittyminen liikennevirran nopeudessa on mahdollista ja jos se ei jostain erikoistilanteesta johtuen onnistu (jyrkkä ramppi, lyhyt kiihdytyskaista, talvi tms) niin silloin sillä oikealla kaistalla olevalla on kyllä velvollisuus tehdä oma osuutensa, että sinne motarille pääsee liittyjä tulemaan, mutta se ei tarkoita kaistanvaihtoa vaan esim nopeuden hidastamista.
 
Mitä sä nyt selität. Toi vasemmalle kaistalle väistäminen on kiellettyä siitä syystä, että siinä ei läheskään jokainen tajua katsoa peiliä ja kuollutta kulmaa ja arvioida, millä nopeudella takaa tuleva on ajamassa ohi. Kun oikealla kaistalla ajava näkee sen liittymäkaistalle aikovan ja vaihtaa kaistaa, niin se väistämisreaktio ei monella se mikä tulee mieleen toki ihan ymmärrettävästi, mutta se mikä ei tule mieleen on se, että kaistan vaihtaminen pitäisi suorittaa liikennesääntöjen mukaisesti ja siitä tulee niitä vaaratilanteita.

Sen sijaan vaaratilanteita ei nähdä, jos oikealla kaistalla oleva ei väistä vaan jatkaa ajoaan kuten kuuluukin. Se on sen liittyjän vastuulla tulla siihen liityttävälle tielle sellasella nopeudella, että liittyminen liikennevirran nopeudessa on mahdollista ja jos se ei jostain erikoistilanteesta johtuen onnistu (jyrkkä ramppi, lyhyt kiihdytyskaista, talvi tms) niin silloin sillä oikealla kaistalla olevalla on kyllä velvollisuus tehdä oma osuutensa, että sinne motarille pääsee liittyjä tulemaan, mutta se ei tarkoita kaistanvaihtoa vaan esim nopeuden hidastamista.

Itse kuulun näihin että vaihdan kaistan vasemmalle jo kauan ennen ramppeja, vituttaa aina räpiä vakkaria pois päältä kun ei ne liittyvät kuitenkaan sitä kaasupoljinta löydä tai muuten osaa pitää tasaista nopeutta. Kaistanvaihto siinä missä muutkin ja kun niskanikamat toimii niin eipä siitä ongelmia tule.
 
Mitä sä nyt selität. Toi vasemmalle kaistalle väistäminen on kiellettyä siitä syystä, että siinä ei läheskään jokainen tajua katsoa peiliä ja kuollutta kulmaa ja arvioida, millä nopeudella takaa tuleva on ajamassa ohi. Kun oikealla kaistalla ajava näkee sen liittymäkaistalle aikovan ja vaihtaa kaistaa, niin se väistämisreaktio ei monella se mikä tulee mieleen toki ihan ymmärrettävästi, mutta se mikä ei tule mieleen on se, että kaistan vaihtaminen pitäisi suorittaa liikennesääntöjen mukaisesti ja siitä tulee niitä vaaratilanteita.

Sen sijaan vaaratilanteita ei nähdä, jos oikealla kaistalla oleva ei väistä vaan jatkaa ajoaan kuten kuuluukin. Se on sen liittyjän vastuulla tulla siihen liityttävälle tielle sellasella nopeudella, että liittyminen liikennevirran nopeudessa on mahdollista ja jos se ei jostain erikoistilanteesta johtuen onnistu (jyrkkä ramppi, lyhyt kiihdytyskaista, talvi tms) niin silloin sillä oikealla kaistalla olevalla on kyllä velvollisuus tehdä oma osuutensa, että sinne motarille pääsee liittyjä tulemaan, mutta se ei tarkoita kaistanvaihtoa vaan esim nopeuden hidastamista.
Ongelma on juuri siinä, että nämä liittyjät ajavat äärimmäisen alhaisella vauhdilla. Päivittäin näen tilanteita missä moottoritielle-liittyjät yrittävät mukaan 60-80km/h vauhdilla ja pyrkivät kiihdyttämään vasta liittymisen jälkeen. En ole nähnyt yhtään vaaratilannetta mikä olisi johtunut vasemmalle väistämisestä ja lähes päivittäin näen vaaratilanteita, mitkä aiheutuu siitä ettei oikeaa kaistaa ajava väistä.

Kuten aikaisemmin mainitsin, niin itse siirryn usein hyvin nopeasti vasemmalle kaistalle kun tulen moottoritielle. Aina välillä meitä on kolme rinnakkain kun se edessä ollut hidastelija ei kyennyt liittymään moottoritielle kunnialla ja joutui ajamaan reunaviivan oikealla puolella.

Ps. Useimmiten joudun painamaan jarrua voimakkaasti samalla kun siirryn moottoritielle ja vasemmalle kaistalle
 
Ongelma on juuri siinä, että nämä liittyjät ajavat äärimmäisen alhaisella vauhdilla. Päivittäin näen tilanteita missä moottoritielle-liittyjät yrittävät mukaan 60-80km/h vauhdilla ja pyrkivät kiihdyttämään vasta liittymisen jälkeen. En ole nähnyt yhtään vaaratilannetta mikä olisi johtunut vasemmalle väistämisestä ja lähes päivittäin näen vaaratilanteita, mitkä aiheutuu siitä ettei oikeaa kaistaa ajava väistä.

Kuten aikaisemmin mainitsin, niin itse siirryn usein hyvin nopeasti vasemmalle kaistalle kun tulen moottoritielle. Aina välillä meitä on kolme rinnakkain kun se edessä ollut hidastelija ei kyennyt liittymään moottoritielle kunnialla ja joutui ajamaan reunaviivan oikealla puolella.

Ps. Useimmiten joudun painamaan jarrua voimakkaasti samalla kun siirryn moottoritielle ja vasemmalle kaistalle
Kyllä itekin saatan rampilta ajaa suoraan vasemmalle jos tilaa on, mutta siitä ei varmaan tarvi väitellä että se tilan antaminen voi aiheuttaa ongelmia vaikkei kaikkien tapauksessa aiheuttaisikaan. Jouduimpa väistämään keskipientareelle tänä kesänä muuten rampista suoraan vasemmalle suikahtavaa kun meinasi tilla kylkeen (ei katsonut kuollutta kulmaa, mulla mittarinopeutta n. 130 sillä varmaan 100).
 
Ärsytti varmaan puolin ja toisin, mutta koin olleeni oikeassa. Menin kaupan pihaan ja viistosti oikealle parkkiruuturivin päähän tarjoitus peruutella. Rivi oli siis siten että tulosuuntaan autot on poikittain ja rivien välissä koroke. Ajoin reunimmaisen ruudun yli samalla kääntäen oikealle oikasten auton ruutuun nähden ja iskin pakin päälle. Kattelin peileistä viivoja, niin takaa tuli (laita auton merkki tähän)-kuski ja veti ruudukon yli minun takaa ohi sinne lähelle sisäänkäyntiä. Ei ollut kaukana että oisin vetänyt sen mamman oven lyttyyn.

Parkeerasin auton ja kysyin kävellessä n. 50-60v tyypiltä että huomasitko että meinasi mennä (laitan auton merkki tähän) kylki ruttuun. Vastauksen oli jotain että mikset ajanut toiseen ruutun tms. Sanoin, että miksi lähdit takaa ohi kun oli peruuttamassa. Toinen vastaus sisälsi "yllättäen" haista v¤%&" ja muuta huutelua että minun syy. Vastasin huutoon että "myönnä virheesi", niin taas jotain huutelua perään. Että näin tänään :tdown:
Nämä on näitä...

Tampereella eräs saman merkin edustaja halusi pesemään autoa. Olin peruuttelemassa ulos sieltä tsi pesulan ruudusta niin kaverin nokka odottaa siinä metrin päässä takana. Odottelin sitten pakki päällä siinä kunnes hermanni tajusi, että en mahdu ulos sieltä jossei hän väistä... jumalauta :D.

Minua ihmetyttää se, että ns. "katumaastureilla" ajavat tuntuvat ajavan todella hitaasti töyssyistä; monet meinaavat pysähtyä jokaisen töyssyn edessä.
Tämä.

Sulkuviivat kaistojen väliin liittymien kohdalla olisi kyllä pop.
Entäs kun täysperä liittyy. Ja vaikka venäläinen tai virolainen ratissa vielä mausteena.

Itse ainakaan piittaa tuosta säännöstä pätkääkään jos koen väistötarpeen myös väistän.

Mutta en harrasta sitä mitä puolet ihmisistä eli kun itsekin liityn niin taustapeilistä saa ihastella kun kaveri vaihtaa kaistaa ja 10s tämän jälkeen liittyy takaisin taakseni. :)

Ei nyt ehkä sinällään ihan oikeassa topicissa, mutta tietty jos jaetaan vääriä ohjeita jonka mukaan toimitaan ärsyttää. Vai mitä mieltä olette liitteen kuvasta (tämän päivän Turun sanomat), ei äkkiseltään tunnu että kuvatekstin ohjeistuksen mukainen 100 metriä täyttyy?

varoituskolmio.jpg
Tossa rantaväylän varressa tällä hetkellä joku auto, kolmio metrin päässä perästä.

Tuo kuvan suoritushan on jo 9/10, kolmion näkijähän kerkeää jo tajuamaan estee olemassaolon, joskaan tuskin kerkeää reagoimaan mitenkään.
 
Ongelma on juuri siinä, että nämä liittyjät ajavat äärimmäisen alhaisella vauhdilla.

Se on heidän ongelmansa, ja se pysyköön heidän ongelmanaan. Rikkomalla lakia ja yrittämällä tehdä siitä oman ongelmansa alkamalla väistelemään heitä teet siitä myös niiden ongelman, jotka ajaa lain mukaan ja joilla ei muuten olisi ongelmaa.

Päivittäin näen tilanteita missä moottoritielle-liittyjät yrittävät mukaan 60-80km/h vauhdilla ja pyrkivät kiihdyttämään vasta liittymisen jälkeen. En ole nähnyt yhtään vaaratilannetta mikä olisi johtunut vasemmalle väistämisestä ja lähes päivittäin näen vaaratilanteita, mitkä aiheutuu siitä ettei oikeaa kaistaa ajava väistä.

Sitä ohituskaistaa lujaa tulevan eteen änkeämisestä tulevaa vaaratilannetta nimenomaan ei näe, kunnes kolahtaa.

Se, että joku idiootti jumittaa kun ei saa liityttyä sen sijaan ei ole todellinen vaaratilanne.

Kuten aikaisemmin mainitsin, niin itse siirryn usein hyvin nopeasti vasemmalle kaistalle kun tulen moottoritielle. Aina välillä meitä on kolme rinnakkain kun se edessä ollut hidastelija ei kyennyt liittymään moottoritielle kunnialla ja joutui ajamaan reunaviivan oikealla puolella.

Ps. Useimmiten joudun painamaan jarrua voimakkaasti samalla kun siirryn moottoritielle ja vasemmalle kaistalle

Voisitko nyt opetella ajamaan näiden älyttömien temppuilujesi sijaan?
 
Se on heidän ongelmansa, ja se pysyköön heidän ongelmanaan. Rikkomalla lakia ja yrittämällä tehdä siitä oman ongelmansa alkamalla väistelemään heitä teet siitä myös niiden ongelman, jotka ajaa lain mukaan ja joilla ei muuten olisi ongelmaa.

Sitä ohituskaistaa lujaa tulevan eteen änkeämisestä tulevaa vaaratilannetta nimenomaan ei näe, kunnes kolahtaa.

Se, että joku idiootti jumittaa kun ei saa liityttyä sen sijaan ei ole todellinen vaaratilanne.

Voisitko nyt opetella ajamaan näiden älyttömien temppuilujesi sijaan?
Ongelma on vain siinä, että niitä vaaratilanteita ei tule noista väistöistä: Niitä näkee vain kun joku jääräpäisesti noudattaa liikennesääntöjä. Enkä puhu ainoastaan tilanteista missä olen liittymässä moottoritielle, vaan myös tilanteista missä olen jo valmiiksi moottoritiellä. Yleensä ajan vasenta kaistaa vauhdista johtuen. Toki käytän peilejä kaista vaihtoa tehdessä.

Nämä ovat melko yksinkertaisia ja selviä asioita kun omaa hieman kokemusta moottoritiellä ajamisesta
 
Entäs kun täysperä liittyy. Ja vaikka venäläinen tai virolainen ratissa vielä mausteena.

Itse ainakaan piittaa tuosta säännöstä pätkääkään jos koen väistötarpeen myös väistän

Sitten et luultavasti välittäisi siitä sulkuviivastakaan joten mikään ei muuttuisi. Ehkä sinua varten tarvitaan siihen kaide? ;)

Jos nyt pidetään ennakoiva ohitus, joka alkaa ennen kuin ollaan kiihdytyskaistan vierellä ja väistäminen toisen auton vierestä erillään. Kun näkee sen venäläisen tukkirekan niin vähänkin osaava kuski ennakoi ohitustarpeen satoja metrejä ennen tätä kuvitteellista sulkuviivaa/kaidetta.
 
Se liittyjän väistäminen on edelleenkin kielletty syystä. Aiheuttaa vasemmalla kaistalla olijalle vaikeasti ennakoitavan tilanteen. Sen sijaan liittyjän liittyminen oikealle kaistalle aiheuttaa oikeaa kaistaa ajavalle selkeän ja ennakoitavan tilanteen vaikka alinopeutta tultaisiinkin.
 
Ongelma on vain siinä, että niitä vaaratilanteita ei tule noista väistöistä: Niitä näkee vain kun joku jääräpäisesti noudattaa liikennesääntöjä.

Jaa että varatilannetta ei tule siitä kun joku yhtäkkiä täysin yllättäen hitaammalla vauhdilla kiillaa eteen :facepalm:

Enkä puhu ainoastaan tilanteista missä olen liittymässä moottoritielle, vaan myös tilanteista missä olen jo valmiiksi moottoritiellä. Yleensä ajan vasenta kaistaa vauhdista johtuen.

Eli siis yleensä ajat tukkien ohituskaistaa.

Toki käytän peilejä kaista vaihtoa tehdessä.

Peileistä ei näe kuolleessa kulmassa olevaa autoa.

Nämä ovat melko yksinkertaisia ja selviä asioita kun omaa hieman kokemusta moottoritiellä ajamisesta

Nämä todellakin ovat melko yksinkertaisia asioita. Silti et niitä ymmärrä vaan ajat muita liikennettä häiriten ja vaarantaen.

Niinkuin oikeasti, jos ymmärryksesi liikenteestä (ja halusi oppia ymmärtämään paremmin ja korjaamaan ajotapaasi) on tätä tasoa, voisitko mennä luopua ajokortistasi ja tyytyä vain liikkumaan julkisilla.
 
Taas on liikennesäännöt hukassa. Ei moottoritiellä mikään kiellä siirtymästä vasemmalle kaistalle, jos se on tarpeen. Ainoastaa tarpeettomat kaistanvaihdot, kuten siirtyminen vasemmalle ja hetikohta palaaminen oikealle tielle liittyneen taakse, ovat kiellettyjä. Jos rampista tullaan 60 km/h ja itsellä on vauhtia 120 km/h, niin siinä saattaa olla sellainen tarve kuin ohittaminen käsillä. Se, että ohitettava tulee rampista ja on vasta hetken päästä edessä, ei estä ennakoimasta tilannetta.
 
Jos ajelee pidempää matkaa niin alkaa kummasti arvostaa sitä ettei tarvitse olla vakkaria säätämässä jatkuvasti kun ääriharva kykenee ottamaan vauhtia sen verran että sitä kans olisi liittymishetkellä rajoituksen sallimat.
 
Sitten et luultavasti välittäisi siitä sulkuviivastakaan joten mikään ei muuttuisi. Ehkä sinua varten tarvitaan siihen kaide? ;)

Jos nyt pidetään ennakoiva ohitus, joka alkaa ennen kuin ollaan kiihdytyskaistan vierellä ja väistäminen toisen auton vierestä erillään. Kun näkee sen venäläisen tukkirekan niin vähänkin osaava kuski ennakoi ohitustarpeen satoja metrejä ennen tätä kuvitteellista sulkuviivaa/kaidetta.
No tätähän tässä hainkin. Nuo nyt ovat erikseen kun vaihtavat kaistaa kilometrin ennen ramppia siltä varalta että sieltä tulee joku.

Se liittyjän väistäminen on edelleenkin kielletty syystä. Aiheuttaa vasemmalla kaistalla olijalle vaikeasti ennakoitavan tilanteen. Sen sijaan liittyjän liittyminen oikealle kaistalle aiheuttaa oikeaa kaistaa ajavalle selkeän ja ennakoitavan tilanteen vaikka alinopeutta tultaisiinkin.
Ei siinä ole mitään vaikeasti ennakoitavaa ja luonnollisesti kaistaa vaihtava tarkastaa vasemman kaistan tilanteen ennen liikkeitä.
 
No tätähän tässä hainkin. Nuo nyt ovat erikseen kun vaihtavat kaistaa kilometrin ennen ramppia siltä varalta että sieltä tulee joku.

Ei siinä ole mitään vaikeasti ennakoitavaa ja luonnollisesti kaistaa vaihtava tarkastaa vasemman kaistan tilanteen ennen liikkeitä.
Jos noin vain aina olisikin..
 
Mulla on käynyt Keravan kohdilla etelään päin tullessa seuraava tilanne mikä onnistui yllättämään minut kyllä täysin:
Illalla vettä tulee ja kahden kaistan täydeltä autoa etelään päin menee, itse ajan oikeaa kaistaa ja vauhtia talvirenkailla sen reilun satasen. Oikealta nousee liittymä mottoritielle ja siinä on todella pitkä kiihdytyskaista, sieltä nousee hissukseen auto kiihdytyskaistan alkuun jonka oletan(virhe) ottavan tottakai vauhtia edes vähän lisää ennen kuin sieltä tulee.
No ilman vilkkua suoraan eteen sellasella kiskasuliikkeellä että ei muuta kuin absit hakkaamaan ja ei sitten osunut siihen autoon kun se tajusi mennä takaisin sinne kiihdytys kaistalle.
Kyllä motareita on tullut ajettua ja paljon, mutta tuo tilanne oli yllättävyydessään kyllä pahin.
Omaa emäntää olen yrittänyt ohjeistaa, että motarille ei ole mitään asiaa liittyä ellei vauhtia ole vähintään se mitä muilla siellä motarilla. Kyllä se vaan tuntuu joillekkin olevan jotenkin yllättävän vaikeaa kiihdyttää.
 
Yksi täysin ihmeellinen ja hämminkiä aiheuttava asia on väistämisvelvollisuus jos tiellä on esteitä. Näin taas niin ihmeellisen näytelmän että vaikea uskoa todeksi, ajoin omaa, esteetöntä kaistaani 60km/h alueella ja siinä vastaantulevien puolella oli jotain sähkölaitoksen kuorma-autoja ja duunareita tekemässä hommia. Vastaantulijoiden kaistasta oli blokattu noin puolet. Minä ajelin ison peräkärryn kanssa nollat taulussa paikan ohi kun vastaan tuli sitten osin minun kaistaa keski-ikäinen nainen henkilöautolla ja se rupesi vilkuttelemaan valoja minulle kun siinäpä ei työmaan ja minun lisäksi ollutkaan tilaa kolmannelle kulkijalle. Ja tie oli tuossa ihan suora, tukkopaikan ja vastaantulevan liilenteen näki satojen metrien päästä ilman ongelmia.

Siinä se aikansa tumpuloi kunnes sai auton peruutettua osin työmaalle että sain jatkaa matkaani. Ja valojen vilkuttelua ja käsien huitomista riitti.
 
Hiukan hämmentää mieltä, kun tässä GMaps linkin osoittamassa kohdassa porukka hyvin usein ajaa 75-80 km/h ja kiihdyttää sataseen _vasta liityttyään_ motarille. Tuossa ei todellakaan ole kyse siitä, etteikö voisi tai ehtisi kiihdyttää, tai olisi huono näkyvyys.
Mikä **ttu siinä on, ettei ymmärretä kiihdyttää siihen nopeuteen, mitä liikennevirta etenee tiellä, johon on liittymässä? :mad:
Kysyjille tiedoksi: osaan jättää moisiin tapauksiin riittävän välin, jotta voin itse liittyä motarille haluamallani nopeudella. Varsinaista ongelmaa ei tästä itselleni koidu (kuten ei aiemmin keskustelussa olleesta "pussituksestakaan"), mutta ärsyyntymiskynnys ylittyy.
Tuota tapahtuu muuallakin Vantaalla moottoritie-liittymissä. Esim. muutama kilometri aiemmin Korsossa ihmiset liittyvät tielle 60-80km/h vauhdilla vaikka kyse on 120-rajoitusalueesta. Jatkuvasti näkee paniikkijarrutuksia ja vaaratilanteita kun tiellä olevat eivät tajua väistää vasemmalle kaistalle. Viimeksi pari päivää sitten tuli tilanne missä edessä ollut auto tuli sitä n. 60km/h vauhtia ja kuikuili moottoritien suuntaan. Minä ja muut takana tulleet liityimme moottoritielle ja lähimme kiihdyttämään. Moottoritiellä oli melko autiota joten siirryin nopeasti suoraan vasemmalle kaistalle. Tuloksena oli se, että meitä oli yhdessä kohtaa kolme rinnakkain: Minä vasemmalla kaistalla, toinen auto oikealla kaistalla ja tämä uuvattihidastelija ajoi reunaviivan oikealla puolella kun ei päässyt liittymään moottoritielle.

Minäkään en ymmärrä, että miksi ihmeessä kiihdyttäminen pitää aloittaa vasta moottoritiellä, eikä jo kiihdytyskaistalla? Kyse ei voi olla pelosta, koska nämä kuskit varmasti tietävät, että moottoritielle liittyminen on helpompaa ja turvallisempaa kun ajaa sitä yleisen liikennevirran nopeutta; paljon helpompi reagoida.

Olen ihmetellyt samaa, Tuusulan motari pohjoiseen Kehä kolmoselta eteenpäin on melkoinen sumppu : Kehä 3 liittymästä liitytään 60-70 km/h , lentokentän liittymästä alhaisimmillaan jopa 30 km/h (joo siinä on ylämäki ja lyhyt kiihdytyskaista mutta huollon sijaisautolla "hinnat alkaen" mallin 0.9 litran koneella varustetulla rämälläkään ei ollut ongelmaa saada kiihdytettyä tuossa) , Koivukylän liittymästä taas 70 km/h ja Korson liittymästä samoin.

Kyllä pitäisi melkein millä tahansa henkilöautolla päästä noista moottoritienopeuteen pl. talvella tosi liukkaiden aikaan, ihmiset ei vaan ilmeisesti tajua/osaa/uskalla painaa kaasua. Raskas liikenne tietty erikseen, millään täysperävaunulla ei varmaan noista ehdi kovasti kiihtymään.
 
Jaa että varatilannetta ei tule siitä kun joku yhtäkkiä täysin yllättäen hitaammalla vauhdilla kiillaa eteen :facepalm:
Kyllä tuollaisesta tulisi vaaratilanne, mutta näitä ei ole vielä tullut vastaan.

Eli siis yleensä ajat tukkien ohituskaistaa.
Määritä tukkiminen? Jos se on tukkimista, että odotan edessä olevan siirtymistä pois vasemmalta kaistalta, niin kyllä tukin. Ajan lähes päivittäin moottoritietä kumpaankin suuntaan ja kerran 3-4:ssä viikossa joku pyrkii ohitseni.

Peileistä ei näe kuolleessa kulmassa olevaa autoa.
..mutta päätä kääntämällä näkee. Se pää kääntyy jo rampissa ajaessa, ennen liittymistä ja ennen kaistanvaihtoa. Myös vilkku toimii.

voisitko mennä luopua ajokortistasi ja tyytyä vain liikkumaan julkisilla.
No 18 vuoden aikana on tullut yksi läheltäpiti-tilanne kun rekka liittyi vastaantulevien kaistalle koukaten toisen kaistan kautta juuri kun olin tulossa kohdalle. Onneksi risteyksessä oli tilaa väistöön oikealla puolella. Tässä keskustelussa ei ole tuotu esiin yhtään syytä miksi minun pitäisi muuttaa yhtään mitään ajotavoissani. Tottakai jätän sen vasemmalle kaistalle siirtymisen jos se on "miehitetty" tai joku lähestyy kovalla vauhdilla ja tila ei riitä turvalliseen siirtymiseen. Ja tottakai ajan vasenta kaistaa ajaakseni ohitse ja siirryn oikealle kaistalle kun ohitettavia ei ole.
 
Useimmin kyllä raskasta liikennettä osataan ennakoida ja joko hidastetaan tai kiihdytetään tai lähdetään ns. ohitukseen nostamalla nopeutta jos se sitä vaatii kun mennään ohituskaistalle. Useimmiten oikealta vasemmalle kääntävä väistää henkilöautoa, mitä itse nähnyt. Ja liian usein sillä oikealla kaistalla olijalla on jo ennestään hitaampi vauhti kuin vasemmalla ohi ajavilla. Eli ei osata ennakoida ramppia ja nosteta nopeutta jos on riskinä että sieltä tulee hitaampaa eteen.

En ole koskaan nähnyt esimerkiksi että rekka väistää vasemmalle kaistalle liittyjää. Kerran nähnyt kun nuori nainen vetäisi ilman vilkkua vasemmalle väistäessään liittyjää ja siellä oli mp tulossa kohdalle ja onneksi pysyi pystyssä eikä törmännyt kun joutui vetämään alta pois hiekalle. Kyllä ne nuo hitaammin eteen tulevat kaistanvaihtajat kaistasta riippumatta on ne todellinen riski ja aiheuttaa jos nyt ei kolareita tai läheltäpiti-tilanteita, niin ainakin ruuhkauttaa liikennettä pahasti niin kauan kuin autoja tulee yhtä syöttöä.
 
Ongelma on vain siinä, että niitä vaaratilanteita ei tule noista väistöistä: Niitä näkee vain kun joku jääräpäisesti noudattaa liikennesääntöjä. Enkä puhu ainoastaan tilanteista missä olen liittymässä moottoritielle, vaan myös tilanteista missä olen jo valmiiksi moottoritiellä. Yleensä ajan vasenta kaistaa vauhdista johtuen. Toki käytän peilejä kaista vaihtoa tehdessä.

Nämä ovat melko yksinkertaisia ja selviä asioita kun omaa hieman kokemusta moottoritiellä ajamisesta

Monta kertaa viikossa tulee suhattua motaria 300-500km kerrallaan ja viimeksi tänään joku vajukki teki väistöntapaisen, jossa suhautti suoraan rampilta vasemmalle kaistalle, kun edessä oli hitaampi liittymässä. Vatipää siis tuli sillä katiskallaan n. 60-70km/h suoraan mun eteen vasemmalle ja siinähän sai hypätä jarrulle tosissaan, kun itsellä oli nopeutta 127@120.

Sata kilometriä myöhemmin uudestaan tilanne, nyt edessä (vasemmalla kaistalla) olevan auton kylkeen yritettiin ajaa, kun oikealla kaistalla oleva väisti rampista tulijaa tsekattuaan huonosti peilit/kuolleen kulman. Melkoisia kevätjuhlaliikkeitä tekivät, mutta ei kolahtanut..
 
En ole koskaan nähnyt esimerkiksi että rekka väistää vasemmalle kaistalle liittyjää. Kerran nähnyt kun nuori nainen vetäisi ilman vilkkua vasemmalle väistäessään liittyjää ja siellä oli mp tulossa kohdalle ja onneksi pysyi pystyssä eikä törmännyt kun joutui vetämään alta pois hiekalle. Kyllä ne nuo hitaammin eteen tulevat kaistanvaihtajat kaistasta riippumatta on ne todellinen riski ja aiheuttaa jos nyt ei kolareita tai läheltäpiti-tilanteita, niin ainakin ruuhkauttaa liikennettä pahasti niin kauan kuin autoja tulee yhtä syöttöä.

Tämäkin tuli nähtyä keväällä tavallaan, joku nainen astrallaan tuli rampilta ja alkoi vaihtamaan kaistaa suoraan rekan kylkeen. En voi käsittää mitä ko. naisella liikkui päässä? Olettiko että täysperä väistää kun hän vaan tunkee päälle? Rekka teki melko ripeän väistön vasemmalle ja hyvä ettei kaatunut eikä kohdalla ollut ketään vasemmalla kaistalla. Melkoista huojuntaa ja heiluntaa, onneksi ei käynyt mitään.
 
Google Maps

Ilmeisesti tämä ympyrä on niin vaikeaselkoinen että vähän väliä ympyrässä ajavana joutuu väistämään ympyrään tulijaa ettei kolise. Jos tulee tuolta lännestä päin niin siinä kohtaa ympyrässä on vain yksi kaista, joka jatkuu ulompana kaistana kun vierellä alkaa sisempi kaista. Tätä tuolta etelän suunnasta tulevat eivät usein tajua, vaan ajavat surutta eteen, koska ilmeisesti kuvittelevat että ympyrässä ajavan pitäisi mennä tuolle sisemmälle kaistalle.
 
Google Maps

Ilmeisesti tämä ympyrä on niin vaikeaselkoinen että vähän väliä ympyrässä ajavana joutuu väistämään ympyrään tulijaa ettei kolise. Jos tulee tuolta lännestä päin niin siinä kohtaa ympyrässä on vain yksi kaista, joka jatkuu ulompana kaistana kun vierellä alkaa sisempi kaista. Tätä tuolta etelän suunnasta tulevat eivät usein tajua, vaan ajavat surutta eteen, koska ilmeisesti kuvittelevat että ympyrässä ajavan pitäisi mennä tuolle sisemmälle kaistalle.

Toi Kuninkojan ympyrä on kyllä niin sekava, että ihmettelen ettei siinä kolise nykyistä useammin... Varmaan ulkopaikkaluntalaiselle aikamoinen paikka, tietty useammin ajavien sen luulis oppivan kyllä parin kerran jälkeen.
 
Tuohon vasemmalle väistämiseen, kun joku tulee hitaasti rampista... moottoripyörällä veemäistä, kun edellä ajava väistää. Hitaasti liittyvä ehkä huomaa että auto tuossa antaa tilaa, mutta takuulla ei nää minua motskarilla. Pakko itsekin ottaa se vasen, että jurpo ei jyrää minua arpoessaan sopivaa väliä.

Jotenkin vuosien mittaan on kehittynyt outo kyky huomata hiturit rampeissa, ja osaa jotenkin ennakoida. Oli sitten semmoisen perässä tai tai vaaranpaikassa siellä pikatiellä.
 
Miten päästään noihin lukuihin? Itsellä menee alle 10% tuosta. Oletettavasti kilometrejä ainakin taitaa tulla ihan reilusti?
Hyvin helposti. Itsellä 3:lla edellisellä autolla kilometrin kokonaiskustannus (mukaanlukien auton poisto eli arvonalennus ja IHAN KAIKEN muun) on ihan verotuksen hyväksymänä ollut 2,0-2,2 €/km. Tämän päivän keskihinnoilla pelkät polttoaineet vuodessa näyttäisivät asettuvan tänä vuonna hintaan 9200 euroa/vuosi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom