- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 4 441
Akkujutut on sama kun kysyis "mikä pillu on paras?". Et tuu koskaan löytämään parasta, mut jos onni on myötä niin yhden johon olet tyytyväinen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Aivan turha lelu. Ei akun jännitettä tarvitse normaalisti tarkkailla tai käydä akkua mittailemassa.Mitä mieltä foorumilla ollaan tupakansytytinliitäntään kytkettävistä jännitemittareista? Hankinnan arvoinen laite akun ja laturin kunnon tarkkailuun? Kukaan kun ei jatkuvasti viitsi riehua yleismittarin kanssa...
Auto ja akun lataus selvästi toimii niin kuin pitääkin. Hyvällä tuurilla tuo akku voi vielä palvella useammankin vuoden, mutta kyllä tuossa jo ihan reippaasti jatkoajalla mennään. Kuutta vuottakin voidaan jo pitää ihan kelpo suorituksena auton akulle, sen jälkeen voi jo ihan hyvällä omallatunnolla alkaa uutta katselemaan.Toisekseen, kuinka vanhoilla akuilla ajelette? Oma on nyt 11 vuotta ja on alkanut hieman mietityttää, että pitäisikö se ehkä vaihtaa ennakoivasti.
Jos/kun puhutaan jostakin vanhemmasta autosta, jossa autossa ei vielä ole mitään monimutkaista latauselektroniikkaa tms ja halutaan paras mahdollinen akku, se tarkoitta yleensä sitä, että laitetaan niin iso akku kun sinne fyysisesti on mahdollista asentaa. Kun fyysiset mitat tiedetään, yleensä paras vaihtoehto on kaikkein painavin akku.Kolmanneksi, millaisia kylmäkäynnistysampeereja (CCA) kannattaa hakea? Jossakin sanottiin, että vähintään 1 CCA per kuutiotuuma moottorin tilavuutta. Omassa tapauksessa päädyttäisiin 100 CCA:n tienoille tuolla säännöllä... Toisissa lähteissä taas suositellaan mahdollisimman isoja, mutta on sanottu, että isojen CCA-arvojen akut olisivat rakenteeltaan heikommin tärinää kestäviä.
Bilteman akuilla on ihan hyvä maine ja pitkä takuu. Agm akku on myös hyvä vaihtoehto.Jos Bilteman akulla jälleen menisi, niin valinta olisi ilmeisesti joko 55 Ah 460 CCA, 62 Ah 620 CCA tai 72 Ah 720 CCA. Auto on käytännössä sähkölaitteeton, mutta kaikki käynnistykset ovat kylmäkäynnistyksiä eikä ylläpitolaturiin ole mahdollisuutta. 55 Ah ja 62 Ah ovat hinnaltaan niin lähellä toisiaan, että niistä kannattanee valita isompi? Ampeeritunnin hinta on vähän alhaisempi 62 Ah akussa ja kylmäkäynnistysampeerit ovat paljon paremmat. 72 Ah 720 CCA taas on jo kovin kallis ja ehkä tarpeettoman suorituskykyinen käyttötarkoitukseen.
Optiman kun ostaa, niin siinähän se, parasAkkujutut on sama kun kysyis "mikä pillu on paras?". Et tuu koskaan löytämään parasta, mut jos onni on myötä niin yhden johon olet tyytyväinen.
^ Mikä auto kyseessä? Pitää ottaa myös huomioon minkä kokoinen akku sopii.
The 2003 Focus owners manual lists the 96R for the Zetec engine and 40R for the SPI engine.
Jos/kun puhutaan jostakin vanhemmasta autosta, jossa autossa ei vielä ole mitään monimutkaista latauselektroniikkaa tms ja halutaan paras mahdollinen akku, se tarkoitta yleensä sitä, että laitetaan niin iso akku kun sinne fyysisesti on mahdollista asentaa. Kun fyysiset mitat tiedetään, yleensä paras vaihtoehto on kaikkein painavin akku.
Bilteman akuilla on ihan hyvä maine ja pitkä takuu. Agm akku on myös hyvä vaihtoehto.
Optiman kun ostaa, niin siinähän se, paras
Jaa, en ole perehtynyt aiheeseen sen enempiä enää. Nykyiseen kulkineeseen ei mikään järkevä optima mahdu, mut äidin autossa ollut 10v redtoppi.Paitsi noiden laatu ei ole ihan sama ku takavuosina
Paitsi noiden laatu ei ole ihan sama ku takavuosina
Enpä ole Optima-akuista ollut kiinnostunut aikoihin. Miellän sen jotenkin takavuosien muotivillitykseksi jolla oli ehkä paikkansa. Sehän oli parikymmentä vuotta sitten amisjätkien tuning-autojen statusvaruste eikä juuri muuta. Kukaan edes tiennyt mikä on AGM-akku ja kaikilla oli joko oikein kusinen perinteinen lyijyakku tai Optima. Tänä päivänä minulla ei ole tiedossa mitään syytä miksi Optima Red Top olisi parempi tai saman tasoinen kuin tyypillisen modernin auton OEM AGM-akku.Jaa, en ole perehtynyt aiheeseen sen enempiä enää. Nykyiseen kulkineeseen ei mikään järkevä optima mahdu, mut äidin autossa ollut 10v redtoppi.
Menee kohta ylispeksauksen puolelle. Valkkaat sinne sellaisen akun jonka pituuden puolesta saat paikalleen menemään niin saat suurinpiirtein maksimikapasiteetin ja tarpeeksi suuren kylmäkäynnistysvirran tarpeisiisi. Jos pätkäajo huolettaa akun kestävyyden suhteen, niin muutama pitempi(vähintään tunti kerrallaan) ajosuorite kuukaudessa korvaa sen ylläpitolatauksen puutteen.Näköjään specsheetin mukaan siellä nykyään oleva akku on 245 mm pitkä, 176 mm leveä ja 175 mm korkea. Ei ehkä tuon korkeampaa kannata yrittää sovittaa ainakaan ilman tarkempia mittauksia, jotta johdot yltää, akun suojakuori mahtuu päälle ja konepeltikin menee kiinni...
Edit: Auton laturikin on ainakin hieman älykäs alapuolisen mukaan, sikäli kuin Euroopassa ja USA:ssa kootuissa autoissa on käytetty samaa Magneti-Marellin laturia/lataussäädintä...
Aivan turha lelu. Ei akun jännitettä tarvitse normaalisti tarkkailla tai käydä akkua mittailemassa.
Auto ja akun lataus selvästi toimii niin kuin pitääkin. Hyvällä tuurilla tuo akku voi vielä palvella useammankin vuoden, mutta kyllä tuossa jo ihan reippaasti jatkoajalla mennään. Kuutta vuottakin voidaan jo pitää ihan kelpo suorituksena auton akulle, sen jälkeen voi jo ihan hyvällä omallatunnolla alkaa uutta katselemaan.
Jos/kun puhutaan jostakin vanhemmasta autosta, jossa autossa ei vielä ole mitään monimutkaista latauselektroniikkaa tms ja halutaan paras mahdollinen akku, se tarkoitta yleensä sitä, että laitetaan niin iso akku kun sinne fyysisesti on mahdollista asentaa. Kun fyysiset mitat tiedetään, yleensä paras vaihtoehto on kaikkein painavin akku.
Bilteman akuilla on ihan hyvä maine ja pitkä takuu. Agm akku on myös hyvä vaihtoehto.
Vaihtaisin heti 10v vanhan akun. Itse vaihdan akun saman tien käytettynä hankittuun autoon ja seuraavan kerran vaihdan sen noin 5v päästä.Mitä mieltä foorumilla ollaan tupakansytytinliitäntään kytkettävistä jännitemittareista? Hankinnan arvoinen laite akun ja laturin kunnon tarkkailuun? Kukaan kun ei jatkuvasti viitsi riehua yleismittarin kanssa...
Toisekseen, kuinka vanhoilla akuilla ajelette? Oma on nyt 11 vuotta ja on alkanut hieman mietityttää, että pitäisikö se ehkä vaihtaa ennakoivasti. En toki ole vielä ehtinyt ja viitsinyt mittailla akkua, mutta kuitenkin. Edellisessä autossa kun akku kuoli kotipihaan syystä tai toisesta, ei tietoa oliko akku alkuperäinen, mutta jos oli, niin ikää oli 13-14 vuotta. Sen jälkeen Bilteman akku (taisi olla hopea-kalsium) palvelikin moitteetta loppuajan eli 6-7 vuotta...
Kolmanneksi, millaisia kylmäkäynnistysampeereja (CCA) kannattaa hakea? Jossakin sanottiin, että vähintään 1 CCA per kuutiotuuma moottorin tilavuutta. Omassa tapauksessa päädyttäisiin 100 CCA:n tienoille tuolla säännöllä... Toisissa lähteissä taas suositellaan mahdollisimman isoja, mutta on sanottu, että isojen CCA-arvojen akut olisivat rakenteeltaan heikommin tärinää kestäviä. Jos Bilteman akulla jälleen menisi, niin valinta olisi ilmeisesti joko 55 Ah 460 CCA, 62 Ah 620 CCA tai 72 Ah 720 CCA. Auto on käytännössä sähkölaitteeton, mutta kaikki käynnistykset ovat kylmäkäynnistyksiä eikä ylläpitolaturiin ole mahdollisuutta. 55 Ah ja 62 Ah ovat hinnaltaan niin lähellä toisiaan, että niistä kannattanee valita isompi? Ampeeritunnin hinta on vähän alhaisempi 62 Ah akussa ja kylmäkäynnistysampeerit ovat paljon paremmat. 72 Ah 720 CCA taas on jo kovin kallis ja ehkä tarpeettoman suorituskykyinen käyttötarkoitukseen.
Vaihtaisin heti 10v vanhan akun. Itse vaihdan akun saman tien käytettynä hankittuun autoon ja seuraavan kerran vaihdan sen noin 5v päästä.
Vanhassa autossa 60€ paljon, mutta samalla vanhassa autossa hinaus/tiepalvelu ok?Täytyy katsoa... Vanha auto, niin kuusikymppiä toimivan akun vaihtoon tuntuu paljolta. Toisaalta, vaikka vakuutuksen puolesta on hinaus/tiepalvelu, niin kalliimmaksi se akku tulee sitä kautta vaihdettuna kuin jos itse vaihtaisi ennakoivasti. Puhumattakaan vaivasta ja harmistuksesta, kun pakkasessa odottelee jossakin marketin parkkipaikalla avun saapumista...
60€ on vähän akusta olkoon auto vaikka kuinka halpa, jos sillä haluaa ajella.Täytyy katsoa... Vanha auto, niin kuusikymppiä toimivan akun vaihtoon tuntuu paljolta. Toisaalta, vaikka vakuutuksen puolesta on hinaus/tiepalvelu, niin kalliimmaksi se akku tulee sitä kautta vaihdettuna kuin jos itse vaihtaisi ennakoivasti. Puhumattakaan vaivasta ja harmistuksesta, kun pakkasessa odottelee jossakin marketin parkkipaikalla avun saapumista...
Akun vaihto lienee ajankohtaista, kun talvi tulossa. Nykyinen akku Exide Excell eb454 on ollut hyvä, ei voi moittia, asennettu 11/2015 eli ikää jo 9v, nyt ehkä vähän oireilee.
Ajattelin laittaa Bilteman tilalle, koska 3v takuu, Exidessa 1v ja tätä autoa tuskin edes 3v pidän.
Onko mitään käytännön merkitystä onko CCA -arvo 330 vai 370? Sanoisin, että ei. Ulkopaikka, lohkolämmitintä käytän pakkasilla. Toimistolla sitten lämmin sisäpaikka, kun sinne ajelen 2krt/vko.
Jos pitää ihan väkisin olla tuo sama akku, Saksasta ainakin löytyy ja toimittavat suomeen, AUTOMOTTOSaako MUTLU-merkkisiä akkuja tilattua jostakin suomeen? Omassa alkuperäinen MUTLU EFB 70ah / 720-akku ja ikää jo 8,5vuotta sekä 151 000km ajettu. Vaikka akku edelleen toimii hienosti, niin miettinyt pitäisikö ennakoida ja ostaa uusi akku ensi talveksi. Mutta kun lukenut akuista, niin näyttää tarvike-akut olevan aika lyhyt ikäisiä verrattuna esimerkiksi tähän MUTLU:un, joten mielelläni saman merkkisen ostaisin tilalle mutta ei mitään tietoa saako näitä jostain tilattua. Turkkilainen merkki näyttäisi olevan kyseessä.
Ihan mielenkiinnosta, mikä Zastava on kyseessä joka vaatii juuri kyseisen akun? Ja miten määrittelet käsitteen "tarvikeakku"?Saako MUTLU-merkkisiä akkuja tilattua jostakin suomeen? Omassa alkuperäinen MUTLU EFB 70ah / 720-akku ja ikää jo 8,5vuotta sekä 151 000km ajettu. Vaikka akku edelleen toimii hienosti, niin miettinyt pitäisikö ennakoida ja ostaa uusi akku ensi talveksi. Mutta kun lukenut akuista, niin näyttää tarvike-akut olevan aika lyhyt ikäisiä verrattuna esimerkiksi tähän MUTLU:un, joten mielelläni saman merkkisen ostaisin tilalle mutta ei mitään tietoa saako näitä jostain tilattua. Turkkilainen merkki näyttäisi olevan kyseessä.
En tiedä, mutta heitän veikkauksen, että relluIhan mielenkiinnosta, mikä Zastava on kyseessä ?
Jos pitää ihan väkisin olla tuo sama akku, Saksasta ainakin löytyy ja toimittavat suomeen, AUTOMOTTO
Kävisikö Sloveniassa valmistettu TAB ?Kiitos linkistä, toki mikä vain samoilla spekseillä oleva sopii, mutta ajattelin että miksi ei laittaisi samanlaista hyväksi todettua kun kuitenkin suurinpiirtein samalla rahalla saa MUTLU:n kuin mitä maksaisi joku samoilla spekseillä oleva Exide, Varta jne. Toki siitä en tiedä olisiko seuraava samanlainen yhtä kestävä kuin nykyinen.
Vai mitä akkua suosittelisitte akuksi EFB 70ah - 720a spekseillä?
Jos fyysiset mitat natsaa, Bilteman agm akku on hyvä. Olen useamman vuoden laittanut niitä kaikkiin autoihin ja toimineet moitteetta. On siellä EFB-akkujakin, mutta hintaero on aika pieni. Niillä on myös pitkä 4v takuu ja kivijalkamyymälät melkein joka kylässä.Kiitos linkistä, toki mikä vain samoilla spekseillä oleva sopii, mutta ajattelin että miksi ei laittaisi samanlaista hyväksi todettua kun kuitenkin suurinpiirtein samalla rahalla saa MUTLU:n kuin mitä maksaisi joku samoilla spekseillä oleva Exide, Varta jne. Toki siitä en tiedä olisiko seuraava samanlainen yhtä kestävä kuin nykyinen.
Vai mitä akkua suosittelisitte akuksi EFB 70ah - 720a spekseillä?
80-104 on vanha malli. Onko mitään eroa, vaikea sanoa. No uusi on kilon painavampi. Valmistajahan on voinut vaihtua toki.Meinasin omaan autoon vaihtaa bilteman agm akun. Nykyinen exide ei ole kuin 2v vanha, mutta laturi ongelmien takia saanut astetta rajumpaa käyttöä. Ja näyttäis että tuo nykyinen ei ole edes agm akku. Ja sellainen siellä pitäis olla, kun akku kontissa on.
Mutta mitä eroa noilla 105ah agm akuilla oikein on?
80-0104 ja 80-0105.
Mikä muu agm akku olisi hyvä? Bilteman takuu houkuttaa
Ja agm akku on minusta ainoa vaihtoehto kun kyseessä on auto jossa on sähköä jo aivan liikaa omaan makuun. Kyseessä siis W220 korinen V8-mersu
Ja lyijyakuissa painavampi on pääsääntöisesti parempi.80-104 on vanha malli. Onko mitään eroa, vaikea sanoa. No uusi on kilon painavampi. Valmistajahan on voinut vaihtua toki.
Akkukaupoille pitäisi lähteä ja harkinnassa Biltema ja TAB agm akut. Biltemassa olisi 4v takuu, mutta onko kenelläkään kokemuksia, että mitä tuo "takuu" oikein tarkoittaa? Jos 3,5v päästä akku alkaa olla webastokäytön jälkeen lopussa, niin testaako Biltema akut rasitustesterillä jotenkin ja tarvittaessa uutta akkua tilalle? Tabissa 2v takuu.
En osaa sanoa varmuudella, mutta epäilisin takuun menevän Biltemassakin juuri näin. Useammassa muussa paikassa mitä tiedän, se juurikin tehdään noin, eli testataan nopealla akkutesterillä ja jos se testeri sanoo, että akku on moido, niin sitten uutta tilalle. En näe syytä, että tehtäisiin Biltemassa jotenkin eri tavalla tai ruvettaisiin muuten vastustelemaan. Noin yleisesti ottaen Bilteman takuu on toiminut ihan kivuttomasti aina tarvittaessa. Varmuuden tietysti saa kun kysyy.Akkukaupoille pitäisi lähteä ja harkinnassa Biltema ja TAB agm akut. Biltemassa olisi 4v takuu, mutta onko kenelläkään kokemuksia, että mitä tuo "takuu" oikein tarkoittaa? Jos 3,5v päästä akku alkaa olla webastokäytön jälkeen lopussa, niin testaako Biltema akut rasitustesterillä jotenkin ja tarvittaessa uutta akkua tilalle? Tabissa 2v takuu.
Jos on webastokäyttöä, niin suosittelen sen akkulämmittimen sekä laturin käyttöä. Tällä varmistetaan, että akussa riittää virta ja jo 0-asteen lämpötilassa on vaikutusta.Akkukaupoille pitäisi lähteä ja harkinnassa Biltema ja TAB agm akut. Biltemassa olisi 4v takuu, mutta onko kenelläkään kokemuksia, että mitä tuo "takuu" oikein tarkoittaa? Jos 3,5v päästä akku alkaa olla webastokäytön jälkeen lopussa, niin testaako Biltema akut rasitustesterillä jotenkin ja tarvittaessa uutta akkua tilalle? Tabissa 2v takuu.
Vastuuasiat ainoa este. Miljoonia sähköautoja toimitettiin lyijyakulla juuri siksi että silloin ei tarvinu käydä valtavaa testaus ja sertifiointirumbaa läpi vaan kun kaikki ohjainlaitteet ja älyt lyijyakun takana niin uusia hyväksyntöjä ei tarvittu. Yksikin tapaturma mikä johtuisi siitä että LFP-akun BMS esim hajoaa tms että autosta katoaa kaikki turvajärjestelmät aiheuttaisi valtavat ongelmat tehtaalle ja brändille.Osaako kukaan sanoa miksi LiFePO4 -käynnistysakut ei ole vieläkään yleistyneet sporttisimmissakaan(kevyimmissä) automalleissa? Moottoripyörissä noita on käytetty iät ja ajat ja sama 12V -järjestelmä niissäkin on.
Itse vaihdoin muutama vuosi sitten mersuuni (SLK R171 3.0 V6) tämän MTX Energy Litium-akku 12V 51,2Wh MLTX14H | Motonet Oy moottoripyörän akun, ja hyvin toimi. Yli -10 asteen pakkasilla tuli kyllä startin pyörittämisen kanssa ongelmaa mutta litiumakkuboosterilla sitten taas lähti hyvin käyntiin.
Ensi kesäksi on suunnitelmissa vaihtaa bemarin 3.5L V8 käynnistysakuksi motonetin järein mp-litiumakku MTX Energy Litium-akku 12V 89,6Wh MLTX20HL | Motonet Oy , puhukaa nyt jotain järkeä miksi ei kannattaisi vaihtaa? Akku sijaitsee takakontissa joten ei tule isoja lämpötilanvaihteluita, auto on myös puhtaasti kesäkäytössä niin ei tule talvistartteja.
Painonsäästöä tulisi noin 15kg ja bemarin Z3:ssa jokainen gramma merkkaa
Koska siinä ei ole mitään järkeä haluta heikompitehoista MP-akkua autoonsa. Jos haluat kevyemmän, kalliimman ja heikompitehoisen akun, on niitä kevyitä lyijyakkujakin olemassa. On myös sellaisia jotka on ihan oikeasti tarkoitettu autossa käytettäväksi ja joissa kapasiteettiakin on enemmän.puhukaa nyt jotain järkeä miksi ei kannattaisi vaihtaa? Akku sijaitsee takakontissa joten ei tule isoja lämpötilanvaihteluita, auto on myös puhtaasti kesäkäytössä niin ei tule talvistartteja.
Painonsäästöä tulisi noin 15kg ja bemarin Z3:ssa jokainen gramma merkkaa
Nimeomaan siinä ei ole mitään järkeä rahdata painavaa lyijyakkua mukana missä on kapasiteettiä enemmän kuin tarvitsee. Litiumakku millä isonkin bensamoottorin käynnistää painaa 700 grammaa, lyijyakuilla ei ole mitään jakoa virranantokyvyssä siinä tai vähän isommassakaan painoluokassa sille. Jos autossa on sammuksissa paljon ”hävikkivirtaa” vieviä lisälaitteita, niin sitten isoille ampeerituntien akuille on toki tarpeensa mutta jos ei ole, niin käytännössä turhaa painoa kuljettaa mukana. Ja puhun siis autoista mitkä ei lähtökohtaisesti jo ole tonnikeijuja ja painolla ei ole mitään merkitystä.Koska siinä ei ole mitään järkeä haluta heikompitehoista MP-akkua autoonsa. Jos haluat kevyemmän, kalliimman ja heikompitehoisen akun, on niitä kevyitä lyijyakkujakin olemassa. On myös sellaisia jotka on ihan oikeasti tarkoitettu autossa käytettäväksi ja joissa kapasiteettiakin on enemmän.
Tämä juuri, hieman ihmetyttää miksi autokäyttöön spesifoidusti tehdyt litium -akut ovat niin kalliita kun vähemmälläkin todistetusti pärjää. Sama tekniikka kuin mp-akuissa, ampeeritunteja enemmän. Mutta jos rosvovirtaa sammuksissa vieviä laitteita ei ole, pärjää 5Ah akullakin autossa hyvin.Litiumakuista ainakin youtuben puolella on rakenneltuihin autoihin laiteltu paljon Antigravity Batteries nimisen firman akkuja (kova sponsoroimaan?)
Heidän sivuillaan kun laittaa että BMW Z3 pitäisi akku saada niin vaihtoehdot ovat hinnaltaan 719-1049 dollaria ja amppeeritunteja on 24-60. Tuo ehkä monilla saattaa olla se pienoinen este miksi ei kevyempiin litiumakkuihin ole siirrytty
700g litiumiakulla ei montaa kertaa starttailla, kyllä kesäautonkin akussa saisi ihan hitunen olla pelivaraa. Puhdas kilpa-auto on eri asia (eikä niissäkään normaalisti käytetä litiumiakkuja). Ei litiumi itseisarvona mitään lisää tuo kuin grammaluokan painosäästöjä. Esim Varley red top akulla saat silläkin (mallista riippuen) sen noin 15kg painosäästön, mutta se soveltuu autokäyttöön paremmin. Kiloja on myös aika helppo karistaa monesta muusta paikasta ensin. Ylipieni akku (oli sen akun tekniikka mikä tahansa) on kyllä tarpeetonta ongelmien kerjäämistä itselleen.Nimeomaan siinä ei ole mitään järkeä rahdata painavaa lyijyakkua mukana missä on kapasiteettiä enemmän kuin tarvitsee. Litiumakku millä isonkin bensamoottorin käynnistää painaa 700 grammaa, lyijyakuilla ei ole mitään jakoa virranantokyvyssä siinä tai vähän isommassakaan painoluokassa sille. Jos autossa on sammuksissa paljon ”hävikkivirtaa” vieviä lisälaitteita, niin sitten isoille ampeerituntien akuille on toki tarpeensa mutta jos ei ole, niin käytännössä turhaa painoa kuljettaa mukana. Ja puhun siis autoista mitkä ei lähtökohtaisesti jo ole tonnikeijuja ja painolla ei ole mitään merkitystä.
2.3 B234 koneisen Lotus Elisen kanssa tuo MLTX20 on kans toiminut hyvin, pyörittää paremmin kuin orkkis lyijyakku ja tossa koossa ~11 kg helposti painosäästöä.Osaako kukaan sanoa miksi LiFePO4 -käynnistysakut ei ole vieläkään yleistyneet sporttisimmissakaan(kevyimmissä) automalleissa? Moottoripyörissä noita on käytetty iät ja ajat ja sama 12V -järjestelmä niissäkin on.
Itse vaihdoin muutama vuosi sitten mersuuni (SLK R171 3.0 V6) tämän MTX Energy Litium-akku 12V 51,2Wh MLTX14H | Motonet Oy moottoripyörän akun, ja hyvin toimi. Yli -10 asteen pakkasilla tuli kyllä startin pyörittämisen kanssa ongelmaa mutta litiumakkuboosterilla sitten taas lähti hyvin käyntiin.
Ensi kesäksi on suunnitelmissa vaihtaa bemarin 3.5L V8 käynnistysakuksi motonetin järein mp-litiumakku MTX Energy Litium-akku 12V 89,6Wh MLTX20HL | Motonet Oy , puhukaa nyt jotain järkeä miksi ei kannattaisi vaihtaa? Akku sijaitsee takakontissa joten ei tule isoja lämpötilanvaihteluita, auto on myös puhtaasti kesäkäytössä niin ei tule talvistartteja.
Painonsäästöä tulisi noin 15kg ja bemarin Z3:ssa jokainen gramma merkkaa
En tässä muuhun ota kantaa, mutta tuolla mainitsemallani 4Ah akulla 3L kuusimukinen käynnistyi 5 kertaa ilman että starttaus kuulosti hyytyvän, sen enempää en viitsinyt testimielessä rääkätä putkeen. Kun auto käynnistyy niin tuo pieni akkuhan latautuu täyteen hyvin nopeasti. Oikeasti en keksi teknisesti vastaväitteitä litiumakun käytölle muuta kuin ehkä nopeasti vastaantulevan akun täysien lataussyklien määrä, tai että pakkasessa tuo ei ole hyvä.700g litiumiakulla ei montaa kertaa starttailla, kyllä kesäautonkin akussa saisi ihan hitunen olla pelivaraa. Puhdas kilpa-auto on eri asia (eikä niissäkään normaalisti käytetä litiumiakkuja). Ei litiumi itseisarvona mitään lisää tuo kuin grammaluokan painosäästöjä. Esim Varley red top akulla saat silläkin (mallista riippuen) sen noin 15kg painosäästön, mutta se soveltuu autokäyttöön paremmin. Kiloja on myös aika helppo karistaa monesta muusta paikasta ensin. Ylipieni akku (oli sen akun tekniikka mikä tahansa) on kyllä tarpeetonta ongelmien kerjäämistä itselleen.
Hienoa että joku muukin on lähtenyt tälläiseen pioneerityöhön autoissa MP-akkujen kanssa!2.3 B234 koneisen Lotus Elisen kanssa tuo MLTX20 on kans toiminut hyvin, pyörittää paremmin kuin orkkis lyijyakku ja tossa koossa ~11 kg helposti painosäästöä.
Ylivoimaisesti halvin painosäästökohde tollasessa kevyemmässä autossa.
Nykyinen motonet-malli varmaan 2 vuotta, sitä ennen vastaava(sama?) exiden akku 3? vuotta, vaihdettiin kun epäilytti että milloin sillä tulee kilometrit täyteen. Exiden akku siirtyi sittemmin muistaakseni Formula Renaultin starttiakuksi ja toimittaa edelleen sitä virkaa.Hienoa että joku muukin on lähtenyt tälläiseen pioneerityöhön autoissa MP-akkujen kanssa!
Kauanko omasi on ollut jo käytössä?
Pakkanen on ajoneuvokäytössä se suurin kivi kengässä kun pakkasella olevaa litiumakkua ei saa ladata kuin jollain 0,05C virralla ilman että se tuhoutuu toella nopeasti. Sähköautoissa se ole suuri ongelma kun 0,05 x 70 kWh on kuitenkin 3,5kW.En tässä muuhun ota kantaa, mutta tuolla mainitsemallani 4Ah akulla 3L kuusimukinen käynnistyi 5 kertaa ilman että starttaus kuulosti hyytyvän, sen enempää en viitsinyt testimielessä rääkätä putkeen. Kun auto käynnistyy niin tuo pieni akkuhan latautuu täyteen hyvin nopeasti. Oikeasti en keksi teknisesti vastaväitteitä litiumakun käytölle muuta kuin ehkä nopeasti vastaantulevan akun täysien lataussyklien määrä, tai että pakkasessa tuo ei ole hyvä.
Joku kunnolla näitten päälle tietävä saisi nyt oikaista tuntemuksiani jos on mitään syytä.
Nimeomaan siinä ei ole mitään järkeä rahdata painavaa lyijyakkua mukana missä on kapasiteettiä enemmän kuin tarvitsee. Litiumakku millä isonkin bensamoottorin käynnistää painaa 700 grammaa, lyijyakuilla ei ole mitään jakoa virranantokyvyssä siinä tai vähän isommassakaan painoluokassa sille. Jos autossa on sammuksissa paljon ”hävikkivirtaa” vieviä lisälaitteita, niin sitten isoille ampeerituntien akuille on toki tarpeensa mutta jos ei ole, niin käytännössä turhaa painoa kuljettaa mukana. Ja puhun siis autoista mitkä ei lähtökohtaisesti jo ole tonnikeijuja ja painolla ei ole mitään merkitystä.
Okei, tämä selittänee samalla sen aika pitkälti sen miksi noita moottoripyörissä kuitenkin suositaan kun luonnollisesti niissä sitä pakkaskäyttöä taas ei juuri tule.Pakkanen on ajoneuvokäytössä se suurin kivi kengässä kun pakkasella olevaa litiumakkua ei saa ladata kuin jollain 0,05C virralla ilman että se tuhoutuu toella nopeasti. Sähköautoissa se ole suuri ongelma kun 0,05 x 70 kWh on kuitenkin 3,5kW.
Mutta jos käynnistysakku on vaikka 100 Wh niin suurin sallittu latausteho on 5 W