Mikä akku? Ja muuta akkukeskustelua

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kizmo
  • Aloitettu Aloitettu
Edellisen auton FIAMM Ecoforce AGM oli kolmen talven jälkeen vielä täydessä iskussa, vaikka suurin osa ajosta oli pätkäajoa ja Webastoa käytin runsaasti. Lataus CTEK:llä kerran per 1 - 2 viikkoa aina välissä. Auto meni vaihtoon niin en tiedä, olisiko akku kestänyt vielä neljännenkin talven tai siitä pitemmällekin.

No, uudemman Vokkelon edit. siis Volvon alkuperäisakku alkoi kiukuta jo neljäntenä talvenaan. Vaikka oli varmuudella maantieajossa niin täyteen ajettu kuin KERS-systeemien aikana auto antaa edes ladata, niin etenkin vähän rapeammalla pakkasella ei Webastoa monesti saanut enää seuraavina päivinä käyntiin kuin kerran tai pari akun alhaisen varauksen takia. Käynnistymisessä ei ongelmia joten sinnittelin nyt joulukuuhun asti. Ammattilaisen testeri kertoi, että vähän heikolta näyttää joten uusi Varta AGM laitettiin. Saattanut olla Varta se alkuperäinenkin akku. Ennemmin olisin ottanut FIAMM:in koska edellinen sellainen toimi niin hyvin, mutta niitä myyvään firmaan olisi ollut pitempi matka niin vaihdatin lähemmässä liikkeessä laiskuuttani.

Vartan maine toki on hyvä mutta en nyt ihan tiedä onko sillekään katetta ainakaan pitkäikäisyyden puolesta. Edellisessä autossa Vartan normaali lyijyakku meni jo kahdessa talvessa niin paskaksi että kesälämpimillä auto jo valitti varauksen loppumista, mikä onkin ensimmäinen kerta omalle kohdalle minkään akun kanssa. Webaston käyttö ja pätkäajo olivat tietysti normaalille akulle myrkkyä vaikka säännöllisesti latasinkin, mutta kesto oli normaaliakin huonompi silti.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa autossa on vielä tehtaan asentama alkuperäinen Vartan lyijyakku. Ikää vasta 11 vuotta ja hyvin jaksaa vetää -20 asteen pakkasilla ensimmäisellä kylmästarttauksella koneen käyntiin.
 
Edellisen auton FIAMM Ecoforce AGM oli kolmen talven jälkeen vielä täydessä iskussa, vaikka suurin osa ajosta oli pätkäajoa ja Webastoa käytin runsaasti. Lataus CTEK:llä kerran per 1 - 2 viikkoa aina välissä. Auto meni vaihtoon niin en tiedä, olisiko akku kestänyt vielä neljännenkin talven tai siitä pitemmällekin.

No, uudemman Vokkelon alkuperäisakku alkoi kiukuta jo neljäntenä talvenaan. Vaikka oli varmuudella maantieajossa niin täyteen ajettu kuin KERS-systeemien aikana auto antaa edes ladata, niin etenkin vähän rapeammalla pakkasella ei Webastoa monesti saanut enää seuraavina päivinä käyntiin kuin kerran tai pari akun alhaisen varauksen takia. Käynnistymisessä ei ongelmia joten sinnittelin nyt joulukuuhun asti. Ammattilaisen testeri kertoi, että vähän heikolta näyttää joten uusi Varta AGM laitettiin. Saattanut olla Varta se alkuperäinenkin akku. Ennemmin olisin ottanut FIAMM:in koska edellinen sellainen toimi niin hyvin, mutta niitä myyvään firmaan olisi ollut pitempi matka niin vaihdatin lähemmässä liikkeessä laiskuuttani.

Vartan maine toki on hyvä mutta en nyt ihan tiedä onko sillekään katetta ainakaan pitkäikäisyyden puolesta. Edellisessä autossa Vartan normaali lyijyakku meni jo kahdessa talvessa niin paskaksi että kesälämpimillä auto jo valitti varauksen loppumista, mikä onkin ensimmäinen kerta omalle kohdalle minkään akun kanssa. Webaston käyttö ja pätkäajo olivat tietysti normaalille akulle myrkkyä vaikka säännöllisesti latasinkin, mutta kesto oli normaaliakin huonompi silti.
Jos vokkelolla tarkoitat Volkkaria niin niistä saa tuon jarrutusenergian talteenoton koodattua pois päältä jolloin pitää latausjännitteen jatkuvasti ylempänä ladaten akun täyteen eikä jätä akkua vajaaksi.
 
Jos vokkelolla tarkoitat Volkkaria niin niistä saa tuon jarrutusenergian talteenoton koodattua pois päältä jolloin pitää latausjännitteen jatkuvasti ylempänä ladaten akun täyteen eikä jätä akkua vajaaksi.
Sori, Volvoa tarkoitin. Muistin lempinimet väärin:redface:
 
Omassa autossa on vielä tehtaan asentama alkuperäinen Vartan lyijyakku. Ikää vasta 11 vuotta ja hyvin jaksaa vetää -20 asteen pakkasilla ensimmäisellä kylmästarttauksella koneen käyntiin.

Ja yksi kaunis pakkasaamu auto ei lähdekkään käyntiin
 
Ja yksi kaunis pakkasaamu auto ei lähdekkään käyntiin
Onhan se käynyt mielessä pitäisikö se ennalta jo uusia, mutta eipä sille pakottavaa tarvetta ole. Työmatka on vain 2km jos kulkisi lenkkipolkuja pitkin. Autolla siihen menee 5km. Ja auton vakuutus korvaa hinausauton paikalla käynnin jos matka katkeaa. Jos jäädäänkin koti tai työpaikan pihaan niin tönätään autoa pari metriä että oltaisiin matkalla, soitetaan hinausautoyrittäjälle joka tuo uuden akun ja asentaa sen paikoilleen. Asennuskulut vakuutusyhtiölle, omavastuuta 0e ja itse maksan vain uuden akun hinnan. Ei tässä kauheasti kannata stressata asian kanssa.
 
Miksiköhän valmistajat alimitoittaa bensiinimoottoreiden kanssa aina akun kokoa?
 
Viimeksi muokattu:
Miksiköhän valmistajat alimitoitaa bensiinimoottoreiden kanssa aina akun kokoa?
Suurin syy niinkin yksinkertainen että me Pohjolassa asuvat olemme se vähemmistö jota autoalan insinöörit ottaa vähiten huomioon. Onneksi moneen nykyautoon saa esim. kiinnikkeen vaihtamalla tai laiskana jopa pelkällä modauksella mahdutettua isomman akun menee autoon. Keskieuroopan kelit hieman eri kuin Suomen pakkastalvi. Euroopassa lyhyelläkin matkalla akku latautuu aivan eri tahtiin mitä Suomessa pakkasella latautuu jos edes kerkeää latautumaan, saati pakkanen syö kapasiteettia akusta muutenkin.
 
Suurimmat alimitoittajat löytyvät Japanista.. Esim Hondan 2,0 ja 2,4 bensakoneissa vakiona normaalia kapeampi 45ah akku.. Edes vähän isomman saa kun koteloa modaa. Ei silloinkaan kovin paljon isompaa.
 
@Satelite No nykyisessä on asennettu 54Ah kokoinen lyijyakku paikalle, niin akkukotelossa hyvin tilaa. Eikä tarvitse edes akun sivussa olevaa metallikiinnitystä vaihtaa. Ja suunnilleen 50Ah akkua tarjotaan

Itselle jos muovinen akkukotelo on paikalla, niin sinne menee 70Ah kokoinen akku. Otin kokonaan tuon muovisen akkukotelon pois, niin näyttää menevän pituuden puolesta juuri se 90Ah kokoinen akku paikalle ja tiukkaa tekee asentaa 100Ah kokoista akkua. Ilmanputsarikotelo rajoittaa akun pituutta.

Jos polttoainelisälämmittimen asentaisi, niin silloin olisi ymmärrettävää asentaa myös joku 70-80Ah kokoinen akku paikalle.
 
@Satelite No nykyisessä on asennettu 54Ah kokoinen lyijyakku paikalle, niin akkukotelossa hyvin tilaa. Eikä tarvitse edes akun sivussa olevaa metallikiinnitystä vaihtaa. Ja suunnilleen 50Ah akkua tarjotaan

Itselle jos muovinen akkukotelo on paikalla, niin sinne menee 70Ah kokoinen akku. Otin kokonaan tuon muovisen akkukotelon pois, niin näyttää menevän pituuden puolesta juuri se 90Ah kokoinen akku paikalle ja tiukkaa tekee asentaa 100Ah kokoista akkua. Ilmanputsarikotelo rajoittaa akun pituutta.

Jos polttoainelisälämmittimen asentaisi, niin silloin olisi ymmärrettävää asentaa myös joku 70-80Ah kokoinen akku paikalle.

Edellisessä -05 A6 audissa oli 105Ah AGM takaluukussa. Hyvin ois ollut tilaa horisontaalisesti ja ehkä vertikaalisestikkin vieläkin isompaan :)
 
Mitä eroa näissä on muuta kuin tuo 1,2kg painoero tiedoissa? Bilteman osanumerot 80-700 ja 80-703?



Molemmat siis sopivat autooni rekisterinumerohaun perusteella. Mutta noissa ei näytä olevan mitään eroa, miksi ihmeessä on kaksi noin lähellä toisiaan olevaa akkua eri osanumerolla?

Ja kannattaako kumpaakaan näistä ostaa? Vai joku ihan muu akku jostain muualta?

Nyt on autossa alkuperäinen 6v vanha akku ja ajattelin vaihtaa kun webastoa tulee käytettyä aika paljon. Ei tuossa nyt siis mitään vikaa ole, mutta kerran autosta hajosi akku täysin yllättäen, joten olisiko järkevää vaihtaa nyt 6v iässä?
 
Mitä eroa näissä on muuta kuin tuo 1,2kg painoero tiedoissa? Bilteman osanumerot 80-700 ja 80-703?



Molemmat siis sopivat autooni rekisterinumerohaun perusteella. Mutta noissa ei näytä olevan mitään eroa, miksi ihmeessä on kaksi noin lähellä toisiaan olevaa akkua eri osanumerolla?

Ja kannattaako kumpaakaan näistä ostaa? Vai joku ihan muu akku jostain muualta?

Nyt on autossa alkuperäinen 6v vanha akku ja ajattelin vaihtaa kun webastoa tulee käytettyä aika paljon. Ei tuossa nyt siis mitään vikaa ole, mutta kerran autosta hajosi akku täysin yllättäen, joten olisiko järkevää vaihtaa nyt 6v iässä?
Toinen todennäköisesti poistuva tuote ja antaahan nuo pitkät takuut akuilleen ja nuo agm ovat Euroopassa valmistettuja eikä niitä valmistajia kovin montaa Euroopassa ole. Tämä on uudempi ainakin dokumenttien perusteella. AGM Käynnistysakku, 12 V, 70 Ah

Omassa autossa on Bilteman akku käytössä muttei kylläkään agm ja en keksi mitään huonoa sanottavaa siitä vaan tekee sen mitä akun pitääkin.
 
Mitä eroa näissä on muuta kuin tuo 1,2kg painoero tiedoissa? Bilteman osanumerot 80-700 ja 80-703?



Molemmat siis sopivat autooni rekisterinumerohaun perusteella. Mutta noissa ei näytä olevan mitään eroa, miksi ihmeessä on kaksi noin lähellä toisiaan olevaa akkua eri osanumerolla?

Ja kannattaako kumpaakaan näistä ostaa? Vai joku ihan muu akku jostain muualta?

Nyt on autossa alkuperäinen 6v vanha akku ja ajattelin vaihtaa kun webastoa tulee käytettyä aika paljon. Ei tuossa nyt siis mitään vikaa ole, mutta kerran autosta hajosi akku täysin yllättäen, joten olisiko järkevää vaihtaa nyt 6v iässä?
700 mallissa ainakin puolet huonompi suositeltu latausluku. Jos siis saa valita niin ottaisin 703 kun vaikuttaa olevan laadukkaampi.
 
700 mallissa ainakin puolet huonompi suositeltu latausluku. Jos siis saa valita niin ottaisin 703 kun vaikuttaa olevan laadukkaampi.
Mikä ihmeen latausluku?

Kuulostaa ihan joltain Google-kääntäjä käännösmongerrukselta joka laitettu mainokseen josta sitten lähtenyt sanana leviämään. En ole yhdenkään akun virallisessa datalehdessä moista sanaa nähnyt.
 
Mikä ihmeen latausluku?

Kuulostaa ihan joltain Google-kääntäjä käännösmongerrukselta joka laitettu mainokseen josta sitten lähtenyt sanana leviämään. En ole yhdenkään akun virallisessa datalehdessä moista sanaa nähnyt.
Kandee sit googlailla vaan lisää. Kyllähän kaikille akuille löytyy vaikka mitä arvoja. Ite ainakin löytäny lähes jokaisesta virallisesta datalehdestä tuon luvun tai on jäänyt akku ostamatta.

Jätän tän vaan tähän:
 
Nyt on autossa alkuperäinen 6v vanha akku ja ajattelin vaihtaa kun webastoa tulee käytettyä aika paljon. Ei tuossa nyt siis mitään vikaa ole, mutta kerran autosta hajosi akku täysin yllättäen, joten olisiko järkevää vaihtaa nyt 6v iässä?

Jos tulee paljon webastokäyttöä, suosittelen sen akkulämmittimen ja akkulaturin käyttöä. Lämmin akku ottaa jopa 2 tunnissa aivan eri tavalla virtaa vastaan kuin kylmä akku talvella ja antaa ihan eri tavalla virtaa ulos. Samastahan syystä joka talvi tulee korjaamoille autoja, kun ei välttämättä starttaa kunnolla pakkasella ja lämpimässä hallissa päivän, niin starttaa iloisesti.
 
Exiden akut voi ainakin virallisesti todeta paskaksi.

Saab 9-5 keulilla ollut 75ah exide leipoi 5v palveluksen jälkeen. Ajo ollut pitkää ja akku ei ikinä ole päässyt läheskään tyhjäksi. Lataus kunnossa. Nyt oli muutaman viikon parkissa niin hädintuskin lähti tulille ja pari päivää myöhemmin täyteenlatingin jälkeen akku hyytyi autoa siivoillessa. Huonoksi on laatu mennyt. Pitää varmaan purkuautojen akuilla vaan ajella kun kestäävät paremmin.

Vartan sininen akku tuli joskus otettua talteen purkuromusta jossa oli ainakin 2v ollut lataamatta. Napajännite 2v, pallosalama kiinni ja akku keulille. 3 kovaa talvea selvinnyt ja välillä pätkä ajoakin, ei mitään ongelmaa. Akun isäntäautossa on vielä vammanen viinaboksikin joka ei osaa kunnolla kylmärikastaa, -25 pakkasilla saa jauhaa urakalla käymään. Ihme ettei ole kyykännyt tossa. Toki ei ole tyhjäksi päästetty ja muutenkin huolehdittu kuten kuuluukin.
 
Ei ole itsellänikään hääviä kokemusta Exidestä. Kahden vuoden vanhasta alkoi kansi irvistelemään ja vuotamaan happoa. Hankookista on yhden yksilön hyvä kokemus, koska tallella on edelleen 2011 hankittu yksilö. Sillä kokemuksella vaihdoin molempiin autoihin syksyllä Hankookit.
 
2011 V70 D3:n akku alkaa olla finaalissa. Edellisten perusteella ei Exidea, joita Motonet tyrkyttää. Webasto löytyy. Onko Varta mistään kotoisin? Motonetin omat? Biltema? Tarkoitus olisi tulevaisuudessa ladata 4 A:n laturilla säännöllisen epäsäännöllisesti. Nykyisen akun ikä on kysymysmerkki, auto tuotu pari vuotta sitten Ruotsista.
 
2011 V70 D3:n akku alkaa olla finaalissa. Edellisten perusteella ei Exidea, joita Motonet tyrkyttää. Webasto löytyy. Onko Varta mistään kotoisin? Motonetin omat? Biltema? Tarkoitus olisi tulevaisuudessa ladata 4 A:n laturilla säännöllisen epäsäännöllisesti. Nykyisen akun ikä on kysymysmerkki, auto tuotu pari vuotta sitten Ruotsista.
Jos webasto löytyy niin 4A laturi auttamatta liian pieni ja Webaston kanssa säännöllinen lataus tärkeää erityisesti jos ajaa lyhyttä ajoa. Vartan itse ottaisin. Exidestä niin paljon huonoja kokemuksia ihan omista ja muiden autoista mallia 6kk-2v ja Exide paskana. Monen Exide-tapauksen olen ihan tutkinut perinpohjaisesti että auton päässä ei ole ollut vikaa (esim. lepovirta melkolailla nollassa, latausjännite sekä virta hyvä ja toki se että mikään ei herättele auton väylää yms. järjestelmiä kun pitäis auton olla levossa.) Varta ei ole pettänyt ainaskaan itsellä omissa autoissa.
 
Varta ollut täällä ihan ok, pätkäajossa iskän autossa kestänyt perus sininen 60Ah 5 vuotta, tänä talvena varmaan menee vaihtoon kun oli -25c niin vaivainen käynnistys vaikka ladattu täyteen. Omassa corsassa viime talvena alkuperäinen OEM akku luovutti 5v käytön jälkeen, ja siihenkin työnsin AGM vartan tilalle (opelin agm oli vartan valmistama). Pätkäajo noi tuntuu tuhoavan.
 
Jos webasto löytyy niin 4A laturi auttamatta liian pieni ja Webaston kanssa säännöllinen lataus tärkeää erityisesti jos ajaa lyhyttä ajoa.
Kaipa siinäkin on rajatapauksia - jotkut käyttävät lisälämmitintä menestyksellä ilman ulkoista latausta, joissakin käyttötapauksissa taas on ihan ehdottomasti oltava järeämpi laturi päivittäiskäytössä. Joissakin tolpissa/ulkorasioissa sähköä on jatkuvasti tarjolla ja toisilla säästötolpasta huonosti pätkittäin. Eiköhän webaston kulutuksen alittava laturikin tee ihmeitä jos se saa toimia vaikka koko yön ennen purkuepisodia. Periaatteessa tällöin aina lähdetään vajaalla akulla, mutta kuinka vajaalla? Jos esimerkiksi 15 minuuttia on virtatase muutaman ampeerin negatiivinen, niin eiköhän sille ajon aikana ja seuraavassa tolppalatauksessa löydy korjaava liike. Vajaanahan akkuja näennäissäästön takia pyöritetään autoissa muutenkin.
 
Sisätilanpuhaltimen nopeushan, ja sen puhallusaika se vaikutta aika paljon kuinka paljon webasto-käyttö imaisee akusta. Ei se itse webasto pumppuineen vie montaa ampeeria. Itellä auttoi 4A Defa jo ihan mukavasti, nimittäin lämmitys meni muistaakseni n. 20 min veden lämmitystä ja sitten lopuksi myös 10min sisätilan lämpimäksi puhallusta semmosella föönipuhalluksella, 30min kaikkineen. Riippuu varmasti autosta minkälainen strategia siinä on käytössä, ja paljonko lämmityslaite syö virtaa.

Itse webasto vie n. 3A-4A , kiertovesipumppu 2-3A?.. Sisätilanpuhallin ohjauslaitteineen helposti keskimäärin 10A? Jotain tuota suuruusluokkaa.
 
Itellä auttoi 4A Defa jo ihan mukavasti, nimittäin lämmitys meni muistaakseni n. 20 min veden lämmitystä ja sitten lopuksi myös 10min sisätilan lämpimäksi puhallusta semmosella föönipuhalluksella, 30min kaikkineen.
Tämähän on yleensäkin aika ratkaiseva ero, siis suunnitellaanko jokin laitteisto sillä päällä jolla istutaan vai sillä toisella.

Monessa tapauksessa olisi ihan järkevää lämmittää pelkkää moottoria jos käyttöjakso on lyhyt. Ja mitä tehdään? Tietysti päinvastoin. :zoom:
 
Jos webasto löytyy niin 4A laturi auttamatta liian pieni
Nyt kaipaisi vähän perusteluja tämä. Tosin voi olla vaikeaa niitä löytää.

Kysyjä ei missään kohtaa sanonut kuinka pitkiä aikoja hän aikoo kerrallaan latailla. Mullakin on autoissani ollut viimeiset 10 vuotta Defan ylläpitolaturi jonka maksimi latausvirta on 4 ampeeria. Webastojakin niissä on. Yhtälö toimii erinomaisesti, kun auto on talviaikana pihassa seisoessaan aina kiinni piuhassa, niin akkukin on aina täynnä.

4 ampeerin latausvirta yön yli annosteltuna riittää jo lähes aina täyttämään akun. Jos nyt aivan tyhjäksi ja kuolleeksi on akku saatu, niin sitten voi joutua odottelemaan vielä toisenkin yön yli.
 
2011 V70 D3:n akku alkaa olla finaalissa. Edellisten perusteella ei Exidea, joita Motonet tyrkyttää. Webasto löytyy. Onko Varta mistään kotoisin? Motonetin omat? Biltema? Tarkoitus olisi tulevaisuudessa ladata 4 A:n laturilla säännöllisen epäsäännöllisesti. Nykyisen akun ikä on kysymysmerkki, auto tuotu pari vuotta sitten Ruotsista.
Onko automaatti vaihteet? Siinä tapauksessa vain agm akkua tilalle. Automaatti käyttää laturia hyväkseen moottorijarrutuksessa ja latausjännite nousee jopa 15 volttiin joka kiehuttaa tavallista akkua. Siihen akkukoteloon saa pidennettyä kantta että sopii pidempi/isompi akku. Itselläni V60 -11 webastolla ilman ylläpitolaturia. Jos laitan Webaston päälle niin ajan noin yhtä kauan kuin lämmitin on ollut päällä että akku latautuu. Minimissään 30 minuuttia
 
Nyt kaipaisi vähän perusteluja tämä. Tosin voi olla vaikeaa niitä löytää.

Kysyjä ei missään kohtaa sanonut kuinka pitkiä aikoja hän aikoo kerrallaan latailla. Mullakin on autoissani ollut viimeiset 10 vuotta Defan ylläpitolaturi jonka maksimi latausvirta on 4 ampeeria. Webastojakin niissä on. Yhtälö toimii erinomaisesti, kun auto on talviaikana pihassa seisoessaan aina kiinni piuhassa, niin akkukin on aina täynnä.

4 ampeerin latausvirta yön yli annosteltuna riittää jo lähes aina täyttämään akun. Jos nyt aivan tyhjäksi ja kuolleeksi on akku saatu, niin sitten voi joutua odottelemaan vielä toisenkin yön yli.
Monessa autossa jos webasto+sisätilan lämmitys yhtäaikaa niin pelkkä sisätilan puhallin vie jo enemmän kuin 4 amppeeria.
 
Monessa autossa jos webasto+sisätilan lämmitys yhtäaikaa niin pelkkä sisätilan puhallin vie jo enemmän kuin 4 amppeeria.
Niin, mutta mitä sitten? Ei se akku siihen hajoa, että siitä otetaan hetken aikaa enemmän sähköä kuin se laturi pystyy tuottamaan. Akku pysyy oikein hienosti kunnossa jos tuollaisella 4A laturilla on aikaa latailla esimerkiksi yön yli, kuten edellisessä viestissäni mainitsin.
 
Onko automaatti vaihteet? Siinä tapauksessa vain agm akkua tilalle. Automaatti käyttää laturia hyväkseen moottorijarrutuksessa ja latausjännite nousee jopa 15 volttiin joka kiehuttaa tavallista akkua. Siihen akkukoteloon saa pidennettyä kantta että sopii pidempi/isompi akku. Itselläni V60 -11 webastolla ilman ylläpitolaturia. Jos laitan Webaston päälle niin ajan noin yhtä kauan kuin lämmitin on ollut päällä että akku latautuu. Minimissään 30 minuuttia
Niin, mutta mitä sitten? Ei se akku siihen hajoa, että siitä otetaan hetken aikaa enemmän sähköä kuin se laturi pystyy tuottamaan. Akku pysyy oikein hienosti kunnossa jos tuollaisella 4A laturilla on aikaa latailla esimerkiksi yön yli, kuten edellisessä viestissäni mainitsin.
Jep mutta jos ajaa lyhyttä työmatkaa ja akku ottaa huonosti virtaa vastaan pakkasella niin mites se siinä latautuu. Tälläisessä ajossa ei ole sitten pienitehoisesta laturista hyötyä kun akku jää aina vajaaksi.
 
Jep mutta jos ajaa lyhyttä työmatkaa ja akku ottaa huonosti virtaa vastaan pakkasella niin mites se siinä latautuu. Tälläisessä ajossa ei ole sitten pienitehoisesta laturista hyötyä kun akku jää aina vajaaksi.
Sulla jäi edelleen yksi tärkeä asia huomioimatta tuosta. On totta, että pienitehoisesta laturista ei ole (niin suurta) hyötyä JOS sitä laturia ei pysty käyttämään kuin tunnin tai kaksi vuorokaudessa.

Mutta jos sähköä on saatavilla jatkuvasti, niin se pieni laturi latailee sen akun aivan hyvin täyteen yön aikana.
 
Sulla jäi edelleen yksi tärkeä asia huomioimatta tuosta. On totta, että pienitehoisesta laturista ei ole (niin suurta) hyötyä JOS sitä laturia ei pysty käyttämään kuin tunnin tai kaksi vuorokaudessa.

Mutta jos sähköä on saatavilla jatkuvasti, niin se pieni laturi latailee sen akun aivan hyvin täyteen yön aikana.
Mitä nykyautot vie virtaa kun webasto, puhallus ja jos webasto vielä herättää väylän yms. niin kyllä se vaan aika rajusti kerkee viemään akkua vajaaksi vaikka olis tuo 4A täydellä akulla käytössä jos pidempään lämmittää. Itse mielummin valitsen sellaisen laturin joka kykenee puskemaan enemmän virtaa ulos kuin mitä webaston käyttö vie niin saa ladattua akkua samalla eikä niin että se menisi vajaammaksi (jos. esim tolppa mallia 2h, omakotitalot jossa jatkuva sähkö eri asia.). Itsellä oli 4A Defa autossa joka tosin nyt jo kierrossa, odottelee seuraavaa autoa mihin asentaa. Tässä tapauksessa tosin ei Webastoa. Silti sama periaate että jos kesällä esim. olen Defan relelähdöstä sammuttanut lämmityksen ja käytän pelkkää latausta esim. kylmälaukkua varten niin silti virtaa jää kuorman lisäksi lataukseen. Ihan pihdillä mitannut tuon (todellisuudessa kylmälaukku vie 3A ja tuo 4A laturi on oikeasti 5A malli kun mittasi latausvirran pihtimittarilla)
 
Itse mielummin valitsen sellaisen laturin joka kykenee puskemaan enemmän virtaa ulos
Tämä onkin jo vähän erilainen lausunto kuin alkuperäinen.

Jos webasto löytyy niin 4A laturi auttamatta liian pieni

Jos haluaa itselleen järeän laturin niin mikäpä siinä, kaikin mokomin. Mutta ei siltä pohjalta pitäisi kuitenkaan mennä lyttäämään toisten valintoja "auttamattoman pieneksi". :)
 
Mulla on tuommoinen omassa autossa laturina MultiCharger 1x12A jostain syystä oli melkein saman hintainen, kuin 10a laturi asennussarjan kanssa, kun piti myös se auton ulkopuolelle tuleva pistoke saada, kun vanha suli rikki. Niin joo ja ei mulla edes webastoa ole.
 
Kiitos vastauksista. Tosiaan Volvon oma lämmitin tuossa olikin ja manuaalivaihteet, kun joku sitä kyseli. Hyvin akku on pelannut tähän asti vaikka viime talvi oli pirun kylmä etelässäkin. Pari kolme kertaa laitoin talvella lataukseen, kun valitti alhaista tasoa. Tolppapaikka löytyy joten siinä voi latailla aina kun kerkeää. Ei sillä laturin koolla sikäli ole merkitystä, koska kovalla pakkasella akku ei ota vastaan kuin vaikka ampeerin. Rouva tuolla ajelee vartin-puolen tunnin reissuja suuntaansa karkeasti päivittäin ja viikonloppuisin vähän pidempää matkaa.
 
Suositelkaa halpaa ja kelvollista ylläpitolaturia autolle. Kävin tänään katselemassa Motonetissä ja siellä oli ehkä 4 erilaista. Kaikissa oli todella lyhyt johto ja litteä ei suojamaadoitettu pistoke. Olisiko jossakin esim 2m johtoa ja suojamaat? En ole perehtynyt koskaan näihin aikaisemmin ..

[lisäys] Toisessa 49 euron laturissa oli 8-portainen lataus, toisessa 7-portainen. Onko näin monilla enää paremmuuseroa?
 
Viimeksi muokattu:
@abish Asentamaan se akkulämmitin laturin kaveriksi eli rupeaa akkukin ottamaan virtaa vastaan eri tavalla kuin ennen. Ja virtaa antaa ihan mukavasti juuri lämpimän akun takia.
 
Suositelkaa halpaa ja kelvollista ylläpitolaturia autolle. Kävin tänään katselemassa Motonetissä ja siellä oli ehkä 4 erilaista. Kaikissa oli todella lyhyt johto ja litteä ei suojamaadoitettu pistoke. Olisiko jossakin esim 2m johtoa ja suojamaat? En ole perehtynyt koskaan näihin aikaisemmin ..

[lisäys] Toisessa 49 euron laturissa oli 8-portainen lataus, toisessa 7-portainen. Onko näin monilla enää paremmuuseroa?
Se laturin rakenne on semmoinen ettei siinä kuulu olla suojamaata. Onnea etsintään jos semmoisen haluat. Schukolla olevia voi löytyä, mutta lähtökohtaisesti nekin on ilman keviä.
 
Suositelkaa halpaa ja kelvollista ylläpitolaturia autolle. Kävin tänään katselemassa Motonetissä ja siellä oli ehkä 4 erilaista. Kaikissa oli todella lyhyt johto ja litteä ei suojamaadoitettu pistoke. Olisiko jossakin esim 2m johtoa ja suojamaat? En ole perehtynyt koskaan näihin aikaisemmin ..

[lisäys] Toisessa 49 euron laturissa oli 8-portainen lataus, toisessa 7-portainen. Onko näin monilla enää paremmuuseroa?
Saksan amazonissa on bosch c7 72e, vaikuttaa pätevältä. Maanantaina on lidlissä taas 10 A laturia 35e, sekin hintaisekseen ok. Ostaisin sellaisen mitä voi käyttää 12 V virtalähteenä tarvittaessa.
 
Kiitos, ok ei suojamaata. Nyt vielä joku 2m johto, halvahko ja mikä lie 8 portainen lataus-tsydeemi :)
 
Suositelkaa halpaa ja kelvollista ylläpitolaturia autolle. Kävin tänään katselemassa Motonetissä ja siellä oli ehkä 4 erilaista. Kaikissa oli todella lyhyt johto ja litteä ei suojamaadoitettu pistoke. Olisiko jossakin esim 2m johtoa ja suojamaat? En ole perehtynyt koskaan näihin aikaisemmin ..

[lisäys] Toisessa 49 euron laturissa oli 8-portainen lataus, toisessa 7-portainen. Onko näin monilla enää paremmuuseroa?
Ennen itse suosin CTEK:iä mutta nykyään ne on aika rajusti ylihinnoiteltu. Itse sinuna taipuisin ennemmin Victron Energyn IP65 luokiteltuun mallistoon. Bluetooth noissa hyvä lisä jolla voi seurata latauksen etenemistä ja ohjata laturia. Jos lataat puhelimeen Victron Energyn oman apin niin sillä voi tekemättä tunnusta testata millainen laitteen hallina apissa on demona ilman laitteen ostoa. Tuohon CTEK ylihinnoitteluun palatakseni todella nopealla googletuksella vertasin CTEK 25A laturin ja vastaavan Victron Energyn hintaa niin CTEK pyytää hintaa yli 160€ enemmän ja CTEK mallissa ei ole edes bluetooth hallintaa. Eli käytännössä CTEK on ominaisuuksiltaan heikompi mutta helvetisti kalliimpi. Victron Energylle saa myös vastaavia pikaliittimiä mitä CTEK saa mutta eivät ole yhteensopivia keskenään. Se miinuspuoli Victron Energyn latureissa sekä varusteissa on että niitä ei ihan jokapaikasta saa eli joko alan liikkeistä tarjontaa tutkimalla voi löytää laturin paikallisesti mutta netissä tuota paljon myydään.

Victronin laatu voi muutenkin olla parempi kun heidän inverttereitään näin esimerkkinä käytetään jopa pelastuslaitoksen kulkupeleissä, jopa ambulansseissa. En näissä ole juuri CTEK mallistoa nähnyt käytettävän.

Edit: @Marquette linkki unohtui Laturit - Victron Energy
 
Viimeksi muokattu:
Jos ostan akun niin onko siinä riittävästi latausta että voin laittaa sen vaan autooni ja lähteä ajamaan? Akku sinänsä olisi helppo vaihtaa niin ajattelin ostaa akun ja vaihtaa sen kaupan pihalla (oletan että akkuja myyvällä kaupalla on velvollisuus ottaa vanha kierrätykseen?) Niin ei tarvitsisi edes takaisin ajella ja hankkiutua vanhasta akusta eroon.
 
Jos ostan akun niin onko siinä riittävästi latausta että voin laittaa sen vaan autooni ja lähteä ajamaan? Akku sinänsä olisi helppo vaihtaa niin ajattelin ostaa akun ja vaihtaa sen kaupan

Soitin joskus johonkin firmaan ja kysyin että jos ostan huomenna iltapäivällä akun, niin voisitteko laittaa akun laturiin jo aamulla töihin tullessanne. Se vastasi kyllä ja kun hain niin irrotti laturista.
 
Ennen itse suosin CTEK:iä mutta nykyään ne on aika rajusti ylihinnoiteltu. Itse sinuna taipuisin ennemmin Victron Energyn IP65 luokiteltuun mallistoon.
Juurikin näin. Ctekit ovat ylihintaista roskaa. Minulla on jatkuvasti ylläpitolaturi töpselissä. Lataa akkua, jota kuormitetaan silloin tällöin. Yhden Lidlin laturin ja neljän Ctekin jälkeen ymmärsin hankkia Victron Energyn laturin, joka oli jopa halvempi kuin Ctek.
 
Soitin joskus johonkin firmaan ja kysyin että jos ostan huomenna iltapäivällä akun, niin voisitteko laittaa akun laturiin jo aamulla töihin tullessanne. Se vastasi kyllä ja kun hain niin irrotti laturista.

Hyvää palvelua kieltämättä.

Mitä yhdessä ketjuun kuulumattomassa varaosaliikkeessä muutaman kerran asioinut, niin suunnilleen joka kerta joku akku latauksessa.
 
Juurikin näin. Ctekit ovat ylihintaista roskaa. Minulla on jatkuvasti ylläpitolaturi töpselissä. Lataa akkua, jota kuormitetaan silloin tällöin. Yhden Lidlin laturin ja neljän Ctekin jälkeen ymmärsin hankkia Victron Energyn laturin, joka oli jopa halvempi kuin Ctek.

CTEK on joo kallis mut harvemmin ne hajoo, ja jos pienemmästä laturista kyse niin 5 vuoden takuu osin selittää hintaa... Mietin vain miten tälläinen skenario on edes mahdollista?
 
Onko hyviä visioita, Bilteman akut 4v takuulla vai Yusan akut 2v takuulla? Sama hinta.


Kyseiset akut valittu sen takia että näistä on akut myös päinvastaisilla navoilla, sillä autossa on tupla-akut. Vm 86, 6.2L diesel, ei mitään ylimääräisiä sähkövempaimia. Nykyiset akut on Varta S4, ikää 8v ja aika kovasti kyykkää jännitteet jo.
 
Onko hyviä visioita, Bilteman akut 4v takuulla vai Yusan akut 2v takuulla? Sama hinta.


Kyseiset akut valittu sen takia että näistä on akut myös päinvastaisilla navoilla, sillä autossa on tupla-akut. Vm 86, 6.2L diesel, ei mitään ylimääräisiä sähkövempaimia. Nykyiset akut on Varta S4, ikää 8v ja aika kovasti kyykkää jännitteet jo.
Mulla on itselläni tuommoinen bilteman vastaava akku omassa autossa ja ihan tyytyväinen olen siihen ollut. Ei siis täysin sama malli, mutta tuommoinen hopea-kalsium.
 
Juurikin näin. Ctekit ovat ylihintaista roskaa. Minulla on jatkuvasti ylläpitolaturi töpselissä. Lataa akkua, jota kuormitetaan silloin tällöin.

Tuo voi olla syy, miksi Ctek ei kestä. Eli jos laturi joutuu tasoittamaan virtapiikkejä järjestelmään kytketystä laitteesta. Mutta jos laskee neljä rikkoutunutta Ctekiä ja 5v takuun, niin ovathan ne palvelleet jo yli 20 vuotta.
Minulla MXS 7.0 malli on kestänyt kymmenisen vuotta mutta käyttö ei ole 24/7, vaan nappaan pois kun akku on ladattu. Yleensä yön yli.

Ainoa miinus Ctekin laturissa on pvc johdot akun puolella: Ne kovettuva pakkasella ja murtuvat helposti. Verkkopuolella on kuitenkin kumikaapeli, outoa säästöä kalliissa laturissa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 901
Viestejä
4 515 500
Jäsenet
74 507
Uusin jäsen
Pasanen15

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom