Mikä akku? Ja muuta akkukeskustelua

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kizmo
  • Aloitettu Aloitettu
Ainoa miinus Ctekin laturissa on pvc johdot akun puolella: Ne kovettuva pakkasella ja murtuvat helposti. Verkkopuolella on kuitenkin kumikaapeli, outoa säästöä kalliissa laturissa.

Siihen on ihan syynsä kumin käytölle. Kumikaapeli on parempi pakkasella kuin muovista tehty eli esim. Defan kaapeli tahtoo olla aika jäykkä kaapeli pakkasella. Varmaan samasta syystä päädytty Ctekin laturissa
 
Tai vaihtoehtoisesti silikonijohtoa, sitäkin saa värillisenä ja kestävät kylmää. Onhan tuo typerä säästö, kun laturilla on hintaa ja talvella sitä tulee eniten käytettyä.

Ei kai Victron latureissa ole sama ratkaisu? Mallikuvassa näyttäisi, että verkkojohtokin on pvc:ta, mutta helposti renderöity kuva valehtelee. PVC on muuten hyvä, jos plussakeleillä käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
3v ja ~110tkm kesti Vartan 95Ah G14 AGM akku. Tai no on siinä vielä vähän elämää jäljellä mutta hyytymään päin mitä testailin joten vaihtoon ettei jonain kauniina pakkaspäivänä jää starttaamatta. Laitan sen trailerin vinssille eläkettä viettämään :)

Hyvä vai huono tulos. Aikalailla tuntuu perussuoritukselta nykyään. Tilasin samanlaisen tilalle kun sai jopa parikymppiä halvemmalla yllättäen...
 
Viimeksi muokattu:
Mielipiteitä ja kokemuksia ylläpitolatureista? Siis ei-kiinteästi asennettavista.
Mikä on hyvä hinta/laatusuhteella oleva ja mitä seikkoja valinnassa olisi hyvä ottaa huomioon?
Tarkoitus olisi siis talven mittaan välillä latailla useamman härvelin akkuja, autot, prätkä, ajoleikkuri, veneakku jne. Mielellään sellainen joka pystyy myös tuuppaamaan virtaa tyhjään akkuun.
 
Mielipiteitä ja kokemuksia ylläpitolatureista? Siis ei-kiinteästi asennettavista.
Mikä on hyvä hinta/laatusuhteella oleva ja mitä seikkoja valinnassa olisi hyvä ottaa huomioon?
Tarkoitus olisi siis talven mittaan välillä latailla useamman härvelin akkuja, autot, prätkä, ajoleikkuri, veneakku jne. Mielellään sellainen joka pystyy myös tuuppaamaan virtaa tyhjään akkuun.
Victron Energyn IP65 luokitellut laturit. Ei tänäpäivänä juuri muita enää järkevää edes harkita kun esim. CTEK laatu laskenut mutta hinnat nousseet rajusti.
 
Victron Energyn IP65 luokitellut laturit. Ei tänäpäivänä juuri muita enää järkevää edes harkita kun esim. CTEK laatu laskenut mutta hinnat nousseet rajusti.
No Victronin invertteri+iso pakun akku mulla jo on kiertovesi/latauspumppua varten jos tulee sähkökatko.
Merkki taitaa olla hyvä. Täytyypä katsella itselle tuo 5A malli.
 
Victron Energyn IP65 luokitellut laturit. Ei tänäpäivänä juuri muita enää järkevää edes harkita kun esim. CTEK laatu laskenut mutta hinnat nousseet rajusti.

Ihmeellisiä yhden lauseen Ctek mollaajia täällä. Tyhmää sitä laturia on hakea normaaliin (yli-)hintaan kivijalkamyymälästä. Esim. Amazonissa 10A malli 129,95€, joka on mielestäni kohtuullinen hinta.
Ja jos Amazonin arvioihin on luottamista, niin yli 3200 arvion perusteella 4,5/5 tähteä.
Ctek MXS 7.0 on toiminut itsellä moitteetta. Mutta kannattaa ottaa tuo 10A malli, koska siinä on kumijohdot molemmilla 12V ja 230V puolilla. Pienemmissä on 12V johdot pakkasessa kovettuvaa PVC:ta.
Lisäksi suosittelen kumipuskuria, niin laturi pysyy paremmin liukkailla ja kaltevilla pinnoilla.

Muok. MP ja leikkurin pikkuakkuihin pitää olla oma pienempi laturi, ym. Ctekin minimi on 20A. Minulla on Motonetin malli, hidas mutta toimii, eikä kiehauta pikkuakkuja.
 
Viimeksi muokattu:
Mielipiteitä ja kokemuksia ylläpitolatureista? Siis ei-kiinteästi asennettavista.
Mikä on hyvä hinta/laatusuhteella oleva ja mitä seikkoja valinnassa olisi hyvä ottaa huomioon?
Tarkoitus olisi siis talven mittaan välillä latailla useamman härvelin akkuja, autot, prätkä, ajoleikkuri, veneakku jne. Mielellään sellainen joka pystyy myös tuuppaamaan virtaa tyhjään akkuun.


Lidlin halpis ylläpitolaturilla olen lataillut vuosikaudet. Maksoi muistaakseni 20€. Aivan riittävä juuri tuollaisiin satunnaisiin latailuihin ollut. Siitä en ole varma, että kuin osaa tyhjää akkua latailla, ei ole kuitenkaan tullut vielä niin tyhäksi päässyttä akkua vastaan ettei olisi ladannut. Kaikki nuo älylaturit taitaa kuitenkin olla sitä sorttia, että ns. sököä, täysin tyhjäksi päässyttä akkua ei ala lataamaan, vaan antaa erroria.

LIDL "Ultimate Speed" ylläpitolaturi (CTEK kopio)
 
Asiasta viidenteen, saako sellaista täysin tyhjää akkua, mihin älylaturit ei pysty, heräämään kytkemällä ison täyden akun kaapeleilla kiinni jollain ajalla?
 
Kyllä ne akut voi toisella akulla annetusta tärskystä herätä. Samaten rytistely ja pitkin teitä pyörittely voi auttaa, varovasti jos lirittää hapot jostain välistä ulos.

Jos haluaa extremempään suuntaan mennä niin ottaa 2 auton akkua sarjaan eli 24v ja joidenkin sekuntien pulssia sille kuolleelle akulle. Herää tai ei herää. Räjähdysvaara ilmeinen jos on tulta lähellä ja kennojen korkit kannattaa olla auki.

Kaikki ylläoleva omalla vastuulla, eikä mitään takeita ole heräämisestä.

Itsellä yhden auton keulalla boschin vanha akku joka oli purkuauton keulalla ainakin vuoden kaapeleissa kiinni, napajännite 2v. Akku kouraan ja tyhmä laturi kiinni, tunnin jälkeen alkoi virta maistua ja sen jälkeen on ollut jokapäiväisessä käytössä. Kestää esim viikon talviajoa -20 pakkasilla 4km pätkiä ja myöskin pitkää sahausta. Eli tuurilla voi kuolleesta akusta saada hyvänkin vielä.
 
Pitäs ostaa uusi, mutta noi hinnat :poop:
Taidan laittaa Bilteman, koska 4v takuu.
 
Pitäs ostaa uusi, mutta noi hinnat :poop:
Taidan laittaa Bilteman, koska 4v takuu.
Mulla on tämä 2v jo käytössä ollut Hopea-Kalsiumakku, 12 V, 72 Ah
 
@Sir Varmista napaisuus eli +- vai -+ edellisessä akussa.

Kiitos vinkistä, sopivuus varmistettu tottakai. Toi oli vain esimerkki mitäs lähetään hakemaan, elikkä hopeaa niissä on toi 4vuotta.
e. näköjään on kaikk Hopea-kalsiumit ja Tina-kalsium-akut 4 vuoden takuulla :thumbsup:
 
Onkohan järkeä isontaa akkua?

Tällä hetkellä 1.6l bensakone, 55Ah/450A ja silmä näyttää vihreää. En tiedä, koska vaihdettu akku. Mittasin, että sopisi korkeintaan 30cm pitkä akku eli valmistajasta riippuen 75Ah-80Ah. Nousisi kylmäkäynnistysvirta ja jos olisi 2l dieselkoneella, niin näyttäisi 70-80Ah akkua tarjottavan.
 
Onkohan järkeä isontaa akkua?

Tällä hetkellä 1.6l bensakone, 55Ah/450A ja silmä näyttää vihreää. En tiedä, koska vaihdettu akku. Mittasin, että sopisi korkeintaan 30cm pitkä akku eli valmistajasta riippuen 75Ah-80Ah. Nousisi kylmäkäynnistysvirta ja jos olisi 2l dieselkoneella, niin näyttäisi 70-80Ah akkua tarjottavan.
Ainahan isompi akku kannattaa, jos vaan on tiloja tarpeeksi asentaa.
 
Ainahan isompi akku kannattaa, jos vaan on tiloja tarpeeksi asentaa.

Tässä on rajoittava tekijä on ilmanputsarikotelo, joka tosiaan rajoittaa maksimissaan 30cm akun pituudeksi ja nuo 90Ah ovat jo 35cm pitkiä. 80Ah näyttää olevan 28cm ja auton rekisteritunnus tarjoaa 50-55Ah kokoista akkua.

Toisaalta isompi akku helpottaa käynnistämistä talvella vaikka lähti käyntiin. Mutta kylmät öljythän pistää hanttiin
 
Tässä on rajoittava tekijä on ilmanputsarikotelo, joka tosiaan rajoittaa maksimissaan 30cm akun pituudeksi ja nuo 90Ah ovat jo 35cm pitkiä. 80Ah näyttää olevan 28cm ja auton rekisteritunnus tarjoaa 50-55Ah kokoista akkua.

Toisaalta isompi akku helpottaa käynnistämistä talvella vaikka lähti käyntiin. Mutta kylmät öljythän pistää hanttiin

Kannattaa huomioida muutkin kuin motonet ja biltema. Oikeaan akkukauppaan isolla setelillä hakemaan :smoke:
 
Tässä on rajoittava tekijä on ilmanputsarikotelo, joka tosiaan rajoittaa maksimissaan 30cm akun pituudeksi ja nuo 90Ah ovat jo 35cm pitkiä. 80Ah näyttää olevan 28cm ja auton rekisteritunnus tarjoaa 50-55Ah kokoista akkua.

Toisaalta isompi akku helpottaa käynnistämistä talvella vaikka lähti käyntiin. Mutta kylmät öljythän pistää hanttiin

Käynnistysakku VARTA Blue Dynamic 74Ah koko 278x175x190mm Onko K-Rautaa lähellä? Myy Vartaa Kilpailukykyiseen hintaan. Minulla on merkistä hyviä kokemuksia. Kiinalaiset Solitet paukkui aikoinaan parin vuoden välein. Nyt on Varta kahdeksatta vuotta ja Aina on käyntiin lähtenyt tähän saakka.
 
Käynnistysakku VARTA Blue Dynamic 74Ah koko 278x175x190mm Onko K-Rautaa lähellä? Myy Vartaa Kilpailukykyiseen hintaan. Minulla on merkistä hyviä kokemuksia. Kiinalaiset Solitet paukkui aikoinaan parin vuoden välein. Nyt on Varta kahdeksatta vuotta ja Aina on käyntiin lähtenyt tähän saakka.

No viereisellä paikkakunnalla löytyy, mutta sanoo ei saatavilla. Mutta samalla paikkakunnalla on Tokmanni, niin sieltä on saanut tarjouksella jopa alle tuon hinnan eli taisi olla jotain 20% yms... tarjousta pari kertaa lähiaikoinna. Siis tarkoitus
on ehkä jossain vaiheessa asentaa polttoainelisälämmitin, niin silloin on viimeistään pakko asentaa reippaasti isompaa akkua nykyisen tilalle.
 
Käynnistysakku VARTA Blue Dynamic 74Ah koko 278x175x190mm Onko K-Rautaa lähellä? Myy Vartaa Kilpailukykyiseen hintaan. Minulla on merkistä hyviä kokemuksia. Kiinalaiset Solitet paukkui aikoinaan parin vuoden välein. Nyt on Varta kahdeksatta vuotta ja Aina on käyntiin lähtenyt tähän saakka.

Itse mietin taas Motonetista MTX 77Ah akkua, kun ehkä vähän halvempi ja kylmäkäynnistysvirta on 100A enemmän kun tuossa Vartassa eli 780A vs 680A.

MTX Energy Käynnistysakku 77Ah/780A P278xL175xK190 -+ | Motonet Oy
 
Eli pistää sen 10-20€ enemmän kunnon tuotteeseen
Kyllä. Jos vaihtoehdot on mtx tai varta ja hintaero tuonverran niin varta ehdottomasti.

Bilteman akut ilmeisesti ok mutta jos vartalla saat parempia ominaisuuksia niin kannattanee siihen pistää rahat.
 
Sanoisin että MTX on brändi autonosissa joka on halvinta kuraa. Periaatteessa en suosittele.

Eipä noita MTX brändisiä autonosia hirveästi ole. Mutta itse ainakin voisin laittaa omaan autooni suosiolla MTX:n akun, kun niillä on sama valmistaja, kuin eräällä brändimerkillä, joka on tuossa ylempänä mainittu.
 
Eiköhän halpamerkeilläkin ne paremmat akut ole ihan kelvollisia kunhan valitsee oikean kemian ja jättää ne ihan halvimmat hyllyyn, bilteman agm-akut ovat olleet hyviä ainakin näin parin akun suppealla kokemuksella enkä niistä ole muiltakaan haukkuja kuullut. Tosin eivät ole enää mitenkään erityisen edullisia.
 
Eiköhän halpamerkeilläkin ne paremmat akut ole ihan kelvollisia kunhan valitsee oikean kemian ja jättää ne ihan halvimmat hyllyyn, bilteman agm-akut ovat olleet hyviä ainakin näin parin akun suppealla kokemuksella enkä niistä ole muiltakaan haukkuja kuullut. Tosin eivät ole enää mitenkään erityisen edullisia.

Optiman akkujen laatuhan ei enään vastaa tänä päivänä sitä, mitä niissä oli esim. 15v sitten. Samaten Exiden laatu ei ole sillä tasolla, mitä pitäisi olla.

Jeps, mitäs edelliseen autoon vaihdoin Motonetista Sznajder 62Ah/520A ja ihmiset tuntuivat Sznajderin akkuja haukkuvan. Hyvin edellisessä autossa sen 4.5v kesti. Oli akku pakko uusia, kun käynnistyksen aikana jännite tipahti sinne 8.3v ja 24 tunnin seisomisen jälkeen tipahti 12.1v ja pari kertaa kävi niin, että ei tahtonut startata kunnolla vaikka juuri hetki ennen ajanut.
 
Etenkään exideä ei oikein voi suositella. 5v kesti, ikinä ei puretty tyhjäksi ja aina lataus kunnossa. Kesäisin auto seisoi pari kk, muuten kokoajan ajoa ja pitkää pätkää eli ei ole vaappunut puolillaan.

Ei vaan enää pidä virtaa. Ihan normi lyijyakku siis.
 
Etenkään exideä ei oikein voi suositella. 5v kesti, ikinä ei puretty tyhjäksi ja aina lataus kunnossa. Kesäisin auto seisoi pari kk, muuten kokoajan ajoa ja pitkää pätkää eli ei ole vaappunut puolillaan.

Ei vaan enää pidä virtaa. Ihan normi lyijyakku siis.
Tuohan on nykyautoissa pitkä akunkesto. Hopea-kalsiumakut kestää sen 4-6 vuotta ja AGM-akut jopa vähemmän.
 
On kyllä laatu mennyt surkeaksi jos neljän vuoden käyttöikää pidetään normaalina ensiasennuslaadullekin. Edelleen menee vaihtoon 10 vuotta vanhoja Yuasan akkuja, toki eivät taida olla AGM. Eikä kaikissa autoissa ja kaikkia akkumerkkejä käytettäessä jostain mystisestä syystä tarvitakaan AGM:ää runsaasta sähkövarustelusta huolimatta.

Sikäli kun puhutaan kuitenkin säännöllisesti ja ei pelkässä pätkäajossa käytettävästä autosta ja akusta, pitäisi ehkä arvioida ajan lisäksi käyttöä. Mielellään kai ajomäärää kun käyntitunneista tai käynnistyskerroista harvalla on dataa tai taito arvioida. Onko se neljä vuotta normaali kestävyys 40 000 vai 120 000 kilometrin ajolla?
 
On kyllä laatu mennyt surkeaksi jos neljän vuoden käyttöikää pidetään normaalina ensiasennuslaadullekin. Edelleen menee vaihtoon 10 vuotta vanhoja Yuasan akkuja, toki eivät taida olla AGM. Eikä kaikissa autoissa ja kaikkia akkumerkkejä käytettäessä jostain mystisestä syystä tarvitakaan AGM:ää runsaasta sähkövarustelusta huolimatta.

Sikäli kun puhutaan kuitenkin säännöllisesti ja ei pelkässä pätkäajossa käytettävästä autosta ja akusta, pitäisi ehkä arvioida ajan lisäksi käyttöä. Mielellään kai ajomäärää kun käyntitunneista tai käynnistyskerroista harvalla on dataa tai taito arvioida. Onko se neljä vuotta normaali kestävyys 40 000 vai 120 000 kilometrin ajolla?
Nimenomaan, tosin yleensä isot kilsat tulee pitkästä ajosta ja akku aina täynnä eli pitäisi kestää paremmin.

Silti, 4v käyttöaika akulle on aivan täyttä paskaa. Perus 20v autohan jättää jo akun takia tielle pahimmillaan 5 kertaa elinkaarensa aikana. Ja ei ne akutkaan ilmaisia ole. Sen siitä taas saa kun tehdään kaikesta ekologisempaa ja säästetään kaikessa. Kunnon akku kestäisi sen 10-15v ja pari akkua tarvisi auton elinkaaren aikana...
 
Tokmannista 2v sitten ostettu Woima-akku jätti mökin pihaan varoittamatta. Ilmeisesti mennyt 1 kenno oikoseen tms. Kotona latasin täyteen, mutta purkautuu parissa tunnissa 10,5 volttiin. Mökiltä pääsin kotiin, niin kävin kakkosautolla hakemassa tämän, toivotaan, että on laadukkaampi..
 
Nimenomaan, tosin yleensä isot kilsat tulee pitkästä ajosta ja akku aina täynnä eli pitäisi kestää paremmin.

Silti, 4v käyttöaika akulle on aivan täyttä paskaa. Perus 20v autohan jättää jo akun takia tielle pahimmillaan 5 kertaa elinkaarensa aikana. Ja ei ne akutkaan ilmaisia ole. Sen siitä taas saa kun tehdään kaikesta ekologisempaa ja säästetään kaikessa. Kunnon akku kestäisi sen 10-15v ja pari akkua tarvisi auton elinkaaren aikana...
Tähän kun lisätään vaadittavat nollaukset ja kalibroinnit niin lompakko kiittää entisestään. Voisi, todellakin voisi, kuvitella, että 340 tietokonetta tuon hoitaisi itsestään. Hinaus, korjaamolla vapaa aika, vara-auto vs vartin vaihto parkkipaikalla. Ainiin mutta uudessa akussa olikin kierrätetyt koboltit ja vihreä lippu.
 
On kyllä laatu mennyt surkeaksi jos neljän vuoden käyttöikää pidetään normaalina ensiasennuslaadullekin. Edelleen menee vaihtoon 10 vuotta vanhoja Yuasan akkuja, toki eivät taida olla AGM. Eikä kaikissa autoissa ja kaikkia akkumerkkejä käytettäessä jostain mystisestä syystä tarvitakaan AGM:ää runsaasta sähkövarustelusta huolimatta.

Sikäli kun puhutaan kuitenkin säännöllisesti ja ei pelkässä pätkäajossa käytettävästä autosta ja akusta, pitäisi ehkä arvioida ajan lisäksi käyttöä. Mielellään kai ajomäärää kun käyntitunneista tai käynnistyskerroista harvalla on dataa tai taito arvioida. Onko se neljä vuotta normaali kestävyys 40 000 vai 120 000 kilometrin ajolla?
Vaihdoin ensimmäiseen land cruiserin V8 malliin akut jossain 350 000 km kohdalla. Eli lyhykäisesti alkoi pihaan ajettaessa nousta savua konepellin alta. No kiireessä heti pelti auki ja apukuskin puoleinen akku savutti suht runsaasti. Kaukosäätimellä tallin ovi auki ja jakari käteen. Piuhat irti ja nostin akun tukkisaksilla ulos autosta nurmikolle sulamaan. Uutta akkua tilaamaan Toyotan korjaamolta ja hintana 890 € kappaleelta löytyy varastosta Belgiasta. No en tuolta kyllä ottanut, mutta kyllähän noilla suht hyvä kestävyys oli. Seuraava Land cruiseri kesti jo alle 200 000 km selvästi ja samat Yuysa akut uusintaan. Moottori kylläkin vaihtui jo 2,8 L kusimoottoriin. Siihen sama homma vaihto maahantuojan valtuuttamalta korjaamolta 2 akkua alta puoleen hintaan edellisen version yhden akun hinnasta. No selityksenä oli luokkaa 10 Ah ero akuissa. Molemmilla akuilla pelaa Land cruiseri aivan loistavasti oikeassa elämässä.
 
Mitä akkulaturia/ylläpitolaturia suosittelette?

Tuli ostettua tuossa auto webastolla, ajot pääasiassa suhteellisen lyhyttä kaupunkiajoa. Webastoa olisi mukava käyttää mahdollisimman usein, mutta näillä ajoilla akku todennäköisesti tyhjenee. Mahdollisuus akun lataukseen löytyy kotoa. Minkäslainen laturi olisi tuohon hyvä?
 
Jos 4A riittää, niin vaikka DEFA Smart Charge


8A malli alessa 95€ Lumisella.

 
Viimeksi muokattu:
Jos 4A riittää, niin vaikka DEFA Smart Charge

Voin ite ainakin suositella tästä sitä 8 A versiota. Ollut niiden markkinoille tulosta asti käytössä eikä mitään pahaa sanottavaa. Yhden risan akunkin se ilmaissut ihan aiheesta. Myös sen syöttömoodi toimi hyvin kun kerran huollossa otin akun irti, ei kadonnut kellot ja tripit.
 
Mitä mieltä foorumilla ollaan tupakansytytinliitäntään kytkettävistä jännitemittareista? Hankinnan arvoinen laite akun ja laturin kunnon tarkkailuun? Kukaan kun ei jatkuvasti viitsi riehua yleismittarin kanssa...

Toisekseen, kuinka vanhoilla akuilla ajelette? Oma on nyt 11 vuotta ja on alkanut hieman mietityttää, että pitäisikö se ehkä vaihtaa ennakoivasti. En toki ole vielä ehtinyt ja viitsinyt mittailla akkua, mutta kuitenkin. Edellisessä autossa kun akku kuoli kotipihaan syystä tai toisesta, ei tietoa oliko akku alkuperäinen, mutta jos oli, niin ikää oli 13-14 vuotta. Sen jälkeen Bilteman akku (taisi olla hopea-kalsium) palvelikin moitteetta loppuajan eli 6-7 vuotta...

Kolmanneksi, millaisia kylmäkäynnistysampeereja (CCA) kannattaa hakea? Jossakin sanottiin, että vähintään 1 CCA per kuutiotuuma moottorin tilavuutta. Omassa tapauksessa päädyttäisiin 100 CCA:n tienoille tuolla säännöllä... Toisissa lähteissä taas suositellaan mahdollisimman isoja, mutta on sanottu, että isojen CCA-arvojen akut olisivat rakenteeltaan heikommin tärinää kestäviä. Jos Bilteman akulla jälleen menisi, niin valinta olisi ilmeisesti joko 55 Ah 460 CCA, 62 Ah 620 CCA tai 72 Ah 720 CCA. Auto on käytännössä sähkölaitteeton, mutta kaikki käynnistykset ovat kylmäkäynnistyksiä eikä ylläpitolaturiin ole mahdollisuutta. 55 Ah ja 62 Ah ovat hinnaltaan niin lähellä toisiaan, että niistä kannattanee valita isompi? Ampeeritunnin hinta on vähän alhaisempi 62 Ah akussa ja kylmäkäynnistysampeerit ovat paljon paremmat. 72 Ah 720 CCA taas on jo kovin kallis ja ehkä tarpeettoman suorituskykyinen käyttötarkoitukseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 900
Viestejä
4 515 316
Jäsenet
74 507
Uusin jäsen
Pasanen15

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom