Mikä akku? Ja muuta akkukeskustelua

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kizmo
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 953
Perustetaampa tämmönenkin ketku. Tänne kaikki akuista tai akkuihin liittyvistä asioista.

----

TDI Volkkarista lopahti huikeaan 4v 5kk ikään ehtinyt VARTA Blue Dynamic 580 406 074. 80Ah ja 740A ccA speksillä.

Menin sitten paikalliseen akkuliikkeeseen tarkoituksena ostaa Exide premium mutta he tarjosivatkin Exiden sijaan TAB merkkisen tekeleen. ( Tab Magic M85 189085 12V 85Ah 800A ccA )

TAB on vanha Slovenialainen akkuvalmistaja joka on valmistanut akkuja enimmäkseen Venäjän ja itäeuroopan alueelle vuodesta 1965 lähtien. Ei kauhean tunnettu Suomessa mutta pakkohan tuollainen uutuus on laittaa testiin kun kerta suosittelivat. Oli vitosen halvempikin kuin vastaava Exide.

http://www.tab.si/index.php/starter/starter_tab/19


Ensivaikutelmat ei toki kerro mitään mutta odotellaampa kovempia pakkasia :)


Päivittelen kuinka akulle käy ajan kanssa :)
 


Tiedäppä näistä, ulkonäöstä en vetäisi hirveästi johtopäätöksiä. Varta lähti tunkiolle.
 
Olisit vaan ottanut uuden Vartan tilalle. Luultavasti suositteli tuota ryssäpaskaa paremman katteen vuoksi.
Suosittelen päivittämään maantiedon opinnot edes 1990 luvulle jos Slovenia on mielestäsi Venäjä. Ja sulla varmaan on jotain faktaa siitä että tuo on sitten huono akku vai mutullako mennään?

Ja Vartan tekeleitä ei tähän talouteen tule, on laatunsa näyttäneet useammankin kerran. Vanhat oli vielä kunnollisia mutta näistä uudemmista (2010->) ei ole kovin paljoa positiviista sanottavaa :(
 
Joo Vartan kuoltua ajelinkin viikon pienellä puolikuolleella optimalla :D

Yellow Top 38Ah oli kyseessä joka on kymmenisen vuotta seisonut sisätiloissa silloin tällöin ladattuna. Ei se ihan enää tikissä ollut mutta silti joksoi tuon dieselin juuri ja juuri käynnistää -19C pakkasesta :) Oli oma haasteensa asentaa se optima kun se oli 5cm korkeampi kuin tuohon oikeasti kuuluva akku :D

Rahakysymys tuo akkuvalinta ei suinkaan ole vaan aivan puhdas mielenkiinto. En usko että tuo pienen akkuliikkeen kaveri olisi kova kusettamaankaan kun tietää ja tuntee kyllä meikäläisen vakio asiakkaana :D
 
Tuo Tabin akku on hyvin samanlainen tekele kuin bannerin akku. Bannerin akut tehdään ainakin samalla tehtaalla kuin mersun ja bemarin orkkis akut.
Muutenkaan akku tehtaita ei euroopassa kovin montaa ole, että yleensä on samalta tehtaalta eri tarroilla akut. Esim bosch ja varta tulee samalta tehtaalta.
 
Katselin TM 21/09 akkuvertailua ja tosiaan akkujen valmistusmaat ovat hieman epäluottamusta herättäviä saksalaisella kipolla ajelevan autoilijan silmin.

Banner: Itävälta
Biltema: Korea
Bosch: Saksa, Tsekki, Espanja
Energie: Italia
Exide: Espanja
Faam: Italia
Hankook: Korea
Powerline: Ukraina
Trane: Thaimaa
Varta: Espanja
Zap: Puola

Testissä mainitaan myös, että Bosch ja Varta ovat, tai ainakin niiden pitäisi olla, identtisiä keskenään.
 
Omassa autossa Optiman yellow top ja hyvin on pelittänyt. Eberiäkin tulee käytettyä ahkerasti.
 
Omassa autossa Optiman yellow top ja hyvin on pelittänyt. Eberiäkin tulee käytettyä ahkerasti.
Optima yellow top on AGM-akku, mikä olisi varmaan ihan hyvä mainita. AGM-akkujahan tekee myös muun muassa Bosch. AGM-akuilla on yleisesti ottaen paremmat "kylmä-ominaisuudet" verrattuna perinteisiin akkuihin (ottaa ja antaa virtaa hyvin myös pakkasessa), ja myös Webasto-käytössä potkua riittää paremmin. Huonona puolena on sitten kallis hinta, ja AGM-akut on myös ehkä hieman kriittisempiä akkulaturin suhteen.
Huhujen mukaan Optiman laatu on laskenut viime vuosina
 
Viimeksi muokattu:
Onkos kellään kokemuksia M+ merkkisistä akuista? Noita myydään miltei jokaisessa romukaupassa.
Made in EU tuossa lukee, mutta enempi kiinnostaisi, että minkä firman tekele tuo on.
Kahden vuoden takuu, joten sekään ei herätä luottamusta.
Paskaahan nuo todennäköisesti ovat.
6417196763536.jpg
 
Myykö kukaan suomessa Yuasan auton akkuja? Näistä akuista hyviä kokemuksia, niin autossa kuin UPS laitteissakin. Autossa kesti akku 10v, tai olisi se varmaan pidempäänkin, mutta varoiksi vaihdoin sen, kun rupesi lepojännitteet olemaan alle 12V heti ajonkin jälkeen. Aina kyllä lähti kovallakin pakkasella auto käyntiin.
 
Autosähkö Super kaverini tiesi kertoa tapauksen että moni-vikaisissa autoissa on yleensä akku syyllinen.
Tuli ekaa kertaan vastaan tuollainen, viikko siinä pähkäiltiin ennen kuin uskottiin että akku akku-liikkeeseen testiin ja siellähän digitaali-mittarit näyttivät että yksi kenno pimeänä, akun vaihdolla selvittiin.
Oli kaikkea kivaa temppu vikaa mm. ajonesto ei lähtenyt poies päältä, startin takaa kyllä johdoilla suoraan käynnistyi, sitten kun starttasi niin otti max. 900rpm:ää, eikä vetoa löytynyt ym ym.

Vika on kiva, kun sitä ei löydy yleismittarilla eikä rasitusmittarilla simppelisti, vaan digitaalisella akun sisäisen ressin mittaamiseen tarkoitetulla laitteella.
Parempi idea oli vielä tapaus että akku oli 2kk vanha, takuu voimassa ja valmiiksi kennot oikkarissa=paska, takuuseen uusi ja taas mentiin, eli vaikka ostaa uuden akun ei se ole aina priimaa, tämä tekee auto-omistajan elämän todella intresantiksi :(
 
Onkos kellään kokemuksia M+ merkkisistä akuista? Noita myydään miltei jokaisessa romukaupassa.
Made in EU tuossa lukee, mutta enempi kiinnostaisi, että minkä firman tekele tuo on.
Kahden vuoden takuu, joten sekään ei herätä luottamusta.
Paskaahan nuo todennäköisesti ovat.
Hyvä ja halvin akku.
Honkkarista taisin ostaa pari vuotta sitten, kun Motonetin akut meni paskaksi paris vuodes, mutta takuu ei ollut Honkkaris kun vuosi.
 
Noita tab akkuja on trukeissa ainakin. Meillä on taloudessa 2kpl
TAB Magic M66H 12V 66Ah 640A Akkuja ja hyvinhän startit pyörii
 
Exideen olen ollut tyytyväinen, olen useassa autossa sitä merkkiä käyttänyt. Motonetin Sznajder halppis akusta myös heikkoa kokemusta, ei muistaakseni pariakaan vuotta kestänyt.

Mondeossani on nyt Euroglobe-akku, saa nähdä miten pitkään kestää, nyt on jo kaksi vuotta käyttöä takana. En ollut aiemmin kuullutkaan kyseisestä merkistä o_O
 
Mondeossani on nyt Euroglobe-akku, saa nähdä miten pitkään kestää, nyt on jo kaksi vuotta käyttöä takana. En ollut aiemmin kuullutkaan kyseisestä merkistä o_O

Ainakin tuolta moottoripyöräpuolelta olen kuullut euroglobesta sellaista palautetta, että on 7/5 tuo tähän astinen kaksi vuotta.
 
Hyvä ja halvin akku.
Honkkarista taisin ostaa pari vuotta sitten, kun Motonetin akut meni paskaksi paris vuodes, mutta takuu ei ollut Honkkaris kun vuosi.
Rikki meni M+ alle kahdessa vuodessa, kun levyt oli vääntyneet, minkä näki korkin reijästä.

Perun puheeni.
 
Tuli hommattua Exiden EA900 akku. Kapasiteetti 90Ah ja starttivirta 720A. Vaihtoehtona olis ollu 85Ah ja 800A akku,mutta ajattelin, että tuossa pienemmällä käynnistysvirralla varustetussa akussa olisi paksummat kennot ja kestäisi paremmin purkaussyklejä. Autossa siis Eberi tuota akkua kuluttamassa. Himassa toki pidän aina laturissa, mutta reissussa ei lataus ole mahollista.
 
Exideen olen ollut tyytyväinen, olen useassa autossa sitä merkkiä käyttänyt. Motonetin Sznajder halppis akusta myös heikkoa kokemusta, ei muistaakseni pariakaan vuotta kestänyt.

Mondeossani on nyt Euroglobe-akku, saa nähdä miten pitkään kestää, nyt on jo kaksi vuotta käyttöä takana. En ollut aiemmin kuullutkaan kyseisestä merkistä o_O

Mä olen ollut kymmenien sznajder akkujen kanssa tekemisissä ja yhdessä oli vikaa minkä huomasi heti kun akun oli vaihtanut, oli kuollut. Kaikki kesti ainaki sen +3v ja osa +6v mitä ehtinyt sivusta seuraamaan ennen kuin auto tms. lähtenyt vaihtoon.

Edellisessä autossa alkuperäis akku kesti 11v kunnes laturi kuoli ja akku otti itteensä kun pääsi purkamaan liikaa ja lataamaan liian kovalla jännitteellä.
 
Tuli hommattua Exiden EA900 akku. Kapasiteetti 90Ah ja starttivirta 720A. Vaihtoehtona olis ollu 85Ah ja 800A akku,mutta ajattelin, että tuossa pienemmällä käynnistysvirralla varustetussa akussa olisi paksummat kennot ja kestäisi paremmin purkaussyklejä. Autossa siis Eberi tuota akkua kuluttamassa. Himassa toki pidän aina laturissa, mutta reissussa ei lataus ole mahollista.
Hommasin toiseen autooni Exide EA852, mikä on mainitsemasi 85 Ah / 800 A. Toi EA900 on 15 mm korkeampi, joten se ei olisi mahtunut autoni akkutelineelle. Samoin myös polttoainekäyttöinen lämmitin löytyy ja on diesel-auto, joten tarvitsee paljon käynnistysvirtaa.

Mä olen ollut kymmenien sznajder akkujen kanssa tekemisissä ja yhdessä oli vikaa minkä huomasi heti kun akun oli vaihtanut, oli kuollut. Kaikki kesti ainaki sen +3v ja osa +6v mitä ehtinyt sivusta seuraamaan ennen kuin auto tms. lähtenyt vaihtoon.
Hyvä kuulla. Voi olla että kohdalleni osui se kuuluisa "maanantaikappale" :D
 
Hommasin toiseen autooni Exide EA852, mikä on mainitsemasi 85 Ah / 800 A. Toi EA900 on 15 mm korkeampi, joten se ei olisi mahtunut autoni akkutelineelle. Samoin myös polttoainekäyttöinen lämmitin löytyy ja on diesel-auto, joten tarvitsee paljon käynnistysvirtaa.


Hyvä kuulla. Voi olla että kohdalleni osui se kuuluisa "maanantaikappale" :D

Polttoainekäyttöisen lämppärin kanssa ollut hyviä kokemuksia AGM akuista. Tuntuvat ottavan virtaa sisään kylmänäkin aika nopeasti ja pitäisi syklikestävyydessäkin olla aika kestäviä. En ole ladannut extraa kertaakaan parin viime talven aikana vaikka aika lyhyttä ajoakin on ollut, mutta bensa webasto.
 
Myykö kukaan suomessa Yuasan auton akkuja? Näistä akuista hyviä kokemuksia, niin autossa kuin UPS laitteissakin. Autossa kesti akku 10v, tai olisi se varmaan pidempäänkin, mutta varoiksi vaihdoin sen, kun rupesi lepojännitteet olemaan alle 12V heti ajonkin jälkeen. Aina kyllä lähti kovallakin pakkasella auto käyntiin.

Menee vähän ohi aiheen, mutta vaihdoin juuri UPSiin uudet akut, kun vähän alle 4 vuotta käytössä olleet Yuasat olivat huomaamatta pilaantuneet. En tarkemmin tiedä, paljonko upsien akkujen käyttöikä tavallisesti on, mutta mielestäni neljä vuotta ei ole mitenkään kummoinen suoritus. Upsi on ollut pääosan ajasta lämpimässä kaapissa, mikä voi tietysti vähän vaikuttaa käyttöikään.

Uudet akut ovat Euroglobe-merkkisiä ja ne olivat suunnilleen yhtä kalliita kuin vastaavat Yuasat.
 
Menee vähän ohi aiheen, mutta vaihdoin juuri UPSiin uudet akut, kun vähän alle 4 vuotta käytössä olleet Yuasat olivat huomaamatta pilaantuneet. En tarkemmin tiedä, paljonko upsien akkujen käyttöikä tavallisesti on, mutta mielestäni neljä vuotta ei ole mitenkään kummoinen suoritus. Upsi on ollut pääosan ajasta lämpimässä kaapissa, mikä voi tietysti vähän vaikuttaa käyttöikään.

Uudet akut ovat Euroglobe-merkkisiä ja ne olivat suunnilleen yhtä kalliita kuin vastaavat Yuasat.

Kuumuus on akkujen pahin vihollinen.
 
Osaakos joku tulkita noita Vartan koodeja? Valmistusvuosi kiinnostaisi. Akku on vielä kaupan hyllyllä ja ei viitsi ostaa edes halvalla, jos seisonut viisi vuotta hyllyssä.
Taitaa olla sama vehje kuin Bosch tuo BD D24, joten ihan perus muutaman vuoden kestävää halpispaskaa. Uutta en välttämättä tarvitsisi, mutta huomasin tuossa, että lohkolämmitin ei ole toiminut kohta pariin vuoteen ja en jaksa tällekään talvelle sitä näpit kohmeessa vaihdella vähäisen ajon takia.
Nykyinen Hankook on muutaman vuoden vanha, mutta laturi savusi kerran oikosulkuun ja akku oli joskus viikon totaalisen tyhjänä, joten ei mikään uudenveroinen voi enää olla.
Toki nyt on uutta vastaavaa startti, joten voihan tuo hieman pirteämmin pikkupakkasilla pyörittää vanhallakin akulla.
Saihan sen viime talvenakin aina käyntiin, mutta hieman ihmettelin, kun jo -15 asteessa oli niin laiska pyörittämään vaikka oli pari tuntia lämmityksessä.
No vanha startti oli melko loppu ja lohkolämmittimen vastus näköjään palanut poikki, niin eipä ihme, että hieman kankeaa.
Voisi silti akun uusia, jos tuoreen saisi halvalla.
 


Tiedäppä näistä, ulkonäöstä en vetäisi hirveästi johtopäätöksiä. Varta lähti tunkiolle.

Alkaa olla vuosi takana ongelmattomia kilometrejä. Startti alkaa antamaan periksi volkkarissa mutta akusta ei ole pahaa sanottavaa. Kovin pakkanen missä paukut riitti ilman lohkoa käynnistymiseen oli -34 C :)
 
Optiman 50Ah 1000A akku tuli hommattua näin talven kynnyksellä. Iloisesti starttaa kyllä, vaikka ei kyllä kovia pakkasia ole näin etelässä nähtykkään vielä. Saa nähdä miten kestää.. lupaavat kuitenkin 3-5 kertaa pidempää käyttöikää kuin normaaliakuissa.. eli vähintään 10v sitten.

Optima Akku Red Top RT S 4,2 12v 50Ah | Lapin Akkumaailma Oy
 


Tiedäppä näistä, ulkonäöstä en vetäisi hirveästi johtopäätöksiä. Varta lähti tunkiolle.
Tutun autoon juuri vaihdoin ainakin 7vuotta vanhan TAB:n tilalle uuden Boschin, kyllä tuo toimi edelleenkin mutta startatessa voltit laski turhan alas ja vähän varmuuden maksimoinniksi uusi akku.
 
kyllä tuo toimi edelleenkin mutta startatessa voltit laski turhan alas
Vastaavasta tuli aikoinaan kokemusta kun auto alkasi oirehtimaan siten, että kylmäkäynnistyksessä piti startata lähes 5 sekuntia ennenkuin auto käynnistyi. Epäiltiin ties mitä vikoja ja muutama anturikin vaihdettiin, kun tuli vikakoodeja. Lopulta syyllikseksi paljastui kulunut akku, mikä oli kylmäkäynnistyksessä jo virrantuottonsa rajoilla.
 
Vastaavasta tuli aikoinaan kokemusta kun auto alkasi oirehtimaan siten, että kylmäkäynnistyksessä piti startata lähes 5 sekuntia ennenkuin auto käynnistyi. Epäiltiin ties mitä vikoja ja muutama anturikin vaihdettiin, kun tuli vikakoodeja. Lopulta syyllikseksi paljastui kulunut akku, mikä oli kylmäkäynnistyksessä jo virrantuottonsa rajoilla.
Virtaahan tuo antoi edelleen ihan hyvin, kun kone starttasi normaalisti ja jaksoi pyörittää pidempäänkin. Ainoastaan jännite laski sen verran alas, että arveltiin heikon kipinän johtuvan jo tuosta.
 
Korrekti termi on akun sisäisen sarjavastuksen kasvaminen. Mitä suurempi vastus sitä enemmän jännite kyykkää vakiovirralla. Siihen resistanssin kasvamiseen vaikuttaa tietääkseni ihan kemiallinen ikääntyminen johon taas vaikuttaa kaikki käyttöolosuhteista akun laatuun.
 
2012 vuoden Exide Premium 72Ah antautui viimein. Tosin viime talvena oli jo ongelmia kun mentiin pakkaselle, tukkoisesti käyntiin vaikkakin aina ekalla. Nyt syksyllä alkoi sitten hiipumaan jo tosissaan ja pari viikoa sitten kyykähti totaalisesti kun oli takaovi pari minuuttia auki ja rupesi ovivalot himmenemään. Ajo oli 90% kaupunkia, mutta ei tuntunut varaus enää kestävän vaikka välillä ajoi pidemmänkin siivun motarilla/maantiellä. Banner tilalle, varmaan yhtä hyvä/huono kuin vanhakin.
 
Kannattaa tsekata Fordin tarjoukset, 3 vuoden takuu ja kokemusten mukaan toimivaa settiä myös yli 30 asteen pakkasissa (2l diesel + webasto, 3l bensa + webasto): FORD MOTORCRAFT Korjaukset | Ford FI
Oman auton latausjänite kannattaa selvittää ennen kuin hopeakalsium akun ostaa. Se kun vaatii perusakkua suuremman latausjännitteen. 14,4-14,8V haarukkaa monessa paikkaa suositellaan. 2003 transiitissa latausjännite on ~14.7V.
 
2012 vuoden Exide Premium 72Ah antautui viimein. Tosin viime talvena oli jo ongelmia kun mentiin pakkaselle, tukkoisesti käyntiin vaikkakin aina ekalla. Nyt syksyllä alkoi sitten hiipumaan jo tosissaan ja pari viikoa sitten kyykähti totaalisesti kun oli takaovi pari minuuttia auki ja rupesi ovivalot himmenemään. Ajo oli 90% kaupunkia, mutta ei tuntunut varaus enää kestävän vaikka välillä ajoi pidemmänkin siivun motarilla/maantiellä. Banner tilalle, varmaan yhtä hyvä/huono kuin vanhakin.

Latasitko akkua koskaan laturilla? Kai tuo 5v on ihan ok käyttöikä akulle jota ahkerasti puretaan ja vähemmän ladataan. Ite ostin syksyllä vastaavan exiden dieseliini jossa eberi ja säännöllisesti koittanut sitä latailla. Saa nähdä kestääkö enemmän kuin 5v...
 
Kerran vuoteen taisin vaan latailla lisävirtaa. Tossa oli kyllä 200km maantieajo takana ennen akun irtaantumista tästä maailmasta, että ei voi laittaa pelkän kaupunkiajon piikkiin. Tosin eipä sen väliä, halvalla pääsee jos 4 vuoden välein ostaa jonkun 80e akun. Mulla ehtii jo autokin vaihtua (keskimäärin) kaks kertaa tossa ajassa. :D
 


Tiedäppä näistä, ulkonäöstä en vetäisi hirveästi johtopäätöksiä. Varta lähti tunkiolle.

Ja tänään lähti sitten TAB takuuseen. Oli auto tunnin roikassa aamulla, pakkasta -19 ja aivan siinä ja siinä että jaksoi lähteä käyntiin volkkarin 1.9 TDI


Mittailin akusta ennen akkuliikkeeseen menoa seuraavasti (takana 200km ajoa ja tunti tyhjäkäyntiä) Pakkasta mittaushetkellä -14 C.

Napajännite moottori käydessä kaikki sähkölaitteet pois päältä: 14,58 V
Akun vastaanottama virta em. tilanteessa n. 7 A

Napajännite moottori käydessä kaikki mahdolliset sähkölaitteet päällä: 14,30 V
Akun vastaanottama virta em. tilanteessa n. 5 A

Napajännite moottori sammutettuna kaikki sähkölaitteet pois päältä (5min odotettlua): 13,10 V


Mut sit se mielenkiintoinen testi:

Napajännite moottori sammutettuna kaikki mahdolliset sähkölaitteet päällä: Putoaa 30 sekunnissa 13,10 V -> 11,50 V
Akun lähtevä virta em. tilanteessa n. 40 A

Tämän viimeisen testin jälkeen oli taas aivan siinä ja siinä että jaksoi lähteä käyntiin enää. Jännitteet kyykki niin alas että releet alkoi räpsättää sahatessa.


On paha kyllä laittaa paremmaksi palvelua akkuliikkeessä (Lapin Akut Rovaniemi), marssin liikkeeseen ja esitin asiani, näytin nuo mittaukset mitä tein itse. Setä kävi kurkkaamassa varaussilmän että joo, näyttää vihreetä. Antoivat kysymättä lainaan täysin uuden uudemman mallisen 85 Ah TABin ja sanoivat että testaavat tämän yksilön rauhassa parin päivän sisään. Jos käy vialliseksi niin saan pitää laina-akun sellaisenaan. Kaikkiaan hommaan meni vartin verran aikaa.
 
Täälläkin kypsyi viikon yli takuun vartan 85Ah akku. Nyt ollut vuoden päivät fiammin akku ja ainakin vielä porskuttaa.
 
TABissa oli kahden vuoden takuu ja kesti 1v 1kk aika tarkalleen
 
On taas talven tullen joutunut näyttämään baijerin ihmeelle akkulaturia pariin otteeseen, ei tahdo akku latautua noilla parin kilometrin ajoilla. Varmaan olisi parempi laittaa jonkinlainen ylläpitolaturi kun webastokin löytyy, muttei siitä mitään iloa saa kun ei paljoa tyhjällä akulla lämpöä puhku. Tosin puhkuisi jonkun nerokkaan idean vuoksi lämpöä vain sisälle, muttei koneelle ilman letkujen puukottamista..

Kysymys olisi että minkälaisilla ampeereilla tuonne uskaltaa tavallisella wanhalla tyhmällä laturilla virtaa puskea ja kuinka kauan? Low asennolla, jota olen käyttänyt, asettuu sinne 3-5A tienoille, mutta kutkuttaisi kääntää high asennolle millä näyttää ainakin aluksi tunkevan 10-15A. 110Ah AGM akku kyseessä.
 
TABissa oli kahden vuoden takuu ja kesti 1v 1kk aika tarkalleen
Ha, akkuliikkeen setä kertoi että TABissa oli kapasiteettia 93% uudesta ja CCA testissä yli 1000A huoneenlämpöisenä. Oli vain aivan tyhjä.

Eli haukuin väärää puuta, vika onkin volkswagenissa, kuinka yllättävää :facepalm::facepalm:
Jossain tilanteessa auto joko purkaa akkua järkyttävästi tai ei lataa sitä ollenkaan.


Kysymys olisi että minkälaisilla ampeereilla tuonne uskaltaa tavallisella wanhalla tyhmällä laturilla virtaa puskea ja kuinka kauan? Low asennolla, jota olen käyttänyt, asettuu sinne 3-5A tienoille, mutta kutkuttaisi kääntää high asennolle millä näyttää ainakin aluksi tunkevan 10-15A. 110Ah AGM akku kyseessä.

AGM akkua tuskin saat ladattua rikki vanhalla tyhmällä laturilla, se enemmänkin tykkää korkeasta, jopa yli 15V latausjännitteestä.

Jos ei ole kiire niin varmaan low asento riittää jo ylläpitoon mutta kovemmalla pakkasella high asento ei ole yhtään huono.

Auton oma laturi kykenee kuitenkin lataamaan tyhjää akkua semmoisella puhdilla että hihna käryää joten mistään 15A akkulaturin virrasta ei kannata huolehtia :)
 
Noi lyhyet testit antaa kapasiteetin helvetisti isommaksi viallises akussa kuin pitkätesti. Lyhyessä testissä mitataan enemmän vain sisäistä resistanssia eikä oikeaa kapasiteettia. Nykypäivänä aika yleistä toi että akku menettää kapasiteettinsa mutta säilyttää virranannon.

Toki voihan olla että akku tyhjä. Mutta itse takuukeississä tapellut tuon seikan kanssa kun kapasiteetiltaan 15% luokkaa enää ollut kuollut akku oli muka kuin uusi pikatesterillä. Perusteellinen lataus ja pienellä vakiokuormalla purkaminen pitäisi antaa purkuajaksi tietyn tuntimäärän. Kun kuorma mitoitettu siten että pitäisi olla lähellä 16h niin akusta pitäisi saada ulos lähelle luvattu kapasiteetti. Eli Ah / 16h = virta jolla kuormittaa. Todellinen kapasiteetti on virta * toteutunut tuntimäärä siihen kun akku tyhjä yli jännie alkaa nopeasti romahtamaan tyhjän akun jännitteestä. Mittaukseen käy usein esim. Ebayssa myytävä muutaman kympin 60W constant current härveli. Ihan isoimpiin ei riitä jolloin tuntimäärää joutuu nostaan. Pidempi aika antaan vähän parempia Ah lukemia akulle kuin oikeasti onkaan.

Joo ymmärtääkseni nämä teki sille kapasiteettitestin ihan pitkän kaavan mukaan, kaksi vuorokautta se oli liikkeessä. Jos ongelmat jatkuu niin mulla kyllä on ihan ohjelmoitava keinokuormakin mutta kun ei kiinnosta yhtään.. :D
 
Talouden ainoana autona olevassa T5.1 Caravellessa hyytyi vuosi sitten alkuperäinen akku kuskin penkin alta, tuossa on 2 akkua. Toinen konetilassa moottoria varten ja toinen edellä mainitussa paikassa Webaston käyttöön. Ostin vastaavan 82Ah Vartan akun ja nyt kyykkäsi taas. Silloin kun vaihdoin akun laitoin 46€ ylläpitolaturin kiinteästi Webaston akulle. Unohtunut ladata sitä vaan, katsotaan miten pitkälle vetelee nyt kun pääsi purkautumaan.

Samalla tuli laitettua Defan sähköt autoon, ulkopistoke on takana puskurin alla ja sisätiloissa 2 virtapistoketta. Tämä sen takia että autolla tehdään parin viikon roadtrippejä, saa leikkareilla tökätä piuhan päähän hellaa käytettäessa, samalla lataantuu puhelimet/tabletit/kannettava ja tuo "viihdeakku".
 
Hommasin toiseen autooni Exide EA852, mikä on mainitsemasi 85 Ah / 800 A. Toi EA900 on 15 mm korkeampi, joten se ei olisi mahtunut autoni akkutelineelle. Samoin myös polttoainekäyttöinen lämmitin löytyy ja on diesel-auto, joten tarvitsee paljon käynnistysvirtaa.
Exide taisi tulla tiensä päähän :( Ahkera webaston käyttö johti lopulta siihen, ettei auto jaksa enää startata esilämmityksen jälkeen. Ehkei varsinaisesti akun vika, mutten olisi uskonut että webastokäyttö voi kuolettaa akun puoleen vuoteen: ajoin kuitenkin pääsääntöisesti saman ajan mitä lämmitin. Täytyy hankkia ylläpitolaturi tuohon uuden akun kaveriksi.
 
Exide taisi tulla tiensä päähän :( Ahkera webaston käyttö johti lopulta siihen, ettei auto jaksa enää startata esilämmityksen jälkeen. Ehkei varsinaisesti akun vika, mutten olisi uskonut että webastokäyttö voi kuolettaa akun puoleen vuoteen: ajoin kuitenkin pääsääntöisesti saman ajan mitä lämmitin. Täytyy hankkia ylläpitolaturi tuohon uuden akun kaveriksi.

Lataa se akku nyt kunnolla täyteen. Varsinkin kovilla pakkasilla akku ei vaan ehdi latautua varsinkaan webaston käytöllä täyteen vaikka kuinka ajelisi.
 
Se ei ottanut enää varausta vastaan, joten lataaminen ei auttanut. Käytin sen myyjäliikkeessä rasitustestissä ja totesivat että on loppuun kulunut.
 
Viimeksi muokattu:
Lataa se akku nyt kunnolla täyteen. Varsinkin kovilla pakkasilla akku ei vaan ehdi latautua varsinkaan webaston käytöllä täyteen vaikka kuinka ajelisi.

Tämän takia suosittelen polttoainelisämmitinkäytön lisäksi akkulämmittimen+laturin käyttöä.

Nyrkkisääntönä pidetään, että kylmästä -18° C täyteen ladatusta akusta saadaan virtaa ulos vain 40-50% ja -30° C pakkasessa enää vain 25-30%. Vastaavasti kylmä akku ei myöskään ota virtaa vastaan. Akkulaturi on siis turha jos akkua ei saada lämpimäksi. Jos taas auton akku saadaan lämpimäksi niin auton oma laturi riittää. Riittäähän se kesälläkin kun akku on lämmin.

Teoriaa ja faktaa akuista

Tuotetestaus

Tuolta Tuotetestauksesta löytyy oikein hyvä kuva, paljonko sillä kahden tunnin lämmityksellä on vaikutusta akun varaustilaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Jha

Statistiikka

Viestiketjuista
261 704
Viestejä
4 544 738
Jäsenet
74 833
Uusin jäsen
Kanadanhanhi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom