Mikä akku? Ja muuta akkukeskustelua

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kizmo
  • Aloitettu Aloitettu
Ilmeisesti tuo polat heater näyttäisi toimivan tekniikanmaailman testin perusteella. Ite vähän epäilin tuota 60W akun kylkeen tulevaa lämmityselementtiä tehottomaksi.

Ja tosiaan kannattaa webasto käytössä pitää auto laturissa ainakun se on mahdollista. Ite pidin nytkin aina, etenkin kovilla pakkasilla laturissa, niin tulee ainakin osa siitä virrasta laturilta, eikä niin paljoa kuluta akun varausta.
 
Motonetissä lukee näin:

Akut ovat varastolatauksessa ja käyttövalmiita, mutta suosittelemme niiden täyteen varaamista parhaan tehon ja käyttöiän takaamiseki.

Huol! AGM-akut tulee ladata vain ns. älylaturilla (mm. Ctek).

Ja mistä se auton normi laturi voi edes tietää, onko siellä AGM vai ei? Osassa autoja vissiin löytyy suoraan AGM-moodi ja normiakku-moodi
 
Master race Dacia ja vastaavat ei niin preemiumit pelit, mutta vähänkään modernimmat, niin kyllä.
Nämä yleistykset on kyllä päteviä, tippuiko siis juuri esim Mercedes-Benz samaan kategoriaan Dacian kanssa kun ei sille tarvitse koodata yhtään mitään akkua vaihtaessa?
 
No tää olikin eka kerta kun näen että Mersu on vastaava "ei niin preemium" kuin Dacia, mutta selvisihän sekin. Asia kunnossa. :tup:
 
Jotkut tykkää premiumista kun saa joka välis olla piuhanpäässä ja olla ripakopallinen kaiken näköstä boxia varastossa että pääsee aamulla töihin tienaamaan lyhennyksiä....:facepalm:
 
AGM akut sitten tuolta tehtaalta:
Respected Battery Brands
Optiman punainen ollut 12 vuotta harraste autossa. 6V museoautooni laitoin viime keväänä punaisen 6v Optiman. On muuten jännän näköinen "puolikas sixpack". Arkiautoon ostin 5v sitten Vartan akun (samalta tehtaalta). Mahtava tuote sekin. Noita Johnson controlsin akkuja olen lataillut ihan huoletta millä vain ikälopulla laturilla. Ainakin mulla on toiminut.
1939 vuoden tasavirta laturi ei muuten ole niitä kaikkein älykkäämpiä :-)
 
Onko Motonetin Sznajder akut huonoja kestovuosissa? Ainakin Motonet on niitä pitänyt saatavilla jo vuosia, että sen perusteella ei kait ihan huono?
Niistä näyttäisi löytyvän myös hopea kalsium akkuja.
Eipä noissa muissakaan akuissa näyttäisi olevan kuin 2 vuoden takuu Motonetissä.

Vartan hopea kalsium akusta kokemuksia ja näyttää kestävän jo yli 10 vuotta.
 
Onko Motonetin Sznajder akut huonoja kestovuosissa? Ainakin Motonet on niitä pitänyt saatavilla jo vuosia, että sen perusteella ei kait ihan huono?
Niistä näyttäisi löytyvän myös hopea kalsium akkuja.
Eipä noissa muissakaan akuissa näyttäisi olevan kuin 2 vuoden takuu Motonetissä.

Vartan hopea kalsium akusta kokemuksia ja näyttää kestävän jo yli 10 vuotta.

Mulla ollu jo yli 2v kiinni tuolta valmistajalta 62aH/520A tuolla kalsium-tekniikalla ja eikä minkäänlaisia ongelmia akun kanssa. 562 59 tuotekoodi. Ja itse latasin talvella pari kertaa, jos auto seiso vähänkään pidempään.

Olisi moottoritilaan sopinut isompikin akku, muttei 1.4l bensakone tarvitse isompaa. Jotkut ovat haukkuneet, ettei kestä. Kyllä joka valmistajalla on maanantaikappaleita tuotteistaan.
 
Ei se pelkkä tähti siinä keulalla mitään premiumia itsessään tee. Tavanmoisia perhekikottimia kaikki A ja B sarjan pelit on.
Tää nyt ei liity oikein mitenkään siihen alkuperäiseen väitteeseen. Väitit että ainoastaan "ei niin premium peleissä" ei tarvitse koodata akkua, mutta kaikissa modernimmissa autoissa tarvii. Mersun missään mallissa ei tarvitse koodata akun vaihtoa, ei edes S-sarjassa, joten yleistyksesi mukaan sekään ei ole premiumia.

Eipä tästä sen enempää, jatketaan asiassa.
 
Tää nyt ei liity oikein mitenkään siihen alkuperäiseen väitteeseen. Väitit että ainoastaan "ei niin premium peleissä" ei tarvitse koodata akkua, mutta kaikissa modernimmissa autoissa tarvii. Mersun missään mallissa ei tarvitse koodata akun vaihtoa, ei edes S-sarjassa, joten yleistyksesi mukaan sekään ei ole premiumia.

Eipä tästä sen enempää, jatketaan asiassa.

Väärin.

Mersulla on pari mallia, johon pitää koodata ja muitakin automalleja.

Huoltotiedote akkujen koodauksesta !

Tuolla on muutakin tietoja akuista.
 
Mersun omassa STAR-testerissä ei ainakaan sellaista toimintoa ole näkynyt, mutta ehkäpä Autocomilla on keksitty lisätä testeriin jotain ominaisuuksia joita auton valmistaja ei ole ajatellutkaan. Autocom on kyllä muutenkin yks arvontatyökalu mersujen diagnostiikkaan...
 
Mitenhän lienee tuoreemmat A8 kun tuon korjaamon tiedottees ei niitäkään näy.
Jos viittaat tuohon Suomen työkalun listaan joka tuossa aiemmin oli, niin ihan vitsihän tuo lista on. Puuttuu myös esim A5 joka kuitenkin on täsmälleen samoista sähköosista kasattu kuin A4. Volkkarin listassa on ytimekkäästi esim Golf, eli ihan ykköskoppaisesta astiko pitää akkua koodailla?

Eikä mersun akkua tarvitse tai edes pysty koodaamaan, vaikka niitäkin oli pari mallia listaan keksitty.
 
Näköjään on edelleen Motonetin sivuillakin mainittu joidenkin mersun mallien varaosalistassa tuo huomio, että akun vaihto pitäisi ilmoittaa autolle diagnoositesterillä. Tulisikohan sieltä henkilökunta näyttämään miten se tehdään, jos ajaa mersun kanssa pihaan ja kytkee STARin kiinni? :D

Vai iskeekö ne Motomaatin piuhan kiinni ja ottaa rahat olemattomasta työstä?
 
Onko Motonetin Sznajder akut huonoja kestovuosissa? Ainakin Motonet on niitä pitänyt saatavilla jo vuosia, että sen perusteella ei kait ihan huono?
Niistä näyttäisi löytyvän myös hopea kalsium akkuja.
Eipä noissa muissakaan akuissa näyttäisi olevan kuin 2 vuoden takuu Motonetissä.

Vartan hopea kalsium akusta kokemuksia ja näyttää kestävän jo yli 10 vuotta.

Pysy erossa ainakin AGM-akuista. Oman kokemuksen mukaan tuntuu kestävän 2 vuotta ja sitte rupee köhimään. 2 akkua omistanu ja molemmissa sama, vähäisellä käytölläkin.
 
mulla kesti snaitseri agm alle vuoden

eipä niitä taida myynnissä enää olla edes?
 
pari snajderia ollut käytössä eikä oo valittamista ollut, Tottakai kaikilla valmistajilla tulee niitä maanantai ksppaleita.Omassa tuttavapiirissä keneltä akkuja menee tuntuu 90% olevan itseaiheutettuja. Joko webaston käyttäjiä tai sitten näitä ketkä ajaa pirun lyhyttä matkaa ja ihmettelevät kun pakkasilla akku zippaa.. moni välttäis turhat akkuongelmat kun ostais siihen defan jatkoksi sen reilun satasen maksavan laturin. Sen saa kuitenkin irti minuuteissa kun auto lähtee vaihtoon. Kolmas akkuongelmainen ryhmä on paskalla autolla ajavat. Parillekkin kaverille on ollut ihan turha selittää että jos akun napajännite on 4,0v niin ei se mikään kenno-oikosulku ole, kyllä se auto sen on tyhjentänyt. Varsinkin jos samalla autolla on ajettu vuorokausi aikaisemmin.
 
Nämä yleistykset on kyllä päteviä, tippuiko siis juuri esim Mercedes-Benz samaan kategoriaan Dacian kanssa kun ei sille tarvitse koodata yhtään mitään akkua vaihtaessa?

Ai ei? Onko tähän jotain tarkempaa infoa.
Uskon kyllä, mutten ihan purematta niele. Ja sitä että ettet ole STAR:ista löytänyt valikkoa tämän tekemiseen, ei vielä ihan vakuuta meikäläistä.
 
Ai ei? Onko tähän jotain tarkempaa infoa.
Uskon kyllä, mutten ihan purematta niele. Ja sitä että ettet ole STAR:ista löytänyt valikkoa tämän tekemiseen, ei vielä ihan vakuuta meikäläistä.
Ei mulla kyllä ole mitään intressejä lähteä sen enempää asiaa selvittämään.

Kun ei korjaamon työkaluissa ole mitään mahdollisuutta kyseisen toimenpiteen tekemiseen, niin miten sen tekeminen sitten voisi olla tarpeellista ja millä se tehdään?
 
Niin, uskon kyllä jos STAR:ssa ei ole valikkoa, niin ei sitten varmaan tarvitse. Oletko valtuutetun korjaamon henkilökuntaa? Siinä tapauksessa varmaan ihan validi lausunto.
 
En ole töissä mersukorjaamolla, joten en voi antaa sinulle "virallista lausuntoa". Sellaisiakin tosin löytyy vaikkapa mersufoorumia selaamalla.

Mutta eiköhän tämä tästä aiheesta riitä. Jokainen voi vapaasti koettaa koodauttaa mersuunsa akun niin halutessaan, varmasti löytyy myös pajoja jotka mielellään siitä rahan ottavat. :tup:
 
Sznajder Marine 75Ah 90€
vai
M+ 80Ah vapaa-aika akku 80€

Sähköperämoottorille uusi akku, mutta kumpi?
Kummassakin 2v takuu, niin se ei pääse ratkaisemaan valintaa.

Fyysiset mitat samat, M+ painon mukaan siinä voisia enemmän olla Ah:ta. 2kg painavampi.

edit: M+ on siis Sznajderin valmistamaa Energy Plus sarjaa
958 07 :: Katalog produktów on-line - SZNAJDER BATTERIEN S.A.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkas tämä homma yleensä menee. Jos vaihtaa käynnistysakun niin pitääkö pikkuakku siinäkin tapauksessa auton ns. järjissään vaihdon ajan?
 
Kuinkas tämä homma yleensä menee. Jos vaihtaa käynnistysakun niin pitääkö pikkuakku siinäkin tapauksessa auton ns. järjissään vaihdon ajan?
Riippuu autosta. Yleensä tupakansytyttimen kautta voi lyödä virtaa autoon tai akun kaapeleihin voi laittaa laturin, jossa on virransyöttötila. Tapoja on monia mutta todella harva automalli pitää virrat jos akun nykäsee.
 
Tarkoitan pikkuakulla siis auton omaa ns. Aux akkua. Tupakinsytkä kytkeytyy vasta samalla virtojen kanssa tässä autossa.
 
Se riippuu varmaan autosta. Jos pikkuakusta puhuttaessa on kyseessä mersu, niin ei se niissä ainakaan pidä autoa sähköissä. Toisaalta siihen ei kyllä ole mitään tarvettakaan, enemmän on mersuja hajotettu noilla virityksillä joilla yritetään syöttää sähköä tupakansytyttimen kautta tai muilla poppakonsteilla. Reilusti vaan akku irti ja uusi tilalle, ei se siihen hajoa.
 
Kolmen vuoden takuu ja hinta ei oikein korreloi keskenään.
Nimestä päätellen tavallinen lasikuituvehje, jonka mainoksen tekemiseen on käytetty metamfetamiinia.
 
"World's best performing battery" on jo jokseenkin häiritsevää kusetusta. Ei tarvitse etsiä edes NASAlta, jotta löytää paremman akun.
Ja tuon mainoslauseen jälkeen pitäisi vielä uskoa speksitkin.
Ehkä tuo on normaalia laadukkaampi, mutta ei vaikuta kovin mullistavalta.
Maailmaa mullistavalle vitun kestävälle akulle luulisi saavan edes viiden vuoden takuun, jos keskimääräinen käyttöikä päivittäisessä käytössä on vähintään 8 vuotta.

Ja tuo vihreiden arvojen toitottaminenkin kertoo aika paljon. Tuolla verukkeella myydään nykyisin ihan kaikkea, koska se vetoaa tiettyyn ihmisryhmään.
Normaalit akutkin kierrätetään käsittääkseni aika tehokkaasti. Ainakin Suomessa tai missä maassa se lyijyn ja mun paskan talteenotto lopulta tapahtuukaan. Intiasta niistä tehdään todennäköisesti mausteita, mutta kehitysmaat erikseen.

Ehjä täyteen ladattu lyijyakku ei myöskään pura itseään haitallisen matalalle jännitteelle kolmessa kuukaudessa, kuten kristalliakun mainoksessa annetaan ymmärtää. Olisi melko ikävä ominaisuus akkujen maahantuojalle sekä jälleenmyyjille.
Kaupan hyllyiltä löytyisi pelkkiä itse hapotettavia akkuja.
 
On vähän erikoinen akku kyllä, kun ei tuosta hirveemmin kokemuksia tunnu löytyvän vaikka yli 10v on markkinoilla ilmeisesti ollut. Muutamia sissimarkkinoinnilta tuntuva postaus löytyy, jossa käyttäjä kehuu käyttäneensä moista vuosia ja on paras akku ikinä.

Ei ole myöskään jenkkeihin rantautunut, joka kanssa kielii, ettei kaikki väitteet ehkä olekaan, kuin väittävät. Voisi jenkeissä olla kanteet vireillä hetkessä.




Testimonials

Onkohan aitoja lausuntoja?

Lead_Crystal_Batteries_-_customer_overview.JPG


Nämä firmat mukamas käyttää näitä akkuja.


En näe yhtäkään autovalmistajan logoa tuossa yhteydessä
 
Eipä autovalmistajien pitkäikäistä kallista akkua kannata asentaakaan, kun perinteinen lyijyakku kestää riittävän pitkään eli 3-5v. Eikä niiden ennnenaikainen hajoaminen takuisiin muutenkaan kuulu.

Itseasiassa kuuluu. Tosin varmasti on merkkejä joilla ei kuulu.
 
Aika monella merkillä on ainakin semmoinen ehto, että jos on polttoainelämmitin tai aina päällä oleva seuranta gps, niin akulla ei ole takuuta.

Ihmettelen, miksi ihmiset eivät voi asentaa sitä akkulämmitintä ja laturia autoon? Kummasti pidennetään akun ikää polttoainelisälämmittimen käytössä.
 
Kaippa siinä se, että kun se webasto/eberi on, niin ei tarvitse/jaksa enää niiden johtojen kanssa kikkailla tai yhtä hyvin silloin käyttää sitä lohkolämmitintä ja sisäpuhallinta.

No homman nimihän ei olekkaan tuossa vaan se, että lämmin akku ja 2-3tuntia ladattu akku jaksaa aivan eri tavalla puskea siellä -30 asteen pakkasella virtaa ja se kylmä akku ei ota varausta vastaan samalla tavalla kuin lämmin akku.

Ja hyvä, jos aktiivisessa webasto/eberi-käytössä akku kestää sen 2-3v, kun akkulämmittimen ja laturin kanssa saa tyyliin tulpattua käyttöiän eli 5-6v. Hyvä esimerkki on, että itse älylaturilla latasin talvella akkua, niin moottori lämmitti akkua jonkin verran. Sinne näytti pitkään menevän sitä 4a virtaa, ennenkuin tipahtaa 0.8a lataukselle tai saati sitten 0.1a latausteholle.

Kesällä 3a tipahtaa nopeasti 1.5a lataustehoon.
 
Kaippa siinä se, että kun se webasto/eberi on, niin ei tarvitse/jaksa enää niiden johtojen kanssa kikkailla tai yhtä hyvin silloin käyttää sitä lohkolämmitintä ja sisäpuhallinta.

Nimenomaan tämä, ja kun niitä johtoja ei ole p-a lämmittimen takia vedetty iskee nuukuus ja se 120,- defan laturin päälle tuleva kuudekympin kustannus johdoista ja satanen asennuksesta onkin jo liikaa.. Hajotetaan sitten niitä akkuja webastoa käytettäessä eikä missään tapauksessa suostuteta ostamaan sitä agm akkua joka on hieman arvokkaampi mutta kestää purkauksia jo paljon paremmin.
 
ja muro-insinööri rakentaa tietty seuraavan laitoksen webasto autoonsa..

Ostetaan 30ah lyijyhyytelöakku joka lataa virtaa autoon ja lämmittää akun. Tähän tietty ajastin, jotta on vain 2-4h yössä päällä, ennen töihin lähtöä. Samaan akkuun tulee kiinni laturi joka saa virran esim tupakansytytinpistokkeesta.. laturi on päällä kun autoa ajetaan ja täyttää ton lyijyhyytelöakun täyteen.

Ja taas seuraavana yönä lyijyhyytelöakku lataa ja lämmittää auton starttiakkua.. jne.. :D
 
Irroitin 8 vuotiaan akun (Varta AGM) toimivana ja vaihdoin sen uuteen samanlaiseen. Autossa Webasto. Latailen sitten Ctekillä jos joskus joku spesiaalitilanne tulee. Muuten millekään loitsuille ei tunnu olevan tarvetta. Johtojen kanssa en ala toistuvasti kyllä pelaamaan, olen renkannut niitä ihan tarpeeksi.
 
Mikä olisi kevyin akku jolla autossa pärjää kesäkäytössä? Jotkun on vissiin moottoripyörän akkujakin soveltaneet. Riitääköhän esim tuollainen 20Ah akku käynnistelemään perus 2l nelosta?
SMF- akku

Lipo akkuhan olisi tietty kevyt mutta ei taida soveltua auton normilaturille?
 
Mikä olisi kevyin akku jolla autossa pärjää kesäkäytössä? Jotkun on vissiin moottoripyörän akkujakin soveltaneet. Riitääköhän esim tuollainen 20Ah akku käynnistelemään perus 2l nelosta?
SMF- akku

Lipo akkuhan olisi tietty kevyt mutta ei taida soveltua auton normilaturille?
Olisi mielenkiintoista kuulla miksi autossa pitäisi käyttää mopon akkua.
 
Huonosti on asiat, jos parin kilon kunnollista akkua ei pysty laittamaan :facepalm: Hanki pienin Optima, mitä löydät, niin lähtee käyntiin.
Mikä tämän viestin pointti oli? Missä sanon etten voi parin kilon kunnollista akkua laittaa kun juuri sellaista kyselen? Optiman yellowtopit ei ainakaan sen kevyempiä ole kuin normiakutkaan ja pienin taitaa olla 38ah
 
kyllähä kesäkelissä lähtee pienelläkin akulla, monessa apukäynnistimessä on 10-25ah akku ja helposti starttaa jos ei starttia tartte pitkään pyörittää. Oletuksena tietty että se akku on mahdollisimman täynnä startatessa. Akun laturihan työntää virtaa auton käydesså mutta ns. kuluttajat (eli puhallin, stereot, valot jne.) kuluttaa sitä virtaa eli ajon jälkeen se akku ei ole läheskään täynnä.
 
Vartan 10v vanha hapottamaton 12Ah 12V MP-akku. Liitännät jo hieman hapettuneet. Toimiiko silti hapottamalla vai heitänkö menemään?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 926
Viestejä
4 516 445
Jäsenet
74 511
Uusin jäsen
huygens

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom