Mikä akku? Ja muuta akkukeskustelua

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kizmo
  • Aloitettu Aloitettu
Tuota snajderin motonetnumero (90-0076) ei tosiaan ole ensisijaisesti käynnistysakuksi tarkoitettu, kyllä sillä pienet bensarutkut starttaa. Jos perse on todella tiukilla niin motonet 90-0060 mielummin, antaa mitattuna kuitenkin karkeasti 300a käynnistysvirtaa... Itse en kyllä kumpaakaan tuohon käyttöön ostaisi. mielummin Motonetin valikoimasta Exide kainaloon.
esim 90-9407 tai agm.

varsinkin jos 'joudut' lataamaan paneeleilla tai käytät paljonkin hupiakkuna niin todennäköisesti pitkässä juoksussa agm voi tulla halvemmaksikin, niin ja jos akut pääsee varsin vajaiksi niin pääsääntöisesti agm jaksaa startata paremmin tavalliseen verrokkiakkuun nähden.

jos täysin budjettiratkaisua haetaan niin 90-9406 käynnistykseen ja se 90-0076 hupiakuksi.
Näiden arvioiden perusteet eivät vakuuta. Itse arvioin, että voin käyttää kahdesta 80Ah akusta noin 60Ah ja akut kestävät tällaista käyttöä useita vuosia. Kahdesta Motonetin 75Ah marineakusta voi mutuilla voivan purkaa jopa karvan verran enemmän, koska yleensä lyijyakut, joita ei ole tarkoitettu starttaukseen, sietävät nimenomaa paremmin hidasta purkua. Akkujen arvostetut merkit eivät asiaa muuta. Kerroin, että akkuvahti estää akkuja menemästä tyhjäksi, jolloin haitallista syväpurkautumista ei tapahdu. Akunhan ei tarvitse olla täynnä kun startataan. Kyseiseen tapaukseen liittymättä heitän esimerkit: On ok, jos akku puretaan 30% varaukseen starttaamalla. Sen jälkeen akku lähtee latautumaan ja se ehtii olemaan vain hetken liian pienessä varauksessa. Sen sijaan ei ole Ok purkaa akkua 30% varaukseen jääkaapilla. Silloin akku on useita päiviä liian pienessä varauksessa ja vanhenee ennenaikaisesti. Jos on erikseen käynnistys- ja käyttöakut, tarvitaan huomattavasti enemmän kapasiteettia, koska käynnistysakun potentiaali jää kokonaan käyttämättä. Kyseessä on vanha käytäntö, joka mahdollistaa moottorin käynnistämisen, mutta käyttöakut menevät helposti liian tyhjiksi. Älykkäitä akkuvahteja ja monitoreita ei ole ollut vielä vuosikymmeniä saatavilla. Viimeistään litiumakkujen tulo lopettaa vanhan perinteen. Akkuvahti huomioi myös akkujen vanhenemisen. Kun syksyllä tulee aamuyöstä vilu, tai veneelle tullessa on olut lämmintä, ymmärtää, että akut on syytä uusia. Suosituksesi vaikutti perustuvan lähinnä vanhoihin tapoihin ja merkkiuskollisuuteen.
 
Näiden arvioiden perusteet eivät vakuuta. Itse arvioin, että voin käyttää kahdesta 80Ah akusta noin 60Ah ja akut kestävät tällaista käyttöä useita vuosia. Kahdesta Motonetin 75Ah marineakusta voi mutuilla voivan purkaa jopa karvan verran enemmän, koska yleensä lyijyakut, joita ei ole tarkoitettu starttaukseen, sietävät nimenomaa paremmin hidasta purkua. Akkujen arvostetut merkit eivät asiaa muuta. Kerroin, että akkuvahti estää akkuja menemästä tyhjäksi, jolloin haitallista syväpurkautumista ei tapahdu. Akunhan ei tarvitse olla täynnä kun startataan. Kyseiseen tapaukseen liittymättä heitän esimerkit: On ok, jos akku puretaan 30% varaukseen starttaamalla. Sen jälkeen akku lähtee latautumaan ja se ehtii olemaan vain hetken liian pienessä varauksessa. Sen sijaan ei ole Ok purkaa akkua 30% varaukseen jääkaapilla. Silloin akku on useita päiviä liian pienessä varauksessa ja vanhenee ennenaikaisesti. Jos on erikseen käynnistys- ja käyttöakut, tarvitaan huomattavasti enemmän kapasiteettia, koska käynnistysakun potentiaali jää kokonaan käyttämättä. Kyseessä on vanha käytäntö, joka mahdollistaa moottorin käynnistämisen, mutta käyttöakut menevät helposti liian tyhjiksi. Älykkäitä akkuvahteja ja monitoreita ei ole ollut vielä vuosikymmeniä saatavilla. Viimeistään litiumakkujen tulo lopettaa vanhan perinteen. Akkuvahti huomioi myös akkujen vanhenemisen. Kun syksyllä tulee aamuyöstä vilu, tai veneelle tullessa on olut lämmintä, ymmärtää, että akut on syytä uusia. Suosituksesi vaikutti perustuvan lähinnä vanhoihin tapoihin ja merkkiuskollisuuteen.

Merkkiuskollisuuteni ei vastaukseeni vaikuttanut. Mitenhän tämän ilmaisisi... Jos Motonetin tiskiltä kysäisee mistä yksittäisestä akusta tulee eniten reklamaatioita, on mahdollista että saat vahvistuksen mielipiteelleni.
edit: lisätään vielä että tämä on kyllä helposti subjektiivinen juttu
 
Viimeksi muokattu:
Starttivirtaa ei ilmoiteta yhtään, mutta bensaprutku ei toisaalta paljoa virtaa startatessa otakkaan. Mitä mieltä olette? Itse olen kallistumassa M+ akkuun, mutta kestääkö varsinainen marineakku paremmin liukuvan veneen tärähdyksiä. Onko muita sopuhintaisia järkeviä vaihtoehtoja?

Suosittelisin aluksi tarkistamaan millaista kylmäkäynnistysvirtaa moottorin valmistaja edellyttää akulta. Vaatimukset saattavat olla yllättävänkin kovat. 2-tahtinen on varmaan raskaampi, mutta esim. Evinruden 1,7l V4 vaatii 675A (tai 800A nollakeleillä).

Omaa kokemusta ei ole, mutta Exiden Dual-akut on ilmeisesti suunniteltu sekä startti- että vapaa-ajan akuiksi, esim Exide Dual ER350 80Ah/510A akku P270xL175xK225 | Motonet Oy
 
Sznajderin 75Ah veneakku löytyy busterista, hyvin on pari kesää toiminut ja pienehkön 30 heppasen käynnistää heittämällä. Tässä mentiin ihan hinta edellä kun vaatimustaso ei ole kovin korkea.

Autoon vaihdoin ennakoiden juuri uuden akun kun äkkäsin että vanha oli alkuperäinen reilu 10v vanha ja startissa jännite tippui jonnekin 8V paikkeille...:btooth: Hyvä ettei ole ollut kunnon pakkasia vielä. Oli kengät karstoittuneet kauttaaltaan ja maakaapeli piti pistää poikki että sai sen penkin alta pois.

Mikäköhän siinä on että auton asennusakut tuntuu kestävän vaikka kuinka kauan mutta kun laittaa minkä tahansa tarvikeakun, niin käyttöikä on muutama vuosi. Tämä havainto on toistunut jo ties kuinka monta kertaa. Nyt on tilalla
Varta Silver Dynamic G14 95Ah AGM. Toivotaan että suvaitsee kestää muutaman vuoden.
 
Sznajderin 75Ah veneakku löytyy busterista, hyvin on pari kesää toiminut ja pienehkön 30 heppasen käynnistää heittämällä. Tässä mentiin ihan hinta edellä kun vaatimustaso ei ole kovin korkea.

Autoon vaihdoin ennakoiden juuri uuden akun kun äkkäsin että vanha oli alkuperäinen reilu 10v vanha ja startissa jännite tippui jonnekin 8V paikkeille...:btooth: Hyvä ettei ole ollut kunnon pakkasia vielä. Oli kengät karstoittuneet kauttaaltaan ja maakaapeli piti pistää poikki että sai sen penkin alta pois.

Mikäköhän siinä on että auton asennusakut tuntuu kestävän vaikka kuinka kauan mutta kun laittaa minkä tahansa tarvikeakun, niin käyttöikä on muutama vuosi. Tämä havainto on toistunut jo ties kuinka monta kertaa. Nyt on tilalla
Varta Silver Dynamic G14 95Ah AGM. Toivotaan että suvaitsee kestää muutaman vuoden.
Yleensähän se hinta vertautuu laatuun. Halvalla ei saa hyvää
 
Viimeaikaisia kokemuksia?

T5 penkin alla oleva lisäakku hyytyi, ajattelin korvata 70Ah AGM:llä. Mulla on viimeksi käyttöautoissa ollut Exideä, tosin aina ed. omistajan asentamana, noiden kanssa ei ole ollut murhetta. Akkua en ole itse joutunut ostamaan vuosiin.

Vähän sellainen kokemus, että näiden kanssa on nykyään enemmän tuurista kuin mistään muusta kiinni että kauanko kestää..
 
Viimeaikaisia kokemuksia?

T5 penkin alla oleva lisäakku hyytyi, ajattelin korvata 70Ah AGM:llä. Mulla on viimeksi käyttöautoissa ollut Exideä, tosin aina ed. omistajan asentamana, noiden kanssa ei ole ollut murhetta. Akkua en ole itse joutunut ostamaan vuosiin.

Vähän sellainen kokemus, että näiden kanssa on nykyään enemmän tuurista kuin mistään muusta kiinni että kauanko kestää..

Enemmän tuntuu olevan tuurista kiinni jos akkua "käytetään oikein". Pätkä ajoa pakkasella , auto " vuotaa virtaa ulos" tai webasto reilusti käytössä niin mikä tahansa hajoaa merkistä riippumatta.

Omat kokemukset Exidestä hyviä vaikka sitä moni haukkuukin.
 
Viimeaikaisia kokemuksia?

T5 penkin alla oleva lisäakku hyytyi, ajattelin korvata 70Ah AGM:llä. Mulla on viimeksi käyttöautoissa ollut Exideä, tosin aina ed. omistajan asentamana, noiden kanssa ei ole ollut murhetta. Akkua en ole itse joutunut ostamaan vuosiin.

Vähän sellainen kokemus, että näiden kanssa on nykyään enemmän tuurista kuin mistään muusta kiinni että kauanko kestää..

Molemmat akut aikanaan T5sta vaihtanut, Varta on orkkismerkki ja sitä tilalle. Se hupiakku penkin alla on Webaston käytössä, jotain muutakin taitaa palvella. Jos vaihdat sen niin laita napoihin johdot, niihin joku liitin ja suojasukkaa johtoihin. Sitä akkua on helppo ladata tuosta liittimestä, tekee vaan laturiin tarvittavan vastapiuhan. AGM-akkua en usko että tarvit.
 
Molemmat akut aikanaan T5sta vaihtanut, Varta on orkkismerkki ja sitä tilalle. Se hupiakku penkin alla on Webaston käytössä, jotain muutakin taitaa palvella. Jos vaihdat sen niin laita napoihin johdot, niihin joku liitin ja suojasukkaa johtoihin. Sitä akkua on helppo ladata tuosta liittimestä, tekee vaan laturiin tarvittavan vastapiuhan. AGM-akkua en usko että tarvit.

Juu tosiaan Webasto alkoi temppuilla, ei käy ilman että auto käynnissä. Kiertovesipumppu käy, joten eiköhän se ole tuo akku kypsynyt. Muistaakseni nämä aika herkästikin katkoi tuota Webastoa, jos akun jännite tippuu.

Perus pakumallissa ei tuolla taida olla vakiona paljon muuta funktiota kuin tuo lämmitin. Mulla on tuossa invertteri ja jotain valoja kytkettynä. Ehkä tuo AGM saattaa olla turhaa hifistelyä, mutta sitä on vähän tullut näiden kanssa harrasteltua muutenkin.
 
Juu tosiaan Webasto alkoi temppuilla, ei käy ilman että auto käynnissä. Kiertovesipumppu käy, joten eiköhän se ole tuo akku kypsynyt. Muistaakseni nämä aika herkästikin katkoi tuota Webastoa, jos akun jännite tippuu.

Perus pakumallissa ei tuolla taida olla vakiona paljon muuta funktiota kuin tuo lämmitin. Mulla on tuossa invertteri ja jotain valoja kytkettynä. Ehkä tuo AGM saattaa olla turhaa hifistelyä, mutta sitä on vähän tullut näiden kanssa harrasteltua muutenkin.

Mulla tuli sama vika Webastoon, vaihdoin sen takia akun. Mutta vika ei löytynyt akusta, Webasto toimi satunnaisesti ja paremmin kun auto oli lämmin. Syy oli murtuneet tinaukset lämmittimen piirilevyllä, lämpötilavaihtelut sai aikaan halkeamia. Webasto antaa oman vikakoodin jos havaitsee alhaisen jännitteen, kannattaa ne lukea.
 
Tuo kyllä käynnistyy kylmänäkin heti kun auton saa käyntiin, eikä lämpimänä toimi sen paremmin.

Mutta pitää lyödä huomenna vanha VCDS läpytin tulille ja katsoa koodit. Auto tuli minulle syksyllä ja kuulopuheiden mukaan pitäisi olla suht uusi kamiina paikallaan, siksi kohdistin epäilyt tuohon akkuun. Mutta ihan mahdollista että tuokin on paskana, en ole muutenkaan oikeen Webaston miehiä. Kokemukset Eberistä on paljon myönteisemmät.
 
Tuo kyllä käynnistyy kylmänäkin heti kun auton saa käyntiin, eikä lämpimänä toimi sen paremmin.

Mutta pitää lyödä huomenna vanha VCDS läpytin tulille ja katsoa koodit. Auto tuli minulle syksyllä ja kuulopuheiden mukaan pitäisi olla suht uusi kamiina paikallaan, siksi kohdistin epäilyt tuohon akkuun. Mutta ihan mahdollista että tuokin on paskana, en ole muutenkaan oikeen Webaston miehiä. Kokemukset Eberistä on paljon myönteisemmät.

Jos sormet ei pahastu pienestä rasvasta j akolvi pysyy kädessä, niin tuo on helppo korjata. Piirilevyllä on suojalakka, sen raaputtaminen suurin työ. Toki se lämmitin pitää sieltä tiputtaa ensin. :) Säästi sen satasen kumminkin.
 
Perheemme pikku Audissa (A3) alkoi akku köhiä 8 vuoden jälkeen, niin menimpä ostamaan TAB AG70 akun siihen. Palaillaampa asiaan jos ongelmia ilmenee. Ja jos ei palailla, niin voin suositella :D
 
Viimeksi muokattu:
TABeja on tullut omissa lähestulkoon ilman lämmitystä käytettävissä diisseli volkkareissa käytettyä. Jos pakkanen ei ala kolmosella niin auto ei oo roikassa.

Hyviä akkuja ovat.
 
Mulla tuli sama vika Webastoon, vaihdoin sen takia akun. Mutta vika ei löytynyt akusta, Webasto toimi satunnaisesti ja paremmin kun auto oli lämmin. Syy oli murtuneet tinaukset lämmittimen piirilevyllä, lämpötilavaihtelut sai aikaan halkeamia. Webasto antaa oman vikakoodin jos havaitsee alhaisen jännitteen, kannattaa ne lukea.

Mulla sama eberissä....
 
No kyl tuolla hinnalla pikkuakun pitää jo toimia :D
Juu ei tuossa ole mitään tolkkua. Itse ostin samaan hintaan keväällä 160Ah veneeseen. Jos start & stop toimii starttimoottorilla ja liikkeelle lähtö vaatii moottorin käymisen, kannattaa huolehtia, että järjestelmä ei toimi. Sillä säästää rahaa, tekniikkaa ja hermoja. Akuksi kannattaa sitten laittaa ihan tavallinen akku.
 
Juu ei tuossa ole mitään tolkkua. Itse ostin samaan hintaan keväällä 160Ah veneeseen. Jos start & stop toimii starttimoottorilla ja liikkeelle lähtö vaatii moottorin käymisen, kannattaa huolehtia, että järjestelmä ei toimi. Sillä säästää rahaa, tekniikkaa ja hermoja. Akuksi kannattaa sitten laittaa ihan tavallinen akku.

Ite ostin Vartan Silver AGM 105Ah kulkineeseeni hintaan 230e :D
 
Saitko toimimaan?

Vaihdettiin aivot, paloilmapuhallin ja sukkaa. Toimi sen talven. Seuraavana talvena taas alkoi oireilemaan jolloin laitoin letkulämppärin ja sisäpöhyyttimen. Yllärikseen taas toiminut koko syksyn kuin ei koskaan olisi vikaa ollutkaan mutta saattaa yks kaunis päivä taas lakata toimimasta. Todennäkökösesti tuossakin jotain kylmäjuotosta tai vastaava kun välillä saattaa toimia ilman oireita pitkään ja taas yhenäkin ei vaan syty.
 
Juu ei tuossa ole mitään tolkkua. Itse ostin samaan hintaan keväällä 160Ah veneeseen. Jos start & stop toimii starttimoottorilla ja liikkeelle lähtö vaatii moottorin käymisen, kannattaa huolehtia, että järjestelmä ei toimi. Sillä säästää rahaa, tekniikkaa ja hermoja. Akuksi kannattaa sitten laittaa ihan tavallinen akku.

No en kyllä suosittele. Kyllä ne insinöörit on laskeneet sen akun tarpeen moneen kertaan mahdollisimman pieneksi/halvaksi (valmistuskustannukset minimiin), että ei sen alle kyllä kannata alkaa pelleilemään. Eli kannattaa aina hankkia se akku vähintään samoilla ominaisuuksilla mitä alkuperäinen on ollut.

Tässä tapauksessa edellinen oli 70A EFB akku, niin nyt sitten päivitin siihen samaisen 70A mutta vain AGM-tekniikalla ja vähän paremmilla kylmäkäynnistysarvolla. EFB olisi löytynyt toki 20e halvemmalla (täysin samoilla spekseillä), mutta olisi joutunut odottelmaan muutaman päivän toimitusta. Nyt sai heti.

AGM akut halvimmillaan 150e (ilman toimituskuluja) ja siitä ylöspäin reilusti yli 200e, että tämä 160e (sis. toimituskulut) oli ihan ok hinta.
 
Vanha Ctekin MX3.6 alkaa napista viduilemaan ja muutenkin vähän isompaa latausvirtaa olla, niin mitä suosittelette ~100e luokassa "äly"laturiksi? Onko nuo nykyiset ctekit mistään kotoisin vai kannattaako muuta merkkiä?

2017 Corsan akku päässyt laskemaan 11.8v asti. 4v vanha alkuperäisakku tuossa, joten voipi olla että sekään ei ole enää täydessä iskussa. Uutta AGM:ää vaan tilalle jos näyttää huonolta, taitaa toimia Start&Stopin kanssa ihan hyvin?

E: ja väärä ketju vielä, mutta olkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyy ctek, defa ja victron. Defa joskus sekoilee latauksen kanssa. Victron on mieluisin kun näkee softasta jännitteen ja virran. Lataa myös litium akut. Tiputtaa latauksen pääteeksi kellutus jännitteen 13,2volttiin ja viikoittain tekee uuden absorptio latauksen. Ctekeistä taitaa lähes jokaisesta puuttua lämpötilakompensointi joka victronissa on.
 
Vanha Ctekin MX3.6 alkaa napista viduilemaan ja muutenkin vähän isompaa latausvirtaa olla, niin mitä suosittelette ~100e luokassa "äly"laturiksi? Onko nuo nykyiset ctekit mistään kotoisin vai kannattaako muuta merkkiä?


Tuollainen on itsellä käytössä, on kyllä noihin vanhempiin verrattuna ihan eri luokkaa. En voi kuin suositella.
 
Löytyy ctek, defa ja victron. Defa joskus sekoilee latauksen kanssa. Victron on mieluisin kun näkee softasta jännitteen ja virran. Lataa myös litium akut. Tiputtaa latauksen pääteeksi kellutus jännitteen 13,2volttiin ja viikoittain tekee uuden absorptio latauksen. Ctekeistä taitaa lähes jokaisesta puuttua lämpötilakompensointi joka victronissa on.

Tuo victronihan vaikuttaisi hyvälle, 5a versiotakin saa tuolta samaan hintaan kun ctekkejä suomesta. Amazonin takuuhimmeleistä ei kyllä ole kokemusta, mutta ehkäpä ne toimii.

Akuista varmaan vartan silver agm on hyvä valinta? Käväsen lähivaraosaliikkeen valikoiman katsomassa jos tuo akku ei pidä varausta, ja vartaa siellä muistaakseni ainakin on.
 
Vanha Ctekin MX3.6 alkaa napista viduilemaan ja muutenkin vähän isompaa latausvirtaa olla, niin mitä suosittelette ~100e luokassa "äly"laturiksi? Onko nuo nykyiset ctekit mistään kotoisin vai kannattaako muuta merkkiä?

2017 Corsan akku päässyt laskemaan 11.8v asti. 4v vanha alkuperäisakku tuossa, joten voipi olla että sekään ei ole enää täydessä iskussa. Uutta AGM:ää vaan tilalle jos näyttää huonolta, taitaa toimia Start&Stopin kanssa ihan hyvin?

E: ja väärä ketju vielä, mutta olkoon.
CTEK Polar on kiva sen takia, kun siinä on kunnolliset pakkasessa kangistumattomat kaapelit. Ampeereja viisi, eli ei mikään loisteliain, mutta saa silläkin Webastolla vajaaksi käytetyn ison akun täyteen yön/työpäivän aikana.

Paskin laturi on joillakin autopalstoilla hehkutettu Exide, kaapelit koppuraiset kylmässä, leukojen ympärysmuovit irtoilevat ja niitä pitää liimata takaisin, ja ohjeen mukaan pitää kiinnittää sekä plussa että miinus akun napoihin (saattaa toimia myös kiinnittämällä miinus runkoon, mutta joutuu etsimällä etsimään miinukselle paikan johon kiinnittämällä lataus onnistuu). Uudemmat mallit ehkä parempia kuin sellainen muutama vuosi sitten ostettu joka mulla oli.
 
Löytyy ctek, defa ja victron. Defa joskus sekoilee latauksen kanssa. Victron on mieluisin kun näkee softasta jännitteen ja virran. Lataa myös litium akut. Tiputtaa latauksen pääteeksi kellutus jännitteen 13,2volttiin ja viikoittain tekee uuden absorptio latauksen. Ctekeistä taitaa lähes jokaisesta puuttua lämpötilakompensointi joka victronissa on.
Kyllä Ctekeissä on yleensä lämpötilakompensointi. Esim. Motonetin (non MP/vene) malleissa:

MXS 3.8, 64,90 €, vain lumihiutalenappi pakkaselle, eli ei ole kompensointia

MXS 5.0, 74,90 €, lämpötilakompensointi (itsellä on tämä malli)

TimeToGo-CT5, 89,90 €, lämpötilakompensointi

Start/Stop-CT5, 89,90 €, lämpötilakompensointi

MXS 5.0 Polar, 89,90 €, lämpötilakompensointi (Tätä ei mainita Motonetin tiedoissa, mutta tuote-esitteessä se lukee. Katso liitteen kuvan alareuna.)

MXS 7.0, 129,00 €, vain lumihiutalenappi, eli ei ole lämpötilakompensointia

MXS10, 179,00 €, lämpötilakompensointi (ei mainita Motonetissä, mutta tuote-esitteessä se lukee, kts. toisen kuvan alareuna)

CS One, 229,00 €, lämpötilakompensointi

Pro25S, 349,00 €, lämpötilakompensointi

Pro25SE, 379,00 €, lämpötilakompensointi


Lämpötilakompensointi löytyy 8/10:stä Motonetin non-MP/-vene -Ctek-laturista. Se puuttuu vain halvimmasta MXS 3.8:sta ja MXS 7.0:sta, joissa molemmissa on vain lumihiutaleohjelma pakkasille.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211211-131330.png
    Screenshot_20211211-131330.png
    562,4 KB · Luettu: 34
  • Screenshot_20211211-132052.png
    Screenshot_20211211-132052.png
    452,4 KB · Luettu: 33
Pääsipäs vahingossa auton akku täysin kuivaksi.
Kauankohan sitä pitää ladata CTEK 5.0 Polar laturilla, että voisi harkita käynnistämistä? Ei ole pakko päästä heti liikkeelle, joten en ala ketään vaivaamaan apukäynnistystä varten, mutta jos nyt illalla tulee tarve lähteä vaikka kebabia hakemaan niin onnistuukohan? Ollut nyt 30min latauksessa
 
Pääsipäs vahingossa auton akku täysin kuivaksi.
Kauankohan sitä pitää ladata CTEK 5.0 Polar laturilla, että voisi harkita käynnistämistä? Ei ole pakko päästä heti liikkeelle, joten en ala ketään vaivaamaan apukäynnistystä varten, mutta jos nyt illalla tulee tarve lähteä vaikka kebabia hakemaan niin onnistuukohan? Ollut nyt 30min latauksessa

Tarkkaa vastaus kenenkään mahdoton sanoa. Riippuu paljon autosta, ulkolämpötilasta, akun lämpötilasta, onko auto lämmityksessä jne. Kyllä veikkaisin vaativan useamman tunnin latausta, jos se akku meni täysin kuivaksi.
 
Pääsipäs vahingossa auton akku täysin kuivaksi.
Kauankohan sitä pitää ladata CTEK 5.0 Polar laturilla, että voisi harkita käynnistämistä? Ei ole pakko päästä heti liikkeelle, joten en ala ketään vaivaamaan apukäynnistystä varten, mutta jos nyt illalla tulee tarve lähteä vaikka kebabia hakemaan niin onnistuukohan? Ollut nyt 30min latauksessa

Joskus olen tyhjää (tai ainakaan startti ei pyörinyt) ladannut n. 30min ja heti startista käyntiin.. Mutta hyvä ton olisi antaa ladata rauhassa täyteen. Joskus olen tyhjiä ladannut 2-4 kertaa putkeen (kun näyttänyt täyttä niin johdot irti ja uudestaan lataukseen), jokainen latauskerta kestänyt tunteja ja akun käynnistysvirta parantunut.
 
Ja se "täysin kuiva" on aina tulkinnallinen asia.. Onko akun virta 2,0v kun valot yms kuluttajat tyhjentänyt akun täysin vai onko se sen verran tyhjä ettei jaksa pyörittää starttia mutta napavirta vaikka 11v
 
Ja se "täysin kuiva" on aina tulkinnallinen asia.. Onko akun virta 2,0v kun valot yms kuluttajat tyhjentänyt akun täysin vai onko se sen verran tyhjä ettei jaksa pyörittää starttia mutta napavirta vaikka 11v
Ainakaan sisävalot ei pala, eikä keskuslukitus toimi. Muuta en osaa sanoa. Parkkivalot oli päällä eilisestä lähtien, kun jäi avain virtalukkoon ja Opelin insinöörit on päättäneet, että valot palavat niin kauan kun avaimen ottaa pois virtalukosta...
 
Onkohan muuten normaalia, että auton takavalot vilkkuvat kun akkua ladataan? Kyseessä Opel Astra 2020
 
Onkohan muuten normaalia, että auton takavalot vilkkuvat kun akkua ladataan? Kyseessä Opel Astra 2020

Ei se normaalia ole mutta nämä ovat näitä uusia ranskalaisia opeleita niin mikään ei ole mahdotonta.. :D :D

Oletko katsonut napavirtaa akussa saako otettua edes virtaa vastaan..?

Joskus olen täysin tyhjän saanut lataamaan ottamalla toisen akun avuksi. Ei lähtenyt ctek lataamaan niin hyppyjohdot akusta toiseen ja laturi tähän kunnossa olevaan akkuun kiinni. Ei tarvitse olla mitkään käynnistyskaapelit akkujen väliin, ihan 4mm2 johdot riittää. Muutaman minuutin kun lataa noin niin siinä kuivassakin akussa on virtaa sen verran että älylaturi osaa ladata sitä.

Toinen tapa on ladata muutama minuutti sellaisella vanhalla peltikuorisella laturilla, se kun lataa tyhjääkin akkua koska ei ole mikään älylaturi. Tämän jälkeen ctek lataa hienosti.
 
Ei se normaalia ole mutta nämä ovat näitä uusia ranskalaisia opeleita niin mikään ei ole mahdotonta.. :D :D

Oletko katsonut napavirtaa akussa saako otettua edes virtaa vastaan..?
Mistäs näen ottaako akku virtaa vastaan?
Nyt kun kävin kattomassa niin autossa palaa takavalot ja rekisterikilvenvalot:rofl: ja moottoritilasta kuuluu erikoisia ääniä, esim. aivan kuin starttimoottori yrittäisi pyöriä viimeisillä voimilla:hmm:Kattovalot myös vilkkuvat kun oven avaa, vaikka valojen kytkin on off-asennossa
 
Mistäs näen ottaako akku virtaa vastaan?
Nyt kun kävin kattomassa niin autossa palaa takavalot ja rekisterikilvenvalot:rofl: ja moottoritilasta kuuluu erikoisia ääniä, esim. aivan kuin starttimoottori yrittäisi pyöriä viimeisillä voimilla:hmm:Kattovalot myös vilkkuvat kun oven avaa, vaikka valojen kytkin on off-asennossa

Yleismittarilla akun navoista mittaamalla. Ota laturi irti ja katso paljonko on voittaja, sitten laturi kiinni ja katso mihin nousee. N, 14,4v on normaali latausteho. älylaturi usein nostaa pikkuhiljaa voltteja ylöspäin tai voltit voi alussa pomppia edestakaisin kun yrittää herättää akkua.
 
Onkohan muuten normaalia, että auton takavalot vilkkuvat kun akkua ladataan? Kyseessä Opel Astra 2020

Ei, mutta nykyautot saa ihan sekaisin kun jännite kyykkää. Ihan riippumatta merkistä tapahtuu kaikenlaista ihmeellistä. Ei välttämättä saa se älylaturi edes sitä akkua autoon kytkettynä ladattua, jos auto jotain sekoilee, niin kuluttaa kaiken virran mitä se älylaturi pystyy antamaan.
 
Ei, mutta nykyautot saa ihan sekaisin kun jännite kyykkää. Ihan riippumatta merkistä tapahtuu kaikenlaista ihmeellistä. Ei välttämättä saa se älylaturi edes sitä akkua autoon kytkettynä ladattua, jos auto jotain sekoilee, niin kuluttaa kaiken virran mitä se älylaturi pystyy antamaan.
Joo ei oikein lähtenyt lataamaan. Naapurin kanssa käynnistettiin sitten kaapeleilla ja ajelin reilun tunnin verran. Nyt uudestaan laturissa ja katsotaan aamulla tilanne.
 
Joo ei oikein lähtenyt lataamaan. Naapurin kanssa käynnistettiin sitten kaapeleilla ja ajelin reilun tunnin verran. Nyt uudestaan laturissa ja katsotaan aamulla tilanne.

Välttämättä ei parane tilanne. Esim. yksi kenno oikosulussa yms eli sen uuden akun ostoon.
 
Joo ei oikein lähtenyt lataamaan. Naapurin kanssa käynnistettiin sitten kaapeleilla ja ajelin reilun tunnin verran. Nyt uudestaan laturissa ja katsotaan aamulla tilanne.

Onko siellä pakkasta? Jos on niin akku voi olla jäässä ja jäistä akkua ei pitäisi edes yrittää ladata eikä sellainen ota kunnolla virtaa vastaan. Jäätyminen voi myös pilata kerralla akun, samoin ihan tyhjäksi ajaminen voi pilata kerralla akun. Kuten tuossa jo sanottiin, niin voi olla edessä uuden akun ostaminen.
 
Kiitos kaikille vastauksista. Näköjään tunnin ajelu auttoi. Ainakin CTEK näytti akun olevan täynnä äsken ja hyvin hörähti käyntiin.
 
Kiitos kaikille vastauksista. Näköjään tunnin ajelu auttoi. Ainakin CTEK näytti akun olevan täynnä äsken ja hyvin hörähti käyntiin.

Jos nyt tulee vähääkään lyhyempiä ajoja tai seisonta-aikoja kannattaa ladata aina välillä ctekillä. Täysin tyhjiäkin olen saanut elvytettyä kuntoon. Kaikkein pahinta on akulle jos se pääsee tyhjänä jäätymään.
 
Jos nyt tulee vähääkään lyhyempiä ajoja tai seisonta-aikoja kannattaa ladata aina välillä ctekillä. Täysin tyhjiäkin olen saanut elvytettyä kuntoon. Kaikkein pahinta on akulle jos se pääsee tyhjänä jäätymään.
Ei onneksi tule seisontaa eikä lyhyitä ajoja. Päivittäin ajoa, n. 80km keskimäärin per päivä.
Moottorin vikavalo tosin syttyi apukäynnistyksen yhteydessä eilen. Täytyy siitä soitella, vuokra-auto on kyseessä.
 
Moottorin vikavalo tosin syttyi apukäynnistyksen yhteydessä eilen. Täytyy siitä soitella, vuokra-auto on kyseessä.

Toivottavasti mikään komponentti tai ohjain ei kärähtänyt, uuden auton starttaaminen apukaapeleilla voi olla riskaabelia (jännitepiikit).
 
Vanha Ctekin MX3.6 alkaa napista viduilemaan ja muutenkin vähän isompaa latausvirtaa olla, niin mitä suosittelette ~100e luokassa "äly"laturiksi? Onko nuo nykyiset ctekit mistään kotoisin vai kannattaako muuta merkkiä?

2017 Corsan akku päässyt laskemaan 11.8v asti. 4v vanha alkuperäisakku tuossa, joten voipi olla että sekään ei ole enää täydessä iskussa. Uutta AGM:ää vaan tilalle jos näyttää huonolta, taitaa toimia Start&Stopin kanssa ihan hyvin?

E: ja väärä ketju vielä, mutta olkoon.
Jos 5A riittää niin CTEK Polar.
 
Millä mallilla tänä päivänä on nämä digitaaliset akkutesterit? Joko ne on tarpeeksi kehittyneet että tunnistaa oikeasti huonon akun eikä vaan satunnaisesti löydä huonoja? Ajatuksena ollut 100A vastustesterin lisäksi hommata se rajumpi säädettävällä kuormalla oleva jolla pääsisi oikeisiin testikuormiin (50% kylmästarttivirrasta) mutta harkinnut myös digitaalista lisäksi.
 
Miten akkutesterin tuloksia tulkitaan? Onko vajaa 400 A hyvä lukema akulle, jonka CCA on 540 A?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 929
Viestejä
4 516 583
Jäsenet
74 512
Uusin jäsen
OPP6

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom