Mikä akku? Ja muuta akkukeskustelua

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kizmo
  • Aloitettu Aloitettu
Laitoin hapot ja alkoi heti kiehua ennen kuin ehdin edes ladata. Pitäiskö kantaa ulos pajasta?
Taitaa olla sitten oikosulussa eli jätettä se o. Happo ilmassa ei tietenkään ole terveellistä eli suotavaa olisi muutenki tuo tehdä ulkona. Oikosulussa olevaa akkua kannattaa aika varoen käsitellä kun se voi olla vaaraksi.
 
Taitaa olla sitten oikosulussa eli jätettä se o. Happo ilmassa ei tietenkään ole terveellistä eli suotavaa olisi muutenki tuo tehdä ulkona. Oikosulussa olevaa akkua kannattaa aika varoen käsitellä kun se voi olla vaaraksi.
Ok. Siirsin ulos ja vähän on lämmin. Mitenhän nyt jatkokäsittely? Jätänkö tuohon vai pitäiskö saada nopeasti siirrettyä?
 
Ok. Siirsin ulos ja vähän on lämmin. Mitenhän nyt jatkokäsittely? Jätänkö tuohon vai pitäiskö saada nopeasti siirrettyä?
Melkein kandee ennemmin kysyä noita vadtaanottavalta taholta, vaikka jostain akku liikkeestä et kuinka tosta on paras hankkiutua eroon. Ei sillä ainakaan mitään käyttöarvoa ole.
 
Odottelin puoli tuntia, kuplinta rauhoittui. Laitoin lataukseen ja näyttäisi menevän sähköä sisään..?! Eikä edes lämpene. Go figure..
 
No niin, nyt tämä aluksi roiskuen kiehunut akku on täydessä latingissa. Happotaso laski n. sentin verran ensimmäisen latauksen aikana. Lisäsin happoa ja latasin uudelleen. Ottaa hienosti virtaa vastaan ja näyttää sitä pitävänkin. Enpä olisi akkuvanhuksesta uskonut.
 
tuli ostettua paikallisesta akkukaupasta Exide EL652 EFB akku start stop focukseen, asentaja sai akun vaihdettua eikä auto käynnistynyt testerillä selvisi kennovika toisella yrittämällä löytyi toimiva yksilö.
oli asentaja vittuuntunut kun akun vaihtoon meni 40 minuuttia koska fordista pitää purkaa ilmansuodattimen kotelo pois edestä ja se piti purkaa kahdesti
Varmaan se syy miksi monet kokeilee yleismittarilla jännitteen ennen paikoilleen laittoa.
 
Sznajder silver akku kuoli puolen vuoden käytön jälkeen.
En voi suositella eikä ollut edes ensimmäinen tapaus kyseiseltä merkiltä.

No ostin nyt Vartan Silver Dynamic H3 akun katsotaan miten se kestää.

Ainakin vanhat Bosch ja Vartat on ollut hyviä mutta kuulemma laatu heikentynyt, no sehän selviää ajan kanssa kestääkö:tup:.
 
Sznajder silver akku kuoli puolen vuoden käytön jälkeen.
En voi suositella eikä ollut edes ensimmäinen tapaus kyseiseltä merkiltä.

No ostin nyt Vartan Silver Dynamic H3 akun katsotaan miten se kestää.

Ainakin vanhat Bosch ja Vartat on ollut hyviä mutta kuulemma laatu heikentynyt, no sehän selviää ajan kanssa kestääkö:tup:.
Saitko uuden sznajderin vai hyvittivät sen tuosta uudesta?
 
Saitko uuden sznajderin vai hyvittivät sen tuosta uudesta?
Sinne se jäi nimeltä mainitsemattomaan liikkeeseen eikä mitään hyvitystä saanut, en resua halunnut takaisin enkä jaksanut alkaa vääntämään asiasta.

Varta onkin sitten eri liikkeestä jossa homma on ainakin tähän asti toiminut.
 
Sinne se jäi nimeltä mainitsemattomaan liikkeeseen eikä mitään hyvitystä saanut, en resua halunnut takaisin enkä jaksanut alkaa vääntämään asiasta.

Varta onkin sitten eri liikkeestä jossa homma on ainakin tähän asti toiminut.
Itsellä yksi vartan akku levisi n. 3 vuoden iässä muistaakseni ja oli juuri 3v takuu liikkeeltä niin sain sillon suoraan uuden vastaavan :tup: Uudempi pelaa vieläkin vaikka vaihdosta on jo tässä vaiheessa n. 4 vuotta, ei ole ainakaan moitteita kuulunut auton nykyiseltä omistajalta.
 
Joku perus Sznajder ollu jo ainakin 3 vuotta mondeossa ja ennen sitä 1-2vuotta borassa. Hyvin vielä pelaa.
 
Eipä ole mullakaan mitään pahaa sanottavaa Sznajder akuista, yhden tapauksen tiedän missä 6kk vanha oli pimahtanut, mutta takuuna uusi toimi 5v ja sitten auto myytiin pois.
 
Omista snajderin akuista vain yksi kiukutellut, sekin oli äitini autossa jolla ajettiin 2-3 kertaa viikossa muutaman kilometrin kauppamatkan eikä muuta. Eli tossakin kohtaa kyse oli käyttövirheestä. Sain kuitenkin uuden akun joka kesti useamman vuoden kunhan talvella latasi kerran kuukaudessa ctekillä täyteen. Muuten kokemukset olleet vain hyviä snajdereista.
 
Piti uutta akkua metsästää ja meinasin jo ostaa GS Yuasan, mutta Motonetin akut ovat seisoneet yli kaksi vuotta hyllyssä hapotettuna, joten ei niistä viitsinyt täyttä hintaa maksella.
Napajännite oli vielä sentään 12,4 volttia ja esim. Varta suosittelee, että viimeistään 12,3 voltissa akku pitäisi latailla, mutta eihän noita mikään kauppa lataile.
Muistaakseni Johnson Controls suosittelee, että akku otetaan käyttöön viimeistään 15 kuukauden päästä hapotuksesta.
Eihän tuossa kai muuta tapahdu, kuin että se peruuttamaton sulfatoituminen alkaa ennen aikojaan, mutta itse halusin mahdollisimman tuoreen akun, vaikka löytämäni paska-akku hajoaa luultavasti nopeammin, kuin tuo GS Yuasan muinaisjäänne.
Oikeaoppisesti nuo pitäisi myös säilyttää about 15 asteen lämmössä, mutta ei kaupoissa mitään akkukylmiötä ole ja normaalit akut myydään yleensä riittävän nopeasti.
Muutenkin aika lievää raiskausta verrattuna pellin alla olevaan akkuun kuumina kesäpäivinä.

Eli Vartan D24 (60Ah) kertakäyttöakku oli ainut järkevä saatavilla oleva vaihtoehto, koska en Exidejä harrasta.
Onhan tuossa se etu, ettei ole hopea kalsium, koska wanhan romuni latausjännite on hieman niillä rajoilla, että pitäisi nuo priimakuntoisena mahdollisimman pitkään.

Löysin vihdoin Johnson Controls Power Solutionsin akkuihin pätevän läpyskän, josta selviää, että milloin akku on hapotettu tai valmistettu.
Pitäisi päteä ainakin Boschin ja Vartan paskoihin. Euroopan markkinoille tarkoitetuista akuista tuo päiväys pitäisi kai jokaisella merkillä/brändillä jossain muodossa löytyä.
Saisi toki olla olla ihan selkokielisenä, koska pahimmillaan pienissä akkuliikkeissä on tarjottu +5 vuotta vanhoja SLA-akkuja.
http://aa-boschap-ru.resource.bosch...media/parts/repairs_and_service/_01072015.pdf
Eli kanteen tai kylkeen pitäisi olla stanssattu helvetin pitkä ja kryptinen pätkä kirjaimia ja numeroita.
Esim. oma koodi alkaa: HGC858 eli akku on valmistettu tai hapotettu lokakuussa 2018.
Oli ainoa kappale mikä oli Honkkarin läjässä kelmuun pakattuna ja joku postin lappu vielä kyljessä ja senkin päivämäärät täsmäsivät.
Muut akut olivat vuodelta 2017 ja yhden kannesta ei löytynyt stanssausta ollenkaan, eli liekö vieläkin vanhempaa paskaa.
Napajännite oli tuoreimmassa 12,7 volttia ja vanhemmissa noin. 12,6 volttia, joten tuostakin voi hieman päätellä akun ikää, jos samoja akkuja vertailee.
Jaa että katsooko muut asiakkaat hieman hitaasti, kun kaivaa taskusta yleismittarin ja alkaa mittailemaan akkuja? Voi olla, mutta mitäs helvetin väliä sillä on.

Eipä sillä, että tuolla vuodella niin merkitystä on varsinkaan, kun näissä on nykyisin helvetisti valmiiksi viallisia yksilöitä, mutta otinpa ihan periaatteesta tuoreimman mahdollisen paskan.
Tuurilla kestänee ylläpitoladattuna jokusen vuoden erittäin kevyessä käytössä. Huikea vuoden takuu kertoo, että kyseessä on ihan helvetin luotettava ja pitkäikäinen akku.

Toistaiseksi pitää repiä autoa käyntiin ilman lohkolämmitintä ja siitä syystä joutuikin ostamaan uuden akun.
Otin syksyllä testiin vähän käytetyn alelaarista ostetun Vartan D18:n ja tuo on ostettu arviolta 12 vuotta sitten ja siihen voinee lisätä pari vuotta, koska oli joku poistoromu.
Pyöritti lämpimillä keleillä iloisemmin kuin hieman laiskaksi muuttunut Hankookin paska, joten pitihän se tutkia, että milloin tuo kyykkää.
No eihän se vieläkään ole kuollut totaalisesti ja alle 10 asteen pakkasessa starttailee ihan hyvin, mutta jossain -12 asteen tuntumassa tulee aivan täysi stoppi. Akkua pitää hetki lämmitellä lyhyillä starttausyrityksillä ja sitten se suostuu lähtemään vaivoin käyntiin. 20 asteen pakkasella ei olisi toivoakaan saada autoa käyntiin (ainakaan ilman lohkolämmitintä). Liekö korroosion ja sulfatoitumisen yhteisvaikutusta, vaikka noinkin tuore yksilö kyseessä...
Jospa tuo uusi jaksaisi edes -25 asteessa pyöritellä, kun tekniikka sallii virran/jännitteen riittäessä -35 asteen startitkin, kuten luultavasti missä tahansa muussakin toimivassa autossa.

Muutamalla eurolla saisi toteutettua 40 wattisen akkulämmittimen, mutta ei jaksa varmaan sitäkään vähää väsäillä, vaikka sillä säästyisi monelta ongelmalta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä motonet akkuja lataa mitä hyllyissä pitävät.

Äkkiseltään luulisi, että tuo tehdään jossain keskusvarastolla tarpeen vaatiessa, mutta sinulla lienee eksaktia tietoa asiasta.
Ainakin nuo suositut merkit näyttivät olevan sen verran tuoretta tavaraa, ettei niiden lataamiseen ole ollut tarvetta.
Poikkeuksena jotkut Sznajderin akut joiden päivämäärä ja jännitteestä arvioitu varaustaso ei oiken täsmännyt.
Olivat jo 12,4 voltissa ja JC:n speksien mukaan silloin pitäisi viimeistään ladata.
Ehkei niitä ole ladattu alkujaan täyteen tai sitten harvinaisen kiivas itsepurkautuminen. Vaihtoehtoisesti vaihdettu vanhoihin akkuihin tarrat.
Myyjä selitti jollekin, että siitä vihreästä täplästä näkee, että akku on kunnossa. Tietotaito lienee tuota tasoa noissa pienemmissä liikkeissä.
Yuasat varmaan ladattu jossain vaiheessa tai sitten niissä on erikoisen pieni itsepurkautuminen.
Tyypillisiksi self discharge rateksi heitellään milloin mitäkin esim. 1%/päivä - 50%/15 kuukautta 20 asteessa. (Havaintojeni perusteella tuommoinen prosentti päivässä ei ole tästä todellisuudesta ainakaan nykyisillä akuilla, mutta eipä ole kaikista maailman akuista kokemusta. Edit: Tuohan olikin tietenkin yksi prosentti jäljellä olevasta kapasiteetista, joten edes hieman uskottavampi skenaario ja huoltovapaalla kalsiumilla voi sama lukema olla 2% kuukaudessa, jolloin tuo Yuasakin voisi olla alkuperäisessä latingissaan.)
Sitten kun soppaan lisätään vielä hieman eri tyyppiset kemiat, kennot, koot ym. niin eipä tuosta tarkkaa arvoa ilman testaamista tai valmistajan speksejä pysty arpomaan vaikka jätetään erityyppiset SLA:t pois laskuista.


Toisaalta ei noita tarvitse normaalin kuluttajan miettiäkään. Hakee vaan kaupasta uuden akun, kun vanha tilttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Äkkiseltään luulisi, että tuo tehdään jossain keskusvarastolla tarpeen vaatiessa, mutta sinulla lienee eksaktia tietoa asiasta.
Ainakin nuo suositut merkit näyttivät olevan sen verran tuoretta tavaraa, ettei niiden lataamiseen ole ollut tarvetta.
Poikkeuksena jotkut Sznajderin akut joiden päivämäärä ja jännitteestä arvioitu varaustaso ei oiken täsmännyt.
Olivat jo 12,4 voltissa ja JC:n speksien mukaan silloin pitäisi viimeistään ladata.
Ehkei niitä ole ladattu alkujaan täyteen tai sitten harvinaisen kiivas itsepurkautuminen. Vaihtoehtoisesti vaihdettu vanhoihin akkuihin tarrat.
Myyjä selitti jollekin, että siitä vihreästä täplästä näkee, että akku on kunnossa. Tietotaito lienee tuota tasoa noissa pienemmissä liikkeissä.
Yuasat varmaan ladattu jossain vaiheessa tai sitten niissä on erikoisen pieni itsepurkautuminen.
Tyypillisiksi self discharge rateksi heitellään milloin mitäkin esim. 1%/päivä - 50%/15 kuukautta 20 asteessa. (Havaintojeni perusteella tuommoinen prosentti päivässä ei ole tästä todellisuudesta ainakaan nykyisillä akuilla, mutta eipä ole kaikista maailman akuista kokemusta.)
Sitten kun soppaan lisätään vielä hieman eri tyyppiset kemiat, kennot, koot ym. niin eipä tuosta tarkkaa arvoa ilman testaamista tai valmistajan speksejä pysty arpomaan vaikka jätetään erityyppiset SLA:t pois laskuista.


Toisaalta ei noita tarvitse normaalin kuluttajan miettiäkään. Hakee vaan kaupasta uuden akun, kun vanha tilttaa.

Se tieto on tullut motonetin työntekijältä niiden foorumilta mitä enään ei taida olla olemassa ja jos en väärin muista niin aikoinaan akustakin löytyi joku merkintä milloin se oli tarkistettu/ladattu ja tietyn ajan välein ne kuulemma niitä tarkistaa.
 
Se tieto on tullut motonetin työntekijältä niiden foorumilta mitä enään ei taida olla olemassa
Keskustelupalsta | Motonet Oy • Etusivu

Sznajderit on hyviä perusakkuja. Joskus vaan kun mennään kukkaro edellä niin päädytään kyseiseen merkkiin. Ja tässä voi käydä myös niin että ei välttämättä oteta sitä suurinta ajoneuvoon käypää akkua vaan pihistellään vielä hieman akun koosta. Kohta ihmetellään kun dieselvolvo ei pakkasella enää starttaakkaan suht tuoreella pikkuakulla...

Mutta kuitenkaan omista kulkupeleistä ei sznajdereita löydy. Koen hyödyn laatumerkin agm akusta hyväksi vastineeksi rahalle. Karvalakkikulkupeliin ostaisin sznajderin...
 

Sori että kaivan vanhoja, mutta näin tämän ensimmäistä kertaa vasta tänään. Moiselle ihme akulle alkaisi tulla lähiaikoina kuukaudet lunastaa lupauksensa. Niinkin monella se tammi-helmikuussa auto jättää kotiinsa. Tarkastellaampa moisen "kristalli-ihmeen" lupauksia eikä anneta sen häiritä, että lasimaisia piirteitä on posliinin kanssa käytetty eristeenä mm. puhelintolpissa. Myös posliinia on käytetty sähkötolpissa eristeenä, mutta itse Arabia valmistanut lasieristeineen puhelintolppiin.

Tästä rakenteeksi:

Kristalliakku kääntää katseita Suomen akkumarkkinoilla
1.6.2017

Kristalliakku kääntää katseita

Suomen akkumarkkinoilla

-Vahvuuksina pitkä käyttöikä, 100 % palautuminen sekä erinomainen virran vastaanotto ja luovutuskyky

Taisto Järvinen

Kristalliakku on näihin saakka ollut Suomen markkinoilla tuntematon akkutyyppi. Uusiutuvan energian ajatusmalli on tuonut mukanaan kyseisen kristalliakun idean ja kiinnostuksen akkua kohtaan. Kristalliakku valmistetaan 99 prosenttisesti kierrätettävistä materiaaleista. Idea akusta on lähtöisin Yhdysvalloista. Kristalliakkujen valmistus on käynnistynyt vuonna 2009.

Kristalliakkujen tuonnin Suomeen on käynnistänyt Tuurissa toimiva Kristalliakku Oy. Toimitusjohtaja Marko Taivaljärvi sanoo uuden akkutyypin herättävän ansaittua mielenkiintoa.

  • Kristalliakun selkeitä vahvuuksia ovat yli 10 vuoden käyttöikä, ja 100 prosenttinen palautumiskyky. Perinteiset akut ajautuvat yleensä talven aikana tyhjiksi ilman ylläpitolaturia. Kristalliakku sen sijaan palautuu latauksen ansiosta täyteen ja akun käyttöä voi jatkaa normaalisti. Kristalliakun ylläpitolatausväli on kaksi vuotta, ja takuu kolme vuotta. Akun käyttölämpötila on - 40 - + 65 astetta celsiusta.
  • Akun sykli tarkoittaa akun purkautumisen ja lataamisen väliä. Kun akkua on käytetty 80 prosenttia sen käyttöiästä, niin lyijyakusta on saatu syklejä noin 800, kristalliakusta syklejä on saatu 6000. Yhden kristalliakun syklimäärä vastaa noin 7,5 lyijyakkua. Kristalliakun hankintahinta on toki korkeampi, mutta siitä huolimatta syklin hinta on vain puolet lyijyakun syklin hinnasta.
Sopii sinne, missä

akkua tarvitaan

Kristalliakku Oy:n edustaja Seppo Palomäki sanoo, että akku-uutuus sopii hyvin kohteisiin, joissa käytetään esimerkiksi lyijy-, geeli- tai amg-akkua. Akun käytölle sopivia kohteita ovat mm. UPS, puolustusvoimat, terveydenhuolto, erilaiset tuotantolaitokset, veneet, autot, raskasliikenne ja kaikki polttomoottori- tai sähkökäyttöiset kulkuneuvot sekä aurinko- ja tuulivoimalat ja puhelinjärjestelmät.

Kristalliakku valmistetaan erittäin hienoista lasikuituerottimista, joilla on korkea huokoisuus, käyttäen katodi imetystä. Kristalliakun tekniikassa käytetään orgaanisia aineita, sekä epäorgaanisia suoloja, jotka on optimoitu elektrolyytin ja aktiivisen elektrodin välissä.

Näin aikaansaatu reaktio parantaa tuotteen turvallisuutta. Rikkihappoa akun rakenteissa on alle 5 prosenttia. Kun ladattu tai tyhjentynyt elektrolyytti muuttuu kiteytettyyn tilaan, silloin nestemäistä elektrolyyttiä ei jää jäljelle. Tämän ansiosta akun voi asentaa mihin asentoon tahansa, kun elektrolyytin vuoto on minimoitu kiteyttämällä.

Marko Taivaljärven kiinnostus akkuja kohtaan heräsi, kun hän kunnosti asuntovaunun vm -90. – Laitoin sähköt ja tein kaiken kunnostuksen, vaan akkua se projekti puuttui. Löysin netistä akun, mutta Suomesta sitä akkua ei saanut. Otin ohjat omiin käsiin, ja päätin tuoda akut itse Suomeen, ja siinä syntyi ajatus yrittäjyydestä.

Kristalliakku Oy

Saurakalliontie 105

63610 Tuuri

044 238 3614

www.kristalliakku.fi

info@kristalliakku.fi

« Takaisin

Kristalliakku kääntää katseita Suomen akkumarkkinoilla

Rikkihapolle ainakin wikipedian mukaan +10c sulamispiste, joten miten se esim. +7c lähtee lasimurskansa kanssa?

Tiedetään toki, että kiinteytyessä ja hapertuessa tapahtuu energian sidos tai luovutus. En ole kumminkaan kemisti, vaan merkonomi, joten mennään kemiasta toispuoleiseen, nimittäin markkinointiin. Tässä mielestäni huomioitavat kohdat ovat:

"Akun käytölle sopivia kohteita ovat mm. UPS, puolustusvoimat, terveydenhuolto, erilaiset tuotantolaitokset, veneet, autot, raskasliikenne ja kaikki polttomoottori- tai sähkökäyttöiset kulkuneuvot sekä aurinko- ja tuulivoimalat ja puhelinjärjestelmät."
Hienoja käytönkohteita, mutta onko tuossa rikottu harhaanjohtamisen lakia sillä, jos näillä "kohderyhmillä" ei ole asiasta kokemusta?

Tuskin. Jos olisi mainittu, että "sopinut" tai "kokeiltu" (huom. ero), olisi silloin harhaanjohtamissyytteelle aiheensa

"Kristalliakku valmistetaan erittäin hienoista lasikuituerottimista, joilla on korkea huokoisuus, käyttäen katodi imetystä. Kristalliakun tekniikassa käytetään orgaanisia aineita, sekä epäorgaanisia suoloja, jotka on optimoitu elektrolyytin ja aktiivisen elektrodin välissä."

Vai onko tämä "kristalli-ilmiö" sittenkin jonkinlainen suodattimella tehty muotinsuodatin?
Kaiketi itseäni kiinnostaisi kuulla varsinkin tämä vaihe, jos olisin edes halukas pyrkivä. Miksi asiasta ei voi kuulla enempää? Johtuuko se nyt siitä, ettei alkuperäisellä kysymyksellä ole välttämättä mitään tekemistä asian kanssa?

En saa selvää, onko kyseessä nerokas ilmiö vai suora huijaus kohderyhmille. Monta älykästäkin on tässä maailmassa kusetettu "hienoilla sanoilla", myös heitä, joilla "olisi pitänyt olla asiantuntevuutensa tiedossa", mutta ennenkaikkea vähävaraisempia, mutta hyväuskoisempia hölmöjä. Tappiot vain ovat "hieno sanaisista" "hyväuskoisiin hölmöihin" rahamäärissä laskevampia, siksi suomen sisäinen pyramidihuijaus on harvemmin meillä vielä osunut köyhimpään osaan.
 
Ollut jo aikaa 40 vuotta. Jos aikoinaan oikeaa patenttia katsoin, niin myönnetty -79 :)

Voihan tämä tosiaan olla myös joku "aikuisten oikeasti" merkittävä lisenssi. Kuulostaa vaan niin "poronsarvijauheelle", salamyhkäiselle ja hienoselosteiselle sepustukselle, jolla saisi vaikkapa Hilary ja Bill Clintonit korkeasta älykkyysosamäärästään huijatuksi.
 
Kylmää kestämätön Exide Premium EA770 laitteli talvena maksimissaan 12.2V täyteen ladattuna. Nyt pakasta vedetty Exide AGM 70Ah samalla mittarilla antoi 13.1V. Pitäisikö noiden AGM akkujen lepojännite samaa luokkaa kuin perinteisten akkujen, eli täytenä luokkaa 12,8v?

(Kyllä, luulin tuon edellisenkin akun olevan AGM, mutta paljastuikin markkinamiesten mukaan syväpurkausta hyvin kestäväksi normiakuksi.)
 
Kylmää kestämätön Exide Premium EA770 laitteli talvena maksimissaan 12.2V täyteen ladattuna. Nyt pakasta vedetty Exide AGM 70Ah samalla mittarilla antoi 13.1V. Pitäisikö noiden AGM akkujen lepojännite samaa luokkaa kuin perinteisten akkujen, eli täytenä luokkaa 12,8v?

(Kyllä, luulin tuon edellisenkin akun olevan AGM, mutta paljastuikin markkinamiesten mukaan syväpurkausta hyvin kestäväksi normiakuksi.)

Akun jännite riippuu esim. siitä milloin se on ladattu. 12.2V ei kyllä ole täyden akun jännite, jos akulla ei ole kuormaa.
 
Kylmää kestämätön Exide Premium EA770 laitteli talvena maksimissaan 12.2V täyteen ladattuna. Nyt pakasta vedetty Exide AGM 70Ah samalla mittarilla antoi 13.1V. Pitäisikö noiden AGM akkujen lepojännite samaa luokkaa kuin perinteisten akkujen, eli täytenä luokkaa 12,8v?

(Kyllä, luulin tuon edellisenkin akun olevan AGM, mutta paljastuikin markkinamiesten mukaan syväpurkausta hyvin kestäväksi normiakuksi.)

Sama lepojännite kaikissa lyijyakuissa. 2.13v per kenno ellen väärin muista. Tuo mittaamasi yli 13v on pintavarausta.
 
Sama lepojännite kaikissa lyijyakuissa. 2.13v per kenno ellen väärin muista. Tuo mittaamasi yli 13v on pintavarausta.

No niin, kiitos tästä informaatiosta! Tosiaan oli akku vielä liikkeen jäljiltä ja olin pyytänyt sen etukäteen lataamaan sisätiloissa varmasti täyteen. Sen takia tuli lukemia, mitä en ole tottunut näkemään ja sai epäilemään että kennojen ominaisjännite olisi jotenkin akkutekniikalla saatu isommaksi.
 
Akun jännite riippuu esim. siitä milloin se on ladattu. 12.2V ei kyllä ole täyden akun jännite, jos akulla ei ole kuormaa.

Taisi olla sulfatoitunut ja ei enää ottanut virtaa vastaan kuin max. 50% kapasiteetistaan. CTEKilläkään ei latautunut tuon isommaksi vaikka oli 12h kiinni.
 
Minkäslaista ylläpitolaturia suosittelette? Tämän talven aikana jo pari kertaa akku ollut niin tyhjä ettei ole auto lähtenyt aamulla käyntiin. Pääasiallisesti kun tulee ajatettua lyhyttä matkaa (työmatka n.5km) niin ois varmaan paras vaihtoehto tuo ylläpitolaturi että aina kun laittaa lohkolämmittimen roikkaan niin samalla lataa tuota akkuakin sitten. Lohkolämppäri defa ja samoin sisälämppäri niin varmaankin defa sais olla tuo laturikin sitten? Kiinteä asennus sais olla myös että saa olla sitten vuoden ympäripaikallaan.
 
Minkäslaista ylläpitolaturia suosittelette? Tämän talven aikana jo pari kertaa akku ollut niin tyhjä ettei ole auto lähtenyt aamulla käyntiin. Pääasiallisesti kun tulee ajatettua lyhyttä matkaa (työmatka n.5km) niin ois varmaan paras vaihtoehto tuo ylläpitolaturi että aina kun laittaa lohkolämmittimen roikkaan niin samalla lataa tuota akkuakin sitten. Lohkolämppäri defa ja samoin sisälämppäri niin varmaankin defa sais olla tuo laturikin sitten? Kiinteä asennus sais olla myös että saa olla sitten vuoden ympäripaikallaan.
Defalla kovin montaa vaihtoehtoa tuohon ole. Itse harkinnut tätä:
Defa akkulaturi 1204 4 A / 12 V (#450020) | Motonet Oy
 
Tuo 4A lataa maksimissaan 14.4V ja tuo 10A taas 14.7V eli kovemmilla pakkasilla parempi juttu
Höpsistä. 1204 latausjännite on 14,3V 20 asteen lämpötilassa. Siitä se nousee 0,03V per celsiusaste kun lämpötila tippuu.

Mulla on omassa autossa tuo 1204, sekä Remuc jolla näen kännykkäapista auton kulloisenkin akkujännitteen. 15,2V tainnut olla isoin jonka tänä talvena olen sattunut näkemään (mitään logia kun noista ei ole).
 
Minkäslaista ylläpitolaturia suosittelette? Tämän talven aikana jo pari kertaa akku ollut niin tyhjä ettei ole auto lähtenyt aamulla käyntiin. Pääasiallisesti kun tulee ajatettua lyhyttä matkaa (työmatka n.5km) niin ois varmaan paras vaihtoehto tuo ylläpitolaturi että aina kun laittaa lohkolämmittimen roikkaan niin samalla lataa tuota akkuakin sitten. Lohkolämppäri defa ja samoin sisälämppäri niin varmaankin defa sais olla tuo laturikin sitten? Kiinteä asennus sais olla myös että saa olla sitten vuoden ympäripaikallaan.
Vaikka Ctekit ovatkin latureiden kuninkaita niin Defa on kiinteisiin asennuksiin näppärä. Hintaa tosin lisää se että joutuu yhden pätkän elementtikaapelia ostamaan. 4a malli riittää lähes kaikissa perustapauksissa, mutta 10a kanssa ei tarvitse epäröidä että ehtiköhän se akku latautumaan.
Toisaalta Ctekin pienempiä malleja saa halvemmalla ja nekin saa asennettua "kiinteiksi"...
 
Voiko muillakin älylatureilla ladata auton akkua sen ollessa kiinni omissa johdoissaan ettei mene mitään rikki?
 
Vaikka Ctekit ovatkin latureiden kuninkaita niin Defa on kiinteisiin asennuksiin näppärä. Hintaa tosin lisää se että joutuu yhden pätkän elementtikaapelia ostamaan. 4a malli riittää lähes kaikissa perustapauksissa, mutta 10a kanssa ei tarvitse epäröidä että ehtiköhän se akku latautumaan.
Toisaalta Ctekin pienempiä malleja saa halvemmalla ja nekin saa asennettua "kiinteiksi"...

-20 c lämpötilassa akku ei ota vastaan kuin 1A ja kylmemmässä vielä vähemmin. Joten suuremman virran laturi on hyödytön, jos asuu kylmässä.

Olisiko tuo edullinen vaihtoehto C-tekille:

Akkulaturi 12/6 V, 4 A
 
Kuinka usein auton akku pitäisi vaihtaa? Joskus n 5 v sitten autosta kuoli akku täysin. Ajoin parkkiin ja aiemmin ei ollut mitään ongelmaa, mutta kun autoa koitin käynnistää niin ei mitään. Mikään valokaan ei toiminut edes himmeänä vaan akku oli täysin finaalissa. Tuolloin akku oli 10-6 v vanha (auto oli tuolloin 10 v vanha ja ollut minulla 6v ja en tiedä oliko akkua koskaan vaihdettu.)

Nyt ei ole siis mitään vikaa ilmennyt, mutta tuli vain mieleen että pitäisikö akku vaihtaa. En halua että hajoaa taas noin yllättäen. Joten mikä olisi järkevä keskimääräinen vaihtoväli auton perus akulle?
 
Kuinka usein auton akku pitäisi vaihtaa? Joskus n 5 v sitten autosta kuoli akku täysin. Ajoin parkkiin ja aiemmin ei ollut mitään ongelmaa, mutta kun autoa koitin käynnistää niin ei mitään. Mikään valokaan ei toiminut edes himmeänä vaan akku oli täysin finaalissa. Tuolloin akku oli 10-6 v vanha (auto oli tuolloin 10 v vanha ja ollut minulla 6v ja en tiedä oliko akkua koskaan vaihdettu.)

Nyt ei ole siis mitään vikaa ilmennyt, mutta tuli vain mieleen että pitäisikö akku vaihtaa. En halua että hajoaa taas noin yllättäen. Joten mikä olisi järkevä keskimääräinen vaihtoväli auton perus akulle?

Ei tuohon voi mitään järkevää aikaa sanoa. Riippuu paljon autosta ja akusta. Akusta voi mennä täysin yllättäen kenno oikoseen, niin eipä sillä enää autoa käynnistellä. Paras vaan pitää jotain vanhaa akkua varalla tai sitten joku apukäynnistin, jolla pääsee liikkeelle kun se akku kuolee. Varsinkin jos pitää töihin tms. päästä, niin ajaa töihin ja töiden jälkeen sitten käy sen uuden akun ostamassa liikkeestä x.
 
Kuinka usein auton akku pitäisi vaihtaa? Joskus n 5 v sitten autosta kuoli akku täysin. Ajoin parkkiin ja aiemmin ei ollut mitään ongelmaa, mutta kun autoa koitin käynnistää niin ei mitään. Mikään valokaan ei toiminut edes himmeänä vaan akku oli täysin finaalissa. Tuolloin akku oli 10-6 v vanha (auto oli tuolloin 10 v vanha ja ollut minulla 6v ja en tiedä oliko akkua koskaan vaihdettu.)

Nyt ei ole siis mitään vikaa ilmennyt, mutta tuli vain mieleen että pitäisikö akku vaihtaa. En halua että hajoaa taas noin yllättäen. Joten mikä olisi järkevä keskimääräinen vaihtoväli auton perus akulle?

Äärimmäisen karkeasti todeten keskimääräinen elinkaari akuille on sen viisi vuotta. Osa yllättävistä akkukuolemista voidaan välttää seuraamalla akun kuntoa. Esimerkiksi Motoneteiltä löytyy Boschin bat131 testeri jolla saa varsin luotettavasti todettua akun kunnon. Motomaattityönä veloittavat 3€ ja samalla tulee testattua latausjärjestelmä.
Vastikään vaihdoin 8 vuotta vanhan akun uuteen ennen pakkasia sen merkittävästi heikentyneen käynnistysvirran vuoksi. Parkkiruutuun jäämisen lisäksi toinen plussa tälle ennakoinnille on se, että pakkasilla akkukauppiaat usein myyvät eioota ja kompromisseja joudutaan tekemään...
edit: piti vielä mainita että vastaavia testereitä löytyy suhteellisen edukkaasti kotikäyttöönkin. Esimerkiksi tämä antaa varsin johdonmukaisia tuloksia: Elektroninen akkutesteri | Motonet Oy
 
Viimeksi muokattu:
Akku näyttäisi maksavan n. 60€ riippuen minkä merkkinen joten ehkäpä voisi uuden pistää nyt ihan varmuuden vuoksi kun 5v on täynnä.
 
Äärimmäisen karkeasti todeten keskimääräinen elinkaari akuille on sen viisi vuotta. Osa yllättävistä akkukuolemista voidaan välttää seuraamalla akun kuntoa. Esimerkiksi Motoneteiltä löytyy Boschin bat131 testeri jolla saa varsin luotettavasti todettua akun kunnon. Motomaattityönä veloittavat 3€ ja samalla tulee testattua latausjärjestelmä.
Vastikään vaihdoin 8 vuotta vanhan akun uuteen ennen pakkasia sen merkittävästi heikentyneen käynnistysvirran vuoksi. Parkkiruutuun jäämisen lisäksi toinen plussa tälle ennakoinnille on se, että pakkasilla akkukauppiaat usein myyvät eioota ja kompromisseja joudutaan tekemään...
edit: piti vielä mainita että vastaavia testereitä löytyy suhteellisen edukkaasti kotikäyttöönkin. Esimerkiksi tämä antaa varsin johdonmukaisia tuloksia: Elektroninen akkutesteri | Motonet Oy

Tuosta tulikin mieleen, että itsellä oli 4.5v akku 60Ah ja sen oli entinen omistaja vaihtanut. Ei tässä mitään, mutta piti vaihtaa sitten seuraavaksi talveksi uusi akku tai no se tuli helmi/maaliskuun vaihteessa vaihdettuq ja tuolla tipahti todella nopeasti johonkin 12.10-12.15v jännite. Starttauksen aikaan tuon akun jännite tipahti pahimmillaan 8.5v, kun käynnistyksen aikaan pitäisi mielellään olla 10.5v. Mitä nyt on ollut se vajaa 3v 62Ah akku, niin tuo ei vieläkään tipahda millään alle 10v käynnistyksen aikana.

Toi vanha akku olisi mennyt hyvin todennäköisesti vielä kesällä oikein nätisti. Ja juuri pakkanen karsii aika reippaasti vanhat akut pois. Älylaturi ois kova sana ennen uuden akun asentamista eli se akku on saattanut seistä hetken myyjäliikkeessä ja tällä saadaan lisättyä kestoikää.

Moni ei vaan tajua tätä, että he menevät korjaamolle valittamaan akkuongelmia ja auto saattaa seistä sen 2-3tuntia lämpimässä hallissa eli lähtee helposti käyntiin. Toinen asia mikä myös vaikuttaa käyntiin on öljyt eli jos siellä on jäykät öljyt, nekin vaikuttaa käynnistykseen aika mukavasti.
 
Liukuvaan veneeseen on tarkoitus hankkia 2kpl noin 75Ah akkuja. Akut kytketään rinnan ja syväpurkaukselta suojaa Victron Energyn akkuvahti. Akkuja lataa 100W paneeli ja prutku käydessään. Prutku on 3,4l Mercury nelitahti, jota startataan samoilla akuilla.

Tämä olisi houkuttelevan hintainen ja on kuulemma Sznajderin laatutuote:
Akku 275 x 175 x 190 mm 80 Ah, vapaa-aika

On kai tämä:
958 07 :: Katalog produktów on-line - SZNAJDER BATTERIEN S.A.

Tämä olisi saman hintainen, mutta suositellaan vain pienille prutkuille:
Sznajder-Marine 75Ah veneakku P275xL175xK190 +- | Motonet Oy
Takuutakin olisi kaksi vuotta.

857 50 :: Katalog produktów on-line - SZNAJDER BATTERIEN S.A.

Starttivirtaa ei ilmoiteta yhtään, mutta bensaprutku ei toisaalta paljoa virtaa startatessa otakkaan. Mitä mieltä olette? Itse olen kallistumassa M+ akkuun, mutta kestääkö varsinainen marineakku paremmin liukuvan veneen tärähdyksiä. Onko muita sopuhintaisia järkeviä vaihtoehtoja?
 
Viimeksi muokattu:
Liukuvan veneeseen on tarkoitus hankkia 2kpl noin 75Ah akkuja. Akut kytketään rinnan ja syväpurkaukselta suojaa Victron Energyn akkuvahti. Akkuja lataa 100W paneeli ja prutku käydessään. Prutku on 3,4l Mercury nelitahti, jota startataan samoilla akuilla.

Tämä olisi houkuttelevan hintainen ja on kuulemma Sznajderin laatutuote:
Akku 275 x 175 x 190 mm 80 Ah, vapaa-aika

On kai tämä:
958 07 :: Katalog produktów on-line - SZNAJDER BATTERIEN S.A.

Tämä olisi saman hintainen, mutta suositellaan vain pienille prutkuille:
Sznajder-Marine 75Ah veneakku P275xL175xK190 +- | Motonet Oy
Takuutakin olisi kaksi vuotta.

857 50 :: Katalog produktów on-line - SZNAJDER BATTERIEN S.A.

Starttivirtaa ei ilmoiteta yhtään, mutta bensaprutku ei toisaalta paljoa virtaa startatessa otakkaan. Mitä mieltä olette? Itse olen kallistumassa M+ akkuun, mutta kestääkö varsinainen marineakku paremmin liukuvan veneen tärähdyksiä. Onko muita sopuhintaisia järkeviä vaihtoehtoja?


Tuota snajderin motonetnumero (90-0076) ei tosiaan ole ensisijaisesti käynnistysakuksi tarkoitettu, kyllä sillä pienet bensarutkut starttaa. Jos perse on todella tiukilla niin motonet 90-0060 mielummin, antaa mitattuna kuitenkin karkeasti 300a käynnistysvirtaa... Itse en kyllä kumpaakaan tuohon käyttöön ostaisi. mielummin Motonetin valikoimasta Exide kainaloon.
esim 90-9407 tai agm.

varsinkin jos 'joudut' lataamaan paneeleilla tai käytät paljonkin hupiakkuna niin todennäköisesti pitkässä juoksussa agm voi tulla halvemmaksikin, niin ja jos akut pääsee varsin vajaiksi niin pääsääntöisesti agm jaksaa startata paremmin tavalliseen verrokkiakkuun nähden.

jos täysin budjettiratkaisua haetaan niin 90-9406 käynnistykseen ja se 90-0076 hupiakuksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 929
Viestejä
4 516 583
Jäsenet
74 512
Uusin jäsen
OPP6

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom