Piti uutta akkua metsästää ja meinasin jo ostaa GS Yuasan, mutta Motonetin akut ovat seisoneet yli kaksi vuotta hyllyssä hapotettuna, joten ei niistä viitsinyt täyttä hintaa maksella.
Napajännite oli vielä sentään 12,4 volttia ja esim. Varta suosittelee, että viimeistään 12,3 voltissa akku pitäisi latailla, mutta eihän noita mikään kauppa lataile.
Muistaakseni Johnson Controls suosittelee, että akku otetaan käyttöön viimeistään 15 kuukauden päästä hapotuksesta.
Eihän tuossa kai muuta tapahdu, kuin että se peruuttamaton sulfatoituminen alkaa ennen aikojaan, mutta itse halusin mahdollisimman tuoreen akun, vaikka löytämäni paska-akku hajoaa luultavasti nopeammin, kuin tuo GS Yuasan muinaisjäänne.
Oikeaoppisesti nuo pitäisi myös säilyttää about 15 asteen lämmössä, mutta ei kaupoissa mitään akkukylmiötä ole ja normaalit akut myydään yleensä riittävän nopeasti.
Muutenkin aika lievää raiskausta verrattuna pellin alla olevaan akkuun kuumina kesäpäivinä.
Eli Vartan D24 (60Ah) kertakäyttöakku oli ainut järkevä saatavilla oleva vaihtoehto, koska en Exidejä harrasta.
Onhan tuossa se etu, ettei ole hopea kalsium, koska wanhan romuni latausjännite on hieman niillä rajoilla, että pitäisi nuo priimakuntoisena mahdollisimman pitkään.
Löysin vihdoin Johnson Controls Power Solutionsin akkuihin pätevän läpyskän, josta selviää, että milloin akku on hapotettu tai valmistettu.
Pitäisi päteä ainakin Boschin ja Vartan paskoihin. Euroopan markkinoille tarkoitetuista akuista tuo päiväys pitäisi kai jokaisella merkillä/brändillä jossain muodossa löytyä.
Saisi toki olla olla ihan selkokielisenä, koska pahimmillaan pienissä akkuliikkeissä on tarjottu +5 vuotta vanhoja SLA-akkuja.
http://aa-boschap-ru.resource.bosch...media/parts/repairs_and_service/_01072015.pdf
Eli kanteen tai kylkeen pitäisi olla stanssattu helvetin pitkä ja kryptinen pätkä kirjaimia ja numeroita.
Esim. oma koodi alkaa: HGC858 eli akku on valmistettu tai hapotettu lokakuussa 2018.
Oli ainoa kappale mikä oli Honkkarin läjässä kelmuun pakattuna ja joku postin lappu vielä kyljessä ja senkin päivämäärät täsmäsivät.
Muut akut olivat vuodelta 2017 ja yhden kannesta ei löytynyt stanssausta ollenkaan, eli liekö vieläkin vanhempaa paskaa.
Napajännite oli tuoreimmassa 12,7 volttia ja vanhemmissa noin. 12,6 volttia, joten tuostakin voi hieman päätellä akun ikää, jos samoja akkuja vertailee.
Jaa että katsooko muut asiakkaat hieman hitaasti, kun kaivaa taskusta yleismittarin ja alkaa mittailemaan akkuja? Voi olla, mutta mitäs helvetin väliä sillä on.
Eipä sillä, että tuolla vuodella niin merkitystä on varsinkaan, kun näissä on nykyisin helvetisti valmiiksi viallisia yksilöitä, mutta otinpa ihan periaatteesta tuoreimman mahdollisen paskan.
Tuurilla kestänee ylläpitoladattuna jokusen vuoden erittäin kevyessä käytössä. Huikea vuoden takuu kertoo, että kyseessä on ihan helvetin luotettava ja pitkäikäinen akku.
Toistaiseksi pitää repiä autoa käyntiin ilman lohkolämmitintä ja siitä syystä joutuikin ostamaan uuden akun.
Otin syksyllä testiin vähän käytetyn alelaarista ostetun Vartan D18:n ja tuo on ostettu arviolta 12 vuotta sitten ja siihen voinee lisätä pari vuotta, koska oli joku poistoromu.
Pyöritti lämpimillä keleillä iloisemmin kuin hieman laiskaksi muuttunut Hankookin paska, joten pitihän se tutkia, että milloin tuo kyykkää.
No eihän se vieläkään ole kuollut totaalisesti ja alle 10 asteen pakkasessa starttailee ihan hyvin, mutta jossain -12 asteen tuntumassa tulee aivan täysi stoppi. Akkua pitää hetki lämmitellä lyhyillä starttausyrityksillä ja sitten se suostuu lähtemään vaivoin käyntiin. 20 asteen pakkasella ei olisi toivoakaan saada autoa käyntiin (ainakaan ilman lohkolämmitintä). Liekö korroosion ja sulfatoitumisen yhteisvaikutusta, vaikka noinkin tuore yksilö kyseessä...
Jospa tuo uusi jaksaisi edes -25 asteessa pyöritellä, kun tekniikka sallii virran/jännitteen riittäessä -35 asteen startitkin, kuten luultavasti missä tahansa muussakin toimivassa autossa.
Muutamalla eurolla saisi toteutettua 40 wattisen akkulämmittimen, mutta ei jaksa varmaan sitäkään vähää väsäillä, vaikka sillä säästyisi monelta ongelmalta.