Microsoft Flight Simulator (2020) PC / Xbox

Jos ja kun tähän pukkaa päivityksiä, missä tiedot muutoksista tai tieto päivityksestä julkaistaan? Onko joku virallinen blogi/uutisvirta, josta näitä voi seurata?
 
Keksiikö joku miten tuon trackir:n saa toimimaan? En kyllä onnistu löytämään mistä napista saa freelook -moden päälle.
 
1597737061251.png

Hieno kokemus tarjolla.

Sai sen kikkailtua storen kautta näkyviin, mutta hieman ihmetyttää miten eivät saa sovellustaan kuntoon.
 
Minulla vielä kuukausi odoteltavana, silloin kai tulee VR-tuki. Ainakin aiemmin oli Reverb G2 julkaisu ajateltu olevan 15.9. ja tuki on luvattu sen julkaisun aikaan. Siihen asti vielä x-planella.
 
Suomessa kun lenteli niin hyvin tuntui pyörivän High-end asetuksilla GTX1070, I5 6600k ja 16Gb DDR4. Ainoa ongelma oli kun peli latasi jotain niin koko peli jäätyy vähäksi aikaa ja sen jälkeen joku 1-3 sekuntia fps on neljän luokkaa.

Yllätti kyllä AI maastojen tarkkuus. Kävin Jyväskylässä ja Lutakon iso tornitalo on niinkuin pitääkin, yliopiston rakennukset Ylistöllä oli hämmästyttävän tarkka sen monimutkaisesta muodosta huolimatta. Myös Ainolanrannassa olevat talot jotka ovat kahdessa tasossa olivat kahdessa tasossa. Katson Bing karttoja ja Jyväskylästä ei ole edes ilmakuvia viistosta kuten Helsinkgistä. Mitenhän tuo osaa sanoa että nuo rannassa olevat talot Ainolanrannassa ovat alempana kuin heti niiden vieressä olevat kerrostalot. Yllätyin myös miten hyvin tuo hahmottaa korkeuserot. Mistä lie tuon datan kaivanut?

Virheitäkin löytyy kyllä melko paljon. Mäkihyppytornin kohdalle AI oli arponut erittäin kapean ja pitkän kerrostalon joka näyttää melko hupaisalta. Mattilanniemi oli melko hirveä viritys. Nelostielle AI on arponut 2 kerrostaloa keskelle valtatietä kohtiin jossa pitäisi olla silta. Pidemmät pätkät teitä tuntuvat olevan vähän kaikkialla vuoristoratoja. Sitten on jotain outoja yksittäisiä jyrkkiä vuoria siellä sun täällä.

Annan karttageneraatiolle 9.5/10. Aivan mahtava.
 
Viimeksi muokattu:
Minkäs takia tuo pyytää laittamaan Game discin sisään kun koittaa käynnistää pelin? Muilla sama?
 
Taitaa jäädä aika laimeaksi nuo steam-version hyödyt. Autoupdateja tuskin kannattaa odottaa, eli samat ihanuudet tiedossa kun DCS standalonen kanssa, molemmat kepit kädessä ja trackir hattu päässä käynnistät pelin ja 5 gigan update odottamassa, ja pitäähän se nyt asentaa! :D

Refundaus varmaan tulee aiheuttamaan kivasti närää, kaikilla menee refundaika umpeen pelin latausaikaan. Installer joka kaatui :) Ihanata. (EDIT: Ei sillä että olisinitse refundaamassa tietenkään)

EDIT2: Kun tuo peli on steamistä ostettu, niin ihan vaan mielenkiinnosta, voiko tuota jatkossa pelata suoraan mäsän omien kilkkeiden kautta ilman steamia?
 
Suomessa kun lenteli niin hyvin tuntui pyörivän High-end asetuksilla GTX1070, I5 6600k ja 16Gb DDR4. Ainoa ongelma oli kun peli latasi jotain niin koko peli jäätyy vähäksi aikaa ja sen jälkeen joku 1-3 sekuntia fps on neljän luokkaa.

Yllätti kyllä AI maastojen tarkkuus. Kävin Jyväskylässä ja Lutakon iso tornitalo on niinkuin pitääkin, yliopiston rakennukset Ylistöllä oli hämmästyttävän tarkka sen monimutkaisesta muodosta huolimatta. Myös Ainolanrannassa olevat talot jotka ovat kahdessa tasossa olivat kahdessa tasossa. Katson Bing karttoja ja Jyväskylästä ei ole edes ilmakuvia viistosta kuten Helsinkgistä. Mitenhän tuo osaa sanoa että nuo rannassa olevat talot Ainolanrannassa ovat alempana kuin heti niiden vieressä olevat kerrostalot. Yllätyin myös miten hyvin tuo hahmottaa korkeuserot. Mistä lie tuon datan kaivanut?

Virheitäkin löytyy kyllä melko paljon. Mäkihyppytornin kohdalle AI oli arponut erittäin kapean ja pitkän kerrostalon joka näyttää melko hupaisalta. Mattilanniemi oli melko hirveä viritys. Nelostielle AI on arponut 2 kerrostaloa keskelle valtatietä kohtiin jossa pitäisi olla silta. Pidemmät pätkät teitä tuntuvat olevan vähän kaikkialla vuoristoratoja. Sitten on jotain outoja yksittäisiä jyrkkiä vuoria siellä sun täällä.

Annan karttageneraatiolle 9.5/10. Aivan mahtava.

Lahdessakin näytti olevan mäkihyppytornit korvaantuneen taloilla eikä radiomastoja ollut lainkaan. Lisäksi näyttäisi olevan ainakin suomen osalta yli kaksi vuotta vanhaa dataa käytössä koska kerrostaloa jossa asun ei ole vaan tilalla metsää ja vanha rakennus. Mutta näin yleisesti ottaen ja normaalilta lentokorkeudelta tarkasteltuna aivan erinomaista laatua kun ottaa huomioon että tekoälyllä ja karttadatalla saatu generoitua koko maapallo.
 
Mitenköhän mahdollinen tuleva VR-tuki Steam VR:n kanssa. Mahtaako toimia lainkaan jos on ostanut pelin Microsoft Storesta? Käsittääkseni Steam VR pelit pitää aina ajaa Steamin kautta, eikä taida onnistua MS Store pelin lisäys Steamiin "non Steam" -pelinä edes, kun koko asennuskansio ei aukea admin-oikeuksilla vaan vaatii system admin oikeudet. Noh ehkä sinne Steamiin sitten tulee joku kilke näille MS Storen versioille millä homma laitetaan skulaamaan. Jännityksellä kyllä odotan miten hyvin ne saa tähän VR-tuen toimimaan ja millainen on suorituskyky.
45FSP reprojected / AWS lienee ihan riittävän smoothia tämän tyyppiseen peliin, joten onnistunee nykyisellä Hign End raudalla ja Index & HP Reverbin resoluutiolla kun optimoi asetukset. Ei VR:ssä ihan kaikkea flat screen efektiä pysty muutoinkaan hyödyntämään, niin niistä pystytään helposti leikkaamaan lisää suorituskykyä.

Jos joku löytää omakohtaisesta kokemusta tai internetistä linkkiä liittyen pelin CPU / GPU käyttöasteista ja eroista eri prosessoreiden ja näyttisten välillä, niin kiinnostaisi kovasti.
Myös kiinnostaa onko 16Gb vs 32Gb ramilla oikeasti eroa FPS mielessä, tai tuleeko mahdollisesti 16Gb muisteilla jotain lyhyitä lataustaukoja, joilta vältytään 32Gb? Myös muistin nopeuden merkityksestä olisi kiva saada jotain graafia, sillä uskoisin että tällaisessa pelissä voisi olla merkitystä onko muisti 2866mhz vai 3866mhz.
 
Vähän loppu into lyhyeen kun ees jarrua ei saa pois päältä ilman että on numpad :D en taida jaksaa keksiä rebindejä kaikille...
 
Vähän loppu into lyhyeen kun ees jarrua ei saa pois päältä ilman että on numpad :D en taida jaksaa keksiä rebindejä kaikille...

Jos mietit, kuinka monta namiskaa siellä ohjaamossa näkyy, niin ei varmaan ole ihme, että myös omissa kontrolleissasi niitä namiskoja pitää olla aika paljon. Omassa joystickissä on joku 15. Sillä pärjää jo peruslentelyssä kohtuudella (saa esim. jarrut, trimmit, laipat ja renkaat hoidettua).
 
Ei täälläkään premium deluxe contentia. Selvittelevät asiaa. Ärsyttää kun pelillä mixed-arvostelut Steamissa vain alkuongelmien vuoksi. Kerro simulaattorista mitään...

Kävin kanssa pyörähtämässä Cessnalla HKI-TRE akselilla. 40-50fps ultra settings, 3440x1440p, 9900K, 2080TI. 21gb oli max RAMin käyttö 32gb kitillä.:nb:
 
Syy löytyi. Spad Next. Huomenna tulee vasta tuki MSFS2020:lle. Sammutin sen ja otin noi saitekin panelit pois käytöstä ni ongelmat poistui.

1440p ultralla 40-45fps

Millä lentelet? Onko sinulla myös Saitekin tikku käytössä?

Itselläni peli ei tunnista Saitekin X52 Prota ollenkaan vaikka Windows tunnistaa sen ja kaikki näyttää toimivan ok.
 
Tuliko tuossa jotain maisema editoria mukana? Jos tuli niin voisiko joku kertoa ensitunnelmat? Kuinka helppo ja mitä 3d formaatteja tukee?
 
Vähän loppu into lyhyeen kun ees jarrua ei saa pois päältä ilman että on numpad :D en taida jaksaa keksiä rebindejä kaikille...

Oli sama ongelma. Kaivoin esiin T16000m joystickin ja pelkästään tolla tikulla onnistuu lentäminen hyvin. Ei tarvitse edes throttle osaa. Tuskin edes jaksan kaivaa sitä esille.

Nappulat jotka eivät ole täysin välttämättömiä lentämisen ja laskeutumisen kannalta tökin hiirellä ohjaamosta. Loppupeleissä aika vähän nappuloita joita pitää päästä kiirellä käyttämään.
 
Oli sama ongelma. Kaivoin esiin T16000m joystickin ja pelkästään tolla tikulla onnistuu lentäminen hyvin. Ei tarvitse edes throttle osaa. Tuskin edes jaksan kaivaa sitä esille.

Nappulat jotka eivät ole täysin välttämättömiä lentämisen ja laskeutumisen kannalta tökin hiirellä ohjaamosta. Loppupeleissä aika vähän nappuloita joita pitää päästä kiirellä käyttämään.
Hmm toimiikohan tää xbox ohjaimella? Voisin sillä kokeilla illalla. Pääsin vähän lenteleen kun aloitin training modella. Mutta sitten piti kääntyä oikealle, ja rattia klikkaamalla se katosi (???) ja toinen vaihtoehto oli numpad... Ei kovin aloittelija ystävällinen mutta ehkä tää tästä kun vähän harjottelee. Nyt kaatui koko peli kun yritin rebindata näppäimiä.
 
Hmm toimiikohan tää xbox ohjaimella? Voisin sillä kokeilla illalla. Pääsin vähän lenteleen kun aloitin training modella. Mutta sitten piti kääntyä oikealle, ja rattia klikkaamalla se katosi (???) ja toinen vaihtoehto oli numpad... Ei kovin aloittelija ystävällinen mutta ehkä tää tästä kun vähän harjottelee. Nyt kaatui koko peli kun yritin rebindata näppäimiä.
Kyllä tätä testata pystyy xboxin ohjaimella. Yoke tosiaan katoaa ohjaamosta kun sitä klikkaa. Klikkaamalla siitä keskeltä sen saa takaisin.
 
On se hieno. Pelaan uudella Honeycomb Alpha yokella ja toimii mainiosti. X-plane 11 käytin vanhaa MS Sidewinder Precision 2 joystickiä peräsimenä ja kaasuna. Peli kyllä tunnistaa sen, mutta ei anna käyttää tai bindaa nappuloita. Kellään havaintoa miten tätä voisi virittää?
 
Mistäköhän tässä pystyy joystickiä kalibroimaan? Näkyy kyllä optionseissa mutta ei tapahdu itse pelissä mitään. Sensitivityä pystyy kyllä säätään mut ei muuta.
 
Hmm toimiikohan tää xbox ohjaimella? Voisin sillä kokeilla illalla. Pääsin vähän lenteleen kun aloitin training modella. Mutta sitten piti kääntyä oikealle, ja rattia klikkaamalla se katosi (???) ja toinen vaihtoehto oli numpad... Ei kovin aloittelija ystävällinen mutta ehkä tää tästä kun vähän harjottelee. Nyt kaatui koko peli kun yritin rebindata näppäimiä.
Toimii xbox ohjaimella, ja oman testailun perusteella en kyllä näppikseen enää koske tätä pelatessa. Aivan jäätävää paskaa se numpadilla ohjaaminen.
Kannattaa vain hiiri pitää lähettyvillä niin voi ohjaamon nappeja ja paneeleja näprätä sillä, koska ohjaimella ei niihin pääse käsiksi.
 
Missing content
Hello everyone, some players might experience issues getting the content of the edition bought! We are aware of the situation, the team is looking into it.


[UPDATE] Our team is currently looking into the issue.

It may take up to few more hours for the additional content to unlock. Your Deluxe or Deluxe Premium content will then be downloaded via the Content Manager.

In the meantime, we recommend doing the following

Close Microsoft Flight Simulator
Close Steam
Open Steam
Launch Microsoft Flight Simulator
Wait for the Content Manager to search for updates and download the missing packages.


Sisällön puuttumiseen oli tullut tuollainen päivitys Steamin keskusteluissa deveiltä.
 
Millä lentelet? Onko sinulla myös Saitekin tikku käytössä?

Itselläni peli ei tunnista Saitekin X52 Prota ollenkaan vaikka Windows tunnistaa sen ja kaikki näyttää toimivan ok.
Thrustmasterin Tflightilla ja sen tunnisti kuvaa myöden oikeaksi.

Mutta 5700xt Red devil, 3600 prossu ja 32gigaa muistia. M.2:lle asennettuna. Simua tukevat ajurit sisässä.
Suorituskyky on kyllä kammottavaa. Esim Ranskan pikkukaupunki La Rochelle. Ultralla 20fps, High endillä 25-30fps. Meren päällä 40fps.
Resona 1440p, koska 1080p tiputtaa vain käyttöastetta, ei nosta fps.
 
Eka lento Kuopiossa Cessnalla ja 5120x1440 resolla ja 4770k + 980ti ja medium asetuksilla 30fps. Pitää seuraavaksi kokeilla lentää jossain isommassa kaupungissa.

Myöskään CH pedaalit ei toimi ollenkaan, pitää jatkaa säätöä niiden osalta.

Voi olla että joutuu uutta Inteliä hakemaan kaupasta kun ei noi uudet Ryzenit taida ihan lähiaikoina tulla myyntiin.
 
Tuliko tuossa jotain maisema editoria mukana? Jos tuli niin voisiko joku kertoa ensitunnelmat? Kuinka helppo ja mitä 3d formaatteja tukee?

En ole vielä kerennyt kunnolla perehtyä, mutta SDK:n dokumentaatiota eilen lueskelin, niin ajatuksia sen perusteella.

Sceneryiden 3d-malleja varten on 3ds maxiin exporter, jolla mallit muutetaan pelin käyttämään muotoon, tekstuurit (ja materiaalit?) tulee samalla. Niiden sijainnit ja muu määritetään xml-tiedostoon, pelin sisällä voi siirrellä, pyöritellä ja skaalata myös. Kohtuullisen helppoa. (Ei toki unreal engine helppoa)

Pelin alkuperäisen sisällön poistaminen tietyltä alueelta tehdään piirtämällä polygoneja, helppoa ja hauskaa.

Maaston muotojen luomiseen on ilmeisesti kaksi vaihtoehtoa: 3D-mesh pohjainen (fotogrammetria) sekä DEM eli korkeustietoon perustuva. Näiden käyttämiseen dokumentaatiota ei käytännössä vielä ole. Joku esimerkkiprojekti taisi olla, OverlayMesh tms, saattaa liittyä. Viimeistään kun dokumentaatio päivittyy, ei esimerkiksi maanmittauslaitoksen tuottaman korkeusdatan tuominen peliin ole mikään ongelma.

Biomit määritetään XML tiedostoihin ja niitä piirretään jonkinlaisella vektoridatalla. Tässä näen helpoimman kohteen vaikuttaa selvästi pelin ulkonäköön, koska ainakin missä olen lentänyt Suomen päällä, on metsä ollut tasapaksua kuusikkoa.

Kokeilin maaston tuomista scenerynä, toimii muuten hyvin, mutta sen päälle ei voi laskeutua, eikä se korvaa alkuperäistä maastoa, joten z-fighting on upeaa :D
 
Yllättävän hyvin kyllä tämä julkaisu mennyt ottaen huomioon kuinka paljon tämä peli tukeutuu palvelimiin. En ole kuullut vielä etteikö joku olisi saanut ladattua tai lataus olisi ollut hidasta sen takia ettei palvelimet jaksaisi. Ei mitään siis peliä kyykkäävää ole tapahtunut. Kaikki on päässyt lentelemään.
 
Thrustmasterin Tflightilla ja sen tunnisti kuvaa myöden oikeaksi.

Mutta 5700xt Red devil, 3600 prossu ja 32gigaa muistia. M.2:lle asennettuna. Simua tukevat ajurit sisässä.
Suorituskyky on kyllä kammottavaa. Esim Ranskan pikkukaupunki La Rochelle. Ultralla 20fps, High endillä 25-30fps. Meren päällä 40fps.
Resona 1440p, koska 1080p tiputtaa vain käyttöastetta, ei nosta fps.

Minkä nopeuden muistit ja onko GPU tai CPU kellotettu lainkaan?
Millä välillä CPU & GPU käyttöasteet heittelee?
 
Xbox-ohjain ja dronekamera on kyllä hieno. Ostin juuri tuossa boxin ohjaimen ja tuli mukavaa käyttöä sillekin.

TBM.jpg
 
Taitaa jäädä aika laimeaksi nuo steam-version hyödyt. Autoupdateja tuskin kannattaa odottaa, eli samat ihanuudet tiedossa kun DCS standalonen kanssa, molemmat kepit kädessä ja trackir hattu päässä käynnistät pelin ja 5 gigan update odottamassa, ja pitäähän se nyt asentaa! :D

Refundaus varmaan tulee aiheuttamaan kivasti närää, kaikilla menee refundaika umpeen pelin latausaikaan. Installer joka kaatui :) Ihanata. (EDIT: Ei sillä että olisinitse refundaamassa tietenkään)

EDIT2: Kun tuo peli on steamistä ostettu, niin ihan vaan mielenkiinnosta, voiko tuota jatkossa pelata suoraan mäsän omien kilkkeiden kautta ilman steamia?

Onks jollain tietoa toistuuko tämä sama "ongelma" MS Storen kanssakin kun peli tuntuu käyttävän tota in-game latausta eikä varsinaista MS Storea latauksiin? On kyllä vähän arpomista minne tämän ostaa. Alunperin halusin tämän Steamiin. Toisaalta VR-käyttöäkin odottelen Indexin kanssa eli mitenhän toi VR tosiaan toimii jos ei osta Steamiin.
 
Yllättävän hyvin kyllä tämä julkaisu mennyt ottaen huomioon kuinka paljon tämä peli tukeutuu palvelimiin. En ole kuullut vielä etteikö joku olisi saanut ladattua tai lataus olisi ollut hidasta sen takia ettei palvelimet jaksaisi. Ei mitään siis peliä kyykkäävää ole tapahtunut. Kaikki on päässyt lentelemään.
Ja on varmasti ihan jäätävät ruuhkat tällä hetkellä.
 
Las Vegasissa yöllä 15-23fps medium asetuksilla ja päivällä 20-25fps. Taidampa lähteä kaupasta hakemaan uuden emon + prossun + muistit. Näytönohjainta en kyllä päivitä ennen kuin NVIDIA julkaisee uudet ensi kuussa. Kyllähän tälläkin pelaamaan pystyy mutta kiva sitä ois vähän enemmän karkkia saada.
 
Yllättävän hyvin kyllä tämä julkaisu mennyt ottaen huomioon kuinka paljon tämä peli tukeutuu palvelimiin. En ole kuullut vielä etteikö joku olisi saanut ladattua tai lataus olisi ollut hidasta sen takia ettei palvelimet jaksaisi. Ei mitään siis peliä kyykkäävää ole tapahtunut. Kaikki on päässyt lentelemään.

Niin no pohjalla on valtava Azuren infra. Hieman eri asia kun jonkun pienen nyrkkipajan oma serverihuone.
 
Olettehan muuten huomanneet, että tuolla saavutettavuusasetuksissa on interface scaling. Saa muutettua noiden valikoiden jne skaalausta. vaikuttaa myös lennon aikaiseen valikkoon.

On muuten hienoa, kun yöllä pilvet eivät ole valkoisia..
 
Menee hieman OT:ksi mutta onhan activisionillakin varmaan aika isot palvelinhuoneet. Silti menee joka kerta homma ihan reisille.
Joo, Kyllä nämä tuppaavat menemään useilla aikalailla reisille. Tuossa kun Red dead redemption 2 julkaistiin, niin suurin osa ei saanut edes tartattua peliä :D
 
No nyt löysin erikoisen ratkaisun suorituskykyyn.
Nostin resoluution 4k:lle, mutta laskin resoluution skaalauksen 60%:iin. Nyt voi kaikki olla ultralla, näyttää silti paremmalta ku 100% skaalauksella 1440p ja fps nousi 45-60 välille. Jopa live traffic päällä New york mikä eilen oli alle 20fps

Tämä ratkaisu tiputti myös muistin käytön jostain syystä 22 gigasta 16:sta.
 
Mitenhän realistinen lentomallinnus tässä on? Olen lennellyt useamman lennon Cessna 172 ja 152. Tässähän joutuu oikeasti tekemään kunnolla töitä että koneen saa tonttiin. Tuntuu että realistisimmillakin asetuksilla jos konetta ei käännä ylösalaisin tai lähe roolipelaamaan syöksypommittajaa niin melko mahdoton tippua alas.
 
Minkä nopeuden muistit ja onko GPU tai CPU kellotettu lainkaan?
Millä välillä CPU & GPU käyttöasteet heittelee?
Kyllähän tässä huomaa aika hyvin ettei optimointi ole läheskään siellä missä pitäisi. Uutta skeneä ajetaan sisään täydellä prossun käytöllä niin että meinaa peli kyykätä väliajoin. Vähänkin kun enemmän ruudulla pologoneja niin käyttöasteet putoaa huomattavasti. Toivottavasti saavat optimoitua tuota heidän Mainthreadia joka on aina tukossa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 864
Viestejä
4 513 943
Jäsenet
74 502
Uusin jäsen
AatosK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom