Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vahvasti eri mieltä strategiapelin katoamisesta. Niitähän löytyy ihan joka lähtöön eli vuoropohjaista, reaaliaikaista, sotaa maalla merellä ilmassa ja avaruudessa.
Rakentelua jne. jne.
Kyllä, vakaus oli mitä oli. Silti sillä mentiin, kun muuta ei ollut. Se on hyvä asia, että Linux puolellakin on alettu kiinnittämään huomiota pelihommiin.
Ei oikeen löydy hyvää korvaajaa näille peleille:
XCOM 1 (UFO Enemy Unknown)
XCOM 2 (Terror From the Deep, peli joka jakaa mielipiteitä aika paljon)
XCOM 3 (Apocalypse, jakaa vielä enempi mielipiteitä tätä joko rakastaa tai vihaa, pelissä on paljon puutteita)
Civilization 2 (edelleen väitän että nyky-CIV kadotti jotain maagista joka oli CIV 2:ssa)
Ei ne uudet pelit oo huonoja mut alkuperäiset parempiaKyllä firaxis on tehnyt noille aivan kelvolliset jatkot. Jos ne ei kelpaa, niin vika ei todellakaan ole niissä peleissä, vaan siinä että haetaan jotain ihmeellistä nicheä.
kun kuusnepasta aika jätti ja siirryttiin PC-pelien aikaan niin en oikein jaksanut innostua juuri mistään peleistä
Ootko testannut pelejä kuten Jagged Alliance 3, Wasteland 2 & 3, Phantom Doctrine, Into The Breach, Fights in Tight Spaces, Invisible Inc., Skald, Frozen Synapse 2 tai Tactical Breach Wizards?Ei oikeen löydy hyvää korvaajaa näille peleille:
XCOM 3 (Apocalypse, jakaa vielä enempi mielipiteitä tätä joko rakastaa tai vihaa, pelissä on paljon puutteita)
Orion 1, Orion 2
Master of Magic (uusintaversio ei korvannutkaan vanhaa vaikka vanhassa on todella pahoja korjaamattomia bugeja)
Civilization 2 (edelleen väitän että nyky-CIV kadotti jotain maagista joka oli CIV 2:ssa)
Heroes of Might and Magic 3
Disciples 2 (Heroes 3 klooni mutta hyvällä maulla tehty)
Kaikki on vuoropohjaisia.
Ja sitten reaaliaikastrategian joukosta kaivattaisiin korvaajaa Starcraft Broodwarille (1998) mutta ei oo löytynyt
Harkitsen tässä että pitäiskö hommata Pleikkari ihan vaan jotta vois pelata myös Demon Soulsin sekä Bloodbornen..
Warzone 2100 kans jatkanut elämää vapaaehtoisvoiminStrategiapelejä kaipaaville hearts of iron iv, europa universalis iv sekä muut paradoxin pelit. Itse nautin kevyemmistä, kuten civilization.
Orion 1, Orion 2
Master of Magic (uusintaversio ei korvannutkaan vanhaa vaikka vanhassa on todella pahoja korjaamattomia bugeja)
Ja sitten reaaliaikastrategian joukosta kaivattaisiin korvaajaa Starcraft Broodwarille (1998) mutta ei oo löytynyt
Orion 1, Orion 2
Koska aika kultaa muistot ei nyt suoranaista korvaajaa varmaan löytyne
Age of Wonders 4
HoMM tyyppinen peli taas olisi Songs of Conquest peli.
Dominions pelisarja on kierrospohjainen pelisarja mistä voisit pitää?
Jos olet yhtään kuten minä olin ja olen vieläkin rakastat Battletech peliä ja siihen modeja (esim: BattleTech Extended 3025-3061 1.9.3.7 tai uudempi äskettäin julkaistu: BattleTech Extended - Tactics ) Kyseinen peli ottaa suoraan 1980-luvun Battletech ja Mechwarrior lauta/roolipelille sääntöjä ja toimii vuoropohjaisesti.
Kiitoksia ehdotuksista, pitää tutustua näihin
Kiitti vaan kannustuksesta, ja tulikin hankittua käytetty PS4 (40€) ja Bloodbornekin löytyi kympillä Sonyn kaupasta. On todellakin juuttaan kovaPitäisi, ja ilmeisesti voisit PS5:llä pelata sekä Demon's Souls remaken, että Bloodbornen.
Demons on se ensimmäinen Souls peli ja monella tapaa uniikki, ja Bloodborne on vaan juuttaan kova.
Toki remake ei ole sama asia kuin originaali, mutta tietääkseni hyvinkin uskollinen teos on kyseessä (itse olen siis pelannut DeS PS3:lla ja BB PS4:llä).
Toisaalta jospa Sony jo viimein tekisi edes sen Bloodbornen PC version kun PS pelejä on ruvennut PC:lle siirtymään ja ilmeisesti PC puoli tuottaa Sonylle koko ajan paremmin.
Tämä oikeastaan oli se mikä laukaisi turhautuneisuuden kaikkeen verkkopelaamiseen 25 ikävuoden tienoilla. Siihen asti pelailin aika paljon sekä yksinpelejä tarinoiden vuoksi, että moninpelejä statsien, saavutusten ja kaverien kanssa mikkiin höpöttämisen vuoksi. Nykyään pelaan ehkä 1-2 krt/kk.Noissa CoD:eissa pitäisi olla Skill based match making sijasta "Age based match making"
Joo, tuntuu että kaikki pelit ovat sitä samaa jotenkin. Ei oikein jaksa kiinnostaa uudet pelit kuin sen verran että alkututorialit on ohi ja pääsee vähän näkemään mitä siinä kuuluu tehdä. PS5-sukupolvella parhaiten napannut Aliens Fireteam Elite ja Borderlands 3. Viimeisin peliostoskin kertonee jotain, se oli Diablo II Resurrected.Mulla oli kaksi kulta-aikaa. Ensimmäinen kuusnepalla simppelit strategiapelit kuten Boulder Dash. Toinen PC:llä Doomin ja Half Lifen aikakausi. Ehkä ikäkin on tehnyt tehtävänsä, kun nyky-3D-pelit vaikuttavat kovin lapsellisilta. Juostaan jonkin karttapisteen perässä ja tarkoilla ohjeilla mitä seuraavaksi pitää tehdä.
Tämä oikeastaan oli se mikä laukaisi turhautuneisuuden kaikkeen verkkopelaamiseen 25 ikävuoden tienoilla. Siihen asti pelailin aika paljon sekä yksinpelejä tarinoiden vuoksi, että moninpelejä statsien, saavutusten ja kaverien kanssa mikkiin höpöttämisen vuoksi. Nykyään pelaan ehkä 1-2 krt/kk.
Joo, tuntuu että kaikki pelit ovat sitä samaa jotenkin. Ei oikein jaksa kiinnostaa uudet pelit kuin sen verran että alkututorialit on ohi ja pääsee vähän näkemään mitä siinä kuuluu tehdä. PS5-sukupolvella parhaiten napannut Aliens Fireteam Elite ja Borderlands 3. Viimeisin peliostoskin kertonee jotain, se oli Diablo II Resurrected.
En kyllä ymmärrä valitusta että pelit ois jotenkin huonoja nykyään. Ehkä jos pelaa väkisin AAA pelejä jotka sattuu olemaan muodissa, varmaan vaikuttaa että pelit on samanlaisia.Mulla oli kaksi kulta-aikaa. Ensimmäinen kuusnepalla simppelit strategiapelit kuten Boulder Dash. Toinen PC:llä Doomin ja Half Lifen aikakausi. Ehkä ikäkin on tehnyt tehtävänsä, kun nyky-3D-pelit vaikuttavat kovin lapsellisilta. Juostaan jonkin karttapisteen perässä ja tarkoilla ohjeilla mitä seuraavaksi pitää tehdä.
Eikö tämä nyt ole ihan siitä kiinni että mitä sattuu pelaamaan. Tuollainen "liiallisen kädestäpitelyn vaikutus immersioon" on ihan tyypillinen pelintekijöiden havaitsema ongelma ja siksi tekevät jotain vähän eri tavalla. Outward oli minulla sellainen että kun peli ei käytännössä auta mitään ja ihan itse saa tajuta mitä tehdä ja minne mennä, niin kyllähän siinä immersiota oli kun pakeni jotain susia kohti ainoaa tuttua kotia. Ja varmasti näitä on vaikka mitä, en nyt itse mitenkään erityisen kartalla ole mitä kaikkea löytyykään.Ehkä ikäkin on tehnyt tehtävänsä, kun nyky-3D-pelit vaikuttavat kovin lapsellisilta. Juostaan jonkin karttapisteen perässä ja tarkoilla ohjeilla mitä seuraavaksi pitää tehdä.
Joo tämähän se oikea syy taitaa olla. Kyllä aina jotain jaksaa pelailla kun pleikkarin käynnistää, mutta ei mitään peliä enää sentään jaksa 5h tai yli tahkota. Loppuu pelailu tunnin tai max. parin jälkeen. Paitsi sitten jos saa jonkun nuorena pelaamansa pelin käsiinsä, nostalgia kyllä innostaa.Se on sitten eri asia että kun vanhenet, et saa enää kiinni sitä samaa fiilistä miltä pelaaminen nuorena tuntui. Se ei vaan ole pelien vika.
Jeps, en oo ite pahemmin pelannut ubisoftin open worldeja, mutta kuulemma niistäkin voi yleensä poistaa suurimman osan UI elementeistä, niin on immersio ihan eri tasolla. Toki sitten ilmeisesti voi välillä tulla jotain ongelmiakin joidenkin tehtävien kanssa kun tekijät eivät ole muistaneet että UI:n voi disabloida.Eikö tämä nyt ole ihan siitä kiinni että mitä sattuu pelaamaan. Tuollainen "liiallisen kädestäpitelyn vaikutus immersioon" on ihan tyypillinen pelintekijöiden havaitsema ongelma ja siksi tekevät jotain vähän eri tavalla. Outward oli minulla sellainen että kun peli ei käytännössä auta mitään ja ihan itse saa tajuta mitä tehdä ja minne mennä, niin kyllähän siinä immersiota oli kun pakeni jotain susia kohtia ainoaa tuttua kotia. Ja varmasti näitä on vaikka mitä, en nyt itse mitenkään erityisen kartalla ole mitä kaikkea löytyykään.
Oletan että "tarkat ohjeet" tarkoitti jotain quest logia eikä vaan sitä että netistä saa ohjeet kaikkeen, sehän on täysin omasta valinnasta kiinni. Käyttöliittymiäkin voi tyypillisesti säätää esim. quest markerien suhteen.
Joo viimeksi pelaillut Cyberpunkin lisäriä ja peli on suunniteltu niin, että ohjeita pitää lukea ja suorittaa tarkassa järjestyksessä, muuten menee hankalaksi. Tämän tyyppisiä ison budjetin pelejä on sitten osunut eteen useita.Eikö tämä nyt ole ihan siitä kiinni että mitä sattuu pelaamaan. Tuollainen "liiallisen kädestäpitelyn vaikutus immersioon" on ihan tyypillinen pelintekijöiden havaitsema ongelma ja siksi tekevät jotain vähän eri tavalla. Outward oli minulla sellainen että kun peli ei käytännössä auta mitään ja ihan itse saa tajuta mitä tehdä ja minne mennä, niin kyllähän siinä immersiota oli kun pakeni jotain susia kohtia ainoaa tuttua kotia. Ja varmasti näitä on vaikka mitä, en nyt itse mitenkään erityisen kartalla ole mitä kaikkea löytyykään.
Oletan että "tarkat ohjeet" tarkoitti jotain quest logia eikä vaan sitä että netistä saa ohjeet kaikkeen, sehän on täysin omasta valinnasta kiinni. Käyttöliittymiäkin voi tyypillisesti säätää esim. quest markerien suhteen.
Omalla kohdalla huomannut, että mielenkiinto siirtynyt enemmän "vanhenemisen" myötä indietyyppisiin simuihin. Ei tarvitse edes olla kovin hierottu graafisesti tai muuten, niin saattaa jaksaa tahkota pitkäänkin. Kai siihen rujouteen vähän samaistuu ja kaiken ei tarvitse olla niin karkkia, mitä AAA peleissä nykyään.En kyllä ymmärrä valitusta että pelit ois jotenkin huonoja nykyään. Ehkä jos pelaa väkisin AAA pelejä jotka sattuu olemaan muodissa, varmaan vaikuttaa että pelit on samanlaisia.
Kuitenkin todellisuudessa Steamissa on pelejä ihan älyttömästi ja en usko että on olemassa genreä josta ei löydy hyviä pelejä pelattavaksi.
Se on sitten eri asia että kun vanhenet, et saa enää kiinni sitä samaa fiilistä miltä pelaaminen nuorena tuntui. Se ei vaan ole pelien vika.
Jeps, indiepuolella on ihan älyttömästi tarjontaa jos ei tarvii olla graafisesti uusinta uutta peli.Omalla kohdalla huomannut, että mielenkiinto siirtynyt enemmän "vanhenemisen" myötä indietyyppisiin simuihin. Ei tarvitse edes olla kovin hierottu graafisesti tai muuten, niin saattaa jaksaa tahkota pitkäänkin. Kai siihen rujouteen vähän samaistuu ja kaiken ei tarvitse olla niin karkkia, mitä AAA peleissä nykyään.
Toki on poikkeuksia kuten RDR-sarja ja GTA:t. Kutonen kun tulee, niin aivan varmasti tulee pelattua taas. Kaikkea tulee toki kokeiltua, mutta esim. Starfield ei jaksanut kantaa kovinkaan montaa tuntia noin esimerkkinä.
Tämä on vähän itsellänikin, alkaa olemaan suuri osa uusista peleistä niin monimutkaisia ettei jaksa. Ei jaksa enää opetella mitään 50 eri näppäintä, monimutkaisia käyttöliittymiä, monimutkaisia pelimekaniikoita/logiikoita tai muita vastaavia. Tai sitten nykypelit vaativat jotain supernäytönohjainta ja uusimpia prossuja tms ja ovat suurimmaksi osaksi multimediapläjäytyksiä joihin on piilotettu peli joukkoon.mutta kun ovat niin monimutkaiseksi jo tehtyjä ja vievät aikaa niin paljon, niin ei ole sitten alkua pidemmälle päässyt.
Tuo Disco Elysium on ollut pitkään kokeiltavien listalla. Se on ollut kovassa alessakin jossain välin, mutta missasin sen. Täytynee alkaa taas seurailemaan ja koettaa.Jeps, indiepuolella on ihan älyttömästi tarjontaa jos ei tarvii olla graafisesti uusinta uutta peli.
Starfieldin käsikirjoitus on vaan niin huono ja tehty jollekin 12-vuotiaille pääosin, niin pilasi muuten hyvän aihion pelille.
Mutta onneksi aikuisempaa tarinankerrontaa löytyy AAA Cyberpunkista tai vaikka indie puolelta Disco Elysium.
OG CS Amis aikoihin pelattiin kaverin kans kovasti. Sittemmin on itsellä CS:t jääneet.Cs 1.5 ja 1.6 vielä pelaan satunnaisesti, Go pilasi kaiken
.. mutta onneksi on olemassa liiga nimeltää pappaliiga joka on +30v pelaajille..
Mutta joo... pelannut Horizon Westiä parisataa tuntia ja varmaan puoliakaan kaikista gismoista osaa käyttää. Monet pelit menny turhan monimutkasiksi.30+ Pappoja??? t. 60v pappa
Näin vanhemmalla iällä itsellä ei ole aikaa opetella kaikkia uusien pelien hienouksia. Huomaan itsekkin pelaavani vanhoja klassikkoja uudestaan läpi kun tietää miten pelimekaniikka toimii ja ei tarvitse hyviä buildeja googletella tuntitolkulla. Jotenkin tuntuu, että nykyään pelit ovat joko hemmetin yksinkertaisia, tai sitten vaativat todella paljon omaksumista oppimiseen (etenkin strategiapelit).Pelaamisessa iän myötä huomaan saman ilmiön kuin musiikkimaussa: pääosin sitä urautuu pelaamaan niitä muutamia matkan varrella hyväksi havaittuja klassikoita (tai niiden tuoreinta versiota, kuten Civilization-sarja). Tai sitten luottaa (välillä turhankin sokeasti) johonkin pelistudioon vanhojen hyvien kokemusten perusteella (Rockstar, Bethesda). Itse rohmuan edelleen uusia pelejä AAA-peleistä indieen, mutta suurin osa niistä sujahtaa oikeasti vain backlogiin odottamaan "parempia" aikoja. Sitä haluaa jotain tuttua, tai ainakin helposti lähestyttävää.