Me "wanhat" ja pelaaminen (+30v)

Vahvasti eri mieltä strategiapelin katoamisesta. Niitähän löytyy ihan joka lähtöön eli vuoropohjaista, reaaliaikaista, sotaa maalla merellä ilmassa ja avaruudessa.
Rakentelua jne. jne.
 
Vahvasti eri mieltä strategiapelin katoamisesta. Niitähän löytyy ihan joka lähtöön eli vuoropohjaista, reaaliaikaista, sotaa maalla merellä ilmassa ja avaruudessa.
Rakentelua jne. jne.

Ei oikeen löydy hyvää korvaajaa näille peleille:

XCOM 1 (UFO Enemy Unknown)
XCOM 2 (Terror From the Deep, peli joka jakaa mielipiteitä aika paljon)
XCOM 3 (Apocalypse, jakaa vielä enempi mielipiteitä tätä joko rakastaa tai vihaa, pelissä on paljon puutteita)

Orion 1, Orion 2
Master of Magic (uusintaversio ei korvannutkaan vanhaa vaikka vanhassa on todella pahoja korjaamattomia bugeja)

Civilization 2 (edelleen väitän että nyky-CIV kadotti jotain maagista joka oli CIV 2:ssa)

Heroes of Might and Magic 3
Disciples 2 (Heroes 3 klooni mutta hyvällä maulla tehty)

Kaikki on vuoropohjaisia.

Ja sitten reaaliaikastrategian joukosta kaivattaisiin korvaajaa Starcraft Broodwarille (1998) mutta ei oo löytynyt
 
Kyllä, vakaus oli mitä oli. Silti sillä mentiin, kun muuta ei ollut. Se on hyvä asia, että Linux puolellakin on alettu kiinnittämään huomiota pelihommiin.

98 toimi tosi vakaasti jos oli nää komponentit:
Pentium II/III prossu
256MB RAM (ei enempää ei vähempää)
ISA SoundBlaster 16 tai AWE64 äänikortiksi (pitää olla ISA jotta on vakaa ja PII/PIII koneissa ISA väylä oli)
Näyttikseksi joku vakaa kortti (ATI Rage, Matroxit, Intelit, ja 3D puolella Voodoo toimii vakaasti, Radeonit ja Geforcet oli mitä oli)
 
Ei oikeen löydy hyvää korvaajaa näille peleille:

XCOM 1 (UFO Enemy Unknown)
XCOM 2 (Terror From the Deep, peli joka jakaa mielipiteitä aika paljon)
XCOM 3 (Apocalypse, jakaa vielä enempi mielipiteitä tätä joko rakastaa tai vihaa, pelissä on paljon puutteita)

Civilization 2 (edelleen väitän että nyky-CIV kadotti jotain maagista joka oli CIV 2:ssa)

Kyllä firaxis on tehnyt noille aivan kelvolliset jatkot. Jos ne ei kelpaa, niin vika ei todellakaan ole niissä peleissä, vaan siinä että haetaan jotain ihmeellistä nicheä.
 
Kyllä firaxis on tehnyt noille aivan kelvolliset jatkot. Jos ne ei kelpaa, niin vika ei todellakaan ole niissä peleissä, vaan siinä että haetaan jotain ihmeellistä nicheä.
Ei ne uudet pelit oo huonoja mut alkuperäiset parempia :)
Jos niitä originaaleja ei ois edes olemassa niin sittenhän noi Firaxis pelit olisi mestariteoksia
 
Ei 30v kyllä mikään vanha ole ;) Itse pelailin aika paljon joskus 80-luvulla VIC20 ja C64:llä, mutta kun kuusnepasta aika jätti ja siirryttiin PC-pelien aikaan niin en oikein jaksanut innostua juuri mistään peleistä, paitsi satunnaisesti Doom ehkä ja X-wing. Ja myöhemmin kun sai lapsia ja ne oli pieniä, ei olis kyllä ollut aikakaan..

Nyt päälle 50v kahden teinin vuoroviikkoisänä on paremmin aikaa. Naisystäväni on Dark Souls -veteraani, ja kun Elden Ring julkaistiin, tuli se ostettu itsekin. Nyt, reilut 2v myöhemmin, on takana yli 1000 tuntia peliaikaa ER:ssä, toista kymmentä läpipeluuta, ja tullut pelattua myös kaikki muut From Softwaren PC:lle julkaistut pelit, sekä muita soulslike -pelejä kuten Niohit. Harkitsen tässä että pitäiskö hommata Pleikkari ihan vaan jotta vois pelata myös Demon Soulsin sekä Bloodbornen..
 
kun kuusnepasta aika jätti ja siirryttiin PC-pelien aikaan niin en oikein jaksanut innostua juuri mistään peleistä

ite pelasin ensin Nintendolla (8-bit) ja vasta sen jälkeen C64:llä
tämä ehkä aiheutti sen että totesin että C64 grafiikka ei ole aivan riittävää
joten ainoa mitä kaipaan C64:ltä on C64 pelien musiikit ja toivoin että se sama äänipiiri olis siirtynyt PC maailmaan mut eihän se siirtynyt
8-bit nintendolla oli myös aivan kelpo äänipiiri, toki rajoittunut mutta hyvin japanilaiset sitä käytti
 
Ei oikeen löydy hyvää korvaajaa näille peleille:

XCOM 1 (UFO Enemy Unknown)
XCOM 2 (Terror From the Deep, peli joka jakaa mielipiteitä aika paljon)
XCOM 3 (Apocalypse, jakaa vielä enempi mielipiteitä tätä joko rakastaa tai vihaa, pelissä on paljon puutteita)

Orion 1, Orion 2
Master of Magic (uusintaversio ei korvannutkaan vanhaa vaikka vanhassa on todella pahoja korjaamattomia bugeja)

Civilization 2 (edelleen väitän että nyky-CIV kadotti jotain maagista joka oli CIV 2:ssa)

Heroes of Might and Magic 3
Disciples 2 (Heroes 3 klooni mutta hyvällä maulla tehty)

Kaikki on vuoropohjaisia.

Ja sitten reaaliaikastrategian joukosta kaivattaisiin korvaajaa Starcraft Broodwarille (1998) mutta ei oo löytynyt
Ootko testannut pelejä kuten Jagged Alliance 3, Wasteland 2 & 3, Phantom Doctrine, Into The Breach, Fights in Tight Spaces, Invisible Inc., Skald, Frozen Synapse 2 tai Tactical Breach Wizards?
 
Harkitsen tässä että pitäiskö hommata Pleikkari ihan vaan jotta vois pelata myös Demon Soulsin sekä Bloodbornen..

Pitäisi, ja ilmeisesti voisit PS5:llä pelata sekä Demon's Souls remaken, että Bloodbornen.

Demons on se ensimmäinen Souls peli ja monella tapaa uniikki, ja Bloodborne on vaan juuttaan kova.
Toki remake ei ole sama asia kuin originaali, mutta tietääkseni hyvinkin uskollinen teos on kyseessä (itse olen siis pelannut DeS PS3:lla ja BB PS4:llä).

Toisaalta jospa Sony jo viimein tekisi edes sen Bloodbornen PC version kun PS pelejä on ruvennut PC:lle siirtymään ja ilmeisesti PC puoli tuottaa Sonylle koko ajan paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Strategiapelejä kaipaaville hearts of iron iv, europa universalis iv sekä muut paradoxin pelit. Itse nautin kevyemmistä, kuten civilization.
 
Hyvä aika testailla nyt joitain vuoropohjaisia, Steamissa on Turn-based RPG -ale menoillaan.
 
Ei oikeen löydy hyvää korvaajaa näille peleille:

XCOM 1 (UFO Enemy Unknown)
XCOM 2 (Terror From the Deep, peli joka jakaa mielipiteitä aika paljon)
XCOM 3 (Apocalypse, jakaa vielä enempi mielipiteitä tätä joko rakastaa tai vihaa, pelissä on paljon puutteita)

Orion 1, Orion 2
Master of Magic (uusintaversio ei korvannutkaan vanhaa vaikka vanhassa on todella pahoja korjaamattomia bugeja)

Civilization 2 (edelleen väitän että nyky-CIV kadotti jotain maagista joka oli CIV 2:ssa)

Heroes of Might and Magic 3
Disciples 2 (Heroes 3 klooni mutta hyvällä maulla tehty)

Kaikki on vuoropohjaisia.

Ja sitten reaaliaikastrategian joukosta kaivattaisiin korvaajaa Starcraft Broodwarille (1998) mutta ei oo löytynyt

Musta tuo uusi XCOM 2 on ihan hyvä seuraaja noille vahoille, ainakin itse jaksanut sitä vääntää.
Orionin tapaiset on korvannut Stellaris, oikeen mikään muu vastaavista ole iskenyt.
Ja civilizationeista samaa mieltä, uusimmissa ei oikein enää ole samaa tuntua, edelleen pelailen mieluiten Civiliztion IV:tä mikä oli se viimeinen "vanhan mallinen" civilization. mihin myös tarjolla pilvin pimein hyviä ja vähän huonommpia modeja.
 
Ei oikeen löydy hyvää korvaajaa näille peleille:

XCOM 1 (UFO Enemy Unknown)
XCOM 2 (Terror From the Deep, peli joka jakaa mielipiteitä aika paljon)
XCOM 3 (Apocalypse, jakaa vielä enempi mielipiteitä tätä joko rakastaa tai vihaa, pelissä on paljon puutteita)

Orion 1, Orion 2
Master of Magic (uusintaversio ei korvannutkaan vanhaa vaikka vanhassa on todella pahoja korjaamattomia bugeja)

Civilization 2 (edelleen väitän että nyky-CIV kadotti jotain maagista joka oli CIV 2:ssa)

Heroes of Might and Magic 3
Disciples 2 (Heroes 3 klooni mutta hyvällä maulla tehty)

Kaikki on vuoropohjaisia.

Ja sitten reaaliaikastrategian joukosta kaivattaisiin korvaajaa Starcraft Broodwarille (1998) mutta ei oo löytynyt

Koska aika kultaa muistot ei nyt suoranaista korvaajaa varmaan löytyne mutta esim. Age of Wonders 4 on yllättävän hyvä. HoMM tyyppinen peli taas olisi Songs of Conquest peli. Toki siinäkin tulee se että yhtä laajaa editoria, lukematonta määrää karttoja sekä toimivaa oikeasti "hyvää" tekoälyä kuin HoMM III oli on aika turha etsiä.

Dominions pelisarja on kierrospohjainen pelisarja mistä voisit pitää? Uusimman pelin arvostelu: Dominions 6 review - somehow, the best god game got better

Jos olet yhtään kuten minä olin ja olen vieläkin rakastat Battletech peliä ja siihen modeja (esim: BattleTech Extended 3025-3061 1.9.3.7 tai uudempi äskettäin julkaistu: BattleTech Extended - Tactics ) Kyseinen peli ottaa suoraan 1980-luvun Battletech ja Mechwarrior lauta/roolipelille sääntöjä ja toimii vuoropohjaisesti.
 
57 vuotiaana on tullut pelattua lähinnä kolmea peliä. MFS 2020, PUBG ja Snowrunner. PUBG lähinnä siksi että on helppo peli pelata max. puolen tunnin sessio 100:aa ihmispelaajaa vastaan (tosin nykyisin voi olla botteja myös). Snowrunner on mahtavasti toteutettu fysiikalta ja muutenkin. MFS 2020:lla on lennettävissä koko maailma.
 
Koska aika kultaa muistot ei nyt suoranaista korvaajaa varmaan löytyne


Age of Wonders 4

HoMM tyyppinen peli taas olisi Songs of Conquest peli.

Dominions pelisarja on kierrospohjainen pelisarja mistä voisit pitää?

Jos olet yhtään kuten minä olin ja olen vieläkin rakastat Battletech peliä ja siihen modeja (esim: BattleTech Extended 3025-3061 1.9.3.7 tai uudempi äskettäin julkaistu: BattleTech Extended - Tactics ) Kyseinen peli ottaa suoraan 1980-luvun Battletech ja Mechwarrior lauta/roolipelille sääntöjä ja toimii vuoropohjaisesti.

Kiitoksia ehdotuksista, pitää tutustua näihin :)
 
Kiitoksia ehdotuksista, pitää tutustua näihin :)

Varsinkin tuossa Battletech:n artikkelissa täytyy muistaa että arvostelija tekee työtään. Eli hänellä oli vain tietty aika testata peliä ja siksi siinä on jopa ns. väärää tai värittynyttä tietoa. Esim. "The worst of the issues I saw, however, was when the AI-controlled allies I was supposed to protect in an escort mission glitched out. Despite clearing every enemy and trying my hardest to guide them, they refused to move forward and I was forced to forfeit the mission altogether."

Tuo toimii oikeasti siten että (ainakin yhden) sinun yksikkösi täytyy olla riittävän lähellä "suojelemassa" suojeltavia yksiköitä. Tai ne eivät vain liiku (piste). Se on sekä hyvä että huono puoli (voit mennä etukäteen tiedustelemaan paikkaa, voi sijoittaa joukkosi miten haluat [esim. hitaat raskaasti iskevät tulivoimaiset robotit eteen], voit pyöriä kaikilla mecheillä ympärillä tms) ja sitten vasta tuoda nopean tiedustelija robotin lähelle jolloin suojeltava seurue liikkuu eteenpäin.

Samaten valitukset siitä että osuminen ja osumien vastaanottaminen olisi "randomia" pitää teoriassa nopeasti katsoen paikkansa. Mutta se on hieman sama kuin jos henkilölle joka ei ole koskaan käsitellyt tuliasetta annetaan haulikko ja hän räimäsee "sinneppäin lonkalta" yllättyen rekyylistä. Eli kun hahmot (pilotit) saavat kokemusta he valitsevat mitä kykyjä parantavat ja noiden modien avulla myös mitä pidempään (useammin) käytät tiettyä robottia sen parempi olet sitä ohjaamaan.. harjoittelu tekee mestarin.

Toki täytyy ymmärtää että jos itsellä on tuhansia tunteja takana tuossa pelissä ja ties miten pitkään amigan MechForce pelissä, paljon PC:n eri MechWarrior jne. peleissä unohtamatta alkuperäisiä lautapelejä jne.. vastaan sitten tyyppi joka luultavasti ei ole noita pelannut ja saa tehtäväkseen testata peliä "pari päivää" ei sitä kickstartannut tai tiedä loresta tai pelistä sen enempää ja pelaa hieman (tai jopa läpi) kampanjaa.. noh.

Toki peli oli aikoinaan (2015 taisi olla kicstart olikohan 2018 julkaisu) ehkä raskas jos ei ollut SSD levyä ja hidas GPU & CPU. Mutta nykyisin se on täysin sulava kokemus ja kierrospohjaisena ei oikeasti edes vaatisi 144FPS monitoria mikä itsellä on käytössä. Toisaalta R9 Nano / Vega 56 ja 1440p 144Hz näytöllä se aikoinaan saattoi vaatia hieman asetusten hienosäätöä.

Tietysti se osuus pitää paikkansa että JOS ei ole rakastanut maailmaa ja lukenut satoja Battletech kirjoja jne ( esim: List of BattleTech Print Novels and Anthologies ) voi tulla tunne että pelissä on aivan liikaa luettavaa ja opeteltavaa. Eikä hommia opeteta tarpeeksi. Tietysti teoriassa maalaisjärjellä pääsee jo kohtuu pitkälle mutta suurimmassa osassa peleistä ei tarvitse ajatella joten sekin voi tulla yllätyksenä (oikeasti jos olet korkealla siitä tulee bonusta, jos kuumenet ja menet veteen se auttaa, jos taas tulee napalmia niskaan kuumenet lisää ja ohjelmistot voivat jopa sulkeutua liiallisesta kuumuudesta jolloin ohjaamasi robotti voi jopa kaatua, hyppiminen, juokseminen, ampuminen ja kaikki tuottaa lämpöä, ympärillä tapahtuu kaikkea ja "aika kulkee" sekä tuossa on varsinkin modien ansiosta ihan "oikeaa" historiaa vuosikymmeniä takana mitä tuodaan esille ja uusia robotteja, teknologiaa, aseita, valtioita, vihollisia jne. ilmestyy kun aikaa kuluu)
 
Seuraavana työnalle vanhat kunnon Gameboy klassikot. Zelda Oraclesit hakattu kohta läpi, seuraavaksi vähän Wariolandia ja Gargoyles Questia!
 
Pitäisi, ja ilmeisesti voisit PS5:llä pelata sekä Demon's Souls remaken, että Bloodbornen.

Demons on se ensimmäinen Souls peli ja monella tapaa uniikki, ja Bloodborne on vaan juuttaan kova.
Toki remake ei ole sama asia kuin originaali, mutta tietääkseni hyvinkin uskollinen teos on kyseessä (itse olen siis pelannut DeS PS3:lla ja BB PS4:llä).

Toisaalta jospa Sony jo viimein tekisi edes sen Bloodbornen PC version kun PS pelejä on ruvennut PC:lle siirtymään ja ilmeisesti PC puoli tuottaa Sonylle koko ajan paremmin.
Kiitti vaan kannustuksesta, ja tulikin hankittua käytetty PS4 (40€) ja Bloodbornekin löytyi kympillä Sonyn kaupasta. On todellakin juuttaan kova ;)

Demon's soulsia olen pelannut PCllä emulaattorilla, toimii jopa online-ominaisuudet privaserverin kautta, naisystävän kanssa pelailtu. Onhan se hiukka vanhahko ja kankea verrattuna muihin sarjan peleihin, mutta yllättävän saman fiilis kuitenkin kuin DS ja Elden Ring.
 
Bäfä 3&4 olivat mukavan simppeleitä, ei liikaa liikkuvia :)
Kauhulla katellut joitain uusia pelejä joissa pitää/voi itse kasata aseet ja varustaa ukkoa 1h ennen kuin voi alkaa pelaamaan :/
Onkos uudemmissa peleissä mitään simppeliä räiskintää?
 
Huomannut sen ettei oikein jaksa enää innostua uusista peleistä, eikä aikaa ole liikoja kun muitakin harrastuksia. Silti koneen osat on tehokkaimmasta päästä ja varmaan mieto koneen rakentelukin pitää vielä kiinnostusta yllä.

Nykyään pelaaminen jäänyt lähinnä muutaman kaverin kanssa CoDeja pelatessa, yhtälailla jutustelua + jokunen lonkku kuin varsinaista suorittamista. Uusi pelimuoto DMZ hidas tempoisempi ja rennompaa menoa kuin moninpeli niin sopii välillä oikein hyvin vkl iltoihin. Ja kun nyt on uudesta MW.stä lähtien voinut pelata PC:llä ja konsoleilla yhdessä niin on tuonut paljon lisää itelle tuohon kiinnolstavuuteen. Aikaisemmin mulla oli sekä Xbox että PC, nyt ei enää konsolia tarvi ja PC:llä saa kaikki herkut mukaan niin jaksaa yhä pelailla. Crossplayn ja DMZ:n puolesta nämä uudemmat CoD:it on todella tervetulleita tekeleitä.

Noissa CoD:eissa pitäisi olla Skill based match making sijasta "Age based match making" :thumbsup:

Mutta kaipaisi kyllä jotain fantasia aiheista Co-Oppia myös, joku Skyrim tyyppinen pienellä kaveriporukalla maistuisi :giggle:

Samat harrastukset, samaa pelleilyä, lelut vaan kalliimpia kuin nuorena.
 
Mulla oli kaksi kulta-aikaa. Ensimmäinen kuusnepalla simppelit strategiapelit kuten Boulder Dash. Toinen PC:llä Doomin ja Half Lifen aikakausi. Ehkä ikäkin on tehnyt tehtävänsä, kun nyky-3D-pelit vaikuttavat kovin lapsellisilta. Juostaan jonkin karttapisteen perässä ja tarkoilla ohjeilla mitä seuraavaksi pitää tehdä.
 
Noissa CoD:eissa pitäisi olla Skill based match making sijasta "Age based match making" :thumbsup:
Tämä oikeastaan oli se mikä laukaisi turhautuneisuuden kaikkeen verkkopelaamiseen 25 ikävuoden tienoilla. Siihen asti pelailin aika paljon sekä yksinpelejä tarinoiden vuoksi, että moninpelejä statsien, saavutusten ja kaverien kanssa mikkiin höpöttämisen vuoksi. Nykyään pelaan ehkä 1-2 krt/kk.
Mulla oli kaksi kulta-aikaa. Ensimmäinen kuusnepalla simppelit strategiapelit kuten Boulder Dash. Toinen PC:llä Doomin ja Half Lifen aikakausi. Ehkä ikäkin on tehnyt tehtävänsä, kun nyky-3D-pelit vaikuttavat kovin lapsellisilta. Juostaan jonkin karttapisteen perässä ja tarkoilla ohjeilla mitä seuraavaksi pitää tehdä.
Joo, tuntuu että kaikki pelit ovat sitä samaa jotenkin. Ei oikein jaksa kiinnostaa uudet pelit kuin sen verran että alkututorialit on ohi ja pääsee vähän näkemään mitä siinä kuuluu tehdä. PS5-sukupolvella parhaiten napannut Aliens Fireteam Elite ja Borderlands 3. Viimeisin peliostoskin kertonee jotain, se oli Diablo II Resurrected.
 
Tämä oikeastaan oli se mikä laukaisi turhautuneisuuden kaikkeen verkkopelaamiseen 25 ikävuoden tienoilla. Siihen asti pelailin aika paljon sekä yksinpelejä tarinoiden vuoksi, että moninpelejä statsien, saavutusten ja kaverien kanssa mikkiin höpöttämisen vuoksi. Nykyään pelaan ehkä 1-2 krt/kk.

Joo, tuntuu että kaikki pelit ovat sitä samaa jotenkin. Ei oikein jaksa kiinnostaa uudet pelit kuin sen verran että alkututorialit on ohi ja pääsee vähän näkemään mitä siinä kuuluu tehdä. PS5-sukupolvella parhaiten napannut Aliens Fireteam Elite ja Borderlands 3. Viimeisin peliostoskin kertonee jotain, se oli Diablo II Resurrected.
Mulla oli kaksi kulta-aikaa. Ensimmäinen kuusnepalla simppelit strategiapelit kuten Boulder Dash. Toinen PC:llä Doomin ja Half Lifen aikakausi. Ehkä ikäkin on tehnyt tehtävänsä, kun nyky-3D-pelit vaikuttavat kovin lapsellisilta. Juostaan jonkin karttapisteen perässä ja tarkoilla ohjeilla mitä seuraavaksi pitää tehdä.
En kyllä ymmärrä valitusta että pelit ois jotenkin huonoja nykyään. Ehkä jos pelaa väkisin AAA pelejä jotka sattuu olemaan muodissa, varmaan vaikuttaa että pelit on samanlaisia.

Kuitenkin todellisuudessa Steamissa on pelejä ihan älyttömästi ja en usko että on olemassa genreä josta ei löydy hyviä pelejä pelattavaksi.

Se on sitten eri asia että kun vanhenet, et saa enää kiinni sitä samaa fiilistä miltä pelaaminen nuorena tuntui. Se ei vaan ole pelien vika.
 
Itse pelailen tällä hetkellä COD MW3 ja pelkkää Multiplayeria. Ei jaksa enää keskittyä hirveästi ja nuo on sellaisia sopivan lyhyitä pätkiä. Onpahan tullut tahkottua sitä jo yli 750 Levelin verran.. Pelejä olisi kyllä olemassa jo ostettuna esim. JA3 ja paljon paljon muuta... Innoissani tullut niitä ostettua, mutta kun ovat niin monimutkaiseksi jo tehtyjä ja vievät aikaa niin paljon, niin ei ole sitten alkua pidemmälle päässyt. Ehkä sitten eläkkeellä jos sinne asti pääsee hengissä.

t. 56,5 vuotias
 
Ehkä ikäkin on tehnyt tehtävänsä, kun nyky-3D-pelit vaikuttavat kovin lapsellisilta. Juostaan jonkin karttapisteen perässä ja tarkoilla ohjeilla mitä seuraavaksi pitää tehdä.
Eikö tämä nyt ole ihan siitä kiinni että mitä sattuu pelaamaan. Tuollainen "liiallisen kädestäpitelyn vaikutus immersioon" on ihan tyypillinen pelintekijöiden havaitsema ongelma ja siksi tekevät jotain vähän eri tavalla. Outward oli minulla sellainen että kun peli ei käytännössä auta mitään ja ihan itse saa tajuta mitä tehdä ja minne mennä, niin kyllähän siinä immersiota oli kun pakeni jotain susia kohtia ainoaa tuttua kotia. Ja varmasti näitä on vaikka mitä, en nyt itse mitenkään erityisen kartalla ole mitä kaikkea löytyykään.
Oletan että "tarkat ohjeet" tarkoitti jotain quest logia eikä vaan sitä että netistä saa ohjeet kaikkeen, sehän on täysin omasta valinnasta kiinni. Käyttöliittymiäkin voi tyypillisesti säätää esim. quest markerien suhteen.
 
Se on sitten eri asia että kun vanhenet, et saa enää kiinni sitä samaa fiilistä miltä pelaaminen nuorena tuntui. Se ei vaan ole pelien vika.
Joo tämähän se oikea syy taitaa olla. Kyllä aina jotain jaksaa pelailla kun pleikkarin käynnistää, mutta ei mitään peliä enää sentään jaksa 5h tai yli tahkota. Loppuu pelailu tunnin tai max. parin jälkeen. Paitsi sitten jos saa jonkun nuorena pelaamansa pelin käsiinsä, nostalgia kyllä innostaa.
 
Eikö tämä nyt ole ihan siitä kiinni että mitä sattuu pelaamaan. Tuollainen "liiallisen kädestäpitelyn vaikutus immersioon" on ihan tyypillinen pelintekijöiden havaitsema ongelma ja siksi tekevät jotain vähän eri tavalla. Outward oli minulla sellainen että kun peli ei käytännössä auta mitään ja ihan itse saa tajuta mitä tehdä ja minne mennä, niin kyllähän siinä immersiota oli kun pakeni jotain susia kohtia ainoaa tuttua kotia. Ja varmasti näitä on vaikka mitä, en nyt itse mitenkään erityisen kartalla ole mitä kaikkea löytyykään.
Oletan että "tarkat ohjeet" tarkoitti jotain quest logia eikä vaan sitä että netistä saa ohjeet kaikkeen, sehän on täysin omasta valinnasta kiinni. Käyttöliittymiäkin voi tyypillisesti säätää esim. quest markerien suhteen.
Jeps, en oo ite pahemmin pelannut ubisoftin open worldeja, mutta kuulemma niistäkin voi yleensä poistaa suurimman osan UI elementeistä, niin on immersio ihan eri tasolla. Toki sitten ilmeisesti voi välillä tulla jotain ongelmiakin joidenkin tehtävien kanssa kun tekijät eivät ole muistaneet että UI:n voi disabloida.
 
Eikö tämä nyt ole ihan siitä kiinni että mitä sattuu pelaamaan. Tuollainen "liiallisen kädestäpitelyn vaikutus immersioon" on ihan tyypillinen pelintekijöiden havaitsema ongelma ja siksi tekevät jotain vähän eri tavalla. Outward oli minulla sellainen että kun peli ei käytännössä auta mitään ja ihan itse saa tajuta mitä tehdä ja minne mennä, niin kyllähän siinä immersiota oli kun pakeni jotain susia kohtia ainoaa tuttua kotia. Ja varmasti näitä on vaikka mitä, en nyt itse mitenkään erityisen kartalla ole mitä kaikkea löytyykään.
Oletan että "tarkat ohjeet" tarkoitti jotain quest logia eikä vaan sitä että netistä saa ohjeet kaikkeen, sehän on täysin omasta valinnasta kiinni. Käyttöliittymiäkin voi tyypillisesti säätää esim. quest markerien suhteen.
Joo viimeksi pelaillut Cyberpunkin lisäriä ja peli on suunniteltu niin, että ohjeita pitää lukea ja suorittaa tarkassa järjestyksessä, muuten menee hankalaksi. Tämän tyyppisiä ison budjetin pelejä on sitten osunut eteen useita.
 
En kyllä ymmärrä valitusta että pelit ois jotenkin huonoja nykyään. Ehkä jos pelaa väkisin AAA pelejä jotka sattuu olemaan muodissa, varmaan vaikuttaa että pelit on samanlaisia.

Kuitenkin todellisuudessa Steamissa on pelejä ihan älyttömästi ja en usko että on olemassa genreä josta ei löydy hyviä pelejä pelattavaksi.

Se on sitten eri asia että kun vanhenet, et saa enää kiinni sitä samaa fiilistä miltä pelaaminen nuorena tuntui. Se ei vaan ole pelien vika.
Omalla kohdalla huomannut, että mielenkiinto siirtynyt enemmän "vanhenemisen" myötä indietyyppisiin simuihin. Ei tarvitse edes olla kovin hierottu graafisesti tai muuten, niin saattaa jaksaa tahkota pitkäänkin. Kai siihen rujouteen vähän samaistuu ja kaiken ei tarvitse olla niin karkkia, mitä AAA peleissä nykyään. :D
Toki on poikkeuksia kuten RDR-sarja ja GTA:t. Kutonen kun tulee, niin aivan varmasti tulee pelattua taas. Kaikkea tulee toki kokeiltua, mutta esim. Starfield ei jaksanut kantaa kovinkaan montaa tuntia noin esimerkkinä.
 
Omalla kohdalla huomannut, että mielenkiinto siirtynyt enemmän "vanhenemisen" myötä indietyyppisiin simuihin. Ei tarvitse edes olla kovin hierottu graafisesti tai muuten, niin saattaa jaksaa tahkota pitkäänkin. Kai siihen rujouteen vähän samaistuu ja kaiken ei tarvitse olla niin karkkia, mitä AAA peleissä nykyään. :D
Toki on poikkeuksia kuten RDR-sarja ja GTA:t. Kutonen kun tulee, niin aivan varmasti tulee pelattua taas. Kaikkea tulee toki kokeiltua, mutta esim. Starfield ei jaksanut kantaa kovinkaan montaa tuntia noin esimerkkinä.
Jeps, indiepuolella on ihan älyttömästi tarjontaa jos ei tarvii olla graafisesti uusinta uutta peli.

Starfieldin käsikirjoitus on vaan niin huono ja tehty jollekin 12-vuotiaille pääosin, niin pilasi muuten hyvän aihion pelille.

Mutta onneksi aikuisempaa tarinankerrontaa löytyy AAA Cyberpunkista tai vaikka indie puolelta Disco Elysium.
 
mutta kun ovat niin monimutkaiseksi jo tehtyjä ja vievät aikaa niin paljon, niin ei ole sitten alkua pidemmälle päässyt.
Tämä on vähän itsellänikin, alkaa olemaan suuri osa uusista peleistä niin monimutkaisia ettei jaksa. Ei jaksa enää opetella mitään 50 eri näppäintä, monimutkaisia käyttöliittymiä, monimutkaisia pelimekaniikoita/logiikoita tai muita vastaavia. Tai sitten nykypelit vaativat jotain supernäytönohjainta ja uusimpia prossuja tms ja ovat suurimmaksi osaksi multimediapläjäytyksiä joihin on piilotettu peli joukkoon.

Onneksi vanhoja pelejäkin vielä riittää... Nykyään tulee pääosin pelailtua sellaisia simppeleitä ajantappopelejä joita on helppo pelata pienissä paloissa.
 
Jeps, indiepuolella on ihan älyttömästi tarjontaa jos ei tarvii olla graafisesti uusinta uutta peli.

Starfieldin käsikirjoitus on vaan niin huono ja tehty jollekin 12-vuotiaille pääosin, niin pilasi muuten hyvän aihion pelille.

Mutta onneksi aikuisempaa tarinankerrontaa löytyy AAA Cyberpunkista tai vaikka indie puolelta Disco Elysium.
Tuo Disco Elysium on ollut pitkään kokeiltavien listalla. Se on ollut kovassa alessakin jossain välin, mutta missasin sen. Täytynee alkaa taas seurailemaan ja koettaa.
Cyberpunkkia pelasin kertaheitolla aika pitkälle, mutta sitten tuli pelaamiseen pitkä tauko ja tauon jälkeen ei enää muistanut kaikkia juttuja ja se jäi sitten vaiheeseen. Todella koukuttava peli silti.
Nykypeleihin kun joutuu hieman enemmän syventymään mitä 90-luvulla johonkin Marioon. Niin paljon kaikenlaista micromanagerointia mikä vaikuttaa sitten itse pelikokemukseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 219
Viestejä
4 433 859
Jäsenet
73 530
Uusin jäsen
pikku-orava

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom