Me "wanhat" ja pelaaminen (+30v)

Vahvasti eri mieltä strategiapelin katoamisesta. Niitähän löytyy ihan joka lähtöön eli vuoropohjaista, reaaliaikaista, sotaa maalla merellä ilmassa ja avaruudessa.
Rakentelua jne. jne.
 
Vahvasti eri mieltä strategiapelin katoamisesta. Niitähän löytyy ihan joka lähtöön eli vuoropohjaista, reaaliaikaista, sotaa maalla merellä ilmassa ja avaruudessa.
Rakentelua jne. jne.

Ei oikeen löydy hyvää korvaajaa näille peleille:

XCOM 1 (UFO Enemy Unknown)
XCOM 2 (Terror From the Deep, peli joka jakaa mielipiteitä aika paljon)
XCOM 3 (Apocalypse, jakaa vielä enempi mielipiteitä tätä joko rakastaa tai vihaa, pelissä on paljon puutteita)

Orion 1, Orion 2
Master of Magic (uusintaversio ei korvannutkaan vanhaa vaikka vanhassa on todella pahoja korjaamattomia bugeja)

Civilization 2 (edelleen väitän että nyky-CIV kadotti jotain maagista joka oli CIV 2:ssa)

Heroes of Might and Magic 3
Disciples 2 (Heroes 3 klooni mutta hyvällä maulla tehty)

Kaikki on vuoropohjaisia.

Ja sitten reaaliaikastrategian joukosta kaivattaisiin korvaajaa Starcraft Broodwarille (1998) mutta ei oo löytynyt
 
Kyllä, vakaus oli mitä oli. Silti sillä mentiin, kun muuta ei ollut. Se on hyvä asia, että Linux puolellakin on alettu kiinnittämään huomiota pelihommiin.

98 toimi tosi vakaasti jos oli nää komponentit:
Pentium II/III prossu
256MB RAM (ei enempää ei vähempää)
ISA SoundBlaster 16 tai AWE64 äänikortiksi (pitää olla ISA jotta on vakaa ja PII/PIII koneissa ISA väylä oli)
Näyttikseksi joku vakaa kortti (ATI Rage, Matroxit, Intelit, ja 3D puolella Voodoo toimii vakaasti, Radeonit ja Geforcet oli mitä oli)
 
Ei oikeen löydy hyvää korvaajaa näille peleille:

XCOM 1 (UFO Enemy Unknown)
XCOM 2 (Terror From the Deep, peli joka jakaa mielipiteitä aika paljon)
XCOM 3 (Apocalypse, jakaa vielä enempi mielipiteitä tätä joko rakastaa tai vihaa, pelissä on paljon puutteita)

Civilization 2 (edelleen väitän että nyky-CIV kadotti jotain maagista joka oli CIV 2:ssa)

Kyllä firaxis on tehnyt noille aivan kelvolliset jatkot. Jos ne ei kelpaa, niin vika ei todellakaan ole niissä peleissä, vaan siinä että haetaan jotain ihmeellistä nicheä.
 
Kyllä firaxis on tehnyt noille aivan kelvolliset jatkot. Jos ne ei kelpaa, niin vika ei todellakaan ole niissä peleissä, vaan siinä että haetaan jotain ihmeellistä nicheä.
Ei ne uudet pelit oo huonoja mut alkuperäiset parempia :)
Jos niitä originaaleja ei ois edes olemassa niin sittenhän noi Firaxis pelit olisi mestariteoksia
 
Ei 30v kyllä mikään vanha ole ;) Itse pelailin aika paljon joskus 80-luvulla VIC20 ja C64:llä, mutta kun kuusnepasta aika jätti ja siirryttiin PC-pelien aikaan niin en oikein jaksanut innostua juuri mistään peleistä, paitsi satunnaisesti Doom ehkä ja X-wing. Ja myöhemmin kun sai lapsia ja ne oli pieniä, ei olis kyllä ollut aikakaan..

Nyt päälle 50v kahden teinin vuoroviikkoisänä on paremmin aikaa. Naisystäväni on Dark Souls -veteraani, ja kun Elden Ring julkaistiin, tuli se ostettu itsekin. Nyt, reilut 2v myöhemmin, on takana yli 1000 tuntia peliaikaa ER:ssä, toista kymmentä läpipeluuta, ja tullut pelattua myös kaikki muut From Softwaren PC:lle julkaistut pelit, sekä muita soulslike -pelejä kuten Niohit. Harkitsen tässä että pitäiskö hommata Pleikkari ihan vaan jotta vois pelata myös Demon Soulsin sekä Bloodbornen..
 
kun kuusnepasta aika jätti ja siirryttiin PC-pelien aikaan niin en oikein jaksanut innostua juuri mistään peleistä

ite pelasin ensin Nintendolla (8-bit) ja vasta sen jälkeen C64:llä
tämä ehkä aiheutti sen että totesin että C64 grafiikka ei ole aivan riittävää
joten ainoa mitä kaipaan C64:ltä on C64 pelien musiikit ja toivoin että se sama äänipiiri olis siirtynyt PC maailmaan mut eihän se siirtynyt
8-bit nintendolla oli myös aivan kelpo äänipiiri, toki rajoittunut mutta hyvin japanilaiset sitä käytti
 
Ei oikeen löydy hyvää korvaajaa näille peleille:

XCOM 1 (UFO Enemy Unknown)
XCOM 2 (Terror From the Deep, peli joka jakaa mielipiteitä aika paljon)
XCOM 3 (Apocalypse, jakaa vielä enempi mielipiteitä tätä joko rakastaa tai vihaa, pelissä on paljon puutteita)

Orion 1, Orion 2
Master of Magic (uusintaversio ei korvannutkaan vanhaa vaikka vanhassa on todella pahoja korjaamattomia bugeja)

Civilization 2 (edelleen väitän että nyky-CIV kadotti jotain maagista joka oli CIV 2:ssa)

Heroes of Might and Magic 3
Disciples 2 (Heroes 3 klooni mutta hyvällä maulla tehty)

Kaikki on vuoropohjaisia.

Ja sitten reaaliaikastrategian joukosta kaivattaisiin korvaajaa Starcraft Broodwarille (1998) mutta ei oo löytynyt
Ootko testannut pelejä kuten Jagged Alliance 3, Wasteland 2 & 3, Phantom Doctrine, Into The Breach, Fights in Tight Spaces, Invisible Inc., Skald, Frozen Synapse 2 tai Tactical Breach Wizards?
 
Harkitsen tässä että pitäiskö hommata Pleikkari ihan vaan jotta vois pelata myös Demon Soulsin sekä Bloodbornen..

Pitäisi, ja ilmeisesti voisit PS5:llä pelata sekä Demon's Souls remaken, että Bloodbornen.

Demons on se ensimmäinen Souls peli ja monella tapaa uniikki, ja Bloodborne on vaan juuttaan kova.
Toki remake ei ole sama asia kuin originaali, mutta tietääkseni hyvinkin uskollinen teos on kyseessä (itse olen siis pelannut DeS PS3:lla ja BB PS4:llä).

Toisaalta jospa Sony jo viimein tekisi edes sen Bloodbornen PC version kun PS pelejä on ruvennut PC:lle siirtymään ja ilmeisesti PC puoli tuottaa Sonylle koko ajan paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Strategiapelejä kaipaaville hearts of iron iv, europa universalis iv sekä muut paradoxin pelit. Itse nautin kevyemmistä, kuten civilization.
 
Ei oikeen löydy hyvää korvaajaa näille peleille:

XCOM 1 (UFO Enemy Unknown)
XCOM 2 (Terror From the Deep, peli joka jakaa mielipiteitä aika paljon)
XCOM 3 (Apocalypse, jakaa vielä enempi mielipiteitä tätä joko rakastaa tai vihaa, pelissä on paljon puutteita)

Orion 1, Orion 2
Master of Magic (uusintaversio ei korvannutkaan vanhaa vaikka vanhassa on todella pahoja korjaamattomia bugeja)

Civilization 2 (edelleen väitän että nyky-CIV kadotti jotain maagista joka oli CIV 2:ssa)

Heroes of Might and Magic 3
Disciples 2 (Heroes 3 klooni mutta hyvällä maulla tehty)

Kaikki on vuoropohjaisia.

Ja sitten reaaliaikastrategian joukosta kaivattaisiin korvaajaa Starcraft Broodwarille (1998) mutta ei oo löytynyt

Musta tuo uusi XCOM 2 on ihan hyvä seuraaja noille vahoille, ainakin itse jaksanut sitä vääntää.
Orionin tapaiset on korvannut Stellaris, oikeen mikään muu vastaavista ole iskenyt.
Ja civilizationeista samaa mieltä, uusimmissa ei oikein enää ole samaa tuntua, edelleen pelailen mieluiten Civiliztion IV:tä mikä oli se viimeinen "vanhan mallinen" civilization. mihin myös tarjolla pilvin pimein hyviä ja vähän huonommpia modeja.
 
Ei oikeen löydy hyvää korvaajaa näille peleille:

XCOM 1 (UFO Enemy Unknown)
XCOM 2 (Terror From the Deep, peli joka jakaa mielipiteitä aika paljon)
XCOM 3 (Apocalypse, jakaa vielä enempi mielipiteitä tätä joko rakastaa tai vihaa, pelissä on paljon puutteita)

Orion 1, Orion 2
Master of Magic (uusintaversio ei korvannutkaan vanhaa vaikka vanhassa on todella pahoja korjaamattomia bugeja)

Civilization 2 (edelleen väitän että nyky-CIV kadotti jotain maagista joka oli CIV 2:ssa)

Heroes of Might and Magic 3
Disciples 2 (Heroes 3 klooni mutta hyvällä maulla tehty)

Kaikki on vuoropohjaisia.

Ja sitten reaaliaikastrategian joukosta kaivattaisiin korvaajaa Starcraft Broodwarille (1998) mutta ei oo löytynyt

Koska aika kultaa muistot ei nyt suoranaista korvaajaa varmaan löytyne mutta esim. Age of Wonders 4 on yllättävän hyvä. HoMM tyyppinen peli taas olisi Songs of Conquest peli. Toki siinäkin tulee se että yhtä laajaa editoria, lukematonta määrää karttoja sekä toimivaa oikeasti "hyvää" tekoälyä kuin HoMM III oli on aika turha etsiä.

Dominions pelisarja on kierrospohjainen pelisarja mistä voisit pitää? Uusimman pelin arvostelu: Dominions 6 review - somehow, the best god game got better

Jos olet yhtään kuten minä olin ja olen vieläkin rakastat Battletech peliä ja siihen modeja (esim: BattleTech Extended 3025-3061 1.9.3.7 tai uudempi äskettäin julkaistu: BattleTech Extended - Tactics ) Kyseinen peli ottaa suoraan 1980-luvun Battletech ja Mechwarrior lauta/roolipelille sääntöjä ja toimii vuoropohjaisesti.
 
57 vuotiaana on tullut pelattua lähinnä kolmea peliä. MFS 2020, PUBG ja Snowrunner. PUBG lähinnä siksi että on helppo peli pelata max. puolen tunnin sessio 100:aa ihmispelaajaa vastaan (tosin nykyisin voi olla botteja myös). Snowrunner on mahtavasti toteutettu fysiikalta ja muutenkin. MFS 2020:lla on lennettävissä koko maailma.
 
Koska aika kultaa muistot ei nyt suoranaista korvaajaa varmaan löytyne


Age of Wonders 4

HoMM tyyppinen peli taas olisi Songs of Conquest peli.

Dominions pelisarja on kierrospohjainen pelisarja mistä voisit pitää?

Jos olet yhtään kuten minä olin ja olen vieläkin rakastat Battletech peliä ja siihen modeja (esim: BattleTech Extended 3025-3061 1.9.3.7 tai uudempi äskettäin julkaistu: BattleTech Extended - Tactics ) Kyseinen peli ottaa suoraan 1980-luvun Battletech ja Mechwarrior lauta/roolipelille sääntöjä ja toimii vuoropohjaisesti.

Kiitoksia ehdotuksista, pitää tutustua näihin :)
 
Kiitoksia ehdotuksista, pitää tutustua näihin :)

Varsinkin tuossa Battletech:n artikkelissa täytyy muistaa että arvostelija tekee työtään. Eli hänellä oli vain tietty aika testata peliä ja siksi siinä on jopa ns. väärää tai värittynyttä tietoa. Esim. "The worst of the issues I saw, however, was when the AI-controlled allies I was supposed to protect in an escort mission glitched out. Despite clearing every enemy and trying my hardest to guide them, they refused to move forward and I was forced to forfeit the mission altogether."

Tuo toimii oikeasti siten että (ainakin yhden) sinun yksikkösi täytyy olla riittävän lähellä "suojelemassa" suojeltavia yksiköitä. Tai ne eivät vain liiku (piste). Se on sekä hyvä että huono puoli (voit mennä etukäteen tiedustelemaan paikkaa, voi sijoittaa joukkosi miten haluat [esim. hitaat raskaasti iskevät tulivoimaiset robotit eteen], voit pyöriä kaikilla mecheillä ympärillä tms) ja sitten vasta tuoda nopean tiedustelija robotin lähelle jolloin suojeltava seurue liikkuu eteenpäin.

Samaten valitukset siitä että osuminen ja osumien vastaanottaminen olisi "randomia" pitää teoriassa nopeasti katsoen paikkansa. Mutta se on hieman sama kuin jos henkilölle joka ei ole koskaan käsitellyt tuliasetta annetaan haulikko ja hän räimäsee "sinneppäin lonkalta" yllättyen rekyylistä. Eli kun hahmot (pilotit) saavat kokemusta he valitsevat mitä kykyjä parantavat ja noiden modien avulla myös mitä pidempään (useammin) käytät tiettyä robottia sen parempi olet sitä ohjaamaan.. harjoittelu tekee mestarin.

Toki täytyy ymmärtää että jos itsellä on tuhansia tunteja takana tuossa pelissä ja ties miten pitkään amigan MechForce pelissä, paljon PC:n eri MechWarrior jne. peleissä unohtamatta alkuperäisiä lautapelejä jne.. vastaan sitten tyyppi joka luultavasti ei ole noita pelannut ja saa tehtäväkseen testata peliä "pari päivää" ei sitä kickstartannut tai tiedä loresta tai pelistä sen enempää ja pelaa hieman (tai jopa läpi) kampanjaa.. noh.

Toki peli oli aikoinaan (2015 taisi olla kicstart olikohan 2018 julkaisu) ehkä raskas jos ei ollut SSD levyä ja hidas GPU & CPU. Mutta nykyisin se on täysin sulava kokemus ja kierrospohjaisena ei oikeasti edes vaatisi 144FPS monitoria mikä itsellä on käytössä. Toisaalta R9 Nano / Vega 56 ja 1440p 144Hz näytöllä se aikoinaan saattoi vaatia hieman asetusten hienosäätöä.

Tietysti se osuus pitää paikkansa että JOS ei ole rakastanut maailmaa ja lukenut satoja Battletech kirjoja jne ( esim: List of BattleTech Print Novels and Anthologies ) voi tulla tunne että pelissä on aivan liikaa luettavaa ja opeteltavaa. Eikä hommia opeteta tarpeeksi. Tietysti teoriassa maalaisjärjellä pääsee jo kohtuu pitkälle mutta suurimmassa osassa peleistä ei tarvitse ajatella joten sekin voi tulla yllätyksenä (oikeasti jos olet korkealla siitä tulee bonusta, jos kuumenet ja menet veteen se auttaa, jos taas tulee napalmia niskaan kuumenet lisää ja ohjelmistot voivat jopa sulkeutua liiallisesta kuumuudesta jolloin ohjaamasi robotti voi jopa kaatua, hyppiminen, juokseminen, ampuminen ja kaikki tuottaa lämpöä, ympärillä tapahtuu kaikkea ja "aika kulkee" sekä tuossa on varsinkin modien ansiosta ihan "oikeaa" historiaa vuosikymmeniä takana mitä tuodaan esille ja uusia robotteja, teknologiaa, aseita, valtioita, vihollisia jne. ilmestyy kun aikaa kuluu)
 
Seuraavana työnalle vanhat kunnon Gameboy klassikot. Zelda Oraclesit hakattu kohta läpi, seuraavaksi vähän Wariolandia ja Gargoyles Questia!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 737
Viestejä
4 429 169
Jäsenet
73 413
Uusin jäsen
Wabbitt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom