Masennus

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Tuossa vkl aikana katsoin yhden peli podcastin jossa sattui olemaan yksi aihe se että etenkin nykyään nuoret ihmiset upottautuvat peleihin unohtaakseen oikean maailman.
Selittänee meikäläisen pelitunnit.
Mutta ei nyt sentään niin paha itsellä ole etten ikinä kotoa ulos lähtisi, etenkään kun asun vielä vanhempani taloudessa.
Muuttamisesta olen haaveillu jo aikoja kun ei omaa huonettakaan ole mutta sen lupauksen olen itselleni tehny että muutan vasta sitten kun on töitä ettei tarvitse millään pirun tuilla elää mutta noh, 10 vuotta kohta ollu työttömänä niin...

Töitäkään hankala hakea kun tuntuu siltä ettei mitään osaa vaikka on 2 "ammattia" opiskeltu ja aina on se fiilis että kuka hitto meikäläisen edes palkkaisi.
Rahasta onneksi ei ole isompaa huolta kun mummi ennen dementoitumistaan oli mulle säästäny rahaa ajokorttia varten ja kuitenkin noissa työkkärin "kuntouttavissa" käyty parit kerrat enkä muutenkaan mitään turhia ostele että se on sentään jokin positiivinen asia.

Laihduttaakin varmaan pitäisi mutta siihen hommaankaan ei ole mitään motivaatiota, tietty voisin sellaisen asettaa että laihduttaa x-kiloon ja sitten ostan uuden koneen/auton mutta jotenkin tuokaan ei tunnu miltään.
Kavereitahan meikällä luonnollisesti ei ole. Parit päätyivät koulussa ns kusipää porukoihin, paras kaveri muutti paikkakunnalta veke joskus 2001~ eikä pitäny yhteyttä sen jälkeen ja naispuolisia immeisiä nyt turha edes mainita.

En nyt tiedä mitä tällä hain takaa että oliko tämä nyt jokin avautumine vaikko mitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Tuossa vkl aikana katsoin yhden peli podcastin jossa sattui olemaan yksi aihe se että etenkin nykyään nuoret ihmiset upottautuvat peleihin unohtaakseen oikean maailman.
Selittänee meikäläisen pelitunnit.
Mulla ainakin taisi pelaaminen auttaa. Kun olin vuosia pelaamatta ja sitten yritin masentuneena aloitella autopelin pelaamista. Vaatii kumminkin hyvää keskittymistä ja aivotoiminta täytyy toimia että se auto pysyisi jotenkin tiellä. Eli pelaaminen taisi auttaa. Mutta en toki kovin kauaa jaksa kerralla pelata tai edes istua tuolissa kovin kauaa kun tulee jo kipeäksi siitä istumisesta. Ei ihme että taitaa nykyisin olla niitä hyviä pelituoliakin tai jotain sellaisia. Ja luulisin että masentuneena ei onnistuisi fps räiskintäkään kunnolla, koska sekin vaatii erittäin paljon sitä tarkkuutta. Mutta varmasti liika pelaaminenkaan ei ole kauhean hyvä juttu, luulisin. Itse olen ollut yksikseen koiran kanssa vuoden verran. Nyt en ole tainnut taas viikkoon pelata mitään tai avata tietokonetta.

Itsekin täytyy nyt tarkkailla syömistä kun tuli tuo uusi lääke joka lisää ruokahalua. Eli täytyy syödä pienempiä annoksia ja vähän tarkkailla että ei ole kokoajan jääkaapilla. Päivittäin olisi hyvä vähän ulkoilla ja lenkkeillä, vaikka sitten ihan vähän vain tai lyhyen matkaa.

----

Tänään kävin hoitajalla. Se arveli tai veikkaili että kun mulla masennus on ollut niin vakava, niin se on voinut olla aivan sitä psykoottista masennustakin. Nyt lopetataan venlafaxin lääke ja yksi vaihtoehto olisi nostaa Risperidon lääkkeen annosta. Tuo kuulostaisi fiksulta koska se Risperidon lääke tehosi kyllä erittäin hyvin. Kysyin myös jostain mielialan tasaaja lääkkeistä, mutta se ainakin meinasi että ei mulle sellaista tarvitsisi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Tuossa vkl aikana katsoin yhden peli podcastin jossa sattui olemaan yksi aihe se että etenkin nykyään nuoret ihmiset upottautuvat peleihin unohtaakseen oikean maailman.
No, kyllähän peleissä/tv sarjoissa nyt jännitystä on, tietynlaisen "normielämän" varmaan voittaa kiinnostavuudellaan. Onneksi tämä pelaamisen ilmiö leviää jo hyvää vauhtia keski-ikäisiinkin. Se ei ole enää välttämätön tavoite se mukulat, koirat jne, perinteinen ihannemalli, mikä saattoi vielä vuosituhannen vaihteessa ollakkin.
Jo vuosikymmen sittenhän oli jo tutkimus, jossa pelaavat kirurgit tekevät huomattavasti vähemmän virheitä. Lisäksi nuohon aikoihin oli sen Jokelan jälkeen globaalitutkimus, että pelaavilla olisi sittenkin vähemmän adrenaliinia ja agressiota veressä, pelisession jälkeen.

Muuttamisesta olen haaveillu jo aikoja kun ei omaa huonettakaan ole mutta sen lupauksen olen itselleni tehny että muutan vasta sitten kun on töitä ettei tarvitse millään pirun tuilla elää mutta noh, 10 vuotta kohta ollu työttömänä niin...
Itse ainakin kannustaisin esim. vaikkapa Helsinkiläisiä tienaamaan 100% käteisen ensiasuntoon asumalla vanhempien luona. Tämä siis jos suhteet ovat hyvät. Ei kannata maksella yhtiövastiketta, vaikka lainan korot olisivatkin mitenkä halvat ja asuntojen hinnat noususuhdanteessa. Eikös se nimenomaan joku pohattakin neuvonut nuoria asumaan vanhempien luona pitempää? Nalkutukset "peräkammarin pojista"... Pelkkää kotkotusta. Toisinaan se on rationaalisempaa kuin muu asumismuoto.

tietty voisin sellaisen asettaa että laihduttaa x-kiloon
Näin ainakin, jos varsinkin alkoholista tulee kiloja. Laihduttaessa perinteinen ostossumma säästöön, niin siinä on muutamassa kuukaudessa jo jokunen satanen kasassa.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 668
Tervehdys, elämä voittaa (köh köh ja yskii limaa pitkin littunäyttöä) en oikein osaa lukea kehon kieltä :(
Lekuri päästi "armosta" himaan kun aloin jo kiipeilee per... huoneen seinillä, sanoi että jollet ole huolella himassa niin et tule kuumeen takia takaisin torstaina tänne vaan nestehukan takia, vannoin että juon vaikka 10l nesteitä ja istun pöntöllä katetri pitkänä, mutta himaan on pakko päästä, määräsi antibiootit jatkumaan lauantaille ja sitten ma onkin 08 jälleen sytostaatti 4vrk.
Pelottaa kuulkaas enemmän kuin tuo Mc Dodaldsin maailmaloppu-kettu että saanko olla himassa PERÄTI koko viikonlopun vaiko tuleeko hyppykuppa :( nyt sain sairaalasta hengityssuojaimet (olin yksin eristyshuoneessa) ja huomenna käyn ostamassa apteekista lisää laatikon 50kpl/10e. en kele mene ulos minnekkään räkätautisia morjestaa, kyllä tämä kerta riitti.

Oli kuulemma 2 KAKSI virusta, toinen influessa (vakava) toinen keuhkoissa (vakava) ja vastustuskyky nollissa, kaikki sanoi ettei ollut mikään leikin asia todellakaan.

Kädet ristiin ja perse kohti mekkaan 18:00 joka vrk niin enköhän pysy terveenä.
Suosittelen kuulkaas jokaiselle että kokeilkaas 8vrk:n ajan olette maate sängyssä ja korkeintaan käytte veskissä ja syömässä :D Oli aikas "hulppea" olotila kun läksin huoneesta veke, maailma pyöri, heikotti ja kaikkea paskaa kanssa.
Uskon että lihakset olivat ottaneet lievästi itseensä kun ei käytetyä 8vrk:teen :)

Kun tulin kotiin niin koira näki mut ikkunasta, oli _lievästi _ innoissaan, hyppeli metrin korkeuteen neli-tassuilla eikä uskonut että se yksin kuukaudeksi jättänyt kusipää tulee enää ikinä takaisin, ihqua saada rapsuttaa ja halia hauveliinia ja se käyttää mua sitten ulkona.
Ainiin, en uskoisi ellen näkisi. 1-sytostaatti takana ja päästä lähtee hiustuppoja hih.... eikun huomenna vakkari-parturiin ottaa kuulemma 3e kun vetää kaljuksi, parempi se kun syödä omia karvojaan sopasta :)

Sitten masikseen, juttelin yhden psykän kanssa vielä osastolla puhelimessa että on k**.pä juttu tuo koko masennus, ei sitä usko ennekuin se omalle kohdalle tulee!
Aamulla 06 heräsin, aamiainen tuli 07, olo oli kuin lotto-voittajalla; tarmokas, pirteä jne. sitten 09 kaikki muuttui, masis tuli, omat hautajaiset olivat luokkaa 10 verrattuna tuohon paskaan paskaan paskaan oloon joka oli 1000 kertaa paskempi, tahdoin vain kuolla helvettiin, ei kiinnostanut hoidot, ei pääsenkö himaan, ei koirani eikä mikään, teki mieli hypätä ikkunasta pihalle :(

Nyt sitten vähän väkisin nostetaan fiilistä, onneksi dogi auttaa siinä (sekin pitäisi pestä viikonloppuna suihkussa)
En nyt vaan oikein tiedä kun on heikko-peikko-fiilis että pitäisikö ottaa relax (ei kait koska olen ottanut relax 8vrk) vai alkaa ottamaan itseään niskasta kiinni ja käydä dogin kanssa vaikka kerran vrk:ssa ulkona.

Ettei vaan rasita itseään liikaa, comsi comsa.

Terkkuja kaikille ja kiitokset (miljoonat) tuestanne:rolleyes:
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 668
Maanantaina 08:ksi osastolle sytikseen, keuhkot on vieläkin ihan kaput, kaikki vieraat (vienotkin) hajut/tuoksut saavat karmean yskäpuuskan aikaiseksi, antibiootit kestää lauantaille, jänskättää että onko kuume veke antibioottien takia, sen näkee sunnuntaina että pompsahtaako kuume taas 39:iin :(

Aikamoisia myrkkyjä ne siellä laittaa, kanyylin kohta josta meni 7litraa kamaa on suoni parin sentin matkalta ottanut itseensä; arka, kova möykky, lekuri sanoi vaan että on ollut kovat kamat ja suoni ottanut vähän itseensä, pöh... kohta olen zombie a'la Carter :rofl:
 
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
37
Ihan vaan mielenkiinnosta.. Te kenelle lääkärit määräävät kaikenmaailman lääkkeitä niin onko teiltä otettu D, B12 -vitamiiniarvot ja tutkittu suoliston kuntoa?
Entä mitä ruokaa te syötte?

Kaverin vähän yli parikymppinen poika veteli samoja lääkkeitä mitä tässäkin keskustelussa näkyy. Testeissä kaikki arvot päin helvettiä. Söi mitälie kukkasia suoraan metsästä. Lopputulema oli, että ensin yritti sukeltaa junan alle. Poliisit veivät laitoksen sijasta kotiin, josta poika meni kaverilleen ja hyppäsi seitsemännestä kerroksesta katuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Mulla on ainakin mitattu B12 vitamiiniarvo.

Luin että masennuslääkkeet lisäävät itsemurhan "vaaraa". Ainut vaaraa pienentävä lääke on ilmeisesti litium?

Suositus - Käypä hoito

  • Lääkeresistentissä depressiossa voidaan perusterveydenhuollossa
    • vaihtaa vielä uuteen masennuslääkkeeseen (lääkkeet ovat tässä suhteessa melko tasaveroisia) B
    • vaihtaa tehottomaksi osoittautunut SSRI-ryhmän lääke venlafaksiiniin, joka on tässä vaihtotilanteessa suurina annoksina hieman tehokkaampi kuin uusi SSRI B.
    • käyttää masennuslääkkeen ohella lisälääkkeenä omega-3-rasvahappoja, jotka näin käytettyinä ovat ilmeisesti tehokkaita. Suurina annoksina omega-3 -rasvahapot voivat kuitenkin hidastaa veren hyytymistä ja lisätä antikoagulanttien vaikutuksia B.
  • Psykiatrian erikoislääkäri tai asiaan perehtynyt muu lääkäri voi lisäksi vaihtoehtoisesti
    • synergistisen vaikutuksen luomiseksi kokeilla potilaalle kahta masennuslääkettä yhtä aikaa B. Todennäköisesti hyödyllisiä yhdistelmiä ovat esimerkiksi serotoniinin takaisinottoa estävät lääkkeet yhdistettynä mirtatsapiiniin tai mianseriiniin.
    • yhdistää serotoniinin takaisinoton estäjään epätyypillisen psykoosilääkkeen: aripipratsolin, ketiapiinin tai risperidonin A.
  • Psykiatrian erikoislääkäri voi myös yhdistää masennuslääkkeeseen litiumin A.
  • SSRI-lääkkeiden käyttöön voi nuorilla liittyä itsemurha-ajatusten ja itsetuhoisten tekojen riski A. Nuorten depressiolääkehoitoa onkin suositeltavaa seurata terveydenhuollon ammattihenkilön vastaanotolla kerran viikossa ainakin kuukauden ajan lääkehoidon aloittamisesta.
  • Depressiopotilaalta on syytä kysyä itsetuhoajatusten esiintymistä.
    Masennuslääkitys voi joissakin tapauksissa hoidon alkuvaiheessa erityisesti alle 25-vuotiailla provosoida itsetuhoajattelua 126. Tämä mahdollisuus on pidettävä masennuslääkehoidon yhteydessä mielessä, ja asiaa on arvioitava seurannan yhteydessä.
Litiumyhdisteitä (-suoloja) käytetään pääasiallisesti psykiatrian alan lääkinnässä esimerkiksi vaikeasti hoidettavien vakavien masennustilojen ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa.[1] Näissä litium alentaa itsemurhariskiä.[2] Litiumlääkkeet otetaan suun kautta. Litium kuuluu Maailman terveysjärjestö WHO:n luetteloon kaikkein tärkeimmistä perusterveydenhoidon lääkkeistä.[3] Litiumsuolat luokitellaan mielialan tasaajiin ja vaikka niitä on käytetty jo pitkään, niiden tarkka toimintatapa ei ole selvillä.
Litium (lääke) – Wikipedia
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
kenelle lääkärit määräävät lääkkeitä niin onko teiltä otettu D, B12 -vitamiiniarvot ja tutkittu suoliston kuntoa?
Tuosta tulikin mieleen, että myös säännöllinen unirytmi ja uni on todella tärkeää. Eli mieluummin kannattaisi lopettaa kolmivuoron tai kaksivuoron tekeminen ja siiryä säännölliseen nukkumiseen?

Ilmeisesti yleensä verikokeet otetaan, kuten otetaan myös normaalisti työpaikan terveystarkastuksissa. Mutta sitten tietenkään noita "erikoisia" testejä ei oteta. Tai otetaan vasta sitten jos epäillään jotain että esim suoliston pitäisi tutkia. Mutta luulisi että lähes kaikki huomataan jo verikokeissa? Ainakaan itsellä ei ollut mitään poikkeavaa missään mitatuissa arvoissa. Eli täysin terve olen siltäosin ja ihan hyvä tietysti.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 668
Kotona huoh... ma-ke sytostaatit. seuraava kerta vasta 3viikon päästä ,ihqua saa kerrankin levätä tarpeekseen, pitää lähteä viemään dogia ulos mutta pitää laittaa kunnolla päälle +1 lämmintä ja hengityssuojain myös ettei taas kerran tule 8vrk:n sairaala-reissua, ei IKINÄ enään, on sen verran karmea kokemus on 8vrk:n eristyksessä lasareetissa :(
Ei kun hyvää loppuviikkoa kaikille ja kiitoksia jälleen tuesta :)
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Jos pääsis viimein ensi viikolla takaisin töihin. Lääkkeet tuntuu toimivan hyvin ja tuntuu että pää repeää kotona nysvätessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Erittäin hyvä! Tuo taitaakin olla se normaali olotila, että käy aika pitkäksi, kun ei ole mitään tekemistä.

OT:
Oli joku kirjoitus jonka äsken luin. Miten masennusta hoidetaan Hollannissa? | Hankala potilas vai hankala sairaus
Jos lääke ei kuuden viikon sisällä ole auttanut, se vaihdetaan joko trisykliseen lääkkeeseen, SSRI:hin, SNRI:hin, mirtatsapiiniin tai bupropioniin. (Mianseriinia Hollannissa ei suositella enää lainkaan agranulosytoosivaaran takia.) Suomessakin saisi kyllä vaihtaa lääkkeet useammin, pahimmillaan ihmiset kituuttavat jopa vuosia toimimattoman lääkkeen kanssa.

Suositus muuttuu “jännittäväksi” siinä vaiheessa kun kaksi lääkettä ei ole tehonnut. Suomessa suositellaan kokeilemaan uusia lääkkeitä (tai kahta yhtä aikaa). Hollannin suositus yllättää: mukaan voi ottaa litiumin, joka on mielialantasaaja mutta tehoaa myös unipolaariseen masennukseen, vaikka sitä harvemmin siihen yleensä käytetäänkään, lähinnä ikävien sivuvaikutusten takia.

Litiumin jälkeen vaihtoehtoina ovat klassinen MAO-estäjä (feneltsiini tai tranyylisypromiini, kumpaakaan ei ole Suomessa saatavilla) tai sähköhoito (ECT).
 
Viimeksi muokattu:

Jauho_81

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
34
Kaverin vähän yli parikymppinen poika veteli samoja lääkkeitä mitä tässäkin keskustelussa näkyy. Testeissä kaikki arvot päin helvettiä. Söi mitälie kukkasia suoraan metsästä. Lopputulema oli, että ensin yritti sukeltaa junan alle. Poliisit veivät laitoksen sijasta kotiin, josta poika meni kaverilleen ja hyppäsi seitsemännestä kerroksesta katuun.
Et kertonut miten hänelle kävi.

Itsekin asun 7.kerroksessa ja joskus synkimpinä hetkinä on tullut ajatus että voisi hypätä. Mutta lähinnä tuossa skenaariossa mietityttää, että kuoleeko varmasti vai voiko halvaantua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Itse oon epäillyt lähiaikoina sitä kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Tuossa sattui vaan aika osuvasti että hypomania tai mania voisi aiheuttaa vihaisuutta, agressiivisuutta, lyhyttä pinnaa, suuttuminen olemattomista asioista. Nuo nyt on erittäin tuttuja. Ja lisäksi en ole pitänyt itseäni yhtään masentuneena. Eikä myöskään lääkäri ja psykologikaan. Nyt vasta myöhemmin ne sitten keksi että se olisi vakava masennus ilman psykoottisia oireita.

On nuo vaan "jänniä" kun ei oikein tiedä että missä se vika on. Täytyy vaan koittaa selostaa noita tilanteita ja avata, että epäilys biposta olisi se oikea epäily. Lito voisi olla ihan ok lääke jos bipo härö on todellinen?
Liton käyttökokemuksia? Itse söin litoa pari vuotta, olikohan 08-10. Pitoisuus oli hieman alle minimin aina ja riitti mulle. Ketipinor/seroquel oli aiemmin ja halusin sen pois koska isotkaan annokset eivät auttaneet ja olin äärimmäisen väsynyt, 10h unta ja silti päivät aivan poikki. Liton myötä loppui väsymys täysin. Auttoi minulla hyvin juuri vihaisuuteen ja agressiivisuuteen, lyhyt pinna, joka mulla hypon/manian oire. Kotonakin huomattiin olen tyyni, en enää jatkuvasti suuttunut olemattomista asioista.
Liton käyttökokemuksia??
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 668
Huomenta sekä lauantaita. Karmea olo, eilen jo alkoi. nukuin koko hemmentin päivän ja hedari oli sen mukainen. karmea pyörrytys koko ajan, hokasin vasta nyt aamulla että pitää huolehtia nestetasapainostakin, eikun limsaa kaksi mukia, ja suolaa sekä sokeria pitäisi saada, nyt odottelen että aivot herää ja pääsen viemään dogia ulos. eilen käytin sen 24:n maissa ja meinasi vintti *kele pettää koko ajan, sika heikko olo. tiedä sitten paljonko oli osaa sytostaatti-paskoilla. jotain hemmetin suoloja pitäisi saada kun lekurikin sanoi ettei vesi ole paras juoma nestetasapainon kanssa :(

Sika kiwaa kun meinaa vintti pettää 100:lla, lievää vatutusta, nooh eipä tätä kestä kuin iloisen kesän ajan syksyyn saakka, pitää varmaan googlettaa joku hiton shamaani vetämään kasvaimet plutoon :(

Yöllä hikoilin 100:lla, kaikki lumput ihan märkinä ja vasta eilen kävin ns. pesulla, meni siinäkin tämä hyöty sitten.

Koitetaan jaksaa mennä tässä kontaten :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
lekurikin sanoi ettei vesi ole paras juoma nestetasapainon kanssa :(
Vesi ei ole todellakaan paras aine sellaisenaan. Kehitysmaiden ongelmien, varsinkin lasten kuolemaan yleisesti johtavaan ripulissakin käytetään sellaista menetelmää, että siihen veteen lisätää soodaa (suolaa) ja sokeria. Menetelmä on vähä sama kuin joulukinkussa, että suola sitoo vettä paremmin. Tämä näkyy mm. suolaisen ruoan jälkeen, että elinpaino nousee, koska nestettä sitoutuu kehoon.
Kivennäisvesikin on täten raakaa H2O:ta parempi. Limonaadi parempi, kun nyt ei mitään kaloreita tarvitse laskeskella.

Johtuuko tämä nestetasapainon ongelma siis sytostaatista? Hikoileminen on tosiaan tehokas poistajansa. Kertoiko lääkäri, miten se teoriassa menee? Ja mikä siis sytostaateissa saa hien virtaamaan?
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 668
Vesi ei ole todellakaan paras aine sellaisenaan. Kehitysmaiden ongelmien, varsinkin lasten kuolemaan yleisesti johtavaan ripulissakin käytetään sellaista menetelmää, että siihen veteen lisätää soodaa (suolaa) ja sokeria. Menetelmä on vähä sama kuin joulukinkussa, että suola sitoo vettä paremmin. Tämä näkyy mm. suolaisen ruoan jälkeen, että elinpaino nousee, koska nestettä sitoutuu kehoon.
Kivennäisvesikin on täten raakaa H2O:ta parempi. Limonaadi parempi, kun nyt ei mitään kaloreita tarvitse laskeskella.

Johtuuko tämä nestetasapainon ongelma siis sytostaatista? Hikoileminen on tosiaan tehokas poistajansa. Kertoiko lääkäri, miten se teoriassa menee? Ja mikä siis sytostaateissa saa hien virtaamaan?
Juuh, se lääkäri sanoi että "joko tulet tänne kuumeen vuoksi taikka sitten nestevajauksen vuoksi, min. juonti nesteitä 2l/vrk" :(
En tiedä sytostaattien perimmäistä tavoitteesta, kuulemma aikas myrkkyjä ovatten kun multakin kanyylin jälkeinen suoni meni kovaksi 2cm:n matkalta, lekuri vaan totesi että "se johtuu näistä kovista lääkkeistä" :(

Paras keino saada itsensä kipeäksi on hikoilla kunnolla yöllä ja sitten vetää peitto veke, kyllä keuhkot lähtee :(
3viikon päästä jotain uutta myrkkyä laitetaan (jihaa!)

Lisäksi makuaisti on taas veke, ruokaa menee pakosti syödessä. paino heittelee kivasti 76->79:n välillä, nesteet vaikuttaa paljon tuohon, pitää hakea lisää lid:n limsaa...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Juuh, se lääkäri sanoi että "joko tulet tänne kuumeen vuoksi taikka sitten nestevajauksen vuoksi, min. juonti nesteitä 2l/vrk" :(
Tuo 2litraa nyt menee aika nopeasti ja on sangen perustarpeinen. Olen itse tässä joulunjäljiltä vaaan mukaan, pienen ylipaino jälkeen (bmi vähintään 25) ollut hitaamman tahdin painon pudotuksessa. Hidas on 4-5 kiloa vuoden vaihteesta lähtien.

Juon tuollaisen 1,5l lähes päivittäin kerta heitolla lidlin siti-wichyä ja sen huomaa, ettei siinä paljon suoloja ole. Ei se nyt samanlainen diureetti ole kuin kahvi tai kalja, mutta huomaa pikaisesti alkavan tarpeen juosta klosetissa. Se alkaa tunnin sisässä.
Eipä siis mikään sitova. Täten kannattaa satsata siihen sitovaan juomaan. Jos vettä, niin sitten lasin "teelusikan pohjallinen" (ei kokonainen) suolaa ja vähän enemmän teelusikasta sokeria.

Tämänkin olen huomannut, että jos on "kultturimatkoilla" eikä wc:tä saatavilla ja jotain alkoholipitoista olisi juotava, olut on vihoviimeinen vaihtoehto. Se on sitten joku makeamman puoleinen parempi silloin ottaa.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 668
Juuh ja kun kusetus meinaa 4h:n välein katetrointia huoh. muutenkin kun on masista niin nukuttaa 12h/vrk nätisti. tiedä sitten onko hitto masista vaiko nestevajetta, kaikkea pitää kokeilla ja korjailla, nesteet-suolat-sokrut sitten jos nukuttaa niin se johtuu masiksesta, vatuttaa kun joutuu itse olemaan oma lääkärinsä :rage:
Lekureilta kun kyselee niin ässä-arpa vastausta tullee:"juuh, se on henkilökohtainen silleen ja tälleen-vaikeaa sanoa" :wtf:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Lidlin siti colassa tai jaffassa näyttää olevan sokeria. Lidlistä saa ainakin Kania aromisuolaa (250 g). Se maistuu ainakin ihan hyvälle. Lukee että "ruokaan ei tarvitse lisätä muuta suolaa".

edit:
Halvin sipsipussi on kanssa halpaa ja hyvää ja niissähän on kanssa suolaa. Yleensä limsa tai vesikin maistuu, kun on syönyt jotain suolaista ensin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Juuh ja kun kusetus meinaa 4h:n välein katetrointia huoh. muutenkin kun on masista niin nukuttaa 12h/vrk nätisti. tiedä sitten onko hitto masista vaiko nestevajetta, kaikkea pitää kokeilla ja korjailla, nesteet-suolat-sokrut sitten jos nukuttaa niin se johtuu masiksesta, vatuttaa kun joutuu itse olemaan oma lääkärinsä :rage:
Lekureilta kun kyselee niin ässä-arpa vastausta tullee:"juuh, se on henkilökohtainen silleen ja tälleen-vaikeaa sanoa" :wtf:
Ainiin, sinulla oli se perhanan katetri. Miten tuo katetrointi käytännöissä toimii? onko siiinä jotain säädettäviä paineentasaus venttiilejä, että se toimii?
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 668
Ainiin, sinulla oli se perhanan katetri. Miten tuo katetrointi käytännöissä toimii? onko siiinä jotain säädettäviä paineentasaus venttiilejä, että se toimii?
Toivossa on hyvä elää, ehkä tunto palaa ja normi kusetus palaa. Muuten ollaankin sitten loppuelämänsä ajan pillien varassa.
Ovatten kertakäyttöisessä pakussa n.40cm:n putki jonka päässä vihreä "liitin" josta saa kätevästi kiinni, kun itse putkessa on puudutus-aine, hitaasti virtsaputkesta sisään ohi eturauhasen sekä virtsarakkoon, ei saisi kuulemma tulla kuin 500ml kamaa, muuten rakko venyy ja munuaiset tykkää kyttyrää ja voi tulla tarve että loppu-iäksi rämplätään sitten putkilla :(

Kestokatetrissa on pussi (jonka saa esim. reiteen taikka vyöhön kiinni) se kun asetetaan virtsarakkoon niin ohjeisliittimestä laitetaan paineella nestettä sisään että virtsarakossa oleva pieni pallero täyttyy ja katetrin pää pysyy virtsarakossa. Kestis on kivempi kun tarvii vaan katsella pussia (1800ml) ja tyhjätä venasta sitten veskiin, tosin siinä on isompi tulehdusriskikin :(
yleensä kestis on kiinni 3kk sitten se vaihdetaan, oheinen "kusipussi" vaihdetaan 2viikon välein.

Eka kertakatetrointi meinasi tulla paniksen kanssa, verenpaine laski ja onneksi istuin tuolilla muuten olisin ollut kasassa lattialla, muutenkin herkkä niin tunge tuollaista tuubia sitten virtsarakkoon ja panikoi että tuntuupa "kivalta" nyt kk:n päästä ei enää onneksi panikoidu..

Pitää oikein katsoa Lidl:stä mitä ostan, yleensä diggaan greippi-limusta 2l 1.39e (noin) se vielä maistuukin joltain, tosin suolaa ei ole nimeksi :(
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Pitää oikein katsoa Lidl:stä mitä ostan, yleensä diggaan greippi-limusta 2l 1.39e (noin) se vielä maistuukin joltain, tosin suolaa ei ole nimeksi :(
Ei suola itsessään ole välttämätön. Se on vain tehokaasti sitova aines, mutta niin on sokerikin. Kunhan et mitän light-litkuja osta, niin pysyvät tehokkaammin kiinni kehossa.

Edit: Jäi epähuomiossa pois se, ettei runsaammin "suolaista juomaa" pahemmin taida olla. Se lähtee ruoasta. Se nestemmäisestä ripulilääkinnässä taas johtui siitä, ettei kiinteä ruoka välttämättä pysy sisällä.
 
Viimeksi muokattu:

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 668
hyvä tietää, eli lightit vattuun. Kiitos vinkeistä. Pahinta mitä tiedän on "akuuttiin" vetää tee-lusikallinen suolaa ja vettä päälle, ihme on jollei yrjö lennä :)
Tiedä sitten; cittarissa olisi esim. cokis 4*1.5l 5e:lla, ei paha mutta pitää katsoa ettei ole lightia, tosin cokis ei ole se paras.
Itse tykkään eniten Sweppesin gintonicista, sisältää kiniiniä ja maistuu hyvältä, n. 2e/pullo.

Banaania pittää ostaa, tulee protskuja ja sitten tykkäisin tomaateista mutta pitää olla kotimaisia, eli Lidl kutsuu :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
hyvä tietää, eli lightit vattuun. Kiitos vinkeistä. Pahinta mitä tiedän on "akuuttiin" vetää tee-lusikallinen suolaa ja vettä päälle, ihme on jollei yrjö lennä :)
Ei se nyt aivan teelusikallinen ollut, vaan "teelusikallisen pohjallinen". Suola kumminkin tulee kätevämmin ruoasta, joten tuosta omasta mitastani ei kannata huolehtia. Oleelisinta on vain se, että raaka vesi ei ole se paras ainetasapainon ylläpitäjä. Villi ihmisellä se tosin oli ainut, mutta silloin elimmekin 30-40 vuotiaaksi.

Edit: Sanotaanpa, että tämäkin on ylimitoitettu siitä, mitä käytän tehdessäni 0,3l wichyä. Joka tapauksessa, jos täytyisi olla anti-diureetti juoma, heittäisin ensimmäiseen tällaisen satsin sokereineen ja pari raakaa ilman perään.

Ps. Allekirjoittaneella ei sitten ole mitään lääketieteen koulutusta ja kaikki nämä suhteet voivat olla joko yliliioiteltua tai vähäteltyä. Sattumasta tämäkin "mitta" on tullut. Se nojaa vain niihin luettuihin teorioihin (joiden mukaan suola ja sokeri sitoo nestettä) ja on sen jälkeen sitten sangen subjektiivinen.

IMG_20170401_125920.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
37
Et kertonut miten hänelle kävi.

Itsekin asun 7.kerroksessa ja joskus synkimpinä hetkinä on tullut ajatus että voisi hypätä. Mutta lähinnä tuossa skenaariossa mietityttää, että kuoleeko varmasti vai voiko halvaantua.
Kaverin poika tuhkattiin ja tuhkat käytiin sirottelemassa Suomenlinnan viereen mereen.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 668
Ei se nyt aivan teelusikallinen ollut, vaan "teelusikallisen pohjallinen". Suola kumminkin tulee kätevämmin ruoasta, joten tuosta omasta mitastani ei kannata huolehtia. Oleelisinta on vain se, että raaka vesi ei ole se paras ainetasapainon ylläpitäjä. Villi ihmisellä se tosin oli ainut, mutta silloin elimmekin 30-40 vuotiaaksi.

Ps. Allekirjoittaneella ei sitten ole mitään lääketieteen koulutusta ja kaikki nämä suhteet voivat olla joko yliliioiteltua tai vähäteltyä. Sattumasta tämäkin "mitta" on tullut. Se nojaa vain niihin luettuihin teorioihin (joiden mukaan suola ja sokeri sitoo nestettä) ja on sen jälkeen sitten sangen subjektiivinen.
Just, kävin sitten Lidl:ssä ja löysin suolaiseen himoon chipsejä :o makean nälkään coktail-sokeriliemessä sekä ei-light limppari, perhana kun veto poissa kokonaan, jaksa enää edes kantaa parin kolmen kilon kasseja ilman pysäkkiä, pumppu hakkasi kuin maratoonin jälkeen, shit.... tässähän tulee wanhaksi :(
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Tein joutessani tuon Mielenterveystalon masennustestin:
Mielenterveystalo: Masennuskysely

27 pojoa. Ei lääkitystä tai muutakaan hoitokontaktia ja samalla boogiella ajattelin jatkaa.
Hyvä kun osasit vastata suht rehellisesti. Eiköhän sitä ihan onnistu samaan malliin kuten ennenkin.

Joskus aikoinaan olin työkykyarvion masennustestissä ja siitä tuli niin vähän pisteitä, että mitään masennusta ei psykologin mukaan ollut ollenkaan. Puhui vaan että muisti ei toimi kunnolla. Eli että ei mihinkään kouluun, eikä mihinkään vaativaan työhön, eikä mihinkään missä täytyisi opetella jotain uutta. Mutta piti työkykyisenä joka kumminkaan ei ollut yhtään oikea päätös.


Nyt tuli 48 pistettä eli vakava masennus ja se diagnoosi minulla juuri onkin, eli testi meni ihan oikein. Vakava masennus olisi tuon testin mukaan 30-63 pistettä.

Niin ja lääkitys ei välttämättä auta. Eli kannattaa ensin kokeilla jotain muita vaihtoehtoja ja lääkitys sitten vasta viimeisenä vaihtoehtona? Mutta jos koet että kaikki on kunnossa, niin mielestäni juuri mitään lääkkeitä ei kannata syödä?

Kannattaa ainakin syödä terveellisesti, että paino ei pääse laskemaan liikaa masennuksen takia? Niin ja että nukkuu riittävän kauan ja säännöllisesti.

Vakavassa masennuksessa ainakin vihan tunne on aika vahvasti esillä ja paniikkihäiriötä ja ahdistusta tulee myös? Niin ainakin minulla. Suurin piirtein vihaa vain ihan kaikkia. Paniikkihäiriön paniikkikohtauksiin on ainakin olemassa masennuslääke joka tehoaa. Mutta mulla masennuslääke ei tehoa juuri ollenkaan masennukseen. Haluaisinkin esim Litiumin tai jonkun "kunnon" lääkkeen.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Pitkästä aikaa tein testin. 36 pinnaa ja seihen toki sisältyy pari 0-pistettä (paino ja ruokahalu). Koska masentuneena/ahdistuneena syön ja en jaksa liikkua, ei päinvastoin.

Onneksi kuitenkin julkinen terveydenhuolto katsoo että minä en tarvitse esim psykpolin palveluksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Lääkäri laittoikin mut psykpolille tekemään toista työkykyarviota. Mutta psykoosia jo pukkasi ennen, kun pääsin sinne työkykyarvioon. Eli lääkäri vitkutteli vähän liian kauan ja töissä piti olla?
Se eka työkykyarvio tehtiin työterveydessä ja paikalla oli joku eri psykologi.
-----

Mullakaan ei ole paino laskenut. Paremminkin toisin päin että noussut jonkun verran. Ilmeisesti ainakin Risperidon ja Mirtazapin nostaa ruokahalua.

Oikein masentuneena vain ei taida tulla nälän tunnetta, eli ei sitten syö koska ei ole tullut vielä nälkä. Tai sitten toinen vaihtoehto että ei pääse masentuneena käymään kaupassa ja ostamassa lisää ruokaa.

Itse pääsin yksityisen lääkärin kautta (työterveydestä) sinne psykpolille. Ei ne taida kovinkaan helpolla laittaa psykpolin "asiakkaaksi" koska eihän sielläkään loputtomasti ole tilaa? Itse sitkutin reilu 1.5 vuotta pelkällä työterveyshuollolla ja ilman mitään lääkkeitä. Eli väärin meni kun en saanut ajoissa hoitoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
168
Kannattaa ainakin syödä terveellisesti, että paino ei pääse laskemaan liikaa masennuksen takia? Niin ja että nukkuu riittävän kauan ja säännöllisesti.
Tuo riittävästi nukkuminen on se haastavin. Univamma on niin rankka että 3-5 tunnin jatkuvat yöunet on ihan normia, kunnes veto lopulta loppuu ja tulee ns. nollausyö jolloin menee kellon ympäri lakanoiden välissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Tuo riittävästi nukkuminen on se haastavin. Univamma on niin rankka että 3-5 tunnin jatkuvat yöunet on ihan normia, kunnes veto lopulta loppuu ja tulee ns. nollausyö jolloin menee kellon ympäri lakanoiden välissä.
Tuohon uni juttuun mulla on tainnut auttaa parhaiten mirtazapin 7.5mg, eli puoliska tabletti. Ei ole kuin muutama päivä kun olin unohtanut ottaa mirtazapinin ja 1mg Risperidonkin illalla (jäi pöydälle), mutta nukahdin ja nukuin 10 asti aamulla ilman lääkettä.

Eli uskoisin että mirtazapinia voisi ottaa vain tarvittaessa. Eli ei olisi pakko ottaa joka päivä. Toinen suht tehokas voisi olla 25mg ketipinor (tai molemmat), mutta se on sitten psykoosilääke. Mirtazapin on masennuslääke. edit: Muita vähän nukuttavia mulla on ollut Opamox ja Lyrica. Opamox olisi varmaan hyvää mutta lääkäri ei siihen kirjoita reseptiä. Opamox on rauhoittava lääke.

Tuo 3-5 tuntia yössä onneksi on jonkun verran unta, mutta saisi kyllä olla vähän pidemmästi. Joku 5-7 tuntiakin jo auttaisi kummasti.

Mulla häröt just alkoi sillä että nukkuminen meni huonoksi. Ei yhtään auttanut että työ oli kolmevuorotyötä. Eli jotenkin iiiii--aaaaa--yyyyy--iiiii... Ekat noin 11 vuotta sain nukuttua töissäkin ollessa edes jollain lailla.

Sulla "pelastus" voi olla tuo nollausyö kun saat nukuttua univelat jotenkin pois. Uni on kumminkin tosi tärkeä juttu.


Jotain juttua taas luin. Tuo psykoosi on ainakin melko "ilkeä". Jos masennus "menee yli", niin voi tulla lyhytkestoinen psykoosi?
Näin tunnistat psykoosin - aivot ovat ensimmäinen uhri - Suomenkuvalehti.fi
mitä aikaisemmin psykoosin merkit voidaan tunnistaa, sitä pienempiä ovat sairaudesta koituvat biologiset, psykologiset ja sosiaaliset haitat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Kertoisitteko oman näkemyksenne, mitä minä tekisin eräälle kuvalle?

Luin hiljattain hakiessanni tietyn "ajatusjohdannaisuuksien" kautta nimeä, jonka tapasin rippileirillä. Siihen se sitten rajoittui. Minulle jäi elinikäisesti positiivinen väli tuosta lyhyestä ajankohdasta, sillä hän oli jälki-googletuksen mukaan kuollut liikenneonnettomuudessa viime syksynä.
On vain kuva, jonka muistan kamerani kanssa "kaikki talteen mikä näkyy" ainoana kulkeneena sellaisen kapistuksen nähneeni. Tuosta sain myös kuulla ne pilkalliset "kuvailee poikia" jne. Nyt on kumminkin ongelma sellainen, että tämä edesmennyt toveri (Hän ei muuten ollut sitä kiusaava tapaus) tallentui kuvalle liian hyvin. Niinkin hyvin, että onnettomista kuvista voisin sitä sanoa onnistuneeksi.
Mutta kun luin tuota hänen kuolemasta, ajatus pysähtyi siihen: "Voisinko minä nyt lähettää tämän hänen tiedoissa näkyvälle isälleen? Perspektiivit raikastavat..." ja sellaista liirumlaarumia. Mitä tuolle kuvalle tekisi? Se on mielestäni niin onnistunut että maksaisin vaikka postimaksut, jos sen saaminen jotakin miellyttäisi ja kiroilisin, mikäli se vain polttamalla lähtee.

Tämä on ongelma, koska asia johti lukemansa jälkeen laajaan lisäselvyyteen, johon tietoisuudella täytyi tehdö esto mielelle.

Mitä sinä tekisit, hyvä tämän lukija, sille kuvalle? Itse rehellisesti sanoen en haluaisi saajana nähdä mitään totutusta poikkeavaa. Korkeintaan ne iät sitten nähdyt perhe albumit. Lähettää, polttaa vaiko säästää, siinäpä vasta pulma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Kertoisitteko oman näkemyksenne, mitä minä tekisin eräälle kuvalle?

Luin hiljattain hakiessanni tietyn "ajatusjohdannaisuuksien" kautta nimeä, jonka tapasin rippileirillä. Siihen se sitten rajoittui. Minulle jäi elinikäisesti positiivinen väli tuosta lyhyestä ajankohdasta, sillä hän oli jälki-googletuksen mukaan kuollut liikenneonnettomuudessa viime syksynä.
On vain kuva, jonka muistan kamerani kanssa "kaikki talteen mikä näkyy" ainoana kulkeneena sellaisen kapistuksen nähneeni. Tuosta sain myös kuulla ne pilkalliset "kuvailee poikia" jne. Nyt on kumminkin ongelma sellainen, että tämä edesmennyt toveri (Hän ei muuten ollut sitä kiusaava tapaus) tallentui kuvalle liian hyvin. Niinkin hyvin, että onnettomista kuvista voisin sitä sanoa onnistuneeksi.
Mutta kun luin tuota hänen kuolemasta, ajatus pysähtyi siihen: "Voisinko minä nyt lähettää tämän hänen tiedoissa näkyvälle isälleen? Perspektiivit raikastavat..." ja sellaista liirumlaarumia. Mitä tuolle kuvalle tekisi? Se on mielestäni niin onnistunut että maksaisin vaikka postimaksut, jos sen saaminen jotakin miellyttäisi ja kiroilisin, mikäli se vain polttamalla lähtee.

Tämä on ongelma, koska asia johti lukemansa jälkeen laajaan lisäselvyyteen, johon tietoisuudella täytyi tehdö esto mielelle.

Mitä sinä tekisit, hyvä tämän lukija, sille kuvalle? Itse rehellisesti sanoen en haluaisi saajana nähdä mitään totutusta poikkeavaa. Korkeintaan ne iät sitten nähdyt perhe albumit. Lähettää, polttaa vaiko säästää, siinäpä vasta pulma.
Kannattaisi varmaan ensin kysyä siltä isältä että haluaako hän sen kuvan vai ei? Sitten sen mukaan päättää että mitä sille kuvalle pitäisi tehdä? Muussa tapauksessa sen kuvan voi vaikka säästää tai laittaa roskiin?

---------

edit:
Nyt kehittelinkin sellaista ajatusta, että ei minulla masennusta olisi kuin silloin tällöin ja "ongelma" olisi se psykoosi sitten? Koska muistaisin että ainakin kerran olisin ollut kunnolla masentunut ja sitten muuten en olisi ollut juuri ollenkaan masentunut. Lisäksi masennuslääke pitäisi poistaa sen masennuksen ja ahdistuneisuuden, enkä nyt tunne että olisinkaan juurikaan masentunut.

Mutta tuon psykoosin kanssa saisi olla tarkkana, että ei stressaisi liikaa ja sitten sairaus alkaisi pahentua ja pahimmillaan voisi sairastua skitsofreniaan? Olen kyllä ollut kielteinen töihin paluulle koska töissä alkoi tulla parin paluun aikaan vakavia psykoottisia oireita. Esim aloin kuulla ääniä (noin 20 minuuttia). Kerran sen jälkeen oli että en tuntenut "itseäni" kunnolla, vaan olin puolittain "unessa"? Mutta tuotakin kesti onneksi vain yhden päivän. Koska työkyky on niin huono, niin töissä sitten pukkaa jotain psykoosia ja sitten jo "pääsee sieltä pois". Eli se on sellainen pelastus?

Tuossa taas kokonaan toinen juttu.
"Jos ihminen lopettaa sen lääkityksen, niin hän on ongelmissa kelan kanssa?"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Kannattaisi varmaan ensin kysyä siltä isältä että haluaako hän sen kuvan vai ei? Sitten sen mukaan päättää että mitä sille kuvalle pitäisi tehdä? Muussa tapauksessa sen kuvan voi vaikka säästää tai laittaa roskiin?
Näin ajattelin tuon itsekkin. Tuo oli kumminkin oleellisinta, ettei nimettömässä kuoressa ala mitään "palveluksia" tekemään. Ei vaikka siitä nyt mielellään eroon hankkiutuisi ja mielellään hyödyllisemmän kaavan mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Kaverin vähän yli parikymppinen poika veteli samoja lääkkeitä mitä tässäkin keskustelussa näkyy. Testeissä kaikki arvot päin helvettiä. Söi mitälie kukkasia suoraan metsästä. Lopputulema oli, että ensin yritti sukeltaa junan alle. Poliisit veivät laitoksen sijasta kotiin, josta poika meni kaverilleen ja hyppäsi seitsemännestä kerroksesta katuun.
En ole vielä löytänyt kuolleisuus juttua ja masennusta. Masennus nyt ei ole yleensä kovin paha juttu? Mutta jos sairastaa vaikka psykoosia, niin se on ilmeisesti vakavampi mielenterveyden sairaus?

Muistaakseni jossain luki, että joka 1/100 henkilö sairastuu elämänsä aikana psykoosiin / skitsofreniaan.

"Skitsofreniapotilailla itsemurhien yleisyys on normaaliväestöön verrattuna 13-kertainen 196."

Sairauden kulku ja ennuste - Kuolleisuus
  • Skitsofreniapotilaiden kuolleisuus on normaaliväestöön verrattuna 2–3-kertainen 191, 192, 193, 194, 195.
  • Kuolleisuus on suurinta sellaisilla potilailla, jotka eivät käytä psykoosilääkkeitä 111, 112.
  • Bentsodiatsepiinien pitkäaikainen käyttö näyttää suurentavan kuolleisuutta 197.
  • Skitsofreniapotilaiden ylikuolleisuus on suurinta nuorissa ikäryhmissä 198, ja sen syynä ovat pääasiassa itsemurhat. Skitsofreniapotilailla itsemurhien yleisyys on normaaliväestöön verrattuna 13-kertainen 196.
  • Nykykäsityksen mukaan 5 % skitsofreniaa sairastavista päätyy itsemurhaan 78.
  • Itsemurhariskiä skitsofreniapotilailla suurentavat muun muassa psykoottiset oireet, mielialaoireet, sitoutumattomuus hoitoon ja päihdeongelmat 79, 80. Riski on suurimmillaan sairaalahoitoa seuraavan kuukauden aikana 9.
  • Skitsofreniapotilaiden vähäinen liikkuminen, runsas tupakointi ja lihavuus suurentavat heidän riskiään sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, aineenvaihduntasairauksiin ja syöpään 64, 199, 200.
  • Perinteisiä psykoosilääkkeitä koskeneen väestötutkimuksen perusteella on aihetta epäillä, että usean psykoosilääkkeen samanaikainen käyttö voi ennakoida skitsofreniapotilaan kuolemanvaaraa 201.
  • Kuolleisuuden vähentämiseen skitsofreniapotilaiden hoidossa tulisikin kiinnittää erityisesti huomiota
    • masennuksen ja päihdeongelmien aktiiviseen hoitoon 152
    • sairaala- ja avohoidon väliseen siirtymävaiheeseen 202
    • terveellisten elintapojen edistämiseen 199, 202
    • somaattisten sairauksien ehkäisyyn, tutkimiseen ja hoitoon 203, 204
    • usean psykoosilääkkeen samanaikaisen käytön välttämiseen.
Suositus - Käypä hoito
 
Viimeksi muokattu:

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 668
Paniikkikohtaukset ovat sitten luku sinänsä, ei niitä ennen ollut. ja nyt puhutaan kuin kaura-leivästä "minulla on paniikkikohtaukset" Todellisina ne vatuttaa koko elämän plorinäksi, minnekkään ei voi mennä kun karmea kuoleman pelko tulee iskien päälle.
Mielestäni ihmisen mieleterveyden kunto on suoraan vedossa masennukseen. sitten riippuen miten kivasti tulee paskaa niskaan niin masiskin kasvaa, säälittää vaa että yhä useammat potilaat laitetaan avolle, eli ei ole muuta hoitosuhdetta kuin puhelinaika 10:30-11:00. Ei hyvältä näytä, sitten ihmetellään kun kaikenlaiset vapari-kriisipuhelimet ym. ovat varattuja kaiken aikaa :(
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Paniikkikohtaukset ovat sitten luku sinänsä, ei niitä ennen ollut. ja nyt puhutaan kuin kaura-leivästä "minulla on paniikkikohtaukset" Todellisina ne vatuttaa koko elämän plorinäksi, minnekkään ei voi mennä kun karmea kuoleman pelko tulee iskien päälle.
Mielestäni ihmisen mieleterveyden kunto on suoraan vedossa masennukseen. sitten riippuen miten kivasti tulee paskaa niskaan niin masiskin kasvaa, säälittää vaa että yhä useammat potilaat laitetaan avolle, eli ei ole muuta hoitosuhdetta kuin puhelinaika 10:30-11:00. Ei hyvältä näytä, sitten ihmetellään kun kaikenlaiset vapari-kriisipuhelimet ym. ovat varattuja kaiken aikaa :(
Totta että jotain keskusteluapua hoitajan kanssa olisi ehdottoman hyvä olla. Mulla on 45 min aika kolmen viikon välein tai kerran kuukaudessa.

Mullakin masennus vasta alkaa kun "tulee paskaa niskaan". Eikä se ole pelkkä masennus, vaan tulee myös psykoosia. Nyt kyllä oon saanut psykoosilääkkeen ja määrää luultavasti isonnetaan.

Mullakin tuli myös paniikkikohtauksia, mutta venlafaxin masennuslääke oli niin tehokas, että eipä niitä paniikkia ole enää vuoteen tullut. Ahdistuneisuutta voi olla vähän, mutta sitähän nyt voi olla kaikilla vähän? Jonkunlainen lievä masentuminen ja ahdistuminen kun pitäisi olla normaali reaktio normaalilla ihmisellä. Mutta sitten se ei ole enää normaalia jos masentuu ja ahdistuu "ei mistään"?

Tuo paniikkihäiriö on kyllä tosi inhottava juttu jos siihen ei lääke auta ollenkaan? Ainakin venlafaxin 150mg tehosi ja muita ei ole kokeiltu. Ja myös 1mg risperidon normalisoi oloa. Sai olon vähän rauhallisemmaksi. Myös oloa paranti 7.5 mirtazapin tai paremminkin nuo kaikki kolme yhdessä. Toivottavasti masennuslääkkeen (venlafaxinin) pystyisi jättää joskus pois. Nyt kun noita lääkkeitä on "liikaa".

Vielä että psykoosi saa aikaan voimakasta ahdistuneisuutta ja voimakasta masentuneisuutta. Siinä on sitten kolme juttua jotka sitten yhdessä kasvattavat itsemurhan vaaraa? Koktail on niin "paha". Jo pelkkä yksi kolmesta voi olla liian paha, mutta kun kaikkia on yhtä vahvasti kolme, niin olo ei voi olla yhtään hyvä?

Siksi kai psykoosilääke parantaa mahdollisuuksia elää, koska olo paranee ainakin vähän? Jos psykoosi paranee, niin lähtevät myös vähän ajan päästä psykoosista johtuneet vahkava ahdistus ja vakava masennus?


Niin, ei mullakaan ole ollut yhtään mitään häiriöitä ennen. Kaikki tuli sitten suurin piirtein "samaan aikaan" päälle. Eli ei ole ollut paniikkihäiriötä, ahdistushäiriötä, eikä masennusta, eikä psykoosia. Mutta omasta mielestä itsellä ei ole ollut oikeastaan koskaan oikeaa masennusta (joskus hetkittäin, en ole kiinnittänyt huomiota). Ennemminkin voisi olla psykoosia?

edit:
Masennuslääke tosiaan auttaa myös ahdistushäiriöön ja paniikkihäiriöön. Eli ilmeisesti se joku serotoni juttu. Mutta sitten masennuslääke ei oikein tehoa kunnolla psykoosiin. Ja jos psykoosi hoidetaan (jatkuva lääkitys), niin ei välttämättä enää tarvitsisi psykoosista johtuvaa masennus/ahdistus lääkettä käyttää?

Litiumistakin jotain luin, mutta se kait sitten auttaisi jos mielialassa olisi jotain "suurta vaihtelua".

Ahdistuksen ja mielialahäiriöiden hoito
  • Skitsofrenian alkuvaiheessa ilmenevän ahdistuneisuuden ja unettomuuden hoitoon on syytä käyttää ahdistus- ja unilääkkeitä, kunnes psykoosilääkitys alkaa vähentää myös niitä. Tällöin ahdistuslääkitys voidaan lopettaa.
  • Turvallinen ja selkeä hoitoympäristö ja supportiivinen psykoterapeuttinen keskustelu vähentävät psykoottisen potilaan ahdistuneisuutta.
  • Skitsofreniaan usein liittyvä kliininen masennus tulee hoitaa masennuksen yleisten hoitoperiaatteiden mukaisesti 152.
  • Myös mielialalääkkeiden käyttö on aiheellista skitsofreniapotilaan masennuksen hoidossa.
  • Serotoniiniselektiiviset masennuslääkkeet ja mirtatsapiini saattavat postpsykoottisen masennuksen hoidossa olla suositeltavampia kuin trisykliset masennuslääkkeet C.
  • Ryhmässä toteutettava kognitiivis-behavioraalinen terapia saattaa lievittää sosiaalista ahdistuneisuutta, sosiaalisia pelkoja ja masentuneisuutta C.
  • Masentunut skitsofreniapotilas voi hyötyä kognitiivis-behavioraalisesta terapiasta tai ryhmähoidosta
  • Jos skitsofreniapotilaan mieliala vaihtelee, hänelle voi olla hyötyä mielialaa tasoittavista lääkkeistä, kuten litiumista tai valproaatista 153. Raskautta suunniteltaessa valproaattia ei suositella käytettäväksi 3.
  • Aggressiivisen käyttäytymisen hallinnassa serotoniiniselektiiviset masennuslääkkeet tai okskarbatsepiini saattavat olla käyttökelpoisia psykoosilääkityksen rinnalla 132, 154. Aggressiivisen psykoosipotilaan hoidossa tulee harkita myös klotsapiinin käyttöä 153.

Tuossa vielä jotain. Itse olen ymmärtänyt että ahdistus olisi vähän sama kuin paniikkihäiriö, koska ahdistustahan ne molemmat on?
Skitsofrenian vaikeasti tunnistettavia ennakko-oireita ovat usein ahdistus, masennus ja toimintakyvyn aleneminen. Ennakko-oireet voivat kestää muutamasta päivästä vuosiin ja saattavat välillä hävitä. Kaikki ennakko-oireita saaneet eivät sairastu psykoosiin.

Jos ensioireet kehittyvät psykoosiksi, oireina ovat voimakkaat ajattelun ja havaintokyvyn vääristymät, harhaluulot ja aistiharhat sekä poikkeava tunneilmaisu, kuten hajanainen puhe, outo käytös tai kiihtyneisyys.
Suositus - Käypä hoito
 
Viimeksi muokattu:

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 668
Ei oikein tunnu kivalta että psykan/hoitajan keskustelut korvataan karmealla kasalla lääkkeitä jotka tekee kaverista zombien :(
Sitten vaan todetaan:"Sullahan on kaikki nyt hyvin, mitä nyt kuola valuu suusta ja olet itsetuhoinen sekä puhut siansaksaa, soittele (jos olen paikalla) arkisin 10:30-11:00 välisenä aikana" :rage:

En ihmettele että masentuneet ovat tosi itsetuhoisia, tarpeeksi kun tulee paskaa niskaan eikä kukaan auta/kuuntele niin sitä tahtoo tästä elämän noidankehästä veke.
Kyllä mä sen ymmärrän että ihminen elää ja kuolee mutta kun perkele täytyy kitua :facepalm:
Johan eläimilläkin on laki suojanaan ettei saa kiduttaa vaan pitää tappaa heti, välillä sitä kaipaisi eutanasia-ruiskua automaatista kuten limua saataen.....
 

PyleP

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 056
oma kokemus paniikin ja ahdistuksen tuntemuksista on että rapakuntoinen kehoni ei vain toiminut kunnolla... eli hommataan se paniikin/ahdistuksen tunne liikkumalla niin, että happi loppuu ja pierettää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Ei oikein tunnu kivalta että psykan/hoitajan keskustelut korvataan karmealla kasalla lääkkeitä jotka tekee kaverista zombien :(
Sitten vaan todetaan:"Sullahan on kaikki nyt hyvin, mitä nyt kuola valuu suusta ja olet itsetuhoinen sekä puhut siansaksaa, soittele (jos olen paikalla) arkisin 10:30-11:00 välisenä aikana" :rage:

En ihmettele että masentuneet ovat tosi itsetuhoisia, tarpeeksi kun tulee paskaa niskaan eikä kukaan auta/kuuntele niin sitä tahtoo tästä elämän noidankehästä veke.
Kyllä mä sen ymmärrän että ihminen elää ja kuolee mutta kun perkele täytyy kitua :facepalm:
Johan eläimilläkin on laki suojanaan ettei saa kiduttaa vaan pitää tappaa heti, välillä sitä kaipaisi eutanasia-ruiskua automaatista kuten limua saataen.....
oma kokemus paniikin ja ahdistuksen tuntemuksista on että rapakuntoinen kehoni ei vain toiminut kunnolla... eli hommataan se paniikin/ahdistuksen tunne liikkumalla niin, että happi loppuu ja pierettää.
Ei tiedä vaikka mulla olisi jatkuva ahdistus jotenkin päällä. Koska kunto ei ole ollut pitkiin aikoihin sellainen kun se normaalisti pitäisi olla.

Lisäksi pystyn mielen voimalla saamaan itseni aivan "kuolemansairaaksi", eli ehkä lähinnä psykoottista häröä joka muuttuu fyysiseksi kivuksi esim jaloissa ja käsissä. Tai sitten paikka voi toki olla mikä tahansa muukin. Lähinnä mielikuvitus on rajana?

Tuota "ahdistusta" voisi esim aiheuttaa se jos on puhetta töihin paluusta (koska en ole kunnossa). Ahdistusta käänteinen toiminta sitten olisi esim se että saan lisää sairaslomaa ja sitten kun lomaa on tullut paperille, niin ahdistus lievittyy tai poistuu kokonaan? Näihin tällaisiin oireisiin ei auta ahdistus/masennus lääke mulla ollenkaan? Lääke auttaa ainoastaan siihen että paniikkikohtausta ei enää ole tullut ja näkökyky palautui normaaliksi. Ennen näin kyllä värit, mutta näkö oli siis vain sumea ja epäparkka ja huono jokaiselle etäisyydelle. SNRI venlafaxin.


Tuossa olikin eri sairaudesta, mutta ajatus sama. "inhimillinen kärsimys, joka ei ole rahallisesti arvioitavissa". Iso kasa lääkkeitä ei ole oikein kiva, eikä varmaan toimivakaan juttu.
Noista käypä hoito suosituksista saa luettua että miten sitä "omaa vaivaa" tai muuta vaivaa kuuluisi hoitaa.
Taloudellinen merkitys
  • Skitsofrenian aiheuttamat kustannukset voidaan jakaa
    • sairauden hoidosta aiheutuviin suoriin kustannuksiin
    • tuottavuuden menetyksistä johtuviin epäsuoriin kustannuksiin
    • inhimilliseen kärsimykseen, joka ei ole rahallisesti arvioitavissa.
Suositus - Käypä hoito
 

PyleP

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 056
Ei tiedä vaikka mulla olisi jatkuva ahdistus jotenkin päällä. Koska kunto ei ole ollut pitkiin aikoihin sellainen kun se normaalisti pitäisi olla.

Lisäksi pystyn mielen voimalla saamaan itseni aivan "kuolemansairaaksi", eli ehkä lähinnä psykoottista häröä joka muuttuu fyysiseksi kivuksi esim jaloissa ja käsissä. Tai sitten paikka voi toki olla mikä tahansa muukin. Lähinnä mielikuvitus on rajana?

Tuota "ahdistusta" voisi esim aiheuttaa se jos on puhetta töihin paluusta (koska en ole kunnossa). Ahdistusta käänteinen toiminta sitten olisi esim se että saan lisää sairaslomaa ja sitten kun lomaa on tullut paperille, niin ahdistus lievittyy tai poistuu kokonaan? Näihin tällaisiin oireisiin ei auta ahdistus/masennus lääke mulla ollenkaan? Lääke auttaa ainoastaan siihen että paniikkikohtausta ei enää ole tullut ja näkökyky palautui normaaliksi. Ennen näin kyllä värit, mutta näkö oli siis vain sumea ja epäparkka ja huono jokaiselle etäisyydelle. SNRI venlafaxin.
Täälläkin tuo ahdistuksen tunne on lähes jokapäiväistä, käyttäisin termiä aaltoileva.. lähinnä hain tuolla liiku itsesi läkähdyksiin-kommentillani sitä, että ainakin itsellä helpottaa mahdollisen ahdistus/panniikkikohtauksen alkua se että on vastaavaa tunnetta(happi loppuu, ei pysty keskittymään oikein mihinkään yms kivat) kokenut lähihistoriassa.

Itsellä jo niin hyvällä mallilla asiat että periaatteessa tunnistan jo minuuttia ennen, että kohta alkaa seinät kaatumaan päälle ja jossain tapauksissa kerkeää livahtamaan johonkin rauhallisempaan paikkaan rauhoittumaan.

Jos töihinpaluu ahdistaa, niin eikös se kokeilemalla helpottais??
Vai onko joku pakko pitää juurikin kyseinen työpaikka??
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Täälläkin tuo ahdistuksen tunne on lähes jokapäiväistä, käyttäisin termiä aaltoileva.. lähinnä hain tuolla liiku itsesi läkähdyksiin-kommentillani sitä, että ainakin itsellä helpottaa mahdollisen ahdistus/panniikkikohtauksen alkua se että on vastaavaa tunnetta(happi loppuu, ei pysty keskittymään oikein mihinkään yms kivat) kokenut lähihistoriassa.

Itsellä jo niin hyvällä mallilla asiat että periaatteessa tunnistan jo minuuttia ennen, että kohta alkaa seinät kaatumaan päälle ja jossain tapauksissa kerkeää livahtamaan johonkin rauhallisempaan paikkaan rauhoittumaan.

Jos töihinpaluu ahdistaa, niin eikös se kokeilemalla helpottais??
Vai onko joku pakko pitää juurikin kyseinen työpaikka??
Kyllä siellä töissä jotain muutoksia tehtiin yhden työkykyarvion perusteella. Eli työ oli liian vaarallista (minulle ja mun töykavereille jos olisin ollut töissä) ja olin liian huonossa kunnossa. Vuoden olin vuorotteluvapaalla siinä välissä. Eli on sitä yritetty ja on tehty sitten toinen työkykyarvio jonka mukaan ei enää käy se työ. Eikä käy myöskään yövuoro.

Eli ei ole pakko pitää sitä työpaikkaa. Mutta eipä ole onneksi tarvinnut vaivata päätä koko (työ) asiallakaan.


-----
Kyllä täälläkin pieni ahdistus taitaa olla aikalailla jatkuvaa. Yleensä aamusta voisi ehkä enemmän ahdistaa ja paras olo voisi olla sitten kun pitää mennä nukkumaan.

Tulikin mieleen että jossain jutussa Risperidon lääkkeen haittavaikutukseksi lueteltiin ahdistus. Mutta en ole kyllä mitään huomannut.

Sehän siinä paniikkihäiriössä oli "pahin" kun ei tiennyt. Sitten helpotti edes vähän kun tiesi että mistä kaikki johtuu (paniikista). Kyllä sitä tosiaan pystyy ennakoimaan ja hengittäminen tai oikein hengittäminen oli tärkeää. Eli ei saanut liikahengittää ja aiheuttaa itselleen hyperventilaatiota. Vuosi sitten hyperventiloin ja se sitten aiheutti migreeninkin samaan aikaan. Eli meni vasemmasta kädestä tunto ja vasen puoli päästä ja kieli/suu muuttui tunnottomaksi. Pääkivun paranemisessa menikin sitten pari päivää. Mutta tuo paniikkihäiriöhän kestää kait esim alle 10 minuuttia vain? Mulla ei ole ollut mitään kauhean pahaa paniikkikohtausta, eli pystyn esim istumaan tai makaamaan. Ja mihinkään hoitoon ei ole tarvinnut koskaan mennä, eli ohi se on aina mennyt.

edit:
Tulikin mieleen, että olen oireillut myös yskimällä. Vaikka ei mitään yskää ole ollut. Oli jos on joku ahdistanut niin olen alkanut yskimään. Outoa? :)

Niin ja psykologin mukaan olen oireillut (ahdistunut) jotenkin migreenin kautta aiemmin pienenä. Sama "ongelma" on esim äidillä.

Hyperventilaation syyt ja oireet
Hyperventilaatiolla eli liikahengityksellä tarkoitetaan tilannetta, jossa henkilö hengittää enemmän kuin elimistön tarvitseman kaasujen vaihdon vuoksi olisi tarpeen. Hengitys on tällöin syvää ja nopeaa. Tämän seurauksena keuhkoissa poistuu verestä enemmän hiilidioksidia kuin aineenvaihdunnan tuloksena syntyy.
Hyperventilaatio (liikahengitys)

edit:

Menee vähän yli hilseen. Mutta tuosta lainauksesta saisi sen käsityksen että psykoottisella ololla ja paniikilla olisi (tai voisi olla) jotain yhteyttä keskenään?

Mulla ehkä kerran paniikki ja psykoosi oli yhteydessä toisiinsa. Tai luulin ainakin niin että vahva ahdistus (ja kipu) ja paniikki ilman paniikkihäiriön paniikkikohtausta olisi saanut aikaiseksi psykoottisen käytöksen ja olon (ja äänet, kaksi ääntä). Tuolloin vielä ei ollut minkäänlaisia lääkkeitä tai hoitoakaan käytössä. Tuolloin puhekin oli poukkoilevaa ja kait aivan sekavaa. Puhe hyppi ajatuksesta toiseen ajatukseen.
Minä erotettuna itsestä on psykoanalyyttisen määritelmän mukaan itseyden järjestävä, integroiva ja suojaava osa. Akuutissa psykoosissa minän kyky ylläpitää jatkuvuuden ja yhtenäisyyden kokemusta on murtunut. Ihminen reagoi tällaiseen hajoamiseen paniikilla ja yrittää löytää käsittämättömään tilanteeseen uusia tulkintoja ja selityksiä. Näin syntyvät psykoottiset harhaluulot. Pitkäaikaisessa psykoosissa kuvitelmat ehtivät järjestyä tietynlaiseksi rakennelmaksi. Primaariprosessiajattelu näkyy pitkäkestoisina skitsofreenisina ajattelun häiriönä.
Psykoosin määritelmät

Tuossa vielä lisää. "Helpottava" juttu että psykoosi ja skitsofrenia ei ole sama asia. Mulla tuli töissä harhaluuloja ja käytöshäiriöitä. Hallisunaatiota tuli yksi kerta vasta kun ajoin töistä pois (lääkärille). Sen verran se psykoosi kumminkin tuntui että en ole menossa enää koskaan töihin. Sen verran "pahalta" se tuntui.
Psykoosi käsitteenä
Psykoosin osatekijöitä ovat:
  1. harhaluulot, joissa aistimus on usein oikea, mutta sen tulkinta virheellinen,
  2. hallusinaatiot eli aistiharhat, jotka liittyvät harhaluuloihin, sekä
  3. käytöshäiriöt edellisten yhteydessä.
Psykoosiin liittyy aina harhaluuloja, mutta hallusinaatioiden ja käytöshäiriöiden esiintyminen vaihtelee. Hallusinaatioita ja käytöshäiriöitä ilman harhaluuloja esiintyy muissakin tapauksissa kuin psykooseissa. Mainittakoon myös, että psykoosi ja skitsofrenia eivät ole sama asia. Sen sijaan skitsofrenia on psykoosin muoto, jossa oireet ja toimintakyvyn heikentyminen ovat pitkäkestoisia ja harhaluulot erityisen eriskummallisia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
En tiedä kumpi meistä on oikeassa (skitsofreniasta "parantuu" n.3%*). Itse näen, että heitä halveksutaan eikä täten kannusteta diagnoosin perusteella paranemaan. Siksi näen, että tuo 3% olisi mahdollinen, jos ei nyt parantaa niin ainakin lieveäntää (lieventävää tuntuu tarvitsevan äänestä päätelle moni kansassa). Ymmärrän tämän, koska entisessä elämässä tämä oli totta ja nyt voin vain "tajuta" tai "olla tietämättä", mitä puhuja tarjoittikaan.

3%, siinä on siis alkuodotuksin se ero, onko se "kausaaliteettia" vaiko pelkkää "korrelaatiota".
Edit:Vai onko tämä

*Skitsofrenian oireet › Skitsofrenian kulku ja ennuste yksilöllisiä | Skitsofreniainfo

Edit: Korrelaatiota on esim se että 1) "tutkitusti tietyn hiuksen värin omaavat sukupuolet kouluttautuvat paremmin"" 2) "Samankaltaiset hiusvärit pääsevät todennäköisemmin maisteriksi, koska hakevat alalle".

1) ja 2) erotettiin kausaali (2) korrelaatiosta(1). Voi jumalauta, jos pelkällä korrelaatiolla ratkaista sellaiset ongelmat, kuin mielenterveys.
Tuli skitsofrenia juttu uudelleen mieleen. Itse tiedostan että jotain muutossa omassa ajattelussa on tapahtunut noin 10 vuotta sitten. Jotain sellaista että ajattelusta on tullut silloin jo mustavalkoinen kyllä/ei ajattelu. Eli normaali ajattelu on väistynyt jotenkin pois?

Eihän nuo skitsofrenian kriteerit ole oikeastaan mitkään kovin tiukat? Varmaan voi olla myös useanlaista skitsofreniaa? Itse vaan sain jälleen ajatuksen että masennus on vain "pikku juttu" ja skitsofrenia olisi se juttu joka aiheuttaisi myös ahdistuneisuutta ja kai myös masentuneisuutta.

Jos mulla syy olisi skitsofrenia, niin kaksi masennuslääkettä voisi luultavasti jättää pois ja käyttää pelkkää psykoosilääkettä (risperidon) sopivalla annoksella. Jos syy olisi skitsofrenia, niin eihän tuo nyt niin pahan juttu ole ja tuntuu että lääke auttaisi "harhaiseen ajatteluun". Psykoottisuus ei ole ollenkaan hauska juttu, mutta psykoosilääke tuntuu olevan tehokas, eli ei mitään roskaa. Jotain taisin jo lukea, että miten psykoosilääke vaikuttaa, olikohan jotain että parantaa ajattelua tai poistaa sekavaa ajattelua tai jotain muuta vastaavaa. Tai paremminkin normalisoi tilanteen sellaiseksi kun se on ollut ennen psykoosia tai ennen psykoottisia ajatuksia?

Esimerkiksi tuossa on kohta jossa aiemmin kiltti henkilö muuttuu vihamieliseksi? Aika tuttua itsellä?
Nyt toki psykoosilääke on tehonnut ja ajattelu on ainakin vähän normaalimpaa ja lähempänä sellaista kuin se on ennenkin ollut?
Mitkä ovat skitsofrenian oireet? Skitsofrenian oireet voivat kehittyä äkillisesti tai asteittain. Vanhemmat saattavat vain todeta, että heidän lapsensa ei ole oikein oma itsensä.

Ensimmäisiä varoitusmerkkejä voivat olla mielialamuutokset, outo käytös ja muutokset suhtautumisessa muihin ihmisiin.

Esioireena voi olla henkilön muuttuminen avoimesta sulkeutuneeksi tai kiltistä vihamieliseksi. Hän kokee epäluuloisuutta ympäristöä kohtaan ja vetäytyy yhä enemmän omiin oloihinsa. Nuoren kohdalla samantapainen käytös saattaa liittyä murrosikään, eikä sitä pidä sotkea sairauteen.

Sairastunut saattaa jatkuvasti valvoa, hän on levoton, keskittymiskyky romahtaa ja ruokahalukin häviää. Ehkä hän herättää huomiota naureskelemalla itsekseen tai itkemällä alinomaan. Hän voi saada ”puheripulin” tai hänen ajatuksensa hyppii sinne tänne. Puheesta on vaikea saada selvää. Samoin tunteiden ilmaisu ei noudata totuttuja tapoja. Hän saattaa olla iloinen silloin kuin muut ovat surullisia, ja päin vastoin.

Skitsofrenian varsinaisiin oireisiin liittyy aina todellisuudentajun häiriöitä. Sairastumishetkellä mieli hajoaa ja harha-aistimukset valtaavat alaa. Sairastunut pyrkii eristäytymään todellisuudesta. Sen rinnalle syntyy ikään kuin hänen oma sisäinen maailmansa. Hän kuulee, tuntee ja näkee sellaista, mikä syntyy hänen omassa mielessään. Sisäisen maailman muutos ja siihen liittyvät pelot vaikeuttavat hänen elämäänsä, eikä hän pysty toimimaan kuten aikaisemmin.

Muiden on vaikea ymmärtää sairastunutta. Ihmiset eivät oikein tiedä, miten häneen ja pelottaviin harhoihin suhtautuisivat. Läheisetkin saattavat muuttua torjuviksi. Vähitellen arkipäivän kanssakäyminen muuttuu yksinäisyydeksi, joka saattaa vielä pahentaa oireita.
Tietoa skitsofreniasta "Totuus on harhaa: vain harha on totta" - Introspekt
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Tuli skitsofrenia juttu uudelleen mieleen. Itse tiedostan että jotain muutossa omassa ajattelussa on tapahtunut noin 10 vuotta sitten. Jotain sellaista että ajattelusta on tullut silloin jo mustavalkoinen kyllä/ei ajattelu. Eli normaali ajattelu on väistynyt jotenkin pois?

Eihän nuo skitsofrenian kriteerit ole oikeastaan mitkään kovin tiukat? Varmaan voi olla myös useanlaista skitsofreniaa? Itse vaan sain jälleen ajatuksen että masennus on vain "pikku juttu" ja skitsofrenia olisi se juttu joka aiheuttaisi myös ahdistuneisuutta ja kai myös masentuneisuutta.

Jos mulla syy olisi skitsofrenia, niin kaksi masennuslääkettä voisi luultavasti jättää pois ja käyttää pelkkää psykoosilääkettä (risperidon) sopivalla annoksella. Jos syy olisi skitsofrenia, niin eihän tuo nyt niin pahan juttu ole ja tuntuu että lääke auttaisi "harhaiseen ajatteluun". Psykoottisuus ei ole ollenkaan hauska juttu, mutta psykoosilääke tuntuu olevan tehokas, eli ei mitään roskaa. Jotain taisin jo lukea, että miten psykoosilääke vaikuttaa, olikohan jotain että parantaa ajattelua tai poistaa sekavaa ajattelua tai jotain muuta vastaavaa. Tai paremminkin normalisoi tilanteen sellaiseksi kun se on ollut ennen psykoosia tai ennen psykoottisia ajatuksia?

Esimerkiksi tuossa on kohta jossa aiemmin kiltti henkilö muuttuu vihamieliseksi? Aika tuttua itsellä?
Nyt toki psykoosilääke on tehonnut ja ajattelu on ainakin vähän normaalimpaa ja lähempänä sellaista kuin se on ennenkin ollut?
En ole oikeastaan lukenut yhtään diagnoosia, joka ei olisi "sanallisessa muodossa" ranskalaisin viivoin helposti tunnistettavissa omaksi tai muussa olevaksi. Jopa tuo psykoosikin, periaatteessa joku voisi hyvinkin sanoa että joku Harry Potterin J.R.Rowling tai Sormus-trilogian J.R.R Tolkkien olisi ollut psykoosissa, kun nuo ympäristöt, hahmot ja tarinat keksi :D
Puhumattakaan sitten vaikkapa jostain sanallisesta viestinnästään kömpelöstä fanista, joka vertauskuvallisesti hakee vaikkapa noihin miljööseen, samastumiseen tai juoneen selitystä. Se joka kuulostaisi avainta ymmärtämättä "mielenterveysongelmaiselta", maallikon mielestä. Ne ovat diagnoosit hyvin vaikeita ilmiöitä, vaikka olisivatkin selvä sanaisia. Normikeskeisyyshän sotkee noita piirejä, kulttuurin lisäksi.

SKitsofrenikolla voi olla mitä eriskummallinen ja monimutkainen menneisyys tai nykyisyys, eivätkä ne kyllä ainakaan omista havainnoista ole mitään vertauskuvia, vaan sisältävät voimakasta tunne-elämää (usein kiihtymystä.).

Valitettavasti mitä mutsin luona asuntolassa nähtyä, jos sellainen diagnoosi tulisi ajankohtaiseksi niin haluaisin saada vaihtoehdon eutanasiasta. Lista syistä olisi pitkähkö, jopa näin työttömänäkin ollessaan. Ei tämä silti ole mikään sellainen vankila, jossa ei voisi sukanvarteen säästämällä tehdä hankintoja ja jossa vaikkapa sekavaan tavarapaljouteen, tai myynnissä naapurin kaverille hävinyttä tavaraa voi heti epäillä vaikkapa ohjaajan varastaneeksi.

************
Olen suuttunut kumminkin myös ihmisten kevytmielisyydelle käyttää väärin erillaisia diagnoosi-potilaita/henkilöitä johonkin omaan tarkoitukseen. Saisivat sanoa esimerkiksi, että "ompa tyhmä"/"kanssani liikaa erimieltä oleva ihminen", kuin alkaa luomaan johonkin kohderyhmää tunnelatausta. Näitähän nyt on vaikka sen skitsofrenian lisänä autistia, homoa, psykopaattia (ei ole automaattisesti rikollinen)... Mitä lienee kaikkia onkaan, jotka eivät sitten välttämättä ainakaan jokaisessa yksilössä tarvitse negaatiota.
Ehkä olenkin vihainen enimmäkseen siihen sosiaalimarxismiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Psykoosia on useassakin eri härössä. Psykoottisessa masennuksessa ja skitsofreniassa ja voi olla myös kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä. Mulla itsellä ei pitäisi olla kaksisuuntaista, koska ei ole sitä maniaa tai hypomaniaa.

Tuossa oli vielä skitsofreniasta ja sen puhkeamisesta jostain eri syistä.
Psyyke
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Mitä itse tiedän, niin jotkut skitsofreniasta kärsivät eivät syö lääkkeitään ja silloinhan juuri niitä kaikkia häröjä juuri tuleekin?
En tiedä sitten, jättääkö mutsini tai hänen exänsä lääkkeitä miten usein syömättä. Ainakin tokkuraisuutta ja säännöllisesti tuntuvia katkoksia tuntuu tehoissa olevan. Aina on niitä "syntyneitä lapsia" tai "äidittömästi itse syntynyt, kuten Jeesus neitsyydestä". Toinen taas esitteli kirpputorilta miljoonien eurojen omaisuutta ja keskittyi ajoittain raivoisaan keskusteluun olohuoneen seinän kanssa. Siellä oli kuulemma "yks PJ(vai olikohan DJ?)"

Tämä hänen exänsä oli kumminkin mielestäni sellainen persoona, että hänestä minun on vaikea luoda näkemystä että kieltäytyisi lääkkeistä tai oksentaisi ne pian pois. Tai ainakin hän ei osaisi valehdella hoitajalle...

Olen saannut kumminkin sellaisen näkemyksen niin isoäidiltä, kuin hänen johdosta myös hoitajien kertomaa, että kyseiset ilmiöt olisivat ainakin mutsilla läsnä, vaikka hän olisikin "hyvässä kunnossa".

Edit: Ja palaten vielä tuohon hänen "oman kieleen" ja avaimeen, voisin hyväksyä hänen näkemyksensä "äidittömyydestä", mikäli hän joskus yhtään suostuisi avaamaan, miksi hän on sulkenut pois äitinsä kuvioista.
Nyt kuin tämä vaikuttaa olevan hänelle "totta" ja lukkiutuminen on luokkaa "ei vaan ole. Kaikki ovat valehdelleet...", niin eipä siinä uskalla kyllä mitään johtopäätöstä vetää, etteikö hän ainakin ajoittain pitäisi käsitystään jopa biologisena faktana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Itse oon taas "häröillyt" tai siis keksinyt joitakin sairauksista ajatuksen, että minullakin olisi. Eka taisi olla se kaksisuuntainen mielialahäiriö, että se voisi olla itsellä. Nyt toisena sitten psykoosi että se voisi olla itsellä. Mutta ei ole onneksi kumpaakaan. Eikä ne mahdolliset häröt vielä tuohon lopu. Esim joku "dissosiaatiohäiriö" on myös olemassa ja onhan niitä varmasti vielä lisääkin.

Onneksi sentään hoitaja on toppuutellut osaan juttuja, että ei ole ainakaan sellaista "käytöstä" huomannut tai muuta vastaavaa.

Eilen tuli tuo juttu telkkarista. Siinä oli diagnosoitu skitsofrenia, joka ei ollutkaan skitsofrenia. Taisi olla oikeasti dissosiaatiohäiriö tai sitten se oli joku aivan muu juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Ymmärsin jotenkin niin että skitsofreenikolle se oma harha on hänelle "todellisuutta". Eli suuttuu sitten jos sille sanoo että ei se noin mene?
Se miksi diagnooseja on vaikea lukea ja ymmärtää (No nyt kaivoin tässä muutaman esimerkin ja tuntuu täten aivan eri laadulta). Siis tuossa lauseessa on hyvä esimerkki ongelmasta hahmottaa sellaisia.

Ensimmäinen epäkohta lienee mikä on "harha" ja mikä "todellisuus". Jokaisellahan, joka harrastaa paljon ajattelua, on nyt varmana ainakin joissain kohtaan jonkinlainen "harhakäsitys". Kun taas sitten se, mikä tuntuu monesti vallitsevalta todellisuulta, tuntuu naivilta ja jopa harhakäsitykseltä.
Esim. vaikkapa politiikkaa seuraava löytää helposti tällaisia. Myös jos filosofinen näkemys tuottaa eroja vallitsevasta, on yksi hyvä esimerkki.
Käsitys "todellisuudesta" ja "harhaisesta näkemyksestä tai odotuksesta" voi aiheuttaa voimakkaita tunnetiloja.

Näin ollenhan, jos tuollaista on vaikkapa kokenut, niin lause "skitsofreenikolle se oma harha on hänelle "todellisuutta". Eli suuttuu sitten jos sille sanoo että ei se noin mene?" voi ollakkin hyvin vaikea hahmotella ja niellä. Sehän menee silloin aika monimutkaiseksi se juttu. Sen vuoksi nämä diagnoosit ovat ainakin itselleen hyvin vaikeita ymmärtää, pelkistetysti.

Syyhän sille nyt taas löytyy, että on ne "normit".
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 114
Viestejä
4 191 965
Jäsenet
70 866
Uusin jäsen
Konetaituri11

Hinta.fi

Ylös Bottom