• Klo 11 alkaen tietokanta-ajoon liittyvä ongelma, joka aiheuttaa palvelinvirhettä viestejä lähettäessä. Viestien kirjoittaminen pois käytöstä väliaikaisesti. Pyrimme saamaan ongelman korjattua mahdollisimman pian. Pahoittelut häiriöistä.

Masennus

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 809
Pakko kysyä miten pysyt hereillä? Itselle puolikas opa (15 mg) satunnaisiin paniikkihäiriöihin illalla niin se on puoli tuntia ja valmis nukkimaan. Vai nouseeko tuossa äkkiä toleranssi.
Vuosia sitten satunnaisesti otin itsekin ja unille vei. Jätin sitten käyttämättä, kun lopulta ahdisti enemmän pelko jäädä koukkuun noihin. Lääkäri pelotteli riittävästi.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Näin se on itselläkin. Välillä elämä on ihanaa ja välillä mielessä pyörii vain mustia asioita. No onneksi täällä mielenterveys hoito toimii sen verran että saa jotain apua silloin kun kaikki menee perseelleen.
Lahdessa ei saa, pitää kirjoittaa tänne taikka soitella auttavaa puhelimeen taikka päivystävälle pastorille.
niin hyvin täällä päin menee, juttelee pääsee, tyyliin 45min*3-5 3kk:n välein. :(
 
Liittynyt
26.03.2020
Viestejä
28
Pakko kysyä miten pysyt hereillä? Itselle puolikas opa (15 mg) satunnaisiin paniikkihäiriöihin illalla niin se on puoli tuntia ja valmis nukkimaan. Vai nouseeko tuossa äkkiä toleranssi.
Tuntuu että noi on tosi yksilöllisiä. Itelle opa ei tehnyt oikein mitään. Ei ahdistukseen tai uneen. Lopetin koska totesin että pitäisi vetää oikein kunnolla jotta tehoaisi ja sitten olisi liian helppo koukuttautua.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Tuntuu että noi on tosi yksilöllisiä. Itelle opa ei tehnyt oikein mitään. Ei ahdistukseen tai uneen. Lopetin koska totesin että pitäisi vetää oikein kunnolla jotta tehoaisi ja sitten olisi liian helppo koukuttautua.
mulla loppu tukkurilta rivat 0.5mg*4 niin määräsi opaa nukkumisen lisäksi 2*15mg -> 6*15mg :(
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 809
Joo, ton opan kanssa kannattaa olla varovainen. Ei kovinkaan pitkään pitäisi. Hankalia juttuja joillakin, kun vaikeaa olla ilman lääkettä, mutta lääkekin tuo omat ongelmansa.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
347
Miten te joilla on masennus ollut kauan, omaatteko ns. itsetietoisuutta, eli sellaista että pystytte huomaamaan teidän ajatukset ja tunteet ja ihan vain tarkkailemaan niitä?
Erityisesti aamulla herätessä tällainen läsnäolo on yleensä helpompaa kun mieli ei vielä ole ottanut koko olemusta valtaan.
Mitä ajatuksia teillä liikkuu heti heräämisen jälkeen ?
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Miten te joilla on masennus ollut kauan, omaatteko ns. itsetietoisuutta, eli sellaista että pystytte huomaamaan teidän ajatukset ja tunteet ja ihan vain tarkkailemaan niitä?
Erityisesti aamulla herätessä tällainen läsnäolo on yleensä helpompaa kun mieli ei vielä ole ottanut koko olemusta valtaan.
Mitä ajatuksia teillä liikkuu heti heräämisen jälkeen ?
Murheet ovat poissa, aivot ovat levänneet, pää on tyhjä kelaamisesta, tosi rento olotila.
nukkuminen nollaa kaikki stressit, ainakin joksikin aikaa...

välillä koen että olen psykoosissa kun ajattelen että mitä jos tuikkaan tota ämmää puukolla vatsaan ja kuvittelen sen jälkeiset tapahtumat :(

pelkään helvetisti itseäni että menetän elämän hallinnan, etten tiedä mitä teen ja sekoitan ajatukset sekä todellisuuden, toi on paskinta mitä mulla on :(
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
Miten te joilla on masennus ollut kauan, omaatteko ns. itsetietoisuutta, eli sellaista että pystytte huomaamaan teidän ajatukset ja tunteet ja ihan vain tarkkailemaan niitä?
Erityisesti aamulla herätessä tällainen läsnäolo on yleensä helpompaa kun mieli ei vielä ole ottanut koko olemusta valtaan.
Mitä ajatuksia teillä liikkuu heti heräämisen jälkeen ?
Näin vuosien kokemuksella TÄLLÄ hetkellä on semmoinen "stand-by" olo. Mikä tuntui aivan ihmeelliseltä lääkkeenvaihdon jälkeen. Kun ennen oli heti hirveä hulina päässä niinkuin alitajunta olisi tietoisuudessa.

Historiassa on ollut kausia jolloin aamulla erityisesti on hirveä ahdistus päällä. Seinät kaatuu päälle heti. Ahdistaa tolkuttomasti tulla pois peiton alta vaikka tietää että jonkin ajan päästä se helpottaisi jonkin verran.

Tietysti myös epävakaa mieli ajaa ylianalysoimaan kaikkea oloa ja miltä pään sisällä tuntuu ja usein se lähtee aivan lapasesta.

Ennemminkin niin että käyttää sitä vanhaa kaavaa sulkea pois mielestä tietyt ahdistavat ym. asiat.
Mikä nyt ei ole aina ihan oikea tapa vaan niitä pitäisi osata käsitellä. Mutkun ei osaa. jne.
Ja kierre on taas valmis.

Onneksi mitään harhoja ei ole ollut ehkä pariin vuoteen.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
huokaus, tutun kanssa tunti puhe-elimessä.
jännittää aivan sikana.
olen hermoheikkona, vatsaa vääntää. siis kaikki.
koiron haukkumis mahdolliset oikeudekäynnit isännöitsijän kanssa, sitten on palaveri tänään 15:00 pomon kanssa että saako tuota reima koiran taikka kukaan koskaan, sitten atk-näpeltelyä vidaa ineen ja jettan vikakoodin lukua, eikä edes 4*15mg opaa auta :(
pitää ottaa toiset 2kpl ennen lähtöä kerholle, kädet tärisee ja heikko-peikko olotila.
kumma kyllä, kerholle kun pääsen niin ajatukset ovat siellä ja olen ihan toinen ihminen kun pääsen kotiin.
onhan se kamalaa jos meinaa mennä vuokrakämppä alta 29vuoden jälkeen ja joutuu pakosti muuttamaan :o
aivan paniikissa olen vielä shokki ja psykoosi puuttuu.
onneksi tulee viikonloppu, saadaan tämä karmea viikko pulkkaa, ennen kuin taas tulee kirjettä himppeen.

sitten välirikko siskopuolen kanssa, pelkään satasella milloin se taas pyyhältää oven taakse vaikka olen kieltänyt tulemasta.
sitten sille pitää vaan olla kovana ja sanoa ettei tänne tartte tulla vittuilee ja laittaa verhot kiinni, eikä aukasta ovea ollenkaan.

kaikki tällaiset kaatuu samaan aikaan niskaan ei helvetti :(

en tiedä miten suurta osaa näyttelee se että rivatrilit loppui seinään ja korvattiin lisäämällä opamoxia.
lekurille jätin viestin, ei ole vieläkään määrännyt mitään muuta kuin opaa lisää :(
psyyke on se joka temppuilee, muualla kuin kotona on olo ihan jees, kerhollekkin kun menen niin 30minsaa jännitän aivan sikana sitten relaan ja olen rento oma itseni.
kotiin takaisin tullessa ja illalla on ihan rento ja jees olotila, lekuri puoskari vaan sanoi "rivatrilit korvautuu opamoxilla"
sanoin ettei se ihan näin ole, lupasi laittaa uutta mediä, mutta sitä vuotta ei näemmä ole tullut.

ei yhtään kivaa touhua tällainen.
katsotaan sitten miten viikonloppu menee, jos on aamulla samat oireet niin johtuu rivan poistosta.
kiva kun 30vuoden jälkeen tosta vaan vedetään loppu :(

mahtaa psykiatrit repiä pelihousunsa, eikä rivat ole ainoa, niitä on muitakin lääkkeitä 1600kpl. jotka on loppua.
tuttavalle tuli karmeat krampit ja se sai lekurilta respan ja yliopiston apteekki sekoittaa sille käsin lisää wanhaa tabuja.

Koittakaas kestää, sama täällä :/
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 273
katsotaan sitten miten viikonloppu menee, jos on aamulla samat oireet niin johtuu rivan poistosta.
kiva kun 30vuoden jälkeen tosta vaan vedetään loppu :(
Eikös tuollaiset pitäisi lopettaa todella hitaasti kuukausien aikana eikä todellakaan seinään? En ole kyllä lääkäri. Jos se on todellakin loppu apteekeista niin eihän bentso ole vastaava lääke tuohon. Vai jätätkö nyt jotain kertomatta.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
347
Murheet ovat poissa, aivot ovat levänneet, pää on tyhjä kelaamisesta, tosi rento olotila.
nukkuminen nollaa kaikki stressit, ainakin joksikin aikaa...

välillä koen että olen psykoosissa kun ajattelen että mitä jos tuikkaan tota ämmää puukolla vatsaan ja kuvittelen sen jälkeiset tapahtumat :(

pelkään helvetisti itseäni että menetän elämän hallinnan, etten tiedä mitä teen ja sekoitan ajatukset sekä todellisuuden, toi on paskinta mitä mulla on :(
Mielialalääkkeillä luultavasti pää tyhjenee joo, mutta en ihan sitä tarkoittanut. Vaan sellaista esim. meditaatiossa syntyvää itsetietoisuutta että huomaa omat ajatuksensa ja huomaa että ne ovat vain ajatuksia eivätkä "minä"
Psykoosi toki on taas sitten ihan eri.. mutta eikös tuo pelkokin ole vain ajatus tai ajatuksen kierre..?
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Eikös tuollaiset pitäisi lopettaa todella hitaasti kuukausien aikana eikä todellakaan seinään? En ole kyllä lääkäri. Jos se on todellakin loppu apteekeista niin eihän bentso ole vastaava lääke tuohon. Vai jätätkö nyt jotain kertomatta.
Ei kun rivatril 4*0.5mg vrk:ssa lopetettiin kun koko europaasta loppui ne, nooh,
"sinulla on opamox 15mg*2 mennyt nukahtamiseen, ota nyt 6kpl. kyllä se aikaa myöten viekkarit helpottaa" :(
fittu, jos huomenna on aamulla taas panikset ja tärisen viekkareissa niin menen kuten sanottu päivystykseen on huomenna 10-16. antakoo vaikka klorinia :(

on näemmä että toiset saa korvaavia, toiset eivät saa mitään "ei epilepsia lääkkeet tehoa masikseen, älä huoli" huokaus.
tärise tässä sitten. luojalle kiitos pääsin kerholle atk-hommiin niin saa pakosti muuta ajateltavaa huoh.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Kotona, pää sekaisin, 2*500mg vimovoa vastaa 500mg buranaa mutta on vatsaystävällisempi.
nyt pää aivan tohjona, kerholla 15-19 tietää tehneensä duunia, vielä läppärin kimppuun tekee kaverille vida konetta jne huoh.

huomenna kastellaan että minkälainen olotila on aamulla, jos kädet tärisee kuten viikolla niin kaupunginsairaalan vastaanotto auki 10-16.
en tee tänään liikaa duunia, aivot aivan narikassa :(
koiro käytetty, viimeisen kerran 23 sitten lenkille.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 311
Vaan sellaista esim. meditaatiossa syntyvää itsetietoisuutta että huomaa omat ajatuksensa ja huomaa että ne ovat vain ajatuksia eivätkä "minä"
Olen kuullut vastaavista kokemuksista, mutta itse en ole tuota irrallisuutta varsinaisesti koskaan kokenut, vaikka on rentousharjoituksia tehnyt. Sitä jatkuvaa ajatusten analysointia tulee tehtyä, ja se on tiettyyn rajaan asti tervellistä jos on alavireisyyttä tai vaikka ahdistusta. Herkästi vaan menee spiraaliin ja jää vellomaan. Pari kertaa kun masennuksesta on kärsinyt, niin oppii tunnistamaan merkit aikasemmin, ja itse lisään liikuntaa joka helpottaa sekä ahdistusta että auttaa lievään masennukseen hyvin.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 311
@Memory kuulostaa vahvasti ahdistuneisuushäiriöltä nuo, ootko saanut diagnoosia tuosta, vai onko pelkästä masennuksesta? Itsellä oli ahdistuneisuushäiriötä (eli pitkittynyt ahdistuneisuus jossa usein paniikkikohtauksia) joku 3-4v takaperin, ja elämä oli yhtä helvettiä.

Mää en saanut mitään diagnoosia tai lääkkeitä (onneksi), mutta sain rentoutusharjoituksia jotka oli ns. tilapäistä apua. Ainoa joka lopulta tepsii ahdistukseen, on se että saa arjen hallintaan, ja pystyy käsittelemään niitä pelkoja jotka laukasee ahdistusta. Arjenhallinta on keskiössä, ei sais olla stressiä koska se laukaisee ahdistusta. Mää oon skeptinen lääkitysten suhteen, käytännössä tuolla vaan siirretään sitä ahdistusta eteenpäin, sen sijaan että käsiteltäisiin ne syyt jotka sitä laukaisee. Masennukseen varmasti lääkitys taas auttaa.
 
Viimeksi muokattu:

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
@Memory kuulostaa vahvasti ahdistuneisuushäiriöltä nuo, ootko saanut diagnoosia tuosta, vai onko pelkästä masennuksesta? Itsellä oli ahdistuneisuushäiriötä (eli pitkittynyt ahdistuneisuus jossa usein paniikkikohtauksia) joku 3-4v takaperin, ja elämä oli yhtä helvettiä.
Mulla diagnisoitu paniikkikohtaukset ja epämääräinen masennus ja skitsoidi persoonallisuus.
tästä jo 30vuotta ylitte. lääkitystä jotkut puoskarit ovat rempailleet.
pitää aamulla katsoa mikä on olotila.
en saanut nukuttua kuin 22:30-03:00 kun atk duunit pakkaa päälle viikonloppuna ja sitähän riittää :(

en ole osannut maata kun on adrenaliinia veressä keskessä yötä, nukun sit aamulla pidempää ab.06-09 tms.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 273
Out of box:

Marski otti yhden ryypyn viinaa joka ilta. Auttaisko se ahdistunutta rentoutumaan?

Kannabis, eikö sen pitäisi auttaa masennukseen?

Taikasientä mikroannos?

Parjattu tupakkakin rentouttaa! Jos ei halua polttaa ja pilata keuhkonsa voi ottaa nikotiinitabletin.

Kaikki yllämainitut ovat toki haitallisia pitkällä tähtimellä mutta mielestäni päivittäiset bentsot ym. ovat jopa pahempia. SSRI lääkkeet vasta hanurista ovatkin.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Nukkumisrytmi vähäsen sekaisin, tänään kiva päivä datasin ja leikin koiron kanssa, ei paniksia hyvä niin.
näemmä lääkitys toimii kun kiskoo 6-7*15mg opamoxia ja illalla toinen suprium <3
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Nukkumisrytmi vähäsen sekaisin, tänään kiva päivä datasin ja leikin koiron kanssa, ei paniksia hyvä niin.
näemmä lääkitys toimii kun kiskoo 6-7*15mg opamoxia ja illalla toinen suprium <3
Hyvä juttu. Ehkä sen nukkumisrytminkin saisi korjattua? Meneekö ihan Ilman Rivatril:iä, vai täytyykö se saada ja Opamoxia pois?

Itsellä on ollut 375 venlafaxin, mutta pitäisi vähentää se 300mg annokseen. Ja 15mg abilify. Eli snri + psykoosilääke on ollut ihan ok itselle. Sulla ilmeisesti tuo Suprium lääke on tavallaan yhdistetty masennus/psykoosilääke. Voi siis ehkä toimia vähän samoin kun mulla, eli auttaisi masennukseen ja sitten myös jollain lailla ehkä rauhoittaisi oloa.

Täällä koira ei näköjään nuku nyt makkarissa, vaan jossain toisessa huoneessa. Herään aina nykyisin öisin ja otan 25 ketipinoria ja 7.5 mirtazapinia lisää, niin jotain tunnin päästä saa viimeistään lisää unta. Usein kyllä nopeamminkin, mutta nyt tuli otettua puhelin käteen ja katsottua formula tulokset.


Itse olen ehkä sitä mieltä, että ssri tai snri lääkkeet kyllä voi myös auttaa, eikä niistä välttämättä ole haittavaikutuksia liikaa. Jos itse saisin päättää, niin ehkä käyttäisin venlafaxinia 375 tai jopa 450mg (150mg*3), mutta se 300 on määrätty annos. Joku edellinen lääkäri määräsi "vain" 225mg. Toki noissa voisi olla riski Manialle suurilla annoksilla? Eipä ole kumminkaan minun kohdallani.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Hyvä juttu. Ehkä sen nukkumisrytminkin saisi korjattua? Meneekö ihan Ilman Rivatril:iä, vai täytyykö se saada ja Opamoxia pois?
Opamoxit saavat jäädä, veikeetä vaan että lekuri oli kirjoittanut kantaan "vieroitusoireet helpottavat ajan kanssa" :o
tiedän muutamia joilla on karmeat viekkarit, mutta puoskareita eivät ne kiinnosta.
aina sanotaan "itse ei saa mennä sorkkimaan lääkitystä, lääkkeen alasajo ja vaihto pitää tapahtua valvonnassa"
just jooh, nyt ihmiset tärisee horkassa ja kylmää hikeä pukkaa, jokainen viekkarit kokenut tietää miten "hauskaa" se on :(

Täällä koira ei näköjään nuku nyt makkarissa, vaan jossain toisessa huoneessa. Herään aina nykyisin öisin ja otan 25 ketipinoria ja 7.5 mirtazapinia lisää, niin jotain tunnin päästä saa viimeistään lisää unta. Usein kyllä nopeamminkin, mutta nyt tuli otettua puhelin käteen ja katsottua formula tulokset.
Meidän 14vee hauveli joka vieläkin vetää kuin veturi niin tykkää tulla sänkyyn illalla mun kanssa, mutta nukkuu sitten lattialla.
olen tässä kuukauden miettinyt että kusihätä tms. niin herään kuten tänäänkin jo 09, ennen aina 06 mikä ei ollut kivaa.
mutta viikonloppuna ilman vapaaehtoisduunia niin saan nukuttua vaikka sitten päikkärit.
mullakin mirtzaa ½*7.5mg, en tiedä auttaako mutta hyvä psyykisesti oleva medi.

vaikka olisin kuinka väsynyt ja en ota sitä niin en saa olevinaan unta :(
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
347
Olen kuullut vastaavista kokemuksista, mutta itse en ole tuota irrallisuutta varsinaisesti koskaan kokenut, vaikka on rentousharjoituksia tehnyt. Sitä jatkuvaa ajatusten analysointia tulee tehtyä, ja se on tiettyyn rajaan asti tervellistä jos on alavireisyyttä tai vaikka ahdistusta. Herkästi vaan menee spiraaliin ja jää vellomaan. Pari kertaa kun masennuksesta on kärsinyt, niin oppii tunnistamaan merkit aikasemmin, ja itse lisään liikuntaa joka helpottaa sekä ahdistusta että auttaa lievään masennukseen hyvin.
Joo ei varmasti auta rentoutumisharjoitukset yhdestä kerrasta eikä edes vielä useammasta, mutta aihe kiinnostaa siinä mielessä että eikös masennus ole kemiallinen + mielellinen.
Kemiallisen puolen pitäisi saada kuntoon liikunnalla, kunnon yöunilla ja vitamiineilla D, b3, b6 näin ensalkuun.
Ja sitten mielen puoli myös liikunta ja yöunet sekä jotain kehomeditaatiota jolloin hälvenee se assosiaatio siitä että olisi itse se juokseva mieli joka koko ajan pukkaa ties mitä ahdistavaa ajatusta ulos.
Louise Hay:lla on hyviä harjoituksia tuohon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Opamoxit saavat jäädä, veikeetä vaan että lekuri oli kirjoittanut kantaan "vieroitusoireet helpottavat ajan kanssa" :o
tiedän muutamia joilla on karmeat viekkarit, mutta puoskareita eivät ne kiinnosta.
aina sanotaan "itse ei saa mennä sorkkimaan lääkitystä, lääkkeen alasajo ja vaihto pitää tapahtua valvonnassa"
just jooh, nyt ihmiset tärisee horkassa ja kylmää hikeä pukkaa, jokainen viekkarit kokenut tietää miten "hauskaa" se on :(
Itse en oikein tiedä, kun ei ole käytössä. Mutta ilmeisesti Rivatril on jotain "isoja" toimitusvaikeuksia. En tiedä saako koko lääkettä enää? Ehkä se Opamox sitten olisi sopiva korvaava lääke. Ainakin sun lääkärin mielestä. Onneksi sentään jotain tilalle, jos ei sitä vanhaa edellistä enää tule.

Ai juuri tuosta lääkkeestä vieroitusoireet? Varmasti aivan totta ja selvä ongelma, kun lääke loppuu ja joku pakko saada sitten korvaavaksi (että pystyy olla). Ilmeisesti kumminkin suht harvinainen lääke, eli ongelma ei olisi sitten aivan mahdoton toivon mukaan.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Itse en oikein tiedä, kun ei ole käytössä. Mutta ilmeisesti Rivatril on jotain "isoja" toimitusvaikeuksia. En tiedä saako koko lääkettä enää? Ehkä se Opamox sitten olisi sopiva korvaava lääke. Ainakin sun lääkärin mielestä. Onneksi sentään jotain tilalle, jos ei sitä vanhaa edellistä enää tule.

Ai juuri tuosta lääkkeestä vieroitusoireet? Varmasti aivan totta ja selvä ongelma, kun lääke loppuu ja joku pakko saada sitten korvaavaksi (että pystyy olla). Ilmeisesti kumminkin suht harvinainen lääke, eli ongelma ei olisi sitten aivan mahdoton toivon mukaan.
Nooh, mun urologi tms. puoskari ei kiinnostunut asiasta, fimea antoi vastaavan lääkkeen nimen mutta puoskaria ei kiinnosta
"viekkarit häviää ajan kanssa" niih.
mutta on varmaankin kivaa kiusata ihmisiä viekkareilla kun vastaavaa olisi saatavilla jos vaan viitsisi nähdä vaivaa ja tehdä respan, mutta ei niin ei :(
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Nooh, mun urologi tms. puoskari ei kiinnostunut asiasta, fimea antoi vastaavan lääkkeen nimen mutta puoskaria ei kiinnosta
"viekkarit häviää ajan kanssa" niih.
mutta on varmaankin kivaa kiusata ihmisiä viekkareilla kun vastaavaa olisi saatavilla jos vaan viitsisi nähdä vaivaa ja tehdä respan, mutta ei niin ei :(
Olihan tuosta tosiaan jonkinlainen juttu netissä.
Eli ainakin 27.1. asti häiriö voimassa. Toivotaan että helmikuussa sitten saisi "jo" lääkettä.


"Yhtiö on ilmoittanut saatavuushäiriön kestävän 27.1.2023 saakka ja se koskee valmisteen molempia vahvuuksia (Rivatril 0,5 mg ja Rivatril 2 mg).

"Fimea selvittää parhaillaan korvaavia lääkevalmisteita maahantuojien ja myyntiluvanhaltijan kanssa. Mahdollisten poikkeuslupien tai myyntiluvattomien valmisteiden erityislupien hakemukset käsitellään Fimeassa viiveettä. Fimea viestii asiasta tarkemmin verkkosivuillaan heti, kun asiasta saadaan lisätietoja.

Jos Rivatril-lääkevalmistetta käyttävän lääkehoito uhkaa keskeytyä saatavuushäiriön johdosta, hänen kannattaa olla yhteydessä hoitavaan lääkäriinsä korvaavan muun hoidon varmistamiseksi."
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Jos Rivatril-lääkevalmistetta käyttävän lääkehoito uhkaa keskeytyä saatavuushäiriön johdosta, hänen kannattaa olla yhteydessä hoitavaan lääkäriinsä korvaavan muun hoidon varmistamiseksi."
Just tätä "nooh , olet ottanut 2*15mg opaa nukkumaan mennessä, nostetaan se nytten tarvittaessa kuuteen, kyllä se siitä lutviutuu" :(
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Just tätä "nooh , olet ottanut 2*15mg opaa nukkumaan mennessä, nostetaan se nytten tarvittaessa kuuteen, kyllä se siitä lutviutuu" :(
Tuossa oli kanssa joku joskus laskeskellut, että mikä vastaisi mitäkin. Eli ilmeisesti 3*Rivatril vastaisi jotain 6*Opamox.

"3x15mg on siis noin puolet siitä mitä tuo oikeasti vastaa, kun 1.5mg rivatril annos = 30mg diazepam vs. 15-45 oksatsepam = 7.5 - 22.5mg diatsepam (jos nyt oikein äkkiseltään laskin)."


Oot ihan oikeassa, että joku "erikoislääke" olisi olemassa. Ei toki auta mitään, jos lääkäri ei kirjoita reseptiä :(
"Fimea on myöntänyt määräaikaisen erityisluvan seuraaville lääkevalmisteille 12.10.2022 – 28.2.2023:

• Clonazepam Tablets, USP 0,5 mg 100 tablettia (lääketukkukauppa: Oriola Finland Oy, Tamro Oyj)

• Clonazepam Tablets, USP 2 mg"
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
"Fimea on myöntänyt määräaikaisen erityisluvan seuraaville lääkevalmisteille 12.10.2022 – 28.2.2023:

• Clonazepam Tablets, USP 0,5 mg 100 tablettia (lääketukkukauppa: Oriola Finland Oy, Tamro Oyj)

• Clonazepam Tablets, USP 2 mg"

Tuota yritin puoskarille sanoa, sanoi vaan että opalla mennään, kyllä ne viekkarit siitä tasaantuu :(
kohta se alkaa sitten määkimään että "opamoxin käyttöä pitää vähentää"!!

Just juttelin psykiatrian polin kanssa, "puoskarin pitää KONSULTOIDA HEITÄ"
mutta ei, siitä vaan viroon ostamaan pimeenä torilta rivotrilia :)

kerran sanoinkin suoraan puoskarille "Nooh, pitää mennä sokkarin kulmalle ostaa sitten rivoja kun kerran teiltä ei saa" :D

Kun psykat ja kaikki määkii:
"itse EI SAA mennä sorkkimaan lääkitystä, eikä saa MISSÄÄN tapauksessa LOPETTAA SEINÄÄN NIITÄ"!

Nyt kuten sanottu, psykan neuvoja ei kuuntele ketään ja ea-polit ovat täynnä viekkarista täriseviä ihmisiä :(
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 458
Voiko masennuslääkkeen käyttäminen itsessään nostaa painoa vai liittyykö esim. siihen että ruokahalu tms. lohtusyöminen on vain lisääntynyt ? Muutama läheinen kun on lihonnut reippaasti lääkityksen myötä, luultavasti ainakin 15-20kg ja painon lisääntyminen tuntuisi vain pahentavan tilannetta joka toki täysin ymmärrettävää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 283
Voiko masennuslääkkeen käyttäminen itsessään nostaa painoa vai liittyykö esim. siihen että ruokahalu tms. lohtusyöminen on vain lisääntynyt ? Muutama läheinen kun on lihonnut reippaasti lääkityksen myötä, luultavasti ainakin 15-20kg ja painon lisääntyminen tuntuisi vain pahentavan tilannetta joka toki täysin ymmärrettävää.
Tietääkseni jotkin lääkkeet voi vaikuttaa aineenvaihduntaan jolloin sitä lihoo vaikka söisi saman verran kuin ennenkin.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 458
Tietääkseni jotkin lääkkeet voi vaikuttaa aineenvaihduntaan jolloin sitä lihoo vaikka söisi saman verran kuin ennenkin.
Kiitos, googletin ja näyttäisi ainakin tuon yhden lääkkeen perusteella jonka tiedän (Escitalopram) olevan kovin yksilöllistä miten vaikuttaa, jollakulla laski kun toisella paino nousi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Voiko masennuslääkkeen käyttäminen itsessään nostaa painoa vai liittyykö esim. siihen että ruokahalu tms. lohtusyöminen on vain lisääntynyt ? Muutama läheinen kun on lihonnut reippaasti lääkityksen myötä, luultavasti ainakin 15-20kg ja painon lisääntyminen tuntuisi vain pahentavan tilannetta joka toki täysin ymmärrettävää.
On ollut tuo Escitalopram ja toisella kertaa Venlafaxin. En ole huomannut lihomista. Mutta kai esim Mirtazapin masennuslääke voisi lihottaa tai lisätä ruokahalua? Eli käytännössä sama asia, kun paino nousee. Kuntohan siinä varmaankin heikkenee, kun maha kasvaa.

Kun taas joissakin psykoosilääkkeissä on selvempi vaikutus, että ruokahalu kasvaa, tulee syötyä enemmän ja maha/paino kasvaa. Paitsi sitten kai esim. Abilify psykoosilääke on poikkeus, että haittavaikutuksia ei juuri olisi ja paino pysyisi ehkä aika samana. Toki silloinkin voi tietenkin lihoa, jos liikkuu liian vähän, syö herkkuja tai syö muuten vaan liian paljon ruokaa.


Itse ainakin oon jättänyt herkut ja alkoholin pois. Tulisi jotain ostettua ja syötyä nopeasti ja vaikka normi ruoka siihen päälle, niin kiloja voisi tulla aika helposti lisää.


Voi varmaan aineenvaihduntaankin vaikuttaa. Riippuen henkilöstä ja lääkkeestä. Eli silloinkin ilmeisesti täytyisi syödä vähemmän. Tai sitten mahdollisesti se tavallaan huonon lääkkeen vaihto toiseen, jos vaan mahdollista.

Esim mirtazapin tai psykoosilääke, niin mitä suurempi annos, niin sitä suuremmat haittavaikutukset. Suurempi nälkä ja suurempi painonnousu.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Joo ei varmasti auta rentoutumisharjoitukset yhdestä kerrasta eikä edes vielä useammasta, mutta aihe kiinnostaa siinä mielessä että eikös masennus ole kemiallinen + mielellinen.
Kemiallisen puolen pitäisi saada kuntoon liikunnalla, kunnon yöunilla ja vitamiineilla D, b3, b6 näin ensalkuun.
Ja sitten mielen puoli myös liikunta ja yöunet sekä jotain kehomeditaatiota jolloin hälvenee se assosiaatio siitä että olisi itse se juokseva mieli joka koko ajan pukkaa ties mitä ahdistavaa ajatusta ulos.
Louise Hay:lla on hyviä harjoituksia tuohon.
Mua on auttanut erilaiset meditaatio ja hengitysharjoitukset. Arkikäyttöön on jäänyt yksinkertainen keskitä huomio pelkästään hengitykseen harjoitus. Kun ajatus vaeltaa siirrä se takaisin hengitykseen. Tätä on helppo tehdä päiväkävelyllä niin ei tarvi erikseen ottaa aikaa harjoituksen tekemiseen mistään. Auttaa mua myös nukahtamaan, jos sattuu heräämään yöllä pirteänä. Se on naks taju pois multa tuolla harjoituksella vaikka herätessä olo oli sellainen ettei tässä nukuta enää. Kiitollisuus/mindfullness harjoitukset on kova juttu. Perushengitysharjoitus nollaa ja parantaa mun vaeltavaa mieltä niin paljon ettei tule varattua usein aikaa mindfullness harjoituksille enää.

Ei meditaatio/hengittely mullakaan kerrasta toiminut. Aluksi näki indikaation toimivuudesta ouran mittaamassa sykevälivaihtelussa, joka anto motivaatiota jatkaa harjoituksia. Myöhemmin viikkojen päästä olotilassa tuntui parannusta. Pitkän, ts. ehkä puoli vuotta tms. homman oppi niin, että nyt saa akuuttiakin apua ns. heti, jos vaikka päässä ajatukset surraa tai herää yöllä ja haluaa nukahtaa uudestaan. Sykevälivaihtelu korreloi/kertoo todella hyvin elimistön stressitilasta oli se stressi sitten henkistä tai fyysistä.

Innostuin meditaatio ja hengitysjutuista niin paljon, että hommasin musen laitteen aivoaaltojen mittaamiseen. Kätevä kampe, jos haluaa nopeammin löytää mikä harjoitus toimii ja mikä ei,... Ei missään määrin pakollinen laite, mutta voi auttaa motivaation ja prosessin nopeuttamisen kanssa.

 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Mielenkiintosta juttua allaolevassa podcastissa ammattilaisilta ruokavalion vaikutuksesta mielenterveyteen. Osalle porukasta ruokavalio voi parantaa paljon oireita. Aikaleimalla hurja tarina skitsofreniapotilaasta, jonka oireet+elämä parani merkittävästi laihduttamalla

Mielenkiintoista juttua myös ruokavalion vaikutuksesta ylipainoon, diabetekseen jne. Tämä pätkä voi motivoida miettimään mitä suustansa laittaa alas. Olisi sopinut oikein hyvin myös lihavuusepidemiaketjuun tämä video. Hyvä podcast, kannattaa kuunnella.


Chris Palmer, M.D., a board-certified psychiatrist and assistant professor of psychiatry at Harvard Medical School. He explains the important connection between nutrition, metabolism and mental health and his pioneering work using the ketogenic diet to successfully treat patients with various mental illnesses, including depression and schizophrenia. Dr. Palmer explains how the ketogenic diet is an evidenced-based treatment for epilepsy, mimics the fasted state and can offset the cognitive decline in Alzheimer’s. He describes the key roles of mitochondria in mental health, how certain conditions likely arise from mitochondrial dysfunction, and how low-carbohydrate diets increase mitochondrial turnover to improve mental health. He also explains how low-carbohydrate diets positively impact the gut microbiome and weight loss, important risk factors for mitochondrial health such as marijuana and alcohol, and the best way to increase circulating ketones depending on individual needs. We also cover how a ketogenic diet impacts mood, sleep, and fertility. Dr. Palmer’s work stands as a revolutionary approach to mental health and disease that, given the prevalence of mental health challenges, should be of interest to people of all backgrounds and ages.
Timestamps 00:00:00 Dr. Chris Palmer, Mental Health & Metabolic Disorders 00:03:25 Thesis, Eight Sleep, ROKA 00:07:18 Nutrition & Mental Health 00:20:43 Low-Carb Diets & Anti-Depression, Fasting, Ketosis 00:27:52 Schizophrenia, Depression & Ketogenic Diet 00:34:32 AG1 (Athletic Greens) 00:35:38 Psychiatric Mediations, Diet Adherence 00:42:35 Highly Processed Foods, Ketones & Mental Health Benefits 00:46:51 Ketogenic Diet & Epilepsy Treatment 00:56:10 Ketogenic Diet & Mitochondria Health 00:57:05 Nutrition & Benefits for Neurologic/Psychiatric Disorders 01:05:44 Mitochondrial Function & Mental Health 01:15:12 InsideTracker 01:16:23 Mitophagy, Mitochondrial Dysfunction, Aging & Diet 01:25:09 Neurons, Mitochondria & Blood Glucose 01:31:54 Obesity, Ketogenic Diet & Mitochondria 01:40:00 Mitochondrial Function: Inheritance, Risk Factors, Marijuana 01:46:34 Alcohol & Ketogenic Diet 01:55:21 Brain Imaging, Alzheimer’s Disease & Ketones 02:01:05 Exogenous (Liquid) Ketones vs. Ketogenic Diet 02:06:27 Neuronal Damage, Ketones & Glucose 02:10:16 Alzheimer’s Disease, Age-Related Cognitive Decline & Ketogenic Diet 02:23:45 Ketogenic Diet & Weight Loss 02:35:47 Ketogenic Diet & Fasting, Hypomania, Sleep 02:46:37 Low Carbohydrate Diets, Menstrual Cycles, Fertility 02:52:23 Obesity Epidemic, Semaglutide & GLP-1 Medications
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Juuh, eilen sitten puoskari lekuri soitteli viekkareista.
"kyllä ne menee sitten ohitte, ai että tuota korvaavaa? sekin on tukusta loppu, katsotaan sitten ajan kanssa JOS LOPETETAAN KOKONAAN OPAMOX KUN PANIIKKIKOHTAUKSIA PYSTYY HOITAMAAN ITSEÄÄN PSYYKKAAMALLA"

kivat sullensa, psykan lekuri laittoi että avolle kun lääkitys on kunnossa, nyt joku yleimies jantunen urologi päättää että lopetetaan kokonaan medit, ei helvetti!!!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Juuh, eilen sitten puoskari lekuri soitteli viekkareista.
"kyllä ne menee sitten ohitte, ai että tuota korvaavaa? sekin on tukusta loppu, katsotaan sitten ajan kanssa JOS LOPETETAAN KOKONAAN OPAMOX KUN PANIIKKIKOHTAUKSIA PYSTYY HOITAMAAN ITSEÄÄN PSYYKKAAMALLA"

kivat sullensa, psykan lekuri laittoi että avolle kun lääkitys on kunnossa, nyt joku yleimies jantunen urologi päättää että lopetetaan kokonaan medit, ei helvetti!!!
25mg (tai puoliska 12.5mg?) Ketipinoria auttais kanssa ahdistavaan oloon. Mutta tuohonkin lääkkeeseen varmaan pitäisi totuttautua. Lisäksi lääkkeessä on jotain 60 minuutin viive ja sitten alkaa vasta (selvästi) vaikuttamaan.

Itsellä venlafaxin ja abilify on auttanu ja se että tiedostaa, että paniikkikohtauksia on joskus ennen tullut ja se on "vain" sitä paniikkia. Oikeanlainen hengitys.

Yleensä kyllä masennuslääke kai määrätään paniikkiin, mutta en itse tiedä miten on psykoosilääkkeen laita. Itsellä kun abilify jollain lailla myös rauhoittaa. Vaikea kyllä enää tarkasti muistaa mikä vaikuttaa mihinkin, kun lääkkeitä on mennyt jo pitkään.

Mulla kun lääkäri fiksusti laittoi "kunnon" lääkkeet, niin vointikin on ollut siedettävä. Muuten oikeastaan lääkärin määräämät jutut, mutta itse pyysin lääkkeen vaihtoa risperidonista abilifyyn. Mulle kai sopii molemmat, mutta abilifyn haittavaikutukset on pienemmät.


On kyllä kurjaa kun sulla se Rivatril ei enää onnistu ja nyt sitten tuo Opamox juttu.

Mulla siis mirtazapin ja ketipinor on tarvittavat ja molemmissa hiukan bentsomainen vaikutus? Eli rauhoittaa oloa ja pystyy nukkumaan? Itse tosiaan herään yöllä ottamaan lisää noita lääkkeitä, eli jollain lailla ehkä koukussa niihin.

Se "yleismies jantunen" osaa näköjään poistaa lääkkeitä, vaikka ne olisi välttämättömiä. Ja kunnon lääkäriin varmaan vaikea päästä, jos se lääkäri saisi laitettua ja säädettyä koko lääkitystä jotenkin paremmaksi? Esim mulla lääkkeet on aika lailla tapissa ja sitten pysyn myös kohtuu toimintakykyisenä.

Mutta toivotaan että saisit pidettyä tuon Opamoxin.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Se "yleismies jantunen" osaa näköjään poistaa lääkkeitä, vaikka ne olisi välttämättömiä. Ja kunnon lääkäriin varmaan vaikea päästä, jos se lääkäri saisi laitettua ja säädettyä koko lääkitystä jotenkin paremmaksi? Esim mulla lääkkeet on aika lailla tapissa ja sitten pysyn myös kohtuu toimintakykyisenä.

Mutta toivotaan että saisit pidettyä tuon Opamoxin.
Juuh, se puoskari vaan totesi että max. annos 15mg opamoxia on 3*/vrk.
toiselle menee kaverille 7* eli mulle tahtoo vaan ajaa alas.
en pitkää katsele sen leikkimistä näillä, menen sitten psykan polille pokkana ja sanon totuuden
että 30vuotta mennyt rivalla ja sitten sorkittiin opamoxiin ja nyt opamoxia ei enää anneta, laitetaan kaikki taas kohdalleen.

eikä tämä puoskari konsultoinut psykan hoitajaa kautta lekuria kuten psykan poli sanoi että on järkevää konsultoida näitä tahoja :(
ei jätkää kiinnosta vaikka tärisen kylmää hikeä puskien viekkareissa höh..

Asia erikseen jos kyseessä olisi sen oma lapsi niin määräisi vaikka mitä tahansa :(

mulla mennyt monia vuosia opaa 15mg*2 nukkumaan mennessä ja nyt lekuri tahtoo ottaa nekin poies, ei hemmetti!
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Menee harvinaisen tasaiseen tahtiin. 4 opamoxia päivässä, ennen 6-8kpl.
ihmeen tasaista eikä paniikkia oikein ole, näemmä kait sitten syysykuussa loppunut rivan viekkarit helpottaa kummasti <3
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Huokaus, koira metelöi kiimassa juoksut menossa ja meinaan että 14vee niin joutuuko jouluksi viemään lopetukseen.
sitten vielä paniikit päällänsä ja lekurit (=puoskarit) sanoo vaan että vähennetään opamoxia ja opettelet hallitsemaan tunteesi.
ei saatana mitä määkimistä, kas kun ei sydäripotilaalle aleta määkimään että meditaatiota niin saat sykkeen alemmas ja sillä
pärjäät, et sä mitään nitroja tarvitse, on tämäkin medisiiniä herran vuonna 2022 :sangry:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Täällä myös vanha koira, mutta sentään pikkasen nuorempi. Nyt sille koiralle menee lääke, joka maksaa vähän reilu 2€ päivä.

Itse vähentänyt masennuslääkettä 300>225mg ja psykoosilääkettä 15>3.75mg. Noin 2 viikkoa mennyt noin. Kerran päässä pikkasen heittänyt, mutta ei enää ainakaan seuraavana päivänä ollut taas mitään.

Tavallaan hienoa, kun tuntee paremmin esim ahdistuneisuutta :) Ketipinoria en ota nyt säännöllisesti, mutta silloin tällöin menee 25mg, joka rauhoittaa oloa, eikä muuta haittaa ainakaan huomaa.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Tavallaan hienoa, kun tuntee paremmin esim ahdistuneisuutta :) Ketipinoria en ota nyt säännöllisesti, mutta silloin tällöin menee 25mg, joka rauhoittaa oloa, eikä muuta haittaa ainakaan huomaa.
Minä itse en pidä tämän hetken tilanteestani :(
Elf-leffan katsomisen aikaan alkoi itkettämään.
Koiron piikille vienti tulevaisuudessa on samaa tyyliä kuin pullojen palauttaminen automaattiin.
Jotain on helvetisti vialla yläkerrassa :(
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Minä itse en pidä tämän hetken tilanteestani :(
Elf-leffan katsomisen aikaan alkoi itkettämään.
Koiron piikille vienti tulevaisuudessa on samaa tyyliä kuin pullojen palauttaminen automaattiin.
Jotain on helvetisti vialla yläkerrassa :(
Joo, hankala tilanne, kun lääkkeiden lisääminen on lähes mahdotonta, mutta sitten taas vähentäminen onnistuisi ainakin periaatteessa (kuten itsellä). Itse varmaan koitan kuukauden päästä vähentää masennuslääkettä 150mg annokseen. Ja sitten taas sen jälkeen 150mg joka toinen päivä (jos onnistuu).

Tavallaan tuntuu lääkkeiltä, kun vähentääkin noita (vahvoja) lääkkeitä ja aivotoiminta toimiikin taas erilailla. Kaikki kumminkin pitää tehdä erittäin hitaasti, että ei ehkä tulisi mitään (oireita). Mulle tuli lääkäriltäkin lappu kuntoutustuesta, mutta nyt oon epävarma jatkuuko kuntoutustuki. Vaikka tilanne ei ole oikein muuttunutkaan.
 
Liittynyt
16.12.2022
Viestejä
9
Itselläni on ollut Rivatril vuosia 2mgx3 päivässä, mutta vuosien saatossa olen saanut vähennettyä yhteen tablettiin, eli 2mg aamulla ja se vaikuttaa koko päivän.
Nyt saatavuusongelmien takia sain ensiksi Temestaa 1-4mg päivä mikä ei vienyt mitään oloja pois, ei siis auttanut mitenkään vaikka heitin kaikki kerralla ja olin pari viikkoa ihan rikki, kunnes oli pakko mennä lääkäriin uudestaan ja jo lokakuussa on määrätty erityismyyntilupa Clonazepam usp tabletteihin. Lääkäri ei tiennyt asiasta, täytyi itse näyttää Fimean uutinen tuosta ja kirjoitti siihen reseptin, mutta niitä on tullut hyvin pieniä määriä yliopiston apteekkeihin ja kokoajan tulee lisää ja tänne aptkeekkiin tulee viikolla 51.

Kotiin kun pääsin lekurista, niin menin heti yliopiston apteekin sivulle, etsin Clonazepam tuotteet ja tarkistin sielä sivulla saatavuus apteekeissa, niin löytyi 2 apteekkia missä oli tuota lääkettä, soitin toiseen niistä ja tein reseptitilauksen ja kahden päivän päästä tuli lääkkeet kotiovelle.
Eli kyllä niitä saa, mutta ilman kelakorvausta ja hinnat aikas isot verrattuna Rivaan

En ymmärrä joitain lääkäreitä!
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Eli kyllä niitä saa, mutta ilman kelakorvausta ja hinnat aikas isot verrattuna Rivaan

En ymmärrä joitain lääkäreitä!
Tuttu juttu, mä lekurille sanoin että saa vastaavaa, niin tokaisi että nekin on loppu.
Pitäisi tehdä 6h:n reissu viroon ja hakea sieltä rivotrilia joka on samaa.

mullehan toi puoskari meinaa että lopetellaan kokonaan opamoxit, koska paniikkikohtauksia pystyy itse "psyykkaamaan veke" :(
meinaan sanoa sille parit valitut sanat, jos alkaa määkii niin laitetaan sitten rivat takaisin.
olen helvetin tiukkapinnainen kun rivat loppui, poltan päreet tanan helposti, ei ole mukavaa olla fittumainen päästää.
ennen hymyilin jollekkin viivästymiselle jne. mutta nykyään suutun satasella vaikka vika on itsessä, ei ole kivaa olla fittumainen ihminen :(
 
Liittynyt
16.12.2022
Viestejä
9
Ps. Lääkehaun kautta ei näe yliopiston apteekkien varastoja, vaan niiden omilla sivuilla, katso saatavuus apteekeissa. Eilenkin oli yhdessä yliopiston apteekissa muutamat jäljellä, nyt näyttää tyhjää
 
Liittynyt
16.12.2022
Viestejä
9
Tuttu juttu, mä lekurille sanoin että saa vastaavaa, niin tokaisi että nekin on loppu.
Pitäisi tehdä 6h:n reissu viroon ja hakea sieltä rivotrilia joka on samaa.

mullehan toi puoskari meinaa että lopetellaan kokonaan opamoxit, koska paniikkikohtauksia pystyy itse "psyykkaamaan veke" :(
meinaan sanoa sille parit valitut sanat, jos alkaa määkii niin laitetaan sitten rivat takaisin.
olen helvetin tiukkapinnainen kun rivat loppui, poltan päreet tanan helposti, ei ole mukavaa olla fittumainen päästää.
ennen hymyilin jollekkin viivästymiselle jne. mutta nykyään suutun satasella vaikka vika on itsessä, ei ole kivaa olla fittumainen ihminen :(
Jep tämä sekoilu aiheuttas käsittämätöntä tuskaa kun suoraan katkaistaan lääke seinään ja vaihdetaan toiseen.
Jos johonkin vaihtavat, niin pitäisi vaihtaa vähintään Diapam vastaava annos, eli jos esim mennyt 4mg Rivatril päivä, niin se pitäisi olla taulukoiden mukaan 8kpl 10mg Diapam. Molemmat vaikuttaa melkein samalla tavalla, mutta diapam on tarkoitettu kohtauksiin kun taas Rivatril ennaltaehkäisyyn ja minusta diapam väsyttää enemmän, tietty kaikki lääkkeiden toimivuus on yksilöllistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Itselläni on ollut Rivatril vuosia 2mgx3 päivässä, mutta vuosien saatossa olen saanut vähennettyä yhteen tablettiin, eli 2mg aamulla ja se vaikuttaa koko päivän.
Nyt saatavuusongelmien takia sain ensiksi Temestaa 1-4mg päivä mikä ei vienyt mitään oloja pois, ei siis auttanut mitenkään vaikka heitin kaikki kerralla ja olin pari viikkoa ihan rikki, kunnes oli pakko mennä lääkäriin uudestaan ja jo lokakuussa on määrätty erityismyyntilupa Clonazepam usp tabletteihin. Lääkäri ei tiennyt asiasta, täytyi itse näyttää Fimean uutinen tuosta ja kirjoitti siihen reseptin, mutta niitä on tullut hyvin pieniä määriä yliopiston apteekkeihin ja kokoajan tulee lisää ja tänne aptkeekkiin tulee viikolla 51.

Kotiin kun pääsin lekurista, niin menin heti yliopiston apteekin sivulle, etsin Clonazepam tuotteet ja tarkistin sielä sivulla saatavuus apteekeissa, niin löytyi 2 apteekkia missä oli tuota lääkettä, soitin toiseen niistä ja tein reseptitilauksen ja kahden päivän päästä tuli lääkkeet kotiovelle.
Eli kyllä niitä saa, mutta ilman kelakorvausta ja hinnat aikas isot verrattuna Rivaan

En ymmärrä joitain lääkäreitä!
Ps. Lääkehaun kautta ei näe yliopiston apteekkien varastoja, vaan niiden omilla sivuilla, katso saatavuus apteekeissa. Eilenkin oli yhdessä yliopiston apteekissa muutamat jäljellä, nyt näyttää tyhjää
Hyvä juttu. Paljonko muuten on lääkkeen hinta, vaikkapa 1 kpl? Hinta nyt on varmaan pieni ongelma verrattuna siihen tuskaan, jota on viikkoja kestänyt.

Itse kävin jollain yleislääkärillä ja 1kk päästä tulee luultavasti päätös, että jatkuuko kuntoutustuki vai ei. Ensin oli kyllä joku alkuhaastattelu (hoitaja), mutta lääkärin aika oli noin 15 minuuttia vaan.


Toivotaan siis että tuota korvaavaa lääkettä tulisi nopeasti lisää, koska sekin lopussa? Itse en siis vielä tiedä, että onko mun lääkäri tehnyt riittävän kattavan selvityksen vakuutusyhtiölle, koska työkyä ei oikein vielä ole. Teillä muilla taas selvästi osaamattomia lääkäreitä, kun Memorylle ei edes kirjoitettu reseptiä tuohon korvaavaan "uuteen" lääkkeeseen.

Edit:
Sekin vielä, että soitin terveyskeskukseen jo kesäkuussa ja terveyskeskus sitten vetkutteli, että liian aikaista, niin nyt päätös kuntoutustuesta tulee vasta tammikuussa. Eli täytyy mennä työttömäksi työnhakijaksi ja hakea työttömyystukea/ansiopäivärahaa. Koska kuntoutustukea ei tietenkään makseta enää 1.1.2023, koska ei ole päätöstä. Voi olla että en jaksa mennä työnhakijaksi, eikä minulla ole kai sairaslomapaperiakaan itsellä, koska lääkäri ei sellaista tainnut minulle tehdä ollenkaan.

Vähän epäselvää siis, kun lääkäriajatkin on niin lyhyitä ja lääkärillä riittää varmaankin paljon asiakkaita jo yhdenkin päivän aikana. Eikä varmaan kaikkia lääkäreitä sitten osata tiedottaa edes esim tuossa rivatril-lääke asiassa.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Vähän epäselvää siis, kun lääkäriajatkin on niin lyhyitä ja lääkärillä riittää varmaankin paljon asiakkaita jo yhdenkin päivän aikana. Eikä varmaan kaikkia lääkäreitä sitten osata tiedottaa edes esim tuossa rivatril-lääke asiassa.
Sitähän minäkin kyselin Fimealta, kun laittoivat että rivatrilin vastaava on tämä.
kerroin että puoskari sanoi että sekin on loppu joka paikasta.
pitääkö mennä sokkarin kulmaan ostaa pimeesti rivotrilia :(
eivät tietenkään vastanneet mitään..
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 454
Jäsenet
70 773
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom