Masennus

Kyse ei ole siitä että hukkuisin duuneihin, vaan jatkuvasta riittämättömyyden tunteesta ja ahdistuksesta.
Hyvä terapiahan se olisi paikallaan. Minulla meni vuosi terapiassa käydä läpi työhön liittyviä jumeja eli suorittamispakkoa ja siitä johtuvaa ahdistusta sekä juurikin riittämättömyyttä.

Nyt taitaa vaan jäissä olla terapiat ym. :(

Hyvä terapiahan se olisi paikallaan. Minulla meni vuosi terapiassa käydä läpi työhön liittyviä jumeja eli suorittamispakkoa ja siitä johtuvaa ahdistusta sekä juurikin riittämättömyyttä.

Kolmas vuosi terapiaa loppui 2018 lopulla, nyt loppuu vuoden pituinen ostopalveluterapia.

Venla on kyllä hyvä - ja tämä on subjektiivinen mielipiteeni ofc - jos ei halua tuntea yhtään mitään. Mulla kiristettiin sitä vuosia sinne 300mg saakka: aina kun alkoi tuntua pahalta, käytiin lääkärissä ja saatiin isompi annos että pystyi tekemään töitä, millään muullahan ei ole väliä.

Nyt on sitten
Brintellix 10mp, Tolvon 30mg, Voxra 450mg ja Pregabalin 600mg
-cocktail. Voxra/Pregabalin on auttanut ahdistukseen, mutta mä olen kai sitten jotenkin resistentti kun kaikista alkaa teho hiipua näiin sukkelasti. BDI-21 oli taas 34 pistettä viime kuun lopulla.
Lääkkeistä vielä. On mullakin ollut Venlafaxin 300mg.

Tuo Venlafaxin päätettiin kokeilla vaihtaa Noritren 150mg (joku trisyklinen). Sitä kai käytin vajaa 3kk. Ei tuntunut kovin hyvältä ja sain vaihdettua Voxra 300mg ja käytin vielä Noritren 50mg illalla. Meni jotain 2kk. Tuntui kumminkin että Voxran teho ei oikein riitä (en tohtinut enää Voxraa käyttää) ja päätin syödä Noritren 150mg loppuun ja Voxra pois.

Noritreniä käytin jotain 2 viikkoa. Ja nyt taas 2 viikkoa on mennyt Voxra 300mg ja Noritren loppui kokonaan toissapäivänä.

Nyt olo on ihmeen hyvä. En tiedä yhtään mistä mahtaa johtua. Jalka on tosin vähän kipeä, mutta siinä onkin se kaatumisesta tullut vamma.

Ehdin soittaa kyllä lääkärillekin ja pyytää Venlafaxinia, mutta sitä käytin vain 150mg ja 75mg jonain toisena päivänä. Ehkä tuo Noritrenin tai Venlafaxinin käyttö sitten paranti vähän oloa, vaikka käytinkin vain lyhyen aikaa. Nyt sitten selvempi olo, kun ei ole enää paljoa lääkkeitä päässä. Voxrahan kun on hyvin huomaamaton lääke.

Mulle lääkärin kanssa katsottiin, että en hyötyisi terapiasta. Koska tahtoo tulla käynneillä vain huonompi olo. Vähän siis liian raskasta reissata (sekä jutella jonkun tyypin kanssa). Lisäksi ei mulla ole enää paljoa juteltavaakaan, kun on niitä käyntejä kumminkin aika useita ollut. Jalkakipu vaivaa edelleen ja sitten on tullut myös se fibromyalgia ja ahdistuksesta tulee kädet tai jalat kipeäksi ja rasituksesta muutkin paikat voi kipeytyä. Siksi tuota Noritreniäkin kokeiltiin. Töissä siis oli aika kehno olla ja joka viikko joutui vähän hakemaan sairauslomaa. Myös univaikeuksia oli. Se hyvä nukkuminen onkin aika tärkeä juttu.

Toisella puhelimella ja kuulokkeilla olen alkanut kuuntelemaan musiikkia ja ehkä siitäkin on ollut hyötyä. Koiraa tulee ulkoilutettua, että päivittäin on pakollista liikuntaa. Se vaan että kovin paljoa muuta en ole jaksanut tehdä. Jotain pientä kumminkin.

Mielestäni nimimerkki jm82 (ei millään pahalla) on todella hyvä esimerkki miksi Suomessa masentunut ei oikeanlaista apua saa. Jos ainoa tapa "hoitaa" on antaa karmeat määrät erilaisia lääkekoktaileja ja lääkäri vaan sanoo "ei terapiasta ole mitään hyötyä sulle", niin jossain kyllä mennään pieleen ja urakalla; Toihan ajaa vaan lopulta umpikujaan. Mun kohdalla fys. lääkäri sanoi suoraan että ihan ensimmäisenä on hommata oikea terapeutti ja lopettaa heti masennuslääkkeiden syönti kun vain mahdollista. Muuten oikea toipuminen ei ala koskaan, ongelmat/ajatuksesi on kohdattava ns. "selvinäpäin" jotta niistä voisi ikinä toipua/oppia elämään niiden kanssa.

Jurppii

BANNATTU
BANNED

Ei kai tää nyt ihan niin ole, että terapiat on jäissä? Kyllä ihmiset duunia tekee edelleen ja jos työ ei onnistu etänä niin paikan päällä. Ihan noin muutenkin tuolla on edelleen auki terveysasemat, hammaslääkärit, neuvolat jne. jne.

Suurempi ongelma on, että pelon vuoksi ei haeta apua kun siitä oikeasti olisi hyötyä suhteessa riskiin.

Ei kai tää nyt ihan niin ole, että terapiat on jäissä? Kyllä ihmiset duunia tekee edelleen ja jos työ ei onnistu etänä niin paikan päällä. Ihan noin muutenkin tuolla on edelleen auki terveysasemat, hammaslääkärit, neuvolat jne. jne.

Suurempi ongelma on, että pelon vuoksi ei haeta apua kun siitä oikeasti olisi hyötyä suhteessa riskiin.
Lähikontakteja on vähennetty terapian puolella. Ei ole ainakaan minun mielestäni terapiassa sama käydä puhelimen välityksellä.

Mielestäni nimimerkki jm82 (ei millään pahalla) on todella hyvä esimerkki miksi Suomessa masentunut ei oikeanlaista apua saa. Jos ainoa tapa "hoitaa" on antaa karmeat määrät erilaisia lääkekoktaileja ja lääkäri vaan sanoo "ei terapiasta ole mitään hyötyä sulle", niin jossain kyllä mennään pieleen ja urakalla; Toihan ajaa vaan lopulta umpikujaan. Mun kohdalla fys. lääkäri sanoi suoraan että ihan ensimmäisenä on hommata oikea terapeutti ja lopettaa heti masennuslääkkeiden syönti kun vain mahdollista. Muuten oikea toipuminen ei ala koskaan, ongelmat/ajatuksesi on kohdattava ns. "selvinäpäin" jotta niistä voisi ikinä toipua/oppia elämään niiden kanssa.
Jep. Onneksi mulla ei ole mitään lääkettä piikkinä, niin pystyy kokeilla vaikka vähentämistä. Abilify 15mg otin viimeksi eilen aamulla ja illalla tarkoitus ottaa 7.5mg. Nyt en nää oikein mitään syytä että pitäisi psykoosilääkettä syödä (kesäkin tulossa). Minnekkään päivystykseen ei ole tarvinnut koskaan mennä. Lääkäri kyllä kerran ehdotti Abilifyä piikkinä, mutta en siihen tietenkään suostunut. Oikeastaan vähän ärsytystä on tullut vain kahdesta sairaanhoitajasta, kun tuntui että niillä ei ole ollut riittävästi osaamista. Tuntunut kai että pakotetaan johonkin juttuun, mitä en kumminkaan pysty tekemään. Eri lääkäreiden kanssa on mennyt kumminkin ihan hyvin. Joskus vaihtui aika montakin eri lääkäriä. Ei ole enää sitä hoitosuhdetta, niin niitä asioita ei hirmusti tarvitse enää miettiä.

Täytyy vaan koittaa parantaa ajattelua, niin eiköhän se ihan hyvään suuntaan sitten mene. Postitiivisella asenteella yrittää. Sen Voxra lääkkeen kyllä nostin eilen 300->450mg, loppuupahan se lääke nopeammin. Täytyy sitä terapeuttiakin miettiä sitten kun on siihen valmis tai paremmassa kunnossa.

Onhan se ihan niin, että esim Noritren tai Venlafaxin sumentaa sitä ajattelua. Mullakin taas 200mg Ketipinor avasi jotain lukkoja aluksi, kun sain sen Ketipinorin ensimmäisenä lääkkeenä, että uni tuli taas (epä)normaalisti. Oli kai sen verran pahasti pää jumissa.

Jos ainoa tapa "hoitaa" on antaa karmeat määrät erilaisia lääkekoktaileja
Tällä tavalla mua "hoidettiin" joku 15 vuotta. Vasta kun muutin Turkuun, osui kohdalle työterveyslääkäri joka teki muutakin kuin nosti Venlan annosta tai antoi 20 Opamoxia.

Ompa outoa, että hoitokäyntejä ei suositeltaisi. Luulen että on kyseessä joko osaamaton lääkäri, tai masentuneen itse muodostama käsitys asiasta. Ja vahvasti epäilen jälkimmäistä. On hyvin tavallista, että asioiden käsittely on raskasta ja voi väliaikaisesti huonontaakin olotilaa. Mutta paino on sanalla väliaikaisesti ja suunta lähtee kyllä hoitokäyntien edetessä nousuun, kun niitä tuntemuksia ei pääse pakoon, vaan niitä oppii sietämään ja käsittelemään. Ja tuon tietää jokainen alalla työskentelevä. Ongelma yleensä onkin sitouttaa asiakkaat käynteihin, etteivät nosta käsiä pystyyn ja jätä käyntejä väliin kun päästään pintaa syvemmälle itse asiaan.

Ulkoistaminen on päivän sana, kuten mullakin 11vuoden terpan jälkeen
"meillä on pahempia potilaita, että sä voit siirtyä avolle, soita kerran viikossa tukkoiseeen puhelimeen jos tarviit" kivat sulle.
mä käyn sitten juttelemassa sossun kivalle tädille, sanoin sille suoraan että sä olet mun psykiatri.
mä katsoin eilen kasarmi suomen intti-leffan ja tuli kunnon paniikit päällensä, siinäkin näytettiin että miten kivasti saadaan porukoiden paikat hajalle, ittelllä hajosi pää ja vieläkin on masista ja paniikkia loppuelämäksi, lääkkeet on kyllä, mutta katsoin erästä tuttavaani jolla on kovat lääkkeet, sehän on kuin zombi, katsoo tyhjyyteen eikä siihen saa mitään kontaktia, ehkä se on sitten kaikkien mielestä parempi vaihtoehto.

milli.JPG

edit: katsoin tuossa tv:stä sarjaa, nainen valitti burn outtia, ihme että kun MIES valittaa burn-outtia se on kulunut klisee.
Koko päivän nukuin, ei tehnyt hyvää, verenpaine matalalla, huimaa, päätä särkee, mutta minkäs teet, ei sitä aina jaksa olla pirteänä ihmisenä.

Olen miljardia valovuotta katkera suomen puolustusvoimille :mad:
- Oli pakko olla sotkurakettina, siinä tupakan savussa oli kivaa olla, saihan sitten päivän päätteeksi ilmaiset munkkikahvit!
- Se aivopesu on todella naurettavaa
- 88 ei ollut mitään kuulosuojaimia, nykyään on. Miljoonat kärsii tinnituksesta, joka on olevinaan "oman pään huminaa"
- Tuo laitos tekee terveistä ihmisistä vammaisia, tarkoituksella.

Kohta voidaan alkaa puhumaan että enemmän kuolee rauhan kuin sodan aikana, onhan se "mukavaa" kun ihmiset saavat postraumaattisia-stressejä loppuiäkseen, ja kukaan ei välitä.

Täällä oli asiaa että pitäisi paremmin hoitaa masis-potilaita, niin siis otetaan intti-kategoriaa ja "rationalisoidaan" asiat, kuten monelle käy ja kävi;
eli kuten minullekkin sanottiin 20v sitten:
"sinulla on lääkitys kohdallaan, meillä on _pahempia_ psykoosipotilaita, joten sinut laitetaan avolle"

Muuten kiva, mutta kun hommat menee päin persettä.
Lahdessa on "muumilaakso" jossa psykoosipotilaat ovat osastolla, sitten joku ihmeen himmelipää hokasi "vähennetään sinun lääkitystäsi"
ei se haittaa jos sinulle tulee psykoosi, sitten pääset osastolle hoitoon, mutta kannattaa kokeilla, se lääke maksaa peräti 8e/3kk niin että kannattaa säästää siinä.

En ihmettele herran vuonna 20202020 että niin monet tekevät itsemurhan, parasta mitä olen nähnyt on että armeijan pakon edessä mielummin ammutaan aivot pihalle.
On tämä hienoa, elää Neuvostotasavallassa vuoden 2020:n aikaa

Luojalle kiitos on tätä elämää enää jäljellä ab.50vuotta :hmm:

Viimeksi muokattu:
Eilen oli ensimmäinen ketamiini-injektio (tosin tämähän on toinen hoitojakso). Ehkä kuvittelen mutta heti tänään tuntuu olo paremmalta, ainakaan ensimmäinen ajatus ei aamulla herätessä ollut vitutus siitä ettei kuollut rauhallisesti yöllä :D

Suomessa ei taida olla 450 ainakaan käypähoidon mukaan käytössä. Liittynee tuon lääkkeen korkeampaan epilepsiariskiin tms.
Voxra 450 kokeilinkin vain jotain maks pari päivää. En tainnut huomata juuri eroa. Vaihdoin sitten Venlafaxiniin. Tänään taas väärä miksaus kun käytössä Venlafaxin 150mg ja Voxra 300mg (en ole nostamassa kumpaakaan). Vähän myöhemmin voisi Venlafaxinin laskea 75mg. Voxraa ei tosiaan enää ole kovin paljoa jäljellä ja sitten loppuu. - Tässä kesän aikana olisi tarkoitus osallistua johonkin ryhmätoimintaan.

Venlafaxin on hyvä mutta kannattaa tarkkailla verenpainetta, itsellä nosti sitä liikaa ja vaihdettiin. Oma kokemus Venlafaxin paras jos on vakava masennus, 300mg annoksella se kyllä toimii jos verenpaine ei nouse tai muita sivuvaikutuksia. Sitten jos noita on niin seuraavaksi paras on Paxil, selkeästi vahvin noista SSRI lääkkeistä (ei siis SRNI), ainakin oman kokemuksen mukaan jos vertaa essitalopraamiin tai fluoon.

Omia kokemuksia tietty, nyt ei ole yli vuoteen ollut mitään lääkkeitä, tuli noin 5 vuotta napsittua. Venla tehokkain mutta aiheuttaa sivuoireita, sitten Paxil. Ja kun haluaa lopettaa, suosittelen ehdottomasti vaihtamaan fluoksetiiniin eli siihen perus Prozacciin pariksi viikoksi, itsellä ei tullut mitään lopettamisoireita Prozacista vaikka Paxil ja varsinkin Venlafaxin niitä aiheutti.

Tuo Voxra ja Venla vissiin tekee vähän samoja, eli ei ainakaan tarvitse nostaa annoksia yhtään jos molemmat käytössä.

Viimeksi muokattu:
Huomenta ja hyvää helatorstaita, on tosi ylipirteä olo. Eilen nukkumaan 21-22 sitten koiroa ulos, tietsikalla ollen ja unilääkkeet ei auttanut, sitten koiron kanssa leikittiin, käytiin suihkussa ja sitten nukuttiin tunti pari ja sitten koiro tahtoi taas ulos, nyt odottelen että kaverit herää, monilla puhelimet kiinni.
Mä olen hirveän yöihminen, kyllä tämä adhd adrenaliinipiikki vielä kostautuu illalla, mutta kun on niin kaunista ulkonakin, ihanaa kuulla puiden tuulessa heiluen, kun on jo lehden alut.
Meidän kerho aukeaa 01.06, on mukana mennä taas sinne valvomaan ja hoitamaan hommia vaparina.
31.05 vähenee rivatril 2.5->2*0.5mg:aan pitää muistaa sitten.

Vaikeaa ajatella kun nyt on pyhäpäivä ja huomenna perjantai sitten taas pyhä viikonloppu...

Pystytkö hoitamaan noi Kelaan soittamiset kirjoitusmuodossa paremmin? Jos pystyt, niin kelan nettisivujen kautta voi laittaa viestiä. Ainakin itelle helpompi hoitaa tolla tavalla.
Sain nyt aikaiseksi vihdoinkin soitettua sinne kelaan ja se kelan terapia tuki päätös on kuulemma voimassa vuoden siitä kun lääkäri on allekirjoittanut suosituksen. Eli siis ei enää voimassa minun kohdalla.

Pitäisi siis lääkäriltä uusi suositus saada ja varmaan sitä varten pitäisi taas tilanne tarkastella lääkärin uudestaan. Arvelin aikanaan jo siellä keskustelessa että on vaara että näin tässä käy ja niinhän se näkyi menevän.

Mää nukuin toissa yönä huonosti, nyt kauniisti 01-13 oikein kaunis pitkä unikerta.
Ihmeen paljon korona-ihmisiä liikenteessä kun on ns. kesäaika ja lämmin ilma, piti oikein ottaa lippis pipon sijaan kun aurinko tekee migreenin mulle tosi pahan.
Hyvää viikonloppua kaikille <3

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
90 187
Jäsenet
39 162
Uusin jäsen
Dragon75

Hinta.fi

Ylös Bottom