Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Masennus voi johtua infektiosta, pitkäkestoisesta stressistä, yksinäisyydestä, traumaattisesta kokemuksesta, surusta, hylkäämisestä rakkaussuhteessa, synnytyksestä, vuodenajasta, kemikaaleista kuten päihteistä, sekä ruumiillisesta sairaudesta tai nälkiintymisestä.
”Iso konsepti on ollut, että masennus on yksi sairaus. Sen ongelma on siinä, että eri potilaat saavat hyötyä eri hoidoista. Osalle lääkkeet tuovat apua, osalle eivät. Luultavasti nämä kaksi ryhmää eroavat jo siinä, mistä heidän masennuksessaan oikein on kyse”, Karlsson sanoo.
Evoluutiopsykologian näkökulmasta jotkin mielemme ominaisuudet ovat kehittyneet ratkaisuiksi ihmislajin muinaisten elinolojen asettamiin haasteisiin. Jokin piirre on sopeutuma, koska se on auttanut selviämään ja jatkamaan sukua. Osa masennusoireista on sopeutumia, tutkijat esittävät. Sopeutumat ovat kuitenkin syntyneet toisenlaisessa oloissa kuin nykyisin.
Tapahtuu suuri määrä kompensaatiomekanismeja ja tavalliseen liikkumiseen kuten kävelyyn, joka normaalisti onnistuu ajattelematta, joutuu keskittymään ja miettimään jalan ja vartalon asentoa. Lisähäiriötä voi vielä aiheuttaa ympäristöstä tuleva melu, tuuli, kalteva alusta tai mikä tahansa muu aistiärsyke. Jossain vaiheessa päivän mittaan aivot eivät pysty lähettämään tai vastaanottamaan viestejä ja toiminta lamautuu pahimmillaan kokonaan. Fatiikki iskee, koska aivot ovat liian kuormittuneet ja uupuneet kaikesta informaatiosta.
Fatiikki – lupa laiskotella vai jotain ihan muuta? | Heseva-kuntoutus Oy KäpyläFATIIKKI – LUPA LAISKOTELLA VAI JOTAIN IHAN MUUTA?
Jokainen meistä on varmasti joskus ollut väsynyt tai uupunut esimerkiksi liian vähäisen unen tai työstä aiheutuneen stressin takia. Tuolloin vireystilan vaihtelut, tarkkaavaisuuden häiriöt ja mielialan vaihtelut lisääntyvät. Normaali väsymys/uupumisen tunne kuitenkin kuittaantuu usein hyvillä unilla tai stressitilanteen helpottuessa.
Fatiikki on yksi yleisimmistä MS:n oireista, mutta sitä esiintyy muidenkin lihastautien yhteydessä. Fatiikki-termiä käytetään kuvaamaan erityisesti MS-taudista johtuvaa väsymystä/uupumista, joka voi olla jatkuvaa tai lisääntyä esimerkiksi rasituksesta tai lämmöstä. Harjoittelussa muutaman suorituksen (esim. istumasta seisomaannousun) jälkeen tuleekin väsymys, joka on totaalinen. Fatiikki ei ole rasituksen aiheuttamaa väsymystä, jolloin lihaksissa tuntuu ja vähän polttelee. Ei; fatiikin yhteydessä jalat menevät alta ja lihakset eivät enää tottele, vaikka kuinka haluaisi. Fatiikki on yksilöllistä ja esiintyy eri tavoin, mutta kaikki, joilla fatiikkia esiintyy kuvaavat sitä lähes samoin:
”Fatiikki on lamauttavaa. Mikään ei vaan enää toimi, vaikka kuinka yrittää.”
”Käskyt eivät mene perille, aivot eivät toimi”.
Mistä on kyse, kun kuitenkin juuri äskettäin liike onnistui ja nyt viestinkulku on hävinnyt kuin tuhka tuuleen? Terveen ihmisen on usein vaikea ymmärtää mitä tapahtuu, kun lihakset lakkaavat yhtäkkiä toimimasta ja pahimmillaan toimintakyky lamautuu kokonaan. Kyse ei todellakaan ole laiskuudesta tai viitsimisestä.
Fatiikkia voisi parhaiten kuvailla aivoväsymyksenä. Etenevissä sairauksissa usein hermoyhteys aivojen ja lihasten välillä on jollain tavalla häiriintynyt. Aivoista lähtevät käskyt saattavat vilkastua tai hidastua, edetä katkonaisesti tai jotkut hermoyhteydet saattavat lakata kokonaan toimimasta. Tapahtuu suuri määrä kompensaatiomekanismeja ja tavalliseen liikkumiseen kuten kävelyyn, joka normaalisti onnistuu ajattelematta, joutuu keskittymään ja miettimään jalan ja vartalon asentoa. Lisähäiriötä voi vielä aiheuttaa ympäristöstä tuleva melu, tuuli, kalteva alusta tai mikä tahansa muu aistiärsyke. Jossain vaiheessa päivän mittaan aivot eivät pysty lähettämään tai vastaanottamaan viestejä ja toiminta lamautuu pahimmillaan kokonaan. Fatiikki iskee, koska aivot ovat liian kuormittuneet ja uupuneet kaikesta informaatiosta.
Kyse ei ole siis laiskuudesta vaan todellisesta totaalisesta väsymisestä. Tämä on kuntoutuksessa ns. harmaa alue, jonka kanssa kamppaillaan päivittäin. Fatiikki on ulospäin näkymätön oire, jota on usein vaikea kontrolloida ja se aiheuttaa stressiä. Stressi lisää väsyneisyyttä, joka johtaa fatiikkiin. Kuinka kauan tänään jaksan? Mitä pystyn tänään tekemään? Halua olisi tehdä vaikka mitä, mutta keho on toista mieltä.
Fysioterapiakertaa suunnitellessa ja tavoitteita asetettaessa otetaan aina huomioon kuntoutujan sen hetkinen vireystila, jonka mukaan fysioterapia etenee. Kuntoutujan tulisi myös itse tunnistaa oma suoritustasonsa. Jos vireystila on alhainen ja päivä on huonompi, tulisi malttaa ottaa rauhallisemmin eikä yrittää väkisin liikaa aiheuttaen lisää väsymistä. Fatiikkia on kuitenkin vaikea ennustaa, joten toisinaan se yllättää ja mahdollisesti laaditut tavoitteet jäävät saavuttamatta. Tuolloin on syytä muistaa, että jokainen päivä on erilainen ja seuraavalla kerralla tavoite voikin olla saavutettavissa. Kannattaa myös tarkkailla, mihin aikaan vuorokaudesta toimintakyky ja vireystila ovat parhaimmillaan ja keskittää fysioterapia siihen aikaan. Tuolloin saa kuntoutuksesta enemmän irti ja parhaimmillaan onnistumisen kokemuksia, jotka auttavat jaksamaan.
Tutulla taisi alkuun mennä vasen jalka jotenkin tunnottomaksi ja jalka ei sitten enää kantanut. Piti siis päästä istumaan ja lepäämään. Kaikki hermoradat ja muut tutkittiin useampaan kertaan ja niissä ei mitään vikaa ollut. Lisäksi voisi olla huteruutta ja kömpelyyttä, niinkuin olisi tullut vaikka ikäistään vanhemmaksi liikkeissään. Ja jos vaikka tönäiseen, niin voisi vaikka kaatua.”Käskyt eivät mene perille, aivot eivät toimi”
Mielenkiintoinen ilmiö tämä fatiikki. Siinä on paljon tuttavallista, mutten uskalla sanoa, onko oire samainen. Laiskuushan on tavallaan tietoinen ja mukavuustilaan tähtäävä, mutta fatiikki ehdokas puolestaan niin kuin kuin tuossa jo mainittiin, tyhjää eikä käynnisty millään.
MS-tautiin ei taida olla mitään ehkäisyä toistaiseksi. Se on kumminkin neurologinen sairaus ja ennen diagnoosia varmasti siitä potevien oireet kyseenalaistetaan monen ammattilaisen ja tavisidiootin sanalla, ennen kuin lopulta hyväksytään.
Fatiikki on ulospäin näkymätön oire, jota on usein vaikea kontrolloida ja se aiheuttaa stressiä. Stressi lisää väsyneisyyttä, joka johtaa fatiikkiin. Kuinka kauan tänään jaksan? Mitä pystyn tänään tekemään? Halua olisi tehdä vaikka mitä, mutta keho on toista mieltä.
”Käskyt eivät mene perille, aivot eivät toimi”
Mielenkiintoinen ilmiö tämä fatiikki. Siinä on paljon tuttavallista, mutten uskalla sanoa, onko oire samainen. Laiskuushan on tavallaan tietoinen ja mukavuustilaan tähtäävä, mutta fatiikki ehdokas puolestaan niin kuin kuin tuossa jo mainittiin, tyhjää eikä käynnisty millään.
MS-tautiin ei taida olla mitään ehkäisyä toistaiseksi. Se on kumminkin neurologinen sairaus ja ennen diagnoosia varmasti siitä potevien oireet kyseenalaistetaan monen ammattilaisen ja tavisidiootin sanalla, ennen kuin lopulta hyväksytään.
noin määritelty laiskuushan on täysin universaalia eli: kaikki maailmankaikkeudessa pyrkii käyttämään mahdollisimman vähän energiaa
Niinhän se pyrkiikin, mutta tämä fatiikkin on vaikeuksia/mahdottomuuksia tehdä tarvittaessa poikkeus. Laiska taas ei tietoisuudesta halua tehdä poikkeusta.
Tässäpä on tullut hieno mahdollisuus saada pohdittavaksi kaksi aivan erillaista saamattomuutta. On siis joku tylsä prosessi ja ajatusten käyntiin lähteminen on "kuin ruohonleikkurin käyntiin starttaaminen; Fatiikki yrittää käynnistellä ajatusta, saamatta välttämättä lopulta ollenkaan minkäänlaista kokonaisuutta aikaan. Laiska taas on vetäytynyt alun alkaen makuulleen ruohonjuureen".
Epäilen että tuo fatiikki potilas kyllä jotenkin jaksaa, mutta voi sitten uupua vaikka kesken päivän ja vaati sitten lepoa. Eli aivan mahdottomuuksia ei olisi. Paitsi onhan ms-potilaita jotka ei pysty kävelemään ollenkaan. Eli uupumus on sitten jo todella pahaa. Ms-tauti ei siis johda yleensä eläkkeelle, eli jaksavat kyllä, jos työ ei ole liian raskasta. Joku kevyt ei fyysinen työ siis yleensä onnistuisi ihan hyvin. Itsellä vain on raskas fyysinen työ, niin ei sitä sitten juuri yhtään jaksa, koska on aika uupunut ja uupuu lisää kun työaikaa kuluu.Niinhän se pyrkiikin, mutta tämä fatiikkin on vaikeuksia/mahdottomuuksia tehdä tarvittaessa poikkeus. Laiska taas ei tietoisuudesta halua tehdä poikkeusta.
Tässäpä on tullut hieno mahdollisuus saada pohdittavaksi kaksi aivan erillaista saamattomuutta. On siis joku tylsä prosessi ja ajatusten käyntiin lähteminen on "kuin ruohonleikkurin käyntiin starttaaminen; Fatiikki yrittää käynnistellä ajatusta, saamatta välttämättä lopulta ollenkaan minkäänlaista kokonaisuutta aikaan. Laiska taas on vetäytynyt alun alkaen makuulleen ruohonjuureen".
Joo. Mutta esim ms-tauti ei johdu rasvojen puutteesta vaan jostain "plakista", joka ilmeisesti näkyy pään magneettikuvassa. Toivottavasti varmistuisi tai pois suljettaisiin ms sitten joskus.
Itse käytän kyllä 60% margariinia ja jotain omega öljyä tabletteina. Ei ole kyllä ollut mitään hyötyä. Lisäksi B12 vitamiinia ja muitakin vitamiineja. B12 oli siis alle rajan.
Nyt kävi vaan niin jännästi, että vanhemmalla todettiin ms-tauti ja sehän aiheuttaa väsymystä/uupumusta/fatiikkia. Vanhempi ei ole masentunut, enkä kyllä itsekään tunne itseäni masentuneeksi. Lisäksi ms-tauti tulee kai yleisimmin nuorille aikuisille, 20-40 vuottiaille ja itsellä tuli ensimmäiset huomattavat oireet 2013, eli 30 vuotiaana. Itsellä siis suurentunut riski ms:ään. Lisäksi riskiä lisää kai se että asun EP:llä koko ikäni.
Aivoista tuli mieleen, että aivot/muisti ei toimineet mulla kunnolla. Mutta korjaantuivat kun pääsin sairauslomalle nukkumaan, eli ei ollut tullut vielä mitään peruuttamatonta Tein kolmivuorotyötä (keskeytyvä kolmivuorotyö), jossa ainoastaan viikonloput oli vapaat, 12 vuoden ajan. Jossain vaiheessa siis pääsen kokonaan eroon kolmivuorotyön tuomasta ylimääräisestä kuormituksesta Kouluun täytyisi mennä, koska vanha työpaikka ja yövuoro on kiellettyjä.
Lisäksi fatiikki ehkä kuvaisi ennemmin uupumusta? Itse en ole oikeastaan väsynyt, että täytyisi nukkua.
Jep. Kyllä nuo varmasti auttavat. Kuten hyvät elintavat muutenkin. Lisäksi työkin saisi olla sellaista, joka ei olisi aivan liian kuluttavaa. Esim yövuoro ei ole pitemmän päälle hyväksi.
Itse muistelen että omega 3 ja d vitamiinia pitäisi syödä paljon?
Joo. D-vitamiinia lähinnä sitten talvella kun on pimeää? Apteekissa vain mainostiva d-vitamiinia, mutta en ole itse d-vitamiinia vielä syönyt.
Näin D3-vitamiini voi auttaa MS-taudissaValitettavasti tautiin ei ole löytynyt parantavaa lääke- tai muuta hoitoa. Hoidossa keskitytään pääasiassa taudin etenemisen hillintään. Viime vuosina on onneksi käynyt ilmi, että D-vitamiinista saattaa olla merkittävää apua, kunhan annos on riittävän suuri – moninkertainen terveelle keskivertoväestölle annettuun viranomaisohjeeseen verrattuna. Neurologien julkaisemien tutkimusten mukaan D-vitamiinilisä hillitsee skoovien eli taudin pahenemisvaiheiden ilmaantumista, parantaa potilaiden elämänlaatua ja voi jopa pitää potilaan resmissiossa eli oireettomana. Klikkaa viereisen palstan linkkeihin.
Beirutin amerikkalaisen yliopiston kliininessä tutkimuksessa MS-potilaille annettiin 250 µg tai 180 µg D-vitamiinia päivässä kolme kuukautta, mikä paransi muistia, eikä mitään haittoja ilmennyt (Darwish ym. 2015).
Amerikkalaisen Harvardin yliopiston neurologien johtamassa kansainvälisessä tutkimuksessa D-vitamiini hidasti MS-taudin etenemistä ja siihen liittyvää dementoitumista. Parhaiten pärjäsivät potilaat, joiden S-D-25 oli vähintään 96 nmol/l (Fitzgerald ym. 2015).
Neurology-lehti julkaisi 30.12. 2015 amerikkalaisen neurologian professori Peter A. Calabresin johdolla tehdyn tutkimuksen, jossa MS-potilaat (n=40) saivat D3-vitamiinia puoli vuotta joko 260 tai 20 µg/vrk. Suurempaa annosta saaneiden veren T-valkosolujen aktiivisuus väheni, mikä merkitsee taudin etenemisen hillitsemistä. Tutkijat suosittelevat MS-potilaiden seerumin D-vitamiinin pitoisuudeksi vähintään 50 ng/ml eli 125 nmol/l. Siihen ei päästä ilman reilua D-vitamiinilisää.
Jopa ravintolisiä vuosikymmeniä jyrkästi vastustanut Helsingin Sanomatuutisoi professori Calabresin johtaman tutkimuksen otsikolla Suuret D-vitamiiniannokset voivat hidastaa MS-taudin etenemistä.
Psykiatrian pl puskee minua aina vain terveyskeskukseen, jos jotain fyysisiä oireita tulee. Terkkarissa ovat ottaneet ekgn, kuunnelleet sydäntä ja ottaneet verenpaineet ja erilaisia muita pieniä testejä. Niissä ei mitään poikkeavaa. Tk lääkäri jostain kumman syystä ei laittanut lähetettä neurologille, mutta minulla on aika sinne tässä kuussa. Johtuen leponexin aiheuttamista epileptisistä kohtauksista. Eli kontrollikäynti.
Totta. Itsekin olen aina luullut että se näköhäiriö on migreenin aura, eli ensioire. Ei se varmaankaan näköhermon tulehdus ole, vaikka ehkä näyttääkin samalta. Ja psykiatrin mukaan ei johdu ms-taudista, koska huono näkö pitäisi kestää esim viikon.Eikös migreeni juuri aiheuta pientä häiriötä näössä? On mullakin joskus ollut migreenin tapasia oireita teininä.
Tämä.Hyvä artikkeli HS:lta. Aiemmin postasin kolme meta-analyysiä joissa kahdessa todettiin kalaöljyn (EPA) sammuttavan kehon matala-asteista tulehdusta ja yhdessä kalaöljyn nauttimisella oli parantava vaikutus masennuksen hoidossa.
Joku sille kerkesi jo naureskelemaan, mutta kyllä se näyttäisi niin olevan, että osalla masennus paranee osittain tai kokonaan tuohon tulehdukseen puuttumalla. Siihen omega 3:lla on vaikutusta. Annokset vaan pitää olla suht suuria (1000mg).
@Memory , paljon olet kokenut ja ymmärtänyt elämän vääryydestä. Voisitko yrittää viimein olla armollisempi itsellesi?
Listassa on niin paljon tuttua, joka itselleen selvittäneenä ja strategiat muuttaneena tekivät sitten "gutaa". Jopa taisi auttaa näitä sukulaisia. Minä en ollut enään mikään "Yes-mies", jolle voit purkaa kaiken. Vaan sittenkin mies, jolle ongelmansa kertominen vaatii jotain rajaa. Kynnen katkeaminen ei kiinnosta, eikä välttämättä aina se klassineen perheriita, mutta se ansaitsee jo tulla kuulluksi.
Olet kirjoittanut sellaisen listan, etten tule jokaiseen ongelmaan vastaamaan. Mutta huomasitko, miten tämä kirjoittaminen todellakin vapauttaa?
@Memory
On hyvä että tällaiset vertaistukiryhmät itsekin tunnistat omaksesi. Näitä monikin kavahtaa ja sen myös ymmärtäen hyväksyn.
Kun palauttelen mieleen omalta osaltani tuon "muutoksen" ja luen vanhoja viestejäni esim. siellä muropalstalla, niin huomaan minkälainen kusipää siellä taustalla on ollut. Mulkku, mutta ymmärrän sitä mulkkua. Tuossakin on parantumista, enkä tuskiin tule koskaan valmiiksi. En viitti tässä kirjoittaa näitä esimerkkejä, ettei tunnisteta jonkun googlettajan toimesta.
Minä en sitten varmasti ikinä ymmärrä kun psykat neuvoo "opi tuntemaan ja hyväksymään itsesi"? en tajunnut silloin enkä nyt 01 yöllä. Ihminen muuttuu ja kasvaa/kehittyy. Et sinä mikään mulkku ole ollut, vaan kehitysvaiheessa oleva erinlainen ihminen, näin minä itse tuon asian näen ja katson.
Tässä kun leivotaan kohta 50veetä kakkuun niin on nähnyt puolet elämästään, alkaa tulla jo alamäki, onkin jo aika "hengähtää", toiset delaa jo 55:nä, siksi on vähäsen "kiva" leikitellä ajatuksella että "vain 5vuotta enää tätä sontaa sitten tulee sydäri ja game over"..
Tarviiko ihmisen "parantua"? täytyykö jokaisen sopia samaan muottiin? näin kerran taviksen joka jokeltaa cityssä kiroillen ja huutaen muille ihmisille, vähän tuo vakkari hymyilytti mutta tokasin vaan että kiva että on erinlaisia duunareita maailmassa, ei meidän jokaisen tarvitse olla duunari-klooneja..
Pyydän anteeksi, Tämä viestini katosi nyt maistissa sekoilleena. Harmi, koska olin mielestäni siihén yrittänyt normaalia enemmän.
ei haittaa, määkin menen koisimaan kun alkaa aivot pätkimään jo
Vähän tietysti vaikea sanoa henkilöstä, mutta tuo on aika perusjuttuja masennuksen kanssa. Voi olla esim. pelkoja siitä että toinen pettyy tai on itse muuten riittämätön. Toisille voi olla vaikeaa edes poistua omasta kämpästä.Tapasin tossa (Tinderin kautta) läheltä tosi mukavan oloisen naisen, jonka kanssa meillä olisi tosi paljon yhteistä.
No tää muija laittaa mulle viestii ja minä hänelle, kertoi myös heti alkuun olevansa kiinnostunut löytämään sen oikean. Lisäksi kertoi olevansa pitkittyneellä sairaslomalla, masentunut. Käy säännöllisesti psykiatrilla. (Mulle ei ole mitään väliä tällasesta, toivottavasti ei vaan koe olevansa liika outo ja siksi peräänny?) Oon ite varmasti ihan yhtä "outo".
No kun oltiin viikko kirjoiteltu ja vaihdeltu jatkuvasti kuvii jne, niin ehdotin tapaamista viikonlopuksi. No hän suostui tähän ilomielin, mutta kun päivä koitti niin halusikin siirtää sitä. Seuraavalle päivälle.. jonka sitten halusi perua huonon vointinsa takia.
Ja kun kyselin tällä viikolla tilannetta, niin olo oli kuulemma edelleen huono.
Itse haluaisin tavata tämän henkilön ihan real lifessä, jotta osaisin sanoa onko tässä mitään ideaa. Tavallaan siis ihan kivaa ajanvietettä kirjoitella jne, mutta kun pitäisi oikeasti tehdä jotain konkreettista niin perääntyy.
Miten ottaa asia puheeksi hänen kanssaan, auttaako tapaamisen siirtäminen edemmäksi yhtään mitään. Muiden Tinder kokemuksieni perusteella väittäisin että tämä jää pelkäksi kirjekaveriksi ilman toisen näkemistä..
Ite huomannut, että kun ei haluta konfliktia aikaan sanotaan mitä toinen haluaa kuulla. Vetäytyminen aina konkretian kohdalla tässä vaiheessa oppinut meinaamaan ettei oikeasti kiinnosta. Nykyään lopettan kyselyn näiltä tapauksilta tuon jälkeen toteamalla, että ota yhteyttä kun kiinnostaa nähdä, eivät ole ottaneetTapasin tossa (Tinderin kautta) läheltä tosi mukavan oloisen naisen, jonka kanssa meillä olisi tosi paljon yhteistä.
No tää muija laittaa mulle viestii ja minä hänelle, kertoi myös heti alkuun olevansa kiinnostunut löytämään sen oikean. Lisäksi kertoi olevansa pitkittyneellä sairaslomalla, masentunut. Käy säännöllisesti psykiatrilla. (Mulle ei ole mitään väliä tällasesta, toivottavasti ei vaan koe olevansa liika outo ja siksi peräänny?) Oon ite varmasti ihan yhtä "outo".
No kun oltiin viikko kirjoiteltu ja vaihdeltu jatkuvasti kuvii jne, niin ehdotin tapaamista viikonlopuksi. No hän suostui tähän ilomielin, mutta kun päivä koitti niin halusikin siirtää sitä. Seuraavalle päivälle.. jonka sitten halusi perua huonon vointinsa takia.
Ja kun kyselin tällä viikolla tilannetta, niin olo oli kuulemma edelleen huono.
Itse haluaisin tavata tämän henkilön ihan real lifessä, jotta osaisin sanoa onko tässä mitään ideaa. Tavallaan siis ihan kivaa ajanvietettä kirjoitella jne, mutta kun pitäisi oikeasti tehdä jotain konkreettista niin perääntyy.
Miten ottaa asia puheeksi hänen kanssaan, auttaako tapaamisen siirtäminen edemmäksi yhtään mitään. Muiden Tinder kokemuksieni perusteella väittäisin että tämä jää pelkäksi kirjekaveriksi ilman toisen näkemistä..
Käske antamaan aika joka onnistuu, mutta et peru mitään mitä olet jo sopinut sen takia. Jos ei tule mitään tai peruuttaa taas viime tingassa tiedät että vain huomiota hakemassa tai ei kiinnosta riittävästiMiksi tällainen tapaus sitten antaa osoitteensa ja edelleen jatkaa kirjoittelua siihen sävyyn että kertoo kun on siinä kunnossa..
Kyl se masentuneilla on näin, että ei sitä vaan niin vaan lähetä treffeille. Maailma saattaa olla musta ja säät ei paljoa auta että tapaisi uusia ihmisiä jotka vaativat voimia.Miksi tällainen tapaus sitten antaa osoitteensa ja edelleen jatkaa kirjoittelua siihen sävyyn että kertoo kun on siinä kunnossa..
Se tosiaan voi vaatia masentuneelta aika kovia henkisiä ponnistuksia. Itselle järkättiin sokkotreffit noin vuosi sitten. Olin siihen aikaan aika pahassa jamassa masennuksen kanssa. Sain kyllä lopulta mentyä treffeille, mutta vaati kyllä aivan jäätävää tsemppausta. Helpointa olis ollut ehkä kieltäytyä, mutta sekin oli jostain syystä jotenkin vaikeaa.Miksi tällainen tapaus sitten antaa osoitteensa ja edelleen jatkaa kirjoittelua siihen sävyyn että kertoo kun on siinä kunnossa..
Joo tossa voi olla ihan tekosyykin taustalla. Itseasiassa eniten vituttaa nämä ihmiset, jotka käyttää masennusta jonain maagisena taikasanana päästäkseen helpommalla. Ehkä pahin vitutus koskaan tuli silloin kun Trump valittiin presidentiksi ja jopa Euroopassa jotkut haki saikkua kun masentaa.Juteltiin tänään ensin niitä näitä, no kyselin sitten että pitäisikö niiden peruttujen treffien uutta ajankohtaa miettiä;
Muija; Joo sori ei onnistukaan oon löytänyt jonkun toisen, sori en halunnut sulle mitään pahaa
Musta tuntuu että tää oli nyt joku paniikissa koottu selitys mutta tiedä näistä..
Tai sitten puhui totta ja yritti pitää mua vaan varasijalla jota en haluais uskoa