Masennus

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
134
Täytyy muuten sanoa että tässä ketissä itselle tullut kyllä tuo sivuoire että alakerta toimii liiankin aktiivisesti :D
Tuo on oikeasti sen verran tärkeä seikka, että melkein pitäisin sitten kyseisestä lääkkeestä kiinni, jos ei ilmene pahoja sivuoireita :)(tietty vaikeahan sitä on sanoa, jos on kuuri vasta alussa), yleensähän nuo lääkkeet vaikuttavat juuri päinvastaisesti, koskee siis ihan ssri mömmöjäkin.

Itsekin muistan, kun joskus nuorena zoloft marinadissa havahduin siihen, ettei viisari ollut värähtänyt yli viikkoon, vaikka opiskelin sairaanhoito-oppilaitoksessa ja ympärillä pyöri juuri lukiosta valmistuneita ratakireitä blondeja. Eräs vanha kaveri kertoi aikoinaan vetäneensä cipralex kuurinsa vessanpöntöstä alas, kun ei ollut nalli palanut edes jossain "once in a lifetime kaksi naista yhdellä kertaa" tilanteessa.

Tietty tuo halujen katoaminen voi olla hetkellisesti ihan terapeuttistakin, jos elää yksin tai paskassa suhteessa; mutta se saattaa kostautua jos se flaksi vaikka kerran vuodessa osuukin kohdalle.

Itsellä tuo lääkitys oli aikoinaan paniikkihäiriöön, nyt myöhemmin järjellä ajateltuna ei kyllä ole mielestäni mitään järkeä syödä "estolääkityksenä" jatkuvaa/elinikäistä ssri kuuria, kun yksi rauhoittava taskun pohjalla tilanteen vaatiessa ajaa saman asian paljon vähemmällä haitalla. Eikä tarvitse huolehtia tunne-elämän latistumisesta, impotenssista nyt puhumattakaan. Tämä järjettömyys on muuten nykyään paniikkihäiriön käypä hoito suositus!

Venlafaksiinia ei käsittääkseni suositella kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, se voi kiihdyttävänä pahentaa/aiheuttaa maanisia viboja.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 593
no en tiedä kaipa sitä pidättäytyy ketissä sitten. Tuo risperdonin haitat vaan on itselle aika pelokkaat kun aina vähä pelottanut ottaa muuta lääkettä kuin antibiotti/burana..
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 593
Mut eikös tuo ketipinor ja risperdon oo aika samoja droppeja siis niinkuin tässä käytykkin jo lävitte? pelottaa vaan ku huomenna 7.00 pitäs töissä olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Mut eikös tuo ketipinor ja risperdon oo aika samoja droppeja siis niinkuin tässä käytykkin jo lävitte? pelottaa vaan ku huomenna 7.00 pitäs töissä olla.
On ne molemmat Epätyypillisiä antipsykooteja. Jos annos pysyy suurin piirtein samana, niin ei varmaan siitä Risperidonistakaan mitään haittaa tule. On olemassa myös jotain vanhempia lääkkeitä, mutta noissa epätyypillisissä on kai vähiten haittavaikutuksia.

Jos on sitä kaksisuuntaista mielialaa, niin ilmeisesti tuo lääke (Keti tai Rispe) sitten vaikuttaa niin että maniaa tai hypomaniaa ei tulisi ja senkin kai myös että ei tulisi masennusta. Elikkä mieliala pysyisi vakaampana? Pitäisi nuo ihan turvallisia lääkkeitä olla.

Antipsykoottiset lääkkeet – Wikipedia
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 593
On ne molemmat Epätyypillisiä antipsykooteja. Jos annos pysyy suurin piirtein samana, niin ei varmaan siitä Risperidonistakaan mitään haittaa tule. On olemassa myös jotain vanhempia lääkkeitä, mutta noissa epätyypillisissä on kai vähiten haittavaikutuksia.

Jos on sitä kaksisuuntaista mielialaa, niin ilmeisesti tuo lääke (Keti tai Rispe) sitten vaikuttaa niin että maniaa tai hypomaniaa ei tulisi ja senkin kai myös että ei tulisi masennusta. Elikkä mieliala pysyisi vakaampana? Pitäisi nuo ihan turvallisia lääkkeitä olla.

Antipsykoottiset lääkkeet – Wikipedia
Täytyy tuo 0,5mg nyt vain aloittaa kun 20 kpl risperdonii määrättiin. Toivottavasti nyt aamulla herää eikä ole kuollut perskutti. Tässä vaan itsellä sellainen ahdistus lähes kokoajan että tuntuu että joku kuristaa.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 593
mutta siis sitä en käsitä miks ihmiset sanoo tosta ketipinoorista että se tappaa se tuhoo aivot viikoissa jne jopa joku mulle täällä laittoi yv:n et älä ihmees käytä blabla.. ekat kaks viikkoahan se on totuttelua ja yhtä helvettiä mut sitten se tasaantuu kyllä. Toki toi risperidon on vähän riskilääke itselle jos tulee silmiin jotain ongelmia =/

Voi perse huomasin just ku ketipinorin otin että noi paskathan on mennyt 01/2017 exp date vanhaksi.. toivottavasti noista ei nyt tule mtn oireita..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Täytyy tuo 0,5mg nyt vain aloittaa kun 20 kpl risperdonii määrättiin. Toivottavasti nyt aamulla herää eikä ole kuollut perskutti. Tässä vaan itsellä sellainen ahdistus lähes kokoajan että tuntuu että joku kuristaa.
Pitäisi herätä ihan normaalisti kun tuo 0,5mg on aika mietoa. Itse otin kanssa 1.5mg risperidon + 7.5mg mirtazapin ja nukuttaa ihan sopivasti.

Tänään otin aamusta 25mg ketipinor ja 14 aikoihin toisen 25mg ketipinorin. Luultavasti tuosta lääkkeestä oli jotain hyötyä. On niin pieni annos että ei vielä nukuta ainakaan minua yhtään.

Varmaan muutamassa päivässä osaa jo vähän sanoa että vaikuttaako se Risperidon? Voi olla niinkin että ei huomaa oikein mitään eroa. Ei pitäisi vaikuttaa silmiinkään mitenkään.

Pitäisi hakea apteekista niitä 200mg ketipinoria myös. Se jo tuntuu sitten vähän enemmän ja varmaan vaatii tosiaan totuttelua ja voi olla vaikea herätä aamulla? En tiedä sitten mitä ne aivot tykkää, mutta täytyy ainakin kokeilla että olisiko lääkkeestä apua. Varsinkin jos sattuisi olemaan jotain psykoottista häröä, niin antipsykootti taitaa olla ihan hyvä lääke silloin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
No niin. Nyt on saatu psykoosista vähän lisää luonteenkuvaa. Selitin siis täällä sunnuntaina tapauksen, jossa skitsofreniaa sairastava mutsi oli epäillyt skitsofreniaa myös sairastavan exänsä olevan kuollut. Asia tarkistettiin soittaen tähän ja riemunkiitoksen asian pohjalta leiskuivat.

Myöhemmin selvisi, että päivänä oli hänellä sattunut muutakin sekoilua. Siitä sen enempää.

Nyt sitten tuli taas soitto sairaalan numerosta, jossa mutsi oli huolissaan, etteikö kuulemma kuukauteen ole saannut mitään yhteyksiä minuun ja halusi tietää missä oleilen. Oli siis täysin unohtunut tuo episodi sunnuntailta, jonka kertasin vaihe vaiheelta. Niin ei kuulemma ollut käynnyt.
Exä kuulemma piilottelee hoitokodissa rikkollista, eikä mahdollisesti ole elossa, vaan tämä "piiloteltava" on ehkä tappanut hänet ja tekeytyy exäksi. Tai sitten se exä on paennut Tukholmaan tai Tallinaan, muttei minun pitäisi olla tämän vale-exän kanssa missään tekemisissä.
Olinpa kuulemma ikävä, kun en viitsinyt enää tältä päivältä soittaa hänelle takaisin "Etkö sinä tuon enempää välitä?", äänen paino oli asiallinen, ei sammalteleva, sisältö taas perustuu varmaan lääkkeiden vaihdokseen, joka ei pure nyt yhtään.

Olisipa mielenkiintoista tietää, onko tuon sunnuntain tietämyksen pohjalla aitoa dementtiia, vai onko jotain vahvasti tuolta päivältä torjuttu ja siten myös sen päivän soittonsa. Eli oliko muistamattuus aitoa, vaiko rakenteellista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
No niin. Nyt on saatu psykoosista vähän lisää luonteenkuvaa. Selitin siis täällä sunnuntaina tapauksen, jossa skitsofreniaa sairastava mutsi oli epäillyt skitsofreniaa myös sairastavan exänsä olevan kuollut. Asia tarkistettiin soittaen tähän ja riemunkiitoksen asian pohjalta leiskuivat.

Myöhemmin selvisi, että päivänä oli hänellä sattunut muutakin sekoilua. Siitä sen enempää.

Nyt sitten tuli taas soitto sairaalan numerosta, jossa mutsi oli huolissaan, etteikö kuulemma kuukauteen ole saannut mitään yhteyksiä minuun ja halusi tietää missä oleilen. Oli siis täysin unohtunut tuo episodi sunnuntailta, jonka kertasin vaihe vaiheelta. Niin ei kuulemma ollut käynnyt.
Exä kuulemma piilottelee hoitokodissa rikkollista, eikä mahdollisesti ole elossa, vaan tämä "piiloteltava" on ehkä tappanut hänet ja tekeytyy exäksi. Tai sitten se exä on paennut Tukholmaan tai Tallinaan, muttei minun pitäisi olla tämän vale-exän kanssa missään tekemisissä.
Olinpa kuulemma ikävä, kun en viitsinyt enää tältä päivältä soittaa hänelle takaisin "Etkö sinä tuon enempää välitä?", äänen paino oli asiallinen, ei sammalteleva, sisältö taas perustuu varmaan lääkkeiden vaihdokseen, joka ei pure nyt yhtään.

Olisipa mielenkiintoista tietää, onko tuon sunnuntain tietämyksen pohjalla aitoa dementtiia, vai onko jotain vahvasti tuolta päivältä torjuttu ja siten myös sen päivän soittonsa. Eli oliko muistamattuus aitoa, vaiko rakenteellista.
Skitsofreniassa varmaan niin vahvasti luulee niin että exä olisi (skitsofrenian takia) kuollut. Sitten kehittää tuollaisen uuden skenaarion jossa hoitokodissa olisi tappaja joka on vain tekeytynyt exäksi ja kaikki sen uskoo. Eli siis exä olisi edelleen kuollut, joku vain huijaa kaikkia että exä olisikin elossa?
En tiedä mutta skitsofrenia lääke ei ole varmaan kunnolla vaikuttanut tai lääke ottamatta. En toki skitsofreniaa sairastavia tunnekaan itse.

Luulen että psykoottisessa masennuksessakin masentunut kuvittelee harhaluuloisena masentuneita ja negatiivisia ajatuksia. Ei kumminkaan niin hullunkurisia ajatuksia kuin vakavammassa skitsofreniassa. Masentunut voi myös pitää itseään syyllisenä johonkin tai ajatella muista ihan syyttä suotta negatiivisia ajatuksia. Todellisuudentaju olisi siis vähän vinksahtanut? Saattaa olla myös kiihtynyt olotila sen sekavan puheen lisäksi?
Harhaluulot ovat harvoin yhtä mahdottomia tai kummallisia kuin skitsofrenian kirjon sairauksissa, eli kokemuksia telepatiasta, satunnaisten asioiden liittymisestä itseensä tai tunnetta siitä, että joku toinen hallitsee henkilön mieltä.[5]
Psykoottinen masennus – Wikipedia
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Skitsofreniassa varmaan niin vahvasti luulee niin että exä olisi (skitsofrenian takia) kuollut.
Mainitsipa tosiaan sekä sunnuntaina että nyt sen, ettei exä ole puoleen vuoteen soittanut (saattoi olla tämä "puolivuotta yhtä kuin tämä "yli kuukauden" aika"). Tappajahan voi olla tosiaan mistä vaan. Niin televisiosta, muiden potilaiden puheesta tai vaikkapa kys.hoitokodissa joku henkirikoksen tekijä.

Minä tosin annoin hänelle exän antaman numeron sunnuntaina, kun exä itse käski ilmoittaa hänen soittavansa siihen... Tosin, mutsi on maininnut, että potilaspuhelimesta saavat vain rajallisesti soittaa.

Toivottavasti ei sentään keksi ainakaan lähettellä Exälle tai mulle poliisivoimia, jos mielikuvitusuhka on päällä. Sehän tässä vähän jopa stressaa. Hänen soittopäivänsä on sovittu sunnuntaille, enkä todellakaan voi olla ympäri viikon tavoitettavissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Mainitsipa tosiaan sekä sunnuntaina että nyt sen, ettei exä ole puoleen vuoteen soittanut (saattoi olla tämä "puolivuotta yhtä kuin tämä "yli kuukauden" aika"). Tappajahan voi olla tosiaan mistä vaan. Niin televisiosta, muiden potilaiden puheesta tai vaikkapa kys.hoitokodissa joku henkirikoksen tekijä.

Minä tosin annoin hänelle exän antaman numeron sunnuntaina, kun exä itse käski ilmoittaa hänen soittavansa siihen... Tosin, mutsi on maininnut, että potilaspuhelimesta saavat vain rajallisesti soittaa.

Toivottavasti ei sentään keksi ainakaan lähettellä Exälle tai mulle poliisivoimia, jos mielikuvitusuhka on päällä. Sehän tässä vähän jopa stressaa. Hänen soittopäivänsä on sovittu sunnuntaille, enkä todellakaan voi olla ympäri viikon tavoitettavissa.
Jos mutsi on vain huolissaan siitä exästä, kun ei ole ollut pitkään aikaan tekemisissä. Kai tuo tuosta selviää kun saavat soiteltua.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 593
Mulla ainakin ketipinor tasaa tuota että kuvittelen kaikkea tapahtuvan ja ennustan pelkoa jne.. nyt uskaltaa jopa haistattaa vitut kiusaajille :)
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 593
@jm82 onko kokemusta et uskallanko syödä loput ketipinorit loppuu 23 kpl jäljel ja sillo vast tapaaminen psykiatril et sais uuden reseptin. Kun tos ketissä menny exp date umpee 01/2017 :( prkl ku huomanutkaa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Mulla ainakin ketipinor tasaa tuota että kuvittelen kaikkea tapahtuvan ja ennustan pelkoa jne.. nyt uskaltaa jopa haistattaa vitut kiusaajille :)
Mulla luultavasti juuri sama juttu. Vaikea toki kuvailla että miten se lääke on vaikuttanut, mutta suurin piirtein samoin.

@jm82 onko kokemusta et uskallanko syödä loput ketipinorit loppuu 23 kpl jäljel ja sillo vast tapaaminen psykiatril et sais uuden reseptin. Kun tos ketissä menny exp date umpee 01/2017 :( prkl ku huomanutkaa..
Minulla ei ole mennyt lääkkeitä vielä vanhaksi, mutta itse tohtisin silti syödä nuo lääkkeet. Onneksi vain 5kk mennyt vanhaksi, niin ei sen enempää. Kai siinä joku turva-aika silti olisi, että lääkkeet ei ole vielä myrkyllisiä :) Mulla näyttää olevan ketipinorissa 02/2020, kun on ihan uusi paketti.

Itse oon käyttänyt vanhoja Opamoxia ja oli niissä vielä tehoa ja ei kumminkaan tullut oireita vanhoista lääkkeistä. En muista oliko vuoden vai kaksi liian vanhoja.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 593
Mulla luultavasti juuri sama juttu. Vaikea toki kuvailla että miten se lääke on vaikuttanut, mutta suurin piirtein samoin.


Minulla ei ole mennyt lääkkeitä vielä vanhaksi, mutta itse tohtisin silti syödä nuo lääkkeet. Onneksi vain 5kk mennyt vanhaksi, niin ei sen enempää. Kai siinä joku turva-aika silti olisi, että lääkkeet ei ole vielä myrkyllisiä :) Mulla näyttää olevan ketipinorissa 02/2020, kun on ihan uusi paketti.

Itse oon käyttänyt vanhoja Opamoxia ja oli niissä vielä tehoa ja ei kumminkaan tullut oireita vanhoista lääkkeistä. En muista oliko vuoden vai kaksi liian vanhoja.
Juu ei oo tullu itelekkää oireita. Mut ei ilmankaa viitsi olla. Nyt ketit+psykiatri käynnit ja alkais pikku hiljaa loksahteleen paikoilleen :) rispereonii en oo vaa uskaltanu ottaa ku pelottaa iha helvetisti kyseinen lääke :( vaikka netissä lukee että olis lähes sama ku ketipinor
:dead:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Juu ei oo tullu itelekkää oireita. Mut ei ilmankaa viitsi olla. Nyt ketit+psykiatri käynnit ja alkais pikku hiljaa loksahteleen paikoilleen :) rispereonii en oo vaa uskaltanu ottaa ku pelottaa iha helvetisti kyseinen lääke :( vaikka netissä lukee että olis lähes sama ku ketipinor
:dead:
Kyllä se auttaa kummasti jos sattuu saamaan hyvät lääkkeet jotka tehoaa. Katsoin että sitä pienintä 0.5mg risperidon tablettia ei saa puolitettua, paitsi voi sen varmaan jollain puukolla puolittaa? Olisi sitten vain miedompaa ja olisi helpompi aloittaa. Aluksihan lääke voi vähän tuntua, mutta päivässä siihen jo pitäisi tottua. Itse aloitin puolikkaalla 1mg tabletilla, vaikka olisi kokonaisellakin saanut aloittaa. En enää yhtään muista että oliko jotain aloitus oireita, jos oli niin aika vähäisiä.

Ketipinor meni kyllä alkuun hyvin päähän. Lääkäri sanoi että 8kpl on max ja otin 4kpl, eli 100mg. 200mg sai jo hyvin nukuttua.


Lääkepaketin tarrassa muuten lukee että onko reseptiä vielä jäljellä. "25mg, 1x100, jäljellä 3x100, voim 30.5.19"

Lääkärille ja hoitajalle voi olla myös soittoaika ja silloin saisi puhelimessa tehtyä uuden reseptin. Itse vaihdoin tuon masennuslääkkeen ja pyysin taas ketipinoria. Ja myös Bregabalin lääkettä pyysin, mutta se oli turhan mietoa, että ei hyödyttänyt mitään.

Näköjään tuoltakin saisi reseptin uusittua jollain konstilla:
Request Rejected
 
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
91
Juu ei oo tullu itelekkää oireita. Mut ei ilmankaa viitsi olla. Nyt ketit+psykiatri käynnit ja alkais pikku hiljaa loksahteleen paikoilleen :) rispereonii en oo vaa uskaltanu ottaa ku pelottaa iha helvetisti kyseinen lääke :( vaikka netissä lukee että olis lähes sama ku ketipinor
:dead:
Risperidon on ihan karmee lääke. Mulla meni silmät täysin vituillensa, oli hankaluuksia lukea tekstiä näytöltä ja näkökenttä 'väreili'. Muutenkin tuli sellanen outo epäluonnollinen olo, ja maailmannäkemys jotenkin supistui. Kyllähän tuo söi pahimmat huiput pois ahdistuksesta, mutta aika helvetin kovalla hinnalla.
Ekalla yrittämällä en lopullisesti tuosta eroon päässyt, mut toinen kerta toden sanoi kun sain viimein unta kaaliin ilman tuota paskalääkettä.

Ketipinoria mennyt about sen kaks vuotta. Saas nähdä pääseekö tostakaan eroon ikuna. Jo määrän tiputus 100->75 pidensi nukahtamisaikaa reilusti. Kait sitä tarvii ottaa mirta tilalle tai jottai kun olen saanut tiputettua määrän tarpeeksi alas ja yrittää lopettaa lääke kokonaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
134
Juu ei oo tullu itelekkää oireita. Mut ei ilmankaa viitsi olla. Nyt ketit+psykiatri käynnit ja alkais pikku hiljaa loksahteleen paikoilleen :) rispereonii en oo vaa uskaltanu ottaa ku pelottaa iha helvetisti kyseinen lääke :( vaikka netissä lukee että olis lähes sama ku ketipinor
:dead:
Jos sinulla nyt lääkitys pelaa ja lääkärinajat pyörii, niin ei kai sitä ole pakko ottaa? Turhaan mielestäni sitä kannattaa varmuuden vuoksi nappailla, varsinkin jos ajatuskin lisää jo ahdistusta, sen lääkkeenhän pitäisi auttaa sinua eikä lisätä oireita. Kuitenkin jos töissä ilmeisesti kykenet olemaan, niin eihän tilanne vielä ole kai hälyttävä?

Eri asia on, jos alat olemaan osastokunnossa. Mutta ehkä silloinkin kannattaa miettiä esim. ketipinorin annoksen nostoa, kuin aloittaa joku lääkecombo eri antipsykooteilla. kukaan kun ei oikeasti tiedä, miten nuo yhdistelmät vaikuttavat, kun yksitäistenkin psyykelääkkeiden vaikutusmekanismit ovat pitkälti hämärän peitossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Kait sitä tarvii ottaa mirta tilalle tai jottai kun olen saanut tiputettua määrän tarpeeksi alas ja yrittää lopettaa lääke kokonaan.
Mirtazapin on ihan hyvä lääke nukkumiseen, mutta vähän tekee sellaista zombi oloa koska on kumminkin masennuslääke. Ajattelinkin lopettaa tuon mirtazapinin, koska siihen on lupa ja nyt on enää yksi tabletti jäljellä.

Mulla taas Risperidon lääke ei tehnyt mitään. Harmittavasti lääkäri vain "pakottaa" syömään tuota, mutta en ole kyllä yrittänytkään vaihdattaa lääkettä. 2mg oli se tarvittava määrä, mutta kokeiltiin nostaa 3mg josta sitten otan vain 1.5mg. Nyt keksin vielä puolittaa tuon, eli noin 0.75mg. Saa nähdä mitä tuo pienentäminen sitten tekee.

Pelkkä Risperidon nukuttaa niin huonosti, niin täytyy kai ottaa 25mg ketipinoria lisäksi ja jos ei riitä, niin 50mg.

Mulla Risperidon ei auttanut ahdistukseen, mutta auttoi siihen sekoilevaan oloon hyvin. Ilmeisesti Ketipinor auttaisi paremmin ahdistukseen?

Myös Risperidonin ohjeessa lukee haittavaikutuksena mahdollinen ahdistus. Toki tuo voi olla vain hetkellistäkin ja menee ohi?
Yleiset haittavaikutukset (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 10:stä):
unihäiriöt, ärtyisyys, masennus, ahdistuneisuus, levottomuus
Itse vähensin joskus Ketipinorin 100mg -> 0. Tämä onnistui kun viikon välein pudotti 25mg pois. Eli 100-75-50-25-0. Voi olla että tarvitsee mirtazapinia, pregabalinia tai opamoxia tilalle, jos ei muuten onnistu vähentäminen. Pregabalin ei tee ainakaan zombi oloa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Jos sinulla nyt lääkitys pelaa ja lääkärinajat pyörii, niin ei kai sitä ole pakko ottaa? Turhaan mielestäni sitä kannattaa varmuuden vuoksi nappailla, varsinkin jos ajatuskin lisää jo ahdistusta, sen lääkkeenhän pitäisi auttaa sinua eikä lisätä oireita. Kuitenkin jos töissä ilmeisesti kykenet olemaan, niin eihän tilanne vielä ole kai hälyttävä?

Eri asia on, jos alat olemaan osastokunnossa. Mutta ehkä silloinkin kannattaa miettiä esim. ketipinorin annoksen nostoa, kuin aloittaa joku lääkecombo eri antipsykooteilla. kukaan kun ei oikeasti tiedä, miten nuo yhdistelmät vaikuttavat, kun yksitäistenkin psyykelääkkeiden vaikutusmekanismit ovat pitkälti hämärän peitossa.
Oikeastaan ihan samaa mieltä. Ilmeisesti Ketipinor on ollut ihan hyvä lääke, niin ei ehkä ole järkeä vaihtaa Ketipinoria Risperidoniin? Sanoo vaan lääkärille että tykkäät siitä Ketipinorista? Etkä tohdikaan vaihtaa Risperidoniin?

Mulla itsellä olin lopettanut Ketipinorin ja psykiatri sitten määräsikin Risperidonin siihen tilalle. Vaikka jälkikäteen mietittynä olisi voinut aloittaa sen Ketipinorin uudelleen. Ilmeisesti oli niin paljon häröilyä (liikaa avautumista) vastaanotolla, että Risperidon tai joku oli vain pakko määrätä? Osastolla en ole silti koskaan ollut. Ja hoitajalle/lääkärille olen osannut itse mennä aina välillä. Luultavasti aika pahassa mallissa täytyy olla, tai ilman sopivia lääkkeitä, jos joutuu osastolle?

Toisaalta avautuminen on ihan hyvä juttu, mutta joku maltti pitäisi pitää siinäkin.

edit:

Jäin noita taas lukemaan ja miettimään että kumpi olisi ollut todennäköisemmin psykoosi vai mania. Eli maniassa levottomuus ja kiihtyneisyys sekä huono arvostelukyky. Toisaalta psykoosissakin voi olla epäluuloinen ja sekava. Jotenkin kääntyisin tuon manian kannalle. Pitää hoitajalta tai lääkäriltä kysyä ja sanoa taas että epäilen mieluummin maniaa (kaksisuuntaista mielialahäiriötä).

Ketipinor
  • Kaksisuuntainen mielialahäiriö: jolloin saatat tuntea itsesi surulliseksi, masentuneisuutta, syyllisyyttä, energian puutetta, ruokahaluttomuutta tai unettomuutta.
  • Mania: jolloin saatat tuntea olosi hyvin jännittyneeksi, riemuisaksi, levottomaksi, innostuneeksi tai yliaktiiviseksi tai arvostelukykysi on huono, jopa niin, että olet vihamielinen tai tuhoisa.
  • Skitsofrenia: jolloin saatat kuulla, nähdä tai tuntea olemattomia (aistiharhat), uskoa asioita, jotka eivät ole totta, tai tuntea itsesi epätavallisen epäluuloiseksi, ahdistuneeksi, sekavaksi, syylliseksi, jännittyneeksi tai masentuneeksi.
Risperidon

  • Skitsofrenia, jonka oireita voivat olla aistiharhat, harhaluuloisuus, epäluuloisuus ja sekavuus.

  • Mania, jonka oireita voivat olla voimakas innokkuus, riemakkuus, kiihtyneisyys, innostuneisuus tai ylitoimeliaisuus. Mania on kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön liittyvä häiriötila.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
134
Mulla itsellä olin lopettanut Ketipinorin ja psykiatri sitten määräsikin Risperidonin siihen tilalle. Vaikka jälkikäteen mietittynä olisi voinut aloittaa sen Ketipinorin uudelleen. Ilmeisesti oli niin paljon häröilyä (liikaa avautumista) vastaanotolla, että Risperidon tai joku oli vain pakko määrätä? Osastolla en ole silti koskaan ollut. Ja hoitajalle/lääkärille olen osannut itse mennä aina välillä. Luultavasti aika pahassa mallissa täytyy olla, tai ilman sopivia lääkkeitä, jos joutuu osastolle?

Toisaalta avautuminen on ihan hyvä juttu, mutta joku maltti pitäisi pitää siinäkin.
Useimmat psykiatrit kyllä ainakin oman kokemukseni mukaan ihan mielellään vaihtavat noita lääkkeitä, että paras hoitovaste löytyy. Kunhan ei ala mitään mustalla listalla olevia valmisteita (xanor) tai täysin luomuna ilman lääkkeitä olemista toivomaan, niin uskon että onnistuu. Tietty riippuu lääkäristä. Avautuminen kyllä tekee yleensä hyvää, mutta kannattaa miettiä missä/miten sen tekee. liika tohtorille avautuminen saattaa johtaa kovimpiin diagnooseihin/hankalan potilaan leimaan; näissä asioissa parempi paikka on mielestäni erilaiset vertaistukiryhmät (joko livenä tai internetissä). Niistä saattaa saada muitakin hyödyllisiä neuvoja/näkökulmia, mitä terveydenhoitopuoli ei joko osaa tai halua antaa.

Tuo, että onko 2-suuntainen vai skitsofrenia voi valitettavasti olla loputon suo rämpiä. Enemmän se koskettaa tiettyjä psykiatrian vanhoja premissejä (ns. Kraepelin sairausluokitus), kuin että mitä kannattaa tehdä toipumisen eteen. Nykyään osahan väittää, että noita tiloja ei kannata jakaa kahtia, vaan että kyseessä on saman sairauden eri ilmenemismuodot. Se on vähän kuin ahdistuksen ja masennuksen erottaminen, nuo ovat niin päällekkäisiä olotiloja ja oireet menevät ristiin, että vaikea on tehdä eroa mitenkään mielekkäästi. Mitä sinulla lukee esim. tuolla omakanta.fi:ssa? Jos se virallinen luokitus askarruttaa, niin eikö sen pitäisi tuolta näkyä?

Tosin normaaleissa sosiaalisissa tilanteissa kannattaa aina kertoa olevansa maanis-depressiivinen skitsofreenikon sijaan, jos MT-häiriö tulee ilmi. skitsofrenia herättää pelkoa ja epäluuloisuutta, 2-suuntaisella taas on nykyään jopa romantinen maine, se on nerojen ja taiteilijoiden sairaus. Pääsee helpommin petipuuhiinkin, kuin muistuttaa enemmän Kobainia kuin Stalinia :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Useimmat psykiatrit kyllä ainakin oman kokemukseni mukaan ihan mielellään vaihtavat noita lääkkeitä, että paras hoitovaste löytyy. Kunhan ei ala mitään mustalla listalla olevia valmisteita (xanor) tai täysin luomuna ilman lääkkeitä olemista toivomaan, niin uskon että onnistuu. Tietty riippuu lääkäristä. Avautuminen kyllä tekee yleensä hyvää, mutta kannattaa miettiä missä/miten sen tekee. liika tohtorille avautuminen saattaa johtaa kovimpiin diagnooseihin/hankalan potilaan leimaan; näissä asioissa parempi paikka on mielestäni erilaiset vertaistukiryhmät (joko livenä tai internetissä). Niistä saattaa saada muitakin hyödyllisiä neuvoja/näkökulmia, mitä terveydenhoitopuoli ei joko osaa tai halua antaa.

Tuo, että onko 2-suuntainen vai skitsofrenia voi valitettavasti olla loputon suo rämpiä. Enemmän se koskettaa tiettyjä psykiatrian vanhoja premissejä (ns. Kraepelin sairausluokitus), kuin että mitä kannattaa tehdä toipumisen eteen. Nykyään osahan väittää, että noita tiloja ei kannata jakaa kahtia, vaan että kyseessä on saman sairauden eri ilmenemismuodot. Se on vähän kuin ahdistuksen ja masennuksen erottaminen, nuo ovat niin päällekkäisiä olotiloja ja oireet menevät ristiin, että vaikea on tehdä eroa mitenkään mielekkäästi. Mitä sinulla lukee esim. tuolla omakanta.fi:ssa? Jos se virallinen luokitus askarruttaa, niin eikö sen pitäisi tuolta näkyä?

Tosin normaaleissa sosiaalisissa tilanteissa kannattaa aina kertoa olevansa maanis-depressiivinen skitsofreenikon sijaan, jos MT-häiriö tulee ilmi. skitsofrenia herättää pelkoa ja epäluuloisuutta, 2-suuntaisella taas on nykyään jopa romantinen maine, se on nerojen ja taiteilijoiden sairaus. Pääsee helpommin petipuuhiinkin, kuin muistuttaa enemmän Kobainia kuin Stalinia :)
Ilmeisesti omakanta on jäänyt päivittämättä, kun siellä on keksivaikea masennustila.
"27.10.2015 F32.10 Keskivaikea masennustila ilman somaattista oireyhtymää"
Tammikuussa diagnoosia kumminkin kiristettiin, että pääsin vakuutusyhtiön kautta kuntoutustuelle. Tuo se mielestäni on. F32.2 Vaikea masennustila ilman psykoottisia oireita

Eli tuo diagnoosi on juuri hyvä kun siinä on pelkkä masennus vain. Ne muut oireet on olleet onneksi niin pieniä, että ei ole "kaikkein rankinta" koodia laitettu "F32.3 Vaikea, psykoottinen masennustila".

Tuo on kyllä helpottava tiedostaa, että psykoosi kuin psykoosi = sama juttu. Ei tarvitse sitten miettiä niin tarkasti. Ja sitten sekin että masennus ja ahdistus (paniikki myös), on aika sama juttu. Vaikka masennuslääkettä onkin ollut nyt reilusti, niin silti meinaa välistä ahdistusta pukata ja esim kädet puutua siitä ahdistuksesta ja jännityksestä. Mulla ilmeisesti puree 25mg ketipinor aika hyvin siihen ahdistukseen ja ei ala väsyttämäänkään yhtään, eli ei tunnu siis missään, ahdistus (ja jännitys) vain lähtee pois. Lisäksi se Risperidon taas ei auta ahdistukseen ollenkaan, eikä sitä toki siihen tarkoitukseen ole tehtykään. Täytyy tosiaan lääkärillekin muistaa se sanoa, että Risperidon ei oikein tehoa juuri ahdistukseen, voi olla jopa niin että lisää ahdistusta.

Itse vähän avauduin, kun hoitajalla ja ehkä vaihtuneella lääkärilläkin oli vähän liian hyvä kuva minun voinnista. Sairaseläkettä kun ei kuulemma kovin helpolla edes saa. En nyt sitten risperidonin jälkeen ole avautunutkaan, eikä ole ollut syytäkään.

Mietin että sitä lievää hypomaniaa olisi voinut olla jo ennen masennuslääkettäkin. Ehkä se saattaisi olla syy, siihen päälle sitten ahdistus ja paniikki (= masennus) ja fyysiset vammat jotka haittasi työn tekemistä ja kiristi paljon mielialaa. Työterveyslääkärille siis valitin noista fyysisistä (oikeista) kivuista, mutta eihän se mitään uskonut. Masennuskoodi kirjoitettiin psykiatrisella jossa pääsin vasta hoidettavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 593
Mulla on kaksisuuntainen diagnoosina ja se on ihan oikein kun oireita katsoo ja sitten kun ketit tekee tehtävänsä eli auttaa oikeisiin asioihin. Mulla tuo kaksiosainen aiheuttaa kyllä että hermot saattaa palaa 0-100 hetkessä mut sitä varten on opamox mut sitäkään noi mulkut ei suostu määrää ellei heittäydy hankalaks... Ku eivät tajua ett parempi vetää benzo ku joltai hampaat suuhun onneksi perhe ei ole hylännyt ja lapsi pelkää :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Mä oon yhden purkin saanut Opamoxia. Sitten sain Pregabalinia, joka varmaan alkuun tehosikin (meni päähän).
0-100 hermojen palamiseen on parhaiten auttanut 3*25mg Ketipinor. Jotenkin tuo lääke vähän rauhoittaa oloa? Ketin voi siis ottaa kolmesti päivässä, mutta eri aikoihin. Uusi lääkäri (psykiatri) tuon ohjeen sanoi tai siis kirjoitti reseptiin. Yöksi voi sitten ottaa 25-100mg tai 200mg.

Suht hyvä lääke on minustakin tuo Ketipinor ja suht halpaa myös. Oikeastaan riittää ihan yksikin 25mg tabletti päivällä. Yöllä en ole ottanut vielä Ketipinoria, eli pelkästään päivällä vaan. 1.5mg Risperidon menee sitten yöksi (tai puolitin nyt 0.75mg). Toki Ketin voi myös illallakin ottaa, kun vaan Risperidonit ensin loppuu, melkein täysi paketti vielä jäljellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 593
Mä oon yhden purkin saanut Opamoxia. Sitten sain Pregabalinia, joka varmaan alkuun tehosikin (meni päähän).
0-100 hermojen palamiseen on parhaiten auttanut 3*25mg Ketipinor. Jotenkin tuo lääke vähän rauhoittaa oloa? Ketin voi siis ottaa kolmesti päivässä, mutta eri aikoihin. Uusi lääkäri (psykiatri) tuon ohjeen sanoi tai siis kirjoitti reseptiin. Yöksi voi sitten ottaa 25-100mg tai 200mg.

Suht hyvä lääke on minustakin tuo Ketipinor ja suht halpaa myös. Oikeastaan riittää ihan yksikin 25mg tabletti päivällä. Yöllä en ole ottanut vielä Ketipinoria, eli pelkästään päivällä vaan. 1.5mg Risperidon menee sitten yöksi (tai puolitin nyt 0.75mg). Toki Ketin voi myös illallakin ottaa, kun vaan Risperidonit ensin loppuu, melkein täysi paketti vielä jäljellä.
Jos otan ketin päivällä niin nukahdan kun tukki. Opamoxii pitää kyllä kinuu. Mulla ei keto auta raivopuuskaan sillo pitää saaha kielen alle opamoxi ja 15sec ja rauhottuu. Kiva et täältä löytyy kohtalon tovereita ni ei ole ainoo ketä painii paskan kanssa.
 
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
91
Mirtazapin on ihan hyvä lääke nukkumiseen, mutta vähän tekee sellaista zombi oloa koska on kumminkin masennuslääke. Ajattelinkin lopettaa tuon mirtazapinin, koska siihen on lupa ja nyt on enää yksi tabletti jäljellä.

Mulla taas Risperidon lääke ei tehnyt mitään. Harmittavasti lääkäri vain "pakottaa" syömään tuota, mutta en ole kyllä yrittänytkään vaihdattaa lääkettä. 2mg oli se tarvittava määrä, mutta kokeiltiin nostaa 3mg josta sitten otan vain 1.5mg. Nyt keksin vielä puolittaa tuon, eli noin 0.75mg. Saa nähdä mitä tuo pienentäminen sitten tekee.

Pelkkä Risperidon nukuttaa niin huonosti, niin täytyy kai ottaa 25mg ketipinoria lisäksi ja jos ei riitä, niin 50mg.

Mulla Risperidon ei auttanut ahdistukseen, mutta auttoi siihen sekoilevaan oloon hyvin. Ilmeisesti Ketipinor auttaisi paremmin ahdistukseen?

Myös Risperidonin ohjeessa lukee haittavaikutuksena mahdollinen ahdistus. Toki tuo voi olla vain hetkellistäkin ja menee ohi?
Mulle Rispe määrättiin psykoottisiin tiloihin, ja epätodelliseen tunteeseen. Kyllähän bentsot ja prebagaliini paremmin ahdistukseen puree mutta kyllä mä Rispestä pientä apua siihenkin sain, vaikkakin lyhytaikaista heti lääkkeen oton jälkeen. Pääasiassa lääke antoi mulle edes hieman fokusta ja piti vainoharhaiset ajatukset suht hyvin aisoissa. Oli siitä (0.5 mg, tuon isompi määrä ei mulle sopinu lainkaan) mulle ketipinorin rinnalla apua nukahtamiseenkin, sai ajatusten loputtoman virran pysähtymään ja sai unen päästä kii. Psykoosilääkehän tuo on mutta kyllä tuota toisinaan määrätään moniin vaivoihin, niin valitettavaa kuin se onkin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Onhan se mieli aika maassa ollu jo vuosia. 7½ vuotta työttömänä (muuten 10 mutta kävin turhat paperit hankkimassa 2½ aikana) alkaa epäilyttämään se että ottaisiko kukaan edes töihin kaveria joka ollu noin kauan työttömänä etenkään kun mitään ihmeempiä ei osaa ja kärsin vielä sosiaalisten tilanteiden pelosta eli mitkään ihmis hommatkaan ei oikein luonnistu.
Tuosta johtuen myös kavereita ei ole eikä tietenkään mitään tyttöystäviä ole ollu.

Ei sentään netissä niin pahana ole (kuten muron ja techin viestimääristä voi päätellä) mutta peleissä useimmiten olen ihan hiljaa, pahinta tämä oli wowissa joka sentään on sosiaalinen peli :D

On sitä tullu myös ihmeteltyä miten ihmeessä meikäläinen jaksaa, peleistä ei hirvemmin enään tyydytystä saa, en mitään taiteellista osaa tehdä (soittaa soittimia, piirtää jne)...

Jokunen vuos sitte joku työterveyslekuri antoi jotakin lääkkeitä tohon sosiaalipaskaan mutta eipä ne tuntunu auttavan ja sitten ennen toista koulureissua kävin jonku aikaa psykiatrin juttusilla mutta eipä siitäkään paljoa hyötyä ollu.

Mutta hei eihän tässä muuten mitään, jos ei ylipainoa lasketa niin muuten olen ihan terve... Harmi vain että tuokin menee hukkaan tässä kärvistellessä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
On sitä tullu myös ihmeteltyä miten ihmeessä meikäläinen jaksaa, peleistä ei hirvemmin enään tyydytystä saa, en mitään taiteellista osaa tehdä (soittaa soittimia, piirtää jne)...
Oletko ajatellut omaavasi ollenkaan tiedonkäsittelijä/pohtija piirteitä? Huomannut, miten kapeaksi menee ympäristö, jossa helposti kuluttaa aikansa kaiken ajatuksen kanssa.

Jotkut sanovat että "ajattelen likaa/on liikaa aikaa ajatteluun", mutta se justiinsa on se, minkä uskon vastikkeeksi näiden muiden saavan "sosiaalisista peleistään". No, joku saa samat ajatuksen ja tunne-elämän taas varmaan elokuvista, toinen peleistä. Ristisanojen täyttäminen voi olla "tapa kokea haaste ja voittaa"...

Mitä sanoisi normikuvioista, nämäkin "kaljakaverit/tuntee tenniskerhon kautta"-työpaikkansa saavat korvataan myöhemmin kehityksessä robotin. Moni "rakkaus" on kulissi, ja kulisseista on vielä vaikeampa löytää ilonpilkahdusta kuin vaikkapa tyhjäntoimittajan virassa. Tässä voi sentään löytää ne korvikkeet, joihin aitokaava ei pysty (tai ehkä niin ei vain ole tarpeen).

Jos ennen olin 5% tyytyväinen, niin nyt kun en edes "rakentele mitään suurempia tulevaisuushankkeita itseni ja omaisuuden, tai perhekuvioiden parissa", olen ainakin 70% tyytyväinen. Omien mielteiden ohi tuntuu menevän esim. Tampereen raitiotien rakennuksen edistyminen, näin kaakkois-suomalaisena. Kun se sitten on valmis, olen 33 eikä haitta vaan toivoisin tapahtuvan nopeasti. Ehkä muut elävät nuo vaiheet vaikka jonkun asuntolainan etapin kuittaamisen odotuksessa.
Eikä minua ainakaan ole kyllä kiinnostanut lapsena, mikä minusta tulee isona.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
172
Voisin kutsua omaa mennyttä elämääni pitkään kestäneeksi krooniseksi masennukseksi, mutta se ei antaisi täysin oikeaa kuvaa. Nimittäin minun tapauksessani elämääni kuului pahimmillaan kyllä mustan synkkää masennussumua, jonka lävitse ei näkynyt perhosten lepattelua eikä kuulunut lintusten viserrystä, mutta tuosta jatkuvasta passiivisesta turruttavasta pilvestä siirryttiin välistä hyvin aktiiviseen elävään painajaiseen, jossa ei ollut välistä hetkenkään lepoa. Jatkuvat ahdistuskohtaukset vyöryivät lävitse.
Joko siis oli masennustila päällä tai sitten puhdas kauhu täytti elämän.

Kuvittelin mokanneeni kaikki asiat elämässäni, mukaan lukien välit Jumalan kanssa. Olin nimittäin ollut joskus 13-vuotiaassa uskossa, mutta eksyin tuosta pois. Eli edes uskonto ei voinut minua auttaa. Tuossa "masennuksessa" oli erilaisia kausia, kaikkein vakavin katkaisi yliopisto-opintoni. En kertakaikkisesti pystynyt opiskelemaan enää, jopa sanomalehden lukeminen oli työlästä. Tuon vuoden kohdalla en muista mitä söin ja koska nukuin. Painajainen ei loppunut unen saapuessa, vaan hirvittävät kauhut pääsivät silloin suodattamattomana kimppuun.

Kun vartuin aikuiseksi mukaan tulivat keinotekoiset turruttajat. Koin, että minulla ei ollut välistä muuta mahdollisuutta, kuin tukahduttaa päihteillä esiintulevia ajatuksia. Kun vuosien aikana "masennus" hellitti pystyin myös urheilemaan. Yhdistin usein molemmat: sekä urheilun, että päihteet. Saatoin juosta ja muutenkin urheilla tuntikausia päivän aikana, aloitin oluen juomisen tuon jälkeen. Ei varmaan erikseen tarvitse mainita, että sen viikon putken jälkeen kauhut eivät suinkaan olleet poistuneet vaan palasivat absurdeissa mittasuhteissa. Näin jälkikäteen täytyy ihmetellä, kuinka sydämeni kesti kuolemanpelon täytteiset liskojen yöt. Kun tuosta krapulasta olin selvinnyt, sama rumba alkoi uudestaan, koska minulla oli haavoja, jotka olivat täysin parantumattomia. Oli mahdotonta elää normaalia elämää selvin päin, eivätkä päihteet tuoneet tuohon kuin väliakaisen helpotuksen. Olin peruuttamattomassa umpikujassa.

Sitten, noin 7 kuukautta sitten, ylä-asteiästä kokemani kauhu ja masennus väistyivät pysyvästi. Olin nähnyt aiemmin unen, jossa olin vajoamassa väistämättömästi pimeyteen, sitten Jeesus tuli ja ojensi kätensä minulle. Tartuin siihen ja hän nosti minut pimeydestä valoon. Tuosta unesta huolimatta sekoiluni kesti vielä jonkisen aikaa. Sitten erään pitkän putken jälkeen mietin krapulassa Jeesuksen hyvyyttä. Kiitin häntä siitä, että hän auttaa monia ihmisiä, jotka voivat saada vielä apua. Kuvittelin itse olevani täysin avun ulottumattomissa.

Vähän aikaa tuon jälkeen, kun olin pyöräillyt kotiini, Jumala puhui minulle. Hän halusi ottaa minut takaisin. Itkin holtittomasti ja tunsin Pyhän hengen taas sisälläni. Se Jumalan rakkauden henki, jonka luulin jo menettäneeni ikuisiksi ajoiksi, palasi takaisin. Elämäni palasi kertaheitolla takaisin oikealle radalle. Ei enää kuolemanpelkoa, kauhua, masennusta, painajaisia, tunteettomuutta, vihaa, häpeää. Tilalle tuli lempeys, rauha ja rakkaus. Tätä on jatkunut jo 7 kuukautta ja päivä päivältä elämäni tuntuu muuttuvan vain paremmaksi, koska varmuus tämän kaiken positiivisen pysyvyydestä kasvaa. Koskaan tätä ei tulla minulta ottamaan pois, jos en itse halua kävellä Jeesuksen luota muualle.

Älkää hetkenkään vertaa kuvitelko enää, että olette toivottomia tapauksia, joita ei voi kukaan auttaa. Ulospääsyreitti on olemassa. Olette jo loppuun saakka murrettuja, joten älkää nyt piinatko enää yhtään enempää itseänne ylpeytenne vuoksi. Suostukaa ottamaan vastaan Jeesuksen armo. Hän haluaa poistaa masennuksenne ja tehdä teistä täysin ehjiä, niin, että saatte vihdoin rauhan minun laillani.

"Minä olen elämän leipä. Joka tulee minun luokseni, ei koskaan ole nälissään, ja joka uskoo minuun, ei enää koskaan ole janoissaan....Joh. 6:34

"Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö." Joh 14:27


Tämä ei ole mitään satua, vaan totisinta totta. Jos rukoilette Jeesusta, hänen rakkautensa parantaa teidät satavarmasti. Antakaa Jeesuksen tulla elämäänne. Voitte rukoilla vaikka näin:

Rakas Jeesus, en kestä enää tätä ahdistusta, joka minua vaivaa. Koen, että minulla ei ole minkäänlaista toivoa enää tässä elämässä. Tule Jeesus elämääni, anna syntini anteeksi ja tee minusta ehjä ihminen. Haluan myös tehdä parannuksen, jotta en enää synteihini palaa. Minä uskon, että sinä olet Jumalan poika ja voit tämän tehdä. Amen.

Jos tuon rukouksen rukoilet kaikesta sydämestäsi, kaikki kauhusi, ahdistuksen tunteesi ja mustat ajatuksesi väistyvät ja bonuksena olet matkalla taivaaseen. Saat sydämeesi Pyhän hengen, joka kertoo sinulle, että olet elävän Jumalan lapsi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
50
Muutamia random huomioita, kun tuli lueskeltua ketjua, mun ainoa psyk dg on kyllä raudanhimo...

Jos pää sekoilee, tulisi pyrkiä tasaisuuteen - jos on uneton ja masentunut, pitäisi nukkua. Jos on kolmivuorotyössä ja masentunut, pitäisi lopettaa kolmivuorotyö. Jos on alkoholisti ja masennus, pitäisi lopettaa viinanjuonti. jne..

Lääkityksen kanssa pitäisi pyrkiä samaan, aivot tottuu sitten uuteen välittäjäainetasapainoon ja sillä tasapainolla ja arjen rutinoittamisella sitten tulee hyvää jälkeä aikanaan. Tässä ketjussahan on paljon puhetta erinäisistä haitoista, mutta ei vaikeasti masentunutta tietenkään paneta ja sen hoito nyt on oleellisempaa kuin lääkkeen aiheuttama kiinnostuksen väheneminen - lääkitystä puretaan sitten, kun pää on taas kasassa. Eri lääkkeillä, esim. ketiapiinilla, on myös ihan eri vaikutukset pienillä (25-50mg) ja isommilla (200+) annoksilla, haittavaikutuksetkin ovat erilaisia. Toisten kokemuksiin kannattaa siis suhtautua varauksella, ja omat tuoda esille psyk.hoitsulle.

Välttäkää pääkoppa-asioissa neuvostolääketiedettä harjoittavia yleislääkäreitä - jos käynnin anti tai lääkemääräykset jäi epäselväksi, niin rohkeasti soitatte mielenterveystoimistonne psyk sairaanhoitajalle ja selitätte, että tilanne jäi epäselväksi, niin ne järjestää ajan suomenkieliselle lääkärille. Suomea puhuvan psykiatrin ohjeita kannattanee noudattaa.

Ja sitten vielä - jos heppi ei seiso, niin pyytäkää lekurilta sitä v... viagraa...... Ei heppi sitten ainakaan seiso, kun se pari kertaa on lörpähtänyt tositilanteessa, sen jälkeen usko on mennyt kuin Suomen jalkapallomaajoukkueelta. Nenähän siitä menee tukkoon, niin nasolinia ennen touhua, jos meinaatte ihan pussaillakin eikä ole tukehtumisfetissiä. Oletteko koskaan ihmetelleet miten miesstarat hubissa paukuttaa menemään tuntitolkulla 20v itseään nuorempaa tyttötrioa? Ne vetää kunnon koktailin SSRI+viagraa ennen kuvauksia.. Meisseli pörisee purppuraisena kuin ylikellotettu i7, mutta SSRI:t estää laukeemista :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
@Echi olipa rohkea teksti. Käännekohtasi oli efektillään samanlainen, mutta rakenteeltaan erillainen kuin omani Sigmund Freudin psykoanalyyttinen teoria.

Toinen antoi ohjeistuksen ja toinen avasi taas "lukot" pohtimaan itse ohjeistukset.

Siitä että koet välttämättömäksi levittää sanaasi, ymmärrän kyllä koska toisella foorumilla oli itsellään "psykoanalyyttisen elämän muutoksen"-julistusvaihe.

Edit:Se oli juurikin niin (ja on edelleen niin), että maailma on omassa tietämättömyydessään tekemässä pahaa itselleen.

Sekin omassassi varmaan aikaan hillitsee. Aikaa menee ehkä pari vuotta, kun se tasaantuu. Sen jälkeen voi antaa vaikka sovellettuja käytännölisyyksiä, eikä pelkästään saarnaa.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Eilen taas ea-polilla, vain 10h, onneksi tarjosivat välipalaa etten kuollut nälkään, tunsin että hemot oli 80:ssä kun päästä vippasi vatusti, verta yksi pussi kokeineen, 19pv uudet kokeet, syöpälekurille, vähäsen oli tulehdusarvot koholla, toivottavasti panadol kuuri passaa että saadaan viimeinkin annettua metotres myrkyt 3-4vrk:n ajan.
Välillä positiivinen olo, mutta sitten kun ajattelee sitä "vankilaa" että makaat "terveenä" ilman vatun kipuja 3-4vrk sängyssä ja pissit purkkiin 6h:n välein niin kyllä meinaa tulla äiteetä ikävä, paska homma mutta pitäähän sekin hoitaa.

Viikonloppuja kaikille Ketjulaisille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Eri lääkkeillä, esim. ketiapiinilla, on myös ihan eri vaikutukset pienillä (25-50mg) ja isommilla (200+) annoksilla, haittavaikutuksetkin ovat erilaisia. Toisten kokemuksiin kannattaa siis suhtautua varauksella, ja omat tuoda esille psyk.hoitsulle.

Välttäkää pääkoppa-asioissa neuvostolääketiedettä harjoittavia yleislääkäreitä - jos käynnin anti tai lääkemääräykset jäi epäselväksi, niin rohkeasti soitatte mielenterveystoimistonne psyk sairaanhoitajalle ja selitätte, että tilanne jäi epäselväksi, niin ne järjestää ajan suomenkieliselle lääkärille. Suomea puhuvan psykiatrin ohjeita kannattanee noudattaa.
Tuo on kyllä hyvä että lääkäreiltä löytyy osaamista, ainakin psyk puolen psykiatreilta. Oli mulla myös normaali erikoistunut lääkäri, joka oli hyvä myös. Itse sain aivan alkuun 100-200mg ketipinorin (muistaakseni pahaan unettomuuteen ja reilu 1 kk saikkua) ja Cymbalta SNRI lääkkeen. Cymbalta vain aiheutti sen että ei lauennut enää ollenkaan ja lääkkeen pitikin sen takia vaihtaa toiseen. Venlafaxin SNRI:ssä ei ole samanlaista "vikaa". Lääkäriä tosiaan kannattaa kuunnella ja aika hyvin on saanut tehtyä tarvittavia muutoksia lääkitykseen. Esim ketipinorin lopetus oli itseltä virhe. Luulin että en tarvitse psykoosilääkettä, mutta ei se mennytkään aivan niin. Onneksi lääkkeitä voi myös aloittaa uudelleen jos näkee tarpeelliseksi. Mahdollisista lopetuksista tai haittavaikutuksista kannattaa jutella hoitajan tai lääkärin kanssa. Ainut ongelma on että hoitajahan ei tajua lääkkeistä kovin paljon, eikä vastaa määräyksistä. Kannattaa siis vaikka soittaa soittoajalla suoraan lääkärille ja kysyä siltä.

Itse asiassa tuo ketipinor sai alkuun pään korjaantumaan ja ajatus rupesi kulkemaan paremmin. Sain selvitettyä ristiriitaisia ja vaikeita asioita heti kun heräsin aamulla ja lääke oli tehnyt jotain "outoa" päänupille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Mulle Rispe määrättiin psykoottisiin tiloihin, ja epätodelliseen tunteeseen. Kyllähän bentsot ja prebagaliini paremmin ahdistukseen puree mutta kyllä mä Rispestä pientä apua siihenkin sain, vaikkakin lyhytaikaista heti lääkkeen oton jälkeen. Pääasiassa lääke antoi mulle edes hieman fokusta ja piti vainoharhaiset ajatukset suht hyvin aisoissa. Oli siitä (0.5 mg, tuon isompi määrä ei mulle sopinu lainkaan) mulle ketipinorin rinnalla apua nukahtamiseenkin, sai ajatusten loputtoman virran pysähtymään ja sai unen päästä kii. Psykoosilääkehän tuo on mutta kyllä tuota toisinaan määrätään moniin vaivoihin, niin valitettavaa kuin se onkin.
Mulla Rispe määrättiin luultavasti ajatusten rientoon, tai muuten vaan vähän liian vauhdikkaaseen puheeseen. Täytyisikin kysyä lääkäriltä, jos se muistaisi että miksi lääke määrättiin. Lääkäri ei selittänyt mitään, antoi vain reseptin tammikuussa. Toki hoitaja ja lääkäri ovat kyselleet, että onko lääkkestä ollut apua (on ollut).

Tuolloin lääkärikäynnillä paranin, eikä tuntunut mitään kipuja ja olo oli erittäin hyvä (terve). Mutta ei tuota juttua kauhean pitkään kestänyt, ehkä muutama tunti vain. Samalla kerralla sain 6kk saikkua lisää ja olin siitäkin tyytyväinen.

Rispen ongelma voi minullakin olla se että auttaa ahdistukseen lääkkeen oton jälkeen hetken aikaa. Eli jos otan lääkkeen illalla, niin ei oikein auttaisi ahdistukseen päivällä. Toki lääke jollain lailla helpottaa oloa silti. Huomasin tosiaan että 25mg ketipinor auttaa ahdistukseen, kun lääkkeen ottaa aamusta tai päivällä ja lääke onkin mulla määrätty päiväahdistusta varten ja tarvittaessa myös nukkumiseen. Toki sitä paremmin nukahtaa jos ahdistus vähenee ja olo rentoutuu vähän. Nyt saisin ottaa ketipinoria päivällä 3*25mg ahdistukseen ja yöksi nukkumista varten 200mg.

edit:
Ilmeisesti kaksisuuntaista mielialahäiriötäkin voi olla psykoottista ja ei psykoottista, mutta kumpaankin käy sama lääke.
Kaksisuuntaisen mielialahäiriön lääkehoidossa käytetään ensisijaisesti erilaisia mielialantasaajia sekä psykoosilääkkeitä. Psykoosilääkkeistä saatava hyöty ei edellytä, että sairauden kuva olisi luonteeltaan psykoottinen.
Kaksisuuntainen mielialahäiriö

Joskus taisinkin kinuta lääkäriltä Lamictal tai Lito lääkettä, mutta ei lääkäri luvannut antaa :)
Lääkekäyttö[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Litiumia käytetään ensisijaisesti kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitamiseen.[1] Jos muu hoito ei tehoa, sitä käytetään joskus myös muissa tilanteissa, esimerkiksi vakavan masennuksen, skitsofrenian ja joidenkin lasten psykiatristen häiriöiden hoitoon.[1] Kun hoidetaan mielialahäiriöitä, jollainen kaksisuuntainen häiriökin on, litium alentaa itsemurhariskiä[6]. Tätä hyötyä ei saada millään muulla lääkkeellä.
Litium (lääke) – Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
91
Normisti vedän 75 mg ketiä iltaisin, mut pitääkseni pääni edes jotenkin kasassa alkoholin suurkulutuksen lopettamisen jälkeen jouduin eilen ottaan 125 mg. Ihan hyvät on ny olot :)
Alkoholi on kyllä helppo tie hetken onneen mutta tie ei siihen päätykkään vaan vie rotkon pohjalle jos ei osaa kääntyä ajoissa pois..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Normisti vedän 75 mg ketiä iltaisin, mut pitääkseni pääni edes jotenkin kasassa alkoholin suurkulutuksen lopettamisen jälkeen jouduin eilen ottaan 125 mg. Ihan hyvät on ny olot :)
Alkoholi on kyllä helppo tie hetken onneen mutta tie ei siihen päätykkään vaan vie rotkon pohjalle jos ei osaa kääntyä ajoissa pois..
Mulla oli jotain samaa luokkaa nuo Keti määrät. Nukutti aika hyvin 75-100mg. Mutta joskus sitten heräsi taas keskellä yötä ja pitikin ottaa yhteensä 100+100. Muistaakseni 25mg ja 200mg tabletit on aika halpoja. 200mg on vielä hakematta apteekista. Toki tuon 200mg voisi varmaan puolittaa, vaikka jakouurretta siinä ei olekaan. Saisi ainakin unen ja annos ei olisi liian iso.

Huomasin kanssa että alkoholista tulee tarpeetonta ahdistavaa oloa ja en ole nyt hetkeen juonutkaan yhtään. Lisäksi pään saa vastaavaan väsyneeseen tilaan illalla myös lääkkeillä, niin miksi juoda ollenkaan :) Eikä tule ylimääräisiä liikakilojakaan sen juomisen takia.

Tuossa vielä lainaus kokonaan loppuun. Jossain tapauksessa pelkkä Ketipinor riittäisi. Mulle ne antoikin aivan alkuun pelkän Ketipinor reseptin.
Kaksisuuntaisen mielialahäiriön masennusjaksojen lääkehoito eroaa muiden masennustilojen hoidosta siinä suhteessa, että lääkehoidossa käytetään masennuslääkkeiden asemasta ensi sijassa ketiapiinia, lurasidonia tai mielialantasaajia. Masennuslääkkeitä voidaan käyttää myös kaksisuuntaisen mielialahäiriön masennustilojen hoidossa, mutta tällöin niitä käytetään yhdessä mielialantasaajien tai psykoosilääkkeiden kanssa. Pelkän masennuslääkkeen käyttö saattaa laukaista maniatilan tai tihentää sairausjaksojen esiintymistä.

Kaksisuuntaisen mielialahäiriön kognitiivisessa psykoterapiassa keskeistä on sairauden hallinnan opettelu. Sairaudesta kärsivät voivat taustansa ja elämäntilanteensa mukaan kuitenkin hyötyä myös psykodynaamisesta yksilöterapiasta tai pariterapiasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 593
Normisti vedän 75 mg ketiä iltaisin, mut pitääkseni pääni edes jotenkin kasassa alkoholin suurkulutuksen lopettamisen jälkeen jouduin eilen ottaan 125 mg. Ihan hyvät on ny olot :)
Alkoholi on kyllä helppo tie hetken onneen mutta tie ei siihen päätykkään vaan vie rotkon pohjalle jos ei osaa kääntyä ajoissa pois..
Alkoholi van tuuppaa pahentamaan asioita. Siksi itsekkin vähentänyt kovalla kädellä.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 593
Täytyy kyllä tähän kaksisuuntaiseen sanoa sen verran että kyllä kavereille maistuu ilmaiset mäkkärit ja terde ja nurtsi kaljat. Mutta sitten kun pyydät terdelle juttuseuraksi niin keksitään kaikenmailman tekosyyt ja silti herrat ja leidit päätyy samaan lähibaariin ryyppäämään ja reaktio on että ai mitäs sä täällä yksin... Tekis mieli raivostua vaikka jurria oon ja ketii en oo ottanu ku otan alkoo niin silti tollanen feidaus pistää raivoiksi. No lisää tuoppia koneeseen ja sietokykyy korkeemalle. Vaikka en ole ketii ottanu ni viikon kuuri saanu jo hirveesti järkee päähän että jurris ei riehu vaan ottaa rennosti ja ei välitä vittuakaan et feidarit samas kapakas ja itse lukee uutisii ja jne eikä vattuakan välitä. Toki vertaistuki täällä on ollu mainiota vielä ei ole kukaan heittänyt rekan alle :) kiitos toverit vertais tuki on tärkeetä. Typot tarjoaa lukihäiriö :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Täytyy kyllä tähän kaksisuuntaiseen sanoa sen verran että kyllä kavereille maistuu ilmaiset mäkkärit ja terde ja nurtsi kaljat. Mutta sitten kun pyydät terdelle juttuseuraksi niin keksitään kaikenmailman tekosyyt ja silti herrat ja leidit päätyy samaan lähibaariin ryyppäämään ja reaktio on että ai mitäs sä täällä yksin... Tekis mieli raivostua vaikka jurria oon ja ketii en oo ottanu ku otan alkoo niin silti tollanen feidaus pistää raivoiksi. No lisää tuoppia koneeseen ja sietokykyy korkeemalle. Vaikka en ole ketii ottanu ni viinon kuuri saanu jo hirveesti järkee päähän että jurris ei riehu vaan ottaa rennosti ja ei välitä vittuakaan et feidarit samas kapakas ja itse lukee uutisii ja jne eikä vittuakaa välitä. Toki vertaistuki täällä on ollu mainiota vielä ei ole kukaan heittänyt rekan alle :) kiitos toverit vertais tuki on tärkeetä. Typot tarjoaa lukihäiriö :D
Ns terveet voi olla aika huonoja antamaan vertaistukea tai niitä ei kiinnosta, koska eivät pysty samaistumaan, tai tuntuu liian ahdistavalta jutut? Itsekin olin vielä joskus terve ja nää masennus ja ahdistus jutut oli silloin vielä aivan hukassa, en tiennyt niistä mitään. Paitsi joku vanha exä tekstasi tuntevansa ahdistusta ja jätti, se oli ainut mutta en ymmärtänyt mitä se ahdistus on?

Eilen illalla jätin mirtazapin lääkkeen pois ja tilalle 50mg Ketipinor. Voisi kokeilla 25mg annostakin, voisi jopa riittää sekin, kun nyt nukutti niin sikeästi, enkä yölläkään tainnut herätä. Jos tuo nukkuminen olisi vähän parantumaan päin.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 593
Ns terveet voi olla aika huonoja antamaan vertaistukea tai niitä ei kiinnosta, koska eivät pysty samaistumaan, tai tuntuu liian ahdistavalta jutut? Itsekin olin vielä joskus terve ja nää masennus ja ahdistus jutut oli silloin vielä aivan hukassa, en tiennyt niistä mitään. Paitsi joku vanha exä tekstasi tuntevansa ahdistusta ja jätti, se oli ainut mutta en ymmärtänyt mitä se ahdistus on?

Eilen illalla jätin mirtazapin lääkkeen pois ja tilalle 50mg Ketipinor. Voisi kokeilla 25mg annostakin, voisi jopa riittää sekin, kun nyt nukutti niin sikeästi, enkä yölläkään tainnut herätä. Jos tuo nukkuminen olisi vähän parantumaan päin.
Joo keti on parempi ku mirta. Mirta lihottaaki aikalailla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Joo keti on parempi ku mirta. Mirta lihottaaki aikalailla
Onko sulla muuten käytössä pelkkä Ketipinor, vai onko myös muita lääkkeitä?

Tuosta lukaisin että Ketipinor olisi hyvä:
Akuutti mania
Masennusvaihe sekä
Ylläpitohoito

Toinen mikä näyttäisi monipuoliselta ja hyvältä olisi Olantsapiini. Siinä vain on vaarana painon nousu.

Tuossa mainitaan että Ketipinor olisi oikeastaan paras. Toki tuo annos on aika iso, toivottavasti pienempikin annos riittäisi.
Ketiapiini (300–600 mg/vrk) on osoittautunut tehokkaaksi lääkkeeksi manian ohella myös kaksisuuntaisen mielialahäiriön masennusjaksojen hoidossa, minkä vuoksi sitä tällä hetkellä pidetään tässä suhteessa ensisijaisena lääkkeenä. Olantsapiini yhdessä fluoksetiinin kanssa on kontrolloidussa tutkimuksessa osoittautunut tehokkaaksi lääkkeeksi kaksisuuntaisen mielialahäiriön masennusjaksojen hoidossa tai estossa.
Kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä käytettävät lääkkeet

Jostain kokonaan toisesta jutusta luin että Risperidon olisi tehokkaampi kuin Ketipinor. Mutta tuossa linkissä Risperidon kävisi vain akuuttiin maniaan. Kai se Risperidon olisi sitten tehokkaampi juuri noita psykoottisia juttuja varten. Eli vaikka psykoottinen mania, psykoottinen masennus, skitsofrenia. Luulisi kyllä että Ketipinorilla pärjäisi (paremmin), jos ei mitään erittäin vakavia juttuja ole potilaalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 593
Tuli muuten mieleen että uskaltaako opamoxia ja ketiä ottaa yhdessä ettei tule mitään ongemia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Tuli muuten mieleen että uskaltaako opamoxia ja ketiä ottaa yhdessä ettei tule mitään ongemia?
Kyllä niitä voi ottaa yhdessa samaan aikaan, ei tule niistä mitään. Aika moniakin voi ottaa samaan aikaan. Mutta esim kahta masennuslääkettä ei saa samaan aikaan ottaa. Ketipinor onkin kyllä psykoosilääke. Ja esim Ketipinoria ja Risperidonia voi ottaa samaan aikaan.

Itse otin 50mg ketipinoria ja 0.75mg risperidonia. Aamulla sitten masennuslääke. Saisi kyllä päästä toisesta psykoosilääkkeestä eroon, tuskin on kauhean terveellistä. Opamox ja Keti taas vaituttavat molemmat eri tavalla, eli voi käyttää samaan aikaan. Opamoxia kannattaa käyttää epäsäännöllisesti.


Opamoxia ja alkoholia ei saisi ottaa samaan aikaan. Ketipinoria ja alkoholia ei suositella samaan aikaan, mutta mielestäni mitään ei tapahdu vaikka ottaisikin. Voi olla että nukuttaa enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Kyllä täytyt jättää tuo kaljan lipittely pois. Pahentaa vaan ahdistuksia.. keskittyy vaikka pelaamaan ja katselew netflixii ja ulkoilemaan :)
Itse olen ollut vähän yli viikon kokonaan juomatta :)

Mulla tuo masennus vaikuttaa näkökykyyn, vaikka 375mg venlafaxinia onkin, joka siis parantaa näkökyvyn. Eli jos on tosi tarkka näkö, niin sitten masentaa / ahdistaa / jännittää tosi vähän tai ei ollenkaan :)

Kokeilin myös Escitalopramia, niin samoin sekin vaikuttaa. Eli voisin arvata, että jotenkin vaikuttaa se serotoniinin puute tai joku outo juttu? Serotoniini – Wikipedia

Tuolla oli jotain vinkkejä. Välittäjäaineet ja terveys – serotoniini
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 593
Itse olen ollut vähän yli viikon kokonaan juomatta :)

Mulla tuo masennus vaikuttaa näkökykyyn, vaikka 375mg venlafaxinia onkin, joka siis parantaa näkökyvyn. Eli jos on tosi tarkka näkö, niin sitten masentaa / ahdistaa / jännittää tosi vähän tai ei ollenkaan :)

Kokeilin myös Escitalopramia, niin samoin sekin vaikuttaa. Eli voisin arvata, että jotenkin vaikuttaa se serotoniinin puute tai joku outo juttu? Serotoniini – Wikipedia

Tuolla oli jotain vinkkejä. Välittäjäaineet ja terveys – serotoniini
Mulla ainakin tuo 25mg keti auttanut reagoimiseen jne ja pää pysyy kasassa ja näkee pikkaisen pidemmäs vaikka rillit onkin. Torstaina joutuu kiirastuleen kun joutuu kolmelle lekurille sepisemään..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Mulla ainakin tuo 25mg keti auttanut reagoimiseen jne ja pää pysyy kasassa ja näkee pikkaisen pidemmäs vaikka rillit onkin. Torstaina joutuu kiirastuleen kun joutuu kolmelle lekurille sepisemään..
Itse epäilin vähän laser leikkauksen onnistumista, kun töissäkin jo kuittailtiin, että pitääkö sulle hommata lasit, kun en kerta työkaverin mukaan näe. Leikkaus oli 6 vuotta sitten 2011.

Mikä juttu sulla on kolmelle lekurille? Mulla on ollut vain työterveyslääkäri ja hoitava lääkäri. Kai se menee jos yrittää olla oma itsensä ja yleensä ne varmaan osaa kysellä jotain kysymyksiä. Mitä olet aikonut sepistä?

Tai olihan mulla pelkoja ja paniikkia esim lääkärikäynnillä, mutta ei nyt onneksi enää ole.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 593
Itse epäilin vähän laser leikkauksen onnistumista, kun töissäkin jo kuittailtiin, että pitääkö sulle hommata lasit, kun en kerta työkaverin mukaan näe. Leikkaus oli 6 vuotta sitten 2011.

Mikä juttu sulla on kolmelle lekurille? Mulla on ollut vain työterveyslääkäri ja hoitava lääkäri. Kai se menee jos yrittää olla oma itsensä ja yleensä ne varmaan osaa kysellä jotain kysymyksiä. Mitä olet aikonut sepistä?

Tai olihan mulla pelkoja ja paniikkia esim lääkärikäynnillä, mutta ei nyt onneksi enää ole.
Lääkäri/psykiatri/toiminta terapeutti siis lähinnä pitää kertoo kaikist agresioista ja oireista ja mikä vaivaa.. eli torstaista alkaa nyt pidempi paykiatrinen hoito :)
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Huoh.lauantai 22 bussilla ea polille.keuhkot palasina kurkku kipeä ja kuumetta :( 03 osastolle.heti antibioottia.punasoluja.valkosoluja ja unettomia öitä.keskiviikkona ehkä kotiin ja sytot siirtyy viikolla.vielä nyt crp 49.kyllä se siitä!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 415
Viestejä
4 194 591
Jäsenet
70 729
Uusin jäsen
jukkara

Hinta.fi

Ylös Bottom