Lumilinko

Joo, kiitos viesteistä. Tiedän, että tuo kestää vähintään tunnin, todennnäköisesti kaksi. Mutta on siis mahdollista. Tarve on todennäkösesti 0-2 kertaa vuodessa. Muuta linkoamista on sitten normaalisti. Eli mökille tuo käyttö, jossa ollaan talvisin korkeitaan joka toinen viikon loppu, sydäntalvella 1/4 viikoista.
Teoriassa on mahdollista mutta itse pyytäisin vaikkapa lähiseudulta traktorin omistavalta henkilöltä(jos sellaista löytyy) onnistuisiko tien avaus sen muutaman kerran talveen. Maksaa todennäköisesti joitain kymppejä/talvi.

Jos lingottava tie on tasainen tai asfaltoitu niin siinä tapauksessa voi onnistua työnnettävälläkin lingolla hitaasti mutta muussa tapauksessa menee lähes 100% varmasti nujuamiseksi. Telavetoiset lingot ovat suht matalia ja jäävät sutimaan puuteripöperöön koska terää ei pysty kuitenkaan pitämään lähellä tienpintaa kun tökkii. Kokemusta on.

Minulla oli parikin kappaletta tuollaisia 71cm telalinkoja nykyisessä pihassa kokeilussa ja käsittelyn raskaus ja loppuunsa melko surkea etenemiskyky harvoin avattavilla alueilla sai vaihtamaan pyörävetoiseen. Nykyisellä stattin 8000 -lingolla tuo homma tuntuu lähes juhlalta käsittelyn keveyden takia. Varsinkin se edestakaisin vekslaus on nyt vaivatonta kun ei tarvitse käyttää peruutusvaihdetta. Toki telalinkoakin saa kiskottua käsin mutta melko raskaaksi käy.

Siis tietä lingotaan suht tiuhaankin. Mutta joskus lunta voi tulla yön aikana sen 30-50cm ja pitäisi kotiin päästä. Juu, saan traktorin tilattua mahdollisesti - mutta hinta on pitkälle toistasataa kerta. Ei kymppejä talvi eli ihan eri luvuissa mennään.

Onkohan tällainen mistään kotoisin?
En itse kuvasta erota onko tossa nyt kumia vai kovamuovia toi mikä lumet kerää?
Tossa isona plussana olisi hinta sekä vuoden pitempi takuu ku muissa vastaavissa, eli 3 vuotta.

Meinasin ton alkon akkukäyttöisen ostaa tokmannilta mutta sehän sit kaatui siihen ettei se alennus sitten koskenutkaan lumilinkoja...
Stigaa käväsin liikkeessä katsomassa ja siinä ainakin on niin muovia se lumikauha että kohtaisi meidän sepelitiellä hyvin äkkiä loppunsa...
Kävin vilkaisemassa, kumia oli.
Onkohan tämä laadultaan yhtään verrattavissa alkoon?

Sellanen vielä tuli mieleen et jos näissä mectooleissa on samanlaiset ne akut ku esim bruckessa ni ilmeisesti tähänkin sit sopis brucken akku myös, ovat vissii välillä alennuksissa ok hinnoissa…

Teoriassa on mahdollista mutta itse pyytäisin vaikkapa lähiseudulta traktorin omistavalta henkilöltä(jos sellaista löytyy) onnistuisiko tien avaus sen muutaman kerran talveen. Maksaa todennäköisesti joitain kymppejä/talvi.
Mahdollista. Itse kyllä pyytäisin muutaman kympin per kerta eikä se mikään bisnes silti ole.

Mahdollista. Itse kyllä pyytäisin muutaman kympin per kerta eikä se mikään bisnes silti ole.
Riippuen toki kuinka kaukana/millaisella kalustolla. Meilläpäin (pohjois-karjala) pihan+pihatien avauksen hinta vaihtelee 7-20€/kerta. Tuokin 20€ aiheuttaa jo huoltoaseman kahviossa puhetta ryöstämisestä.

Toki pieni vajaan 8000 asukkaan kunta kyseessä.

Riippuen toki kuinka kaukana/millaisella kalustolla. Meilläpäin (pohjois-karjala) pihan+pihatien avauksen hinta vaihtelee 7-20€/kerta. Tuokin 20€ aiheuttaa jo huoltoaseman kahviossa puhetta ryöstämisestä.

Toki pieni vajaan 8000 asukkaan kunta kyseessä.
Edulliseen hintaanhan on mahdollisuus jos joku ohi kulkevaa tietä auraava urakoitsija poikkeaa samalla avaamassa pienen pihan tien varressa. Sellainen homma luontevasti hinnoitellaan ihan eri tavalla kuin ihan vaan jonkun tuntemattoman mökkiläisen luona erikseen käyminen.

Täällä otetaan 26e/krt 400m tien aurauksesta (sis. alv ja kuitilla). Kotitalousvähennyksen jälkeen ei siitä paljoa jää maksettavaa, kun tuo on mennyt 60% vähennyksellä. Ensi vuonna toki vähennys putoaa huomattavasti. En lähtis tuota 400m pätkää kyllä ajamaan lingolla. Kerran kokeilin vähän alkua ja totesin ettei kyllä viitsi, aivan liian työlästä.

Voiko lumilingolla putsata puista terassia, tollasella sähkökäyttöisellä missä on kumiset ne lumikauhaimet.

Voiko lumilingolla putsata puista terassia, tollasella sähkökäyttöisellä missä on kumiset ne lumikauhaimet.
Voi toki. Olen telalingollakin ajellut terassilta kinokset. Toki äly päässä oltava ja oma vika jos raapii terassin kauhean näköiseksi.

Onnistuu hyvin ainakin tuollaisella akkukäyttöisellä Al-Kolla mikä itselläni on. Ei ole jättänyt mitään jälkiä terassiin ja veikkaan että normaali lumikolakin raapii enemmän kuin nuo kumiset osat.

Ja sitten aiempaan kysymykseesi missä kysyit akkulingon säilyttämisestä ulkona katoksessa. Näin se on mullakin talvet, akun irrotan lataukseen ja säilytykseen sisälle.

Kannattaa tosiaan linkoamisen jälkeen puhdistaa, kuten joku jo aiemmin mainitsi. Itsellä ylimääräinen autoharja, millä putsaan pahimmat pois. Myös silikoniöljyä voi suihkuttaa kerran pari talvessa lingon kitaan ja siihen kumiseen lumikierukkaan, niin ei tartu niin pahasti lumi kiinni.

Tehokkaampi linko sulattaa vähän lunta ja se pitää putsata suht hyvin käytön jälkeen. Muuten heittopyörä jäätyy herkästi jumiin.

Tehokkaampi linko sulattaa vähän lunta ja se pitää putsata suht hyvin käytön jälkeen. Muuten heittopyörä jäätyy herkästi jumiin.
Ja sen vapaa pyöriminen kannattaakin aina varmistaa ennen kuin alkaa koneella pyörittämään. Pyörävetoista linkoa saa linkouksen lopuksi helposti pompotettua paikallaan samalla kun linko pyörii, silloin irtoilee suurin osa lumesta, loppu harjalla.

• Tykkää
Reactions: B12
Itsehän pohdin tuota julan sähkökäyttöistä jonka hinta tippui nyt 199e:stä 119 euroon.
Onko nämä sähkövehkeet tehokkaampia vai tehottomampia kuin akkuvehkeet?

Sen verran tota jo kävin aiemmin katsomassa liikkeessä että ainakin tossa on kuminen se lumikauha eli sepelipihalle ilmeisesti ihan sopiva.

Harmi kyllä että on muovia noi kaikki akku ja sähkövehkeet ettei pysty oikein mitään modauksia tekemään, olis ollut kätevä pistää vaikka eteen jotkut liukkaat korotukset et rullais kevyesti eikä kaapis ihan maahan asti…

... ettei pysty oikein mitään modauksia tekemään, olis ollut kätevä pistää vaikka eteen jotkut liukkaat korotukset et rullais kevyesti eikä kaapis ihan maahan asti…

Onkohan niissä liukupalat sivuilla ruuveilla kuitenkin kiinni?
Minä olen miettinyt josko isoon linkooni laittaisin niiden liukupalojen tilalle pienet pyörät sillä ruuvilla pyörän keskiöstä kiinni. Luistaisi paremmin alkutalvella eikä ehkä tökkisi kaikkiin kohoumiin niin herkästi. Toistaiseksi en ole kokeillut vielä.

Itsehän pohdin tuota julan sähkökäyttöistä jonka hinta tippui nyt 199e:stä 119 euroon.

Noh, satasella saa satasen lingon, ei ole kummoinen laitos, mut ei mee paljoa toistaalta rahaa hukkaankaan..

Onkohan niissä liukupalat sivuilla ruuveilla kuitenkin kiinni?
Minä olen miettinyt josko isoon linkooni laittaisin niiden liukupalojen tilalle pienet pyörät sillä ruuvilla pyörän keskiöstä kiinni. Luistaisi paremmin alkutalvella eikä ehkä tökkisi kaikkiin kohoumiin niin herkästi. Toistaiseksi en ole kokeillut vielä.
Tökkimiseen alkutalvesta ja myöhemminkin auttaa terään kuvan tyyliin asennettu pätkä putkea. Ei toki raavi polannetta samaan malliin mutta mutta yllättävänkin hyvä jos ei ole vielä pahasti tallattu hankea.

Tässä mönkijän lumilevyssä mutta ajatus sama.
20241104_102453_copy_1500x2000.jpg

Sen verran tota jo kävin aiemmin katsomassa liikkeessä että ainakin tossa on kuminen se lumikauha eli sepelipihalle ilmeisesti ihan sopiva.

Harmi kyllä että on muovia noi kaikki akku ja sähkövehkeet ettei pysty oikein mitään modauksia tekemään, olis ollut kätevä pistää vaikka eteen jotkut liukkaat korotukset et rullais kevyesti eikä kaapis ihan maahan asti…
Pienellä, tasaisella pihalla toimii "ihan ok", jos pakkaslunta linkoaa. Suojalumen kanssa tai isommissa kinoksissa saa tosissaan puuhastella ja koneen tehot ei tahdo riittää. Ite ostin tommosen mökille, tarkoitus oli pitää polku ulkohuussille auki. Lahjoitin parin käyttökerran jälkeen naapurille, rivarin etupihaa pitää puhtaana

Pienellä, tasaisella pihalla toimii "ihan ok", jos pakkaslunta linkoaa. Suojalumen kanssa tai isommissa kinoksissa saa tosissaan puuhastella ja koneen tehot ei tahdo riittää. Ite ostin tommosen mökille, tarkoitus oli pitää polku ulkohuussille auki. Lahjoitin parin käyttökerran jälkeen naapurille, rivarin etupihaa pitää puhtaana
Mutta mä kysyin onko noi tehokkaampia ku akkulingot :D

Ja onko sulla siis just toi mectool vai joku muu?
Toi on käsittääkseni aikalailla kopio al-kon lingosta…

Mutta mä kysyin onko noi tehokkaampia ku akkulingot :D

Ja onko sulla siis just toi mectool vai joku muu?
Toi on käsittääkseni aikalailla kopio al-kon lingosta…
Riippuu varmasti mihin akkuvehkeeseen vertaa. Mun mielestä sillä ei ole väliä onko linko akulla vai sähköllä jos se ei sovellu omaan käyttöön. Jatkojohto oli tuossa myös todella epäkäytännöllinen, siihen nähden akulla toimiva on varmasti kätevämpi. Julan vehje kyseessä.

Statistiikka

Viestiketjuista
257 514
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom