Lumilinko

Astalttipihalla linko säädetään alas, epätasaisemmalla pihalla ylemmäs niin kerää vähemmän kiviä jne. Sorapihalla kannattaisi ensin kolata pinta kovaksi ja vasta sitten lingota.

Jos ne pattien kohdat on jäätä hakkaa ne alas. Toki autolla ajaminenkin pakkaa lumen aika tiukkaan.
On soraa, ja en rupea kolaamaan ensin kun siksi ostin ettei tarvitse kolata :D
Patit eivät ole jäätä, vielä, se oli aivan pehmeää lunta mutta toi linko siis tekee ne patit sinne, ei niitä ennestään siinä ollut.
 
Joo linko pomppii helposti tommosella pinnalla joka ei ole pakkaantunut, siksi suositellaan tuota kolausta pari ekaa kertaa ennenkö alkaa lingolla ajelee. Toinen on hinkata tuo autolla kovaksi kun seuraavan kerran sataa pari senttiä lunta. Sitten pitäisi luistaa paremmin.
 
On soraa, ja en rupea kolaamaan ensin kun siksi ostin ettei tarvitse kolata :D
Patit eivät ole jäätä, vielä, se oli aivan pehmeää lunta mutta toi linko siis tekee ne patit sinne, ei niitä ennestään siinä ollut.
Lingolla ei voi korvata kolaa kokonaan, ainakaan sorapihalla.
 
Joo linko pomppii helposti tommosella pinnalla joka ei ole pakkaantunut, siksi suositellaan tuota kolausta pari ekaa kertaa ennenkö alkaa lingolla ajelee. Toinen on hinkata tuo autolla kovaksi kun seuraavan kerran sataa pari senttiä lunta. Sitten pitäisi luistaa paremmin.
Mä olin koko tän talven jo tehnyt kolalla lumitöitä, useita kertoja siis, eipä se sitten näköjään mitään auttanut :(
Ite pohdin voisko siihen kauhan alle asentaa jotain materiaalia tai voidella sitä että liukuis paremmin.
 
Mä olin koko tän talven jo tehnyt kolalla lumitöitä, useita kertoja siis, eipä se sitten näköjään mitään auttanut :(
Ite pohdin voisko siihen kauhan alle asentaa jotain materiaalia tai voidella sitä että liukuis paremmin.
Laske vaan niitä kauhan jalaksia niin että kauha ottaa ylempää lunta niin ei pitäisi soran ja epätasaisuuden haitata.

En näe että olisi tarvetta kolata ensin tai odottaa pakkasia. Tärkeintä on että olisi mahdollisimman vastasatanut lumi jota ei ole vielä tallottu kävellen tai autolla.
 
vihdoinkin rakennusmaailman testi kahdesta lumilingosta :

Lumilingot ovat perinteisesti olleet bensakäyttöisiä. Vuonna 2019 myös pien- ja maatalouskoneiden EURO-päästöluokitukset tiukkenivat. Päästöjen kiristys aiheutti sen, että moni pienkonevalmistaja alkoi panostaa akkukäyttöisiin laitteisiin etenkin pienemmissä teholuokissa.
Moni valmistaja oli ja on yhä vaikeuksissa pienten polttomoottorien päästöjen kanssa. Esimerkiksi vuonna 1908 perustettu alan legenda, Briggs & Stratton, meni konkurssiin heinäkuussa 2020. Pienkonealaa koetellaan siis kovasti.
  • RYOBI RY36SXT45A-140
  • TORO Power Clear E21 60V
Edullinen ja kalliimpi vaihtoehto
Otimme vertailuun kaksi erikokoista ja -hintaista akkukäyttöistä lumilinkoa. Vertailu tehtiin kevättalvella 2022. Paikaksi valikoitui Vierumäen golfkenttä. Paikkahan on erinomainen testata vaikka mitä laitteita – etenkin lumilinkoja – kun golfaaminen on talviunilla. Olot olivat muuten kohdallaan, mutta alueella oli metrin verran lunta. Kumpikaan laitteista ei kyennyt edes aloittamaan testiä. Lunta oli vain yksinkertaisesti liikaa.

Vertailussa oli kaksi hyvin erihintaista laitetta. Ryobi maksaa laturin ja akun kanssa 790 euroa. Toro maksaa ilman akkua ja laturia 960 euroa, sen akku maksaa 470 euroa ja laturi 80 euroa. Paketille tulee hintaa peräti 1 510 euroa eli melkein tuplat verrattuna Ryobiin. Kaksikkoa voi toki löytää eri myyntikanavista edellämainituista hinnoista poikkeavalla hinnoittelulla.

Tässä yhteydessä emme puuttuneet laitteiden toiminta-aikaan, joka on vahvasti yhteydessä käytössä olevien akkujen kokoon. Ryobissa oli vakiona 5 Ah:n akku ja Torossa 7,5 Ah:n akku.

Mittausten mukaan Toro on hieman väkevämpi, mutta toisaalta samaan aikaan Ryobi on kevyempi käsitellä.
Toro on enemmän työkalumainen ja vähän kolhon oloinen. Siinä missä Ryobi alkaa tukehtua raskaammassa lumessa, jaksaa Toro puurtaa sitkeästi. Toisaalta linkoamista Torolla vaikeuttavat pienet pyörät ja kevytkeulaisuus. Toro ei ole myöskään kovin suuntavakaa verrattuna Ryobiin. Toro on myös Ryobia äänekkäämpi ja täristää enemmän.
Ryobin työleveys on 45 senttiä ja Torossa se on 53 senttiä. Molemmat etenevät minuutissa melkein saman matkan, mutta voimakkaamman moottorin ja suuremman työleveyden vuoksi Toro osoittautui tehokkaammaksi kuin Ryobi.
Vaikka Toro on selvästi tehokkaampi kuin Ryobi, voittaa Ryobi huomattavasti paremmalla hintalaatusuhteella ja siksi, että se on Toroa huomattavasti ketterämpi sekä kevyempi käyttää. Lisäksi Ryobilla lienee laajempi valikoima muita työvälineitä, joita voi käyttää samoilla akuilla kuin lumilinkoa.

omakommentti :
huomatkaa että testi tehtiin golfkentällä....
ei siis taloyhtiön pihalla missä olisi voinut olla sepeliä lumen seassa tms, eikä pihamaalla jossa pinnanmuodot ovat erilaiset kuin tasaisella golf kenttällä :D
tyypilliseen tapaan testi oli myös niin lyhyt ettei edes akkujen kestoa mitattu tms.
 
Viimeksi muokattu:
Eli mitä opimme. osta vanha käytetty linko niin on enemmän tehoa ja kestävyyttä.
 
Käyttääkö kukaan mitään suihkutettavia rasvoja tai muuta kierukkaan tai muualle? Että lumi ei tarttuisi kitaan tai heittotorveen.

Sinällään ei ole ongelma, mutta tuli mieleen kun käytön jälkeen puhdistelin linkoa.
 
Käyttääkö kukaan mitään suihkutettavia rasvoja tai muuta kierukkaan tai muualle? Että lumi ei tarttuisi kitaan tai heittotorveen.
Kyllä, erittäin suositeltavaa ruiskutella muutaman kerran talvessa joku teflon- tai silikonispray kuuppaan ja torveen.
 
Talvi on kohta ohi, mutta verkkokauppa.comissa on asiakaspalautuksina monta linkoa niin Statt Avalanche S4000 tuli tilattua. Rimpula tuo varmaan on, mutta ei 315€:lla saa normaalisti mitään. Olen toriakin seuraillut ja joskus menee yksilöitä hyvään hintaan, mutta yleensä kaikista kolhoistakin pyydetään 200-400€. Asiallisempi S8000 maksaa 500€ mikä on myös hyvä alennus verkkokaupassa.

Viimeistään ensi talvena sitten kokemuksia tänne.
 
Talvi on kohta ohi, mutta verkkokauppa.comissa on asiakaspalautuksina monta linkoa niin Statt Avalanche S4000 tuli tilattua. Rimpula tuo varmaan on, mutta ei 315€:lla saa normaalisti mitään. Olen toriakin seuraillut ja joskus menee yksilöitä hyvään hintaan, mutta yleensä kaikista kolhoistakin pyydetään 200-400€. Asiallisempi S8000 maksaa 500€ mikä on myös hyvä alennus verkkokaupassa.

Viimeistään ensi talvena sitten kokemuksia tänne.
Vielä satoi kunnon kerroksen lunta niin tuli testattua tämä Statt Avalanche S4000. Parin päivän lumet oli maassa rli 10-30cm vaihdellen mihin oli kinostanut. Hyvin jaksoi linko mennä hankeen vaikka suvilunta oli yli puolet kidan korkeudesta. Ekalla näin uutena lähti aina käyntiin ja kaikki toimi kuten pitääkin. Laite on vielä aika kevyt käsin kiskottavaksikin jos ei jaksa vekslata vaihteilla käännöksissä. Keveys ja rengasveto on huono asia kun yrittää painattaa kitaa enemmän alaspäin niin pyörät lähtee herkemmin sutimaan.

Peltihän on tosi ohutta esim. kidassa ja maali jostain kohti taitaa kuplia eli ruoste varmaankin ilmaantuu nopeasti. Lumikierukan päissä ei taida olla oikeita laakereita vaan pelkkä muoviholkki. Halpa hinta näkyy siis eri kohdissa, mutta jos sen ymmärtää ostaessa niin ok laite.

Kolan kanssa olisi saanut hikoilla pitkän aikaa, mutta nyt meni ihan huomaamatta koko pihan putsaus. Toistaiseksi siis lumilinko voittaa kolaamisen oman pihani osalta :).
 
Jahas talven eka vahinko sattui Avalanche S6000 lingolleni. Terä nappas lumen alla olevaan pressun kulmaan. Kahdesta terästä vääntyi toinenpuoli ja vain toisesta meni murtopultti rikki. Saakin huomenna vääntää takaisin suoraksi. Muuta raporttia että maalit on lähteny samantien kun hiekkaa eksyi pyörimään linkoon. Täytynee kesällä uudelleen maalata ennenkuin ihan ruostuu puhki. Muuten ihan pelittänyt tyylikkäästi näinä parina kerta mitä etelässä on sitä tarvinnut. oisko joku 10tuntia ajoa yhteensä.
 
Näkyi tässä mallissa olevan neulaventtiilin pesä muovia ja neulan pää on päällystetty jollain kumimaisella aineella. Näyttivät molemmat niin siisteiltä, että noissa tuskin on vika. Pesän irrotuksen jälkeen sitten löytyikin o-rengas, joka oli osittain litistynyt, eli ei ollut kunnolla pohjassa paikallaan. Uskoakseni tuossa on vika, soppaa pääsee siis kohokammioon neulaventtiilin ohi. Harmi vaan, että näyttäisi olevan kokoa 7x1, jota ei löydy kuin joistain erikoisliikkeistä. Päädyin siis tilaamaan B&S alkuperäisen kohokammion tiivistesarjan, maksoi ~19 euroa. Kokeilaan siis ekana tuota.
Tiivisteen vaihto toimi aika mahtavasti. Nyt lingon saa jopa vetämällä käyntiin ns. ykkösellä. Aiemmin laski bensaa läpi sylinteriin seisoessa niin, ettei sitä jaksanut edes käsin kunnolla pyörittää. Sitten kun sähköstartilla rykäisi käyntiin, niin pakoputkesta tuli melkoinen polttoainesumu. Nyt kun kone toimii noilta osin niin kuin pitää, niin aika turha värkki on tuo sähköstartti. Tämä on nimittäin helpompi vetää käyntiin kun esim. normaali työnettettävä ruohonleikkuri. Aika kovaa väärinkäyttöäkin tuntuu kestävän tuo B&S moottori.. tässäkin kuitenkin on tosiaan ollut öljyt välillä ihan bensaa jne, mutta onneksi ei ole rikki mennyt.

Seuraavaksi olisikin sitten korjattavan toisen lumikierukan toisen pään hitsaus joka näkyy olevan murtunut. Yhden hihan olen myös vaihtanut tässä välillä. Väitän kyllä että enemmän on talven aikana mennyt aikaa tämän korjaukseen kuin varsinaiseen linkoamiseen, mutta väliäkö hällä. Onneksi korjaaminen sentään tuntuu jossain määrin mielekkäältä puhdetoiminnalta, kolaaminen ei niinkään ;) Kyseessä siis 10 vuotta vanha laitos, joten se selittää miksi puuhaa riittää
 
Kävin ostamassa eilisestä tarjouksesta (650€) Statt Avalanche S8000 lingon. Kasasin sen tänään ja laitoin moottoriin Motox 5W30 täyssynteettistä öljyä. Tein lumitöitä muutaman tunnin, jonka jälkeen tein ensimmäisen öljynvaihdon. Melko paljon tuli ylimääräistä tavaraa öljyn mukana:

linko_oljyt.jpeg

Edit. ihan tyytyväinen kyllä kyseiseen linkoon. Tehoa omaan käyttöön riittävästi ja riittävän kevyt, että jaksaa esim kääntää ilman vaihteiden vaihtoa. Seuraavan öljynvaihdon ajattelin vielä tehdä aikaistetusti, siitä eteenpäin vähän pidemällä välillä, jos öljyt pysyvät puhtaana.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän kismittää kun meni hommaamaan verkkislingon täyteen hintaan eikä odottanut tarjouksia kun nyt olisi saanut paremman mallin samalla hinnalla. no aina ei voi tietää koska ja jos sellasia tulee.
 
Kävin ostamassa eilisestä tarjouksesta (650€) Statt Avalanche S8000 lingon. Kasasin sen tänään ja laitoin moottoriin Motox 5W30 täyssynteettistä öljyä. Tein lumitöitä muutaman tunnin, jonka jälkeen tein ensimmäisen öljynvaihdon. Melko paljon tuli ylimääräistä tavaraa öljyn mukana
Edit. ihan tyytyväinen kyllä kyseiseen linkoon. Tehoa omaan käyttöön riittävästi ja riittävän kevyt, että jaksaa esim kääntää ilman vaihteiden vaihtoa. Seuraavan öljynvaihdon ajattelin vielä tehdä aikaistetusti, siitä eteenpäin vähän pidemällä välillä, jos öljyt pysyvät puhtaana.
kannattaa varmaan juu ajella taas pari tuntia ja katsoa öljyn kuntoa.. ja tätä sitten niin pitkään kunnes öljy rupeaa pysymään puhtaana ainakin sen yhden/kahden ajon jälkeen niin sitten voi pidentää pikkuhiljaa öljynvaihtoväliä...
ja jos öljy onkin vaihdettaessa puhdasta niin säästöä tulee siitä että sen voi laittaa koneeseen takaisinkin sitten :)
jos haluaisi hifistellä ja olisi omapaja tms niin voisihan sitä nikkaroida jonkun öljynsuodatusjärjestelmän esim yksi isompi öljyn suodatin ja siihen joku pumppu+säiliö kierrättämään öljyä kunnes se on puhdasta ja sitten sen öljyn voikin heittää takaisin koneeseen. sitten kun öljy on yli kolme kertaa jo suodatettua niin sitten jäteöljykierrätykseen. tällöin ei heti käyttöönotossa mene litratolkulla öljyä kierrätykseen kun se voisi olla vielä pienellä suodattamisella käyttökelpoista :)
 
Tjaa minullakin ihan uusi statt avalanche 6000 linko, pitäskö vaihtaa öljyt...no ehkä sitten kun voi varmuudella pistää kesäsäilöön lingon:)
 
Toinen käyttökerta lingolla takana. Tällä kertaa ajoa noin tunti, jonka jälkeen öljynvaihto. Öljyssä edelleen metallihilua, mutta ei ehkä ihan yhtä paljoa kuin ensimmäisessä vaihdossa. Täytynee jatkaa öljynvaihtoja jokaisen käytön jälkeen. Jännä nähdä missä vaiheessa alkaa puhdistua.

IMG20230223182016.jpg
 
Toinen käyttökerta lingolla takana. Tällä kertaa ajoa noin tunti, jonka jälkeen öljynvaihto. Öljyssä edelleen metallihilua, mutta ei ehkä ihan yhtä paljoa kuin ensimmäisessä vaihdossa. Täytynee jatkaa öljynvaihtoja jokaisen käytön jälkeen. Jännä nähdä missä vaiheessa alkaa puhdistua.

IMG20230223182016.jpg
Lumilinko ollut käytössä nyt neljä kertaa. Pihan linkoamisessa menee noin tunti, eli nelisen tuntia käyttöä takana. Olen vaihtanut öljyt edelleen jokaisen käyttökerran jälkeen. Kolmannella öljynvaihtokerralla öljyn seassa oli vielä jonkin verran metallia. Nyt neljännen käyttökerran ja öljynvaihdon jälkeen öljyt olivat puhtaat. Tästä eteenpäin olisi tarkoitus vaihtaa öljyt kerran tai pari talvessa. Ohjekirjan mukaan vaihtoväli on 25h-50h käytöstä riippuen. Oma käyttätarpeeni lienee jossain tuolla 25-50h välimaastossa.

Miten kausittaisessa käytössä olevien laitteiden öljynvaihdot kannattaa ajoittaa? Kauden päätyttyä kone puhtailla öljyillä seisomaan ja seuraavana talvena sitten käyttöön kesän yli seisseillä öljyillä?
 
Lumilinko ollut käytössä nyt neljä kertaa. Pihan linkoamisessa menee noin tunti, eli nelisen tuntia käyttöä takana. Olen vaihtanut öljyt edelleen jokaisen käyttökerran jälkeen. Kolmannella öljynvaihtokerralla öljyn seassa oli vielä jonkin verran metallia. Nyt neljännen käyttökerran ja öljynvaihdon jälkeen öljyt olivat puhtaat. Tästä eteenpäin olisi tarkoitus vaihtaa öljyt kerran tai pari talvessa. Ohjekirjan mukaan vaihtoväli on 25h-50h käytöstä riippuen. Oma käyttätarpeeni lienee jossain tuolla 25-50h välimaastossa.

Miten kausittaisessa käytössä olevien laitteiden öljynvaihdot kannattaa ajoittaa? Kauden päätyttyä kone puhtailla öljyillä seisomaan ja seuraavana talvena sitten käyttöön kesän yli seisseillä öljyillä?

Aina puhtailla öljyillä seisomaan...

Toki jos seisoo lämpimässä ja kuivassa ei ole niin kriittinen aikataulun suhteen...
 
Jahas, lumilinko pitäis laittaa kesäteloille. Mitäs porukka tekee sille ennen kuin pistää varastoon? Öljyntyhjennystä, normi puhdistamista, ruuvien kiristystä? Tartteeko polttoainetankki tyhjentää, vai riittääkö että alkutalvesta lorauttaa taas tuoretta vanhan päälle?
 
Laittaisin ainakin pienkonebensaa itse tankin täyteen, tankki ensin tyhjäksi ja sitten käyttöä sen aikaa että sitä on koneessa saakka.
 
Laittaisin ainakin pienkonebensaa itse tankin täyteen, tankki ensin tyhjäksi ja sitten käyttöä sen aikaa että sitä on koneessa saakka.
Eikös myös stabilointiaine toimi, bensaa ja stabilointiaine ja käyttöä vähän aikaa jotta stabilointiaine pääsee koneeseen asti.
 
Paljonko tuollainen linkki tarvitsee tilaa linkoamiseen? Mietinnässä linko rivitalon kävelyteiden ja parkkipaikan puhdistamiseen. Kävelytien reunalla on n. 3 metrin levyinen kaistale mihin pitäisi lingolla osua eli talon ja parkkipaikan väli. Onko tuollainen ihan mahdoton tehtävä saada lingolla hoidettua? Jos nuo käytävät linkoaa sivulle tuohon keltaiselle alueelle ja parkkipaikan tuonne alas? Vai onko vaihtoehto lingota käytävät eteenpäin ja kasata kunkin käytävän päähän?

IMG_8613.jpeg
 
Parkkipaikan linkoamisessa kannattaa huomioida myös että miten suuntaus on toteutettu, koska sen jatkuva säätäminen saattaa syödä työtehokkuuden.

Toinen haaste voi olla linkousetäisyys vs. teho. Eli jos kuvan kävelytieltä pitäisi lingota pensasaidan yli ja saada lumi laskeutumaan sen pensasaidan toiselle puolelle voi olla tekemätön paikka jos/kun lähtönopeutta ei voi säätä.
 
Jos tuossa pitää lingota pensasaidan yli niin jos mukaan sattuu kivi tai jäämurikka niin ikkunat voi olla vaarassa,samoin parkkipaikan suuntaan saattapi autot ottaa osumaa.
 
Voihan venäjä, miten on taas toteutettu tonttitilan käyttö. Tiivistä on pitänyt saada niin, että toteutuksessa on unohdettu talvikunnossapito. Varsinkin alemman rakennuksen huoneistojen ovien edestä ei näyttäisi pääsevän ajamaan läpi kauhalla tai puskulevyllä eikä kasausalueita näyttäisi juuri olevan. Lumilinko tarvitsee myös sen kasausalueen siihen äärelleen. Eteenpäin linkoaminen ja siten kerran lingotun lumen linkoaminen uudelleen on typerää - tai ainakin tarvitsee tehokkaan lingon sekä hermoja. Silti nuoskalumessa linko kuin linko kärsii tukkeutumisesta - ei ole itsellä olleet kovin pitkävaikutteisia vinkit PTFE:n käytöstä linkorummussa ja -torvessa.

Jos tuon alueen välttämättä haluaa tehdä lumilingolla, niin pensasaidat tulisi pitää matalina (maks. 50 cm). Asukkaiden pitää antaa lupa lumien linkoamiseen takapihalleen (voi olla hankalaa saada kaikki mukaan). Epäilen, että monia alkaa tympiä kivien ja muun pikkuroskan siivoaminen takapihalta lumien sulamisen jäljiltä. Kuvan alareunan parkkipaikka pitäisi järjestää uudelleen jos mahdollista. Autopaikat kuvan alareunaan, jotta lumet pystyy linkoamaan nykyiselle autopaikalle. Joka tapauksessa tämä lumipenkka tulisi siirtää kohtuullisen usein pois tai autopaikkojen käyttö vaikeutuu.

Yksi harkittava seikka linkoamisessa on tuulen vaikutus. Omalla pihalla tuuli estää linkoamisen yhdessä kohdin useasti ja monesti pakottaa linkoamaan vain toiselle puolelle pihatietä. Ei ole mukavaa, kun tuuli muuraa linkoajan lumiukoksi, jos yrittää lingota vastatuuleen. Sinänsä hauska lumileikki kerran mutta toistuessaan hyvin ärsyttävää ja näkeminen ja sen myötä linkoaminen muuttuu vaikeaksi ellei mahdottomaksi.

Tuuli myös kuljettaa lumipölyä aika pitkälle. Itsellä se ei ole ongelma, kun linkoamissuunnassa ei ole autoja tai ikkunoita. Kivet eivät lennä tuulen vaikutuksestakaan pitkälle, mutta naisväki voi alkaa purnata ikkunoiden likaantumisesta lumipöllyn johdosta. Muutaman kerran torvi jäänyt väärään asentoon ja itse saanut havaita ikkunaan lingotun lumen vaikutuksen ikkunan läpinäkyvyyteen.

Enpä juuri ole nähnyt lumilinkoja talvikunnossapitoa tarjoavien yhtiöiden kalustossa. En tosin ole reiluun vuosikymmeneen ollut katsomassa typeriä tiiviisti rakennettuja kaupunkiympäristöjä. Silti elettyä elämää on vuosikymmeniä niissä ympäristöissä eikä mitään muistikuvia tule mieleen, että olisin koskaan nähnyt lumilinkoa ammattilaisten välineenä. Vaikutelmani on vahva, linko on vain okt-väen ja omatoimitalkkareiden väline.

Nyt kolme talvea okt:n pihaa ja pihatietä lingonneena, olen aika lähellä vaihtaa linko sopimukseen konekuskin kanssa. Linko on parempi kuin kola, mutta ilman kolaa ei pärjää ja liian monesti kuitenkin kola(-t) on meillä ainoa väline hommaan. Meillä konepalvelunkin käyttö vaatii hieman järjestelyjä talviajan pihakäytössä, jotta järjestyy yksi kasauspaikka, jota ei tarvitse siirtää ja kevät aurinko saa sulattaa kasan niille sijoilleen ilman ongelmia sulamisvesistä. Näin on vaikka sijainti on taajama-alueen ulkopuolella. :cool:
 
Voihan venäjä, miten on taas toteutettu tonttitilan käyttö. Tiivistä on pitänyt saada niin, että toteutuksessa on unohdettu talvikunnossapito. Varsinkin alemman rakennuksen huoneistojen ovien edestä ei näyttäisi pääsevän ajamaan läpi kauhalla tai puskulevyllä eikä kasausalueita näyttäisi juuri olevan. Lumilinko tarvitsee myös sen kasausalueen siihen äärelleen. Eteenpäin linkoaminen ja siten kerran lingotun lumen linkoaminen uudelleen on typerää - tai ainakin tarvitsee tehokkaan lingon sekä hermoja. Silti nuoskalumessa linko kuin linko kärsii tukkeutumisesta - ei ole itsellä olleet kovin pitkävaikutteisia vinkit PTFE:n käytöstä linkorummussa ja -torvessa.

Jos tuon alueen välttämättä haluaa tehdä lumilingolla, niin pensasaidat tulisi pitää matalina (maks. 50 cm). Asukkaiden pitää antaa lupa lumien linkoamiseen takapihalleen (voi olla hankalaa saada kaikki mukaan). Epäilen, että monia alkaa tympiä kivien ja muun pikkuroskan siivoaminen takapihalta lumien sulamisen jäljiltä. Kuvan alareunan parkkipaikka pitäisi järjestää uudelleen jos mahdollista. Autopaikat kuvan alareunaan, jotta lumet pystyy linkoamaan nykyiselle autopaikalle. Joka tapauksessa tämä lumipenkka tulisi siirtää kohtuullisen usein pois tai autopaikkojen käyttö vaikeutuu.

Yksi harkittava seikka linkoamisessa on tuulen vaikutus. Omalla pihalla tuuli estää linkoamisen yhdessä kohdin useasti ja monesti pakottaa linkoamaan vain toiselle puolelle pihatietä. Ei ole mukavaa, kun tuuli muuraa linkoajan lumiukoksi, jos yrittää lingota vastatuuleen. Sinänsä hauska lumileikki kerran mutta toistuessaan hyvin ärsyttävää ja näkeminen ja sen myötä linkoaminen muuttuu vaikeaksi ellei mahdottomaksi.

Tuuli myös kuljettaa lumipölyä aika pitkälle. Itsellä se ei ole ongelma, kun linkoamissuunnassa ei ole autoja tai ikkunoita. Kivet eivät lennä tuulen vaikutuksestakaan pitkälle, mutta naisväki voi alkaa purnata ikkunoiden likaantumisesta lumipöllyn johdosta. Muutaman kerran torvi jäänyt väärään asentoon ja itse saanut havaita ikkunaan lingotun lumen vaikutuksen ikkunan läpinäkyvyyteen.

Enpä juuri ole nähnyt lumilinkoja talvikunnossapitoa tarjoavien yhtiöiden kalustossa. En tosin ole reiluun vuosikymmeneen ollut katsomassa typeriä tiiviisti rakennettuja kaupunkiympäristöjä. Silti elettyä elämää on vuosikymmeniä niissä ympäristöissä eikä mitään muistikuvia tule mieleen, että olisin koskaan nähnyt lumilinkoa ammattilaisten välineenä. Vaikutelmani on vahva, linko on vain okt-väen ja omatoimitalkkareiden väline.

Nyt kolme talvea okt:n pihaa ja pihatietä lingonneena, olen aika lähellä vaihtaa linko sopimukseen konekuskin kanssa. Linko on parempi kuin kola, mutta ilman kolaa ei pärjää ja liian monesti kuitenkin kola(-t) on meillä ainoa väline hommaan. Meillä konepalvelunkin käyttö vaatii hieman järjestelyjä talviajan pihakäytössä, jotta järjestyy yksi kasauspaikka, jota ei tarvitse siirtää ja kevät aurinko saa sulattaa kasan niille sijoilleen ilman ongelmia sulamisvesistä. Näin on vaikka sijainti on taajama-alueen ulkopuolella. :cool:
Hyviä pointteja kyllä, rakennusvaiheessa ei ole kyllä ajateltu yhtään tuota lumen läjitystä saati aurausta. Parkkipaikkoja ei ole mahdollista siirrellä yhtään sillä alalaidassa kulkee ”tie” viereiselle rivitalolle, jolloin he eivät siis pääsisi pihoilleen. Eipä taida paljon siis apua lingosta olla kuitenkaan.
 
Pitäisi vaihtaa lumilinkoon (Toro Power Max® Heavy Duty 1028) vaihteistoöljy ohjekirjan suosituksesta. Ohjekirja sanoo, että GL-4 tai GL-5 SAE 85-95 EP -öljy menisi ja ei saa käyttää synteettistä. Jää aika vähäiseksi vaihtoehdot, mitä suosittelisitte? Miten tuo vaihteistoöljyjen viskositeettiluokitus menee, jos suositellaan käytettäväksi 85-95 väliltä, käykö esim. 80-90 -luokiteltu, vai pitääkö olla nimenomaan tuo 85-95 EP? Ei ole vaihteistoöljyt tulleet tutuksi tähän mennessä.
 
Pitäisi vaihtaa lumilinkoon (Toro Power Max® Heavy Duty 1028) vaihteistoöljy ohjekirjan suosituksesta. Ohjekirja sanoo, että GL-4 tai GL-5 SAE 85-95 EP -öljy menisi ja ei saa käyttää synteettistä. Jää aika vähäiseksi vaihtoehdot, mitä suosittelisitte? Miten tuo vaihteistoöljyjen viskositeettiluokitus menee, jos suositellaan käytettäväksi 85-95 väliltä, käykö esim. 80-90 -luokiteltu, vai pitääkö olla nimenomaan tuo 85-95 EP? Ei ole vaihteistoöljyt tulleet tutuksi tähän mennessä.
periaatteessa se on aivan sama että onko se yksipisteöljyä esim sae 90 vai monipiste öljyä 80W-90 kun lumilingossa ei kuitenkaan öljy altistu lämmölle tms

itse voisin silti laittaa esim tätä (26egeä/4l)
hinta on sen verran halpa että ko öljyt voisi ihan hyvin vaikka vaihtaakkin kerran vuodessa tms.
 
periaatteessa se on aivan sama että onko se yksipisteöljyä esim sae 90 vai monipiste öljyä 80W-90 kun lumilingossa ei kuitenkaan öljy altistu lämmölle tms

itse voisin silti laittaa esim tätä (26egeä/4l)

Kiitos, tämä selvensi jo paljon. Pitääpä käydä ohikulkiessaan Motonetissä tai Puuilossa hakemassa puteli.
 
Toista talvea nyt verkkiksen statt linko käytössä. Ongelma on nyt että linko ei käy tasasesti. Ryyppy pitää olla puolessavälissä että kierrokset on tasaiset. Muuten käynti huojuu. Primer nappikaan ei toimi. Mistä vikaa lähteä etsimään? Kaasaria veikkaisin näin aluksi. Bensat vaihdettu myös uusiin.
 
Toista talvea nyt verkkiksen statt linko käytössä. Ongelma on nyt että linko ei käy tasasesti. Ryyppy pitää olla puolessavälissä että kierrokset on tasaiset. Muuten käynti huojuu. Primer nappikaan ei toimi. Mistä vikaa lähteä etsimään? Kaasaria veikkaisin näin aluksi. Bensat vaihdettu myös uusiin.

Mitkä bensat sinne jäi viime keväällä. En siis ole mekaanikko mutta arvaus voi olla.
 

Pitäis olla ok, itse tosin lirautan aina keväällä säilöntäainetta tankkiin varmuudeksi ja annan käydä hetken kun kausi on loppu. Ruohonleikkurissa käytän aina pienkone bensaa ja keväällä lähtee ekalla käyntiin. Jossain muualla voi olla vika.
 
Toista talvea nyt verkkiksen statt linko käytössä. Ongelma on nyt että linko ei käy tasasesti. Ryyppy pitää olla puolessavälissä että kierrokset on tasaiset. Muuten käynti huojuu. Primer nappikaan ei toimi. Mistä vikaa lähteä etsimään? Kaasaria veikkaisin näin aluksi. Bensat vaihdettu myös uusiin.
Ryypyn päällä pitäminen viittaa siihen, että ei saa bensaa. Kaasari pöydälle, osiksi, ihmettelyä ja putsailua. Vika voi olla myös vakionopeudensäätimessä, jousi irti, poikki tms. Jos humpaa kieroksia, vittaa siihen, että säädin kuitenkin toimii.

Primertutin kumiletku murtuu kiinalaisista lingoista helposti ja sen jälkeen ei toimi. Letku vaihtoon.

Tuo Statt näkyy olevan ihan perusmallin Kiinalainen linko, jota myydään lukemattomilla eri merkeillä ja eri värisinä. Ihan soivia vehkeitä sinällään.
 
Viimeksi muokattu:
Ryypyn päällä pitäminen viittaa siihen, että ei saa bensaa. Kaasari pöydälle, osiksi, ihmettelyä ja putsailua. Vika voi olla myös vakionopeudensäätimessä, jousi irti, poikki tms. Jos humpaa kieroksia, vittaa siihen, että säädin kuitenkin toimii.

Primertutin kumiletku murtuu kiinalaisista lingoista helposti ja sen jälkeen ei toimi. Letku vaihtoon.

Tuo Statt näkyy olevan ihan perusmallin Kiinalainen linko, jota myydään lukemattomilla eri merkeillä ja eri värisinä. Ihan soivia vehkeitä sinällään.

Joo, täytyy kaasari ottaa pöydälle tutkittavaksi. Joo K-raudan FXA lingoissahan on kans sama kiinan moottori.
 
^Tai alipainevuoto jossain. Käynnissäollessa suihkuttaa starttipilottia tai vaikka jarrupuhdistajaa kaasarin ympärille. Jos nostaa kierroksia, niin imee ilmaa jostain välistä.
 
Onko joku muuten löytänyt noihin Stattin koneisiin hihnoja? Jos FXA:n kampe on lähes sama, niin luulisi varahihnan jostain löytyvän? Itsellä Statt S6000 ja olis varmaan hyvä ostaa edes yksi hihna varalle.
 
Joo, täytyy kaasari ottaa pöydälle tutkittavaksi. Joo K-raudan FXA lingoissahan on kans sama kiinan moottori.
Loncin on yleisin noissa lingoissa ja se on kyllä hyvä ja laadukas moottori. Honda GX kopio ja siihen käy myös Hondan osat. Aliexpressillä kokonainen kaasari maksaa n 15€.
 
Loncin lähti sentään käyntiin keväällä ostetulla bensalla. Hieman epätasaisesti käy, pitänee uutta bensaa laittaa sekaan.
 
Onko kokemuksia tästä Stigan akkulumilingosta? Vaihtoehtona joku halpis kiinanpolttomoottorivehje niinkuin tämä FXA tai vastaava.

Taustaa sen verran, että lingottavaa alaa on vain reilu 50 neliötä ja siinä asfaltti alla. Muuten menisin kolalla (ja on mentykin monta vuotta) mutta kolattavan alueen toisella puolella on aita ja naapurin tontti ja toiselle puolelle kasautuu semmoinen keko, että kolalla sinne on v-mäistä pukata lunta.

Ja kun kerta tuohonkin hommaan on vehje keksitty, niin voishan sellaisen hankkia :)

Mutta jos jollain on omakohtaista kokemusta just tuosta Stigasta, niin kuulisin mielelläni.
 
Onko kokemuksia tästä Stigan akkulumilingosta? Vaihtoehtona joku halpis kiinanpolttomoottorivehje niinkuin tämä FXA tai vastaava.

Taustaa sen verran, että lingottavaa alaa on vain reilu 50 neliötä ja siinä asfaltti alla. Muuten menisin kolalla (ja on mentykin monta vuotta) mutta kolattavan alueen toisella puolella on aita ja naapurin tontti ja toiselle puolelle kasautuu semmoinen keko, että kolalla sinne on v-mäistä pukata lunta.

Ja kun kerta tuohonkin hommaan on vehje keksitty, niin voishan sellaisen hankkia :)

Mutta jos jollain on omakohtaista kokemusta just tuosta Stigasta, niin kuulisin mielelläni.
Omakohtaiset kokemukset tästä koneesta löytyy muutama sivu taaksepäin.

Tiivistelmä:

- Jos pihalla on soraa, pitää alue ensin kolata tiiviiksi talvikauden alussa, muuten lähtee sorat lingon mukana taivaisiin. Myöhemmin ei tarvi enää kolata ellei lumipeite sula pois.
- Vaikka kone on kevyt käsitellä, tarvitaan toisinaan aika paljon voimaa tuon liikuttamiseen jos lunta on tullut reippaasti. Vaihtoehtoisesti tarpeeksi hidas kävelyvauhti. Silti saat kyllä lingottua sellaiset hirvittävät lumimyrskyn jälkeiset lumetkin kun menet rauhallisesti. Muutama kerta oli juuri tuo 30-40 sentin kerros ja hyvin toimi kun käytti voimaa työntämiseen.
- Helppo käyttää, akku sisään ja ajoa. Kestää suurenkin pihan yhdellä akulla.
- Erittäin hiljainen

Jos valinta pitää tehdä jatkuvan kolaamisen ja 700E:n välillä, niin sijoittaisin silti edelleen 700E:hen.

Tuo hinta on kyllä aika korkea. Maksoin vuosi sitten 550 euroa.

Tästä videosta näkee hyvin myös 700E:n osalta kuinka tuo kinnaa vastaan jos lihaksia ei juurikaan ole:
 
Viimeksi muokattu:
Omakohtaiset kokemukset tästä koneesta löytyy muutama sivu taaksepäin.

Tiivistelmä:

- Jos pihalla on soraa, pitää alue ensin kolata tiiviiksi talvikauden alussa, muuten lähtee sorat lingon mukana taivaisiin. Myöhemmin ei tarvi enää kolata ellei lumipeite sula pois.
- Vaikka kone on kevyt käsitellä, tarvitaan toisinaan aika paljon voimaa tuon liikuttamiseen jos lunta on tullut reippaasti. Vaihtoehtoisesti tarpeeksi hidas kävelyvauhti. Silti saat kyllä lingottua sellaiset hirvittävät lumimyrskyn jälkeiset lumetkin kun menet rauhallisesti. Muutama kerta oli juuri tuo 30-40 sentin kerros ja hyvin toimi kun käytti voimaa työntämiseen.
- Helppo käyttää, akku sisään ja ajoa. Kestää suurenkin pihan yhdellä akulla.
- Erittäin hiljainen

Jos valinta pitää tehdä jatkuvan kolaamisen ja 700E:n välillä, niin sijoittaisin silti edelleen 700E:hen.

Tuo hinta on kyllä aika korkea. Maksoin vuosi sitten 550 euroa.

Tästä videosta näkee hyvin myös 700E:n osalta kuinka tuo kinnaa vastaan jos lihaksia ei juurikaan ole:


Kiitokset kommenteista :tup: Tuo linkittämäsi video oli hyvä, antoi luonnollisesti paremman kuvan laitteesta kuin Stigan oma mainosvideo.

Sehän tuossa on isona erona bensalumilinkoon, että tuo ei ole itsevetävä. Eli vaatii omaa voimaa liikuttamiseen. Soraa ei ole pihalla, joten se ei tulisi olemaan ongelma.

Täytyy vielä punnita tuon akku/bensa välillä. Jotenkin viehättää tuon akkukoneen hiljaisuus ja helppokäyttöisyys. Muutkin talouden jäsenet käyttäisivät tuota varmasti mieluummin kuin bensavehjettä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 075
Viestejä
4 501 051
Jäsenet
74 326
Uusin jäsen
Ots0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom