Lumilinko

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Eikös voi vaan pistää toisen renkaan alle jonkun mikä nostaa sitä niin et laite on vinossa?
En haluis tota rengasta kyl irroitella.
Noi renkaathan irtoaa aika helposti, sokka irti ja sitten vaan vetää pois. Sitä ennen voi pistää vaikka puupalikoita tuonne keskelle koneen alle että rengas on ilmassa. Samalla kannattaa rasvata tuo akselin osa joka jää vanteen keskiön sisään piiloon, ettei ruostu vanne kiinni akseliin. Sitten onkin temppu ottaa se irti. Itse pistin alumiinitahna/rasvaa väliin, ihan normi vaseliinikin käy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641

Onko tälläinen ihan paska, oikeasti? Naapuri kirosi kun osti käytettynä mutta käyttämättömänä viime talvena. Eli sillä ei ollut ajettu kovin montaa tuntia tähän mennessä. Nyt osui johonkin jääkokkareeseen joku päivä sitten ja tuosta etupään rouskuttimesta hajosi jotain minkä sai hitsaamalla kuntoon. Seuraavaksi meni sitten hihna joka näytti siltä kun olisi ajettu antarktiselle ja takaisin. Muutaman tunnin käytöllä tasaisella pihalla, eikä neliöitäkään ole lähellekään mitä itsellä.

Mikään user error ei tule mieleen kun fiksaa kaikenlaista näppärästi harrastuksena.
Made in China tuotehan tuo näyttää olevan.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
498
Onko tälläinen ihan paska, oikeasti? Naapuri kirosi kun osti käytettynä mutta käyttämättömänä viime talvena. Eli sillä ei ollut ajettu kovin montaa...
sanoisin että ihan normaalia... välillä se linko osuu piilossa olleeseen kiveen mitä ei huomannut ennenkuin talvi tuli ja hihnat voi paukkua yms ja välillä taas toimii kuin junan vessa :D

hihnat ja murtopultit on toki sitä tavaraa mitä kannattaa olla varastossa ja niitä kuluu joskus vähemmän ja joskus enemmän.
jos mitään ei tee niin ei tietenkään mitään voi koskaan sattuakkaan.. :D
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
75
Tuo lingon ryypyn toiminta on alkanut nyt vähän ihmetyttää. Sitä ei voi ihan kokonaan siirtää off-asentoon tai moottori alkaa pätkiä. Olettaisin että se pitäisi kuitenkin saada suljettua. Suomenkielisessä oppaassa sanotaan että: "käännä hitaasti vasemmalle kiinni-asentoon ja tarkista, että moottori käy tasaisesti". No mut mitä jos se ei käy tasaisesti kun se on kiinni? Erillinen mukana tullut moottorinkäyttöopas on hiukka vaikeaselkoinen, siinä ei edes mainita koko OFF asentoa:

After engine started, choke plate should be slowly moved to full "ON" position. Run engine under idle speed for (3-5) minutes, if engine running unstable (with engine shaking appearance), then move the choke plate to half "ON" position, and turn to full "ON" position till engine running stable.
 
Liittynyt
08.04.2020
Viestejä
11
Laitoin äsken postauksen auto-palstalle, sitten löysin tämän, oikean.
Nyt siis kaivattais apuja, neuvoja:
Uusi Scheppachin 4-tahtilumilinko jossa työvalo katkaisimen takana.
VAlo ei toimi ja minä olen aivan kädetön näiden sähköjen kans. Kone starttaa ja käy hienosti mutta valo ei edes välähdä.
Juu, takuu on voimassa mutta ei oikein huvittais lähteä kuskaamaan konetta mihinkään, varsinkaan kun vika ei liene kovin kummoinen.
MIstä lähtisin vikaa hakemaan?
Malli on ST620E
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
498
Laitoin äsken postauksen auto-palstalle, sitten löysin tämän, oikean.
Nyt siis kaivattais apuja, neuvoja:
Uusi Scheppachin 4-tahtilumilinko jossa työvalo katkaisimen takana.
VAlo ei toimi ja minä olen aivan kädetön näiden sähköjen kans. Kone starttaa ja käy hienosti mutta valo ei edes välähdä.
Juu, takuu on voimassa mutta ei oikein huvittais lähteä kuskaamaan konetta mihinkään, varsinkaan kun vika ei liene kovin kummoinen.
MIstä lähtisin vikaa hakemaan?
Malli on ST620E
no ihan ensin tietenkin perusasioista liikkeelle eli lamppua sen verran auki että mittaat yleismittarilla tms että tuleeko lampulle jännitettä ? jos tulee niin polttimo on vain sökö joten uusi polttimo vaan tilalle. jos ei tule niin johto on poikki/irti jostain joten seuraa johtoa alkuun saakka niin löydät kenties katkoksen.
eli seuraavana kytkin. tuleeko kytkimelle jännitettä ? jos tulee mutta kytkimen asento ei vaikuta siitä lähteviin johtoihin että niihin tulisi jännitettä niin silloin kytkin on sökö jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2020
Viestejä
11
Lamppu on ledi, toiseksi johto haaroitetaan kahvan lämmittimiin jotka nekään eivät lämpene
Ilmeisesti on siis esin ostettava mainitsemasi mittari.
Katselin niitä liitoksia ja ajatus oli keväällä tehdä uusiksi. Näyttävät tosiaan kiinalaisilta.
Tympii vaan se että uus vehje...
Tiettty vois olla niinkin että valo palais mutta lumi ei lentäis....
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
412
Kokemuksia Bilteman halvemmasta (1200€) telavetoisesta lingosta? Ei ole aiemmin ollut linkoa vaikka iso piha onkin kolattavana.


Tekeekö tuolla mitään? Onko kitkaveto ja telat ongelma?

Ei olisi mahdoton hintaero edullisempaan pyörävetoiseen linkoon. Tehoa olisi kuitenkin se 11 heppaa ja akkustartti. Työkalut pysyy itsellä kädessä mikäli jotain tarvitsee säätää tai rassailla
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
498
Lamppu on ledi, toiseksi johto haaroitetaan kahvan lämmittimiin jotka nekään eivät lämpene
Ilmeisesti on siis esin ostettava mainitsemasi mittari.
Katselin niitä liitoksia ja ajatus oli keväällä tehdä uusiksi. Näyttävät tosiaan kiinalaisilta.
Tympii vaan se että uus vehje...
Tiettty vois olla niinkin että valo palais mutta lumi ei lentäis....
silloin jos kahvatkaan eivät lämpene niin vika on lähempämä moottoria tms... riippuu mistä kohtaa kahvan lämmittimen johdot on haaroitettu...
jos kerran epäilet jo liitoksia itsekkin niin voi olla että tärinästä jokin kolvaus on voinutkin jo irrota ja siksi ei ota nyt kontaktia :) johtoja siis seuraamaan ->
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
90
Kokemuksia Bilteman halvemmasta (1200€) telavetoisesta lingosta? Ei ole aiemmin ollut linkoa vaikka iso piha onkin kolattavana.


Tekeekö tuolla mitään? Onko kitkaveto ja telat ongelma?

Ei olisi mahdoton hintaero edullisempaan pyörävetoiseen linkoon. Tehoa olisi kuitenkin se 11 heppaa ja akkustartti. Työkalut pysyy itsellä kädessä mikäli jotain tarvitsee säätää tai rassailla
Oma kokemus koneesta lienee vielä alle 20 tunnissa, mutta toistaiseksi on tuntunut vakuuttavalta.
Viimeksi tänään viskottu melkoinen määrä nuoskaa tuolla. Akkukäynnistys on iso mukavuuslisä ainakin omasta mielestäni. Kasauksesta en osaa sanoa mitään, koska Riihimäen Biltemassa ei ollut kuin kasattu demokone tarjolla.
Kyllä tuo mukavasti on uponnut konetta korkeampaan hankeen. Voima ei ole loppunut kesken missään vaiheessa.
Aluksi mietin onko tuo telakone liian kankea pihalla piruettien pyörimiseen, mutta kyllä sen kanssa on kaikkialta päässyt kivuitta. Yllättävän kevyesti jopa tulee vetämällä taaksepäin. Peruutusvaihteet ovat vähemmän yllättäen hitaita, jolloin "allejäämisriski" on pienempi.

Pakettiautoonkin sai ajettua kakkosnelosten päällä mallikkaasti. Pitoa tuntuu muutenkin olevan erittäin paljon.
Tuohon hintaan en kyllä löydä mitään nipottamista. Yksi vaijeri jäätyi hiukan kiinni, kun oli kasaajalla unohtunut vetää kumi loppuun asti paikalleen.
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
293
Kolaamiseen kyllästynyt kysyy. Kuinka paljon lunta pitää olla satanut, että lingolla kannattaa lähtee jurraamaan pihaa? Onko modernit rengaspelit toimivia vai kannattaako ostaa telamalli?
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
547
Kolaamiseen kyllästynyt kysyy. Kuinka paljon lunta pitää olla satanut, että lingolla kannattaa lähtee jurraamaan pihaa? Onko modernit rengaspelit toimivia vai kannattaako ostaa telamalli?
30v kolaamisen ja muutaman vuoden linko-kokemuksella sanoisin seuraavaa...
Telamalli jos aurapenkat hiertävät hermoja, tai tarvitsee ajella polkuja esim takapihalle tai varastoihin. Toki ei se tela tee autuaaksi, kyllä ne sutii nekin.
Mulla lumen määrä vaikuttaa taktiikkaan. Jos vähän lunta, otan lumet kolalla nopeasti toiseen reunaan suoraan linjaan ja sieltä heitän ne lingolla huitsan kuuseen. Jos lunta enemmin niin sitten kolalla ja lapiolla vain pieni osa talon edustalta ja lingolla muut. Minunlainen pilkunnu$$ija joutuu toki yleensä lingon jäljiltä roiskeet tasoittelemaan kolalla :lol:
 
Liittynyt
09.06.2022
Viestejä
12
Kolaamiseen kyllästynyt kysyy. Kuinka paljon lunta pitää olla satanut, että lingolla kannattaa lähtee jurraamaan pihaa? Onko modernit rengaspelit toimivia vai kannattaako ostaa telamalli?
Itsellä telamalli hankittuna tälle talvikaudelle ja hyvin on pärjätty näin alkuvaiheessa.
Vaimo myös innokas lingon käyttäjä ja eipä ole moitteita laitteesta kuulunut häneltäkään.
Pyörämallin koneet ovat ehkä myös apuna kolahenkilölle käyttökohteesta riippuen. Minulla ei pyörämalleista kokemuksia.

Ajotaktiikassa olen Applessiinin kans samoilla linjoilla, mutta työ tekijää neuvoo ja opastaa parhaiten.
Lumikolaa, lumilapiota sekä muita sesonkityökaluja ei kannata ylisille laittaa vaikka linko taloon on jo tulollaan. Niitä tarvitaan kaikesta koneavusta huolimatta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
570
@SupremeBug
Vieläkö löytyy HS55 linko? Itse hommasin myös tuommoisen ja kiinnostaisi tietää minkä kokoinen on kiristinrulla lingon puolelta. Nyt paikallaan on joku tarvikeosa joka on liian iso halkaisijaltaan. Ruuvi pyörii ihan sama miten sääti vaijeria/rullan kiinnitystä.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
68
Vieläkö löytyy HS55 linko? Itse hommasin myös tuommoisen ja kiinnostaisi tietää minkä kokoinen on kiristinrulla lingon puolelta. Nyt paikallaan on joku tarvikeosa joka on liian iso halkaisijaltaan. Ruuvi pyörii ihan sama miten sääti vaijeria/rullan kiinnitystä.
Vielä löytyy. Tervetuloa HS55 käyttäjäksi. En pysty auttamaan kiristinrullassa. En ole purkanut konetta niin paljoa, että muistaisin nähneeni tuollaista kiristysrullaa. Viime talvena selailin ahkerasti nettiä löytääkseni räjäytyskuvia ja osia. Auttaisiko sivusto puutarhaosa.fi ? Sivustolla löytyy räjäytyskuvat HS55:sta ja sivusto antaa ymmärtää, että osia saisi tilattua sen kautta. Lopulta itse päädyin käyttämään paikallisen pienkonekorjaamon apua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
570
Vielä löytyy. Tervetuloa HS55 käyttäjäksi. En pysty auttamaan kiristinrullassa. En ole purkanut konetta niin paljoa, että muistaisin nähneeni tuollaista kiristysrullaa. Viime talvena selailin ahkerasti nettiä löytääkseni räjäytyskuvia ja osia. Auttaisiko sivusto puutarhaosa.fi ? Sivustolla löytyy räjäytyskuvat HS55:sta ja sivusto antaa ymmärtää, että osia saisi tilattua sen kautta. Lopulta itse päädyin käyttämään paikallisen pienkonekorjaamon apua.
On tullut syynättyä räjäytyskuvia, mutta osaa ei valmisteta eikä sen koosta ole mitään mainintaa. Rulla löytyy koneen keskiosasta muovisen kopan alta. Sain kuitenkin osviittaa ebayn kautta että sen halkaisija olisi mahdollisesti sama kuin ajopuolen kiristinrullassa.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 531
Kokemuksia Bilteman halvemmasta (1200€) telavetoisesta lingosta? Ei ole aiemmin ollut linkoa vaikka iso piha onkin kolattavana.


Tekeekö tuolla mitään? Onko kitkaveto ja telat ongelma?

Ei olisi mahdoton hintaero edullisempaan pyörävetoiseen linkoon. Tehoa olisi kuitenkin se 11 heppaa ja akkustartti. Työkalut pysyy itsellä kädessä mikäli jotain tarvitsee säätää tai rassailla
Minulla ollut tuollainen 10 vuotta. Ostettu Kone Glansilta ja musta väriltään. Tuo on yleimallinen Kiinalainen linko, mitä myydään monella eri merkillä ja monen värisenä. Kovassa käytössä se kitkakumi antautruu ensimmäisenä. Muutamia on tullut vaihdettua. Moottorista ei voima lopu kesken.
 
Liittynyt
14.08.2018
Viestejä
2
Tuo lingon ryypyn toiminta on alkanut nyt vähän ihmetyttää. Sitä ei voi ihan kokonaan siirtää off-asentoon tai moottori alkaa pätkiä. Olettaisin että se pitäisi kuitenkin saada suljettua. Suomenkielisessä oppaassa sanotaan että: "käännä hitaasti vasemmalle kiinni-asentoon ja tarkista, että moottori käy tasaisesti". No mut mitä jos se ei käy tasaisesti kun se on kiinni? Erillinen mukana tullut moottorinkäyttöopas on hiukka vaikeaselkoinen, siinä ei edes mainita koko OFF asentoa:
Ainakin Statt Avalanche S6000 ryypyn toiminta on taidettu kuvittaa väärinpäin. Ryyppy "OFF"-asennossa käy selvästi rikkaalla ja "ON"-asennossa käy täydellisesti lämpimälläkin koneella. Ryyppy vaan "ON" ja kovaa ajoa. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Ajoin pari viikkoa sitten lingon heittopyörän lavat sen verran mutkalle, että piti purkaa ruuvipenkkiin väännettäväksi. Oli akselin hihanpyörä 10 vuodessa lievästi ruostunut kiinni. Sai tarjota tohoa ja lekaa ihan urakalla ja oli vähän siinä ja siinä säilyikö akseli ja pyörä käyttökelposina. Sain kuitenkin lopulta homman takaisin kasaan, eikä hihnapyöräkään ihan tolkuttomasti jäänyt vatkaamaan.

Seuraavaksi pitääkin sitten siirtyä kaasarin kimppuun. Kone on aina ollut sellainen, ettei ryyppyä tai primeriä ole koskaan tarvinnut lainkaan, eli soppa maistuu. Nyt on alkanut bensat häviämään tankista itsekseen seisonnassa, ja näköjään valuu öljyjen sekaan. Iloisesti startin jälkeen tulee tavara milloin pakoputkesta, milloin kampikammiosta :D Uimurin neulahan siellä varmaan falskaa.. Kenelläkään kokemusta onko mitään toivoa saada toimimaan putsauksella, vai vaatiko aina uuden neulan? B&S oma neula maksaa halvimmillaan 25 euroa plus postit. Katteet kohdallaan ottaen huomioon, että Kiinasta saa kokonaisen kopiokaasarin tuolla 25 eurolla. Ehkäpä kokeilen ensimmäisenä pelkkää puhdistusta ja bensahanan asennusta. Luulisi, että tuolla bensahanalla estää tulvimisen seisonnan aikana.

Onhan tuo lumilinko hieno ja hyödyllinen peli, mutta kannattaa kyllä varautua, että on noissa kaikenlaista säätöä, jos ei investoi suoraan "ammattivärkkiin".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Kannattaako jättää kesäksi tankki tyhjäksi vai täyteen? Pienkonebensaa voisi viimeiseksi tankata.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
361
Itse laittanut tankkiin polttoaineen stabilointiainetta. Nyt oli puolitankkia bensaa, niin ei lähtenyt käyntiin.

Tankkasin uutta bensaa niin heti lähti. En tiedä laitoinko liian vähän tuota ainetta kun ei lähtenyt.

Eli suosittelen itse joko pienkone bensaa tai stabilointiainetta (edellisinä talvina toiminut hyvin tuo aine).
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
486
Itse oon jättäny tankin 1/3 tai puolilleen pienkonebensaa, miten nyt on sattunut jäämään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Kannattaako jättää kesäksi tankki tyhjäksi vai täyteen? Pienkonebensaa voisi viimeiseksi tankata.
Itse käyttänyt ruohonleikkurissa ja lumilingossa pienkonebensaa kun sitä menee vaan 2 kannua vuodessa, niin aina lähtenyt talvi/kesäseisonnan jälkeen ekalla nykäisyllä käyntiin. Eikä ole haihtunut tankista pois.
Sama myös trimmerissä ja msahassa, kannu pari vuoteen ja ei ongelmia niittenkään kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Seuraavaksi pitääkin sitten siirtyä kaasarin kimppuun. Kone on aina ollut sellainen, ettei ryyppyä tai primeriä ole koskaan tarvinnut lainkaan, eli soppa maistuu. Nyt on alkanut bensat häviämään tankista itsekseen seisonnassa, ja näköjään valuu öljyjen sekaan. Iloisesti startin jälkeen tulee tavara milloin pakoputkesta, milloin kampikammiosta :D Uimurin neulahan siellä varmaan falskaa.. Kenelläkään kokemusta onko mitään toivoa saada toimimaan putsauksella, vai vaatiko aina uuden neulan? B&S oma neula maksaa halvimmillaan 25 euroa plus postit. Katteet kohdallaan ottaen huomioon, että Kiinasta saa kokonaisen kopiokaasarin tuolla 25 eurolla. Ehkäpä kokeilen ensimmäisenä pelkkää puhdistusta ja bensahanan asennusta. Luulisi, että tuolla bensahanalla estää tulvimisen seisonnan aikana.
Näkyi tässä mallissa olevan neulaventtiilin pesä muovia ja neulan pää on päällystetty jollain kumimaisella aineella. Näyttivät molemmat niin siisteiltä, että noissa tuskin on vika. Pesän irrotuksen jälkeen sitten löytyikin o-rengas, joka oli osittain litistynyt, eli ei ollut kunnolla pohjassa paikallaan. Uskoakseni tuossa on vika, soppaa pääsee siis kohokammioon neulaventtiilin ohi. Harmi vaan, että näyttäisi olevan kokoa 7x1, jota ei löydy kuin joistain erikoisliikkeistä. Päädyin siis tilaamaan B&S alkuperäisen kohokammion tiivistesarjan, maksoi ~19 euroa. Kokeilaan siis ekana tuota.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Kannattaako jättää kesäksi tankki tyhjäksi vai täyteen? Pienkonebensaa voisi viimeiseksi tankata.
Itse tein niin että ostin stabilointiainetta, skodeen muistin laittaa ja sitten tarkoituksena oli että laitan linkoonkin, no se vaan siirtyi ja siirtyi eli jäi laittamatta. Ekat lumet kun tuli niin ryyppy kuulosti siltä että ei ole bensaa ollenkaan. Kai sinne oli joku liru jäänyt tankkiin ja sekin haihtunut. 98a siellä oli ollut, sitten viimekesän 98:t tankkiin ja laakista käyntiin - jollain tuurilla kai.

Nyt jos seuraavaksi muistaa laittaa ne stabiloinnit tai ainakin pienkonebensaa, kuten tässä muutkin sanoivat. Mulla aina tää manjana meininki oli asia mikä hyvänsä... No tänään ehdin lingota pihan kun taitaa mennä plussan puolelle ja yöllä satoi valkoista paskaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 198
Pitäis nyt öljyt vaihtaa lingosta.
Ollut autotallissa viime talvesta asti, siellä alimmillaan 5 astetta plussaa.

Voiko ton vaan tosta vaihtaa vai pitääkö moottoria pitää ensin käynnissä jotta öljy lämpenee?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Pitäis nyt öljyt vaihtaa lingosta.
Ollut autotallissa viime talvesta asti, siellä alimmillaan 5 astetta plussaa.

Voiko ton vaan tosta vaihtaa vai pitääkö moottoria pitää ensin käynnissä jotta öljy lämpenee?
Kai se kylmänäkin onnistuu, mutta lämpimänä tulee paremmin ulos koneesta. Ihan kuumana ei ehkä kannata vaihtaa, vaan hieman lämpimänä.

Jos edellisestä vaihdosta on kauan tai haluaa hifistellä, vaihtaa kerran uudet sisään, kone hetkeksi käyntiin ja vaihtaa sitten uudestaan, niin uusi öljy huuhtelee konetta vähän.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 198
Joo en minä löytäny sitä kirottua öljyn poistoputkea :mad:

Yritin k-rautaankin soitella ja kysyä mutta ei myyjä osannut neuvoa.

Mulla siis toi viime vuoden fxa malli, siinä on renkaan korkeudella molemmilla puolilla jotkut mistä pystyis öljyä kaatamaan, en ees huomannut et on molemmilla puolilla kun sinne viime vuonna öljyt heitin :D
Tolla kyllä on varmaan max 3h pörräilty noilla öljyillä, ovat siis ekat öljyt mitä koneeseen koskaan tungettu, mutku ohjekirja (johon joku kusipää on jättänyt pistämättä kuvan sille öljyn tyhjennystulpalle) sanoo et 6kk välein pitäis vaihtaa…
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Joo en minä löytäny sitä kirottua öljyn poistoputkea :mad:

Yritin k-rautaankin soitella ja kysyä mutta ei myyjä osannut neuvoa.

Mulla siis toi viime vuoden fxa malli, siinä on renkaan korkeudella molemmilla puolilla jotkut mistä pystyis öljyä kaatamaan, en ees huomannut et on molemmilla puolilla kun sinne viime vuonna öljyt heitin :D
Tolla kyllä on varmaan max 3h pörräilty noilla öljyillä, ovat siis ekat öljyt mitä koneeseen koskaan tungettu, mutku ohjekirja (johon joku kusipää on jättänyt pistämättä kuvan sille öljyn tyhjennystulpalle) sanoo et 6kk välein pitäis vaihtaa…
Laita tänne kuvia koneesta eri kuvakulmista niin katsotaan missä se voisi olla.
 
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
Joo en minä löytäny sitä kirottua öljyn poistoputkea :mad:

Yritin k-rautaankin soitella ja kysyä mutta ei myyjä osannut neuvoa.

Mulla siis toi viime vuoden fxa malli, siinä on renkaan korkeudella molemmilla puolilla jotkut mistä pystyis öljyä kaatamaan, en ees huomannut et on molemmilla puolilla kun sinne viime vuonna öljyt heitin :D
Tolla kyllä on varmaan max 3h pörräilty noilla öljyillä, ovat siis ekat öljyt mitä koneeseen koskaan tungettu, mutku ohjekirja (johon joku kusipää on jättänyt pistämättä kuvan sille öljyn tyhjennystulpalle) sanoo et 6kk välein pitäis vaihtaa…
Fxa:sta on muutama eri kokoinen kone olemassa, mutta näillä tiedoilla katso kuvan ympyröity kohta:
Polish_20221228_235311142.png


Samaa moottoria löytyy monesta muusta lingosta. Esim. tästä Lumilinko Statt Avalanche S6000, 4,2 kW, 60 cm 599,99
Verkkokaupan lingosta. Lataa tuolta ohjekirja. Siihen on merkitty öljynpoisto.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 127
Tuo öljynvaihto on kyllä välillä törkeän huonosti ohjeistettu kun saattaa olla että lingon mukana tulee erillinen ohje moottorille ja erillinen ohje koneistolle.

Yleensä sieltä tosiaan tulee suuntaan tai toiseen tuollainen metalliputki, jonka päässä on ruuvi ja sieltä saa öljyt pihalle. Moottorin ohjeessa taas saattaa lukea että pitäisi vaihtaa täyttöaukon kautta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Tuo öljynvaihto on kyllä välillä törkeän huonosti ohjeistettu kun saattaa olla että lingon mukana tulee erillinen ohje moottorille ja erillinen ohje koneistolle.

Yleensä sieltä tosiaan tulee suuntaan tai toiseen tuollainen metalliputki, jonka päässä on ruuvi ja sieltä saa öljyt pihalle. Moottorin ohjeessa taas saattaa lukea että pitäisi vaihtaa täyttöaukon kautta.
Peruskoneet ovat niin yksinkertaisia ettei paljoa ohjeita tarvita.


Miksi sitä ei voi imeä täyttöaukosta pois ja uudet tilalle?
Miksi se pitäisi imeä kun saa muutenkin ulos?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 884
Miksi sitä ei voi imeä täyttöaukosta pois ja uudet tilalle?
Pienkoneissa ei ole öljynsuodatinta joka yleensä kerää roskat ja muut isommat epäpuhtaudet itseensä vaan kaikki ovat öljyssä, jota ei useasti saa yläkautta niin tarkasti pois, varsinkin kun epäpuhtaudet laskeutuu pohjalle.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
75
Ryyppy asennossa O ajon aikana
Sitä just meinasin että kumminko päin se on merkattu K-Raudan koneeseen. S6000 mallissa ryyppy on oikealla ON-asennossa ja vasemmalla OFF, vaikka tuntuisi olevan juuri toisinpäin, sillä vasemmalle kääntäessä alkaa pätkimimen ja kone sammuu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 198
Sitä just meinasin että kumminko päin se on merkattu K-Raudan koneeseen. S6000 mallissa ryyppy on oikealla ON-asennossa ja vasemmalla OFF, vaikka tuntuisi olevan juuri toisinpäin, sillä vasemmalle kääntäessä alkaa pätkimimen ja kone sammuu.
Omassa FXA:ssa on tarra että kun alaosa osoittaa oikealle se on ON asennossa ja vasemmalla OFF.
Tämä viime vuoden malli.

Edit: Eikös tä niin pidä tulkita että startatessa ja käytössä kokoajan on tossa ON asennossa vai pitäiskö se startin jälkeen liikuttaa johki suuntaan?
Vasemmalle jos sen pistää niin kone meinaa sammua.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
75
Eikös tä niin pidä tulkita että startatessa ja käytössä kokoajan on tossa ON asennossa vai pitäiskö se startin jälkeen liikuttaa johki suuntaan?
Vasemmalle jos sen pistää niin kone meinaa sammua.
S6000 suomenkielisessä ohjeessa sanotaan kylmäkäynnistyksestä että anna käydä hetken ja käännä rikastinta hitaasti vasemmalle kiinni-asentoon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 198
Laita tänne kuvia koneesta eri kuvakulmista niin katsotaan missä se voisi olla.
Nonnih nyt mä sain aikaiseksi napata kuvan, tosiaan molemmilla puolilla on öljytikku, molemmilla puolilla on myös ruuvi sen alapuolella mutta tällä puolella mistä otin kuvan niin se ruuvi on tollasessa parin sentin ulokkeessa.
Ilmeisesti toi se nyt sitten on mikä pitää avata?

Alkaako sieltä samantien jotain virrata kun sen avaa vai oliskohan siinä aikaa tunkea joku letku siihen, ettei tarttis tota rengasta lähteä ottamaan pois?

Täällä on usein vihjattu että joku renkaan osa kannattaisi samalla (jos sen irroittaa) voidella jollain aineella, saisikohan tyhmälle ihan kuvana mikä sieltä siis tarkalleen kannattaa voidella ja millä, ettei ruostu?

Sitten noi pari lisäkuvaa mitkä pistin...
Toi lumilinko tekee jotain ihan ihmeellistä pomppimista, ja se jättää tollaista tasaista kumpua jatkuvasti, ja sitten taas seuraavalla kerralla on vittumaisempaa tehdä lumitöitä kun se etupää jämppäilee vielä pahemmin noihin ja sitten se tekee taas uusia kumpuja :rolleyes:

Voiko tolle jotain tehdä, ettei toi etupää jämppäilisi jatkuvasti maahan kiinni? Toi kumpu syntyy siis siltä että etupää liukuu huonosti ja renkaat sit voimalla saa sen liikkeelle ja kun se etupää sit 10cm päästä taas puree kiinni lumeen niin se kohta on alempana kuin taakse jäänyt kohta :mad:

Kun tota linkoa painaa niin että etupää on vähän ilmassa niin noita ei tule, mutta selkä ei kestä roikkua tossa puolta tuntia kerrallaan...

16723136648420.jpg


Ja kumpuja:

16723136649082.jpg


16723136648791.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Noniin, eli tuolta juurikin saa öljyt pois (kuvaan ympyröity). Alkaa sieltä valumaan sitä tavaraa heti pois, mutta tuo pyörän irroitus on helppo juttu.

Tuosta videosta näkee mitkä kannattaa rasvata, eli nuo akselit mitkä paljastuu tuon renkaan vanteen alta.



Videosta poiketen riittää että laittaa koneen vaikka puupalikoiden tai tiilien päälle että rengas on pari senttiä ilmassa, ei tarvitse kipata "nenälleen"!

Tuota pomppimistä voisi koittaa vähentää säätämällä niitä kuupan sivussa olevia jalaksia vähän alemmas.

1672314612555.png
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 198
Noniin, eli tuolta juurikin saa öljyt pois (kuvaan ympyröity). Alkaa sieltä valumaan sitä tavaraa heti pois, mutta tuo pyörän irroitus on helppo juttu.

Tuosta videosta näkee mitkä kannattaa rasvata, eli nuo akselit mitkä paljastuu tuon renkaan vanteen alta.



Videosta poiketen riittää että laittaa koneen vaikka puupalikoiden tai tiilien päälle että rengas on pari senttiä ilmassa, ei tarvitse kipata "nenälleen"!

Tuota pomppimistä voisi koittaa vähentää säätämällä niitä kuupan sivussa olevia jalaksia vähän alemmas.

Eli siis säätää sitä etuosaa olemaan enemmän irti maasta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Renkaan akseliin rasvaa.
Säädä liukukiskoja jos linko ottaa liian ylhäältä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 198
Elikkä otan sokan pois ja rengas lähtee, niin voidellaan se osa mihin se rengas työntyy?
Olisiko suositella jotain ainetta tohon touhuun (ei kallista) mitä sais vaikka biltemasta tai puuilosta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Mutta eikö toi kumpujen tuleminen viittaa että se linko ottaa nyt just liian alhaalta?
Astalttipihalla linko säädetään alas, epätasaisemmalla pihalla ylemmäs niin kerää vähemmän kiviä jne. Sorapihalla kannattaisi ensin kolata pinta kovaksi ja vasta sitten lingota.

Jos ne pattien kohdat on jäätä hakkaa ne alas. Toki autolla ajaminenkin pakkaa lumen aika tiukkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Elikkä otan sokan pois ja rengas lähtee, niin voidellaan se osa mihin se rengas työntyy?
Olisiko suositella jotain ainetta tohon touhuun (ei kallista) mitä sais vaikka biltemasta tai puuilosta?
Joo se osa voidellaan mihin rengas työntyy kiinni, kannattaa molempien pyörien akselit rasvata kerralla. Öljyjen vaihtoon riittää että avaa vaan toisen puolen noista tyhjennysruuveista, ne on samaan öljytilaan yhteydessä (jos koneessa on molemmilla puolilla proput)

Parasta tuohon olisi alumiinitahna, mutta kannattaa ottaa putkilo jotain laakerirasvaa niin tuolla voi rasvailla muutakin (lingon kotelon uumenissa hammaspyörät, fillarin laakerit ym.) jos innostuu remppaamaan.

Esim. tuo linkin CRC vesivaseliini kyllä ehkäisee varmasti hyvin ettei ne pyörät jämähdä akselilleen kiinni

Tuossa vielä tuo alumiinitanha, mutta jos sille muuta käyttöä ei ole niin en näe järkeä ostaa tuota putkiloa

Edit: Vaihdettu tuo ylemmän linkin suositeltu rasva vesivaseliiniksi, tarraa vähän paremmin kiinni ja kestää vettä paremmin. Itse käyttänyt tuota fillarin laakereissa ja pelaa hyvin pakkasilla ja kuumalla kelillä ym.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 284
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom