Lumilinko

^ Sain osallistuttuani heti vastauksen: "Unfortunately you did not win, Try again tomorrow" :D Ei tarvi näköjään jännittää arvontapäivään saakka... :rofl:
 
^ Sain osallistuttuani heti vastauksen: "Unfortunately you did not win, Try again tomorrow" :D Ei tarvi näköjään jännittää arvontapäivään saakka... :rofl:

Sama homma.
Täytyy nyt odottaa kuitenkin joulukuun alkuun, ennen kuin käy ostamassa lingon.. Vielä kun tietäis minkä mallisen.

Muuten, säännöissä lukee:
"Arvontaan osallistuvan henkilön on täytettävä osallistumislomakkeen pakolliset kentät. Pakollisia kenttiä ovat: etunimi, sukunimi, sähköpostiosoite ja olen täyttänyt 18 vuotta -laatikko.

Mutta puuttuvat kohdat muuttuivat punaisiksi eikä antanut mennä eteenpäin, jos ei täyttänyt osoitetietoja ja puhelinnumeroa.
 
Itse katselin tosiaan tuota Stigan 700E:tä joka maksaa vähän yli 500 euroa. Näistä "halvemmista" akkuversioista ei kyllä ilmeisesti kenelläkään ole kokemusta. Tuollaisen 4000 euron Hondan hinnalla saat jonkun auraajan auraamaan pihasi 15+ vuodeksi.
 
Mitäs arvon raati tuumii tämmöisestä?


Merkki aineskin tuntematon itelle
Jos ostat niin osta samantien yksi torven korkeudensäätövaijeri valmiiksi varalle. Just ton tyyppisellä vaijerin pään kiinnityksellä torveen on tyyppivikana se et juuri ennen torven vaijerin kiinnikettä vaijeri menee poikki.
 
Mitäs arvon raati tuumii tämmöisestä?


Merkki aineskin tuntematon itelle
Taitaa olla sama kun täm mutta väritys eri.

https://www.k-rauta.fi/tuote/lumilinko-fxa-60cm2-vaihe-db7109/6438313636328

Itsellä FXA ja ekan talven jäljiltä tosi tyytyväinen
 
toimiiko miten hyvin ? sutiiko renkaat? oletko käyttänyt lumiketjuja ? käynnistyy heti ? jaksaa puskea hankeen ? jaksaa myös kaapia jäätynyttä lunta ? äänekäs? täriseekö ? jne :D
Toimii hyvin, renkaat eivät sudi juuri, ei lumiketjuja tarvitse. Normaalisti tokalla kunnolla käyntiin. Määrittele hanki, ei mene jäätyneeseen hankeen mutta kyllä sen saa syömään sitä lumikasaa, viime talvena oli joku 25 cm valkoista ja hyvin jaksoi
 
Talotarvikkeessa olisi ed. mainitun testin linkojen kanssa hyvin saman tyyppinen "AL-KO ST 4048" akulla ja laturilla hintaan 439€. Näkyi sama malli olevan monessa muussa paikassa selvästi kalliimpi.


Siskonmies oli hankkinut tuollaisen, ei muuta valitellut kuin tuota valon sijaintia, valaisee lähinnä sen torvesta lentävän lumen (suuntauksesta riippuen toki). Ainakin Ryobissa näytti valot olevan alhaalla torven etupuolella, lienee fiksumpi sijanti se.

Näytti tuon AL-KO lingon hinta nousseen, nyt 495€.
 
Kuinkas säädettävä heittoetäisyys pienissä lumilingoissa, esimerkiksi noissa akkukäyttöisissä, mahtaa olla? Ainoat valmistajan tarjoamat tiedot tuntuvat olevan "jopa 10 metriä" ja kaikissa mainos- ja arvosteluvideoissa linkoja käytetään aina jossain keskellä peltoa, jossa lumi saa lentää minne tykkää.

Kiinnostaisi n. 200 neliömetrin asfaltoitu alue pitää helpoimmalla mahdollisella tavalla avoimena, mutta jos lumi lentää aina 10 metrin päähän sivulle, puolet pihasta tyhjenisi naapurin puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkas säädettävä heittoetäisyys pienissä lumilingoissa, esimerkiksi noissa akkukäyttöisissä, mahtaa olla? Ainoat valmistajan tarjoamat tiedot tuntuvat olevan "jopa 10 metriä" ja kaikissa mainos- ja arvosteluvideoissa linkoja käytetään aina jossain keskellä peltoa, jossa lumi saa lentää minne tykkää.

Kiinnostaisi n. 200 neliömetrin asfaltoitu alue pitää helpoimmalla mahdollisella tavalla avoimena, mutta jos lumi lentää aina 10 metrin päähän sivulle, puolet pihasta tyhjenisi naapurin puolelle.

Saahan sitä tötteröä säätää mihin suuntaan ja missä kulmassa lumi lentää. Itse säätelen naapurin rajalla että lumet pysyy omalla tontilla, toisella puolella lentäkööt omalle pihalle niin pitkälle kun pystyy.

Muoks, siis eiköhän säädöt ole ihan riittävät. Omasta en nyt muista mutta olisko jotain 180 astetta.
 
Kuinkas säädettävä heittoetäisyys pienissä lumilingoissa, esimerkiksi noissa akkukäyttöisissä, mahtaa olla? Ainoat valmistajan tarjoamat tiedot tuntuvat olevan "jopa 10 metriä" ja kaikissa mainos- ja arvosteluvideoissa linkoja käytetään aina jossain keskellä peltoa, jossa lumi saa lentää minne tykkää.

Kiinnostaisi n. 200 neliömetrin asfaltoitu alue pitää helpoimmalla mahdollisella tavalla avoimena, mutta jos lumi lentää aina 10 metrin päähän sivulle, puolet pihasta tyhjenisi naapurin puolelle.

En osaa pienistä akkutoimisista sanoa mutta ainakin noissa kaikissa normaaleissa 2-vaihe polttiskoneissa on erikseen säätö mihin suuntaan lumi lentää ja missä kulmassa. Sen saa siirtymään vaikka ihan lingon viereen metrin päähän jos haluaa.

Jos kuvissa näkyy heittotorven päällä "läppä" niin voi olettaa että sitä saa säädettyä.

Jossain halvemmissa koneissa taitaa olla että sitä ei saa säädettyä suoraan siitä "etupaneelista" vaan tarvii erikseen käydä ronklaamassa sitä heittotorven luona.
 
Laitoin nyt kuitenkin tuon Stiga 700E:n tilaukseen hintaan 579e, ilmoittelen tänne kun tiedän heittääkö tuo laite mitään muuta kuin ilmaa.
 
Suurkiitokset!

Hmmm, ei ollut Stiga testin kärjessä, mutta ei sitä oikein haukuttukkaan. Ja keveyttä ja käsiteltävyyttä kehuttiin. Ja ekalla tai tokalla käyntiin.
Noihin Hondiin tai Yammuihin ei budjetti taivu ja bilteman laite pitkässä juoksussa epäilyttää...
Taidan valita Stigan, jos sen kanssa ei menisi valinta pieleen, oletettavasti saa osia helposti vielä useiden vuosien jälkeen...
Ittellä Stigan pyörävetoinen versio (muistaakseni 5262 malli). Ei pahaa sanaa. Ainut harmi alkuun oli hihnojen vinkuna, joka loppui kun säädin vaijerit kohdilleen, vähemmän yllättäen myyntiliike joka sen kasasi oli tehny huolimatonta työtä.

Viimetalvena ostettu, nyt syksyllä otin vain varastosta ja oiskohan tokalla nykäsyllä käyntiin lähtenyt. Pari kertaa jo ehtiny tällekin talvea lumitöitä tehdä, Putsattavaa joku ~600m2
 
Ittellä Stigan pyörävetoinen versio (muistaakseni 5262 malli). Ei pahaa sanaa. Ainut harmi alkuun oli hihnojen vinkuna, joka loppui kun säädin vaijerit kohdilleen, vähemmän yllättäen myyntiliike joka sen kasasi oli tehny huolimatonta työtä.

Viimetalvena ostettu, nyt syksyllä otin vain varastosta ja oiskohan tokalla nykäsyllä käyntiin lähtenyt. Pari kertaa jo ehtiny tällekin talvea lumitöitä tehdä, Putsattavaa joku ~600m2

Jep, Stiga ST5266 PB Trac tilattu. Tällä tai ensi viikolla pitäisi saapua. Putsattava ala on ehkä pienempi kuin sulla, mutta aurauspenkan ja takapihan polkujen takia päädyin telamalliin. Viime talvena testailin kaverin pikkuista polttomoottori kiinan-linkoa pyörävedolla(olikohan joku kone glanssin keltainen kone?), ja totesin että penkkaan tai yhtään raskaampaan lumeen todella työlästä syöttää... Toki helpompaa kuin lapiolla.
 
Tuplat.

Purinpa tuon, ja ihmettelin vähäsen. Tuo isompi hihna oliki tipahtanut tuonne ahtaasee väliin ja vääntynyt. Vaihdoin uuden hihnan tilalle, ja muutaman murtopultin myös, ja kiristin ajo / lingon vaijeritkin.

1640090918525.png


Mutta siltikään ei lähde pyörimään nuo terät.. oisko se voinu heti samoitei tiputtaa sen hihnan taas, vai mikähän homma? Mielestäni kohtuu kireällä se oli kyllä. Ärsyttävä yksin tuota painavaa linkoa vua tehä, nii mieluust ei atomiksi purkais tuas.

Kun linkopuolen vedon kytkee, tapahtuuko mitään? Eli onko koneisto jumissa ja hihna luistaa (kuulee yleensä äänestä ja haistaa kun hihna ylikuumenee), pyöriikö koneisto tyhjää, vai onko kytkentämekanismi rikki, jolloin veto ei kytkeydy ollenkaan?

edit: kylläpäs vanhaan viestiin vastasin, mites se Xenforo nyt näin toimii? :confused:
 
Ostin vloppuna 78v ja 76v vanhemmille ryobin akkulingon, sen 45cm leveän keskikokoisen mallin. Jos ne siitä sais helpotusta välipäivinä kun en ole joka päivä siellä linkoamassa rattorilla. Saavat helpommin ovien ja luiskien etuset putsattua ja kulkureittejä tehtyä. Asiointitaksillekki pitää varmaan välillä kääntöpaikkaa aurata että pääsee likemmäksi ovea hakemaan.
Tulis vaan nyt sitä lunta että pääsisi testaamaan sitä värkkiä..
 
Nyt on tuo vajaan 600 euron Stiga 700E Kit -akkulinko testattu. Oli tuollainen kevyt peite pihan sora-alueella ja nurmikolla enemmän tavaraa. Ihan hyvä, että en montaa tonnia laittanut linkoon, tuo nimittäin toimii erittäin hyvin jos piha on suhteellisen tasainen, eikä kovin suuri.

Koneessa on tasapaino hyvin kohdillaan, eli jos tuntuu että työntäminen käy raskaaksi penkassa niin painaa vähän käsillä alas niin nokka nousee välittömästi ja taas mennään sillä laitetta on niin kevyt hallita. Piti alkuun olla varovainen tuossa soraosiossa, koska linko paiskasi kivetkin läpi kun lumikerros oli melko niukka.

Myöskin tuo helppokäyttöisyys vaikuttaa hyvin suunnitellulta. Akku sisään ja menoksi. En tuosta nyt heti keksi pahaa sanottavaa, heittoetäisyyskin on varsin passeli. Jos lunta sataa taukoamatta viikon eikä käy välissä tekemässä mitään, silloin voisin kuvitella että renkaiden koko ei riitä.

Yllätyin myös hiljaisuudesta. Odotin hirveää räminää, mutta tuo ei kyllä pidä paljoa mitään ääntä.
 
Miten kauas lumi lentää, ja kauan akku kestää?

Heitto vaikutti n. 4-5 metriltä (sivuilla 6m eli varmaan alin asetus). Tuolla 20 minuutin testillä oli akusta lähtenyt neljästä palkista yksi. Tuohon saa myös kaksi akkua samaan aikaan kiinni. Kyllä tuo varmaan 30 minuuttia jaksaa paksussa lumessa.

 
Minulla on fornorth s5500 lumilinko iha kunnon vehje mutta se ei jaksa heittää yhtään lunta vaikka on kierrokset ihan täysillä. Puoli metriä lentää vaikka on luvattu 15 metriä lentää. Missä vika?
 
Minulla on fornorth s5500 lumilinko iha kunnon vehje mutta se ei jaksa heittää yhtään lunta vaikka on kierrokset ihan täysillä. Puoli metriä lentää vaikka on luvattu 15 metriä lentää. Missä vika?
Olisko hihna löysä?
 
1670495263848.png

tuollainen tuli sitten haettua kun sitä lunta yhtäkkiä sitten tulikin ja kauppojen varastosaldot rupesivat yhtäkkiä näyttämään jokapaikassa nollaa "halpojen" lumilinkojen osalta.
akussa oli pari palkkia suoraan paketista joten ei muutakuin kokeilemaan.

heti kiinnitti pari asiaa huomion
+ hel*vatun hiljainen.. tässähän voisi pitää vaikka teams kokouksen samaanaikaan kun käy heittämässä lumet
+ menee pieneen tilaan (itse pakettikin on aika pieni) joten tämän voi ottaa mukaan vaikka mummolaan ja auttaa mummoakin lumitöissä. mahtuu siis hyvin hatchbackkiin.. sedan voi olla siinä ja siinä ellei sitten uhraa takapenkkiä (muista laittaa lingon alle kuitenkin jokin muovisuoja vettä vastaan ja sen päälle pyyhe tms sillä jos käytönjälkeen linko on luminen niin se ehtii sulamaan takakonttiin)
+ heittoetäisyys riittävä 4-6metriä
+ normi 100m2 pihalle täysin riittävä (riippuen toki lumen määrästä yms eli akku voi loppua aikaisemminkin)
+rungossa paikka myös toiselle akulle (mutta paikka on vain säilytystä varten eli sitä ei ole kytketty mihinkään)
+ helppo työntää eteenpäin koska kevyt (mutta toki tämä on nyt testattu vain 5cm lumessa.. edit 150m2 jälkeen kyllä ukkokin on sen verran hikinen että tietää töitä tehneensä myöskin vaikka linko tekeekin heittämistyön)
+ helppo käyttöisyys on kyllä iso plussa.. akku sisään ja menoksi.. ei ryyppyjä ei hehkutuksia eikä käryjä/pakokaasuja
+ vehje ei tärise eikä vempuloi muutenkaan.. vähän samanlaista kuin hiustenkuivaajaa käyttäisi :D (edit korjaus... rupeaa se tämäkin tärisemäänmitä enemmän lumikierukka menee ruvelle niin sitä enemmän se menee pois tasapainosta)

miinukset
- "haukkaamiselle" ei ole säätöä eli toisinsanoen pitänee tehdä tuolle itse jotkin jalakset ettei ota liian "syvältä" lunta (jos tätä käyttää vain uudella ehjällä ja hiekoittamattomalla asfaltilla niin ongelmaa ei ole.. ja toisaalta haukkaamisen haitta on vain ensilumilla kun lumen alla on vielä nurmikkoa/asfalttia/hiekkaa tms)
- samat jalakset estäisisivät runkomuovin kulumisen kun se hinkkaa asfalttia vasten... (kun ollaan keskitalvessa niin silloin toki maassa lienee se jääkerros jo eli ongelma on tässäkinkohtaa vain ensilumilla)
- kun lumikierukka sitten löytää sepelin tai isomman kiven niin meteli on sama kuin ruohonleikkurilla osuisi kiveen tms ja koska tuo lumikierukka on muovia on se välittömästi ruvella. (tuunaus idea olisikin laittaa parilla itseporautuvalla ruuvilla kumikaistaleet tuohon heti niin se suojelee muovia ja kun kumi kuluu on se helpompi uusia.)
- akkuja tulee vain yksi 4ah mutta niitä toki saa lisää ostettua
- kokoontaittaminen onnistuu vain jos irroittaa heittokuvun säätötangon... jos tarvitsee kokoontaittamista useammin niin se kannattaa jättää jopa kiinnittämättä kokonaan ja käyttää heittokupua käsin

ei miinus eikä plussa
kun ostaa ryobin niin saa ryobin akku ekosysteemin... tällöin on helppo ostaa vaikkapa muitakin ryobin isompia vehkeitä. (harmi kun makita ei tee lumilinkoja)
jos taas ostaa jonkun bilteman/stigan/al-kon jne akkuvehkeen niin silloin on aika yksin..

MUTTA loppujenlopuksi tämän laitteen heikoin lenkki on tuo lumikierukka sillä se täys muovisena kun kuluu ja varmasti kuluukin. metallinen kierukka valmiiksi kumiosilla on tietysti potenssiin sata parempi eli ryobin seuraava malli RY36STX45A
1670520373843.png

mutta tuo tietysti myös kasvaa kokoa ja painoakin on 12kg enemmän (28kg) eli tämä ei ole enään niin mukaan otettava malli kuin pienempi...

sanoisin silti että tämä pienempikin malli oli loisto ostos 3/5 tähteä jos kohde on hiekoittamaton asfaltti/kivetty kenttä (aina tämä kolaamisen voittaa :D )
hiekkatie/sepelitie voi vielä mennä jos se on super tasainen mutta mitä enemmän epätasaisuuksia niin sitä enemmän suosittelen tuota pykälää isompaa mallia.


ps.. jos oikein hulluttelemaan lähtisi niin tälläinenhän olis kyllä mukava olla autossa mukana aina talvisin... ei haittaa vaikka menisit jonkun marketin ulkoparkkikselle jota ei ole aurattu kunnolla kun voit ajaa itsellesi samantien puhtaan paikan :D tai sitten voit "huoletta" jättää auton taivasalle ja jos metri lunta yllättää niin lumilinko vaan takakontista ja vartin päästä pääseekiin jo jatkamaan matkaa :D


edit
erikoista on se ettei tätä muovikierukkaista mallia löydy enään ryobin sivuilta... lienee ryobi siirtymässä pois halvoista ja alkaen hinnat ovat tuossa 779e mallissa...
edit2 ryobin virallisilla ulkomaisilla sivuilla ( Sign up - RYOBI Tools - RYOBI Tools ) ei ole enään ainuttakaan 36V akkuvehjettä... onkohan siis kaikki suomenkin markkinoilla olevat 36V vehkeet "vanhoja" ja korvataan 40V vehkeillä kunnes on varastot myyty loppuun ?

eli toisinsanoen ryobin 36V vehkeitä voi saada nyt "halvalla" mutta samalla niiden elinkaari on lopussa? eli kun akut/laturit loppuvat niin laitekkin jää tarpeettomaksi. (elleivät ole yhteensopivia 40V->36V -> 40V?)
edit3 ja redditin mukaan 40V olisi pelkkä markkinointitermi eli 36V vehkeet olisivatkin pelkällä 40V tarralla muutettavissa yhteensopiviksi :D mutta tutkin asiaa nyt vielä lisää...

edit4 ajoin kokeeksi vielä taloyhtiön pihaakin ja omaa parkkipaikkaa yms ~90m2 ja kotiin päästyäni huomasin että akkukotelot eivät ole veden pitäviä (no ei niiden kai tarvitse ollakkaan kun ovat lumelle tehtyjä?) mutta varoituksena niille ketkä ajattelevat jättävänsä lingon esim autotalliin kuivumaan (tai miettivät lingon pesua käytön jälkeen) sillä jos lingon päällä on paljon lunta niin se vesi myös valuu jonnekkin esim akkukoteloihin.. seurauksena voi olla akun oikosulku tms.
akkua kului vain yksi palkki neljästä. tosin luntakaan ei ollut kuin nimeksi.
jäisiä klönttejä ei tämä malli pysty hajoittamaan ollenkaan ja koska kierukka on suunniteltu hyvin ottavaksi (jotta myös heittää pidemmälle) niin vaarana on jumiutuminen tai jopa kierukan rikkoutuminen. toimii siis vasta sataneeseen lumeen kaikkein parhaiten eikä kovin hyvin jo aurattuun tms mitä haluaisi viimeistellä tms.
ja taloyhtiön pihaa tietenkin sepelöidään joten aikamoinen rapina kuului kokoajan ja muovinen kun kierukka on niin tämä vahvisti ennakkoluuloja siitä että kierukkaan pitäisi kyllä tehdä nopeasti jokin kumireuna tms jotta kuluminen tapahtuisi kumissa eikä kierukassa. (kierukka varaosien saatavuus on tällä hetkellä täysi mysteeri sillä nopea googlettelu näytti ettei ko kierukkaa olisi missään myynnissä varaosinakaan... eli jos kierukka menee rikki on lumilinko heti kallista muovijätettä...

päivitys 14.12.2022 kuusipäivää myähemmin: kierukka on saanut halkeaman noin kuudennen käyttökerran jälkeen... katsotaan mitä ryobi sanoo takuusta vai peseekö heti kätensä toteamalla jotakin siihensuuntaan että "kierukkahan on kuluva osa ja emme korvaa kuluvia osia" :D
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa 3D-tulostettua muoviset jalakset tuohon IKH:n linkoon, vähän pidemmät ja leveämmät kun vakiot metalliset ja hyvin tuntui liukuvan mitä tuossa ennen lumimyrskyä sen etupihalle tallista ajelin. Lähti ekalla käyntiin, joten ei noi kiinan moottorit nyt ihan mitään paskaa ole, yllätyin suorastaan miten huoleton peli tuo on ollut. -15 pakkasellakin ekalla nykäisyllä aina käyntiin. Pienkonebensa käytössä, niin se voi vähän auttaa varastoinnin yli.

Tarviikohan noihin kulmavaihteisiin tehdä mitään huoltoa? (se joka kääntää moottorilta tulevan akselin siirtokierukoille). Ohjekirjassa oli että jos ei vuoda ja hikoile öljyä pihalle, niin ei tarvitse tehdä mitään.
 
Tarviikohan noihin kulmavaihteisiin tehdä mitään huoltoa? (se joka kääntää moottorilta tulevan akselin siirtokierukoille). Ohjekirjassa oli että jos ei vuoda ja hikoile öljyä pihalle, niin ei tarvitse tehdä mitään.
aina kannattaa huoltaa ja ylläpitää sekä rasvata mieluummin vaikka liikaa.. kun kulumaa/huollettavaa tulee niin luultavasti juuri silloin on myös huolto jäänyt tekemättä jo pitemmältä ajalta :)
ei ehkä näin talvella mutta voihan tuollaisen kulmavaihteen huoltaa esim sitten kesällä ja vaihtaa kaikki öljyt yms jokatapauksessa... muutamat tippa öljyä ei ennakkohuollossa maksa juuri mitään mutta talvella rikki menneenä koneena taas maksaa "vitutuksen määrässä" joka päivä kun ulkona on metri lunta jota ei voi lingota veke :D
 
Tulipa 3D-tulostettua muoviset jalakset tuohon IKH:n linkoon, vähän pidemmät ja leveämmät kun vakiot metalliset ja hyvin tuntui liukuvan mitä tuossa ennen lumimyrskyä sen etupihalle tallista ajelin. Lähti ekalla käyntiin, joten ei noi kiinan moottorit nyt ihan mitään paskaa ole, yllätyin suorastaan miten huoleton peli tuo on ollut. -15 pakkasellakin ekalla nykäisyllä aina käyntiin. Pienkonebensa käytössä, niin se voi vähän auttaa varastoinnin yli.

Tarviikohan noihin kulmavaihteisiin tehdä mitään huoltoa? (se joka kääntää moottorilta tulevan akselin siirtokierukoille). Ohjekirjassa oli että jos ei vuoda ja hikoile öljyä pihalle, niin ei tarvitse tehdä mitään.
Yleensä noi kulmavaihteet on vaseliinia täynnä. ylhäällä rasvanippa mistä lisätä rasvaa MUTTA! kulmavaihteen pohjassa on yleensä pultti/ruuvi tai muu vastaava joka täytyy ottaa auki ennen rasvan lisäystä. Sen ruuvin ideana on se että ei rasvaa lisätessä kerää painetta vaihteeseen niin ei pullauta esim. stefoja ulos jos sellaisia on laakereilla. Toinen syy sille avattavalle on se että tuoretta rasvaa pusketaan vaihteeseen niin paljon että vanhat rasvat tulee pois, tällätapaa ei jää vaihteeseen mitään rasvaa mikä sisältäisi esim. kosteutta, epäpuhtauksia yms. Sitten kun on tuoreet rasvat vaihteessa niin eikun pohjatulppa kiinni ja kovaa ajoa.

Mitä pienkonebensaan tulee niin en itse sitä turhaan käyttäisi. Linkojen tankkien korkit ei ole ikinä täysin tiiviitä. Itse juuri äsken ajelin ekat lumet kesäsäilön jäljiltä lingolla ja tankki oli rutikuiva. Oli bensat haihtuneet pois tankista. Perus 98E käyttäisin lingossa pienemmän etanolipitoisuuden vuoksi. Jos nyt väkisin haluaa pienkonebensaa käyttää niin älkää ostako turhaan niitä kannuissa vaan käykää ostamassa ennemmin omaan kannuun tankkauspisteeltä. Esim. Nesteen tietyt asemat myy pienkonebensaa suoraan pistoolista ja on muuten iso määrä euroja hintaerona siihen verrattuna että ostaisi saman määrän valmiiksi kannutettuna esim. Motonetistä.
 
Jaahas viime talvi tuli painittua kolalla 100-200m2 aurattavan pihan kanssa (riippuu auraako kokonaan vai pelkät kujoset/ajotiet). Nyt sitten sairaana kahlaillut pihan halki ja kironnut, että taas pitäisi kolaan tarttua vaikka kuumetta on jo valmiiksi. Kiitos kun olette jakaneet tässä halpojen bensa ja akkuvehkeiden kokemuksia niin ehkä niistä joku täytyy käydä kotiuttamassa.

Pikaisesti kahlaamalla valikoima on tämä.
Halvat akulliset:
Halvat bensakoneella:
Akullisen helppous kiinnostaa, mutta en tiedä loppuuko tehot ja akut näillä neliöillä mikäli ei ajoissa ajele lumia. Lisäksi piha on vielä soralla/hiekalla sekä epätasainen niin akullisissa ei taida olla järkevää korkeudensäätöä kun taas noissa bensakoneissa taitaa reunoissa olla jonkinlaiset anturat mitä säädetään ensilumilla. Bensakoneissa varmaankin vähän enemmän tehoa, mutta myös vaativat enemmän huoltoa sekä tilaa. Mitä ajatuksia raadilla syntyy?
 
Yleensä noi kulmavaihteet on vaseliinia täynnä. ylhäällä rasvanippa mistä lisätä rasvaa MUTTA! kulmavaihteen pohjassa on yleensä pultti/ruuvi tai muu vastaava joka täytyy ottaa auki ennen rasvan lisäystä. Sen ruuvin ideana on se että ei rasvaa lisätessä kerää painetta vaihteeseen niin ei pullauta esim. stefoja ulos jos sellaisia on laakereilla. Toinen syy sille avattavalle on se että tuoretta rasvaa pusketaan vaihteeseen niin paljon että vanhat rasvat tulee pois, tällätapaa ei jää vaihteeseen mitään rasvaa mikä sisältäisi esim. kosteutta, epäpuhtauksia yms. Sitten kun on tuoreet rasvat vaihteessa niin eikun pohjatulppa kiinni ja kovaa ajoa.

Mitä pienkonebensaan tulee niin en itse sitä turhaan käyttäisi. Linkojen tankkien korkit ei ole ikinä täysin tiiviitä. Itse juuri äsken ajelin ekat lumet kesäsäilön jäljiltä lingolla ja tankki oli rutikuiva. Oli bensat haihtuneet pois tankista. Perus 98E käyttäisin lingossa pienemmän etanolipitoisuuden vuoksi. Jos nyt väkisin haluaa pienkonebensaa käyttää niin älkää ostako turhaan niitä kannuissa vaan käykää ostamassa ennemmin omaan kannuun tankkauspisteeltä. Esim. Nesteen tietyt asemat myy pienkonebensaa suoraan pistoolista ja on muuten iso määrä euroja hintaerona siihen verrattuna että ostaisi saman määrän valmiiksi kannutettuna esim. Motonetistä.

Nippahan siellä on, pitääpä hankkia rasvaprässi ja jotain sopivaa talvikäyttörasvaa ja katsoa tuo. Prässiä nyt joskus tarvii muillekkin kapineille niin hyvä olla olemassa.
Ennen viime talvea tuon pohjaluukun availinkin ja rasvailin akselit+rattaat, ja putsailin sen ison lautaspyörän bräkleenillä puhtaaksi, sekä vaihdoin moottoriöljyt mutta tuo kulmavaihe jäi prässin puutteen takia käymättä läpi.

Pienkonebensaa menee se 2-3 kannua vuodessa ruohonleikkauksessa ja lumilingossa, niin ei tuo nyt niin iso kuluerä ole mutta voishan tuota toki hakea aina pumpusta kun ajelee ison kylän kautta.
 
Jaahas viime talvi tuli painittua kolalla 100-200m2 aurattavan pihan kanssa (riippuu auraako kokonaan vai pelkät kujoset/ajotiet). Nyt sitten sairaana kahlaillut pihan halki ja kironnut, että taas pitäisi kolaan tarttua vaikka kuumetta on jo valmiiksi. Kiitos kun olette jakaneet tässä halpojen bensa ja akkuvehkeiden kokemuksia niin ehkä niistä joku täytyy käydä kotiuttamassa.

Pikaisesti kahlaamalla valikoima on tämä.
Halvat akulliset:
Halvat bensakoneella:
Akullisen helppous kiinnostaa, mutta en tiedä loppuuko tehot ja akut näillä neliöillä mikäli ei ajoissa ajele lumia. Lisäksi piha on vielä soralla/hiekalla sekä epätasainen niin akullisissa ei taida olla järkevää korkeudensäätöä kun taas noissa bensakoneissa taitaa reunoissa olla jonkinlaiset anturat mitä säädetään ensilumilla. Bensakoneissa varmaankin vähän enemmän tehoa, mutta myös vaativat enemmän huoltoa sekä tilaa. Mitä ajatuksia raadilla syntyy?

Vaikuttaisi siltä, että voisit hyötyä enemmän akullisesta lingosta sillä varauksella, että 1-2 ensimmäistä lumipeitettä vedät kolalla sileäksi, jätät pienen kerroksen pohjalle ja annat lumen jähmetä. Tämän jälkeen pohjalla on tiivis lumikerros ja akkulinko vetää kevyesti siitä jatkossa ilman että sorat lentää lingosta läpi. Ei kyllä käy kateeksi bensakoneilla leikkiviä tuolla pakkasissa. Omat kokemukset Stiga 700:sta ylempänä.
 
Mikähän mättää kun linko ei meinaa aina lähteä liikkeelle, voimaa on huonosti?
E:Kitkapyörän puhdistus auttoi.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä pienkonebensaan tulee niin en itse sitä turhaan käyttäisi. Linkojen tankkien korkit ei ole ikinä täysin tiiviitä. Itse juuri äsken ajelin ekat lumet kesäsäilön jäljiltä lingolla ja tankki oli rutikuiva. Oli bensat haihtuneet pois tankista. Perus 98E käyttäisin lingossa pienemmän etanolipitoisuuden vuoksi. Jos nyt väkisin haluaa pienkonebensaa käyttää niin älkää ostako turhaan niitä kannuissa vaan käykää ostamassa ennemmin omaan kannuun tankkauspisteeltä. Esim. Nesteen tietyt asemat myy pienkonebensaa suoraan pistoolista ja on muuten iso määrä euroja hintaerona siihen verrattuna että ostaisi saman määrän valmiiksi kannutettuna esim. Motonetistä.

Okei, ihmettelinkin tänään kun kaivoin lingon esille ja ryyppy ei kuulostanut sanovan mitään. Sitten vilkaisin tankkiin - ja sehän oli rutikuiva. Joskus keväällä kun en linkoa enää tarvinnut laitoin sinne bensan säilöntäainetta ja käytin hetken. Ei siellä paljon mitään ollut tankissa muutenkaan. Tänään kyllä ihmettelin että onko nyt muisti pettänyt tai jotain.

Eihän siinä, viime kesäistä 98:a tankki täyteen ja parilla nykäisyllä käyntiin ja hommiin. Kyllä olisi vituttanut kolalla sitä valkoista paskaa siirtää.

Ruohonleikkurissa oon käyttänyt pienkonebensaa. Eipä senkään tankin korkki täysin tiivis ole. Toissatalvena oli leikkuri jäänyt vähän huonoon paikkaan ja hörppiny lunta eli vettä tankkiin, eipä ihme että ei lähtenyt käyntiin ennenkun koko tankki piti tyhjentää ym kivaa ennenkun alkoi toimimaan. Että juu, säilytellään näitä asianmukaisesti kausien välillä, niin ei tule yllätyksiä sitten kun tarvii taas käyttää.
 
koska tuo lumikierukka on muovia on se välittömästi ruvella.

AL-Kon ST 4048 lingossa näytti olevan kokonaan kumista tehty lapa, varmaan parempi vaihtoehto. :hmm:

Samoin kuin Ryobilla, AL-KO Energyflex 40V sarjassa on muitakin puutarhakoneita kuin pelkkä lumilinko, akkusahaa, lehtipuhallinta ja trimmeriä ym.

Ei ole kyllä tullut vertailtua hintoja, eli säästääkö tuolla varsinaisesti mitään että kerää laitteet jotka käyttää samaa akkua, kätevyyttä ehkä tulee käyttöön. Usein saa kuitenkin tarjouksesta koneen akun kanssa järkihintaan, ja ainakin omalta osalta eri koneiden hankinnat sijoittuu niin pitkälle ajanjaksolle ja sulo vileeninä hintoja kyttäilyt, että ei kannata edes koittaa väkisten pysyä samassa merkissä/mallissa.
 
Ei ole kyllä tullut vertailtua hintoja, eli säästääkö tuolla varsinaisesti mitään että kerää laitteet jotka käyttää samaa akkua, kätevyyttä ehkä tulee käyttöön. Usein saa kuitenkin tarjouksesta koneen akun kanssa järkihintaan, ja ainakin omalta osalta eri koneiden hankinnat sijoittuu niin pitkälle ajanjaksolle ja sulo vileeninä hintoja kyttäilyt, että ei kannata edes koittaa väkisten pysyä samassa merkissä/mallissa.

sanotaan että x henkilö ostaa itsellensä 10kpl laitteita joiden _keskihinta_ on yleensä 220e ilman akkua/laturia ja 300e laturilla/akulla.
siten 10 koneen ostaminen maksaa = kaksi kertaa laturi/akkupakettina että on mitä käyttää 600e + 8 laitetta ilman + 1600e yht 2200e
tällöin voi kahta konetta käyttää kokoajan tai ainakin toista kokoajan jos toinen on latauksessa.

jos taas jokainen olisi oma laitteensa ja akut yms eivät olisi yhteensopivia = 10konetta =3000e
tällöin taas tulee tilanne että useita akkuja voi seistä käyttämättömänä joten kuoleentuneet akut tarkoittavat sitä että pitää ostaa uudet akut vuoden/parin välein eli noin tonnin kuluerä... tai jos kone kuuluu sellaiseen sarjaan jota ei enään valmisteta niin pahimmillaan uusi laite uusine akkuineen eli pari tonttua ?
(toki tässä esimerkissä ei lasketa mukaan kalliimpia laitteita esim juurikin tonnin lumilinkoja/ruohonleikkureita tms)

kymmenen vuoden ajanjaksolla laskettuna ykkösesimerkki : yhden kerran akut uusittuna = 2800e
kymmenen vuoden ajanjaksolla laskettuna kakkosesimerkki : viisi kertaa akut uusittuna = 8000e

(paras ratkaisuhan olisi ostaa ebaystä tms sovittimia joilla erimerkkiset akut sopisivat kaikkiin laitteisiin tai vielä parempi olisi se ettei olisi miljoonaa erimerkkistä valmistajaa erilaisine akkuineen)

no... jos on perus työssäkäyvä immeinen niin välttämättä ei ole mikään ongelma siinä että koneet akkuineen maksavat eikä ongelmaa siinä että ne pitää uusia muutaman vuoden välein (toki jotkut uusivat koneensa jokatapauksessa joskus)
sitten taas työttömälle joka käy ruokajonossa yhdenkin laitteen hankkiminen voi tarkoittaa useita hernekeitto kuukausia..

mutta tää on vähän sellainen juupas eipäs keskustelu kun toinen tykkää toisesta ja toinen taas toisesta ja jokaisella on oma mielipide jne niin ei kait jatketa tästä enempiä offtopikkeja.
kukin tietenkin tekee päätöksensä itse että ostaako yhden ekosysteemin vai useita ekosysteemeitä :)
 
Aika mopoja nuo halvat akkulingot taitavat olla, kun ei 6hv bensassakaan ole yhtään liikaa tehoa. Täksi talveksi ostin, olisi pitänyt ostaa jo aiemmin...
 
Yhden akkukonemerkin osto kannattaa esim. jos on tarkoitus hommata lumilinko,ruohonleikkuri,moottorisaha ym koneita joita käytetään eri vuodenaikaan.Riittää muutama akku monelle koneelle.
 
sanotaan että x henkilö ostaa itsellensä 10kpl laitteita joiden _keskihinta_ on yleensä 220e ilman akkua/laturia ja 300e laturilla/akulla.
siten 10 koneen ostaminen maksaa = kaksi kertaa laturi/akkupakettina että on mitä käyttää 600e + 8 laitetta ilman + 1600e yht 2200e
tällöin voi kahta konetta käyttää kokoajan tai ainakin toista kokoajan jos toinen on latauksessa.

jos taas jokainen olisi oma laitteensa ja akut yms eivät olisi yhteensopivia = 10konetta =3000e
tällöin taas tulee tilanne että useita akkuja voi seistä käyttämättömänä joten kuoleentuneet akut tarkoittavat sitä että pitää ostaa uudet akut vuoden/parin välein eli noin tonnin kuluerä... tai jos kone kuuluu sellaiseen sarjaan jota ei enään valmisteta niin pahimmillaan uusi laite uusine akkuineen eli pari tonttua ?
(toki tässä esimerkissä ei lasketa mukaan kalliimpia laitteita esim juurikin tonnin lumilinkoja/ruohonleikkureita tms)

kymmenen vuoden ajanjaksolla laskettuna ykkösesimerkki : yhden kerran akut uusittuna = 2800e
kymmenen vuoden ajanjaksolla laskettuna kakkosesimerkki : viisi kertaa akut uusittuna = 8000e

(paras ratkaisuhan olisi ostaa ebaystä tms sovittimia joilla erimerkkiset akut sopisivat kaikkiin laitteisiin tai vielä parempi olisi se ettei olisi miljoonaa erimerkkistä valmistajaa erilaisine akkuineen)

no... jos on perus työssäkäyvä immeinen niin välttämättä ei ole mikään ongelma siinä että koneet akkuineen maksavat eikä ongelmaa siinä että ne pitää uusia muutaman vuoden välein (toki jotkut uusivat koneensa jokatapauksessa joskus)
sitten taas työttömälle joka käy ruokajonossa yhdenkin laitteen hankkiminen voi tarkoittaa useita hernekeitto kuukausia..

mutta tää on vähän sellainen juupas eipäs keskustelu kun toinen tykkää toisesta ja toinen taas toisesta ja jokaisella on oma mielipide jne niin ei kait jatketa tästä enempiä offtopikkeja.
kukin tietenkin tekee päätöksensä itse että ostaako yhden ekosysteemin vai useita ekosysteemeitä :)
Ja aika paljon riippuu mitä laitteita tahtoo. Monesti pakettitarjouksena saa akut ja laturit koneen mukana melkein samaan hintaan, mutta sitten jotain tiettyä konetta ei saa kuin yhteen tai pariin sarjaan ja mahdollisesti ei niihinkään minään järkevänä pakettina.
Itsekin päätin yhdessä irtolasit&listat -ikkunaprojektissa että ensi kerralla kun listoitan niin minulla on viimeistelynaulain, mutta kun seuraavan projektin aika tuli niin minun kahteen sarjaani ei kumpaakaan ollut naulainta saatavilla. Uuden sarjan naulaimen lisäksi ostin trimmerin, koska se naulain+akku+laturi olisi maksanut saman verran kuin naulain ja trimmeripaketti akulla ja laturilla (ja muutenkin oli trimmeri siis ostoslistalla) :think:

Muuten mielestäni noissa satasten kuluttajalaitteissa akkujen hinta ei yleensä ole kynnyskysymys, mutta jos sulla on jo sarjan akut niin kaikenlaista suristinta voi saada ilman akkuja kympeillä, se on sitten eri asia tarvitseeko niitä :whistling:

Edit. Isot koneet sitten erikseen, jotkut 80V akut kunnon kapasiteetilla olivat aikoinaan hinnoissaan, ei halpoja kyllä vieläkään niin voi miettiä haluaako sellaisen muutenkaan kerran vuoteen käytettävään raivaussahaan vai ostaako polttisvehkeen...
 
Purasin luodista ja tilasin tuon verkkiksen 500€ lingon. ens vklp sitten raporttia kuinka toimi.
 
Saako näissä halvoissa lingoissa säädettyä heiton suuntaa? Mulla on pihatien toisella puolella naapuri ja toisella puolella oma seinä, joten ainoa looginen vaihtoehto olis saada heitettyä lumi eteenpäin.

Arviolta n. 200-300 m² kolattavaa ja pienet tilat mihin sitä lunta pitäisi säilöä. Eihän tuota kauaa lyki, kun asiakseen ottaa, mutta kolalla on kuitenkin perseestä heitellä kasan päälle sitten, kun alkaa olla kasan korkeus hartioiden tasolla.
 
Saako näissä halvoissa lingoissa säädettyä heiton suuntaa? Mulla on pihatien toisella puolella naapuri ja toisella puolella oma seinä, joten ainoa looginen vaihtoehto olis saada heitettyä lumi eteenpäin.

Arviolta n. 200-300 m² kolattavaa ja pienet tilat mihin sitä lunta pitäisi säilöä. Eihän tuota kauaa lyki, kun asiakseen ottaa, mutta kolalla on kuitenkin perseestä heitellä kasan päälle sitten, kun alkaa olla kasan korkeus hartioiden tasolla.
käytännössä varmasti kaikissa saa heittosuuntaa vaihdettua... joissain se toki on näppärämpi kuin toisissa mutta heittosuunta on ominaisuuksia joita löytyy käytännössä kaikista malleista...

ainoat joissa ei ole kuin heittoa eteenpäin on "moottoroidut lumilapiot" eli kaikkein pienimmät vehkeet... tässä kuva:
1670792373763.png
 
Ni oliko täällä joku jo modannu tommosta ryobin akkulinkoa? Äitimuori tommosella 45cm:llä lingolla nyt testaillu lingota ni tuumailee että tökkivää menoa kun on niin ottava se huuli siellä alla. Siihenhän vois tietenni 3d-tulostimella kokeilla tekasta "kulutuspalat" huulen alle, viistäis palikoiden etureunan että nousis helpommin epätasaisuuksien ja pattien päälle..
 
Ni oliko täällä joku jo modannu tommosta ryobin akkulinkoa? Äitimuori tommosella 45cm:llä lingolla nyt testaillu lingota ni tuumailee että tökkivää menoa kun on niin ottava se huuli siellä alla. Siihenhän vois tietenni 3d-tulostimella kokeilla tekasta "kulutuspalat" huulen alle, viistäis palikoiden etureunan että nousis helpommin epätasaisuuksien ja pattien päälle..
sitä huulen ottavuutta voi itsekkin toki säätää pitämällä aisaa alempana (se nostaa huulta korkeammalle eli ottaa vähemmän maata mukaansa) :D
itselläni on myös työn alla jotkin rosteri jalakset tms tähän ryobin vehkeeseen jotta juurikin liukuisi paremmin kun minulla on karkeaa sepelipintaa tontilla niin tuntuu tökkivän kokoajan jokapaikkaan :D (toki tässä vaiheessa talvea varmasti tökkiikin kun maahan ei ole vielä syntynyt sitä jääkerrosta tms mikä siinä on puolen talven jälkeen jolloin voikin jo huoletta puskea menemään karkeallakin pinnalla)
mietin vielä kiinnitystä että vedänkö vaan suoraan kylkiin reijät tms vai teenkö jotakin muuta...
 
Viimeksi muokattu:
sitä huulen ottavuutta voi itsekkin toki säätää pitämällä aisaa alempana (se nostaa huulta korkeammalle eli ottaa vähemmän maata mukaansa) :D
itselläni on myös työn alla jotkin rosteri jalakset tms tähän ryobin vehkeeseen jotta juurikin liukuisi paremmin kun minulla on karkeaa sepelipintaa tontilla niin tuntuu tökkivän kokoajan jokapaikkaan :D (toki tässä vaiheessa talvea varmasti tökkiikin kun maahan ei ole vielä syntynyt sitä jääkerrosta tms mikä siinä on puolen talven jälkeen jolloin voikin jo huoletta puskea menemään karkeallakin pinnalla)
mietin vielä kiinnitystä että vedänkö vaan suoraan kylkiin reijät tms vai teenkö jotakin muuta...
Onko tuo Ryobi ajanut asiansa? Melkein hain viikonloppuna Ryobin, mutta haukuttiin noiden akkukäyttösten tehoa ja että helpommalla pääsee kolalla jos rankka sade.
 
Onko tuo Ryobi ajanut asiansa? Melkein hain viikonloppuna Ryobin, mutta haukuttiin noiden akkukäyttösten tehoa ja että helpommalla pääsee kolalla jos rankka sade.
ylempänä on tuo "testi" tästä vehkeestä...
sanoisin lyhyesti tässä et onhan tämä tietenkin "mopo" siinämielessä että on pieni ja kevyt eikä tehojakaan ole mahdottomasti mutta toisaalta tämän saa kasaan ja vaikkapa autolla vietyä jonnekkin muualle kohteeseen sekä varmasti saa samantyön tehtyä kuin polttomoottori isoveljetkin mutta toki hitaammin mutta vähemmällä käryllä,tärinällä ja melulla :D

sanoisin että jos sulla on asfalttipiha joka on 99% tasainen niin tälläne ryöbi on 110% hyvä ostos.. jos sulla on hiekkapiha,epätasainen piha,jopa karkea sepelipiha niin siinä tää tökkii tietty jokaiseen pikkukiveen niin sellaiseen sopii paremmin mikä tahansa metallikierukalla oleva.

näin jälkikäteen olen edelleen vieläkin kahden vaiheilla että ostinko liian "mopon" koska tässä on täysmuovikierukka vai olisiko pitänyt ostaa 250e kalliimpi (eli 749e) akkuryobi jossa on metalli/kumi lumikierukka mutta on myös reilusti painavampi ja kookkaampi jne....
toisaalta aina tämä lumen tökkimisen voittaa vaikka olisikin hitaampi kuin polttisvehkeet :D

varmasti kaikki osaa käyttää hakua mutta tässä nyt muutama video bongattuna juutuupista joita kannattaa katsella

TOROn polttis testissä


FXA polttis testissä


ja vielä pirjohannelen ryobin testaus
 
Viimeksi muokattu:
Akkulingon 20cm korkeus on turhan vähän jos lunta tulee reilusti. Ainakin tuossa 700e stigassa oli tuollainen määrä luvattu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 113
Viestejä
4 502 332
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom