Lisävalot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Noz
  • Aloitettu Aloitettu
Ymmärtääkseni tuo parkki ei lain mukaan saisi palaa, mutta ei tuota taideta käytännössä juurikaan valvoa.

Noita näyttää olevan joillain osittain ihan tyylin vuoksi.
Jep, tuo laittomuus on tiedossa. Liekö sitten kytketiin väärin, niin palaa koko ajan. Voisihan tuon irrottaa kokonaan, niin ei pala missään vaiheessa.
 
Se parkki saa palaa kyllä jos otat auton omat parkit pois käytöstä, koska niitä ei jostain syystä saa kahdentaa.
Paitsi että ei saa palaa käytännössä.

Miksi ei?
  1. Parkkivaloja pitää olla kaksi. Nyt kyseessä oli yksi paneeli.
  2. Parkkivalon väri on valkoinen. Nyt kyseessä oli keltainen.
  3. Parkkivalojen sijainti. Näille on määritelty maksimi etäisyys auton leveimmästä kohdasta (muistaakseni 400 mm). Lisäksi keskinäiselle välimatkalle taitaa olla jokin minimimitta annettu. Tämä johtuu ihan siitä miksi autossa ylipäätään pitää olla parkkivalot: niiden tarkoitus on tuoda ilmi auton läsnäolo ja leveys pimeällä.
 
Noin 5 tai 6 työpaikan pakua katsastanut ja ei ole näistä tullut sanomista. Noissa on lisävaloissa parkki/päiväajovaloviirut jotka toimii myös majakoiden kanssa yhteen oranssina.

Katsastukset menneet täysin huomautuksitta läpi.
 
En nyt puhunut mistään maakaapelin kosanilla lämmitettävästä kutistesukasta vaan autosähköihin liittyvästä, niinkuin tuossa jo yllä huomautettiin.

Mutta tämä alun perin kesken ollut projekti etenee nyt varmaan siten, että kolvailen tuohon polttimon kannan kupareihin suoraan kiinni johdon ja tuon sen umpion takana olevan kumitulpan läpi tai sen vierestä sopivasti releelle(tod.näk. kytkimen kautta).

Katsoin josko olisi ollut jotain johtoreittiä sieltä umpiosta olemassa, mutta ei näkynyt mitään eikä ole kiinnostusta alkaa irroittamaan umpiota. Liian isoon hifistelyyn ei nyt ole aikaa koska joulunpyhinä on tiedossa tuhatkunta kilometriä pimeitä maanteitä.

Jatketaas tänne. Tuohon polttimon kannalta herätteen viemiseen on näköjään ainakin IKH:lla valmis ratkaisu:

Ja tuossa kun katselin mistä saisi tuotua kytkimen herätteelle, että saisi tarvittaessa pudotettua lisäpitkän pois, niin mietin että olisiko olemassa langatonta ratkaisua. Ongelma vain, että mistään ei meinaa löytyä jotain simppeliä rf-tekniikalla tms toimivaa kytkintä jonka ainoa tehtävä olisi olla on-off. Ja että se ei vaadi toimiakseen mitään ihmeitä.


Tämä näyttäisi muuten lupaavalta mutta mahtaako toimia ilman, että saa jatkuvaa 12V jännitettä.

Edit: Toisaalta virrankesto 10A joten tuohan voi olla virtajohdossakin suoraan jos haluaa.
Laitoin tilaukseen, katsotaan ehtiikö tulla ennen joulua vai väkästelenkö perinteisellä tavalla jostain tulipellistä johdon läpi ja kytkin.
 
Viimeksi muokattu:
Noin 5 tai 6 työpaikan pakua katsastanut ja ei ole näistä tullut sanomista. Noissa on lisävaloissa parkki/päiväajovaloviirut jotka toimii myös majakoiden kanssa yhteen oranssina.

Katsastukset menneet täysin huomautuksitta läpi.
Tuollahan ei ole tekemistä lain kanssa millä tavalla. Minäkin sain katsastettua 3 kertaa lisä peruutusvalot ilman mitään mutta 4:lle kerralla kerrottiin että peruutusvaloja ei saa tuplata. Tähän on toki kiertotie laittaa työvalot jne.
Eli laki voi olla ihan eri kuin katsurin päätös vaikka ei näin saisi olla.
 
Tuollahan ei ole tekemistä lain kanssa millä tavalla. Minäkin sain katsastettua 3 kertaa lisä peruutusvalot ilman mitään mutta 4:lle kerralla kerrottiin että peruutusvaloja ei saa tuplata. Tähän on toki kiertotie laittaa työvalot jne.
Eli laki voi olla ihan eri kuin katsurin päätös vaikka ei näin saisi olla.
Niinpä, ja silti vain toisella on käytännössä väliä.
 
Onko kokemuksia Lazerin Linear 18 Elite i-LBA-valosta? Kannattaako ostaa tuo, normi-Elite vai se Elite+? Periaatteessa tuo tien sivujen valaisu on aika bueno, varsinkin kun ajelen metsäisillä maanteillä paljon. XBBn rele ja Smart Button pitäisi kans siihen lisätä, tuolla napilla sitten saisi lähivaloa pois/päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemuksia Lazerin Linear 18 Elite i-LBA-valosta? Kannattaako ostaa tuo, normi-Elite vai se Elite+? Periaatteessa tuo tien sivujen valaisu on aika bueno, varsinkin kun ajelen metsäisillä maanteillä paljon. XBBn rele ja Smart Button pitäisi kans siihen lisätä, tuolla napilla sitten saisi lähivaloa pois/päälle.
Mulla on vasta 3:sta Elite 18 mallista kokemusta ja reiluimman valopallon eteen tarjosi tuo i-LBA, enkä sitä enää seuraavaan ottanut. Nykyisessä on Elite 18 Double e mark, joka omalla kohdalla aika hyvä. Leveyttä keilalla kunnolla, muttei järjetöntä pituutta. Hyvin näkee omasta mielestä, vaikka tuossa nyt kamera saattaa vähän tehostaakin. Huom: Ei valopalloa edessä.

IMG_4093.png
IMG_4242.png
 
Mulla on vasta 3:sta Elite 18 mallista kokemusta ja reiluimman valopallon eteen tarjosi tuo i-LBA, enkä sitä enää seuraavaan ottanut. Nykyisessä on Elite 18 Double e mark, joka omalla kohdalla aika hyvä. Leveyttä keilalla kunnolla, muttei järjetöntä pituutta. Hyvin näkee omasta mielestä, vaikka tuossa nyt kamera saattaa vähän tehostaakin. Huom: Ei valopalloa edessä.

IMG_4093.png
IMG_4242.png
Ok, kiitos raportista. Tuo lähti tilaukseen jo autoliikkeen kautta, menee uuteen autoon toimituksen jälkeen paikalleen. Väännän toki itse sen keulaan.

Ehkä menen tuolla nyt kumminkin, edellinen malli oli Linear 12 ja sillä pärjäsi hyvin 6 vuotta.
 
Onko kellään kokemuksia lisävaloista, joissa on lämmitys? Ettei jäätyisi loska / räntäsateessa / alijäähtynyttä vettä kun tulloo.
Pitää tuohon golfin farmariin lisävalot hankkia, hondassa oli joku satasen w light led bar, ja riitti ihan hyvin. Mutta se jäätymine ongelma ainoastaa. :hmm:
 
Onko kellään kokemuksia lisävaloista, joissa on lämmitys? Ettei jäätyisi loska / räntäsateessa / alijäähtynyttä vettä kun tulloo.
Pitää tuohon golfin farmariin lisävalot hankkia, hondassa oli joku satasen w light led bar, ja riitti ihan hyvin. Mutta se jäätymine ongelma ainoastaa. :hmm:
Itsellä oli X-Vision Genesis 600 Hybrid 2 lämmitetyllä linssillä. Lämmitys oli tehokas ja sulatti linssin nopeasti. Räntä ja alijäähtynyt tihku eivät olleet ongelma, kunhan lisävaloa sai pitää päällä.

Toisaalta olisi ollut parempi, jos lämmityksen olisi myös voinut kytkeä pois pakkaskeleillä, jolloin linssin umpeutuminen ei muuten olisi ongelma. Kovalla pakkasella lumipyryssä lamppu sulatti ensin lumen, joka jäätyi alareunaan heti ajoviimasta uudestaan. Lisäksi jos oli paljon liikennettä ja piti ajaa välillä lähivaloilla, lumi suli ensin lämpöiseen linssiin ja sitten jäätyi kiinni. Pureluxin joissakin malleissa lämmitykselle voi ilmeisesti vetää oman on/off-napin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 341
Viestejä
4 553 284
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom