Tämä on validi kysymys, kun lataat ISO imagen, teet siitä UBS-tikun ja alat asentamaan Linuxia.
Puhuin aiemmin jäävuoren huipuista, ja tavallaan tämä käyttäjä USB-tikku kädessä on yksi niistä Linux-maailmassa.
Hänellä on kuitenkin kädessä käyttöjärjestelmä, joka voi pyörittää maailman tehokkainta supertietokonetta, "Google"-hakua, kännykkää, mikroaaltouunia, pyykinpesukonetta, auton älyllistä osaa, 99,5% Internetistä, Osuunpankin tilitapahtumia, ohjata lentoliikennettä/junia/laivoja, ohjata droneja/satelliitteja/mannerten välisiä ohjuksia, pyörittää pelikonsolia, TV:tä ja mitä vaan, lista on vaikuttava ja loputon.
Se että Linuxia voi käyttää myös työpöytä-käyttöjärjestelmänä on vanha juttu, mutta sieltä 90-luvulta käyttäjäkunta on ollut marginaalinen. Tästä ketjusta löytyy selkeästi ihmisiä jotka on kulkenut Linuxin kanssa saman tyyppisen reitin, kuin itse. Osa oman harrastuneisuuden ja mielenkiinnon vuoksi, osa töiden vuoksi ja osa vielä molempia. Sitten taas vaikka Suomesta näitä henkilöitä löytyy ehkä satoja.
Itse käytin ihan rehellisesti OpenBoxia sieltä sen julkaisusta aina sinne asti, kun sitä on kehitetty. Oma työpöytä näytti / näyttää vieläkin siltä että siinä on kasa terminaaleja, joissa pyörii, tekstieditoreita, ssh-clientteja, komentoja valmiina ajettaviksi, screenejä, toppeja, logien "tail"-eja, watcheja (millä seurata eri komentojen outputteja), psql-clientteja, pine-sähköposti, irssi jne. Ja selain missä saattaa olla satoja tabeja, jossa joutuu aina käyttämään hakua tabeista, että löytää sen oikein.
Tavallaan tähän ei ole tarvinut mitään käyttöliittymä-nippelien säätämistä koskaan, vaan hiton yksinkertaisen ikkunointi-systeemin, jolla voi vaihtaa niitä ikkunoita. Oma hunch tästä asiasta on se, että ne jotka kehittää niitä työpöytiä ei edes itse tarvi niitä mihinkään, joten heidän voi olla vaikea ymmärtää (ainakin välillä) että niiden käyttäjät tulevat jostain täysin eri maailmasta, missä käyttöjärjestelmä == työpöytä.
Kuten tiedämme niin tilanne on toki parantunut huomattavasti viimeisen 10-20 vuoden aikana ja voihan se olla, että vielä jonain päivänä tilanne on sellainen, että kaikki toimii sille Windows maailmasta tulevalle käyttäjälle maagisesti juuri "oikein". Itse en pidätä vielä hengitystä tämän suhteen.
Haluan vielä vastata auto esimerkkiisi, koska edellistä kirjoittaessa muotoilin tätä hetken mielessäsi.
Asiaa pitää ehkä miettiäkin näin, mitä jos se auto pihassasi ei olisikaan auto joka on niinkuin Windows, se yksinkertainen simppeli auto, jota melkein kaikki osaa käyttää, vaan se olisikin niinkuin Linux. Sama laite (eli se auto) toimii lentokoneena, helikopterina, kaivinkoneena, sukellusveneenä, valtamerilaivana, junana, metsäkoneena ja vaikka traktorina. Siihen voi kytkeä peräkärryn lisäksi, junanvaunuja, erilaisia kauhoja, niittokoneen, auran jne. Siihen voisi myös kytkeä vaikka kodin lämmityksen tai sähköt. Mutta sillä voi myös ajaa niinkuin henkilöautolla.
Uskon, että tässä kohdassa olisi ihan perusteltua tutustua tähän laitteeseen vähän tarkemmin (lukea manuaaleja, opiskella jne.), vaikka melkein jokainen meistä osaisi hankkia sen ja käyttää sitä niinkuin autoa.
Edit: typot ja pieni lisäys