1. Riippuu miten ohjelman on asentanut. Jos sen on asentanut jakelun pakettienhallinnasta, sen voi poistaa samasta paikasta. Samalla tavalla snap-pakettienkin kanssa ja uskoisin että flatpakissakin on joku poistotoiminto. Jos itse kääntää jonkun ohjelman niin joissakin on mahdollisesti joku poistokomentokin mutta käytännössä monesti itse käännetyn softan voi poistaa ihan vaan poistamalla ohjelman tiedostot.Olen käyttänyt MakeMKV Flatpack versiota vajaan vuoden, toimii hyvin. Ainoa miinus on ettei se ole ohjelman kehittäjän tekemä. En tiedä onko kehittäjällä suunnitelmaa Linux versiosta ilman lähdekoodista kääntämistä. Flatpack versio on paljon helpompi ja olisi iso plussa jos kehittäjä vaivautuisi tekemään sellaisen tai yrittäisi saada ohjelman suurimpien distrojen paketinhallintaan.
Pari tarkentavaa kysymystä Linuxia vähän aikaa käyttäneeltä:
1. Jos ohjelman haluaisi myöhemmin poistaa miten se tapahtuu?
2. Eikö suuressa osassa distroissa ole valmiina graafinen ohjelma pakettien purkuun? Esim. MX Linuxissa on valmiina Archive Manager...
3. Käytän toistaiseksi Flatpack versiota koska se toimii tarpeeksi hyvin. En ole koskaan kokeillut Linuxissa kääntää ohjelmaa lähdekoodista, onko tässä jotain riskiä jos käännös ei jostain syystä onnistu?
2. Yleensä joku graafinen työkalukin löytyy mutta nuo kun riippuvat distrosta ja käyttöliittymät ovat erilaisia niin yleensä helpompi antaa ohjeet komentorivityökaluille koska ne toimivat kaikissa jakeluissa samalla tavalla eli ovat yleispäteviä.
3. Jos flatpack-versio toimii hyvin etkä koe tarvitsevasi mitään itse käännetyssä versiossa mahdollisesti olevaa toiminnallisuutta mitä flatpackissa ei ole, en näe järkeä käännellä nykypäivänä enää itse softia. Itsekään en ole varmaan viimeisen 5v aikana kääntänyt kuin yhdellä kädellä laskettavan määrän softia, joko niitä ei ole ollut valmiiksi paketoituna tai sitten olen tarvinnut esim uusimman mahdollisen version ja paketoitu versio on ollut vanhempi. Itse kääntämisessä ei juurikaan riskejä ole (jos lähdekoodi on luotetusta lähteestä) mutta tietenkin jos summassa asentelee käännöksen vaatimia dependencyjä niin joku saattaa joskus mennä rikki.