Linux-kysymyksiä & yleistä keskustelua Linuxista

Minusta vain tuntuu että suurin osa Linuxin kanssa tulevista ongelmista on juuri sellaisia joita ei ikikuuna päivänä ole windowsin kanssa sattunut tulemaan vastaan samoissa asioissa ongelmaa. Vaikka kyseessä kuinka olisi peruskäytön tilanteet järjestelmässä jossa muuten ei ole tehty isompia sorvauksia. Esimerkiksi päivitysten suhteen en edes muista koska olisi windowsin kanssa ongelmia ollut vaikka vuosikaudet on useampia windows koneita käyttänyt. Vastaavasti Linuxin kanssa useita kertoja ollut jos jonkinlaista ongelmaa päivitysten kanssa. Sitten kun on linuxin kanssa niin vitun käsi niin tuntuu että siinä vianselvityksessä saa monesti laitteen vaan enemmän solmuun kun löydetty ohje A toimi vain osittain ja löydetty ohje B vain osittain ja ohje C teki jotain mutta antoi taas tuuden virheen.

Edit: Älkää ymmärtäkö siis väärin. Arvostan täällä saamaani apua ja olen kiitollinen siitä. Tuo pingviinin kanssa yhteiselo tahtoo välillä nostaa vain verenpainetta ja turhauttaa. Helposti vielä googlettaessa tahtoo hukkua siihen tiedonpaljouteen. Hakutuloksia kyllä löytyy paljon, mutta ensin pitäisi löytää juuri omalle variaatiolle tarkoitettu ohje ja sitten vielä sellainen joka ei liian vanha ole, sillä oman kokemuksen mukaan yli pari vuotta vanhojen ohjeiden toimiminen on vähän niin ja näin monesti. Ja sitten kun ei ymmärrä täysin mitä kaikki komennot tekee eikä peruuttaa osaa niin jo vain ollaan solmussa.
Minä olen käyttänyt linuxia pääkäyttiksenä about 20v ja nyt kun rupesin yhtä konetta asentelemaan winkkarille niin täytyy sanoa että kun on linuxiin tottunut niin suunnilleen joka asia tuntuu haraavan vastaan. Tuo on siis ihan tottumuskysymys, molemmat toimivat aika eri tyylillä ja molemmissa on omat ongelmansa. Todennäköisesti pitäisin noita windowsin kiukutteluita ihan normaalina jos olisin sitä ajanut viimeiset 20v mutta linux-käyttäjänä pidän esimerkiksi hyvin outona että suunnilleen joka laitteen tai softan asennuksen jälkeen pitää bootata kone että se toimii oikein. samoin itselleni monet windowsin "ominaisuudet" ovat ihan käsittämättömiä, "Miksi tämä pitää tehdä näin? Eikö tätä saa komentoriviltä tehtyä helposti? Eikö nämä kirjastot/asiat asentuneetkaan automaattisesti? Miten tämä päivitys voi kestää näin v*tun kauan?" jne.

Minä olen käyttänyt linuxia pääkäyttiksenä about 20v ja nyt kun rupesin yhtä konetta asentelemaan winkkarille niin täytyy sanoa että kun on linuxiin tottunut niin suunnilleen joka asia tuntuu haraavan vastaan. Tuo on siis ihan tottumuskysymys, molemmat toimivat aika eri tyylillä ja molemmissa on omat ongelmansa. Todennäköisesti pitäisin noita windowsin kiukutteluita ihan normaalina jos olisin sitä ajanut viimeiset 20v mutta linux-käyttäjänä pidän esimerkiksi hyvin outona että suunnilleen joka laitteen tai softan asennuksen jälkeen pitää bootata kone että se toimii oikein. samoin itselleni monet windowsin "ominaisuudet" ovat ihan käsittämättömiä, "Miksi tämä pitää tehdä näin? Eikö tätä saa komentoriviltä tehtyä helposti? Eikö nämä kirjastot/asiat asentuneetkaan automaattisesti? Miten tämä päivitys voi kestää näin v*tun kauan?" jne.
Juuri näinhän se menee. Itsekin käyttänyt Linuxia 1996 vuodesta, (hitto ensi vuonna tulee 30-vuotta täyteen, ei se aika niinkään, vaan oma ikä), niin kyllähän se Windows tosiaan kummalliselta tuntuu. Nyt joutunut Windows 11 käyttämään parissa jutussa ja on se toki selkeästi eteenpäin mennyt. Viime vuosina työkäytössä (siis desktop/laptop) ollut vain Applea (serverit toki Linuxeja), niin kyllä se Apple sopii huomattavasti paremmin Linux ihmiselle Windowssiin verrattuna.

Eli jos jollekin EI tekniselle ihmiselle pitäisi suositella tietokonetta, niin kyllä oma suositus olisi nykyään M-prossulla varustettu MacBook. Kone käyntiin ja kovaa ajoa.

Miten tämä päivitys voi kestää näin v*tun kauan?" jne.
Linux-distroissakin on valtavia eroja päivitysten nopeudessa. Esim. Arch ja Alpine asentavat paketit paljon nopeammin kuin vaikkapa Fedora tai Debian. Tilanne on voinut Fedoran osalta muuttua, mutta ainakin pari vuotta sitten vielä oli näin. Tuossa on mittauksia eri pakettihallinnoista. Olen itse tehnyt distron rakentimia, jotka generoivat levykuvan CI/CD-putkessa ja nuo erot ovat ihan massiivisia.

Sitten on vielä se ero, että Arch ja Alpine tukevat sitä, että paketit saa asennettua pacstrapilla tai staattisella apk:lla käytännössä tyhjästä ja samalla kertaa voi antaa koko pakettilistan, kun esim. Debianissa debootstrapilla pääsee alkuun ja sitten aptilla pitää asentaa lisää, kun kaikkea ei saa kerrallaan ja tulee ihmeellisiä ongelmia syklisistä riippuvuuksista yms.

Sama juttu myös vaikka bootloadereissa. U-Boot, syslinux ja systemd-boot asentuvat nopeasti ja varsinkin debian-pohjaisissa on grubiin ihme kötöstyksiä, jotka kestävät. Myös initramfs-generoinnit voivat kestää yllättävän paljon ja samaan aikaan esim. 16-ytiminen Ryzen 5950X kääntää jo tmpfs:ssä melkein koko kernelin. Etuna vielä se, että tilantarve vähenee 90%.

Linux-distroissakin on valtavia eroja päivitysten nopeudessa. Esim. Arch ja Alpine asentavat paketit paljon nopeammin kuin vaikkapa Fedora tai Debian. Tilanne on voinut Fedoran osalta muuttua, mutta ainakin pari vuotta sitten vielä oli näin. Tuossa on mittauksia eri pakettihallinnoista. Olen itse tehnyt distron rakentimia, jotka generoivat levykuvan CI/CD-putkessa ja nuo erot ovat ihan massiivisia.
Sitten on toki vielä ihan oma lukunsa esimerkiksi Clear Linux OS:än swupd, jolla päivitysten nopeus perustuu binääri-deltoihin ja se Office päivittyy parhaimmillaan 10kt:n lataamisella koko binääri-paketin sijasta.

Nuo kaikki linuxien päivitysajat oli mitattu sekunneissa. Mä olen viime aikoina joutunut kärsimään W11 2H24 päivityspaketista parille koneelle jotka on kestänyt valehtelematta noin 6 tuntia molemmilla koneilla ja toinen oli jopa aika tuore 13 gen prossu SSD levyillä että ei edes mikään antiikkitapaus. Just pitäisi mennä sallimaan kolmannen koneen päivitys ja lähteä itse kaupungille kun ei sitä muuten kestä.

Täysin käsittämättömältä tuntuu lisäksi että W11 ei ole oppinut tekemään niinkin uutta ja harvinaista juttua kuin NAS levyjen mounttaus luotettavasti vaan suunilleen aina 3 eri NAS asemasta jää joku yksi löytymättä verkosta ja sitten sitä ei saa käsin mountattua mitenkään kun se vaan valittaa että "aseman kirjain on käytössä" ja sitä vanhaa kirjainta ei saa vapautettua mitenkään ja se NAS pitäisi vissiin mountata eri kirjaimelle jolloin esim automaaginen backup ohjelma pitäisi konffata uusiksi käyttämään sitä uutta kirjainta. Joko näin tai joku muu ongelma löytyy aina kun 3 kuukauden välein on pakko dualbootata koneita windowssiin jokun typerän jutun takia.

Tämä aseman kirjainjuttu on myös täysi katastrofi kun täysin sama USB kovalevy on toisinaan E: asema ja toisinaan G: asema ja joka kerta pitää sovelluksia konffata uusiksi että ne löytää tämän yhden ja saman levyn eri paikoista. Sen sijaan että tälle olisi keksitty joku toimiva korvaava ratkaisu GUI muutetaan joka ikinen vuosi enemmän käyttökelvottomaksi jossa esim file managerin kaikkein eniten fileille käytetyt komennot piilotetaan kakkosmenuun ja ykkösmenussa on asioita joita mä en ole käyttänyt kertaakaan.

Linuxit sensijaan on toimineet kuin junan vessa ikuisuuksia.

Viimeksi muokattu:
Pääosa noista Windows-käyttäjien narina Linuxista johtuu ihan puhtaasti siittä, että Linux ei ole Windows, eli totuttu käyttämään sitä Windowssia ja ratkomaan sen ongelmia. Nyt kun se Linux ei olekkaan Windows ja joutuu opettelemaan uutta, niin alkaa valitus kun on niin hankalaa ja mikään ei toimi.

Pääosa noista Windows-käyttäjien narina Linuxista johtuu ihan puhtaasti siittä, että Linux ei ole Windows, eli totuttu käyttämään sitä Windowssia ja ratkomaan sen ongelmia. Nyt kun se Linux ei olekkaan Windows ja joutuu opettelemaan uutta, niin alkaa valitus kun on niin hankalaa ja mikään ei toimi.
Niin ja se on hyvä huomata, että ei Linux yritäkään olla Windows, eikä sen ole tarkoitus olla sitä. Olen tässä vuosien varrella kuullut huomattavan määrän seuraavan tyyppisiä lausahduksia:
"Linux ei voi ikinä olla yhtä suosittu, kuin Windows jos...[tähän mitä vaan on milloinkin keksitty]"

Itse en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi maailman suosituimman ja eniten käytetyimmän käyttöjärjestelmän pitäisi olla kuin Windows. Linux desktop käyttäjät on marginaaliporukka, joka on toki kasvanut viime vuosina Internetin ansiosta.

Yleensä sieltä Windows maailmasta Linux maailmaan tulevat näkyvimmät henkilöt (jotka siis huutaa koviten Internetissä) on seuraavanlaisia:
- valittajia, jotka ei tiedä mitään, eikä halua oppia mitään uutta vaan kaiken pitäisi toimia, kuin Windowssissa
- lähetyssaarnaajia, jotka ei tiedä mitään, mutta luulevat tietävänsä kaikesta kaiken, kun on saanut hypittyä distrosta toiseen pää märkänä sen pari kuukautta tai puoli vuotta

Sitten ne jotka on aiheesta oikeasti kiinnostuneita, tarvitsevat Linuxia, haluaa vaihtaa käyttöjärjestelmää, jne. Niin he opiskelee komentorivin käytön, ongelmien ratkaisun, etsii tietoa netistä, kysyy jne.

Nuo kaikki linuxien päivitysajat oli mitattu sekunneissa. Mä olen viime aikoina joutunut kärsimään W11 2H24 päivityspaketista parille koneelle jotka on kestänyt valehtelematta noin 6 tuntia molemmilla koneilla ja toinen oli jopa aika tuore 13 gen prossu SSD levyillä että ei edes mikään antiikkitapaus. Just pitäisi mennä sallimaan kolmannen koneen päivitys ja lähteä itse kaupungille kun ei sitä muuten kestä.
Tuossa linkkaamassani qemun asentaminen kesti melkein minuutin Fedoralla. Tuo 9900k on ollut aika tehokas prosessori kuitenkin aikoinaan. Samoin SSD:n speksattu kirjoitusnopeus on 4 GB/s. Kokonainen käyttisasennus voi olla pari tuhatta pakettia ja viikottainen päivitys pari sataa pakettia. Eli kyllä siihen voi aikaa mennä. Sitten taas jos asentaa Alpinen asennuksen ja tekee sen esim. zram-pakatussa tmpfs:ssä, niin parissa minuutissa on asennettu aika raskaskin työpöytädistro kaikkine paketteineen. Monella internet on siinä pullonkaula.

Tämä aseman kirjainjuttu on myös täysi katastrofi kun täysin sama USB kovalevy on toisinaan E: asema ja toisinaan G: asema ja joka kerta pitää sovelluksia konffata uusiksi että ne löytää tämän yhden ja saman levyn eri paikoista. Sen sijaan että tälle olisi keksitty joku toimiva korvaava ratkaisu GUI muutetaan joka ikinen vuosi enemmän käyttökelvottomaksi jossa esim file managerin kaikkein eniten fileille käytetyt komennot piilotetaan kakkosmenuun ja ykkösmenussa on asioita joita mä en ole käyttänyt kertaakaan.
Tähän on Linuxilla tosiaan nykyään ratkaisuja, mutta vielä 10-20 vuotta sitten näki (lähes pelkästään) perinteisiä asennuksia, joissa luotettiin levyjen kirjaimiin ja hotplugin sijaan kone piti käynnistää uudestaan. UUID-pohjaiset tunnistukset ja hotplug yleistyivät udevin myötä ja melkein voisi sanoa, että järjestelmän boottaamisessakin piti odottaa UEFI/GPT-pohjaisia ratkaisuja ennen kuin kötöstykset oikeasti lähtivät toimimaan. Joskus 2000-luvun lopulla ainakin omassa Gentoossa oli vielä ongelmina, että vaikka tiedostomanageriin ilmestyi usb-levyn kuva, niin sitä ei saanut klikkaamalla mountattua vaan piti mennä komentoriville ja kirjoittaa sudo mount /dev/sdX. Nykyäänkin on vielä hiukan haasteita jos on kryptattuja levyjä, kun se varsinainen UUID ei näy ennen kuin kryptattu levy on avattu - jos on kokolevyn salaus. Ja jos on monen levyn kokonaisuuksia (esim. mergerfs), niin vaatii vielä vähän askartelua. Saa nuo silti automatisoitua systemd:llä helposti.

Sitten on vielä se ero, että Arch ja Alpine tukevat sitä, että paketit saa asennettua pacstrapilla tai staattisella apk:lla käytännössä tyhjästä ja samalla kertaa voi antaa koko pakettilistan, kun esim. Debianissa debootstrapilla pääsee alkuun ja sitten aptilla pitää asentaa lisää, kun kaikkea ei saa kerrallaan ja tulee ihmeellisiä ongelmia syklisistä riippuvuuksista yms.

Sama juttu myös vaikka bootloadereissa. U-Boot, syslinux ja systemd-boot asentuvat nopeasti ja varsinkin debian-pohjaisissa on grubiin ihme kötöstyksiä, jotka kestävät. Myös initramfs-generoinnit voivat kestää yllättävän paljon ja samaan aikaan esim. 16-ytiminen Ryzen 5950X kääntää jo tmpfs:ssä melkein koko kernelin. Etuna vielä se, että tilantarve vähenee 90%.
Joo mutta linuxissa on yleensä jokin käsitys siitä missä kohtaa päivitystä ollaan menossa ja mikä siellä maksaa.

Sattuisko keltää löytymään tietoa miksi Jellyfin 10.10.3 alko yhtäkkiä näyttämään kaiken tekstin kursiivina? Sisältää tekstitykset, valikot, jne. Se on Ubuntu 24.04:n päällä ja kaikki päivitykset on asennettu.

Kokeiltu uudelleenkäynnistää Jellyfiniä ja itse servua ja ei apua. Tutkinu asetuksia, mutta mitään en oikeen löydä sieltä mikä tuon vois aiheuttaa.

Jellyfin.png

Statistiikka

Viestiketjuista
264 385
Jäsenet
75 419
Uusin jäsen
AatuP

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom