Varmaankin totta, koska "kun sitä on saatavilla sitä syödään" koskee helposti paitsi makeaa myös rasvapitoista. Eli keskiverto Suomalainen grillaa ja vetää sitä lihaa kilotolkulla viikossa ja myös sokeria eri muodoissa menee.Mulla painotusero, eli itse otan tutkimuksesta talteen : "..se on painonpudotuksen kannalta parempi kuin välimerellinen ruokavalio, koska siinä vältetään eläinperäisiä tuotteita ja lisättyjä öljyjä"
Pitää tietenkin huomioida että tämä on vain yksi lukuisista tutkimuksista jotka kertovat oikeastaan tismalleen samaa. Laihdutuksen yksi isoista haasteista tosin näyttäisi ihmisillä olevan ei niinkään itse laihdutus, vaan kuinka laihduttamisen jälkeen paino saadaan pysymään. Uskoisin että kevyempi mutta terveellinen ruokavalio auttaisi siinäkin.
Tai no, jätetään mutuilu ja laitetaan faktaa vuodelta 2024:
"
130 kiloa nestemäisiä maitotuotteita, 78 kiloa lihaa, reilut 87 kiloa viljaa, lähes 14 kiloa kalaa, 12 kiloa kananmunia, 65 kiloa perunoita, 48 kiloa hedelmiä ja 64 kiloa vihanneksia. Lihalajeista naudan- ja siipikarjanlihan kulutus kasvoi. Kauraa on kulutettu paljon jo pitkään, mutta viime vuonna kulutus kasvoi ennätyslukemiin. Kalaa syötiin edellisvuotta vähemmän.
"
Valitettavasti tämän tilaston tekeminen loppuu (ehkä liian moni läski alkoi valittaa joten "säästetään rahaa") mutta tilastoja voi katsoa vuodesta 2008 - 2024 loppuun