Lihavuusepidemia

Mitä tarkoittaa "gynosta kärsiviä niskapartoja"?
Tässä arvatenkin viitataan kahteen piirteeseen, jotka usein yhdistetään velttouteen ja ylipainoon.

Gynekomastia tarkoittaa ns. miestissejä. Kun joku noituu yllä lainatun fraasin tavoin laajalti vallitsevaa ylipainoa ja sairaalloisuutta, voidaan ymmärtää että ei viitata pelkästään epänormaaliin rintakudoksen kasvuun. Samantapainen vaikutelma tulee jo silloin kun siinä missä kuuluisi olla lihasta on etupäässä laardia.

Niskaparta lienee överi tapa sanoa kaulaparta, jonka merkityksen kaikki ymmärtänevät. Siihen liittyy mielikuva sekä parrankasvun heikkoudesta että tyylitajun puutteesta. Mahdollisesti tällainen tyylivalinta ilmaisee myös silkkaa laiskuutta.

Mieluummin itse syön sellaisia ruokia, joiden kanssa ei tarvitse olla nälissään mutta ei tarvitse koko aikaa olla hounaamassa. Sillä tavalla pystyy menemään 2 aterialla per päivä ihan hyvin, jonain 3 jos pitkä hereilläoloaika, ja pysyy hoikkana. En ymmärrä miksi söisin jotain puuroa, marjoja tms. turhaa ja olisin nälissäni heti syömisen jälkeen, ei sellasessa syömisessä mielestäni ole mitään järkeä.
Voi ihan hyvin jättää kokonaan syömättä niin turhan aterian. Marjojakaan ei ymmärtääkseni montaa tarvitse syödä jotta saa tarpeeksi vitamiineja, mikä niiden päätarkoitus on.

No noin se vaan tuntuu toimivan. Ne jotka niitä hiilariaterioita syö tuntuu syövän koko ajan kun siitä ei nälkä lähde. Tai sitten ovat nälissään. En oikein ymmärrä tämänkaltaista ajattelua kun voisi syödä sellaista mistä ei tule heti nälkä, win-win. Käyn itse vaaálla joka aamu. En välttele hysteerisesti hiilareita, mutta ei ne kyllä kovin hyvältä energianlähteeltäkään tunnu. Helposti tulee liikaa. Nälkädieetit ei väestötasolla ikinä tule toimimaan, olisi ehkä parempi ohjata syömään jotain mistä siis lähtee pidemmäksi aikaa nälkä niin ei tarvitse syödä koko aikaa.
En tiedä, että harrastatko urheilua? Itse tulee viikkotasolla juostua 40-60km ja muuta liikuntaa päälle. Itselle hiilihydraatti on se polttoaine mikä mahdollistaa etenkin pidempien matkojen juoksemisen. Syön monesti pidemmällä esim. 25km lenkillä muutaman vauhtikarkin, tai vaihtoehtoisesti juon Vitargoa. Eron huomaa ainakin omassa suorituksessa, jos ei ole syönyt riittävästi hiilaria. Monesti tosiaan välttelen rasvaa ja kaikkea hitaasti imeytyvää raskasta ruokaa etenkin lenkkipäivinä, koska rasva hidastaa hiilarin imeytymistä ja aiheuttaa itselle todella huonon olon urheillessa, etenkin kovemmilla sykealueilla.

Jos söisin kilon lihaa tai jotain muuta yhtä raskasta ja huonosti imeytyvää, niin tuskin edes pystyisin lähtemään juoksemaan 15km tai 20km lenkkiä.

Toisaalta voin väittää, että vaikka olisi kuinka kova nälkä, niin 1-2h liikuntaa kovilla sykkeillä ja ei ole yhtään nälkä muutamaan tuntiin. Eli toimii tähän tarkoitukseen varmasti yhtä hyvin, kuin raskas ruoka tai lääkkeet.

En tiedä, että harrastatko urheilua? Itse tulee viikkotasolla juostua 40-60km ja muuta liikuntaa päälle. Itselle hiilihydraatti on se polttoaine mikä mahdollistaa etenkin pidempien matkojen juoksemisen. Syön monesti pidemmällä esim. 25km lenkillä muutaman vauhtikarkin, tai vaihtoehtoisesti juon Vitargoa. Eron huomaa ainakin omassa suorituksessa, jos ei ole syönyt riittävästi hiilaria. Monesti tosiaan välttelen rasvaa ja kaikkea hitaasti imeytyvää raskasta ruokaa etenkin lenkkipäivinä, koska rasva hidastaa hiilarin imeytymistä ja aiheuttaa itselle todella huonon olon urheillessa, etenkin kovemmilla sykealueilla.

Jos söisin kilon lihaa tai jotain muuta yhtä raskasta ja huonosti imeytyvää, niin tuskin edes pystyisin lähtemään juoksemaan 15km tai 20km lenkkiä.

Toisaalta voin väittää, että vaikka olisi kuinka kova nälkä, niin 1-2h liikuntaa kovilla sykkeillä ja ei ole yhtään nälkä muutamaan tuntiin. Eli toimii tähän tarkoitukseen varmasti yhtä hyvin, kuin raskas ruoka tai lääkkeet.
En harrasta, olen toki tehnyt fyysistä työtä ja harrastukset on fyysisiä ainakin jossain määrin. Ymmärrän tapauksessasi suuremman energiantarpeen ja hiilarista sitä saa, tuollaiset urheilusuoritteet sitä voivat vaatia. Nuo ei vaan kovinkaan helposti yleisty sellaiselle kuka liikkuu vähemmän ja sitte paisutaan kuin pullataikinat.

Itsellä menee kilometrit viikkotasolla aika lailla samaan haarukaan ja muut liikunnat päälle. Minulle rasva on se polttoaine, myös pitemmillä lenkeillä. Hiilihydraatteja on tullut syötyä käytännössä 0 viimeiset 1,5v. Myös pitemmät 30km+ lenkit menee täysin ongelmitta. En huomaa mitään eroa enää siihen aikaan kun tuli pääasiallisesti syötyä hiilaripainotteisesti. Sykkeet aivan samalla tasolla. Keholle pitää antaa aikaa sopetutua ennen kuin tuo ns. rasva-adaptaatio tapahtuu. Siihen menee useita viikkoja.

Ei pidä syödä lihaa, vaan rasvaa, jos haluaa heti päästä lenkille.

Tästä samaa mieltä.

En harrasta, olen toki tehnyt fyysistä työtä ja harrastukset on fyysisiä ainakin jossain määrin. Ymmärrän tapauksessasi suuremman energiantarpeen ja hiilarista sitä saa, tuollaiset urheilusuoritteet sitä voivat vaatia. Nuo ei vaan kovinkaan helposti yleisty sellaiselle kuka liikkuu vähemmän ja sitte paisutaan kuin pullataikinat.
Juu ja se ihan alkuperäinen viestini, jossa lainasin viestiäsi ei ollut varsinaisesti sinulle, vaan yleisesti. Eli nälän sietäminen ja yleensäkin epämukavuuden sietäminen on nykyään täysin nolla. Toki se, että itse kannustan ihmisiä syömään "normaalisti" ja opetella sietämään nälkää, jos on tarpeen, on vain oma näkemys kaikkeen.

Itsellä menee kilometrit viikkotasolla aika lailla samaan haarukaan ja muut liikunnat päälle. Minulle rasva on se polttoaine, myös pitemmillä lenkeillä. Hiilihydraatteja on tullut syötyä käytännössä 0 viimeiset 1,5v. Myös pitemmät 30km+ lenkit menee täysin ongelmitta. En huomaa mitään eroa enää siihen aikaan kun tuli pääasiallisesti syötyä hiilaripainotteisesti. Sykkeet aivan samalla tasolla. Keholle pitää antaa aikaa sopetutua ennen kuin tuo ns. rasva-adaptaatio tapahtuu. Siihen menee useita viikkoja.
Juu en itse ole missään nimessä alkamassa syömään rasvaa, se kuulostaa itsestä jo ideanakin ihan todella epämiellyttävältä. Itsellä tällä hetkellä painoindeksi 19,6 ja vedän oikein mielelläni leffassa karkkia tai sushit buffasta jos sattuu huvittamaan. Välillä olen vetänyt vaa'an kautta kaiken ja välillä taas syön hyvinkin vapaasti (kuitenkin urheilua tukevaa ruokaa). Itse tykkään syödä moniakin hiilaripitoisia juttuja, kuten marjoja ja hedelmiä, joten en missään nimessä niitä rasvaan vaihda. Muutenkaan en usko, että rasvan syöminen olisi missään nimessä terveellisempää, kuin vaikka omenan syöminen tai täysin sekalaisen ruokavalion noudattaminen.

Kuulin sivukorvalla radiosta aamulla että THL:n tutkimuksen mukaan 2/3 suomalaista työikäisistä miesoletuista elää epätervellisesti. Ja sen päälle työ tapahtuu pääosin istuma-asennossa yläselkä köyryssä. Ei mulla muuta.

Juu en itse ole missään nimessä alkamassa syömään rasvaa, se kuulostaa itsestä jo ideanakin ihan todella epämiellyttävältä.
En nyt aivan tuota tarkoittanutkaan, että pelkkää rasvaa pitäisi alkaa syömään ;). Sitä voi lisätä siihen lihan kylkeen reilusti, niin tulee makuakin. Toki itse olen useaan otteeseen vetänyt voipaketista palasen ennen juoksulenkille lähtöä.

Itsellä tällä hetkellä painoindeksi 19,6 ja vedän oikein mielelläni leffassa karkkia tai sushit buffasta jos sattuu huvittamaan. Välillä olen vetänyt vaa'an kautta kaiken ja välillä taas syön hyvinkin vapaasti (kuitenkin urheilua tukevaa ruokaa). Itse tykkään syödä moniakin hiilaripitoisia juttuja, kuten marjoja ja hedelmiä, joten en missään nimessä niitä rasvaan vaihda.
Itsellä BMI jotain 23 ja en ole vuosiin laskeskellut mitä syön. Aina olen syönyt sen verran, että olen tullut kylläiseksi. Yleensä kertaa päivässä. Välipaloja ja hillomunkkeja en ole oikein koskaan harrastanut.

Muutenkaan en usko, että rasvan syöminen olisi missään nimessä terveellisempää, kuin vaikka omenan syöminen tai täysin sekalaisen ruokavalion noudattaminen.
Totta. Harva ihminen vetää liikaa omenoita. Tuo selalainen ruokavalio taas on niin laaja käsite, että siihen en voi ottaa kantaa.

Nii ainahan osa tupakoi ja juopotteleekin. Nyt meillä on kuitenki työkalut laihduttamiseen jotka oikeasti toimivat.

Täytyy vielä tähän lisätä että jännästi noiden lääkkeiden avulla alkoholikaan ei enää maistu. Muutaman oluen voi ottaa saunassa mutta ei sen enempää.

Kuinka helposti näihin lääkkeisiin saa reseptin nykyään? Yleensähän mm. lihavuusleikkausta ennen saa jonkin vastaavan lääkekuurin? Ovatko kalliita?

Kuulin sivukorvalla radiosta aamulla että THL:n tutkimuksen mukaan 2/3 suomalaista työikäisistä miesoletuista elää epätervellisesti. Ja sen päälle työ tapahtuu pääosin istuma-asennossa yläselkä köyryssä. Ei mulla muuta.

Tää taitaa olla eri juttu kuin ylipaino, joka johtuu siitä kuinka paljon sitä ruokaa mättää naamaan. :hmm:

Kuinka helposti näihin lääkkeisiin saa reseptin nykyään? Yleensähän mm. lihavuusleikkausta ennen saa jonkin vastaavan lääkekuurin? Ovatko kalliita?

Pääsääntöisesti reseptin saa jos painoindeksi on yli 30 tai jos on jotain suurempia riskejä aiheuttavia sairauksia niin sitten voi saada jo 27-28 painoindeksillä.

Painonhallintaan ”off label” määrätty Ozempic (1 annos viikossa, 4 annosta pakkauksessa) tai tablettimuotoinen Rybelsus (1/pv, 30 tablettia paketissa) maksaa jonkun matkaa yli satasen kuukaudessa. Saman valmistajan ylipainon hoitoon tarkoitettu Wegovy maksaa sitten enemmän, vahvuudesta riippuen. Ozempicin vahvuudet loppuu 1 mg:aan joka maksaa n. 115 euroa, vastaavan vahvuinen Wegovy maksaa jotain 180 euroa ja 1,7 mg sitten jo 260 euroa. Vahvimman 2,4 mg lääkkeen saa 280 eurolla. Kaikissa sama vaikuttava aine, eli semaglutidi, ja tuo 1 mg riittää varmaan useimmille painon tiputtamiseen ja painonhallintaan.

Muitakin lääkkeitä on, mutta hinnat taitaa niissä olla vielä kalliimpia. Esim. Mounjaro maksaa annoskoosta riippuen jotain 200-400 euroa neljältä annokselta.

Painonhallintaan mistään lääkkeestä ei saa kela-korvauksia, jos Ozempic määrätään diabeteksen hoitoon niin sitten saa korvauksen.

Aika monille kyseessä on joko pitkäaikainen (monta vuotta kestävä) tai loppuelämän lääkitys jos mielii painonsa pitää alhaalla. Toimivat parhaiten ihmisillä joilla kylläisyyshormonin eritys ei toimi kunnolla tai muuten elimistö ei reagoi tolkullisesti syömiseen, eli jatkuvaa nälkää/syömisen himoa ym., ja todennäköisyys sille että elimistön toiminta muuttuu mitenkään ratkaisevalla tavalla edes laihtuessa on suht pieni niin jonkin kokoista annosta voi joutua käyttämään loppuikänsä pitääkseen painon kurissa.

Viimeksi muokattu:
Kumpikohan oli ensin, paheksuttavuus vai lihavuuslääkkeiden markkinoinnin lisääntyminen? Vai ihan vaan sattumalta samoihin aikoihin...

Kuulin muuten eilen radiosta jonkin lääketehtaan verhotun mainoksen, jossa kehotettiin käymään jollain lihavuuden "hoitoon" liittyvällä netisivustolla. Mikähän se olisi ollut... (?)
^ No tuossa kjns:n yllä mainittuja lääkeitä googlaamallahan se selvisikin - tanskalaisfirma on kehittämässä itselleen laajempia markkinoita.

Sivusto, jota tarkoitin on Etusivu - Hyvästi häpeä - aikamoista...

Epidemia muuten kuulostaa siltä että se edellyttää lääkitystä - ja sitähän Novo Nordisk yms. haluavatkin. Ei ole ensimmäinen kerta 2000-luvullakaan kun lääketeollisuus kehittää "sairauden" kunhan on ensin oma lääke rekisteröitynä. Toivottavasti jälkipolvetkaan eivät saa koskaan katsoa dokumenttia, jossa haastatellaan lihavuuslääkkeiden "hupikäyttäjiä" vs. pääosin jenkkien yhden lääkeyhtiön masinoima opiaattien väärinkäyttöongelma. Opiaattipohjaisethan ovat joillekin pelastus kun on kovia kipuja, ja sama juttu on sen suhteen että joillakin tarvitsee vähentää ylipainoa terveydellisistä syistä vaikka lääkkein.

Viimeksi muokattu:
^ No tuossa kjns:n yllä mainittuja lääkeitä googlaamallahan se selvisikin - tanskalaisfirma on kehittämässä itselleen laajempia markkinoita.

Sivusto, jota tarkoitin on Etusivu - Hyvästi häpeä - aikamoista...

Epidemia muuten kuulostaa siltä että se edellyttää lääkitystä - ja sitähän Novo Nordisk yms. haluavatkin. Ei ole ensimmäinen kerta 2000-luvullakaan kun lääketeollisuus kehittää "sairauden" kunhan on ensin oma lääke rekisteröitynä. Toivottavasti jälkipolvetkaan eivät saa koskaan katsoa dokumenttia, jossa haastatellaan lihavuuslääkkeiden "hupikäyttäjiä" vs. pääosin jenkkien yhden lääkeyhtiön masinoima opiaattien väärinkäyttöongelma. Opiaattipohjaisethan ovat joillekin pelastus kun on kovia kipuja, ja sama juttu on sen suhteen että joillakin tarvitsee vähentää ylipainoa terveydellisistä syistä vaikka lääkkein.
Oot jo jättänyt sivun lukematta, tai sitten muuten vaan käsittänyt asian väärinpäin.

Tuolla sivullahan nimenomaan pyritään estämään lihavuudesta johtuvaa häpeää. Sehän on hieno asia, koska siitä häpeästä on pelkkää haittaa. Toki Novo Nordisk samalla tuo itseään ja lääkettään tunnetuksi, mutta helvetin painavaa asiaahan tuolla on sivu toisensa perään.

Taskalaisfirman ei tarvitse luoda laajempia markkinoita, koska ne on luotu jo, lihomalla.

Vertaaminen lihavuuslääkettä opiaattikriisiin kertoo jo jonkinlaisesta harhaisuudesta.

Lihavuus on merkittävä, ehkä jopa merkittävin sairauksien lisääjä, joten turha puhua asiasta lainausmerkeissä. Sama koskee "hupikäyttäjää", varmasti kukaan ei jotaiun Ozempicia käytä huvin vuoksi. Ennemmin niin, että kynnys käyttöön on liian korkealla.

Statistiikka

Viestiketjuista
281 821
Jäsenet
78 304
Uusin jäsen
nkemdilim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom