Enkä sitä sellaisena ottanutkaan.
Hyvä

Ajattelin että olen jossain kohdassa kirjoittanut jotain, mitä ei ole ollut tarkoitus.
Suunnilleen yhtä pitkään olen itse tehnyt alaa, jonkin verran on tuttuja ketkä ovat olleet vielä pidempään. Osa varsin hyvässä ja hoikassa kunnossa, osa sitten aika tukevassa. Ja on henkilöhistoriassa sellainenkin tapaus, kuka oli nuorempana todella urheilullinen ja pystyvä mutta jostain syystä elämänhallinta petti joskeenkin täysin jossain vaiheessa. Yleisesti ottaen omat havaintoni ovat vähän sellaisia, että työympäristön stressin ja toksisuuden määrä vaikuttaa aika isosti vyötärön ympäryksen kehittymiseen myös niillä, ketkä käyvät salilla yms. Tosin salille yleensä mennään siinä vaiheessa kun painoa on jo kerääntynyt ja sen pois huhkiminen on aina vaikeampaa. Sen takia sanonkin, että liikunta yksinään ei ratkaise kovin paljoa, vaan ongelma on aika kokonaisvaltainen. Samoin olen pyrkinyt valottamaan sitä, miksi liikunta ei ole kaikille muodostunut kovin mieluisaksi harrastukseksi, koska se on mielestäni osa sitä ongelmaa.
Joo tuttu ilmiö. Olen myös tavannut ihmisiä, jotka jopa liikkuu verrattain paljon, syö ainakin työympäristössä suht terveellisesti, mutta kamppailee painonsa kanssa käytännössä aina. Toki kotona on varmasti pakko mennä päivittäin jotain, mistä tulee liikaa kaloreita. Se voi olla sokeri, pizzat, burgerit, alkoholi, näiden yhdistelmä tai mitä vaan.
Toinen juttu mitä olen aina henkilökohtaisesti ihmetellyt, että miksi ihmiset menee salille jos haluaa laihduttaa. Pahimmillaan palkataan vielä isolla rahalla se PT, joka on vetänyt sen "8+6 päivän kurssin", jolla ei kyllä kukaan muutu minkään alan kovaksi ammattilaiseksi.
Salille on toki paikkansa ja jos oikeasti haluaa isot lihakset, niin silloin tarvitaan vastusta enemmän, kuin esimerkiksi oman kehon painot. Kuitenkin se painonpudotus ja lihasmassan kasvatus on kaksi täysin erillistä asiaa. Yllättävän pitkään saa salia tehdä ja vetää super tarkkaa ruokavaliota, jos haluaa muuttua vaikka lihavasta suoraan lihaksikkaaksi. Salitreeni harvoin on tehokkainta rasvan polton näkökulmasta, mitä se lihava oikeasti tarvitsisi siihen suurimpaan vaakalukeman muutokseen. Toki kaikki treeni on hyvästä, etenkin jos lihaksia on käytetty viimeksi vaikka 25 vuotta sitten.
Itse kyllä valitsisin silti jonkun lajin missä sykkeen saa pysymään helposti, riittävän pitkään esimerkiksi siinä 70% maksimista tasolla. Kävely, uinti, pyöräily, jotain treenejä kehonpainoilla jne. Voisin väittää, että rasva palaa tehokkaimmin ja se visuaalinen muutos on huomattavasti nopeampaa, mikä motivoi silti ehkä paremmin, kuin iso hauis tai pitäjän suurimmat reidet (jotka saattoi olla jo lähdössä). Yleensä etenkin naisille se vaatekokojen pieneneminen ja visuaalinen muutos pienemmäksi on tärkeämpää ja motivoi enemmän, kuin massiiviset lihakset selässä tai jättimäiset pohkeet.
Yleensä ne salihirmut haluaa juuri näyttää isoilta, joten se on ehkä sille lihavalle matka ojasta allikkoon. Mieleeni tulee joitain satoja selfieitä saleilta missä näyttää, että salin peilit on ollut enemmän käytössä, kuin laitteet. Todellisuudessa totuus saattaa olla vielä pahimmillaan toinen, eli töitäkin on tehty, mutta se ei vaan silti näy ollenkaan toivottuna muutoksena, etenkin kun ruokavaliosta vähän lipsutaan samalla.