Lupasin kirjoitella tänne kokemuksia miten "lihavuuslääke" vaikuttaa ja toimii kun kokemuksia kerääntyy, tässä niitä tulis, eli elämää Rybelsuksen kanssa osa 1.
Ne jotka tätä ketjua aktiivisesti seuraa niin ehkä on mun tilanteesta jossain määrin kartalla/muistaa aiempia lätinöitä, mutta ne jotka ei ole voi lukea taustat
täältä viestistä. Keskustelua on ollut asian ympärillä muutamia viestejä, mutta nopeana yhteenvetona viime kesänä olin vielä kovinkin positiivisella mielellä luomuna laihduttamassa mutta tuossa linkatussa postauksessa mainitun pisteen jälkeen ei paino ole enää tullut yhtään alaspäin, itse asiassa jopa nousi talvella muutaman kilon takaisin kun treenaaminen väheni sairastelun takia mutta ruokahalu ei kadonnut mihinkään. Jatkuva ruokien punnitseminen ja kirjaaminen oli sen verran kuluttavaa että luovuin siitä, koska ei sitä kukaan jaksa loppuelämäänsä kuitenkaan tehdä, tämän takia varmaan osittain myös se annoskoko on kasvanut kun jokaista suupalaa ei mittaroi ja kirjaa ylös. Onneksi kuitenkaan kunto ei ole sen kummemmin laskenut vaikka painosta pari kiloa tulikin takkiin, joten ei aiheuta suurempaa masennusta, mitä nyt turhautumista kun ei onnistu.
Päätin nyt sitten testata voisko lääkkeestä saada apua kun on taloudellinen mahdollisuus sitä käyttää ja työterveyden kautta sain reseptin. Omalla kohdalla lääkkeeksi valikoitui Rybelsus, eli tablettimuodossa käytettävä semaglutidi. Käytännössä katsoen siis samaa kamaa kuin Ozempicit ja Wegowyt, mutta päivittäin syötävänä tablettina jossa annostukset isompia koska vatsasta imeytyy/vaikuttaa huonommin ja vaikuttaa vähemmän aikaa. Itselläni on käytössä 7mg tabletti, apteekista löytyy myös 3mg sekä 14mg versio. Osasyynä tähän päätymiseen myös saatavuus, piikit on aika vähissä apteekissa kun taas Rybelsusta on joka paikassa hyvin hyllyssä. Haaste tämän kanssa on se, että tämä pitää ottaa tyhjään vatsaan, jostain luin että tarkoittaa käytännössä min. 6h paastoa ennen lääkettä, ja syödä ja juoda saa aikaisintaan puoli tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen. Tämä voi käytännön syistä olla joillekin hankalaa, mutta mulla taas huonosti nukkuminen sataa laariin tässä koska herään lähes joka yö 4-5 aikaan niin käyn samalla vetämässä napin naamariin ja palaan nukkumaan.
Parikymmentä päivää lääkkeen kanssa takana, ja on pakko sanoa että lääkkeen vaikutus ruokahaluun ja etenkin näihin mielihaluihin/himoihin on suorastaan järisyttävä. Siinä missä aiemmin pystyi syömään käytännössä ihan miten paljon tahansa, tulee nyt kylläinen olo jo huomattavan pienestä ruokamäärästä. Jos menee syömään "liikaa", niin seurauksena on monta tuntia kestävä jalkapallo mahassa -olotila, mitä välttääkseen syö mieluummin varovasti kuin huolettomasti. Ja on muuten todella paljon helpompi syödä varovasti kun tulet kylläiseksi ruuasta eikä ole nälkä! Mun normaali olotilani viime vuosina on ollut sellainen, että vaikka syöt niin nälkä jää ja katoaa vasta yleensä tunteja syömisen jälkeen. Kylläiseksi on tullut vain todella raskaista annoksista (eli sellaisista joilla ei painoa pudota kukaan).
On myös sangen mielenkiintoista huomata, miten tiettyjä ruoka-aineita ei tee enää mieli entiseen tapaan, esim. juusto ei maistu enää läheskään samaan malliin kuin ennen. Maku on kyllä edelleen suussa sama, mutta jos syö muutamaa palaa enemmän niin herkästi tulee olo että se rasvan määrä alkaa tietyllä tavalla äklöttämään. Saman huomaa monissa muissakin raskaammissa ruuissa/ruoka-aineissa.
Äärimmäisimmän vaikutuksen olen huomannut makeanhimossa, karkit, sokeriherkut jne maistuu enää hyvin pieninä määrinä, kun aikaisemmin on tullut suorastaan vieroitusoireita sokeriherkuista joiden riivaamana suunnilleen kädet täristen on kollannut kaappia läpi että löytyiskö jotain karkkia tai muuta mitä vois suuhunsa tunkea. Nämä loistavat totaalisesti poissaolollaan, millä tulee varmaan olemaan omalla kohdalla aika isokin vaikutus. Sama koskee myös suolaisia herkkuja, mielihalut eivät ole likimainkaan niin suuria kuin ennen ja nopeasti tulee olo että on syönyt jo tarpeeksi niitä. Kun ennen saattoi vetää Estrellan Manhattaneja dipin kanssa melkein pussillisen yhdeltä istumalta niin nyt menee joku viitisenkymmentä grammaa ja sitten tulee olo että valmiiksi tuli.
Lääkkeellä on ollut myös mielenkiintoinen vaikutus alkoholiin liittyen; alko nousee päähän kaks kolme kertaa tehokkaammin kuin aikaisemmin. Kahden kaljan jälkeen tulee jo aika höppänä, kun aiemmin tuo määrä ei vaikuttanut juuri mitenkään. Lieneekö sidoksissa lääkkeen verensokeria alentavaan vaikutukseen.
Mitenkä tämä nyt sitten käytännössä on näkynyt? Karkeasti arvioiden päivittäiset kalorit liikkuu tällä hetkellä varmaan jossain parintuhannen kilokalorin nurkilla, en usko että edes 2k menee rikki useimpina päivinä, vaikken nyt olekaan tarkemmin mittaillut ja laskeskellut. Siitä huolimatta jaksaminen on täysin normaalia, vireystilassa ei mitään eroa entiseen nähden ja lenkkiä heittää ja treenata jaksaa ihan normaalisti. Tuollaisilla kalorimäärillä ja sillä määrällä liikuntaa mitä mä harrastan alkaa paino varmaan sulamaan ihan mukavasti, etenkin kun se ilta- ja viikonloppumässäys vähentyy huomattavasti kun ei vaan tee mieli herkutella.
Ostin myös vuosikortin Bodymajan InBody-mittauksiin koska haluan huolehtia ettei lihakset ala sulamaan pois laihtuessa. Tarkoitus kun olis pitää lihakset ja hävittää ylimääräinen rasva, tai ainakin tarpeeksi suuri osa siitä. Kävin mittauksessa ensimmäisen kerran ennen kuin aloitin lääkkeen ja uusintamittauksessa parin viikon jälkeen lääkkeen aloittamisesta. Mittauksen mukaan painoa lähtenyt kahdessa viikossa -2,3 kg, lihasmassaa tullut lisää +0,3 kg ja rasvamassaa hävinnyt -2,4 kg, loppuosa noiden erotuksesta tulee vähentyneestä nesteen määrästä kehossa. InBodyn mukaan lihasmassa on lähtökohtaisesti viitearvoja suurempi, joten sen puolesta lähtökohta on kohtuullisen hyvä eikä mahdollinen pieni hävikki vielä aiheuta harmia.
Omalla kohdalla lääke vaikuttaa toimivan varsin hyvin, mikä nyt ehkä vähän vihjailis siihen suuntaan että se suoliston hormonitoiminta on ollut jollain tavalla päin helvettiä kun on näin paljon tasapainoisempi olo ilman riippuvuussuhdetta sokeriin ja kylläisyydentunteen tullessa suht nopeasti ruokailun jälkeen/yhteydessä. Se jää sitten nähtäväksi oikeneeko se luonnostaankin kun painoa tippuu vai joutuuko noita mielihaluja vastaan taistelemaan lopun ikäänsä, mutta tällä hetkellä tarkoitus olisi käyttää lääkettä apuna painon tiputtamiseen ja pyrkiä sitten ylläpitämään savutettu taso ilman lääkitystä.
Vaikka lääke nyt tuntuu omalla kohdalla toimivan erinomaisesti siihen tarpeeseen mihin mä sitä tarvitsen, niin ei tämä välttämättä mikään hopealuoti ole jokaiselle ihmiselle. Sinänsä herkut ja ruoka maistuu ihan yhtä hyvältä kuin ennenkin, eli jos niitä haluaa mässätä nautinnon takia niin sitä voi tehdä kuin ennenkin. Lääke antaa kuitenkin mahdollisuuden lopettaa syöminen ilman "vieroitusoireita" ja (niin suurta) taistelua jos niin päättää ja haluaa tehdä. Samaten mä urheilen kohtuullisen paljon ja säännöllisesti, toisin kuin moni muu tällä painoindeksillä oleva, mikä tukee mua siinä ettei paino lähde lihaksista vaan rasvasta. Vaikuttaa siis toimivalta ratkaisulta ainakin tällaiselle "syömisongelmaiselle" jolle nimenomaan syömisen kontrolloiminen on haasteellista.