Mielestäni kehopositiivisuus on hyvä juttu. Jokaisen pitäisi pystyä hyväksymään itsensä. Väitän että itsensä hyväksyminen on jopa ihan peruslaatuinen vaatimus hyvälle mielenterveydelle. Osaksi ulkonäön hyväksymisen varaan rakentuvat mm. oma itsensä arvostus. Jos itseään ei pysty hyväksymään, voi se mielestäni jopa johtaa lihavuuden pahenemiseen, koska itsestään ei välitä. Tämä taas johtaa masennukseen ja mahdollisesti syömishäiriöihin.
No joo tavallaan pääsen kyllä kiinni tuosta ajatuksesta ja olen samaa mieltä, ettei lihavan ihmisen ole syytä joutua esim. syrjinnän kohteeksi. Siitä tämä ilmiö lienee saanut alkunsakin. Tämmöistä ei kai ole mitenkään isossa mittakaavassa tapahtunut, vaan perinteisesti lihavia kohtaan ollaan erittäin hienotunteisia ja harvemmin kenenkään painosta keskustellaan ellei se muuhun kontekstiin sovi. Esim. terveydenhuollossa tietysti asiaan yritetään, tai ainakin kuuluisi yrittää, puuttua samoin kuin vaikka tupakointiin.
Kehopositiivisuus on siis ongelma ratkaisuun, jota ei ole olemassa. Kääntöpuolena kehopositiivisuuden kautta levitetään disinformaatiota terveyteen liittyvistä asioista ja ainakin minun näkökulmastani yritetään saada terveydelle haitallinen käyttäytyminen ihannoiduksi tavoitteeksi. Marlboromies teki samaa ja tätähän ei enää meillä yhteiskunnassa sallita, vaan tupakan mainonta kiellettiin, kun todettiin sen olevan terveysriski.
Varmasti osa lihavista ihmisistä kokee sisäistä inhoa itseään kohtaan, mutta tämä nyt ei ole mitenkään painoon spesifisti liittyvä asia. Joku vihaa itseään jonkun psykologisen ominaisuuden takia, joku fyysisen ominaisuuden takia ja joku ihan muuten vaan. Lihavuus voi kyllä olla itsetunto-ongelmille kanava, johon ne konkretisoituu. Laihan ihmisen itsetunto-ongelmat sitten liittyvät ehkä muodottomaan perseeseen tai vaikka sosioekonomiseen asemaan tai mistä nyt itsessään sen "vian" sitten löytää.
Lihavien ja lihavuuden vihaamisella ei edelleenkään lihavuusongelmaa ratkaista. Tässäkin keskustelussa moni yrittää lihavuusvihaansa ja inhoansa peitellä syyllistämällä, samalla omaa statustaan nostaen.
Varmasti osa kirjoittajista tekee tätäkin, mutta itse ajattelisin suurimmalla osalla kirjoittajista negatiivisen suhtautumisen kohteena olevan lihavuuden ihannoinnin, eikä niinkään itse lihavien ihmisten vihaaminen.
Lihavuus on kansanterveydellinen ongelma, josta tulisi pyrkiä eroon, eikä suinkaan pyrkiä saamaan sitä positiiviseen valoon. Vertaan taas tupakointiin, jossa lainsäätäjän ja terveysviranomaisen "viha" ei kohdistu suoraan tupakoivaan henkilöön, vaan elintapojen aiheuttamaan terveyshaittaan, joka on yhteiskunnalle kallista ja heikentää elämänlaatua.