Lihavuusepidemia

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 066
Olis edes järkevät annoskoot merkattu niihin yksinkertaistuslaatikoihin. Karkkipussissa "annos" on 25 g tai jotain sinne päin.. Näyttäkää mulle se ihminen ku laittaa sohvapöydälle 300 g karkkipussin ja leffan jälkeen siinä on jäljellä 275 g:D
Sanoppa muuta. Pähkinöitä mitä olen nyt syönyt aterioiden kyljessä niin "annoskoko 30g, 200kcal". On kyllä oikeasti aika pieni annos pähkinöitä verrattuna siihen mitä mieli tekis syödä, jos ei tarkkailis kaloreita. Menis helposti 3-4 annosta ilman silmienräpäyttämistäkään.

Aikaisempaan kyssäriin niin ei mitään havaintoa miten täällä pitää noita kaloreita/makroja ilmoitella. Pisti vaan tänään silmään, kun olin nälissään kaupassa. Kelasin, että meenkö kotio tekeen sapuskaa vai otanko jotain valmista mukaan, että saa nopeemmin mahaa täyteen. Kokkailin kotona niin sai fiksumman ruuan kasaan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 066
Aika turhaa hokea tuota CICO:a muuna kuin yksinkertaistettuna käsitteenä. J
Eihän sitä minään muuna olekkaan hoettu kuin yksinkertaistuksena. CICO ja makrot on lankakerän pää mistä pitää saada kiinni, jos haluaa itse omaa dieettiänsä rakentaa ja kontrolloida. Jos noita ei tajua mahdollisuus onnistua oman dieetin rakentamisessa, noudattamisessa ja loppujen lopuksi loppuelämän kestävä elintapamuutos lähestyy nollaa. Toki voi jättää itse asiat tajuamatta ja menee jonkun muun ohjeita sokeasti noudattaen.

Se mikä mua huolestuttaa on, että kovin moni tuttu ei edes tota äärimmäistä yksinkertaistusta tajua. "eihän leivällä liho", kun se on ruokaa heitto minkä on kuullut. Jostain on lähdettävä liikkeelle ja CICO+makrot on hyvä pää lankakerässä mistä ottaa kiinni. Katsois edes sen munkin tai sipsipussin kalorit ja miettis montako tuntia tarvii reipasta kävelyä herkkujen vuoksi ja onko se parin minuutin suunautinto sen kävelymäärän arvoinen. Samalla saattaa syttyä kynttilä ja alkaa sapuskoimaan niitä vähemmän energiatiheitä ja enemmän ravintoa sisältäviä raaka-aineita, jotka pitää paremmin nälkää kuin pulla ja keksit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
100
Eihän sitä minään muuna olekkaan hoettu kuin yksinkertaistuksena. CICO ja makrot on lankakerän pää mistä pitää saada kiinni, jos haluaa itse omaa dieettiänsä rakentaa ja kontrolloida. Jos noita ei tajua mahdollisuus onnistua oman dieetin rakentamisessa, noudattamisessa ja loppujen lopuksi loppuelämän kestävä elintapamuutos lähestyy nollaa. Toki voi jättää itse asiat tajuamatta ja menee jonkun muun ohjeita sokeasti noudattaen.

Se mikä mua huolestuttaa on, että kovin moni tuttu ei edes tota äärimmäistä yksinkertaistusta tajua. "eihän leivällä liho", kun se on ruokaa heitto minkä on kuullut. Jostain on lähdettävä liikkeelle ja CICO+makrot on hyvä pää lankakerässä mistä ottaa kiinni.
Uskoisin että lähes kaikki lihavuuden itselleen ongelmaksi tiedostavista suomalaisista kyllä ymmärtää CICO:n peruskäsitteen. Aika tampio saa olla jos ei ymmärrä että vaikkapa leipä vaikuttaa kehoon tuotuun energiaan. Vähän veikkaan että tuossakin sinun kuulemassasi heitossa henkilö kyllä tietää aivan hyvin että kokonaissaantiin laskettavaa energiaa siitä leivästäkin tulee, mutta perustelee itselleen valheellisesti sen koska haluaa sen leivän syödä. Jos kysyisit henkilöltä että tuleeko leivästä kaloreita kehoon, todennäköisesti vastaisi kyllä. Sitten joltain kyllä löytyy näitä kummallisia oman leivänsyönnin oikeutuksia että eihän leipä lihota, vaikka aivan varmasti tietää että jos vetää aivan helvetisti leipää niin takuulla lihoo.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 066
Uskoisin että lähes kaikki lihavuuden itselleen ongelmaksi tiedostavista suomalaisista kyllä ymmärtää CICO:n peruskäsitteen. Aika tampio saa olla jos ei ymmärrä että vaikkapa leipä vaikuttaa kehoon tuotuun energiaan. Vähän veikkaan että tuossakin sinun kuulemassasi heitossa henkilö kyllä tietää aivan hyvin että kokonaissaantiin laskettavaa energiaa siitä leivästäkin tulee, mutta perustelee itselleen valheellisesti sen koska haluaa sen leivän syödä. Jos kysyisit henkilöltä että tuleeko leivästä kaloreita kehoon, todennäköisesti vastaisi kyllä. Sitten joltain kyllä löytyy näitä kummallisia oman leivänsyönnin oikeutuksia että eihän leipä lihota, vaikka aivan varmasti tietää että jos vetää aivan helvetisti leipää niin takuulla lihoo.
Jos jengi tajuaa CICO + makrojen merkityksen niin miksi meillä on käsissä lihavuus ja ylipaino-ongelma?
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
100
Jos jengi tajuaa CICO + makrojen merkityksen niin miksi meillä on käsissä lihavuus ja ylipaino-ongelma?
Koska CICO on täysin yliyksinkertaistettu käsite laihtumisen onnistumiseen jotta pelkästään CICOn tajuamalla pysyvä painonpudotus onnistuisi. Ja koitin sen jo kerran tuossa yllä selittää.

Pysyvä painonpudotus on ennen kaikkea korvien välissä oleva päätös. Eli se päätös että ei ole mitään projektia tai kuuria vaan loppuelämän elämäntapamuutos. Ihmiset eivät ole valmiita loppuelämän elämäntapamuutokseen, koska se vaatii paljon enemmän kanttia kuin joku kuuri tai liian rankka yritys jota ei pysty ylläpitämään, ja jonka jälkeen kilot tulevat kohta takaisin ja ylikin. Siksi meillä on lihavuus ja ylipaino-ongelma.

CICOn ja makrojen ymmärtäminen ei riitä alkuunkaan. Monet ymmärtävät jääkiekonkin säännöt, mutta kuinka moni pystyy tulemaan huippujääkiekkoilijaksi vaikka haluaisikin.

Olen yli 30kg pudottanut tänä vuonna, mutta se on kaikkea muuta kuin CICOn tajuamista ainakin minulle. En laske kaloreita vaikka suunnilleen tiedän missä mennnään, siten että viikkotasolla tippuu n. 500-1000g. Olen jojoillut koko elämäni koska en ole ennen tehnyt päätöstä elämäntapamuutoksesta. Nyt olen ja toivon että se pitää vaikeinakin aikoina. Vaikeita aikoja tulee kaikille, mutta se täytyy vain hyväksyä ja päättää että terveys täytyy mennä edelle eikä heittäydy välinpitämättömäksi tai tukeudu ruokaan lohdutukseksi, mitä tahansa tapahtuukaan.

Tämä voi olla vaikeaa ymmärtää niille jotka eivät ole olleet vakavasti ylipainoisia, ja liiasta rasvakudoksesta johtuvat inkretiinihormonien huono toiminta, epäoptimi testo/estrogeeni suhde, sokeri ja rasva -aineenvaihdunnan epäoptimaalisuus, jojo-laihdutusyritysten ehkä laskema krooninen lepokulutuksen väheneminen ym. ja vielä todennäköisesti myös mentaalinen puoli matala-asteisen tulehduksen johdosta aivoissa kaikkea muuta kuin lähelläkään normaalia. Nämä ja useat muut vastaavat ongelmat menevät vain huonompaan suuntaan mitä enemmän ylimääräistä rasvakudosta kertyy.
Ei siinä paljon auta vaikka kuinka hoet jollekin että ymmärrä CICO ja makrot, ja ihmettelet miksi meillä on lihavuus ja ylipaino-ongelma jos ne ymmärtää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Air Fryer on ollut mulle korvaamaton apu ruuan kanssa. Toki hyvä kiertoilmauuni ajaa saman asian. Tuoreet potut, myskikurpitsa, pakastetut vihreät pavut, tuore bataatti, ruusukaali,,... Maistuu ihan törkeän hyvälle kasvikset air fryer:in kautta. Saa hyvin kuitua+ravinteita ja mahantäytettä kasviksista ja maistuvatkin kivalle. Kaloripitoisuus sangen maltillinen, kun ei tarvi uittaa öljyssä/tule jotain epämääräistä öljyä mukana mitä käytetty vaikka kaupan halvimmissa ranskalaisissa.

----------------

Kävin kaupassa(walmart). Karvan alle 13$ ois saanut about 8800kcal kana-aterian valmistiskiltä. Tuohon päälle limukka ja olis yhdessä paketissa mun 3pv energiankulutus. Varmaan joku voipaketti sivuruokana mistä nuo kalorit tulee tai sitten uitettu rasvassa kanat, mutta oli niin tai näin niin melkoista terveyssapuskaa

Miten hitossa yhdessä "ateriassa" voi olla 8800 kcal? Onko siihen tungettu 2 pakettia voita vai miten tuollainen on edes mahdollista?

Pelkkää voitakin pitää syödä kilo että pääsee lähelle tuollaista kalorimäärää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 872
En tykkää tämmöisestä uhrinarratiivista yhtään, sillä se on paskaa.
Mä myös inhoan uhrinarratiivia. Ulkoistetaan oma vastuu järjestelmälle, geeneille tai syytetään jotain mcdonaldsia.
Asioiden ymmärtäminen ei ole uhriutumista. Pitäisi jo pikku hiljaa ymmärtää mistä oikeasti on kysymys.
Argumentoinnit itsehillinnästä ja vapaasta tahdosta kertovat vain puhtaasta tietämättömyydestä.

Lihavuusepidemiassa ei ole kysymys itsekurista eikä tiedon puutteesta.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Esim. Biggest Loser kilpailuun osallistujien lepoaineenvaihdunta muuttui dramaattisesti pienemmäksi kuin kuviteltiin
Eikö tuo ollut toteutettu juuri siten kuin tyypillinen tuhoon tuomittu crash diet -tyylinen laihdutus yleensäkin. Monen tuhannen kcal vajeet ja laihdutaan mahdollisimman nopeasti.
Pysyvä painonpudotus on ennen kaikkea korvien välissä oleva päätös. Eli se päätös että ei ole mitään projektia tai kuuria vaan loppuelämän elämäntapamuutos. Ihmiset eivät ole valmiita loppuelämän elämäntapamuutokseen, koska se vaatii paljon enemmän kanttia kuin joku kuuri tai liian rankka yritys jota ei pysty ylläpitämään, ja jonka jälkeen kilot tulevat kohta takaisin ja ylikin. Siksi meillä on lihavuus ja ylipaino-ongelma.
Joo joku täällä käytti termiä saavutetut edut. Eli ei haluta luopua niistä herkuista mihin on totuttu. Sitten vedetään se kuukauden pussikeittokuuri, että voidaan taas mässätä.

Mun mielestä Greg Doucettella on todella hieno lähestymistapa painonhallintaan, voi youtubesta katsella videoita jos ei ole tuttu. Tiivistetysti kaikki rakentuu juuri cicon ympärille, mutta koko ajan pidetään mielessä se, että kannattaa tehdä vain asioita, jotka pystyy tekemään joka päivä vuosi toisensa perään. Eli esim. syödään ruokia joista pidetään, mutta valmistetaan ne siten, että energiatiheys on pieni ja volyymi suuri.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 741
En osaa itsekurin ja elämänmuutoksen psykologiasta sen enempää sanoa, oma tietämykseni on enemmän ”pahemmista” addiktioista. Mutta esim hoitoon hakeutuvista päihdeongelmaisista voin mutulla sanoa, että ensimmäisen viikon jälkeen 90% haluaa raitistua, kk:n jälkeen vielä 60-70%, ja kuntoutuksesta ulos kirjautuessakin valtaosa sinne asti raitistelleista vakuuttelee elämänmuutoksen jatkuvuutta. Hatusta heitettynä 90-95 % retkahtaa 6-12kk:n sisällä jälkihoidosta huolimatta.

Vanhat tavat on tiukassa, ja tosiaan addiktiot laajasti käsitettynä on aina paljon muutakin kuin ”ota itseäsi niskasta kiinni”. Jokainen tietää mitä pitäisi tehdä (syö vähemmän kuin kulutat) mutta mitkä ovat ne työkalut ja voimavarat muutoksen kestävyyteen? En tiedä. Mutta asioiden turhasta monimutkaistamisesta en pidä, enkä ihmedieeteistä. Jollekin ne toki voivat sopia ja tarjota sopivia rajoja oman käyttäyttmisen hallitsemiseen yli sen ajan mitä pitäviin elämäntapamuutoksiin tarvitaan.

Toiset lopettaa tupakanpolton omalla päätöksellä, toiset kaikkien mahdollisten hypnoosijoogakuurien jälkeen, toiset ei edes aloita. Silti lähes yksikään yli 10 vuotta polttanut ei vakavassa keskustelussa sano että ei haluaisi lopettaa.
 
Liittynyt
31.10.2019
Viestejä
1 236
Tavallaan se on totta laihtuminen on helppoa, mutta meillä melkein jokaisella on "helppoja" asioita joita ei tule tehtyä.

Haaveena opetella soittamaan kitaraa? Harjoittele puoli h joka ilta. Aika helppoa.

Uuden kielen opettelu? Joka ilta harjottelet 20 sanaa jotka aamulla testaat. Aikaa ei mene paljon mitään ja vuoden päästä alkaa olla jo ihan hyvin sanastoa hallussa.


Koska helpotkaan asiat eivät yleensä ihmisiltä onnistu, niin kannattaa siihen laihdutukeenkin suhtautua strategisemmin kun olettaa vaan että kävelee 30min joka ilta palkitsematta itseään ruualla loppuelämänsä ajan ja mahdollisuuksien mukaan miettiä miten saa tehtyä helposta asiasta vieläkin helpompaan.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Vanhat tavat on tiukassa, ja tosiaan addiktiot laajasti käsitettynä on aina paljon muutakin kuin ”ota itseäsi niskasta kiinni”. Jokainen tietää mitä pitäisi tehdä (syö vähemmän kuin kulutat) mutta mitkä ovat ne työkalut ja voimavarat muutoksen kestävyyteen?

Onko täällä tietoa määrätäänkö tämmöisiä lääkkeitä kenellekään ihan tarkoituksena hillitä ruokahalua? Ozempic näkyy tuossa listassa olevan ja lehtiartikkeleiden perusteella siihen on reseptejä saatu, vaikka ei diabetesta sairastaisikaan vielä.

Täällä on paljon nostettu esiin sitä, että hormonitoiminnan paskomisesta laskenut BMR ja korostunut/vääristynyt näläntunne koetaan suureksi haasteeksi ja näillä pystyttäisiin vastaamaan juuri siihen.

Muihin riippuvuussairauksiinhan lääkehoitoa käytetään aika paljon ja ymmärtääkseni se on usein myös menestyksekästä, kunhan potilas on sitoutunut hoitoon.
Koska helpotkaan asiat eivät yleensä ihmisiltä onnistu, niin kannattaa siihen laihdutukeenkin suhtautua strategisemmin kun olettaa vaan että kävelee 30min joka ilta palkitsematta itseään ruualla loppuelämänsä ajan ja mahdollisuuksien mukaan miettiä miten saa tehtyä helposta asiasta vieläkin helpompaan.
Itsellä on ainakin vaatinut ihan konkreettista ajatustyötä tämä. Esim. illalla syöminen on ollut mulla iso tekijä lihomisen kannalta. Koneella istuessa menee helposti 1000 kcal jotain pientä kaljan kanssa, ellei asiaan kiinnitä huomiota. Ja toisaalta jos liikaa taistelee sitä viettiä vastaan niin tahdonvoima jossain kohtaa antaa kuitenkin periksi. Parempi suosiolla keksiä vaihtoehtoja tähän. Nyt on sitten iltanaposteltavina esim. proteiinipatukka ja pari omenaa tai dippiä ja kasviksia tai popcornia tms. Kaljan vaihdoin ite vichyyn/zerocolaan jne.

Toinen ongelma itselle on ollut suuri ruokahalu pääaterioilla. Tähän on ollut helpompi puuttua, kun vähentää ruoanvalmistuksessa rasvankäyttöä. Esim. sprayöljy sen sijaan, että kaataa pullosta pannulle ja proteiinilähteiden rasvan määrässä on myös tosi isoja eroja. Tai eihän tämä sitä ruokahalua vähennä, mutta samaan kalorimäärään päästäkseen pitää syödä aika paljon enemmän, kun ruoan kyljessä on paljon rehua ja pääruoka on vähärasvaista.

Sitten itsellä pitäisi olla aina jotain mitä voi syödä, kun tulee olo, että haluaa syödä. Useimmiten se on maitorahkaa, hedelmää, leipä tai proteiinisheikkiä tms. Jossain kohtaa niitä turhia syömisimpulsseja alkaa tulla vähemmän, kun se "jotain" ei ole esim. suklaapatukka, munkki tai jäätelö. Myös kiusaus tehdä santsikierroksia esim. maitorahkan kohdalla on paljon pienempi kuin snickersin kohdalla.

Jokaisella lihavalla siinä syömisessä on jotain ongelmia, jotka voivat olla eri kuin minulla. Niihin sitten pitää itse keksiä jotain täsmäaseita, joilla niistä pääsee eroon. Tai edes osasta niitä. Eihän kaiken tarvi olla kunnossa. Jos nykyisellä mättäämisellään pysyy tukevassa 130 kg kunnossa niin korjaamalla osan perseellään olevista asioista paino voikin olla 110 tai 115. Vaikka ei lavakunnossa olisikaan niin tuollainen pudotus on jo ihan hieno juttu terveyden, ulkonäön ja yleisen jaksamisen kannalta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
490
Jokaisen pitää se päätös siellä oman pään sisällä tehdä ja miettiä mikä toimii itselle parhaiten niinkuin monta kertaa tässä langassa on todettu.

Itse olin painavimmillaan reilu 105kg ja kaikenlaiset dieetit tuli käytyä läpi:
- Nutrilett
- Keto
- Tarkka kaloreiden laskeminen
ym.

Paino jojoillut viimeisen 20 vuoden aikana välillä 80kg-105kg. On päässy tuolta 105kg lukemasta alas 85kg lukemaan laskemalla kalorit mutta sitten kun sen lopetti niin kohta oltiinkin taas takaisin siellä 100kg tuntumassa. Nyt on vuodessa paino tippunut 98kg -> 81kg.

Paino tippui 98kg -> 86kg ilman mitään "yrittämistä", en seurannut syömisiä tai mitannut painoa:
- Aamupalaa syön ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa
- Normaalisti syön 1 lämpimän aterian päivässä + mahdollisesti joku pieni välipala, kuitenkin niin että suurin osa vuorokaudesta paastotaan
- Viikonloppuisin vapaampaa syömistä
- Talvikaudella aktiivista lumilautailua 2-3 kertaa viikossa
- ADHD lääkitys (vie tehokkaasti nälän tunteen)

Kun "aloitin" dieetin kunnolla tuosta 86kg painosta niin kaava on seuraavanlainen:
- viikolla 1 ateria päivässä (OMAD)
- viikonloppuisin vapaampaa syömistä/herkuttelua jos siltä tuntuu
- viikossa 1-3 paastopäivää fiiliksen mukaan

Itselle ei toimi mitkään ketoilut ruuan suhteen (paastolla toki pääsen täysin samaan tilaan), en vain jaksa niitä rajoituksia mitä eri ruokavaliot tuo mukanaan, jos haluan syödä perunaa niin sitten syön perunaa, tai riisiä, tai pastaa. Lisäksi sekään ei pidemmällä kaavalla toimi että jokainen ruuan murunen mikä suuhen menee, pitää punnita tai laittaa ruokapäiväkirjaan.

Tässä omassa kuviossa näen positiivisenä:
- Paastoilulla saa korjattua hormoonitasapainot ja nälän tunne on käytännössä kokonaan poissa. 48h paaston aikana tulee keskimäärin kerran nälän tunne joka menee ohi noin 15 minuutin sisällä
- Paastolla (ketoosissa) saa poltettua tehokkaasti varastoitua rasvaa, vähennettyä sisäelinten ympärillä olevaa rasvaa, ilman että RMR tippuu tai lihakset katoaa
- Ei tarvitse laskea kaloreita tai punnita ruokia

Jos paino nousee -> kasvatetaan paaston määrää (esim. 1 paastopäivä viikossa -> 2 paastopäivää viikossa)
Jos paino laskee liikaa -> vähennetään paastopäivien määrää

Itse kärsin myös ahmimisesta ja jonkunlainen sokeririippuvuus myös löytyy (karkkia ja pullaa voisi syödä vaikka kuinka paljon). Tällaisella metodilla voin sallia itselleni nuo herkuttelut (välistä), ilman että tavoitteet karkaavat. Ja tämä on myös tyyli mitä pystyn ylläpitämään loppuelämän.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 066
Paljon on yksinkertaisia asioita, jotka ovat kompleksisia pinnan alla. Mutta jos sitä yksinkertaisuuttakaan ei tajua niin ihan mahdoton päästä pinnan alle syvemmälle. Jostain pyramidin pohja on rakennettava.

Mä uskon, että ei ole yhtä juurisyytä kansan lihomiseen. On kasa erilaisia asioita. Jos yrittää yhdellä syyllä selittää/yleistää nii se ei vaan onnistu. Jollakin voi olla vaikeat ajat ja syö murheeseen, jollain voi olla oikea vika hormonitoiminnass, kolmas oppi huonot tavat kotoa lapsena, neljäs lihoo huomaamattaan kilon vuodessa ja 30v jälkeen läski jne jne.

Mutta jos sen CICOn tajuaa, sen jälkeen tajuaa makrot ja sen jälkeen etsii itselle toimivan keinon toteuttaa kalorivajetta niin asioita alkaa tapahtumaan.

Jotain on kuitenkin ymmärryksessä pielessä, kun kaikenmaailman trendidieetit trendaa, jengi puuskuttaa kuukauden ja epäonnistuu.

Voi tietty väittää, että kaikki johtuu ihan geeneistä ja mielenheikkoudesta eli vaahtokarkkitesti. Mä en jaksa uskoa noin yksinkertaiseen selitykseen enkä siihen etteikö ihminen voisi tajuta omia heikkouksiansa ja työskennellä niiden kanssa.

Uhriutumismentaliteetti on toinen. Jonkun muun vika, ei omissa käsissä jne. Jos tälle tielle lähtee niin muutos on mahdoton ellei ensin muuta omaa ajatusmaailmaansa
Stanfordin vaahtokarkkikoe on 1960-luvun lopussa ja 1970-luvun alussa psykologi Walter Mischelin Stanfordin yliopistossa suorittama lasten viivästettyä tarpeentyydytystä tutkinut koe. Kokeessa 4-vuotias lapsi laitettiin istumaan yksin virikkeettömään huoneeseen vaahtokarkin kanssa, ja lapselle luvattiin vielä toinenkin vaahtokarkki, jos hän jaksaisi odottaa vartin. Jos lapsi ei jaksanut odottaa varttia, hän sai vain yhden vaahtokarkin. Lapsista vain 30 % jaksoi odottaa vartin saadakseen enemmän vaahtokarkkia.

Jossain määrin lihominen/laihtuminen on aika ultimaalinen vaahtokarkkikoe. Kestää vuosia lihoa tai ainakin vuosia, että lihomisen seurauksena nivelet alkavat kipuilemaan, kakkostyypin diabetes nostaa päätänsä, rasvamaksa, sydän&verisuonisairaudet. Muutos taitaa olla myös niin hidas, että siinä on kuin sammakko padassa eikä tajua mitä tapahtuu.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 066
Joillekkin tuntuu olevan ylivoimaista käsittää, että lihavuudelle altistutaan ennenkaikkea geenien ja perintötekijöiden, sekä mielenterveysongelmien takia samalla tavalla kuin ongelmille päihteiden kanssa. Kukaan ei perkele sentään päätä nimen omaan ryhtyä läskiksi, narkomaaniksi tai juopoksi.
Aika huonot geenit suomalaisilla. Ihan viimevuosina geenipooli huonontunut vai olisko jossain määrin kuitenkin muustakin kuin pelkistä geeneistä kiinni? Geenit taitaa huonontua aika paljon seuraavan 10v aikana, kun tämä pläskiintymisongelma tulee ns. räjähtämään käsiin texasin mitoilla

Geenit on huono selitys, kun ei ne geenit itsessään ole tuomio. Se mitä tekee vaikuttaa siihen mitkä geenit aktivoituvat ja mikä on lopputulos. Uhriutuminen on jo puoli voittoa, geenien, yhteiskunnan tai elon muskin vika, peilissä ei ole vikaa.

Aikuisväestön lihavuus luokitellaan painoindeksin (BMI) mukaan:
  • Ylipaino (ml. lihavuus): painoindeksi 25 kg/m² tai enemmän.
  • Lihavuus: painoindeksi 30 kg/m² tai enemmän.

 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 066
Jos joku haluaa päästä syvälle kiinni terveellisesti syömiseen niin alla on ihan upouusi podcast aiheesta oikeiden ammattilaisten kanssa. Käyvät läpi erilaisia dieettejä, makroja, paljonko proteiinia tarvitsee jne jne. Pieni sijoitus aikaa, jos haluaa oikeasti oppia terveellisesti syömisestä syvemmin. Toki geenien takia "Ei Kiinnosta" sijoittaa vajaata 3h aikaa tuon kuuntelemiseen ja tajuamiseen. Niille joita Ei Kiinnosta niin CiCo yksinkertaistus pätee.

My guest is Layne Norton, Ph.D. (@biolayne) — one of the world’s foremost experts in nutrition, protein metabolism, muscle gain and fat loss. We discuss the science of energy utilization and balance, the efficacy of different diets (e.g., ketogenic, vegan, vegetarian, carnivore, omnivore), and how best to build lean muscle mass and lose fat. We also discuss optimal protein and fiber intake, the best sources of protein, the correlation between appetite, satiety signals and exercise, along with male and female-specific needs. Dr. Norton also explains how to support a healthy gut microbiome and offers insight into sugar and artificial sweeteners, processed, cooked, and raw foods, supplements, seed oils, and the relationship of LDL/HDL levels to cardiovascular health. This episode serves as a master class in nutrition, metabolism and exercise and is sure to benefit people of all ages and with different health and fitness goals.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 741
Tekisi mieli linkata Fredrik Smulterin ravintovinkkejä tähän syömisen monimutkaisuudesta ja laihduttamisesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 770
Joillekkin tuntuu olevan ylivoimaista käsittää, että lihavuudelle altistutaan ennenkaikkea geenien ja perintötekijöiden, sekä mielenterveysongelmien takia samalla tavalla kuin ongelmille päihteiden kanssa. Kukaan ei perkele sentään päätä nimen omaan ryhtyä läskiksi, narkomaaniksi tai juopoksi.
Lihominen johtuu ihan yksinkertaisesti siitä, että sitä ruokaa (ja juomia) tungetaan kurkusta alas enemmän kuin keho kuluttaa. Ei mitkään geenit tai perintötekijät tai mielenterveys rasvaa hengitysilmasta rakenna.

Tuskin kukaam läskiksi ryhtyy, eikä läskiksi ryhtyminen mitään päätöstä tarvitsekaan. Nykymaailmassa on äärimmäisen helppo syödä liikaa, kun ruokaa on niin helposti saatavilla ja on olemassa kaikennäköisiä kaloripommeja, joita ihmiset eivät voi vastustaa. Eikä näiden eteen tarvitse edes tehdä mitään.

Läskiksi ehkä tullaan enimmäkseen siksi, että asiaan ei kiinnitetä mitään huomiota, ennen kuin ollaan jo ylipainoisia. Sitten kun ollaan ylipainoisia, on helppo syyttää kaikkea muuta, paitsi omia ruokailutottumuksia, ja näin sulavasti matka jatkuu ylipainoisesta läskiksi.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 071
Joillekkin tuntuu olevan ylivoimaista käsittää, että lihavuudelle altistutaan ennenkaikkea geenien ja perintötekijöiden, sekä mielenterveysongelmien takia samalla tavalla kuin ongelmille päihteiden kanssa. Kukaan ei perkele sentään päätä nimen omaan ryhtyä läskiksi, narkomaaniksi tai juopoksi.
Ympäristö ja geenit. Ympäristö selityää miksi lihavuus on lisääntynyt, geenit eroja taas niiden välillä jotka ovat samassa ympäristössä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 066
on olemassa kaikennäköisiä kaloripommeja, joita ihmiset eivät voi vastustaa. Eikä näiden eteen tarvitse edes tehdä mitään.
Tämä on niin tosi. Kai se on iso tieteenhaara firmoissa missä naksuja, karkkeja yms. tieteellisesti optimoidaan niin, että ne olisivat mahdollisimman vastustamattomia. Maku, suutuntuma jne. Paras keino jättää herkut kauppaan niin ei tarvi kotona taistella ottaisiko keksin vai ei. Herkuttelupäivä voi olla aikuisellakin kalenterissa eikä joka ilta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 066
Miten selitetään tapaukset, jotka onnistuvat laihduttamaan toviksi mutta sitten jojotaan paino uusiin ennätyslukemiin? Geenit eivät ainakaan laihtumista estäneet, mutta jossain kasetti petti ja kävi uudestaan ja uudestaan huonosti?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 872
Joku saattaisi kysyä, miksi esim. Suomessa yli 30-vuotiaista aikuisista ylipainoisia on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä?
Miksi näin, kun keksit voi vain jättää kauppaan?

Ehkä siinä on paljon muuta taustalla ja tutkimistietoa ja teorioita löytyy laidasta laitaan. Tässä esim. yksi:

Lihavuus yleistyy ympäri maailmaa. Lihavuus on yksi merkittävimmistä uhista väestön terveydelle, sillä painon kertyminen altistaa useille kansansairauksille. Lihavuutta on vaikea hoitaa tai ehkäistä. Nykyistä elinympäristöä on syytetty lihavuusepidemiasta, sillä ympäristö on täynnä energiatiiviitä ja voimakkaasti markkinoituja ruokatuotteita. Aivot ovat tärkein energiatasapainoa ja syömistä säätelevä elin. Emme kuitenkaan tiedä, mitkä muutokset aivojen toiminnassa saavat osan ihmisistä lihomaan tässä ympäristössä.

Ikä, sukupuoli ja tupakointi vaikuttivat MOR-sitoutumiseen, mikä voi selittää eroja lihavuuden kehittymisessä eri väestöryhmissä. Perheeseen liittyvä lihomisriski oli yhteydessä aivojen glukoosinottoon ja reseptorimääriin, ja näiden järjestelmien häiriintyminen saattaa altistaa lihavuudelle. Impulsiivinen syömiskäyttäytyminen liittyi alentuneeseen MOR-sitoutumiseen, mikä voi altistaa liialliselle syömiselle ja painon nousulle. Sisäsyntyisten opioidien vapauttamiskyky oli yhteydessä fyysiseen kuntoon, viitaten MOR-toiminnan merkitykseen liikuntaharrastuksen ylläpidossa ja painonhallinnassa. Lihavuuden riskitekijät ja verenkierron kannabinoidit liittyivät alentuneeseen CB1R-sitoutumiseen, mikä viittaa siihen, että yliaktiivinen kannabinoidijärjestelmä voi altistaa lihomiselle. Osalla terveistä ihmisistä on siis havaittavissa useita aivokemiallisia muutoksia, jotka saattavat altistaa lihavuudelle.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Herkkujen osalta ongelma on varmaan se, että monella ihmisellä ne herkut on osa ihan jokaista arkipäivää, ehkä jopa useita kertoja päivän aikana. Itsekin olen todennut, että helpompi välttää turhaa herkkujen syöntiä kun niitä ei vaan osta kotiin kuin harvoin.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Herkkujen osalta ongelma on varmaan se, että monella ihmisellä ne herkut on osa ihan jokaista arkipäivää, ehkä jopa useita kertoja päivän aikana. Itsekin olen todennut, että helpompi välttää turhaa herkkujen syöntiä kun niitä ei vaan osta kotiin kuin harvoin.
Tuo on kyl totta. Taisin tännekin kirjoitella aiemmin miten erityisesti karkin syönti jää itsellä vähän niinkuin päälle. Sitten kun on muutaman päivän ollut ilman sokeria niin ei sitä yhtäkkiä enää teekään niin paljon mieli.

Parasta olisi jättää se karkki aina kaupan hyllylle muiden riesaksi. Kerran kun ostaa niin helposti sitä eksyy koriin seuraavallakin kauppareissulla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 770
Geenit ja perintötekijät vaikuttaa kunkin yksilön kulutukseen merkittävästi ja siten siihen kuinka paljon voi syödä tulematta lihavaksi. Suolistoflooralla on varsin merkittävä vaikutus geenien lisäksi joskin suoliston toimintakin on pitkälti perinnöllistä. Yllättävän vaikea asia monelle käsittää.
Vaikuttaa kulutukseen joo, ja niin vaikuttaa myös koko, sukupuoli ja aktiivisuuskin. Eihän siinä ole mitään vaikeaa käsittää. Tottakai enemmän kuluttava voi syödä enemmän lihoamatta.

Yllättävän vaikeaa tuntuu monelle olevan käsittää, että ruoka joka ei mene kurkusta alas, ei myöskään lihota. Ihan sama mitkä geenit, perintötekijät tai muut itselleen valehtelun keinot onkaan taustalla. Jokainen voi syödä oman kulutuksensa määrän verran kaloreita lihoamatta. Enemmän kuluttava voi määrällisesti syödä enemmän kuin vähemmän kuluttava.

Jotkut on alttiimpia mieliteoille tai ylensyönnille. Joillekin mässäily on kuin huumetta. Näiden voi olla äärimmäisen vaikeaa elää lihoamatta, mutta se lihoaminen siltikin johtuu vain siitä, että sitä ruokaa on tungettu kurkusta alas liian paljon kulutukseen nähden.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 071
Jotkut on alttiimpia mieliteoille tai ylensyönnille. Joillekin mässäily on kuin huumetta. Näiden voi olla äärimmäisen vaikeaa elää lihoamatta, mutta se lihoaminen siltikin johtuu vain siitä, että sitä ruokaa on tungettu kurkusta alas liian paljon kulutukseen nähden.
Tuohon käytökseen geenit ja ympäristö vaikuttavat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 872
Yllättävän vaikeaa tuntuu monelle olevan käsittää, että ruoka joka ei mene kurkusta alas, ei myöskään lihota. Ihan sama mitkä geenit, perintötekijät tai muut itselleen valehtelun keinot onkaan taustalla. Jokainen voi syödä oman kulutuksensa määrän verran kaloreita lihoamatta. Enemmän kuluttava voi määrällisesti syödä enemmän kuin vähemmän kuluttava.
En ymmärrä miksi tätä toistellaan, kun kaikki sen tietää ja tämä on riidatonta.

Mutta tämä itsestäänselvyys ei ole vastaus lihavuusepidemiaan ja sen hokeminen ei ratkaise yhtään mitään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 872
Onko ihminen robotti, joka tottelee vain geenejänsä ja ympäristöä? Mitään ei ole tehtävissä?
Nyt aika tarkkaan nähdään, että nykyisessä ympäristössä isoin osa ihmisistä lihoo ja valistus sekä perusdieetit eivät toimi.
Kansa jatkaa lihomistaan ja lihavuusepidemia on totta.

Eli nyt on vain keksittävä jotain muuta, koska varmaa on se että muutosta ei perinteisillä keinoilla synny. Tämän takia tutkitaan ja lisätään tietoa mekanismeista, mitkä vaikuttavat suoraan tai epäsuoraan lihomisen riskeihin nykyisessä ympäristössä, mikä mahdollistaa tehokkaiden keinojen ja lääkkeiden kehityksen.

edit. yksilötasolla kaikki voi olla mahdollista ja hyvän tuen ja opastuksen avulla voi pysyvä muutos olla mahdollista.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 066
Nyt aika tarkkaan nähdään, että nykyisessä ympäristössä isoin osa ihmisistä lihoo ja valistus sekä perusdieetit eivät toimi.
Kansa jatkaa lihomistaan ja lihavuusepidemia on totta.

Eli nyt on vain keksittävä jotain muuta, koska varmaa on se että muutosta ei perinteisillä keinoilla synny. Tämän takia tutkitaan ja lisätään tietoa mekanismeista, mitkä vaikuttavat suoraan tai epäsuoraan lihomisen riskeihin nykyisessä ympäristössä, mikä mahdollistaa tehokkaiden keinojen ja lääkkeiden kehityksen.

edit. yksilötasolla kaikki voi olla mahdollista ja hyvän tuen ja opastuksen avulla voi pysyvä muutos olla mahdollista.
Mitä jos lähdettäisiin siitä liikkeelle, että saataisiin kaikki kristallin kirkkaasti ymmärtämään CICO yksinkertaistus, makrojen merkitys(rasva, proteiini, hiilihydraatit) ja lihavuuden terveyshaitat? Siihen päälle erittäin laadukas ilmainen apu pysyvään elämäntapamuutokseen? Paska idea, koska geenit ja ympäristö niin ei toimi kenellekään eikä koskaan?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 941
Mitä jos lähdettäisiin siitä liikkeelle, että saataisiin kaikki kristallin kirkkaasti ymmärtämään CICO yksinkertaistus, makrojen merkitys(rasva, proteiini, hiilihydraatit) ja lihavuuden terveyshaitat? Siihen päälle erittäin laadukas ilmainen apu pysyvään elämäntapamuutokseen? Paska idea, koska geenit ja ympäristö niin ei toimi kenellekään eikä koskaan?
Ymmärtämään miten?
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 566
Mitä jos lähdettäisiin siitä liikkeelle, että saataisiin kaikki kristallin kirkkaasti ymmärtämään CICO yksinkertaistus, makrojen merkitys(rasva, proteiini, hiilihydraatit) ja lihavuuden terveyshaitat? Siihen päälle erittäin laadukas ilmainen apu pysyvään elämäntapamuutokseen? Paska idea, koska geenit ja ympäristö niin ei toimi kenellekään eikä koskaan?
Alkaa näyttää siltä, että alakoulun ykkösluokasta lähtien peruskoulun loppuun asti tulisi olla opetussuunnitelmassa kaksi "uutta" perusainetta: painonhallinta ja taloudenhallinta. Terveystietoa ja yhteiskuntaoppia kyllä on, mutta näiden painotus suomalaisten edellämainittuihin suurimpiin ongelmiin on olematon.

EDIT: nykyiset kehopositiivisuuskampanjat ja miss XXL -kilpailut eivät ainakaan edistä painonhallintaa, kun nuoret ottavat opikseen, että on normaalia olla läski.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 872
Mitä jos lähdettäisiin siitä liikkeelle, että saataisiin kaikki kristallin kirkkaasti ymmärtämään CICO yksinkertaistus, makrojen merkitys(rasva, proteiini, hiilihydraatit) ja lihavuuden terveyshaitat? Siihen päälle erittäin laadukas ilmainen apu pysyvään elämäntapamuutokseen? Paska idea, koska geenit ja ympäristö niin ei toimi kenellekään eikä koskaan?
Ei se edelleenkään ole keneltäkään pois, jos tunnetaan ja tiedetään mekanismeja ja taustatekijöitä. Päin vastoin.

Valistuksen tie ei tuo enempää tulosta, mutta sitä ei tietenkään pidä lopettaa. Lapsiin ja nuoriin panostamista ja vaikuttamista pitää jatkaa, mutta valitettavasti tutkimustulokset näistäkään eivät näytä kääntävän kelkkaa. Käypähoitosuositukset on kohdallaan ja tukea on tarjolla.

Uusia työkaluja epidemian hoitoon tarvitaan kiepästi lisää.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 066
Ymmärtämään miten?
Ymmärtämään, että jos syö vähemmän kuin kuluttaa laihtuu ja päinvastoin. Joo, voi olla vaikea toteuttaa, koska ketjussa aiemmin mainitut syyt.

Hormonitoiminnan häiriöt, leptiini&grehliinin ja niiden merkitys näläntunteeseen.

Makrojen vaikutus näläntunteeseen. Mitä on hyvä ja huono rasva, paljonko rasvaa tarvii ja mitä seuraa jos syö liikaa tai liian vähän rasvaa. Mitä proteiini/aminohapot on, paljonko niitä tarvitaan, mitkä on hyvät lähteet. Hiilihydraatin/sokerin rooli ruokavaliossa, kuidut.

Liikunnan merkitys osana pysyvää elintapamuutosta.

Jos haluat täydellisemmän selityksen se löytyy tänään ketjuun linkatusta hubermann+biolayn podcastista. Asiaa ei voi onelinerilla selittää.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 071
Onko ihminen robotti, joka tottelee vain geenejänsä ja ympäristöä? Mitään ei ole tehtävissä?
Mikä muu häneen vaikuttaisi? Mennytkin eletty elämä on ympäristöä ja muut ihmiset ovat osa ympäristöä. Ympäristöä voi muokata, geenejäkin ehkä tulevaisuudessa. Lääkkeet lasketaan tässä ympäristöön, niillä saa apua, kuten leikkauksilla ja laihdutusohjeilla. Jotta saadaan massojen käytöstä muokattua (otsikko on lihavuusepidemia) niin ympäristöä täytyy muokata.

Henkilökohtaiseen laihdutukseen ja painon ylläpitoon tässä ketjussa on ollut paljon tietoa, joillekin uutta. Sinä puhut enemmän tämän ketjun lukijoista jotka haluavat laihtua ja heille ohjeesi ovat lienee päteviä. Heitä auttaa myös oman ympäristönsä muokkaaminen ja sen selvittäminen miten heitä ohjaillaan (mainokset, tuotteiden asettelu, pakkaukset, annoskoot, hinnat yms). Käyttäytymistieteistäkään ei ole haittaa niin tietää miksi toimii niin kuin toimii. Sitten jos haluamme vaikuttaa yhteiskunnan tasolla niin keinot ovat eri. Olisiko tässä toinen puhunut aidasta ja toinen aidan seipäästä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 872
Ymmärtämään, että jos syö vähemmän kuin kuluttaa laihtuu ja oäinvastoin. Joo, voi olla vaikea toteuttaa, koska ketjussa aiemmin mainitut syyt.
Mutta kenelläkään ei liene tässä kohtaa asiasta epäselvyyttä?
Lihavuusepidemiaan ei millään dieettiohjelmilla enään vaikuteta, sen pitäisi myös olla jo itsestäänselvää.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 066
Mikä muu häneen vaikuttaisi? Mennytkin eletty elämä on ympäristöä ja muut ihmiset ovat osa ympäristöä. Ympäristöä voi muokata, geenejäkin ehkä tulevaisuudessa. Lääkkeet lasketaan tässä ympäristöön, niillä saa apua, kuten leikkauksilla ja laihdutusohjeilla. Jotta saadaan massojen käytöstä muokattua (otsikko on lihavuusepidemia) niin ympäristöä täytyy muokata.

Henkilökohtaiseen laihdutukseen ja painon ylläpitoon tässä ketjussa on ollut paljon tietoa, joillekin uutta. Sinä puhut enemmän tämän ketjun lukijoista jotka haluavat laihtua ja heille ohjeesi ovat lienee päteviä. Heitä auttaa myös oman ympäristönsä muokkaaminen ja sen selvittäminen miten heitä ohjaillaan (mainokset, tuotteiden asettelu, pakkaukset, annoskoot, hinnat yms). Käyttäytymistieteistäkään ei ole haittaa niin tietää miksi toimii niin kuin toimii. Sitten jos haluamme vaikuttaa yhteiskunnan tasolla niin keinot ovat eri. Olisiko tässä toinen puhunut aidasta ja toinen aidan seipäästä?
Tän pohjalta voisi kuvitella, että sun mielestä vapaata tahtoa ei ole olemassa. Keskustelua lienee turha käydä, koska teemme mitä teemme eikä vapaata tahtoa ole.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Ei sekään ole niin yksinkertaista että sanoo vain että kalorit sisään, kalorit läskiksi. Geenien ja ympäristön lisäksi meillä on jokaisella vähän erilainen lähtökohta aikuisuuteen. Joidenkin kotona on lapsi läskeytetty ja kun lissu täyttää 18, on hänen bmi 35, liikuntaa ei harrasteta ollenkaan ja ruokarymiä ja -kuria ei ole. On opetettu sekä mieli ja keho siihen, että ruokaa on koko ajan saatavilla ja sitä ei tarvitse koskaan miettiä. On myös totuttu syömään paljon. Samaan aikaan suski on tiukka ja timmi, syö säännöllisesti ja harrastaa liikuntaa.

Geenit ja kaikki tietenkin vaikuttaa, mutta niinkuin aikaisemmin ketjussakin tuli esille, niin ihmisten peruskaloreiden kulutus voi olla erilainen ja varsinkin lihavalla laihduttajalla se kalorit sisään numero on pienempi kuin jollain toisella, joka on normaalipainoinen ollut koko ikänsä. Lissun on paljon vaikeampi päästä ja pysyä suskin mittoihin, vaikka kuinka olisi personal traineria ja työmoraalia.

Se mikä minua häiritsee näissä lihavuuskeskusteluissa on se, että osalle riittää asian käsittelyssä se, että todetaan että lihavuus on oma vika. Riittää että todetaan vain syyllisyys ja asia on siten jotenkin loppuun käsitelty. Lihavuus on kuitenkin yhteiskunnallisesti kallis sairaus ja se ei syyllistämällä parane.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 071
Tän pohjalta voisi kuvitella, että sun mielestä vapaata tahtoa ei ole olemassa. Keskustelua lienee turha käydä, koska teemme mitä teemme eikä vapaata tahtoa ole.
Keskustelu nimenomaan on tärkeää koska se antaa syötteitä jotka muokkaa toimintaa. Miten se eroaisi vapaaseen tahtoon? Onko vapaa tahto joku fyysisestä maailmasta irrallaan oleva asia? Se mitä uskovaiset kutsuvat sieluksi? Ei minulla sellaista ole. Sen sijaan minulla on vapaa tahto joka on seurausta geeneistäni ja kaikesta mitä minulle on tapahtunut.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 066
Ei sekään ole niin yksinkertaista että sanoo vain että kalorit sisään, kalorit läskiksi. Geenien ja ympäristön lisäksi meillä on jokaisella vähän erilainen lähtökohta aikuisuuteen. Joidenkin kotona on lapsi läskeytetty ja kun lissu täyttää 18, on hänen bmi 35, liikuntaa ei harrasteta ollenkaan ja ruokarymiä ja -kuria ei ole. On opetettu sekä mieli ja keho siihen, että ruokaa on koko ajan saatavilla ja sitä ei tarvitse koskaan miettiä. On myös totuttu syömään paljon. Samaan aikaan suski on tiukka ja timmi, syö säännöllisesti ja harrastaa liikuntaa.

Geenit ja kaikki tietenkin vaikuttaa, mutta niinkuin aikaisemmin ketjussakin tuli esille, niin ihmisten peruskaloreiden kulutus voi olla erilainen ja varsinkin lihavalla laihduttajalla se kalorit sisään numero on pienempi kuin jollain toisella, joka on normaalipainoinen ollut koko ikänsä. Lissun on paljon vaikeampi päästä ja pysyä suskin mittoihin, vaikka kuinka olisi personal traineria ja työmoraalia.

Se mikä minua häiritsee näissä lihavuuskeskusteluissa on se, että osalle riittää asian käsittelyssä se, että todetaan että lihavuus on oma vika. Riittää että todetaan vain syyllisyys ja asia on siten jotenkin loppuun käsitelty. Lihavuus on kuitenkin yhteiskunnallisesti kallis sairaus ja se ei syyllistämällä parane.
Tuon takia mä näen tän ongelman ainakin kaksiosaisena. Pitäisi ymmärtää ainakin perusteet mekanismista laihtuminen/lihominen takana ja sitten saada siihen päälle laadukasta ja ilmaista ohjausta. Ei se auta kaikille, mutta varmasti tyhjää parempi. Moralisoimaan mä en alkais, faktapohjalta apua niille joille se kelpaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 872
Jos lähdetään täällä vapaata tahtoa perkaamaan, ollaan suossa. Aivotutkimus vähän väliä meille todistelee, että ihmisellä ei ole vapaata tahtoa ja ennen nykytiedettäkin siitä on paljon kiistelty.

Vaikka asia liittyy aiheeseen, en lähtisi täällä asiaa syvemmin ruotimaan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 066
Mutta kenelläkään ei liene tässä kohtaa asiasta epäselvyyttä?
Lihavuusepidemiaan ei millään dieettiohjelmilla enään vaikuteta, sen pitäisi myös olla jo itsestäänselvää.
Cicon mainitseminen tuottaa niin paljon mussutusta, että porukalle on hyvinkin epäselvää mitä se tarkoittaa.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Tuon takia mä näen tän ongelman ainakin kaksiosaisena. Pitäisi ymmärtää ainakin perusteet mekanismista laihtuminen/lihominen takana ja sitten saada siihen päälle laadukasta ja ilmaista ohjausta. Ei se auta kaikille, mutta varmasti tyhjää parempi. Moralisoimaan mä en alkais, faktapohjalta apua niille joille se kelpaa.
Biologia ja lääketiede ovat varmasti tärkeitä. Mutta kun ajatellaan asioita yhteiskunnan kannalta niin siellä on myös kansantaloudellisia faktoja ja yhteiskunnallisia keinoja sekä ihmisten ohjaamista käyttäytymisitieteen pienillä pakotuksilla oikeaan suuntaan, sekä yksilöinä että ryhminä.

Yksi esimerkki keinosta, joka todistetusti toimisi: kauppoihin lailla säädetään, että kassan ympäristössä ei saa olla myynnissä tupakkaa, karkkia tai muuta terveydelle haitallista. Karkin ostamista tuo ei vaikeuta mitenkään mutta turhana heräteostoksena varmasti vaikutus olisi kansantaloudellisesti positiivinen. Nyky-yhteiskunta haluaa tehdä normaalipainoissa pysymisen mahdollisimman vaikeaksi, miksi sitä ei voisi ottaa tavoitteeksi tehdä mahdollisimman helpoksi? Ei maksa mitään eikä ole keneltäkään pois.

Minun mielestä yksilökohtainen ohjaus ei voi olla ratkaisu. Se on aivan liian kallista. Toki olisihan se hyvä asia, että lihava voisi hakea apua samaan tapaan kuin alkoholiongelmainen. Mutta ei ennenkään ollut yksilökohtaista paua ja tukea ja silti oltiin laihempia. Syöminen on kuitenkin vain tapa ja moni on oppinut väärät syömistavat. Automaatilla tämä homma toimii, ei normaali-ihminen mieti syökä vai ei. Tehdään niinkuin aina on tehty. Joillakin se malli on vaan lapsesta asti ihan väärä.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 941
Ymmärtämään, että jos syö vähemmän kuin kuluttaa laihtuu ja päinvastoin. Joo, voi olla vaikea toteuttaa, koska ketjussa aiemmin mainitut syyt.

Hormonitoiminnan häiriöt, leptiini&grehliinin ja niiden merkitys näläntunteeseen.

Makrojen vaikutus näläntunteeseen. Mitä on hyvä ja huono rasva, paljonko rasvaa tarvii ja mitä seuraa jos syö liikaa tai liian vähän rasvaa. Mitä proteiini/aminohapot on, paljonko niitä tarvitaan, mitkä on hyvät lähteet. Hiilihydraatin/sokerin rooli ruokavaliossa, kuidut.

Liikunnan merkitys osana pysyvää elintapamuutosta.

Jos haluat täydellisemmän selityksen se löytyy tänään ketjuun linkatusta hubermann+biolayn podcastista. Asiaa ei voi onelinerilla selittää.
Ei mitä, vaan miten meinasit saada kaikki ymmärtämään tämän? Sanoit että kaikki vaan pitää saada ymmärtämään.
 
Liittynyt
24.05.2022
Viestejä
67
Todella väsyttävää jankkausta, lähinnä yhdeltä nimimerkiltä, tuosta cicosta.

Joidenkin kotona on lapsi läskeytetty ja kun lissu täyttää 18, on hänen bmi 35, liikuntaa ei harrasteta ollenkaan ja ruokarymiä ja -kuria ei ole. On opetettu sekä mieli ja keho siihen, että ruokaa on koko ajan saatavilla ja sitä ei tarvitse koskaan miettiä. On myös totuttu syömään paljon. Samaan aikaan suski on tiukka ja timmi, syö säännöllisesti ja harrastaa liikuntaa.
Lapsuudella on kyllä todella tärkeä merkitys. Jos on pienestä alkaen opetettu syömään paljon, keho ollut jatkuvassa insuliinirallissa ja lopulta 10 vuotiaana ylipainoa niin että hormonitoiminta täysin sekaisin, niin koitapa siinä eheytyä vaikka kuinka joku kalanpää hokisi korvaan CICO CICO. Itse olin lihava lapsi ja olen ylpeä saavutuksestani, että sain lopulta keton avulla nostettua itseni tuolta suosta.

Vanhemmilla on suuri vastuu, mutta mitä tehdä kun suurin osa vanhemmista on lihavia ja opettavat samat tavat lapsille, päälle kaiken maailman kehopositiivisuuspaska.

Yksi esimerkki keinosta, joka todistetusti toimisi: kauppoihin lailla säädetään, että kassan ympäristössä ei saa olla myynnissä tupakkaa, karkkia tai muuta terveydelle haitallista. Karkin ostamista tuo ei vaikeuta mitenkään mutta turhana heräteostoksena varmasti vaikutus olisi kansantaloudellisesti positiivinen. Nyky-yhteiskunta haluaa tehdä normaalipainoissa pysymisen mahdollisimman vaikeaksi, miksi sitä ei voisi ottaa tavoitteeksi tehdä mahdollisimman helpoksi? Ei maksa mitään eikä ole keneltäkään pois.
Entisenä läskinä tiedän, kuinka vaikea oli kävellä karkkihyllyjen ohi siinä olotilassa. Pidän suorastaan rikoksena, että sokeripaskan tyrkytystä ei lailla mitenkään säädellä. Valitettavasti karkkien piilottaminen on pois joltakin: kauppiaalta ja sokeripaskan valmistajalta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 066
Ei mitä, vaan miten meinasit saada kaikki ymmärtämään tämän? Sanoit että kaikki vaan pitää saada ymmärtämään.

Tarjotaan kaikille koulutusta, ketään ei voi pakottaa. Ne tarttuu joita oman elämänlaadun parantaminen kiinnostaa. Jos haluaa olla pläski eikä hae muutosta se on ihan fine. Oma valinta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 580
Viestejä
4 215 925
Jäsenet
71 080
Uusin jäsen
TonyR

Hinta.fi

Ylös Bottom