Unen laadun optimointi

Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Oura sormuksen hommaamisen myötä tämä alkanut kiinnostaa. Sormus nyt ollut jokusen viikon käytössä ja joka ikinen yö on levottomuus punaisella ja syvää unta tulee keskimäärin 22min. Miten olette saaneet parannattua unen laatua? Erityisesti kiinnostaa millä keinoilla olette saaneet syvää unta lisättyä? Nyt myös harkinnassa painopeitto, onko siitä kenelläkään kokemusta?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Opettelin 10 vuotta sitten nukkumaan selällään ja sen jälkeen uni on ollut keskimäärin hyvin laadukasta. Sitä ennen tuli paljon enemmän pyörittyä. Toisaalta olin silloin aika nuori vielä, niin en osaa sanoa sen aikaisesta unen laadusta juuta tai jaata. Nykyään sen jo huomaa jos on nukkunut useamman yön huonosti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Muistivaahtopatja/tyyny on mielestäni rauhoittanut unta, asennonvaihtotarve vähentynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
242
Oura sormuksen hommaamisen myötä tämä alkanut kiinnostaa. Sormus nyt ollut jokusen viikon käytössä ja joka ikinen yö on levottomuus punaisella ja syvää unta tulee keskimäärin 22min. Miten olette saaneet parannattua unen laatua? Erityisesti kiinnostaa millä keinoilla olette saaneet syvää unta lisättyä? Nyt myös harkinnassa painopeitto, onko siitä kenelläkään kokemusta?
Tarkoitatko oikeasti syvää unta vai sitä mitä älylaite näyttää? Liikaa ei kannata uskoa siihen mitä se älylaite näyttää oli kyseessä sitten kello tai hipsterimpi sormus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Itselläni ollut aika pitkäkestoinen projekti myös unen laadun kanssa, tässä omasta mielestäni olennaisuusjärjestyksessä tekemiäni huomioita:
1. Makuuhuoneen on oltava pimeä. Ja ainakin itselläni siis oikeasti sysipimeä, niin että siellä ei näe mitään kun valot on poissa.
2. Peittojen, tyynyjen ja lakanoiden valintaan pitää kiinnittää huomiota. Olen itse vaihtanut villapeittoon ja pellavalakanoihin, mitkä molemmat hengittää erinomaisesti ja säätelee lämpöä. Ei tarvii pyöriä nihkeissä lakanoissa, edes kesähelteillä. Ja nuo materiaalit ei toki ole ainoat oikeat, mutta pääasia että ymmärtää hakea parempia jos on ongelmia.
3. Illan syömiset ja juomiset kuriin. Ei kannata syödä raskaasti eikä juuri ennen nukkumaanmenoa. Ennemmin syö ja juo vähän aiemmin. Alkoholi jo pienissäkin määrissä pilaa yöunet.
4. Näyttöjen tuijottelun lopettaminen hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 027
Alkoholi on kyllä tehokas unien tuhoaja itellä nykyään. Yks la dokaus ja keskiviikkoon asti unet ihan pinnallista skeidaa. Se on oikeasti se yksi bisse minkä voi juoda, jo kaksi-kolmekin vaikuttaa negatiivisesti uniin. Toista se oli nuorena :(
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 995
Mulla suurin vaikutus syväuneen oli sinisen valon poistamisella. Valosaasteen poistaminen tuplaa mulla syväunen määrän viikko/kuukausitasolla. Aamusta aurinkoa, se synkronoi vuorokausirytmin ja melatoniinintuotto illalla voi alkaa oikeaan aikaan. Tuohon kaveriksi illalla 2h sinistä valoa filtteröivät lasit päähän. Mieluusti viimeinen tunti ennen nukkumaanmenoa kaikki ruudut, telkkarit, valot jne. kiinni tai edes minimissä. Lukee vaikka kirjaa, että valosaaste minimoituu. Mulle ei läppärin, telkkarin ja luurin yömoodilla ollut vaikutusta, joutui lasihommiin.

Ylläolevalla oli mulla ouran mittaamaan syväuneen suurin vaikutus yksittäisistä asioista mitä olen tehnyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 134
Olen nyt syksyllä alkanut seuraamaan unen laatua, ilman ourasormusta. Oma honor kello ja luuri ajaa täysin saman asian. Unen laatu pääosin kohtalaista, syvän unen laatu heikkoa. Herään keskimäärin 2krt/yö.
Liikunnalla ei mitään vaikutusta, alkoholilla ei mitään vaikutusta suuntaan eikä toiseen. Olen pari viikkoa syönyt jotain valeriaani tyyppistä pilleriä. Nukahtaa vain ehkä helpommin muuten ei . Todennäköisesti kyse on duunistressistä vaikka en tietoisesti stressaa sitä. Viikonloppuisin nukun aina paremmin ja heräämättä keskellä unta. Outoa.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 995
Mulla nousee yön keskisyke 10-15 pykälää. jos nauttii alkoholia. Ei ehkä ihan palauttavaa se uni jo ihan sen vuoksi, että keho työskentelee kovemmin.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Tarkoitatko oikeasti syvää unta vai sitä mitä älylaite näyttää? Liikaa ei kannata uskoa siihen mitä se älylaite näyttää oli kyseessä sitten kello tai hipsterimpi sormus.
Ihan tuota sormuksen ilmoittamaa tarkoitan, enkä sitä minään absoluuttisena totuutena pidä, enemmänkin suuntaa antavana. Kellossa on autosleep sovellus ja sen mukaan syvää unta tulee tunnin verran yössä. Uni on kuitenkin sen verran tärkeä ja iso osa elämää että aion kyllä yrittää sitä optimoida paremmaksi, vaikka mielestäni nukun ihan hyvin jo nykyään. Sinistä valoa suodattavat linssit päässä tätäkin kirjoitan ja tosiaan olen harkinnut painopeittoa, ainakin maalaisjärjellä ajateltuna se voisi tuohon levottomuuteen auttaa?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 995
Suosittelen sydämeni pohjasta tätä kirjaa: Why We Sleep

Kirjassa on käyty läpi kattavasti ja tieteelliseltä pohjalta uneen vaikuttavat asiat. Mielenkiintoinen opus ja sen myötä saa syvempää ymmärrystä esim. valon, iän, kronotyypin jne. vaikutuksista uneen. Walker on erittäin pätevä tyyppi, jonka ura liittyy unen tutkimiseen. Samat asiat saa hepun kertomana youtubesta pinnallisempina versioina. Vaikka joe roganin podcast walkerin kanssa on mielenkiintoinen. Osa walkerin väitteistä on aika kärjistettyjä ja ihan kaikkea ei kannata niellä koukkuinensa.

Alla näkyy kuukausikeskiarvot ourasta mun saamalle syväunelle. Kyllä toi oura hyvin trendin antaa ja esim. valon vaikutus näkyy erittäin hyvin viikko/kuukausi keskiarvoissa. Jos lopetan hyvän unihygienian niin syväuni palaa takaisin tuonne ensimmäisten kuukausien tasolle, kun en vielä optimoinut/välittänyt unen laadusta

1603381854419.png


edit. Jos on ongelmia rauhoittua niin mulle on toiminut erittäin hyvin elämänlaatua parantavina asioida kiitollisuus, hengitys, mindfulness ja meditaatioharjoitukset. Ne kuulostavat huuhaalta, mutta ainakin mulle toimivat todella hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 134
Mitä eroa on REM -unen laadulla ja syvän unen laadulla. ? Mulla ilmoittaa aina molemmat ja joskus REM -unen arvo on "liian korkea" ja syvä uni liian matala.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 995
Mitä eroa on REM -unen laadulla ja syvän unen laadulla. ? Mulla ilmoittaa aina molemmat ja joskus REM -unen arvo on "liian korkea" ja syvä uni liian matala.
Yksinkertaistetusti sanoen rem unen aikana päivän oppia ajetaan aivoihin sisään/aivot voivat simuloida skenaarioita, jotta olisit valmiimpi uusiin tilanteisiin. Syväunen aikana aivot puhdistavat itseään. Molempia tarvitaan. Syväuni tulee yleensä unen alkupuolella ja rem uni loppupuolella. Univaiheiden vaikutuksista kehoon ei olla vielä täysin selvillä ja uutta tietoa tulee tutkimuksien myötä.

Syvässä unessa aktivoituu aivojen ihmeellinen viemäriverkosto nimeltä glymfaattinen järjestelmä. Se löydettiin aivoista vasta seitsemän vuotta sitten, ja nyt sen vikoja veikataan aivorappeumasairauksien merkittäväksi riskitekijäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Tässä oli hiljattain poistuneita muutopaineita, jossa tuli stressattua enemmän kuin laki sallii, minkähän laisen sängyn ostaisin. Alkoholin tiedän, ja krapulan jälkeisen parin päivän unettomuuden johdosta se on tietyissä tilanteissa ehdoton "nou-nou".

Katselin tuossa edesmenneen Olli Lindholmin kertomaa yotubessa, jossa hän mainitsee kovan patjan edut. Itsekkin uniapnean perimään taipuvaisena suoraan ylenevässä sukuhaarasta omaavana ajatus tuntui aluksi mielettömältä, mutta sitten ajatus osin ohjattu ajatus "heijaavasta löysästä patjasta" tuntui äkkiseltä ällöttävältä. Nykyisellään nukun 190cm sängyssä ja oma pituus 191cm. Sikiöasennossa ja en tiedä, onko asento hyvän unen salaisuus vaiko velvoite. Patjan keksin hiljattain kääntää, koska jousi tuntui selkään ja uusi unikokemus sitten löytyi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 134
Mites painopeitto, onko kokemuksia sen parantavasta unen laadusta..? Hinta ainakin vie unet pariksi yöksi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 995
Hengittäminen nenän kautta on kiistanalainen, mutta todennäköisesti hyvä asia tehdä unen ja muutenkin elämänlaadun kannalta. Osa porukasta käyttää pientä palaa teippiä, että pysyy suu kiinni yön ajan ja hengitys menee nenän kautta.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Jos on ongelmia rauhoittua niin mulle on toiminut erittäin hyvin elämänlaatua parantavina asioida kiitollisuus, hengitys, mindfulness ja meditaatioharjoitukset. Ne kuulostavat huuhaalta, mutta ainakin mulle toimivat todella hyvin.
Itsekin olin pitkään sitä mieltä, että nuo on jotain astraalitason juttuja. Mutta kappas, ne toimii omallakin kohdalla ja näistä kun tulee rutiini, niin kyllä keho kiittää.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 690
Itselläni ollut aika pitkäkestoinen projekti myös unen laadun kanssa, tässä omasta mielestäni olennaisuusjärjestyksessä tekemiäni huomioita:
1. Makuuhuoneen on oltava pimeä. Ja ainakin itselläni siis oikeasti sysipimeä, niin että siellä ei näe mitään kun valot on poissa.
2. Peittojen, tyynyjen ja lakanoiden valintaan pitää kiinnittää huomiota. Olen itse vaihtanut villapeittoon ja pellavalakanoihin, mitkä molemmat hengittää erinomaisesti ja säätelee lämpöä. Ei tarvii pyöriä nihkeissä lakanoissa, edes kesähelteillä. Ja nuo materiaalit ei toki ole ainoat oikeat, mutta pääasia että ymmärtää hakea parempia jos on ongelmia.
3. Illan syömiset ja juomiset kuriin. Ei kannata syödä raskaasti eikä juuri ennen nukkumaanmenoa. Ennemmin syö ja juo vähän aiemmin. Alkoholi jo pienissäkin määrissä pilaa yöunet.
4. Näyttöjen tuijottelun lopettaminen hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa.
Mulla auttaa parhaiten hyvään uneen
1. Pimeys
2. Tarpeeksi matala lämpötila eli jossain 18-20 asteen välillä

Pimeys on suht helppo saada pimennysverhoilla, lämpötilan saa kerrostalokämpässäkin tarpeeksi matalaksi 9kk vuodessa ilman erikoisempia temppuja. Tämän lisäksi pyrin siihen että makuuhuone on oikeasti vain nukkumista varten eli ei mitään ylimääräistä tavaraa sinne vaikka miten olisi just sopiva tila työpöydälle

Nämä siis varsinaista nukkumista ajatellen. Valmisteluina sitten perinteiset ei alkoholia eikä telkkaria/tietokoneella istumista/äpyä ennen nukkumaan menemistä. Perinteisten kirjojen tai lehtien lukeminen toimii, varmaan myös e-kirjat riippuen laitteen toteutuksesta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Asuin vuosi sitten pari kuukautta ulkomailla kämpässä, jonka makuuhuoneessa ei ollut pistorasiaa. Tästä syystä puhelin piti jättää keittiöön latautumaan. Tuolla oli yllättävän iso positiivinen vaikutus unen laatuun. Harmi että kotona tahdonvoima ei enää riitä pitämään puhelinta pois makuuhuoneesta. Suosittelen muille kuitenkin kokeilemaan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 995
Minusta tuli meditaatiouskovainen, kun hommasin muse2 pääpannan. Se mittaa aivoaaltoja. Sillon kun pääsee oikein zonelle niin se näkyy mittadatassa ja tuntuu kyllä myös hyvin olotilassa. Monesti on niin paljon asioita mielenpäällä, että ei pääse syviin olotiloihin, mutta silti paljon parempi kuin ei mitään. Sillä oli hyvä myös testata mikä toimii parhaiten, kun varsinkin alussa oli helpompi nähdä datasta kuin olotilasta toimiiko systeemi vai ei. Lyhyesti sanottuna se muse2:en antama data motivoi jatkamaan harjoituksia siihen asti, että oppi homman paremmin. Alussa olisi muuten ollut vaikea motivoitua tekemään harjoituksia.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 026
Mites painopeitto, onko kokemuksia sen parantavasta unen laadusta..? Hinta ainakin vie unet pariksi yöksi.
Olen seurannut unen laatua viime joulukuusta asti Huawein rannekkeella ja ostinkin sitten lopulta huhtikuussa painopeiton.

Itselläni ei ollut kyllä yöuniin mitään vaikutusta. Hieman hankaloittaa pussilakanan pesua kun peitto täytyy sitoa aina pussilakanan sisälle kiinni ettei ole mytyssä.

Itse painan ~80kg ja painopeitto on 7kg. Edellisessä peitossakin oli jotain ontelokuitua 1200g, joten ei keveimmästä päästä toki sekään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 134
Olen seurannut unen laatua viime joulukuusta asti Huawein rannekkeella ja ostinkin sitten lopulta huhtikuussa painopeiton.

Itselläni ei ollut kyllä yöuniin mitään vaikutusta. Hieman hankaloittaa pussilakanan pesua kun peitto täytyy sitoa aina pussilakanan sisälle kiinni ettei ole mytyssä.

Itse painan ~80kg ja painopeitto on 7kg. Edellisessä peitossakin oli jotain ontelokuitua 1200g, joten ei keveimmästä päästä toki sekään.
Ok, jää sitten hankkimatta. täytyy muuten mainita vielä se, että mitä viileämpi huone, sitä parempi uni. Meillä nukutaan vuoden ympäri ovi auki. Kesällä enemmän ja talvella vähemmän. Yleinen lämpötila makkarissa 12-17 astetta.
 
Liittynyt
09.12.2017
Viestejä
81
Paljon hyviä juttuja täällä jo mainittu.

Tosiaan tuo pimeys. Ymmärtääkseni hämmästyttävän pieni valonlähde vaikuttaa jo uneen vaikkei se häiritse nukahtamista.

Samoin mieluummin viileää.

Sinisestä valosta täällä jo puhuttiin. Puhelimet ja tabletit nykyään pitää jo sisällään sinisenvalon filttereitä ja ladattua niitä saa myös.
Itse olen silti päättänyt ostaa oranssit työlasit. (periaatteessa myös pelilasit ymmärtääkseni blokkaa sinistä valoa?)
Pari tuntia ennen aiottua nukkumista kun istuu illan oranssit lasit päässä niin oikein huomaa miten alkaa olo muuttumaan tokkuraiseksi.

Toinen selkeä apu itselle on ollut piikkimatto.
Joka ilta makoilee sen 20-30 minuuttia niin rentouttaa. Alkuun toki piti totutella lyhyempiä aikoja... Samalla alkuun piikkimatto teki olon pirun väsyneeksi eikä valvominen meinannut onnistua vaikka olisi halunnut.
Avainasia piikkimatossa on tosiaan päivittäinen tai vähintään mahdollisimman tasainen käyttö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
151
edit. Jos on ongelmia rauhoittua niin mulle on toiminut erittäin hyvin elämänlaatua parantavina asioida kiitollisuus, hengitys, mindfulness ja meditaatioharjoitukset. Ne kuulostavat huuhaalta, mutta ainakin mulle toimivat todella hyvin.
Minulle on suositeltu meditaatio- ja mindfulness harjoituksia kun on ollut vaikeuksia "rauhoittua" iltaisin / töiden jälkeen. Onko mitään suosituksia näistä harjoituksista, tai mistä lähtisi liikkeelle? Mindfulness:sta on kaikenmaailman maksullisia kursseja olemassa, mutta ovat melko kalliita?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 995
Minulle on suositeltu meditaatio- ja mindfulness harjoituksia kun on ollut vaikeuksia "rauhoittua" iltaisin / töiden jälkeen. Onko mitään suosituksia näistä harjoituksista, tai mistä lähtisi liikkeelle? Mindfulness:sta on kaikenmaailman maksullisia kursseja olemassa, mutta ovat melko kalliita?
Youtube videot riittävät. Ei tarvi mitään kursseja. Helpoin setti alla oleva hengitysharjoitus, hengittää nenän kautta sisään ylös mennessä, pito, hengitys ulos suun kautta, pito. Toimiva hengitystahti on yksilöllinen, 4-7 kiekkaa minuutissa välistä löytyy sopiva useimmille. Alussa tärkeintä on rytmi, sitten kun sujuu niin hengittelee syvemmin. Yrittää keskittyä hengittämiseen, jos mieleen tulee muita asioita niin siirtää ne syrjään ja palaa miettimään hengitystä. Tämä on ollut mulle toimivin ja nykyään teen tuota aamukävelyllä, autoillessa, ennen jännittävää tilannetta töissä jne.



Mä olen tykännyt alla olevan kanavan mindfullness meditaatioista. Jos ensimmäinen kokeiltu ei tunnu hyvältä niin kaivaa niiden listasta jonkun itselle mieluisamman. Noilla videoilla kerrotaan mitä pitää tehdä, eli seuraa vain ohjeita meditaatiota kuunnellessa.

 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
94
Oura sormuksen hommaamisen myötä tämä alkanut kiinnostaa. Sormus nyt ollut jokusen viikon käytössä ja joka ikinen yö on levottomuus punaisella ja syvää unta tulee keskimäärin 22min. Miten olette saaneet parannattua unen laatua? Erityisesti kiinnostaa millä keinoilla olette saaneet syvää unta lisättyä? Nyt myös harkinnassa painopeitto, onko siitä kenelläkään kokemusta?
Itsellä myös näyttänyt syvän unen määrä 10-20min per yö, mutta melatoniinin avulla olen saanut kasvatettua sen 1-1,5h yössä. Hieman ehkä pirteämpi nykyisin, mutta näin yötyöläisenä tuntuu, että ei ole koskaan virkeä herätessä.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Melatoniinia tulee jo syötyä. Lisäksi olen syönyt pitkään triptylia ja sen olen nyt kahtena yönä jättänyt pois. Täytyy kokeilla jos sen pois jättäminen parantaisi syvän unen määrää. Piikkimatto myös on harkinnassa. Aika kaukana totuudesta kyllä tuo sormus välillä, nyt heräsin hieman ennen kuutta ja sen mukaan olen herännyt 3:50. Alan uskoa että olen vaan niin levoton nukkuja että sormus luulee minun olevan hereillä vaikka nukun. Olisiko sama juttu syvän unen kanssa? Usein herään ihan virkeänä ja sormuksen mukaan syvää unta on tullut esim. 10min.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 026
Jos herää virkeänä, niin tuskin lienee mitään tarvetta unenlaadun optimoinnille. Itse herään käytännössä aina väsyneenä, riippumatta nukutun unen määrästä. Muistan kyllä edellisen kerran kun virkeänä heräsin ja olihan se ihmeellinen tunne, siitä nyt ~10 vuotta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Kuullostaa homolta mutta kokeilkaapa korvatulppien lisäks silmälappuja.
Ainakin itselle mullisti aikalailla nukkumisen kun kaikki visuaaliset aistit jäi pois ja kesälläkään ei loista valoisuus luomien läpi.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Itse kanssa seuraan unta ja vaikka nukahdan helposti, nukun +8h heräilemättä niin silti olen aamulla väsynyt, joskus todella väsynyt. Syvän unen jatkuminen heikkoa jatkuvalla syötöllä kellon mukaan ja epäilen syyksi kuorsaamista ja siitä tulevia hengityskatkoksia. Harvoin saatan herätä täysin pirteänä aamulla ja heti kun katson unitietoja niin syvänunen jatkuminen on ollut normaalia.

Tuossa näkee hyvin kuukausi määrät nukkumisesta
 

Liitteet

Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
465
Olen seurannut unen laatua viime joulukuusta asti Huawein rannekkeella ja ostinkin sitten lopulta huhtikuussa painopeiton.

Itselläni ei ollut kyllä yöuniin mitään vaikutusta. Hieman hankaloittaa pussilakanan pesua kun peitto täytyy sitoa aina pussilakanan sisälle kiinni ettei ole mytyssä.

Itse painan ~80kg ja painopeitto on 7kg. Edellisessä peitossakin oli jotain ontelokuitua 1200g, joten ei keveimmästä päästä toki sekään.
Ei ole ollut vastaavia ongelmia painopeiton ja pussilakanoiden kanssa. Voisiko olla lakanan materiaalista tai väärästä koosta kiinni?
Ei tuo nyt mitään ihmeitä tietysti nukkumiseen tee, mutta itselleni ainakin miellyttävämpi kuin tavallinen peitto ja ehkä se öistä sängyssä pyörimistä on vähentänyt.

Siitä vaan koittamaan @Centteri miten toimii. Ei sitä kukaan muu osaa sanoa olisiko tuosta hyötyä juuri sinulle. Puuilossa ja Motonetissä näitä on usein tarjouksessa. Oma 9kg peitto maksoi jotain 40-50 eur
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 309
Joku kirjoitti, että kannattaisi selällään harjotella nukkumista niin jos on vähänkin uniapneaan taipumusta tuota selällään nukkumista ei suositella. Itsellänikin katkokset tuplaantuu selällään.

Itellä on tempurin sänky, painopeitto, oura, korvatulpat, pimennysverhot jne. Suurin ongelma tosin on lämpö kun talvellakaan ei tahdo suomessa pakkaselle mennä ja vasta pari viikkoa sitten meni vihdoin ilman, että patterit tmv. Lämmitys on päällä alle 20 ekaa kertaa sitten helmikuun. Samoin valoa tuntuu aina tulevan jostain. @Mikkos onko suosituksia hyvistä silmälapuista? Mulla on esim. tempurin sellainen ja muutama muu mitkä on äärettömän huonoja. Tosin saapui juuri yksi joka vaikuttaa paljon paremmalta. Itse ainakin herään jos on vähänkin valoa. Esim puhelimen ilmoitusvalo riittää herättämään unesta. Noita sinistä valoa suodattavia laseja olen juuri tilaamassa ja kirkasvalo lamppu saapui viikolla mutten ole kerennyt kokeilemaan. Ollut jo pitkä aikainen projekti parantaa unenlaatua. Ylivoimaisesti paras siihen liittyen tosin oli uniapnean toteaminen. Nykyisin se 4h unikin on parempi kuin entinen 10h.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Joku kirjoitti, että kannattaisi selällään harjotella nukkumista niin jos on vähänkin uniapneaan taipumusta tuota selällään nukkumista ei suositella. Itsellänikin katkokset tuplaantuu selällään.

Itellä on tempurin sänky, painopeitto, oura, korvatulpat, pimennysverhot jne. Suurin ongelma tosin on lämpö kun talvellakaan ei tahdo suomessa pakkaselle mennä ja vasta pari viikkoa sitten meni vihdoin ilman, että patterit tmv. Lämmitys on päällä alle 20 ekaa kertaa sitten helmikuun. Samoin valoa tuntuu aina tulevan jostain. @Mikkos onko suosituksia hyvistä silmälapuista? Mulla on esim. tempurin sellainen ja muutama muu mitkä on äärettömän huonoja. Tosin saapui juuri yksi joka vaikuttaa paljon paremmalta. Itse ainakin herään jos on vähänkin valoa. Esim puhelimen ilmoitusvalo riittää herättämään unesta. Noita sinistä valoa suodattavia laseja olen juuri tilaamassa ja kirkasvalo lamppu saapui viikolla mutten ole kerennyt kokeilemaan. Ollut jo pitkä aikainen projekti parantaa unenlaatua. Ylivoimaisesti paras siihen liittyen tosin oli uniapnean toteaminen. Nykyisin se 4h unikin on parempi kuin entinen 10h.
No mulla on mutsin ompelemat ja sitten vielä pidän siinä bandanahuivia päällä niin että ei yöllä lähde pois ja mulle tärkeetä on se että se painaa luomia niin että ei pysty silmiä avaamaan. Joillekkin se ei sovi mutta mulle se on tärkeetä.
Monesta paikasta saa semmosia silmälappuja missä on "kupit" silmien kohdalla niin että voi luomia liikuttaa ja semmoisia en halua. Mulle tosiaan tärkeää että laput on tiukasti silmiä vasten.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Hyvä lanka. Itselläkin on ollut joskus eriasteisia nukkumisvaikeuksia. Nyt taas syksyn aikana uni on maistunut kyllä todella hyvin. Mulle riittää se ettei illalla syö paljoa, ei käytä alkoholia (lainkaan!) päivinä jolloin haluan nukkua hyvin, villasukat (kyllä, tällä on hämmästyttävä vaikutus), hyvät tyynyt, sekä hyvin säännölliset nukkumisajat (joka päivä väh. 30 min tarkkuudella nukkumaanmeno aika ja herääminen täsmälleen samaan aikaan). Lisäksi tarvitsen nukkumistilaan vaimean yövalon jonka virkaa hoitaa pöytäkoneen ja näytön (Asus) Aura-sync valaistus. Myöskin iän mukana on oppinut sulkemaan hyvin stressaavia ajatuksia ja ylivilkasta mieltä kun on mennyt pötköttelemään. Nukkumaan meno on nykyään päivän kohokohta ja paikka unohtaa stressaavan päivän vastoinkäymiset ja ajatukset. Edelleen on toki vaikeuksia nukkua ei tutuissa ympäristöissä tai jos nukkujia on samoissa tiloissa monta. Myöskin ylimääräiset äänet ovat myrkkyä unelle, olen todella herkkä näille.

Kuten sanottua, alkoholi tekee huimaa tuhoa unelle ja nukkumiselle ylipäätänsä. Kunnon törpöttely viikonlopun jälkeen unet on viturallaan ainakin viikon päivät. Hätätapauksiin on sitten rauhottavia lääkkeitä joita onneksi tarvitsee hyvin harvoin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 995
Melatoniinia tulee jo syötyä. Lisäksi olen syönyt pitkään triptylia ja sen olen nyt kahtena yönä jättänyt pois. Täytyy kokeilla jos sen pois jättäminen parantaisi syvän unen määrää. Piikkimatto myös on harkinnassa. Aika kaukana totuudesta kyllä tuo sormus välillä, nyt heräsin hieman ennen kuutta ja sen mukaan olen herännyt 3:50. Alan uskoa että olen vaan niin levoton nukkuja että sormus luulee minun olevan hereillä vaikka nukun. Olisiko sama juttu syvän unen kanssa? Usein herään ihan virkeänä ja sormuksen mukaan syvää unta on tullut esim. 10min.
Mulla huonoimmat syväunikuukaudet ouran mittaamana on 18 ja 21minuuttia keskiarvolla. Paras kuukausi on 1h2min. Oura ei mittaa tarkasti, mutta trendin siitä saa. Sun tilanteessa lähtisin kokeilemaan miten vaikuttaa unihygienian parantaminen esim. sinisen valon poistaminen testiin kuukaudeksi. Mä sain ouran numeroa reilusti ylöspän unihygienian ja muutaman muun jutun kuntoonlaitolla. Tosin kestää kuukausia kokeilla asiat läpi ja löytää ne omalle kohdalle toimivat jutut.

Syvän unen aikana ei pysty liikkumaan, eli tuo rauhattomuus ei vaikuta syvän unen mittaamiseen. Tosin ei syvää unta voi liikkumattomuudestakaan yksistään mitata,... Oura on hyvä arvio, trendi on kaveri ja totuus löytyy unilabrasta.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Sun tilanteessa lähtisin kokeilemaan miten vaikuttaa unihygienian parantaminen esim. sinisen valon poistaminen testiin kuukaudeksi.
Kiitos viestistä. Nyt on viikon verran ollut sinistä valoa suodattavat linssit käytössä, saa nähdä alkaako syvä uni paranemaan, vielä en ole oikein eroa huomannut. Ehkä uni tulee vähän paremmin. Aion kyllä noiden käyttöä jatkaa. Makkari on pimeä ja viileä. Lasit laitan pari h ennen nukkumaan menoa päähän ja viimeisen vajaan tunnin ajan luen kirjaa sängyssä. Unirytmi mulla on tosi hyvä, herään tosi usein ennen kellon värinää ja nukkumaan menen suunnilleen samaan aikaan joka päivä. Unen saannissakaan harvoin on ongelmia.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 995
Yks asia mikä mulla tuntui vaikuttavan syvään uneen on imeskeltävät sinkkiasetaattitabletit. Ne vaikuttivat toimivan siinä vaiheessa, kun syväuni pomppi mulla 20 ja 40 minuuttia yössä välillä. Imeskelin noita tabuja about tuntia ennen nukkumaanmenoa. Muilla sinkin muodoilla en huomannut mitään vaikutusta dataan. Sittemmin sinkinvaikutus lakkasi ja syväuni on pysynyt paremmalla tasolla. En tiedä oli kyse plasebosta, puutostilasta, huonosta ruokavaliosta vai mistä. Voi olla kannattavaa testailla l-theaniini, sinkkiasetaattitabut jne.

Se miksi testasin noita tabletteja oli niiden potentiaalinen vaikutus sairastumisiin. Imeskelin niitä, kun data näytti että voisin olla tulossa kipeäksi ja syväuni lisääntyi. Testailin tabuja tovin ja en oikein osannut keksiä oliko kyse plasebosta vai jostain muusta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 995
Btw. Ourahan on suomalainen firma. Jos on iso outlier datassa niin ehkä ouraa voisi kiinnostaa kuulla käyttäjää ja sitä kautta saada algoritmeja paremmaksi. Optimaalisessa maailmassa ne tarjoais mahdollisuuden käydä unilabrassa ja sitten korjaisivat omaa algoritmiansa paremmaksi. En tiedä onko oura noin ystävällinen, mutta voishan niitä yrittää tavoitella :)
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 818
Tollaista unimaskia olen itse käyttänyt.

Amazon.de ainakin taitaa löytyä
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 309
Btw. Ourahan on suomalainen firma. Jos on iso outlier datassa niin ehkä ouraa voisi kiinnostaa kuulla käyttäjää ja sitä kautta saada algoritmeja paremmaksi. Optimaalisessa maailmassa ne tarjoais mahdollisuuden käydä unilabrassa ja sitten korjaisivat omaa algoritmiansa paremmaksi. En tiedä onko oura noin ystävällinen, mutta voishan niitä yrittää tavoitella :)
Sen verran mitä ite ollut ouraan yhteydessä muista asioista niin vaikuttavat firmalta jota ei ihan hirveästi kiinnosta. Onhan tuossa ourassa vielä paljon paranneltavaa ohjelman puolesta mm. Itellä usein se ilmoitus, että lataa ennen nukkumista tulee kun olen unessa, eikä edelleenkään osaa synkronoida askelia google fitistä yms. Olin viime yön tuloksestani yllättynyt kun sain viikon parhaan tuloksen ja ourakin kehui vaikka tuli alkoholia juotua pitkästä aikaa eilen, mutta ilmeisesti pyörin vähemmän ja jostain syystä leposykekin oli alempana niin sormuksen mukaan nukuin tosi hyvin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 995
Sen verran mitä ite ollut ouraan yhteydessä muista asioista niin vaikuttavat firmalta jota ei ihan hirveästi kiinnosta. Onhan tuossa ourassa vielä paljon paranneltavaa ohjelman puolesta mm. Itellä usein se ilmoitus, että lataa ennen nukkumista tulee kun olen unessa, eikä edelleenkään osaa synkronoida askelia google fitistä yms. Olin viime yön tuloksestani yllättynyt kun sain viikon parhaan tuloksen ja ourakin kehui vaikka tuli alkoholia juotua pitkästä aikaa eilen, mutta ilmeisesti pyörin vähemmän ja jostain syystä leposykekin oli alempana niin sormuksen mukaan nukuin tosi hyvin.
Eihän se sormus siitä alkoholista tiedä mitään. Jännä juttu tuo alko+sykkeen laskeminen. Tapahtuuko sulla useamminkin tuota? Mä en oikein keksi tuohon muuta syytä kuin kehon satunnaisuus(jos ei toistu), stressi laskenut? tai ehkä paljon vähemmän ruokaa lähellä nukkumisaikaa jolloin keho ei kuluttanut energiaa ruuansulatukseen. Mulla alko on nostanut yön keskisykettä yleensä 10-15 pykälää.

Mä en juuri seuraan niitä ouran antamia pisteitä. Enemmän kiinnostaa syke, hrv ja syväuni. Ja noistakin kiinnostaa lähinnä trendi ja sen miettiminen, että pitäisikö keventää treenejä tai olenko lipsunut unigygieniasta ja näkyykö se. Alussa tuli testattua myös paljon erilaisia asioita useampia viikkoja ja katsottua vaikuttaako esim. monivitamiini mulla uneen(ei vaikuta) tai miten ruokailun läheisyys vaikuttaa uneen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Mites painopeitto, onko kokemuksia sen parantavasta unen laadusta..? Hinta ainakin vie unet pariksi yöksi.
Olin todella rauhaton nukkuja eli pyörin koko yön ja aamulla lakanatkin on rullalla. 9 kg:n painopeiton ostamisen jälkeen opin nukkumaan selällään paikallaan. Nykyään syke on huomattavasti matalampi eikä tule korkeita piikkejä ainakaan montaa.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Painopeitto oli kyllä hyvä ostos. Enää en luopuisi, miellyttävämpi kuin tavallinen peitto. Syvän unen määrään sillä ei kyllä ole ollut vaikutusta. Nyt tosin pientä parantumista havaittavissa (tämän viikon keskiarvo 29min, aikaisemman 22min sijaan) kun tajusin että d-vitamiinia ei kannata syödä illalla. :facepalm: Nyt vitamiinit menee aamupuuron kanssa, illalla otan magnesiumin. Vaikka "statsit" eivät pahemmin ole parantuneet, niin mielestäni nukun paremmin ja ennen kaikkea nukahdan paljon paremmin kun on alkanut tekemään parannuksia unihygieeniaan.

Hauskaa että autosleep näyttää tällä viikolla syvän unen määrän vähentyneen ja oura taas lisääntyneen. Latasin myös pillow sovelluksen, joka taas yleensä väittää syvän unen määräksi n.30% (nukun n.8,5h yössä). Aika usein noi kaikki on ihan eri mieltä miten paljon syvää unta on tullut. :) Kukaan saanut hyötyä cbd-öljystä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 134
Unen laatu parani heti kun lakkasin seuraamasta unen laatua. Aiemmin heräilin 2-3x/yö, nyt harvoin kerran yössä. Eli siitä seuraamisesta tuli alitajuntainen rasite.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Unen laatu parani heti kun lakkasin seuraamasta unen laatua. Aiemmin heräilin 2-3x/yö, nyt harvoin kerran yössä. Eli siitä seuraamisesta tuli alitajuntainen rasite.
Oho. Juuri päinvastoin kuin itellä. Ei tule öisin sitä ressiä että miks helvetissä mä en nuku kunnolla kun tietää että voi aamulla kattoo tiukusta paljonko on nukkunu ja miks nukkunu huonosti ja voi jatkossa parantaa sitä.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Unen laatu parani heti kun lakkasin seuraamasta unen laatua. Aiemmin heräilin 2-3x/yö, nyt harvoin kerran yössä. Eli siitä seuraamisesta tuli alitajuntainen rasite.
Itseäni tuo ei rasita kyllä yhtään. Mukava vaan seurata ja yrittää parantaa statseja. Aamulla aina ensin arvioin itse oloa, sitten katson pillow -> autosleep - > oura mielipiteet asiasta. Nykyään herään yleensä kerran yössä kuselle. Aikaisemmin sitäkin tapahtui useasti kunnes tajusi vähentää juomista illasta.
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
560
Onko täällä tiedossa mitkä painopeitot olisivat laadukkaita? Tosi monessa paikassa näitä myydään, ja tuntuu että joka tapauksessa siihen yli 100e uppoaa niin kai sitä sit samalla ostaa laadukkaan. Entä miltä kuulostaa 6 tai 7 kilon peitto suht pienelle naiselle, noin ~60 kiloa painavalle? Joululahjaa tässä suunnittelen huonosti nukkuvalle vaimolle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 202
Viestejä
4 194 549
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom