Kokonaisvaltainen ruokavalio on tärkein asia, ei yksittäisen aineen terveys. Tätä tiede tukee vahvasti. Tarvitsemme kontrolloidun tutkimuksen vegaanien ja muiden ruokavaliota käyttävien terveydestä, jossa suljetaan muut tekijät pois. Onko sinulla tiedossa tällaista? Nyt vahvin tutkimus on tuo, jossa verrataan kasvissyöntiin joka on monipuolisempi kuin vegaaniruokavalio.
Olen kyllä nähnyt tuollaisia tutkimuksia, mutta en tähän hätään löydä niitä. Ongelmana on ollut juurikin se, että tutkimuksesta riippuen tulee eri tuloksia, mikä kyllä kertoo siitä, että muiden tekijöiden sulkeminen pois ei ole onnistunut kovin hyvin. Itse olen koko ajan puhunut optimaalisesta ruokavaliosta ja tuollainen tutkimus ei kyllä tule siihen antamaan ikinä mitään yksiselitteistä vastausta (koska jo vegaaniruokavalio on itsessään niin laaja käsite).
Kalan hyödyistä on lukuisia tutkimuksia jos haluat mennä yksittäisen ruoka-aineen tasolle.
Kalan hyödyistä toki on tutkimuksia, mutta oleellinen asia on se, että mitä kalalla korvataan. Perinteinen ruokavalio, hiilarimätön tai punaisen lihan tilalle? Varmasti terveellisempää. Osaksi täysin vegaanista ruokavaliota? Enpä oikein tiedä. Liikunnan tärkeydestä ehdottomasti samaa mieltä, ketju nyt vain sattui käsittelemään ruokavaliota.
Kyllä se todistustaakka aina vaan on väitteiden tekijällä. Jos et viitsi käyttää aikaa perustella väitteitäsi tai et osaa perustella niitä niin se kyllä kertoo niiden totuusperästä jo aika paljon. Se saa näyttämään siltä että et ole asiaan perehtynyt kunnolla.
Ad hominemit eivät ainakaan paranna asemiasi. Ehkä tosiaan parempi että jätät keskustelun sellaisille, jotka osaavat itse asiasta keskustella.
Alkuperäisen väitteenhän esitti kusiainen, en suinkaan minä. Hän ei tosiaan antanut väitteellensä mitään lähteitä. Itse olen linkannut videon, selittänyt sanallisesti (eläinperäisen rasvan ja proteiinin yhteys CVD + syövät) ja antanut ohjeet aiheen tutkimiseen syvällisemmin.
Kai ymmärrät, ettei ole olemassa mitään yksittäistä tutkimusta, jossa todettaisiin yksiselitteisesti vegaaniruokavalion olevan absoluuttisesti paras ruokavalio? Pyydät minulta mahdottomuuksia.
Pointti nyt on kuitenkin koko ajan ollut se, että jos asiaan perehtyy, niin huomaa tietynlaisen kaavan toistuvan. Ei ole viitteitä siitä, että eläintuotteiden jättäminen pois olisi millään tavoin haitallista (pl. pitää huolehtia B12 saanti, ehkä jodi, Suomessa ei haittaa myöskään D). On paljon viitteitä siitä, että eläinkunnan tuotteet ovat jopa suoranaisen haitallisia esimerkiksi verenkiertoelinten sairauksien, syöpien, diabeteksen - yleisesti ottaen elintasosairauksien - kannalta. On lähes kiistatonta, että terveellinen ruokavalio rakentuu juuri vegaanisen ruokavalion kovan ytimen varaan.
Vegan diet, subnormal vitamin B-12 status and cardiovascular health. - PubMed - NCBI
Vegetarian diets have been associated with atherosclerosis protection, with healthier atherosclerosis risk profiles, as well as lower prevalence of, and mortality from, ischemic heart disease and stroke.
Vegetarian, vegan diets and multiple health outcomes: A systematic review with meta-analysis of observational studies. - PubMed - NCBI
This comprehensive meta-analysis reports a significant protective effect of a vegetarian diet versus the incidence and/or mortality from ischemic heart disease (-25%) and incidence from total cancer (-8%). Vegan diet conferred a significant reduced risk (-15%) of incidence from total cancer.
Reevaluating nutrition as a risk factor for cardio-metabolic diseases. - PubMed - NCBI
A high consumption of fruits, vegetables and legumes was associated with lower risk of total mortality and non-cardiovascular mortality.
Are strict vegetarians protected against prostate cancer? - PubMed - NCBI
Vegan diets showed a statistically significant protective association with prostate cancer risk (HR: 0.65; 95% CI: 0.49, 0.85). After stratifying by race, the statistically significant association with a vegan diet remained only for the whites (HR: 0.63; 95% CI: 0.46, 0.86), but the multivariate HR for black vegans showed a similar but nonsignificant point estimate (HR: 0.69; 95% CI: 0.41, 1.18).
Vegetarian dietary patterns and the risk of colorectal cancers. - PubMed - NCBI
Vegetarian diets are associated with an overall lower incidence of colorectal cancers. Pescovegetarians in particular have a much lower risk compared with nonvegetarians.
The long-term health of vegetarians and vegans. - PubMed - NCBI
The long-term health of vegetarians appears to be generally good, and for some diseases and medical conditions it may be better than that of comparable omnivores.
[Plant-based diets: a review]. - PubMed - NCBI
Cardiovascular and metabolic diseases developing due to obesity could be prevented by a properly compiled plant-based diet. For patients with cancer minimizing the intake of foods of animal origin - as opposed to plant-based ones - has proved to have positive effects.
Vegetarian diets and incidence of diabetes in the Adventist Health Study-2. - PubMed - NCBI
Vegetarian diets (vegan, lacto ovo, semi-) were associated with a substantial and independent reduction in diabetes incidence.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21811293
Vegan diet did not have adverse effect on bone loss and fracture. Corticosteroid use and high intakes of animal protein and animal lipid were negatively associated with bone loss.