Mistä sen sitten voi tietää? Eikö se ole vaikea tietää, että juuri minä olisin se henkilö, kenelle joku lisäaine ei aiheuta syöpää.
Jos syöpää pelkäät niin miltein järjestäin kun olen ollut jollain sisätautilääkäreillä töissä tekemässä jotain niin pistänyt silmään että he eivät käytä tiskikonetta laisinkaan vaan pesee astiat käsin. Muutaman kerran kysynytkin niin ainakin kovin väitti että kuulemma jäämiä jää astioihin (koska ovat nykyään niin vesipihejä) ja astianpesuaineet niin vahvoja. että vesimäärä ei riitä huuhtomaan kunnolla. Itse en ota väitteisiin kantaa suuntaan tai toiseen ja itse kyllä käytän tiskikonetta. Pistänyt vaan ihmetyttämään että järjestäin sisuskalujen kanssa työskentelevät veikkaavat samaa.
En oikeastaan tiedä. Ainakin oletan, että jos puhutaan jostain ultraprosessoidusta ruuasta esim makkara, niin se tarkoittaa nimenomaan lukuisia määriä erilaisia lisäaineita, millä se on saatu siihen muotoonsa ja saatu maistumaan siltä, miltä se maistuu. Ja eikö nämä ruuat ihan tutkitustikin edesauta syövän kehittymistä?
Piruuttani suoraan googlesta eka hakutulos:
Rouhea Eetvartti on makkaroiden aatelia. Lihaisa A-luokan grillimakkara luonnonsuolessa, ilman kamaraa ja lisättyä fosfaattia. Ei turhuuksia, vain suomalaista lihaa. Todella hyvä makkara!
snellman.fi
RAVINTOSISÄLTÖ / 100 G
Energia: 1180 kJ / 284 kcal
Rasva: 26.00 g
- josta tyydyttynyttä: 9.70 g
Hiilihydraatit: 0.20 g
- josta sokereita: 0.20 g
Ravintokuitu: 0.10 g
Proteiini: 14.00 g
Suola: 1.90 g
Laktoosi: 0.00 g / 100 g
AINEKSET
Porsaanliha (73 %) (alkuperä Suomi), vesi, naudanliha (13%) (alkuperä Suomi), merisuola, siansuoli, mausteet (valkopippuri, korianteri, cayenne, sipuli, muskottipähkinä, inkivääri), hapettumisenestoaine (E300), säilöntäaine (E250).
OMINAISUUDET
- Ei lisättyä fosfaattia
- Gluteeniton
- Laktoositon
- Maidoton
Entäs sitten nuo lisäaineet?
E300 - Askorbiinihappo
Lisäaineryhmä
Hapettumisenestoaineet
Kuvaus
Askorbiinihappoa, C-vitamiinia, esiintyy luontaisesti useimmissa tuoreissa hedelmissä ja vihanneksissa, eniten ruusunmarjoissa, tyrnimarjoissa, kypsissä paprikoissa, mustaherukoissa, kiivissä ja sitrushedelmissä. Valmistetaan kemiallisesti. Hapettumisenestoaineena käytetyllä askorbiinihapolla ei ole merkitystä vitamiinina. Askorbiinihappoa ja sen suoloja käytetään lisäaineena myös muihin tarkoituksiin. Lihavalmisteissa ne stabilisoivat lihan punaista väriä ja ehkäisevät nitrosamiinien muodostumista. Saa käyttää lähes kaikkiin elintarvikkeisiin, joihin saa käyttää lisäaineita. Enimmäismäärärajoituksia vain lastenruoissa.
Hyväksyttävä päivittäinen enimmäissaanti (ADI)
Ei ole tarpeen
E250 - Natriumnitriitti
Lisäaineryhmä
Säilöntäaineet
Kuvaus
Nitriittiä saadaan sivutuotteena valmistettaessa nitraattia salpietarista. Nitriittiä voi muodostua myös nitraatista, jota on luontaisesti juureksissa ja vihanneksissa. Estää monien ruokamyrkytysbakteerien kasvua, mm. Clostridium botulinum-bakteerin. Saa käyttää vain seoksena suolan kanssa lihavalmisteisiin. Enimmäismäärärajoituksia.
Hyväksyttävä päivittäinen enimmäissaanti (ADI)
E249-E250 yhteismäärälle 0,07 mg/kg/vrk nitriitti-ionina
Eipäs nyt ihan niin hitoksen prosessoidulta vaikuta e-aineiden suhteen.