LiFePo4-akut (12v/24v) lyijyakun korvaajana

Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
6
Jos nyt ihan oikeasti aletaan peuhata välimerkin kanssa, niin LiFePo4:a voidaan kyllä ladata pakkasessa, mutta virtojen on oltava todella pieniä ja kukaan valmistaja tuskin tätä suosittekee koska se yleensä johtaa litiumin kerrostumiseen ja akun kapasiteetin rajuun laskuun. Lisäksi akun kemia muuttuu ymmärtääkseni matalissa lämpötiloissa jollain lailla, ts latauksen jänniterajat alenevat ja kennossa mennään helposti ylijännitteelle.

BMS:issä on yleensä alalämpötilan vahti lataukselle, ja se on syytä pitää päällä. Edistyneemmät säätimet osaavat sitten jopa lämmittää akkua latausenergialla, ja vasta kun akun lämpötila on noussut sallittuihin rajoihin alkaa ladata sitä.

TL/DR: Älä lataa pakkasella
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 341
Hinnat tippuneet taas. Nyt saisi Timeusb 12V/50Ah akun ~133€ toimitettuna.



Amazonissa 10€ lisää. Nkon:sta varmasti laadukkaammat kennot sun muut, mutta pelkät kennot olisi jo 12V/50Ah akulla valmiin hinta.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
886
Hinnat tippuneet taas. Nyt saisi Timeusb 12V/50Ah akun ~133€ toimitettuna.



Amazonissa 10€ lisää. Nkon:sta varmasti laadukkaammat kennot sun muut, mutta pelkät kennot olisi jo 12V/50Ah akulla valmiin hinta.
Sen verran seuraillut näitä, että alan jo pikkuhiljaa uskomaan, että nää on suurimmalta osin ihan samaa a/b-laatua. Enkä siis tarkoita juuri kyseistä merkkiä, vaan näitä (volyymi)merkkejä alkaa olemaan jo useampia.
Volyymi se on siis mikä näissäkin hintaa painaa alas, joten ei näitä perus akkukokoja kannata enää itse kasailla ainakaan sillä olettamuksella, että saisit automaattisesti paljon parempaa laatua.
LiFePo4 vaan alkanut vihdoinkin lyömään läpi kunnolla, niin kyllä siinä hinnat laskee silmissä. Näille kuitenkin lupaillaan takuitakin monesti 2-5v väliltä, joten ei noilla takuilla aleta mitä tahansa c-laatua myymään.

Johonkin sähköttömään mökkiin saattaisi silti aurinkosähköjen perään akuston rakentelu isoista kennoista olla vielä jokseenkin järkevää... ehkä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 341
Sen verran seuraillut näitä, että alan jo pikkuhiljaa uskomaan, että nää on suurimmalta osin ihan samaa a/b-laatua. Enkä siis tarkoita juuri kyseistä merkkiä, vaan näitä (volyymi)merkkejä alkaa olemaan jo useampia.
Volyymi se on siis mikä näissäkin hintaa painaa alas, joten ei näitä perus akkukokoja kannata enää itse kasailla ainakaan sillä olettamuksella, että saisit automaattisesti paljon parempaa laatua.
LiFePo4 vaan alkanut vihdoinkin lyömään läpi kunnolla, niin kyllä siinä hinnat laskee silmissä. Näille kuitenkin lupaillaan takuitakin monesti 2-5v väliltä, joten ei noilla takuilla aleta mitä tahansa c-laatua myymään.

Johonkin sähköttömään mökkiin saattaisi silti aurinkosähköjen perään akuston rakentelu isoista kennoista olla vielä jokseenkin järkevää... ehkä.
Varmasti täysin mahdollista. En ole itse yhtään kartalla, että onko varsinaisia kennovalmistajia maailmalla (Kiinassa) sata (tai edes sitä) vai tuhat, voisin vaan veikata ensimmäistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 227
Kiinassa on valtion tuella puskettu akkukennojen valmistusta ylös ja seurauksena markkinoilla on ylitarjonaa kennoista, mikä kyllä laskee hintoja.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
886
Laitetaas vähän lisää kokemusta omasta Lifeposta venekäytössä.
On siis veneessä hupiakkuna pyörittämässä jääkaappia koko kesän ja reissuilla sitten myös radio/valot/lämmitin/puhelimen+tabletin lataukset.

Mulla ei siis ole DC-DC laturia välissä mitä moni suosittelee ja jota lähes pakollisena pidetään, mutta mulla on automaattirele joka kytkee starttiakun ja hupiakun yhteen, jos jostain tulee latausta (koneen laturi/aurinkopaneelit/maasähkö). Ajaessa tuo lyijyakku tuossa rinnalla näyttäisi toimivan oikein hyvin "puskurina". Esim. lifepossa oli noin 85% kapasiteettia illan/yön jäljiltä ja aamulla ajaessa otti ladattaessa sisäänsä "vain" ~15A, eli ei tosiaankaan "laturin täydeltä".
Tosin vene oli seissyt aika kauan ja starttiakku oli edelleen hiukan vajaa, joten sekin otti osansa latauksesta.
Sitten miinus tuon vanhan mallisen automaattireleen kanssa tähän lyijyakku+lifepo-kytkentään:
Illalla/yöllä lifepo purkautuu starttiakkuun, koska lifepon jännite on isompi ja se pitää releen kytkettynä. Olikohan 13.3v kytkeytymisen raja, jos oikein muistan, eli lifepo purkautuu hiljalleen lyijyakkuun ennen kuin akut kytkeytyy irti toisistaan.
No uusi rele on tilauksessa johon saa säädettyä tuon kytkeytymisrajan lifepon jännitteiden mukaan, niin tuokin ongelma poistuu.

Muuten kyllä oikein tyytyväinen lifepo-päivitykseen hupiakuksi ja tosiaan tuon uuden MPPT-säätimen kanssa lataus toiminut myös selvästi paremmin. Vanhalla säätimellä en nähnyt ikinä kuin maksimissaan ~5.5A latausta, vaikka kuinka käänteli toista paneelia (toinen kiinteä), mutta tämän uuden kanssa huomannut parhaimmillaan jopa ~7A.
Iso ero vanhaan ja vesillä reissussa kaikki ylimääräinen on plussaa, varsinkin jos on lisäksi mukana toinen kompressorikäyttöinen jääkaappi/kylmälaukku.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 203
Viestejä
4 302 740
Jäsenet
71 799
Uusin jäsen
isko

Hinta.fi

Ylös Bottom