Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

jostain muovista. Kaikkien lentovehkeiden laseja ei tehdä linnuntörmöyksen kestävistä materiaaleista. mikä tuli mm myytinmurtajille yllätyksenä kun testailivat kanatykkiä.

Lentolaitteen keveys on kaiken A ja O ja jos esimerkiksi kuomu tehtäisiin lasista niin sen paino olisi helposti tuplat muoviseen verrattuna. Hvän näkyvyyden takaamiseksi helikopterin kuomu perinteisesti on iso joten sen painollakin on suuri merkitys.
 
Mutta olisiko stressikertoimet nousseet, jos läheisyydessä olisi ollut toinen kopteri menossa samaan suuntaan ja sun olisi täytynyt pitää sitä silmällä koko ajan?
Jos helikopterilentäjälle stressi nousee siitä että on muita koneita ilmassa niin on valinnut väärän alan. Jos kahden koneen on tarkoitus lentää pisteestä A pisteeseen B suurin piirtein yhtä aikaa niin niiden kesken tietysti sovitaan porrastukset sekä korkeus että sivusuunnissa ja korkeusmittariin sama QHD asetus sekä radioon sama taajuus ja ollaan yhteydessä koko lennon ajan. Olisi typeryyttä lentää lähituntumassa vierekkäin, mutta sitäkin valitettavasti tapahtuu.
 
Jos helikopterilentäjälle stressi nousee siitä että on muita koneita ilmassa niin on valinnut väärän alan. Jos kahden koneen on tarkoitus lentää pisteestä A pisteeseen B suurin piirtein yhtä aikaa niin niiden kesken tietysti sovitaan porrastukset sekä korkeus että sivusuunnissa ja korkeusmittariin sama QHD asetus sekä radioon sama taajuus ja ollaan yhteydessä koko lennon ajan. Olisi typeryyttä lentää lähituntumassa vierekkäin, mutta sitäkin valitettavasti tapahtuu.

Osaatko arvioida, onko tällä videolla näkyvä porrastus asiallinen silmämääräisesti, eivät näytä kovin kaukana toisistaan lentävän tästä kulmasta katsottuna:

 
Osaatko arvioida, onko tällä videolla näkyvä porrastus asiallinen silmämääräisesti, eivät näytä kovin kaukana toisistaan lentävän tästä kulmasta katsottuna:


Vaikka tuossa ovat tuossa asemassa toisistaan niin mistä sen tietää mikä se just turman hetkellä on ollut. Ilmiselvästi liian pieni. Pieneltä se ero tuossakin näyttää. Sitä paitsi eikö tuo ole riski myös muulle liikenteelle lentää noin liki.
 
Vaikka tuossa ovat tuossa asemassa toisistaan niin mistä sen tietää mikä se just turman hetkellä on ollut.

Ei sitä mistään tiedäkään. Mua kiinnosti nimenomaan analysoida sitä mitä tällä hetkellä varmasti tiedetään. Eli onko lennetty liian lähellä jo ennen turmatilannetta.
 
Osaatko arvioida, onko tällä videolla näkyvä porrastus asiallinen silmämääräisesti, eivät näytä kovin kaukana toisistaan lentävän tästä kulmasta katsottuna:

Kokeneille lentäjille tuo näyttää ihan ok muodostelmalta, mutta mikään ei takaa että se on jatkunut tällaisena turmaan asti. Itse jostain syystä vahvasti epäilen jonkun sortin teknikaalia eli konerikkoa tai muuta vastaavaa. Arvuuttelu tosin on turhaa mutta sehän kuuluu ihmisluonteeseen 😬
 
Viimeksi muokattu:

Olisko tuolla tekemistä onnettomuuden kanssa?
Ottamatta kantaa tähän ko onnettomuuteen niin on selvää että yllättävistä tilanteista varsinkaan kokemattomalla lentäjällä ei ole samoja resursseja selviytyä kuin kokeneella. Mutta jos toisessa koneessa on kokenut kippari niin hänen tietysti velvollisuuksiinsa kuuluu ohjata ja opastaa kokematonta. Helikopterilla lentäminen on vaikeaa ja vaatii täyden keskittymiskyvyn sekä tilanteen hallinnan kaikissa olosuhteissa, ja mikä tärkeintä niin tulee täytyy olla valmis keskeyttämään lento jos alkaa tuntumaan siltä että homma ei syystä tai toisesta enää ole turvallista. Esimerkiksi huonoon säähän väkisin meno on järjetöntä vaan silloin pitää olla munaa kääntyä takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Euran kentältä on kohteena olleelle Piikajärven kentälle n. kivenheiton matka ja epäilemättä siellä vierailijoita odottamassa paikallisen kerhon delegaatio. Olisiko suunnitelmissa ollut näyttävä saapuminen tiukassa muodostelmassa, joka sitten laiterikon, yllättävän liikenteen tai linnun vuoksi häiriintyi.
 
Euran kentältä on kohteena olleelle Piikajärven kentälle n. kivenheiton matka ja epäilemättä siellä vierailijoita odottamassa paikallisen kerhon delegaatio. Olisiko suunnitelmissa ollut näyttävä saapuminen tiukassa muodostelmassa, joka sitten laiterikon, yllättävän liikenteen tai linnun vuoksi häiriintyi.

Jos noin niin eihän siinä tarvitse edes vikoja. Pitkä matka kuitenkin takana.
 
Euran kentältä on kohteena olleelle Piikajärven kentälle n. kivenheiton matka ja epäilemättä siellä vierailijoita odottamassa paikallisen kerhon delegaatio. Olisiko suunnitelmissa ollut näyttävä saapuminen tiukassa muodostelmassa, joka sitten laiterikon, yllättävän liikenteen tai linnun vuoksi häiriintyi.
Etenkin jos on kokemattomasta pilotista ollut kysymys niin varmaankin on voinut näyttämisen halu nousta turvallisuusnäkökulmien yläpuolelle, ja joka tapauksessa kyky reagoida yllättäviin tilanteisiin on voinut olla rajallinen.

Se, että mitä kohdetta tässä on alunperin väistetty vai onko siinä ollut tekninen vika tai sairaskohtaus on aika epäoleellista sen toisen kopterin kannalta, koska sen olisi joka tapauksessa pitänyt olla sen verran turvallisen matkan päässä ettei törmäile ensimmäisen kopterin kanssa.
 
Tiedotustilaisuudessa ei paljon antia:
Ehkä nämä:
Oliko ilmassa kolmatta helikopteria?

- Tämä tieto pitää paikkansa. Se, miten lähellä tai kaukana se oli, niin tässä käännytään Viron viranomaisten puoleen. Tämän kopterin ohjaaja kuulustellaan.

- Se ei varmaan kuulunut samaan seurueeseen, Olli Töyräs sanoo.
Töyräs sanoo, että hän on kuullut silminnäkijähavainnon äkillisestä ohjausliikkeestä.
Odotellaan jos kolmannella osapuolella on jotain sanottavaa.

e: ilmeisesti vispilöissä on ollut mustat laatikot.
 
Viimeksi muokattu:
Helikopterilla lentäminen on vaikeaa ja vaatii täyden keskittymiskyvyn sekä tilanteen hallinnan kaikissa olosuhteissa, ja mikä tärkeintä niin tulee täytyy olla valmis keskeyttämään lento jos alkaa tuntumaan siltä että homma ei syystä tai toisesta enää ole turvallista. Esimerkiksi huonoon säähän väkisin meno on järjetöntä vaan silloin pitää olla munaa kääntyä takaisin.
Miten vakaa lennettävä helikopteri on? Voiko ohjaaja irrottaa kätensä ohjaimista hetkeksi vaikka kuvatakseen instaan vähän videota?
 
Miten vakaa lennettävä helikopteri on? Voiko ohjaaja irrottaa kätensä ohjaimista hetkeksi vaikka kuvatakseen instaan vähän videota?
Ei voi.. Helikopteri ei lennä itse itseään edes vähää aikaa vaan on kiikkerä kapistus ilman pilotin inputteja. Sama kuin autolla ajo ilman käsiä, jos selaat kännykkää molemmilla käsillä!

Se on eri asia, jos on kyseessä jokin superhyper-moderni kopteri, jossa on jotain autopilot-avustimia. Yleensä näitä ei kuitenkaan kai ole.
 
Viimeksi muokattu:
Tiedotustilaisuudessa ei paljon antia:
Ehkä nämä:


Odotellaan jos kolmannella osapuolella on jotain sanottavaa.

e: ilmeisesti vispilöissä on ollut mustat laatikot.
Todennäköisesti ei ainakaan näköhavaintoa, koska Flightradarin mukaan on tullut perässä noin 20 kilometrin päässä. Jos on samalla taajuudella ollut, niin sitä kautta voi toki lisättävää olla. Ellei nyt sitten kyse ole jostain muusta kopterista, joka ei seurannassa näy.

Näihin Flightradarin tietoihin kannattaa suhtautua terveellä epäilyllä, koska niissä on välillä varsinkin vanhojen lentojen tallennuksia katsottaessa jotain suodatusta ja sijainnit hiukan hyppivät, mutta jos tilanne on mennyt kuten alta spoilerin huonosta giffistä näkyy, on vasemmalla oleva kopteri kaartanut oikealla olevan reitille.
1000009582.gif

Flightradarista näkee myös, että koptereiden korkeus on ollut noin 975 jalkaa. Tämä on hyvin lähellä Euran lentopaikan laskukierroksen korkeutta, eli sitä kuviota, jota kenttä kierretään sille laskeuduttaessa. Jos siellä on kierroksessa ollut kone, voi siinä olla syy väistölle. Toivottavasti ovat olleet samalla taajuudella ja kaikki myös kertoneet aikeensa, muuten tuollainen kentän ylitys lähellä laskukierroskorkeutta on aika ikävää.

Silminnäkijä oli puhunut väistöstä, mutta olen vähän siinä käsityksessä, että mikään ei ole niin epäluotettava kuin silminnäkijä. Toinen syy kaarrolle voi meinaan olla ihan reittiin liittyvä. Kopterithan olivat matkalla Piikajärvelle, joka on onnettomuuspaikasta suoraan pohjoiseen. Olisiko vasemmalla ollut kopteri hävittänyt toisen kopterin hetkeksi näkyvistään, luullut tämän olevan jossain muualla ja tehnyt ihan normaalin kaarron kohti Piikajärveä?

Eiköhän onnettomuustutkinta tämän selvitä. Koptereista löytyy kuitenkin tutkahavainnot, silminnäkijöitä ja ehkä ne mustat laatikotkin.
 
Ei voi.. Helikopteri ei lennä itse itseään edes vähää aikaa vaan on kiikkerä kapistus ilman pilotin inputteja. Sama kuin autolla ajo ilman käsiä, jos selaat kännykkää molemmilla käsillä!
Auto on kuitenkin suuntavakaa, jos alusta on iskussa. Helikopteriko lähtee heti "kohti ojaa", jos otteen irrottaa?

Toinen syy kaarrolle voi meinaan olla ihan reittiin liittyvä. Kopterithan olivat matkalla Piikajärvelle, joka on onnettomuuspaikasta suoraan pohjoiseen. Olisiko vasemmalla ollut kopteri hävittänyt toisen kopterin hetkeksi näkyvistään, luullut tämän olevan jossain muualla ja tehnyt ihan normaalin kaarron kohti Piikajärveä?
Huonosti koordinoitu reittisuunnan muutos voi olla hyväkin teoria. Onko tietoa kumpaa kopteria lensi kokematon lentäjä?
 
Miten vakaa lennettävä helikopteri on? Voiko ohjaaja irrottaa kätensä ohjaimista hetkeksi vaikka kuvatakseen instaan vähän videota?
Ohjaussauvan pystyy trimmaamaan kohtuu jäykäksi ja joskus on tullut kokeiltua käden irrottamista toinen käsi varuilta lähes kiinni sauvassa, mutta tuskin sekuntiakaan pystyy olemaan (ainakaan henkisesti) ilman käsiohjausta. Sanonta että hekolla lentäminen on kuin yrittäisi seistä jalkapallon päällä, on yllättävän lähellä totuutta 😬 Superpuumissa ym. on tietysti automaattiohjaukset ym. vermeet. Instavideot on parasta ottaa naapuripenkiltä tai kiinteästi asennetulla kameralla.
 
Tiedotustilaisuudessa ei paljon antia:
Ehkä nämä:


Odotellaan jos kolmannella osapuolella on jotain sanottavaa.

e: ilmeisesti vispilöissä on ollut mustat laatikot.
R-44 ei ole mustaa laatikkoa, ja on hyvä muistaa että tuossa mallissa, kuten R-22 mallissa on mäntäkone voimanlähteenä. Itse en olisi rohjennut tuon moottorin kanssa noin pitkälle reissulle. Tuo kerrottu lentokorkeus QHD korjattuna on varmaankin lähellä 1000 jalkaa mutta turvallinen minimi matkalentokorkeus on vähintään 1500 jalkaa mäntäkoneella, nimittäin jos tulee esim. konerikko niin liitosuhde on enintään 1:2 joten aikaa taikatempuille on kovin vähän. Tuosta 1500 jalasta pystyy hyvällä onnella tekemään autorotaation, ja maastosta riippuen saattaa selvitä hengissä.
 
Flightradarista näkee myös, että koptereiden korkeus on ollut noin 975 jalkaa. Tämä on hyvin lähellä Euran lentopaikan laskukierroksen korkeutta, eli sitä kuviota, jota kenttä kierretään sille laskeuduttaessa. Jos siellä on kierroksessa ollut kone, voi siinä olla syy väistölle. Toivottavasti ovat olleet samalla taajuudella ja kaikki myös kertoneet aikeensa, muuten tuollainen kentän ylitys lähellä laskukierroskorkeutta on aika ikävää.
Olisko tässä myös joku kielimuurin mahdollisuus? Kopterilentäjät ei varmaankaan puhuneet suomea?
 
Olisko tässä myös joku kielimuurin mahdollisuus? Kopterilentäjät ei varmaankaan puhuneet suomea?
Kun ulkomaille lähdetään niin pitää hallita englanti (tutkinto) ja vähintääkin Suomeen tullessa suomen kieli ja eiköhän lähes kaikki virolaiset ymmärrä Suomeakin. Veikkaan että ovat lennonjohtoihin olleet yhteydessä suomeksi.
 
Kun ulkomaille lähdetään niin pitää hallita englanti (tutkinto) ja vähintääkin Suomeen tullessa suomen kieli ja eiköhän lähes kaikki virolaiset ymmärrä Suomeakin. Veikkaan että ovat lennonjohtoihin olleet yhteydessä suomeksi.
Eurassa ei taida olla lennonjohtoa, eli siellä on lentäjät kommunikoineet keskenään. Sen takia sitä kielimuuria ajattelin.
 
Hesarissa oli aika villi asiantuntija-arvio kielitaidosta:
Mahdollinen syy muodostelmalennolle voi olla kielitaito.

”Kyse voi olla siitä, että toisen koneen päällikkö ei koe kovin vahvaksi omaa englannin taitoaan tai ei täytä sen käyttövaatimusta. Silloin muodostelmalennossa vain se johtokone kommunikoi lennonjohdon kanssa. Niitä kohdellaan yhtenä ilma-aluksena lennonjohdon suunnalta.”
Näin siis Traficomin erityisasiantuntija....
 
Eurassa ei taida olla lennonjohtoa, eli siellä on lentäjät kommunikoineet keskenään. Sen takia sitä kielimuuria ajattelin.
Ei tietenkään ole mutta hyvä tapa ainakin on huhuilla eetteriin että ollaan tulossa kentän alueelle ja paras tapa ohittaa kenttä on suihkasta keskeltä poikki kiitotien ainakin 1500 jalassa niin ei jää ainakaan laskeutuvien ja nousevien koneiden reiteille.
 
Se nyt on selvää, että kielimuuri voinee aiheuttaa ongelmia ja vaaratilanteita. Etenkin kun puhutaan siis pienkoneista ja siviili-ilmailusta korpikenttien lähistöllä...
 
Ei tietenkään ole mutta hyvä tapa ainakin on huhuilla eetteriin että ollaan tulossa kentän alueelle ja paras tapa ohittaa kenttä on suihkasta keskeltä poikki kiitotien ainakin 1500 jalassa niin ei jää ainakaan laskeutuvien ja nousevien koneiden reiteille.
Sinänsä paras tapa on olla lentämättä ylipäänsä kentän yli, ellei nyt ihan pakko ole. Suomessa monilla korpikentillä on vähänkin kauniimpina kesäpäivinä aika paljon toimintaa. Ilmassa voi olla moottorikoneita, purjekoneita, liitimiä, vintturihinauksen lankoja kahdelle edellä mainitulle ja muuta. Varsinkin nuo vintturihinauksen langat ylettyvät yllättävänkin korkealle ja sellaista on täysin mahdoton nähdä. Turvallisin tapa onkin kiertää kenttä vähän kauempaa tai ainakin lentää sitten huomattavan korkealta yli, jos reitin ehdottoman pakko on juuri siitä kentän yli mennä.

Joka tapauksessa radion käyttö korpikenttää ohitettaessa on oleellista. Englanti on sinänsä Suomessa ihan sallittu kieli suomen lisäksi, mutta juuri tuollaisilla valvomattomilla lentopaikoilla ei kaikilta englannin osaamista voi odottaa, eikä se mikään vaatimus edes ole.

Huonosti koordinoitu reittisuunnan muutos voi olla hyväkin teoria. Onko tietoa kumpaa kopteria lensi kokematon lentäjä?
Ei ole ainakaan silmään osunut, enkä usko että tällaista tietoa ihan heti julkisuuteen annetaankaan.
 
Suosittelen katsomaan vaikka youtubesta, how to fly / operate a helicopter. Koko ajan pitää säätää useampaa asiaa.
 
Miten muuten kopterit joissa päällekkäiset roottorit/ehkä vielä vastakkain pyörivät niin onko tuollainen luonnostaan vakaampi. Tai miten moderni upotettu takaroottori vs ulkona pyörivä? Toki onhan sitten myös pyrstöpropellittomia koptereita.

Noin muuten mutulla veikkaan että eri maiden välillä varmaan eroja miten tarkkaan lupakirjan saavat seulotaan, kuitenkin esim kaiken maailman julkkujen joukossa sellaista porukkaa joista voisi kyseenalaistaa miten ovat niitä lupakirjoja saaneet. En ihmettelisi jos monessa maassa ihan rahalla onnistuu.
 
Sinänsä paras tapa on olla lentämättä ylipäänsä kentän yli, ellei nyt ihan pakko ole. Suomessa monilla korpikentillä on vähänkin kauniimpina kesäpäivinä aika paljon toimintaa. Ilmassa voi olla moottorikoneita, purjekoneita, liitimiä, vintturihinauksen lankoja kahdelle edellä mainitulle ja muuta. Varsinkin nuo vintturihinauksen langat ylettyvät yllättävänkin korkealle ja sellaista on täysin mahdoton nähdä. Turvallisin tapa onkin kiertää kenttä vähän kauempaa tai ainakin lentää sitten huomattavan korkealta yli, jos reitin ehdottoman pakko on juuri siitä kentän yli mennä.

Joka tapauksessa radion käyttö korpikenttää ohitettaessa on oleellista. Englanti on sinänsä Suomessa ihan sallittu kieli suomen lisäksi, mutta juuri tuollaisilla valvomattomilla lentopaikoilla ei kaikilta englannin osaamista voi odottaa, eikä se mikään vaatimus edes ole.


Ei ole ainakaan silmään osunut, enkä usko että tällaista tietoa ihan heti julkisuuteen annetaankaan.
Kerroin sen mitä mulle on opetettu ja opettajana toimi yli 40v. viranomaiskonetta lentänyt lennonopettaja. Eli jos korpikenttä sattumoisin osuu reitille niin toimitaan kuten kirjoitin. Voihan sitä tietysti kiertää kaukaakin jos aikaa on ja halua kuluttaa polttoainetta.
 
Miten muuten kopterit joissa päällekkäiset roottorit/ehkä vielä vastakkain pyörivät niin onko tuollainen luonnostaan vakaampi. Tai miten moderni upotettu takaroottori vs ulkona pyörivä? Toki onhan sitten myös pyrstöpropellittomia koptereita.
Ilmeisesti kyllä, mutta siitä huolimatta helikopteri on luonnostaan aika epävakaa vispilä eikä nyt kovin pitkään taivaalla pysy jossei pilotti pidä ohjaimista kiinni.

Gyrokopteri on poikkeus sääntöön, mutta se onkin tietyssä mielessä enemmän lentokone kuin helikopteri. Sehän onkin jopa vakaampi kuin lentokone, eikä esimerkiksi sakkaa samalla tavalla. Tai siis korjaa sakkaustilan aika itsestään kai. Siinäkin laitteessa on riskinsä, jotka liittyy esimerkiksi negatiivisiin g-voimiin ja roottorin nosteen katoamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kerroin sen mitä mulle on opetettu ja opettajana toimi yli 40v. viranomaiskonetta lentänyt lennonopettaja. Eli jos korpikenttä sattumoisin osuu reitille niin toimitaan kuten kirjoitin. Voihan sitä tietysti kiertää kaukaakin jos aikaa on ja halua kuluttaa polttoainetta.
Eihän se kiellettyä ole lentää suoraan yli, silloin vain tosiaan kannattaa korkeutta olla reippaasti. Toisaalta muutamakin maili sivusta ei yleensä reittiä pidennä mitenkään oleellisesti. Itse olen omissa matkalennoissani välttänyt kenttien käyttöä reittipisteenä, eikä se yleensä kovin erikoista vaadi. Tässäkään tapauksessa Eura ei nyt ihan suoraan reitillä Tallinnasta Piikajärvelle ole, eli Eura on tarkoituksella valittu reittipisteeksi.

Esimerkiksi Räyskälän toimintaohjeissa on "... Lentopaikalla voi olla vintturihinaustoimintaa. Vintturihinauksen yläraja 1200 m (4000 ft) GND. Vältä ylilentoja alle 1200 m (4000’) GND." Myös Kiikalan ohjeista löytyy maininta "Lentämistä lentokentän yli alle 3000 FT MSL (QNH) korkeudella tulee välttää. Lentäjän tulee varoa kiitoalueella mahdollisesti olevaa vintturin tai autohinauksen hinauslankaa, ...".

Päivityksenä viime viikkoista Hornetin maahansyöksyä Rovaniemellä tutkitaan näköjään tällä hetkellä inhimillisenä virheenä. Tänään ovat Hornetit ilmeisesti tehneet ylilentojakin Kuopiossa ja Tampereella, mikä sekin kertoo, ettei teknistä syytä pidetä todennäköisenä, koska aika herkästi tällaisissa onnettomuuksissa laitetaan kyseinen konetyyppi lentokieltoon, jos vähänkin epäillään jotakin teknistä syytä.
 
Päivityksenä viime viikkoista Hornetin maahansyöksyä Rovaniemellä tutkitaan näköjään tällä hetkellä inhimillisenä virheenä. Tänään ovat Hornetit ilmeisesti tehneet ylilentojakin Kuopiossa ja Tampereella, mikä sekin kertoo, ettei teknistä syytä pidetä todennäköisenä, koska aika herkästi tällaisissa onnettomuuksissa laitetaan kyseinen konetyyppi lentokieltoon, jos vähänkin epäillään jotakin teknistä syytä.
Saattaisi olla pienoisia haasteita asettaa yksi ja ainoa maanpuolustuksesta vastaava konetyyppi lentokieltoon… Hawkilla vedettäisiin väliaika :).
 
Saattaisi olla pienoisia haasteita asettaa yksi ja ainoa maanpuolustuksesta vastaava konetyyppi lentokieltoon… Hawkilla vedettäisiin väliaika :).

Yleensä noissa tilanteissa lentokiellot hoidetaan sillä periaatteella, että operatiiviset lennot hoidetaan mutta kaikki muut lennot jätetään lentämättä (i.e. harjoitus- ja näytöslennot).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 716
Viestejä
4 787 112
Jäsenet
77 644
Uusin jäsen
Luca240

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom