Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

jostain muovista. Kaikkien lentovehkeiden laseja ei tehdä linnuntörmöyksen kestävistä materiaaleista. mikä tuli mm myytinmurtajille yllätyksenä kun testailivat kanatykkiä.

Lentolaitteen keveys on kaiken A ja O ja jos esimerkiksi kuomu tehtäisiin lasista niin sen paino olisi helposti tuplat muoviseen verrattuna. Hvän näkyvyyden takaamiseksi helikopterin kuomu perinteisesti on iso joten sen painollakin on suuri merkitys.
 
Mutta olisiko stressikertoimet nousseet, jos läheisyydessä olisi ollut toinen kopteri menossa samaan suuntaan ja sun olisi täytynyt pitää sitä silmällä koko ajan?
Jos helikopterilentäjälle stressi nousee siitä että on muita koneita ilmassa niin on valinnut väärän alan. Jos kahden koneen on tarkoitus lentää pisteestä A pisteeseen B suurin piirtein yhtä aikaa niin niiden kesken tietysti sovitaan porrastukset sekä korkeus että sivusuunnissa ja korkeusmittariin sama QHD asetus sekä radioon sama taajuus ja ollaan yhteydessä koko lennon ajan. Olisi typeryyttä lentää lähituntumassa vierekkäin, mutta sitäkin valitettavasti tapahtuu.
 
Jos helikopterilentäjälle stressi nousee siitä että on muita koneita ilmassa niin on valinnut väärän alan. Jos kahden koneen on tarkoitus lentää pisteestä A pisteeseen B suurin piirtein yhtä aikaa niin niiden kesken tietysti sovitaan porrastukset sekä korkeus että sivusuunnissa ja korkeusmittariin sama QHD asetus sekä radioon sama taajuus ja ollaan yhteydessä koko lennon ajan. Olisi typeryyttä lentää lähituntumassa vierekkäin, mutta sitäkin valitettavasti tapahtuu.

Osaatko arvioida, onko tällä videolla näkyvä porrastus asiallinen silmämääräisesti, eivät näytä kovin kaukana toisistaan lentävän tästä kulmasta katsottuna:

 
Osaatko arvioida, onko tällä videolla näkyvä porrastus asiallinen silmämääräisesti, eivät näytä kovin kaukana toisistaan lentävän tästä kulmasta katsottuna:


Vaikka tuossa ovat tuossa asemassa toisistaan niin mistä sen tietää mikä se just turman hetkellä on ollut. Ilmiselvästi liian pieni. Pieneltä se ero tuossakin näyttää. Sitä paitsi eikö tuo ole riski myös muulle liikenteelle lentää noin liki.
 
Vaikka tuossa ovat tuossa asemassa toisistaan niin mistä sen tietää mikä se just turman hetkellä on ollut.

Ei sitä mistään tiedäkään. Mua kiinnosti nimenomaan analysoida sitä mitä tällä hetkellä varmasti tiedetään. Eli onko lennetty liian lähellä jo ennen turmatilannetta.
 
Osaatko arvioida, onko tällä videolla näkyvä porrastus asiallinen silmämääräisesti, eivät näytä kovin kaukana toisistaan lentävän tästä kulmasta katsottuna:

Kokeneille lentäjille tuo näyttää ihan ok muodostelmalta, mutta mikään ei takaa että se on jatkunut tällaisena turmaan asti. Itse jostain syystä vahvasti epäilen jonkun sortin teknikaalia eli konerikkoa tai muuta vastaavaa. Arvuuttelu tosin on turhaa mutta sehän kuuluu ihmisluonteeseen 😬
 
Viimeksi muokattu:

Olisko tuolla tekemistä onnettomuuden kanssa?
Ottamatta kantaa tähän ko onnettomuuteen niin on selvää että yllättävistä tilanteista varsinkaan kokemattomalla lentäjällä ei ole samoja resursseja selviytyä kuin kokeneella. Mutta jos toisessa koneessa on kokenut kippari niin hänen tietysti velvollisuuksiinsa kuuluu ohjata ja opastaa kokematonta. Helikopterilla lentäminen on vaikeaa ja vaatii täyden keskittymiskyvyn sekä tilanteen hallinnan kaikissa olosuhteissa, ja mikä tärkeintä niin tulee täytyy olla valmis keskeyttämään lento jos alkaa tuntumaan siltä että homma ei syystä tai toisesta enää ole turvallista. Esimerkiksi huonoon säähän väkisin meno on järjetöntä vaan silloin pitää olla munaa kääntyä takaisin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
277 610
Viestejä
4 784 505
Jäsenet
77 636
Uusin jäsen
Apina9

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom