Tiedotustilaisuudessa ei paljon antia:
Viisi henkilöä kuoli lauantaina kahden helikopterin törmättyä toisiinsa ilmassa.
www.is.fi
Ehkä nämä:
Odotellaan jos kolmannella osapuolella on jotain sanottavaa.
e: ilmeisesti vispilöissä on ollut mustat laatikot.
Todennäköisesti ei ainakaan näköhavaintoa, koska Flightradarin mukaan on tullut perässä noin 20 kilometrin päässä. Jos on samalla taajuudella ollut, niin sitä kautta voi toki lisättävää olla. Ellei nyt sitten kyse ole jostain muusta kopterista, joka ei seurannassa näy.
Näihin Flightradarin tietoihin kannattaa suhtautua terveellä epäilyllä, koska niissä on välillä varsinkin vanhojen lentojen tallennuksia katsottaessa jotain suodatusta ja sijainnit hiukan hyppivät, mutta jos tilanne on mennyt kuten alta spoilerin huonosta giffistä näkyy, on vasemmalla oleva kopteri kaartanut oikealla olevan reitille.
Flightradarista näkee myös, että koptereiden korkeus on ollut noin 975 jalkaa. Tämä on hyvin lähellä Euran lentopaikan laskukierroksen korkeutta, eli sitä kuviota, jota kenttä kierretään sille laskeuduttaessa. Jos siellä on kierroksessa ollut kone, voi siinä olla syy väistölle. Toivottavasti ovat olleet samalla taajuudella ja kaikki myös kertoneet aikeensa, muuten tuollainen kentän ylitys lähellä laskukierroskorkeutta on aika ikävää.
Silminnäkijä oli puhunut väistöstä, mutta olen vähän siinä käsityksessä, että mikään ei ole niin epäluotettava kuin silminnäkijä. Toinen syy kaarrolle voi meinaan olla ihan reittiin liittyvä. Kopterithan olivat matkalla Piikajärvelle, joka on onnettomuuspaikasta suoraan pohjoiseen. Olisiko vasemmalla ollut kopteri hävittänyt toisen kopterin hetkeksi näkyvistään, luullut tämän olevan jossain muualla ja tehnyt ihan normaalin kaarron kohti Piikajärveä?
Eiköhän onnettomuustutkinta tämän selvitä. Koptereista löytyy kuitenkin tutkahavainnot, silminnäkijöitä ja ehkä ne mustat laatikotkin.