Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Tällä kertaa ei sattunut onnettomuutta, mutta oli kyllä erittäin lähellä. Flexjetin kone rullaa suoraan laskeutuvan koneen eteen, onneksi Southwestin koneessa ollaan hereillä ja nopea ylösveto estää onnettomuuden.


Lennonjohdon ja koneiden keskustelu.

Huh huh mitä hommaa :oops:

Mietityttää, että tämmöisessä tilanteessa jossa, kahden lentokoneen muodostama tulipallo ja iso läjä raatoja on kiinni vain siitä, että pilotti hoksii pysähtyä oikeaan kohtaan, niin miksi tämmöistä ei kontrolloida tarkemmin?
Miksei tornista katota silmä kovana rullaavaa konettaa ja karjuta jarruja heti kun näyttää rullaavan minne sattuu?

Tai oisko parempi, että pysäytyskohta olisi edellinen risteys, jos ajoitus on tosiaan tämmöinen että törmäys tulossa.
 
miksi tämmöistä ei kontrolloida tarkemmin?

Varmaan koska ei ole ollut mitään tarvetta. Eli jos noin tapahtuu todella harvoin, eikä silloinkaan aiheudu onnettomuutta, niin siksi siihen ei kannata heittää resursseja jotka ovat pois jostain muualta. Tässä varmaan selvitetään, miten tuo pääsi tapahtumaan, miksi tuo Flexjet ei pysähtynyt vaikka toisti ohjeen oikein jne.

Enkä tunne proseduureja, mutta ehkä tuossakin noin tehtiin, koska oli tiedossa että laskeutuvalla koneella on aikaa tehdä ylösveto tarvittaessa.
 
Huh huh mitä hommaa :oops:

Mietityttää, että tämmöisessä tilanteessa jossa, kahden lentokoneen muodostama tulipallo ja iso läjä raatoja on kiinni vain siitä, että pilotti hoksii pysähtyä oikeaan kohtaan, niin miksi tämmöistä ei kontrolloida tarkemmin?
Miksei tornista katota silmä kovana rullaavaa konettaa ja karjuta jarruja heti kun näyttää rullaavan minne sattuu?

Tai oisko parempi, että pysäytyskohta olisi edellinen risteys, jos ajoitus on tosiaan tämmöinen että törmäys tulossa.
Kyllähän noita yritetään valvoakin mutta kun yhdellä lennonjohtajalla on aika monta konetta samaan aikaan käsittelyssä niin ei kertakaikkiaan voi jokaista konetta joka sekunti kaitsea. Kyllähän noita videoita netistä löytyy että lennonjohtaja huutaa hädissään jollekin koneelle että pysähtyy välittömästi.

Lisäksi noita pysähdyskohtia ei hirveän kauaksi voida siirtää ruuhkaisemmilla lentokentillä kun sitten tuohon rupeaa kulumaan entistäkin enemmän aikaa hukkaan kun pysähdellään ja rullaillaan ties kuinka kaukaa siihen kiitoradan päähän.

Ja onhan lentokentillä koko ajan enemmän ja enemmän kaikenlaisia maatutkia, kameroita ja muita varoitusjärjestelmiä, mutta ne kaikki maksavat ja saattavat vaatia kentän sulkemista asennuksen ajaksi joko osittain tai kokonaan. Noita siis yleensä lisäillään ja päivitellään samalla kun muutenkin huolletaan kentän infraa.

Kun on noita lentoturmatutkintajuttuja youtubesta muutamalta tubettajalta katsellut niin useammassakin on ollut "uusi järjestelmä on oltu jo tilattu mutta ei vielä keritty asentamaan" tai vastaavia tapauksia eli asiaa oltiin jo korjaamassa mutta oltiin myöhästytty päivillä, viikoilla tai kuukausilla.
 
Tuossa kun katsoo paikkaa ja ajoituksia, niin voisko olla jopa sellainenkin, että ATC:llä menee hetki huomata että Flexjet ei pysähtynyt siihen mihin piti, ja sitten kun huomaa niin se on jo kiitoradalla mihin SW on laskeutumassa ==> ei huudeta heti STOOOOP radioon, vaan odotetaan hetki jotta se kerkeää säkällä rullata pois alta jos SW ei huomaakkaan tehdä ylösvetoa, ja puututaan vasta kun Flexjet on ylittänyt kiitoradan... Nojoo, aika spekulaatiota, mutta kohtuu hasardi tilanne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 387
Viestejä
4 658 353
Jäsenet
76 429
Uusin jäsen
Hulina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom