Oon tässä jo useamman kuukauden rakennellut omia kuulokkeita. Näistä lyhyesti jotain kirjoittelinkin joskus aiemmin mutta aika paljon ovat matkan varrella muuttuneet. Kyseessä siis 50mm elementillä rakennetut täysin avoimet kuulokkeet. Alunperin tämä lähti kiinalaisen Grado kopion opeanheart oh2000:n modauksesta mutta siitä ei ole enää jäljellä kuin kotelo. Matkalla on vaihtunut driverit, panta, pehmusteet, oikeastaan kaikki joten kai näitä voi sanoa enemmän joksikin ihan uudeksi kuin pelkäksi modifikaatioksi.
Panta on Ollo S4X:stä. Meinasin että jos tuon strapin ainakin vaihtais johonkin hienoon nahkaiseen niin sais vähän semmosta luksus lookkia näihin. Kotelo on konaan metallista tehty ja siinä on 3.5mm liittimet. Elementtinä on ne kuuluisat Peerlesin driverit joita on tosiaan monissa muissakin kuulokkeissa (kennerton vali, Hyland Headphones, Aurorus Audio). Eli valmiiksi hyväksi todettu. Eipähän tarvinnut käydä läpi sataa driveriä jotta löytäs mieleisen. Aikaa ja rahaa tähän projektiin on uponnut jo muutenkin aika paljon... Pelkkiin erilaisten pehmusteiden ja akustointi materiaalien testailuun on mennyt heittäen muutama satanen. Yleensä olen näitä modauksia tehnyt käyttäen vähän mitä on kaapista sattunut löytymään. Tämä on sitten ollutkin enempi sellanen cost no object projekti ja jostain vanhasta patjasta revityt vaahtomuovit on vaihtuneet dynamattiin, sorbotaaniin yms.
Kuppeihin tulee jonkinlainen ritilä, tuo keskellä näkyvä musta paperi oli tuossa vain tilapäisenä pölysuojana.
Uudempi versio paksummalla Ollon pannalla ja uusin patjaviritelmin:
Pehmusteet on Gradon G-cush tyyliset isot foamit. Toki niitäkin on muokattu erinäisin tavoin että sain sopivaa ääntä kuulokkeista ulos. Kankaasta olisi tarkoitus ommella noille foameille siisti päälinen kunnon saumoilla, nyt nuo on tuossa vain kuminauhalla kiinni. Pitää yrittää keksiä joku hieno kuosi jostakin noihin. Siinäkin on omat haasteensa kun materiaalin laatu ja tiheys vaikuttaa heti ääneen. Ajatus olis että nuo sitten olis helppo irrottaa ja pestä tarvittaessa. Isoin juttu on kuitenkin käyttömukavuuden parantamisessa. Koska isotkin grado foamit on jossian määrin on-earit niin ei ne kovin mukavat ole. Noissa on tuo kangas pingotettu tuohon päälle kireäksi että korvat lepää lähinnä kangasta vasten. Sony mdr-cd2000 kuulokkeissa oli tuon tyylinen ratkaisu ja ne on ihan pirun mukavat kuulokkeet. Tuossa on vielä aika paljon kehittämistä mutta idea on selvä.
En hirveästi lähde ääntä arvioimaan kun tietysti olen täysin puolueellinen asian suhteen. Sanotaan vaikka niin että ihan huonon kuuloisia kuulokkeita en jaksais näin paljon rassata. En oikein tiedä että mikä olisi juuri se tuunaus jonka haluaisin. Tykkään kuitenkin niin monenlaisesta äänestä. Paremman puutteessa olen sitten lipunut kohti neutraalia jossa neutraali on HEQ käyrä mitä muutenkin olen mittauksissa käyttänyt. Tuo ei hirveän kaukana varmaan ole Harman Curvesta ja esimerkiksi HD650 on siinä aika lailla tavoitteessa pois lukien tietysti alemmat bassot joissa HD650:ssä on tunnetusti vajausta. Täytyy sanoa että yllätin vähän itseni siinä miten hyvin tämä homma on edennyt. Varsinkin tuo yllätti että sain aivan alimmat bassot kunnolla mukaan kuviohin. Nämä on kuitenkin avoimmuudeltaan hyvin gradon tyyliset. Yleensä ihan tasaisen bassovasteen omaavat kuulokkeet on enempi ja vähempi puoliavoimia vaikka saattaisivatkin päälleppäin avoimelta näyttää. Ihan varma en ole että olisko tuota bassoa jo vähän liikaakin... riippuu tietysti aika paljon mitä musiikkia sattuu kuuntelemaan. Myös kanavatasapaino on yllättävän hyvä siihen nähden että näissä on aika paljon juttuja jotka käsityönä leikkaan, liimaan, hion jne.
Musta viiva ekassa kuvassa on Sennheiser HD650. Seuraavissa kuvissa AKG K371 ja Ollo S4X koska ne on kanssa aika "flatit" HEQ kompensaatiolla mitattuna.
vs AKG K371
vs Ollo S4X
Tämmönen näpertely. Jospa tuosta valmista vielä tulisi