Laadukkaat kuulokkeet?

Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
@Sword Of Damocles suedet piti lyödä Atticuksiinkin kiinni. Sama juttu kuin Aeoluksen kanssa, mutta noi umpinaiset nahkapädit varmaan nostaa sen verran keskialuetta, että tekee soundin itelle rauhattomaksi. Ja tykkään pikkaisen flätimmästä ja kuivemmasta bassosta, mitä noilla suedeilla saa kanssa.

Pitää ehkä jossain kohti vaihtaa vielä nahkaiset takas ja ihmetellä, mutta näin tää kyllä vaikuttais vaan toimivan paremmin.

Yks kuvaspämmi vielä:

atticus_etu.jpg


Tuon nappasin ite asiassa silloin, kun oli vielä nahkapädit kiinni. Varsinkin tuo Teacin kanssa huomasi, että menee hiukkasen turhan ärhäkäksi soundi.

muoks. tuossa muuten levy, joka toimii Atticuksen / Aeoluksen humppabasson kanssa hyvin. Ja siis muutenkin asiallista kamaa, jos tykkää tuollaisesta gootti- / synapopista.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Varsinkin tuo Teacin kanssa huomasi, että menee hiukkasen turhan ärhäkäksi soundi.
Sitä olen kyllä ihmetellyt että miten riittää 200mW ajamaan 300Ohmin ja 99db/mW kuulokkeita ylipäätään niinkuin kuunneltavasti?. Itsellenikin tulossa huomenna 120Ohmin ja 90db/mW kuulokkeet, ja pelkään että pitää vääntää nuppi kaakkoon että saa edes kuunneltavaa volyymiä, juu ei ole HE560 josta puhuin aikaisemmin vaan K612pro.

Oli tuolla keskustelua noista Teacin Daceista tuolla telegramin syövereissä ja molemmista UD501 ja UD301 kuulokeliitännästä sanottiin näin. "not much power out of the headphone out.. its not a headphone amp. that is just to monitor really"
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Sitä olen kyllä ihmetellyt että miten riittää 200mW ajamaan 300Ohmin ja 99db/mW kuulokkeita ylipäätään niinkuin kuunneltavasti?
Tjaa, en oo tullu ajatelleeksi sen tarkemmin :D Minä oon ymmärtänyt, ettei nää ZMF:t mitään niin vaikeita ole ajaa ja kuitenkin suht herkkiäkin.

Ei oo tosiaan pienintäkään ongelmaa kummallakaan ZMF:llä. Volanuppia ei tarvii paljoa klo. 11:sta pidemmälle vääntää tai alkaa meneen korvat ja basso potkaisee ihan samalla tavalla mitä potkaisi vaikka nyt Toppingin A90:llä. Toppingissa tais olla medium gaini suurimmaksi osaksi aikaa.

ADI-2 FS:stä en muista, mitä tuossa vahvarissa on tehoa.

Vähän kyllä mietin, että pitääkö nyt kumminkin ostaa yks Topping takas työpöydälle balansoidun liitännän takia, kun menin tuon A90:n myymään. Pitää kattoa, mitä A30 prolle tulee hinnaksi. Sithän tuota vois verrata.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 260
Sitä olen kyllä ihmetellyt että miten riittää 200mW ajamaan 300Ohmin ja 99db/mW kuulokkeita ylipäätään niinkuin kuunneltavasti?. Itsellenikin tulossa huomenna 120Ohmin ja 90db/mW kuulokkeet, ja pelkään että pitää vääntää nuppi kaakkoon että saa edes kuunneltavaa volyymiä, juu ei ole HE560 josta puhuin aikaisemmin vaan K612pro.
Jos yksi milliwatti antaa pitempään kuunteluun kuulovaarallisen 99 dB, niin kyllä taatusti 200 milliwattia riittää todella pitkälle kuulovaurioon.
Tehon kymmenkertaistaminen nostaa äänenpainetta 10dB.
(20dB sitten vaatisi toisen kymmenkertaistumisen tehossa eli 100x tehon)

Jännitevara on se mikä todennäköisemmin loppuu.
Sen yhden milliwatin tehon ottamiseksi jännitteen on oltava ~0,55V.
Tosin aika perustasoinen ~1,7V antaisi 109dB...

Tehon kaavahan kääntyy muotoon P=U²/R
Eli jollekin tiedetylle teholle vaadittavan jännitteen saa ottamalla neliöjuuren tehon ja resistanssin tulosta.


Innerfidelity mittasi K612:lle ~0,35V jännitetarpeen 90 dB:lle (teho ~1mW) mikä on melkoisen lähellä speksejä, joilla 1 voltin signaali antaisi ~100dB.

Tuossa laskuria, jos pää ei taivu matematiikkaan:
Headphones Power Calculator
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Joo, mulle on ollut vähän vieras tää tapa kuulokemaailman tapa ilmoittaa tehoja ja herkkyyksiä. Herkkyyttäkin ilmoitetaan käsittääkseni kahdella eri tapaa.

Ja mulle on jäänyt joku Audezen sivuilla ollut suositus mieleen, missä suosittelivat 4 wattia eli 4000mW tehoksi luureille, niin menee jotenkin suhteet aivan sekaisin päässä :D

muoks. menee kyllä matikkakin sekaisin. Varmaan joskus 2000-luvun puolella joku kurssi yliopistomatikkaa ja sen jälkeen ei oo tarvinnu laskea kuin lapaseen.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 482
@Sword Of Damocles suedet piti lyödä Atticuksiinkin kiinni. Sama juttu kuin Aeoluksen kanssa, mutta noi umpinaiset nahkapädit varmaan nostaa sen verran keskialuetta, että tekee soundin itelle rauhattomaksi. Ja tykkään pikkaisen flätimmästä ja kuivemmasta bassosta, mitä noilla suedeilla saa kanssa.

Pitää ehkä jossain kohti vaihtaa vielä nahkaiset takas ja ihmetellä, mutta näin tää kyllä vaikuttais vaan toimivan paremmin.
Noi on just hyvän nälöiset! :love2: Monet noista tuntuu tykkäävän enemmän suede-padeilla, joten lienee makuasioita. Ei huonolta kuulosta itsenikään mielestä Eikon suedet, mutta rauhallisemmat midit ja lisälämpö houkuttaa nahkapadeissa. Jännä että oot saanu nuo kuulostamaan rauhattomilta :D

Zmf:t, jopa Veritet, on melko helppoja ajella vaikka ovatkin 300 ohm. Vahvistimen impedanssi sen sijaan vaikuttaa soundiin ja etenkin alataajuuksiin melko paljonkin. Mitä korkeampi impedanssi, sitä muhkeammalta ja helpommin kuunneltavalta vaikuttaisi omiin korviini. Class A RebelAmp on kyllä hieman poikkeus, koska saavuttaa samoja asioita 0,1 ohm impedanssilla.

Edit. Jatkanpa vielä hieman.
Atticuksen kohdalla basso on vahvistimen pienellä impedanssilla paremmin kontrolloitu ja iskee lyhyemmin ja lujempaa. Impedanssin kasvaessa tulee lisää lämpöä ja bassoa on määrällisesti enemmän. Olen havainnut, että lisälämpö tekee erityisesti vokaaleista todella miellyttävät, vaikka laadullisesti midit ovatkin Atticuksissa hieman rakeiset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Noi on just hyvän nälöiset! :love2: Monet noista tuntuu tykkäävän enemmän suede-padeilla, joten lienee makuasioita. Ei huonolta kuulosta itsenikään mielestä Eikon suedet, mutta rauhallisemmat midit ja lisälämpö houkuttaa nahkapadeissa. Jännä että oot saanu nuo kuulostamaan rauhattomilta :D
Tattis! Mää oon ollu käsityksessä, että noi suedet nimenomaan tasoittaa myös keskialuetta bassojen lisäksi.. Oonko mää ihan kujalla? :D

Sitähän näistä sanotaan, että noilla nahkapädeillä tuleva pieni kaiku kuuluisi Atticuksen soundiin ja sen nää suedet hävittää, mutta basso-osasto toimii itelle kyllä paremmin tosiaan näin. Pitää varmaan vaan vaihdella ja kuunnella vähän pidemmällä aikajänteellä.

Sais kyllä ZMF:kin keksiä jonkun tumpeloystävällisemmän kiinnityssysteeminkin näihin luureihin. Verenpaineet taas tapissa, kun piti pujotella tota pädin reunaa kupin ympäri.. :D
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 482
Tattis! Mää oon ollu käsityksessä, että noi suedet nimenomaan tasoittaa myös keskialuetta bassojen lisäksi.. Oonko mää ihan kujalla? :D

Sitähän näistä sanotaan, että noilla nahkapädeillä tuleva pieni kaiku kuuluisi Atticuksen soundiin ja sen nää suedet hävittää, mutta basso-osasto toimii itelle kyllä paremmin tosiaan näin. Pitää varmaan vaan vaihdella ja kuunnella vähän pidemmällä aikajänteellä.

Sais kyllä ZMF:kin keksiä jonkun tumpeloystävällisemmän kiinnityssysteeminkin näihin luureihin. Verenpaineet taas tapissa, kun piti pujotella tota pädin reunaa kupin ympäri.. :D
Kyllä suedet kuulostaa selvästi lineaarisemmalta ja ainakin noilla Eikon padeilla jokin kuoppa täyttyy ja soundiin tulee enemmän energiaa. Näitä suede-padeja suositellaan juuri siksi, että keskibasso tasoittuu sopivasti ja alabassoihin tulee pieni boosti.

Itse ruuvasin Atticukset aikanaan pari kertaa kokonaan auki ja katsoin, mitä olivat syöneet. Hieman karkeathan nuo puureunat on, muttei sentään tarvitse sählätä, kuten Hifimanin kiinnitysrenkaiden kanssa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Itse ruuvasin Atticukset aikanaan pari kertaa kokonaan auki ja katsoin, mitä olivat syöneet. Hieman karkeathan nuo puureunat on, muttei sentään tarvitse sählätä, kuten Hifimanin kiinnitysrenkaiden kanssa.
Joo, ja ite asiassa viimeistely on varmaan parempi näissä tuoreissa Atticuksissa kuin noissa meikäläiselle käytettynä tulleissa Aeoluksissa. En siis tiedä, mitä vuosimallia Aeolukset on, että onko ZMF:llä prosessikin kehittynyt ajan kanssa. Mutta sitä pädiä on paljon helpompi pyöritellä eri asentoihin Atticuksissa. Pyörii ilman mitään tökkimisiä, kun Aeoluksessa tuppaa kirraamaan aika herkästi.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
StPaulssaundilla oli muka liikkeessä Beyerdynamic DT 1990 Pro:ta mutta onneks kysyin ennen kuin lähdin ajelemaan, ei ole ja jonoa piisaa. Eikä ole maahantuojallakaan. Samaa sanottiin verkkokaupassa ettei edes tiedä milloin saa lisää.

Thomanilla on myös saldo vihreä ja ”samantien saatavilla”, laitoin Paypal tilauksen sisään ja mailin perään että älkää nyt vaan sanoko ettei niitä olekaan eikä tiedä koska saannilla taas :lol:

Arvosteluja kahlannut läpi ja uskon ettei tarvi pettyä tuossa hintaluokassa, sekä tosiaan yhdet parhaimmista peliluureista myös. Erottelukykyä ja built qualityä arvostan ja kirpsakka yläpää on tiedossa joka jakaa mielipiteet näissä.

Jos ei Thomaniltakaan saa niin käytettykin kiinnostaa jos kunto hyvä.

Ja yllä oleva keskustelu ”syvänpään” kuulokkeista kiehtoo mutta täytyy vielä malttaa :p
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 022
DT 1990:t on oikeasti tosi hyvät luurit. Nykyään alkaa tosin 200-350€ hintaluokasta löytyä niin kovia luureja, että 1990 alkaa olla mun mielestä vähän kallis siihen nähden - ei ne silti huono ostos ole, päin vastoin. Jos ei löydy käytettynä T1 gen2, tai ei halua hankkia käytettyjä luureja, niin 1990 on aikalailla ainoa vaihtoehto jos haluaa hyvät high-end Beyerit alle tonnilla. Sundaran lisäksi noilla ei taida edes oikeastaan olla tyylilajissaan saman hintaluokan kilpailijoita.

Niihin ei pety ainakaan laadun tai teknisen suorituskyvyn osalta, ja pelikuulokkeiksi ne on saakelin hyvät.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
DT 1990:t on oikeasti tosi hyvät luurit. Nykyään alkaa tosin 200-350€ hintaluokasta löytyä niin kovia luureja, että 1990 alkaa olla mun mielestä vähän kallis siihen nähden - ei ne silti huono ostos ole, päin vastoin. Jos ei löydy käytettynä T1 gen2, tai ei halua hankkia käytettyjä luureja, niin 1990 on aikalailla ainoa vaihtoehto jos haluaa hyvät high-end Beyerit alle tonnilla. Niihin ei pety ainakaan laadun tai teknisen suorituskyvyn osalta, ja pelikuulokkeiksi ne on saakelin hyvät.
Unohtui muuten tuo T1 malli kokonaan, uutena toki selkeesti kalliimpi mutta jos sattuis käytettynä vastaan. Ellei Thomann sitten onnistukin tilauksen toimittamaan.

Oletan että T1 (gen2) taasen pesee 1990 joka asiassa?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 022
Unohtui muuten tuo T1 malli kokonaan, uutena toki selkeesti kalliimpi mutta jos sattuis käytettynä vastaan. Ellei Thomann sitten onnistukin tilauksen toimittamaan.

Oletan että T1 (gen2) taasen pesee 1990 joka asiassa?
Lyhyesti; musiikin kuuntelussa ainakin pitkälti joo. Pelikäytön suhteen en mene vannomaan kun tuosta on aikaa kun omistin ne, mutta ei ne huonot ainakaan ole. T1 gen2 alkaa olla jo lajissaan endgamea monille, ja putkivahvistimen kanssa niistä saa tosi mahtavat luurit. T1 gen1 sen sijaan suosittelen välttämään.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 112
Oletan että T1 (gen2) taasen pesee 1990 joka asiassa?
Jonkun mielestä kyllä ja jonkun ei. 1990:ssa on eri elementit ja ovat suunniteltu hieman eri käyttöön.

Esim T1 gen2:t ovat ainakin mittausperusteella melko kehnot: Beyerdynamic T1 Review (V2 headphone)

Vaikka ne voisivatkin kuulostaa hyvältä, itse en mitenkään pystyisi perustelemaan niiden hintaeroa 1990:iin verrattuna.
 

Trollercoaster

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.06.2020
Viestejä
401
Olisiko jollain suositella hyviä langattomia kuulokkeita? En mikään suurempi hifistelijä ole enkä varmaan huomaa mitään eroa erinomaisen ja maailman parhaan äänen välillä, mutta sellainen toive olisi että olisi mahdollisimman vähän white noisea. Kuulokkeita käytettäisiin lähinnä pelaamiseen ja satunnaiseen, vähenemään päin olevaan musiikin kuunteluun, eikä niissä tarvitse olla mikrofonia.

Minulla on kuulokkeiden kanssa ollut hyvin huono tuuri, eli luotettavuus olisi kova sana. Jos ulkonäkötoiveita saa esittää, ei RGB:tä eikä Gaming-paskaa, ja mielellään ei valtavan kokoiset. Nämä tämänhetkiset Arctis Prot ovat malliltaan hyvät, mutta valitettavasti viime aikoina on alkanut kuulua white noisea enemmän kuin itse siedän.

Budjetti mielellään 100-250€:n välillä. Tätä voin tarpeen tullen venyttää jos löytyy täydellinen pari ja rahalle saa vastinetta.
 

JSoi

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
873
Olisiko jollain suositella hyviä langattomia kuulokkeita? En mikään suurempi hifistelijä ole enkä varmaan huomaa mitään eroa erinomaisen ja maailman parhaan äänen välillä, mutta sellainen toive olisi että olisi mahdollisimman vähän white noisea. Kuulokkeita käytettäisiin lähinnä pelaamiseen ja satunnaiseen, vähenemään päin olevaan musiikin kuunteluun, eikä niissä tarvitse olla mikrofonia.

Minulla on kuulokkeiden kanssa ollut hyvin huono tuuri, eli luotettavuus olisi kova sana. Jos ulkonäkötoiveita saa esittää, ei RGB:tä eikä Gaming-paskaa, ja mielellään ei valtavan kokoiset. Nämä tämänhetkiset Arctis Prot ovat malliltaan hyvät, mutta valitettavasti viime aikoina on alkanut kuulua white noisea enemmän kuin itse siedän.

Budjetti mielellään 100-250€:n välillä. Tätä voin tarpeen tullen venyttää jos löytyy täydellinen pari ja rahalle saa vastinetta.
Pienellä budjetin venytyksellä Audeze Penroset. Pientä suhinaa kuuluu jos ei toista ääntä kuulokkeista, mutta ei häiritse enää siinä vaiheessa kun ääniä kuuluu. Hintaisekseen mielestäni erinomaiset pelikuulokkeet, vaikka toki samalla rahalla parempia perinteisiä hifikuulokkeita saakin.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 869
Voisin vihdoin kokeilla vastamelukuulokkeita. Over ear. Mitkähän olisivat good enough että pääsee testaamaan pitääkö tälläisistä lainkaan? Ei siis mitään 400 euron kuulokkeita. Jos jostain 200 euron tietämiltä löytyisi sellaiset jotka ovat kelvot.

Sony WH-1000XM näyttäisi olevan melko vakiovastaus kun asiaa googlettelee.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
451
Tällaiset on mulla käytössä. Näissä on hinta/laatusuhde kohdallaan. Käytettävyys on todella hyvä. Äänenlaatu on mielestäni hyvä myös musiikin kuunteluun. Akku kestää pitkään. ANC voisi olla parempi. Mukavuus on hyvä. Mikki toimii hyvin puheluissa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Voi juukeli nämä K612prot kuulostaa hyvältä, porta prot ym. mitä satun omistamaan on kuin muovileluja näihin verrattuna, eivätkä nämä edes vaadi plajon tehoa vaikka spekseiltään ovat olevinaan epäherkät. Vahvistimen nupikka on high gainilla kello kahdeksassa, ja low gainilla siinä yhdentoista hujakoilla, muuten menee kuulovaurion puolelle.

Jotkut väittivät että nämä kuulostaa neutraaleilta ja ei ole muka bassoa, itselleni on bassoa juuri tarpeeksi, saa nähdä sitten kun korvien väli tottuu vielä enemmmän että muuttuuko soundi suuntaan tai toiseen.
Ei voi kuin suositella jos on etsimässä satasen hujakoilla olevia kuulokkeita.

Edit. Juu vahvistin on Zen Dac ja hyvin riittää tehot, unohdin mainita.
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Thomannilla olikin varastossa tuota DT 1990 Pro:ta. Lähti jo paketti matkaan. Vielä hyvään hintaan 433€.

Tätä ei tainnut olla saannilla missään kotimaisessa liikkeessä, järkevään hintaan ainakaan. StPaulssoundissakin jotain varausjonoa kalliimmalla hinnalla (näkyy muka että olis hyllyssä mutta ei ole) ja verkkiksessä myös ei oota tarjolla.
Eikö ihmiset halua tilata tuolta Thomannilta vai onkohan kuitenkin jo sen verran hintaa että pitää päästä kuuntelemaan ensin. En välttämättä olisi tilannut itsekään "sokkona" ellei olis jo kokemusta Beyereistä ja kerennyt täällä udella niiden laadusta.

Löytyyköhän tuolle balansoitua johtoa 4,4mm päällä? Balanssihommat eivät tuttuja, mikä etu? Tehoja irti enempi vahvarista tms?
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 744
Löytyyköhän tuolle balansoitua johtoa 4,4mm päällä? Balanssihommat eivät tuttuja, mikä etu? Tehoja irti enempi vahvarista tms?
DT1990 on varmaankin sisäisesti balansoimaton, joten ei siihen balansoitua johtoa voi laittaa. Tehoja niillä balansoiduilla yleensä saa, mutta nykyään balansoimattomatkin on ihan tarpeeksi tehokkaita. Eikä DT1990 ole mitenkään kauhean vaativa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Löytyyköhän tuolle balansoitua johtoa 4,4mm päällä? Balanssihommat eivät tuttuja, mikä etu? Tehoja irti enempi vahvarista tms?
Pitäisi vaihtaa se 3 pinninen min xlr kuulokkeiden päässä 4 pinniseen niinkuin jotkut on tehneet, sitten olisi balansoitu sopivalla johdolla. Niinkuin Janda sanoi niin ei ole vakiona balansoidut.
 
Liittynyt
02.01.2019
Viestejä
306
Kaveri antoi lainaan HD560S:t ja olen kyllä positiivisesti yllättynyt.
HD58X:n napakka basso yhdistettynä kohtuu ohkaiseen "sennheiserin veiliin", sopivasti kirkkaampaan yläpäähän sekä omaan korvaan huomattavasti esim. HD600 laajempaan soundstageen.
Tässä olisi varmasti monelle järkevä daily driver.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 482
Tuli vaihdettua Verite Closedeihin etureunasta paksummat, vain miedosti kaltevat Universe-lambskin-padit ja nämä jäävät kyllä käyttöön mukavuussyistä. Vakiona olevilla Auteur-padeilla mun korvat osuu melko reippaalla paineella elementtien suojuksiin, joten on koko ajan sellainen fiilis, että kuulokkeet ovat todella lähellä päätä. Näiden Universejen kanssa tuntuu heti normaalimmalta, vaikka soundi muuttuikin hieman. Sekä bassoa että trebleä (<- ei haittaa RebelAmpilla) tulee lisää, mutta samalla myös midit ovat hieman lineaarisemmat. Soundi näillä padeilla on tosi tosi eloisa, mutta muistuttaa kuitenkin pääpiirteiltään vakiosoundia. Soundstage vaikuttaisi hieman intiimimmältä, mutta samalla tuntuu siltä kuin ääni tulisi vieläkin enemmän joka puolelta (moni taitaa kuvailla tätä 3D-efektiksi). Aika selittämättömän päräyttävä elämys. :lol:

Nämä padit näyttää kaiken lisäksi niin samalta noiden vakiopadien kanssa, ettei edes arvaisi eri padeiksi. On melko uskomatonta, miten hieman paksumpi padin etureuna ja hieman eri kokoinen korva-aukko muuttaa soundia näin paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.09.2019
Viestejä
343
Soundstage vaikuttaisi hieman intiimimmältä, mutta samalla tuntuu siltä kuin ääni tulisi vieläkin enemmän joka puolelta (moni taitaa kuvailla tätä 3D-efektiksi). Aika selittämättömän päräyttävä elämys. :lol:

Nämä padit näyttää kaiken lisäksi niin samalta noiden vakiopadien kanssa, ettei edes arvaisi eri padeiksi. On melko uskomatonta, miten hieman paksumpi padin etureuna ja hieman eri kokoinen korva-aukko muuttaa soundia näin paljon.
Olen siinä käsityksessä, että jos driverit ovat kaltevassa kulmassa suhteessa päähän, yleensä tuloksena on laajempi soundstage. Sama lopputuloshan saadaan aikaan etu- ja takareunasta erivahvuisilla pehmusteilla. Muistelen, että Zeoksen testikappaleessa Verum 1 -luureista oli vielä erivahvuiset padit, mutta valmistaja päätyi lopulta tasavahvuisiin. Perusteli ratkaisua sillä, että soundstage oli symmetrisempi pallo tjsp. Mystistä asiassa on mun mielestä se, miten sit esim. AKG K712 Pro voi kuulostaa niin laajalta, vaikka pehmusteet ovat tasavahvuiset ja driverit viivasuorassa :geek:

Audezen kalliimman pään luureissa taitaa kaikissa olla erivahvuiset pehmusteet? Itse oon ollut huomaavinani, että diggaan kyllä siitä efektistä, joka yleensä syntyy kulmaan asettuvilla drivereilla (Fidelio X2, Sash Tres vielä jyrkemmin erivahvuisilla Dekoni-pehmusteilla).

Alla sarjassamme susirumia DIY-modauksia: laitoin Sash Tresin sisältä jo yli puoli vuotta sitten tonkimaani ylimääräistä demppausmateriaalia GoldPlanaarien sisään :rofl2: Yllättävän turvallinen ja helppo nuo oli avata, koska elementit koossa pitäviin ruuveihin ei tarvinnut koskea ollenkaan. Puhdas veikkaukseni on, että paperilla outo taajuusvaste johtuu ainakin osaksi siitä, että drivereita ei oo dempattu juuri mitenkään. Siellä on 2 hyvin ohutta kerrosta paperimaista kalvoa kiinni driveronkaloa peittämässä ja sitten uloimpana ritilää vasten pölysuojana toimiva hieman paperikalvoa paksumpi kalvo aavistuksen kumimaista tai tahmeapintaista muovia.

Nappasin paperikalvoista toisen ja pölysuojan kokonaan pois ja laitoin ton sinisen demppauspalan tylysti vain osittain driveronkaloa peittämään (sisin paperikalvo suojaa vielä driveronkalon kokonaan pölyltä). Saundimuutoksesta paha sanoa varmuudella mitään, mutta mahdollisesti joku piikki tasoittui taajuusvasteessa. Osaako vaikkapa @Roderick kommentoida, vaikuttaako demppaus ensimmäisenä ylempiin ja keskitaajuuksiin vai miten homma menee? Bassotaajuudethan pitäis läpäistä ainetta kuitenkin parhaiten?
 

Liitteet

Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Audezen kalliimman pään luureissa taitaa kaikissa olla erivahvuiset pehmusteet?
Sanoisin perstuntumalta, että Classicissa on muita paksummat ja muuten ne on osapuilleen samaa kaliiberia. Täsmää minusta ainakin LCD-2 ja 3 -malleissa, mutta LCD-X ja LCD-4 -malleja täällä ei oo koskaan käynyt, enkä nyt sen tarkemmin oo noita muitakaan mittaillu :D

muoks. samaa johtoakin käyttävät noissa LCD-malleissa (ainakin 2-4) ja minusta se on myös vaan se osapuilleen sama lampaannahkapädi, joka noissa paremmissa malleissa on. Korjatkoon, ken tietää paremmin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Mulla on mennyt jotakin pahasti ohi. Zeoksen videossa jota eilen satuin katselemaan K612pro kuulokkeista herra sanoo että Fiio K5 vahvistimella pitää volume kääntää kello kahteen high gainilla, kun ovat muka niin epäherkät, ja meikäläinen ei pysty kuuntelemaan enää jos potikka on yli yhdessätoista Zen Dacilla, high gainilla ja samoilla kuulokkeilla.

Tuossa Fiiossa on tehoa sentään 1.5W verrattuna meikäläisen Zen Dacin vajaaseen 300 balansoimattomaan milliwattiin. Kuunteleeko herra kuulokkeitaan jotenkin epämääräisen lujalla, vai mikä tässä on taustalla?.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
248
Jabra Elite 85t -napeista kokemuksia? Hintaa reiluhkosti (250€) napeille, mutta ennemmin maksan hieman enenmmän laadukkaasta tavarasta. Mutta kysymys onkin lähinnä se, että saako tuolla hinnalla mitään merkittävästi parempaa mitä puolet halvemmalla.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Jabra Elite 85t -napeista kokemuksia? Hintaa reiluhkosti (250€) napeille, mutta ennemmin maksan hieman enenmmän laadukkaasta tavarasta. Mutta kysymys onkin lähinnä se, että saako tuolla hinnalla mitään merkittävästi parempaa mitä puolet halvemmalla.
Olisin ite varovainen Jabran kanssa, mulla on käytössä duunin kautta hommattu Jabra Evolve 80 joka on 250€ kuulokkeeksi aivan luokattoman paska. Samaten käyttökokemusta Evolve 40-kuulokkeista jotka eivät ole hirveesti paremmat. Kovin mairittelevia käyttäjäkokemuksia ei myöskään tosta 85t:stä löydy, joten itse ehkä suuntaisin katseen Sonyyn jos on vastamelunappeja hommaamassa.

Jos taas vastameluominaisuus ei ole must, niin tuolla rahalla saa jo ihan oikeasti hyvät napit.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Jos taas vastameluominaisuus ei ole must, niin tuolla rahalla saa jo ihan oikeasti hyvät napit.
Ja jos langattomuus ei ole välttämätöntä niin 4 kertaa halvemmalla saa oikeasti laadukkaat ja hyvä ääniset napit, mutta pitää tilata kiinanmaalta.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Joo näinhän se tuppaa menemään, että noissa langattomissa vastameluluureissa tyyliin 2/3 tuotteen hinnasta tulee siitä langattomuudesta ja vastamelusta ja 1/3 osuudella saa sitten äänenlaatua.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
606
Mulla on mennyt jotakin pahasti ohi. Zeoksen videossa jota eilen satuin katselemaan K612pro kuulokkeista herra sanoo että Fiio K5 vahvistimella pitää volume kääntää kello kahteen high gainilla, kun ovat muka niin epäherkät, ja meikäläinen ei pysty kuuntelemaan enää jos potikka on yli yhdessätoista Zen Dacilla, high gainilla ja samoilla kuulokkeilla.

Tuossa Fiiossa on tehoa sentään 1.5W verrattuna meikäläisen Zen Dacin vajaaseen 300 balansoimattomaan milliwattiin. Kuunteleeko herra kuulokkeitaan jotenkin epämääräisen lujalla, vai mikä tässä on taustalla?.
Muistaakseni Zeos käyttää replaygainia, jolla tasaa kaiken musansa volumet. Tuon ollessa päällä se laskee biisistä riippuen volumea jopa -10dB. Voisko tuosta johtua?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
809
Voisin vihdoin kokeilla vastamelukuulokkeita. Over ear. Mitkähän olisivat good enough että pääsee testaamaan pitääkö tälläisistä lainkaan? Ei siis mitään 400 euron kuulokkeita. Jos jostain 200 euron tietämiltä löytyisi sellaiset jotka ovat kelvot.

Sony WH-1000XM näyttäisi olevan melko vakiovastaus kun asiaa googlettelee.
Ehkä voi kokeilla myös kotimaista, hintaluokka sopii.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 869
Ehkä voi kokeilla myös kotimaista, hintaluokka sopii.
Ainankin markkinointi on osuvaa ja kohdillaan. Tosin ensimmäinen reaktio on että onko tämä firma enemmän markkinointifirma kuin kuulokefirma.

Melko vähän löytyy puolueetonta(oletettavasti) tietoa näistä. Ilmeisesti pointti kuitenkin että äänenlaatu on erinomainen bluetoothilla tässä hintaluokassa. ANC:n laadusta en paljoa infoa löytänyt. Ilmeisesti perushyvä. En löytänyt myöskään mikkitestiä. Nämä tulisivat vahvasti kokouskäyttöön joten vastamelun ja mikin on oltava kunnossa.

Onko kelkään kokemusta näistä ominaisuuksista? Tuossa aikaisemmassa Jabrassa ainakin mikki on erinomainen ja vastamelu ok.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Muistaakseni Zeos käyttää replaygainia, jolla tasaa kaiken musansa volumet. Tuon ollessa päällä se laskee biisistä riippuen volumea jopa -10dB. Voisko tuosta johtua?
Voisi varmaan, mutta tämä että herra väittää niitä epäherkiksi hieman häiritsee. Jos kerta käyttää tuota ja ei tajua itsekään mokomaa asiaa niin ei pitäisi tehdä kuulokearvosteluja. Hänen puheidensa mukaan meikäläisen vahvistimessa ei pitäisi riittää potku näille kuulokkeille, mutta kun riittää jo kello 7 lähtien, ja saa kyllä semmoiselle äänenpaine tasolle että ei kuuntele pirukaan.
 

STW

Liittynyt
04.03.2019
Viestejä
157
Voisi varmaan, mutta tämä että herra väittää niitä epäherkiksi hieman häiritsee. Jos kerta käyttää tuota ja ei tajua itsekään mokomaa asiaa niin ei pitäisi tehdä kuulokearvosteluja. Hänen puheidensa mukaan meikäläisen vahvistimessa ei pitäisi riittää potku näille kuulokkeille, mutta kun riittää jo kello 7 lähtien, ja saa kyllä semmoiselle äänenpaine tasolle että ei kuuntele pirukaan.
Z on vähä hupiukko, ei kannata ottaa kovin tosissaan aina sen höpötyksiä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
809
Ainankin markkinointi on osuvaa ja kohdillaan. Tosin ensimmäinen reaktio on että onko tämä firma enemmän markkinointifirma kuin kuulokefirma.

Melko vähän löytyy puolueetonta(oletettavasti) tietoa näistä. Ilmeisesti pointti kuitenkin että äänenlaatu on erinomainen bluetoothilla tässä hintaluokassa. ANC:n laadusta en paljoa infoa löytänyt. Ilmeisesti perushyvä. En löytänyt myöskään mikkitestiä. Nämä tulisivat vahvasti kokouskäyttöön joten vastamelun ja mikin on oltava kunnossa.

Onko kelkään kokemusta näistä ominaisuuksista? Tuossa aikaisemmassa Jabrassa ainakin mikki on erinomainen ja vastamelu ok.
Itsellä ei ole tässä nyt käsillä moderneja verrokkeja, mutta mitä pikaisesti kokeilin mikkiä, lisäksi pari muuta huomiota kylkeen:

Plantronics Backbeat Pro:
- ok ääni popitteluun, ei hifiä kuitenkaan
- mikin ääni kulmikas, metallinen
- vastamelu heikko, lisäksi särinä aina taustalla

Jabra 75 UC:
- äänenlaatu toimistoheadsettien yläpäätä, mutta ei varsinaisesti musiikinkuunteluun (tuli joskus vertailtua saman ikäiset eri hintaiset vehkeet toimistokäyttöön)
- mikrofoni hyvä
- vastamelu heikohko, mutta häiriötön. Auttaa selvästi myös avokonttorissa (jos sellaiseen on enää paluuta)

Valco VMK20:
- selvästi edellisiä hifimpää. En vielä ole tehnyt vertailua omiin muihin kuulokkeihini, mutta ei ole tullut mieleenkään laittaa muita päähän musiikkia kuunnellessa.
- mikin ääni tukkoinen
- Vastamelu eri luokkaa ylläoleviin. Piti viikko sitten verrata Boseen, mutta keskityttiin enemmän olueen, unohtui.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Määkin kävin just äsken hakemassa noi VMK20 -luurit. Pistin Hifistudiolle takas JBL Club Onet. Ne oli tehty jotain minipäitä varten ja tiesi noin 5 sekunnissa, ettei tule yhtään mitään oman kupolin ja korvien kanssa.

Parin biisin vertailulla ykkösgeneraation Valcoihin: ehkä hiukka ilmavampi ja ehdottomasti tasapainoisempi soundi. Ei samanlaista yläbassokorostusta ja niin painavaa bassoa kuin ekassa generaatiossa, mutta ei myöskään samanlaista tynnyribassosoundia. Yllättävän kivasti potkaisee basso näissäkin, pelkäsin että nää ois liian vaisut.

Kirkkaammat ovat myös ja katotaan ajan kanssa, pitääkö näitä vähän lanata yläpäästä. Sillä rajalla pikaisella arviolla, että häiritseekö diskantit.

Mutta pikaisella arviolla varovainen jees näille, että ihan käyttöluurit saa pihakäyttöön.

---

muoks. mitähän hemmettiä mää teen noilla vanhoilla Valcoilla.. ei noita rikkinäisellä ANC:lla oikein kauppaamaan osaa ruveta, mutta ei toisaalta roskiinkaan viittis lingota..
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 260
Voisi varmaan, mutta tämä että herra väittää niitä epäherkiksi hieman häiritsee. Jos kerta käyttää tuota ja ei tajua itsekään mokomaa asiaa niin ei pitäisi tehdä kuulokearvosteluja. Hänen puheidensa mukaan meikäläisen vahvistimessa ei pitäisi riittää potku näille kuulokkeille, mutta kun riittää jo kello 7 lähtien, ja saa kyllä semmoiselle äänenpaine tasolle että ei kuuntele pirukaan.
Ei ole tasan tarkkaan ainoa jonka väitteistä kuulokkeille tarvittavasta vahvistimesta herää kysymys, että yritetäänkö sitä ajaa kuulokkeiden sijaan jotain salikaiuttimia.
Yleensä valmistajan kuulokkeille speksaama maksimitehonkesto on sata-parisataa milliwattia!
(joka tarkoittaa käytännössä välitöntä kuulovaurioriskiä äänenpaineeksi muutettuna)
K612:n ja AKG:n yleensä tapauksessa speksattu maksimitehonkesto on 200mW.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Määkin kävin just äsken hakemassa noi VMK20 -luurit. Pistin Hifistudiolle takas JBL Club Onet. Ne oli tehty jotain minipäitä varten ja tiesi noin 5 sekunnissa, ettei tule yhtään mitään oman kupolin ja korvien kanssa.

Parin biisin vertailulla ykkösgeneraation Valcoihin: ehkä hiukka ilmavampi ja ehdottomasti tasapainoisempi soundi. Ei samanlaista yläbassokorostusta ja niin painavaa bassoa kuin ekassa generaatiossa, mutta ei myöskään samanlaista tynnyribassosoundia. Yllättävän kivasti potkaisee basso näissäkin, pelkäsin että nää ois liian vaisut.

Kirkkaammat ovat myös ja katotaan ajan kanssa, pitääkö näitä vähän lanata yläpäästä. Sillä rajalla pikaisella arviolla, että häiritseekö diskantit.

Mutta pikaisella arviolla varovainen jees näille, että ihan käyttöluurit saa pihakäyttöön.

---

muoks. mitähän hemmettiä mää teen noilla vanhoilla Valcoilla.. ei noita rikkinäisellä ANC:lla oikein kauppaamaan osaa ruveta, mutta ei toisaalta roskiinkaan viittis lingota..
Mikäs Valcon vastamelun on rikkonut? Oletko kysynyt korjausta Valcolta? Osia saa ja takuukin toimii(nee)?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Z on vähä hupiukko, ei kannata ottaa kovin tosissaan aina sen höpötyksiä.
En minä niitä tosissaan otakkaan, sillä kysyin kun tuntuu että puurokorva höpöttää omiaan noin 80%-90% ajasta, ja välillä ei tiedä oikein mikä on totta ja mikä sen mielentuotosta. Huvikseni minä niitä videoita katselen.
 
  • Tykkää
Reactions: STW
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Mikäs Valcon vastamelun on rikkonut? Oletko kysynyt korjausta Valcolta? Osia saa ja takuukin toimii(nee)?
Jaa'a, varmaan ihan ikä ja käyttö. Ne kävi jo tuossa korjauksessa pari kk takaperin, kun olin saanu ne aika heikkoon happeen suht reippaalla (ja huolettomalla) käytöllä. Korjasivat silloin takuuseen, vaikka ikää noilla on jo jotain 1,5v - 2v väliin ja varmaan korjaisivat kohtuullisin kustannuksin uusiksikin, mutta en jaksa lähetellä enää.

Piti saada vaan akuutisti jotkut luurit, ettei tarvii tehdä lenkkiä pelkästään omien ajatustensa kanssa. Turhan ahdistavaa :D
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
^Ok, kuhan kysyin

Mä olen vissiin ihmeellinen poikkeus, kun lenkkeillessä haluan kuunnella pelkkää titityytä. Toki olen luurit päässä lähes koko työpäivän niin ehkä se vaikuttaa.

Mulla on Valcoista v1.2 tms versio, eli se, jossa on USB-C liitin. Jotenkin kiinnostaisi siirtää nää vaikka toimistoluureiksi ja kotiin sitten tuo uusin inkarnaatio. Muutenhan nää wanhatkin on hyvät luurit mutta aika monta db:tä olen oikaissut bassokorostusta pois eq:lla...
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
662
Jaa'a, varmaan ihan ikä ja käyttö. Ne kävi jo tuossa korjauksessa pari kk takaperin, kun olin saanu ne aika heikkoon happeen suht reippaalla (ja huolettomalla) käytöllä. Korjasivat silloin takuuseen, vaikka ikää noilla on jo jotain 1,5v - 2v väliin ja varmaan korjaisivat kohtuullisin kustannuksin uusiksikin, mutta en jaksa lähetellä enää.

Piti saada vaan akuutisti jotkut luurit, ettei tarvii tehdä lenkkiä pelkästään omien ajatustensa kanssa. Turhan ahdistavaa :D
Luonnollisesti myyjän virhevastuu oli voimassa aikaisemmalla korjauskeikalla kuten on vieläkin. Ei niitä hyvää hyvyyttään ilmaiseksi korjailtu.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Luonnollisesti myyjän virhevastuu oli voimassa aikaisemmalla korjauskeikalla kuten on vieläkin. Ei niitä hyvää hyvyyttään ilmaiseksi korjailtu.
Luonnollisestikaan myyjän virhevastuu ei koske sitä, jos minä pyörin luurit päässä sängyssä ja sohvalla ja sivukoristeet irtoaa. Tai että minä tiputan luurit lattialle ja luurien pädejä paikallaan pitävä väkänen irtoaa.

Muualle nyt pätemään, kun ei ole tiedossa kaikkia faktojakaan :D

Sanoin lähettäessä, että oon valmis maksamaan huollon tai osallistumaan kustannuksiin, mutta halusivat korjata takuuseen.

Tuo ANC on asia erikseen, en tiedä mikä sen tarina on, mutta ei kiinnosta alkaa enää juoksemaan postissa ja kirjoittelemaan maileja. Oon varmaan lähettänyt ja hakenut sen 20 pakettia viimeisen 2-3kk aikana liittyen eri harrastusvermeisiin, niin alkaa riittään.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Mulla on Valcoista v1.2 tms versio, eli se, jossa on USB-C liitin. Jotenkin kiinnostaisi siirtää nää vaikka toimistoluureiksi ja kotiin sitten tuo uusin inkarnaatio. Muutenhan nää wanhatkin on hyvät luurit mutta aika monta db:tä olen oikaissut bassokorostusta pois eq:lla...
Joo, itelle ehkä hieman yllättäen ton uuden inkarnaation basso on kyllä kokonaisuutena laadukkaampi kuin ekan. Mutta siinä missä bassoja on tiputettu, niin uudessa kuulostais olevan nostettu yläkeskialuetta aika reippaasti ekaan verrattuna, ja paikoitellen menee soundi vähän äkäiseksi.

Mulla nää molemmat Valcot jää sen verran muiden luurien jalkoihin kotitoimistolla, ettei näistä työpäivän aikaiseen käyttöön ole, mutta jos tosiaan lenkkipolulle saa musat soimaan, niin riittäis meikäläiselle.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Ihan mielenkiinnosta mielipidekysymys alan harrastajille, pärjääkö Valcot ja Applen Airpods Maxit äänenlaadussa hyvin tai lainkaan näille "keskihinnan suosikeille"? Eli esim Hifiman sundara, Goldplanar GL2000, DT 1990 Pro, Senkun 660 tms vastine.

Vai romuttaako jo langattomuus niin selkeesti tuon äänenlaatuvertailun?
 
Liittynyt
04.03.2019
Viestejä
87
Ei oo todellista.. Törkkäsin HE400i 2020 noita 2,5mm plugei kiinni ja painu toinen noist kuulokkeitte liittimsit tonne sisään :D No sielähän se ny makaa meshi ja driveri välissä.
Olinki jo alkanu tykkäämään näistä törkeesti tässä parinviikon aikana. Eikai makeaa siis mahan täydeltä. Täytyypä huomenna soitella Hifimestaan. :cigar:

Edit: Onneks Suomesta tuli hommattua niin kohtuu helposti onnistuu takuu asiat. Sinäänsä ollu kyl onnekas kaike elektroniika suhteen et mikään ei oo tainnu hajota viel tähä mennes, joha oli aikakin siis kai :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Ihan mielenkiinnosta mielipidekysymys alan harrastajille, pärjääkö Valcot ja Applen Airpods Maxit äänenlaadussa hyvin tai lainkaan näille "keskihinnan suosikeille"? Eli esim Hifiman sundara, Goldplanar GL2000, DT 1990 Pro, Senkun 660 tms vastine.

Vai romuttaako jo langattomuus niin selkeesti tuon äänenlaatuvertailun?
Kyllä kai BT-luurit ovat aina enemmän tai vähemmän kompromisseja liikkuvan käytön vaatimusten ja äänenlaadun välillä. Sama pätee Valcoihin, mut kyllä noi uudet vanhoja paremmin kriittistä vertailua kestää. Ihan hiukka ehkä lämpöiseen päin oleva, neutraali soundi ja resoluutiotakin ihan mukavasti. On noita takuulla huonompiakin luureja tossa hintaluokassa.

---

muoks. oon kyllä sikäli huono vastaamaan, että en oo kuullu ainuttakaan noista sun listaamista verrokeista :D Lähinnä AKG K712 pro tai AKG K371 vois olla semmoisia, joihin noita osais verrata ja enemmän mää Valcoilla musaa oon kuunnellu kuin kummallakaan noista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 991
Viestejä
4 191 393
Jäsenet
70 836
Uusin jäsen
skh

Hinta.fi

Ylös Bottom