Kysymyksiä sähkömiehille

Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
277
Aika monissa tonttikeskuksissa on vikavirtasuojia ja din-mittareilla toteutettuja alamittauksia eikä ne paljoa pakkasista piittaa joten ihan turhaa rajata valintaa sillä perusteella.

Henkilösuojaukseen käytettävien vikavirtasuojien toiminnan pitää olla jännitteestä riippumatonta, tuo linkkaamasi yhden moduulin levyinen yhdistelmäsuoja sisältää elektronisen vikavirtasuojan, mitä ei enää nykystandardin mukaan käy vaikka monet kaupat niitä vielä myyvätkin. Eli tarvitset vikavirtasuojalle sen kaksi moduulia tilaa.
Tiedote asiasta: https://www.sahkonumerot.fi/3211120/doc/operatinginstructions/
Olet hyvinkin oikeassa. Enpä muista kuulleeni pohdittavan, voiko sen tonttikeskukset tai muun laittaa ulos. Mikäli IP-luokitus täyttyy, sillä mennään komponenteista riippumatta. Harkinta tulee vastaan vasta, kun mukaan tulee fiksumpia laitteita.

Ja olet oikeassa tuosta suojastakin. Uusien pykälien osalta juuri noin ja sitä voi lähinnä ihmetellä, miksi noita suojia on edelleen myynnissä. Ei niille oikein muualla ole paikkaa, kuin joissakin tietyissä vanhoissa asennuksissa eipakollisena lisäsuojana tilanteessa jossaei mitenkään 2U mahdu.
Eli jäi itseltä mainitsematta, että pidin kysyttyä tolppaa vanhana asennuksena jossa VVS ei ole pakollinen mutta hyvä lisä joka tapauksessa. Toisaalta... Jos tietoisesti tehdään sähköauton latauspiste, siellä on vaatimusten mukainen VVS oltava. Oma moka tässä kohden olla epätarkka :redface:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 202
Yhtenä mahdollisuutena on silti uusia kokonaan. Jos tuohon olemassa olevaan vaihtaa käytännössä kaikki osat, kertyy niistä kuluja väkisin. Samoin sähkäri ottaa omansa. Jos vaihtaa uuden, ei se sähkärin osuus ole kuin syöttävän kaapelin kytkentä.
Esimerkki: Tolppa
e. Tuossa yläpuolella linkattiinkin jo yksi erittäin hyvä vaihtoehto.
Tässä tuotteessahan kerrotaan, että optiona saatavilla virallisesti 16 ampeeria jatkuvasti kestävillä rasioilla, joita "super-schukoksi" kutsutaan. Niinikään tuotekuvauksen (ja uuden ohjeen) mukaan sähköauton schukolataus tulee rajoittaa 8 ampeeriin, mutta tämä koskee tarkkaan ottaen vain "pitkäaikaista latausta".

Näin ollen kaikki autojen schukolatauksethan eivät välttämättä ole rajoitettuja enintään kahdeksaan ampeeriin, vaan aivan luvallisesti joskus johonkin muuhun arvoon 8 ja 16 ampeerin välillä. Latausadapteri sitten jossain tapauksessa mittaa pistotulpan lämpöä tai jollain muulla logiikalla rajoittaa latausvirtaa, tai käyttäjä aktivoi nopeamman latauksen määräajaksi.

Mitäs olette mieltä, onko lisäsijoitus(jonka hintaa en nyt tuolta bongannut) turha vai fiksu? Kuitenkin kaiken järjen mukaan normaalin rasian kestävyysvaatimus 22 ampeeria yhden tunnin ajan tarkoittaisi, että oikeasti suurin turvallinen jatkuva kuormitus on jotain enemmän kuin 8 vaikka ei ehkä 16 ampeeria. Liekö siis hätävarjelun liioittelua valita superrasiat, jos oletetaan että pistokkeesta joskus ladataan vaikkapa 13 ampeerin virralla isoa oikean sähköauton akustoa? Silloinhan yli 8 ampeerin virta kestäisi verrattain pitkään, siinä missä hybridiauton latauksessa tätä rasitusta rajoittaisi jo yksinkertaisesti se, että akku täyttyy ennen kuin rasia kuumenee liikaa.

Kyllähän jo perinteisessä lämmityskäytössäkin voi joskus olla pitkäaikainen yli 8 ampeerin kuormitus, ja onhan niitä lämmitysrasioita sulanut paskaksi kuten liitäntäjohtojakin. Vaan hajoavatko yleensä lähinnä paskuuttaan vanhoina ja kuluneina, vai yksinkertaisesti ylikuumentuessaan jos moottorin ja sisätilan lämmitys jää vaikkapa yön yli tai joskus vuorokausiksi päälle?
 
Viimeksi muokattu:

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
398
Tässä tuotteessahan kerrotaan, että optiona saatavilla virallisesti 16 ampeeria jatkuvasti kestävillä rasioilla, joita "super-schukoksi" kutsutaan. Niinikään tuotekuvauksen (ja uuden ohjeen) mukaan sähköauton schukolataus tulee rajoittaa 8 ampeeriin, mutta tämä koskee tarkkaan ottaen vain "pitkäaikaista latausta".

Näin ollen kaikki autojen schukolatauksethan eivät välttämättä ole rajoitettuja enintään kahdeksaan ampeeriin, vaan aivan luvallisesti joskus johonkin muuhun arvoon 8 ja 16 ampeerin välillä. Latausadapteri sitten jossain tapauksessa mittaa pistotulpan lämpöä tai jollain muulla logiikalla rajoittaa latausvirtaa, tai käyttäjä aktivoi nopeamman latauksen määräajaksi.

Mitäs olette mieltä, onko lisäsijoitus(jonka hintaa en nyt tuolta bongannut) turha vai fiksu? Kuitenkin kaiken järjen mukaan normaalin rasian kestävyysvaatimus 22 ampeeria yhden tunnin ajan tarkoittaisi, että oikeasti suurin turvallinen jatkuva kuormitus on jotain enemmän kuin 8 vaikka ei ehkä 16 ampeeria. Liekö siis hätävarjelun liioittelua valita superrasiat, jos oletetaan että pistokkeesta joskus ladataan vaikkapa 13 ampeerin virralla isoa oikean sähköauton akustoa?

Kyllähän jo perinteisessä lämmityskäytössäkin voi joskus olla pitkäaikainen yli 8 ampeerin kuormitus, ja onhan niitä lämmitysrasioita sulanut paskaksi kuten liitäntäjohtojakin. Vaan hajoavatko yleensä lähinnä paskuuttaan vanhoina ja kuluneina, vai yksinkertaisesti ylikuumentuessaan jos moottorin ja sisätilan lämmitys jää vaikkapa yön yli tai joskus vuorokausiksi päälle?
AInakin Teslan type 1 -lataus rajoittaa virran muistaakseni oletuksena 13 ampeeriin, mutta tuohon latauspisteen kuormituskestoon vaikuttaa moni asia ihan kalusteen likaisuudesta ja kuluneisuudesta lähtien. On myös muistettava että kaikki sähköasennukset eivät ole yhdenvertaisia/edes oman aikansa säädösten mukaisesti tehtyjä, jolloin se 8A lataus voi hyvinkin olla perusteltua paloturvallisuuden vuoksi. Tämä pätee etenkin tilanteissa joissa vikavirtasuojaus on tolpassa ja keskuksen päässä pelkkä tulppasulake/johdonsuoja.
Eli sanoisin että JOS tarkoituksena on kuormittaa sitä shukoa latauskäytössä niin on ihan järkevää minimoida riskit koska on typeryyttä polttaa kotinsa/perheensä parin sadan säästön vuoksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
398
Kuvahan selvitti asiaa huomattavasti.

Olisi ihan hyvä tietää, millaisen sulakkeen takaa / millaisella kaapelilla tuota tolppaa syötetään.
Jos sen puolesta on varaa lisätä kulutusta nykyisestä, on tuollainen ehdottamasi suoja aivan toimiva tapa ja saa mahtumaan. Samalla jää toinen puoli oman sulakkeensa perään, vaikka tietysti vikavirtasuoja siinäkin olisi ok olla. Jos taas et tuosta nykyisestä 16A voi lisätä niin vanha johdonsuoja pois ja tilalle tuollainen vikavirtajohdonsuojakatkaisija. Kahden unitin levyisenä valikoimaa on huomattavasti paremmin ja tosiaan molemmat pistorasiat sitten sen saman perään.

Yhtenä mahdollisuutena on silti uusia kokonaan. Jos tuohon olemassa olevaan vaihtaa käytännössä kaikki osat, kertyy niistä kuluja väkisin. Samoin sähkäri ottaa omansa. Jos vaihtaa uuden, ei se sähkärin osuus ole kuin syöttävän kaapelin kytkentä.
Esimerkki: Tolppa
Syöttö on alimitoitettu jo nykyisellään, joten kulutusta ei voi lisätä. Eikä lisätäkään, sillä lämmittimet voi kuluttaa enemmän energiaa kuin lataus 8A virralla. Ajattelin kuitenkin, että molemmat puolet olisivat vielä tuon alkuperäisen 16A johdonsuojan perässä. Mutta nyt pitääkin hylätä tuo 1 din paikan levyinen vikavirta-/johdonsuoja ja miettiä uudelleen, kun se kerran ei ole enää hyväksytty malli.

Ilmeisesti jokainen liitäntäpiste - siis pistorasia - pitäisi latausta varten suojata omalla vikavirtasuojalla: Voiko lämmitystolpasta rakentaa sähköauton latauspisteen? Siten vanhan johdonsuojan korvaaminen yhteisellä vikavirtasuojalla ei olisi standardin mukainen ratkaisu. Mikään ei kaiketi estä alarivin pistorasioiden tiivistämistä vierekkäin, jolloin sinne mahtuisi energiamittari ja yliriviin kellon tilalle vikavirtasuoja ja 9mm välimoduuli peittämään puolikkaan paikan.

Koitan rakennella tämän edullisesti vanhaa hydyntäen, enkä vaihtaa koko rasiaa. Kaikki todennäköisesti pitää kuitenkin heittää romukoppaan muutaman vuoden kuluttua kun/jos koko järjestelmä uusitaan. Naapuriakaan nyt kiinnosta latailut, niin kuluja ei saa jaettua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
223
Syöttö on alimitoitettu jo nykyisellään, joten kulutusta ei voi lisätä. Eikä lisätäkään, sillä lämmittimet voi kuluttaa enemmän energiaa kuin lataus 8A virralla. Ajattelin kuitenkin, että molemmat puolet olisivat vielä tuon alkuperäisen 16A johdonsuojan perässä. Mutta nyt pitääkin hylätä tuo 1 din paikan levyinen vikavirta-/johdonsuoja ja miettiä uudelleen, kun se kerran ei ole enää hyväksytty malli.

Ilmeisesti jokainen liitäntäpiste - siis pistorasia - pitäisi latausta varten suojata omalla vikavirtasuojalla: Voiko lämmitystolpasta rakentaa sähköauton latauspisteen? Siten vanhan johdonsuojan korvaaminen yhteisellä vikavirtasuojalla ei olisi standardin mukainen ratkaisu. Mikään ei kaiketi estä alarivin pistorasioiden tiivistämistä vierekkäin, jolloin sinne mahtuisi energiamittari ja yliriviin kellon tilalle vikavirtasuoja ja 9mm välimoduuli peittämään puolikkaan paikan.

Koitan rakennella tämän edullisesti vanhaa hydyntäen, enkä vaihtaa koko rasiaa. Kaikki todennäköisesti pitää kuitenkin heittää romukoppaan muutaman vuoden kuluttua kun/jos koko järjestelmä uusitaan. Naapuriakaan nyt kiinnosta latailut, niin kuluja ei saa jaettua.
Ymmärsinkö oikein, että johdonsuoja ollaan korvaamassa vikavirtasuojalla, eikä yhdistelmälaitteella?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
398
Ymmärsinkö oikein, että johdonsuoja ollaan korvaamassa vikavirtasuojalla, eikä yhdistelmälaitteella?
Ei kun nyt vanha johdonsuoja jää. Yhdistelmälaitteessa olisi kaiketi pitänyt olla vielä erillinen vikavirtasuoja molemmille pistorasioille 2 din paikan koossa, että se vastaisi lataukselle asetettuja vaatimuksia, enkä ainakaan itse sellaista ole löytänyt. Nyt suunnitelmana on avata pistorasioiden välistä tilaa kWh-mittarin tarpeisiin niin saa erillisen leveämmän vikavirtasuojan tuonne.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
223
Ei kun nyt vanha johdonsuoja jää. Yhdistelmälaitteessa olisi kaiketi pitänyt olla vielä erillinen vikavirtasuoja molemmille pistorasioille 2 din paikan koossa, että se vastaisi lataukselle asetettuja vaatimuksia, enkä ainakaan itse sellaista ole löytänyt. Nyt suunnitelmana on avata pistorasioiden välistä tilaa kWh-mittarin tarpeisiin niin saa erillisen leveämmän vikavirtasuojan tuonne.
Jos tuota itse kerran täytyy rakennella, niin ei toi ainakaan huonommaksi mene jos sinne lisäät sen vikavirtasuojan ja samalla muutat sen toisen pistorasian kellolliseksi, niin tulee lisää tilaa käyttöön(ilmeisesti toinen kello jää?)

Tässä olis valmis ilman mittausta ja uusilla osilla ja tuo on modattavissa sille mittaukselle todella helposti: AUTO PR 4 P autolämmityspistorasia pylvääseen
Näkyy myös kellorasia mitä tarkoitin, jos vanhaa täytyy rakennella.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 863
Sen verran kauan on opinnoista, mutta voiko 12 V nimellisjännitteellisessä aurinkosähköjärjestelmässä käyttää tavallisia 230 V tarkoitettuja kytkimiä ja pistorasioita jos ne virrankeston puolesta sopii?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 985
Sen verran kauan on opinnoista, mutta voiko 12 V nimellisjännitteellisessä aurinkosähköjärjestelmässä käyttää tavallisia 230 V tarkoitettuja kytkimiä ja pistorasioita jos ne virrankeston puolesta sopii?
Voi, kunhan juurikin huomioi ettei ylitä virrankestoa. Tosin pistorasioita en käyttäisi koska tavan schukoissa ei ole polariteettia vaan pistotulpan voi laittaa kumminpäin vain. Itsellä on mökillä niitä "aurinkosähkö" dc pistotulppia ja rasioita jotka muistuttaa normaalia maadoittamatonta pistorasiaa mutta toinen kontakti on paksumpi joten ei mene kuin yksin päin. Ulkonäkökin on siisti ja vastas normi pistorasioita.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 089
Sen verran kauan on opinnoista, mutta voiko 12 V nimellisjännitteellisessä aurinkosähköjärjestelmässä käyttää tavallisia 230 V tarkoitettuja kytkimiä ja pistorasioita jos ne virrankeston puolesta sopii?
Voi, kunhan juurikin huomioi ettei ylitä virrankestoa. Tosin pistorasioita en käyttäisi koska tavan schukoissa ei ole polariteettia vaan pistotulpan voi laittaa kumminpäin vain. Itsellä on mökillä niitä "aurinkosähkö" dc pistotulppia ja rasioita jotka muistuttaa normaalia maadoittamatonta pistorasiaa mutta toinen kontakti on paksumpi joten ei mene kuin yksin päin. Ulkonäkökin on siisti ja vastas normi pistorasioita.
Kaverillahan on mökillä vedetty sähköt silleen, että normi pistorasiaan on merkitty + ja -.

Sitten normaalisti sieltä saa ulos 12V DC aurinkosähkön perässä ja sitten kun se laittaa aggregaatin päälle, niin sieltä saa 230V AC. Aika hurja asennus.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
277
Kaverillahan on mökillä vedetty sähköt silleen, että normi pistorasiaan on merkitty + ja -.

Sitten normaalisti sieltä saa ulos 12V DC aurinkosähkön perässä ja sitten kun se laittaa aggregaatin päälle, niin sieltä saa 230V AC. Aika hurja asennus.
No huhhuh... Montaa viritystä on nähnyt tai kuullut mutta kyllä tuolla pääsee listalla todella korkealle.
Ainoa oikea toimenpide tuollaisessa on tavalla tai toisella ainakin yrittää estää moisen käyttö lopullisesti. Sillä toki pääsee Darwin-listalle jos tekijältä itseltään lähtee henki tuollaisen vuoksi mutta sivullisia pitäisi myös osata ajatella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 985
Kaverillahan on mökillä vedetty sähköt silleen, että normi pistorasiaan on merkitty + ja -.

Sitten normaalisti sieltä saa ulos 12V DC aurinkosähkön perässä ja sitten kun se laittaa aggregaatin päälle, niin sieltä saa 230V AC. Aika hurja asennus.
Aika hurja kötöstys. Miten tuo syötön vaihto tapahtuu?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 089
Aika hurja kötöstys. Miten tuo syötön vaihto tapahtuu?
Sillä on siellä aggregaatin luona aurinkopaneelien akustot, joista laitetaan shukopistoke seinään. Aggregaattiin on tehty kaksipäinen shuko johto, jolloin tuon johdon vaihtamalla aggregaatin tai akuston välillä vaihdetaan tasavirran ja vaihtovirran välillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
187
Sillä on siellä aggregaatin luona aurinkopaneelien akustot, joista laitetaan shukopistoke seinään. Aggregaattiin on tehty kaksipäinen shuko johto, jolloin tuon johdon vaihtamalla aggregaatin tai akuston välillä vaihdetaan tasavirran ja vaihtovirran välillä.
No niin. Että ihan perinteinen darwin-piuha on tehty. Siinä ei tarvi enää odottaa, että tapahtuuko vahinko joskus, vaan että milloin se tappava vahinko tapahtuu. Sen lisäksi, että mökki palaa, kun sen 12 voltin laite onkin unohtunut rasiaan kiinni ja sinne tuupataan vähän enemmän. Kaikipuolin täysin laiton ja erityisen vaarallinen viritys.

230 VAC katkaisija ei toimi nimellisvirtaansa asti 12 VDC:llä. Valokaari jää palamaan paljon pienemmällä virralla ja sitäpä ei sitten katkaistakaan kuin sammuttamalla syöttö. Tavallisille valokatkaisijoille ei yleensä edes ole speksattu tasavirtakäyttöä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 948
Käytännössä ne tavalliset valokytkimet kyllä toimii 12vdc valokytkiminä, ei valoissa niin isot virrat kulje, mutta pistorasioissa sukon käyttäminen on kyllä aika hasardi kytkentä.

Jos niitä aurinkosähköpistorasioita tarvii, niin sinne kyllä kannattaisi laittaa joko niitä elkon aurinkosähkörasioita jossa tapit on erikokoiset, tai sitten vaikka autosähköissä käytettyjä hellapistokkeita, tärkeimpänä se että ei ole mahdollista vahingossa tökätä 12V laitetta 230V sukorasiaan. Se 12V sukopistorasiassahan ei ole mikään vaaratekijä, mutta se 12V laite joka on modattu suko pistotulpalle on.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
709
Jos niitä aurinkosähköpistorasioita tarvii, niin sinne kyllä kannattaisi laittaa joko niitä elkon aurinkosähkörasioita jossa tapit on erikokoiset
Vinkkinä, että näitä on jotenkin hankalanoloista löytää mistään hyllystä, mutta monessa Motonetissa on.

Sit siitä alkuperäisestä hazardi-asennuksesta, niin tuskinpa siellä on sulakkeitakaan missään välissä? On kyllä harvinaisen monta tapaa käräyttää mökki / tappaa joku onnistuttu rakentamaan samaan pirttiin...
 
Liittynyt
12.01.2019
Viestejä
9
Voiko samassa kaapelikourussa viedä sekä sähkökaapelia että datakaapelia? Tuleeko häiriötä tms?

Makuuhuoneisiin pitäisi lisätä pistorasioita pintavetona ja samalla siirtää datapistokkeen paikan vähän parempaan kohtaan. Lähinnä nyt siis kartoitan että onnistuuko esim jalkalistassa kuljettaa molempia kaapeleita ennenkuin alan kyselemään sähkömieheltä tarkemmin.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 218
Voiko samassa kaapelikourussa viedä sekä sähkökaapelia että datakaapelia? Tuleeko häiriötä tms?

Makuuhuoneisiin pitäisi lisätä pistorasioita pintavetona ja samalla siirtää datapistokkeen paikan vähän parempaan kohtaan. Lähinnä nyt siis kartoitan että onnistuuko esim jalkalistassa kuljettaa molempia kaapeleita ennenkuin alan kyselemään sähkömieheltä tarkemmin.
Voi viedä ja näin hyvin usein toimitaan.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 218
Näin ajattelinkin, jostain vain luin että ei kannata tehdä niin hyvä varmistella. Entä kuinka TV-kaapeli? Se unohtui kysyä, osittain kulkisi nykyisessä kaapelikourussa.
Voi ja semmoista valmista putkitettua johtoa myydään valmiina missä saman putken sisällä menee sähkö, antenni ja verkko.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 948
Kyllähän data ja sähkö joskus on pakko vetää vierekkäin, esim juuri jalkalistan takana, kun muutakaan reittiä ei ole, mutta ei se mitenkään erityisen hyvä ratkaisu ole, data ja sähkökaapelit tulisi vetää toisistaan erillään jos kulkevat samansuuntaisesti.

Voi ja semmoista valmista putkitettua johtoa myydään valmiina missä saman putken sisällä menee sähkö, antenni ja verkko.
Tuollaiseen en ole kyllä koskaan törmännyt, sitä 2xcat6+koksu putkea on kyllä myynnissä, mutta ei sinne mtään poe sähköä kummempaa ole tarkoitettu.
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
41
Jos dataa ja sähköä haluaa samaan kouruun laittaa, niin eristys pitäisi olla kaikissa kaapeleissa sama. Ja se harvoin toteutuu hituvirta kaapeleissa
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
277
Jos dataa ja sähköä haluaa samaan kouruun laittaa, niin eristys pitäisi olla kaikissa kaapeleissa sama. Ja se harvoin toteutuu hituvirta kaapeleissa
Tähän jatkoksi tarkennus, mitä tarkoitat eristyksellä. Ja mieluusti viittaus pykälään jossa asia ohjeistetaan. Muuten jää Esson baarin tasolle.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
3 495
Jos dataa ja sähköä haluaa samaan kouruun laittaa, niin eristys pitäisi olla kaikissa kaapeleissa sama. Ja se harvoin toteutuu hituvirta kaapeleissa
Iät ja ajat niitä on samoissa kouruissa viety ja samoilla hyllyillä. Kun nyt seuraavan kerran menet johonkin toimistoon niin tsekkaappa ihan huvikseen siellä seinillä olevia kouruja, siellä on sähkötöpselit ja verkkotökselit samassa kourussa jolloin ne piuhatkin on 100% varmuudella samassa kourussa.
Sen verran noissa yleensä säädetään että hituvirta pihat hyllyn toiselle puolelle ja sähköt toiselle puolelle.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 863
Voi, kunhan juurikin huomioi ettei ylitä virrankestoa. Tosin pistorasioita en käyttäisi koska tavan schukoissa ei ole polariteettia vaan pistotulpan voi laittaa kumminpäin vain. Itsellä on mökillä niitä "aurinkosähkö" dc pistotulppia ja rasioita jotka muistuttaa normaalia maadoittamatonta pistorasiaa mutta toinen kontakti on paksumpi joten ei mene kuin yksin päin. Ulkonäkökin on siisti ja vastas normi pistorasioita.
Aivan, unohtui että 12 voltille on omat pistorasiat. Mutta niitä nyt tuskin tulee laitettua edes, lähinnä valaistukseen liittyvät kamppeet + ehkä joku USB-pistoke puhelimen lataukseen.
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
41
Tähän jatkoksi tarkennus, mitä tarkoitat eristyksellä. Ja mieluusti viittaus pykälään jossa asia ohjeistetaan. Muuten jää Esson baarin tasolle.
Tarkalleen ottaen kaapeleiden jännitteen kesto pitää olla sama eli käytännössä eristys. Saattaa olla SFS 6002 -standardissa tai jossain muussa teollisuuden sähköasennuksia koskevassa standardissa. Noita kun ei ilmaiseksi saa ja enää työn puolestakaan ole pääsyä noihin, niin jää valitettavaksi nyt pykälä löytymättä
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
223
Tarkalleen ottaen kaapeleiden jännitteen kesto pitää olla sama eli käytännössä eristys. Saattaa olla SFS 6002 -standardissa tai jossain muussa teollisuuden sähköasennuksia koskevassa standardissa. Noita kun ei ilmaiseksi saa ja enää työn puolestakaan ole pääsyä noihin, niin jää valitettavaksi nyt pykälä löytymättä
En nyt ulkomuistista muista, miten kaapelit oli määritelty, mutta johtimet ja johtimien peruseristys pitää olla suurimman jännitetason, mitä esim. niputettuna keskuksen sisällä. Tosin sitten keskusstandardi muistaakseni erottelee eri jännitetason johtimet erilleen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 202
Tarkalleen ottaen kaapeleiden jännitteen kesto pitää olla sama eli käytännössä eristys. Saattaa olla SFS 6002 -standardissa tai jossain muussa teollisuuden sähköasennuksia koskevassa standardissa. Noita kun ei ilmaiseksi saa ja enää työn puolestakaan ole pääsyä noihin, niin jää valitettavaksi nyt pykälä löytymättä
En nyt ulkomuistista muista, miten kaapelit oli määritelty, mutta johtimet ja johtimien peruseristys pitää olla suurimman jännitetason, mitä esim. niputettuna keskuksen sisällä. Tosin sitten keskusstandardi muistaakseni erottelee eri jännitetason johtimet erilleen.
Eikös normaalisti kouruun vedettävässä ethernet-parikaapelissa olekin riittävä merkitty eristysjännite? Tietenkään niihin ei siis saa kytkeä verkkojännitettä, vaan enintään esim. PoE:n 48V, mutta kuoressa kuitenkin lukee esim. 300 V. Isoja lukuja niissä aina oli, kun joskus koulussa tehtiin kiinteitä asennuksia.

Eikä se tosiaan näin maallikonkaan järjellä tietenkään tarvitse olla sama. Totta kai sähkökaapelissa saa olla isompikin jännitteen kesto. Ja voihan se siinä ethernet-kaapelissakin olla isompi kuin tuo 300 V.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
730
Ostin ja kytkin lapselle uuden kattolampun. Katossa oli musta,sininen ja kevi. Lampussa taas vain musta ja sininen.
Eli kytkin vaiheen ja nollajohtimen ja suojamaa jäi kytkemättä. Lamppu muovirunkoinen led-lamppu missä muuntaja.
Tähän asti homma on omasta mielestä ok.
Lamppu kuitenkin on kokoajan päällä riippumatta valokatkaisijan asennosta?

Lampun saa toki sammutettua kaukosäätimellä mutta olenko kuitenkin kytkenyt johdot jotenkin väärin?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 218
Ostin ja kytkin lapselle uuden kattolampun. Katossa oli musta,sininen ja kevi. Lampussa taas vain musta ja sininen.
Eli kytkin vaiheen ja nollajohtimen ja suojamaa jäi kytkemättä. Lamppu muovirunkoinen led-lamppu missä muuntaja.
Tähän asti homma on omasta mielestä ok.
Lamppu kuitenkin on kokoajan päällä riippumatta valokatkaisijan asennosta?

Lampun saa toki sammutettua kaukosäätimellä mutta olenko kuitenkin kytkenyt johdot jotenkin väärin?
Oletko varma, että se yksi johto on varmasti kevi ettei siellä ole kruunukytkintä ollut tai ole? Itsellä ollut tuommoisia lamppuja joskus ja kyllä ne kytkimestä sammui. Lähtisin ne kytkennät tarkistamaan/mittaamaan mitä johdoista tulee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Jos on pelkkä vihreä tai keltainen niin vanhassa talossa se voi tulla katkaisijalta. Voihan joku ollu kytkeny kevin katkaisimelta. Sen takia aina mitataan ja tutkitaan noita sätöksiä ettei oma henki mene.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
730
Kiitos vastauksista.
Sähköt on vuodelta 2011 eli ihan vanhoista ei ole kyse, eikä ole mitään kruunukytkimiä.
Vanha lamppu oli mielestäni kytketty samalla tapaa.
No täytyy vielä tarkistaa noi kytkennät.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
277
Kiitos vastauksista.
Sähköt on vuodelta 2011 eli ihan vanhoista ei ole kyse, eikä ole mitään kruunukytkimiä.
Vanha lamppu oli mielestäni kytketty samalla tapaa.
No täytyy vielä tarkistaa noi kytkennät.
Jos siinä on ollut toimivana itselläsi lamppu aikaisemmin, on jotain kytkennässä pielessä.
Jos taas ei ole niin tilanne on hieman toinen. Tuon ikäisessä voisi olettaa olevan kunnossa paitsi jos joku on myöhemmin säätänyt omiaan. Siinä katossa on voinut olla joku kaukosäätimellä ohjattava versio ja sen vuoksi kytkimeltä on vaihdettu johtojen paikkoja jotta saadaan jatkuvasti sähkö. Tai vaihtoehtoisesti itse kattorasialtakin on voitu ottaa jatkuva mutta kytkintä pidän todennäköisempänä. Ja ihan tapetoidessa / maalatessakin käy tällaisia kun irrotetaan koko kytkin ja samalla saadaan johto irti. Se sitten palautetaan mihin palautetaan.

Kun tarkistat niin ota kuva siitä rasiasta niin katsotaan, miltä näyttää.
 
Liittynyt
29.04.2019
Viestejä
257
Kiitos vastauksista.
Sähköt on vuodelta 2011 eli ihan vanhoista ei ole kyse, eikä ole mitään kruunukytkimiä.
Vanha lamppu oli mielestäni kytketty samalla tapaa.
No täytyy vielä tarkistaa noi kytkennät.
Jääkö se ledilamppu palamaan täydellä kirkkaudella, vai kenties himmeämpänä? Ettei vaan "laatuledi" hohkaa kapasitiivisestä kytkennästä... Vaihda hehkulamppu tilalle niin ei pala.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 689
Ostin ja kytkin lapselle uuden kattolampun. Katossa oli musta,sininen ja kevi. Lampussa taas vain musta ja sininen.
Eli kytkin vaiheen ja nollajohtimen ja suojamaa jäi kytkemättä. Lamppu muovirunkoinen led-lamppu missä muuntaja.
Tähän asti homma on omasta mielestä ok.
Lamppu kuitenkin on kokoajan päällä riippumatta valokatkaisijan asennosta?

Lampun saa toki sammutettua kaukosäätimellä mutta olenko kuitenkin kytkenyt johdot jotenkin väärin?
Mikä lamppu ja mistä ostettu?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
730
Jääkö se ledilamppu palamaan täydellä kirkkaudella, vai kenties himmeämpänä? Ettei vaan "laatuledi" hohkaa kapasitiivisestä kytkennästä... Vaihda hehkulamppu tilalle niin ei pala.
Normikirkkaudella palaa, ja ledit on lampussa kiinteänä joten ei voi vaihtaa.
Mikä lamppu ja mistä ostettu?
Saksan Amazonista ostettu led plafondi, en voi linkittää kun tuota mallia ei enää myydä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 948
Jos dataa ja sähköä haluaa samaan kouruun laittaa, niin eristys pitäisi olla kaikissa kaapeleissa sama. Ja se harvoin toteutuu hituvirta kaapeleissa
Jos sinne kouruun laitetaan pelkät johdot, niin noinhan se menee, mutta kyllä sinne kaapelit saa yhdessä laittaa. Eli mainitussa jalkalistakourussa voi vetää ihan luvallisesti MMJ:llä sähkön ja cat6 kaapelilla datapisteen. Irtojohtimilla sähköä ei saa vetää.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 273
Jos pistorasialta mitattu vaihtojännite on 234V AC niin mistä tietää paljonko sen resistanssi on?
Voiko sen laskea esimerkiksi kytkemällä 8 ohmin aktiivikaiuttimet pistorasiaan ja mitata näiden välisen AC-Virran?
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
70
Olet ihan oikeassa, kyllä siinä kaapeloinnissa ainakin maahan menee väkisin aikaa. Eli ainakin kaivutyöt valmiiksi jos maahan laittaa. Ja kovin syväänhän kaapelia ei ole pakko saada kunhan suojataan muutoin riittävästi. Mukavampi maassa jos sinne mitenkään onnistuu. Mutta ehdottomasti putkeen tuollaisessa kohdassa jossa maaperä on mitä on.

a) Ei välttämättä tarvitse. Jos siellä mökin keskuksessa on sopivasti tilaa niin kyllä ne tarpeelliset voi sinne laittaa
b) Riippuen siitä, laitatko maahan vai ilmaan. Vetäisin joka tapauksessa 5x2,5mm2 kaapelia. Maahan menee MCMK ja ilmaan sitten muuta. MMJ:tä saa MMJK:na kannatinvaijerin kanssa mutta joku paremmin muistava kertonee, kielsikö joku pykälä MMJ+vaijeri+nippusiteet -yhdistelmän. En lähde arvaamaan koska en muista.
c) Uutta asennusta joten vikavirtasuojan perään. Ja muutoinkin tuollaisessa paikassa ehdottomasti paikallaan.
d) Kuva keskuksesta voisi olla ihan paikallaan. Tai jos on vanha tulppasulakekeskus niin jo ilman kuvaakin VVS on käytännössä pakko asentää ulkopuolelle omaan laatikkoonsa. Eli tämän kaltaisia tulee huomioitavaksi.

En laittaisi 10A perään vaan suoraan suosiolla 3x16A. Ei juuri kustannuksia nosta ja saat samalla sinne saunan seinään voimavirtarasian tai ainakin mahdollisuuden sille. Tosin tällöin siellä saunalla onkin sitten oltava välisulake jos valaistusta haluaa johdottaa 3x1,5mm2 kaapelilla. Ja jos 3~ tarvetta ei ole niin jossakin kohden sinne saunalle tulee kuitenkin tarve tehdä puita ja se sähkösirkkeli / halkaisukone onkin enemmän, mitä 10A kestää. Eli jo silläkin vähintään 1x16A. Tosin tottakai voi olla 1/2x16A pistorasioille ja 1x10A valaistukselle jolloin se 1,5mm2 riittää niille siellä saunalla.

Säästää niitä sähkärille maksettavia tunteja kun piirrät (jollei ole valmiina) saunasta pohjakuvan ja merkitset, mihin haluat mitäkin. Läpivientimahdollisuuksia on niitäkin ihan hyvä katsella valmiiksi. Ja jos kyse on jostain hirsirakennuksesta tms johon ei halua johtoja "pitkin seiniä", on hyvä miettiä etukäteen sitäkin puolta.

Ja vaikka sauna onkin kyseessä niin riittävästi pistorasioita. Se yksi kaksiosainen siellä saunatuvan puolella ei nykyään kyllä riitä yhtään mihinkään.
Ihan fiksuja ideoita sinällään jättää "kasvunvaraa" kun nyt kerran sähköjä on vetämässä, mutta tuonkin voinee vetää överiksi ja sitten lopulta kustannukset ovat tuplat sen mitä olisi "perusratkaisulla". Kolmea vaihetta ei tule saunamökissä tarvitsemaan, kiuas on puulla ja sirkkelit, oksasilppurit yms. isommat askarteluvälineet otetaan sitten päämökistä, jos sellaisia koskaan tarvii. Saunamökkiin tarvii siis vain muutaman pistorasian ja kattovalaisimen, joten varmaan vaikka 1x 10A riittäisi, mutta ero 1x 16A lienee niin pieni että lienee sama laittaa sen mukaan.


Keskus on mallia tulppasulake. Jos/kun vikavirtasuojan tarvii, niin se vaatinee jonkinlaisen oman erillisen kotelon. Näyttää vähän että ei ehkä taida saada tuohon nykyiseen keskukseen järkevästi kiinni(kuva alla)?
Mikäli ei saa järkevästi sijoitettua tuohon olemassa olevaan keskukseen, niin onko tuolle jotakin erityisiä vaatimuksia minkälaisen boksin tuohon pitää laittaa ja mitä sinne tarvii saada (VVSn lisäksi) sisälle sopimaan?

Liesi on mökissä poistettu käytöstä, eli siinä olisi valmiina kolme tyhjää 16A paikkaa mistä yhdestä voisi ottaa tuon saunamökin sähkön. Toisesta voisi vetää päämökin päätyyn yhden ulkorasian toisen 16A paikan takaa, mikä tarvinnee oman vikavirtasuojan?


Mökkien välinen "maa" on kivikkoa, jossa saattaa jossakin kohtaa olla 5cm multaa, mutta pääosin pelkkää kiveä. En siihen lähde kyllä mitään kaivamaan, eli johto pitää vetää ilmassa mökkien välille. Mökkien välinen vaijeri ei tarkemmassa tutkiskelussa ollut enää hirveän terhakka, joten se pitää vetää uusi tai sitten tuollainen "itsekantava" kaapeli mökkien välille voisi olla vaihtoehto (vaijerille sinällään ei ole enää mitään muuta tarvetta). Onko tähän jotakin suosituksia mitä kaapelia tuohon pitää käyttää? Joko isekantavana, tai erillisen vaijerin varassa..?

Saanko pykälien puolesta itse vetää johdot mökin sisälle kattoon/seinään pistorasioille, valaisimelle ja kytkimelle, jos sen itse johtojen kytkemisen osuuden jättää ammattilaiselle?

Varmaan tuo pitää erikseen sitten vielä kysyä ja varmistaa siinä sähkömiestä paikalle tilatessa, mutta jos nyt tässä jo (esi-)suunnitteluvaiheessa tietäisi suunnilleen mitä voi ja on järkevää tehdä itse. Eikä tuo varmaan tuhottoman kallis olisi vaikka teettäisi kokonaan ammattilaisella, mutta kun tässä nyt on lomautusten muodossa vapaata aikaa ja intoa askarrella, niin kait tuossa muutaman satasen säästää jos itse pystyy valmistelemaan työläimmät osuudet...


Yllättävän monta muuttujaa näinkin näennäisesti helpossa "projektissa" vaikuttaa olevan. Johtojen veto kattoon & seiniin vaatii kyllä hieman funtsimista että saa järkevästi toteutettua, kun taitaa joutua pinta-asennuksena vetämään ja ihan hirveää sykkyrää ei sinne haluaisi...
 

Liitteet

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
398
Jos pistorasialta mitattu vaihtojännite on 234V AC niin mistä tietää paljonko sen resistanssi on?
Voiko sen laskea esimerkiksi kytkemällä 8 ohmin aktiivikaiuttimet pistorasiaan ja mitata näiden välisen AC-Virran?
Pistorasialla ei ole resistanssia, mutta pistorasialta voidaan mitata/laskea verkon prospektiivinen oikosulkuvirta sekä silmukkaimpedanssi.
8ohm kuormaan hukkuu noin 6,8kW pätötehoa 234V jännitteellä (P=U^2 /R) eli ei kannata ainakaan tuota metodia kokeilla.

*Edittiä, kirjoititkin aktiivikaiuttimet.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 273
Pistorasialla ei ole resistanssia, mutta pistorasialta voidaan mitata/laskea verkon prospektiivinen oikosulkuvirta sekä silmukkaimpedanssi.
8ohm kuormaan hukkuu noin 6,8kW pätötehoa 234V jännitteellä (P=U^2 /R) eli ei kannata ainakaan tuota metodia kokeilla.
6,8 kW kuulostaa aika hurjalta, pitääkö tuo varmasti paikkansa? Genelecin kaiuttimen nimellisteho on kuitenkin vain 0,04 kW kun nimelliskuormana on 8 ohmia.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
398
6,8 kW kuulostaa aika hurjalta, pitääkö tuo varmasti paikkansa? Genelecin kaiuttimen nimellisteho on kuitenkin vain 0,04 kW kun nimelliskuormana on 8 ohmia.
Ymmärsin kysymyksesi ensin hieman väärin ja nyt en ymmärrä enää ollenkaan koska en varsinaisesti tiedä mitä olet mittaamassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 525
Rakennuksen sähkötöiden dokumenteista löytynee oikosulkuvirtojen mittaukset tai laskennat, joista saa selville verkon impedanssin suuruuden.

Millään kaiuttimilla on turha lähteä mittaamaan, jollain isolla ja yksinkertaisella kuormalla kuten lämmitysvastuksella voi saada jonkun karkean arvion kun mittaa jännitteen ilman kuormaa ja kuorma päällä sekä virran. Mutta vähän paikasta riippuen tällaisen mittauksen tarkkuus voi olla ihan roskaa.

Hengellään ei kannata leikkiä, jos pistorasiasta mittaamista suunnittelee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
187
Jos pistorasialta mitattu vaihtojännite on 234V AC niin mistä tietää paljonko sen resistanssi on?
Voiko sen laskea esimerkiksi kytkemällä 8 ohmin aktiivikaiuttimet pistorasiaan ja mitata näiden välisen AC-Virran?
Kysymyksessä ei ole mitään järkeä. Käyttöpisteen silmukkaimpedanssi nähdään mittaamalla oikosulkuvirta asennustesterillä. Mitään kotikutoista menetelmää oikosulkuvirran mittaamiseen ei ole eikä semmoista pidä yrittää keksiä. Eikä tavallisella käyttäjällä ole mitään tarvetta noita asioita edes tietää.

Jos kyseessä on joku ongelma, niin olet hakemassa ihan väärää ratkaisua.
 
Liittynyt
28.04.2019
Viestejä
45
Meille tuoreesta kämpästä löytyi 2 tällaista valaisinta seinältä. Kuvassa siis riisuttuna. Alla olevan boksin leveys 18cm jos mittasuhdetta kaipaa.

Mitähän tekniikkaa tässä on ja onko tämä joku niin spesiaali desing-viritys mihin ei maallikko polttimoa vaihda? Ei siis ole nyt tarvetta mutta hyvä olisi ymmärtää tulevaisuutta ajatellen että voi puolisolle päteä :lol:

IMG_20200516_213112.jpg
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 218
Meille tuoreesta kämpästä löytyi 2 tällaista valaisinta seinältä. Kuvassa siis riisuttuna. Alla olevan boksin leveys 18cm jos mittasuhdetta kaipaa.

Mitähän tekniikkaa tässä on ja onko tämä joku niin spesiaali desing-viritys mihin ei maallikko polttimoa vaihda? Ei siis ole nyt tarvetta mutta hyvä olisi ymmärtää tulevaisuutta ajatellen että voi puolisolle päteä :lol:

Eikö siitä lampusta löydy mitään merkintöjä? Aika erikoiselta näyttää eikä näytä kyllä miltään kovin uudelta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
89 615
Viestejä
1 831 762
Jäsenet
39 016
Uusin jäsen
Abavi

Hinta.fi

Ylös Bottom