Kysymyksiä sähkömiehille

No siinä tapauksessa pelkkä vikavirtasuojattu pistorasia riittää. Täyssähköauton saa kylläkin siinä tapauksessa unohtaa.

Tyhjästä täyteen ei sähköautoa saa 16a pistokkeesta yön aikana ladattua mutta kun miettii normaalia ajomäärää vrt aikaa mitä auto on kotona sen pitäisi riittää ihan hyvin.
 
No siinä tapauksessa pelkkä vikavirtasuojattu pistorasia riittää. Täyssähköauton saa kylläkin siinä tapauksessa unohtaa.
Kyllä minulla ainakin riittäisi jopa 8 ampeerin jatkuvalla, puhumattakaan 11, 13 tai 16. Vaikka auton akusto olisi minimallia 160-200 km toimintasäteellä. Jostain Teslasta puhumattakaan, kun ylimääräistä kapasiteettia piisaa. Kunhan saa aina johdon päähän parkissa kotona ja parissa muussa paikassa.

Oikeastaan voisin harkita pärjääväni jopa jonkin muun maan kuppasysteemejä vastaavilla, eli 230V 5A olisi varmaan aika lähellä. Jos siis olisi kustannustehokasta käyttää sähköautoa.

Ylipäänsä liioittelu sähköautojen vaativamasta infrasta on ihan kummallista. Se perustuu ajatukseen siitä, että muutkin kuin early adopterien suuri osa ajaisi joka päivä niin perkeleesti. Kuitenkin samanaikainen kuormitus jossain taloyhtiön parkkipaikalla ei tarvitsisi olla sen kummempi kuin lämmityskäytössäkään.
 
Kyllä minulla ainakin riittäisi jopa 8 ampeerin jatkuvalla, puhumattakaan 11, 13 tai 16. Vaikka auton akusto olisi minimallia 160-200 km toimintasäteellä. Jostain Teslasta puhumattakaan, kun ylimääräistä kapasiteettia piisaa. Kunhan saa aina johdon päähän parkissa kotona ja parissa muussa paikassa.

Oikeastaan voisin harkita pärjääväni jopa jonkin muun maan kuppasysteemejä vastaavilla, eli 230V 5A olisi varmaan aika lähellä. Jos siis olisi kustannustehokasta käyttää sähköautoa.

Ylipäänsä liioittelu sähköautojen vaativamasta infrasta on ihan kummallista. Se perustuu ajatukseen siitä, että muutkin kuin early adopterien suuri osa ajaisi joka päivä niin perkeleesti. Kuitenkin samanaikainen kuormitus jossain taloyhtiön parkkipaikalla ei tarvitsisi olla sen kummempi kuin lämmityskäytössäkään.

Kyllä esim. 11kW latausteho on isoakkuisen täyssähkön kanssa huomattavasti kivempi kotona kuin latailla jollain yksivaiheisella tulpalla. Jos akuston koko alkaa huitelemaan 100kWh kieppeillä niin ainakin itse haluaisin kotiini mahdollisuuden ladata se tyhjästä täyteen yön aikana etenkin kun puhutaan muutaman satasen lisäsijoituksesta. Ei sille ehkä aina käyttöä ole, mutta sitten kun lopulta olisi niin kaduttaa ettei tullut hankittua.

Kuitenkin samanaikainen kuormitus jossain taloyhtiön parkkipaikalla ei tarvitsisi olla sen kummempi kuin lämmityskäytössäkään.

Tämä on ihan huuhaata mutta taidat sen jo tietää. Mikähän on tilanne 10-15 vuoden päästä? Montako dieseliä tai vetyautoa uskot sieltä parkkipaikalta löytyvän?

Heitän loppuun vielä tämän: Avustus sähköautojen latausinfran rakentamiseen
 
Saako 1,5 mm MMJ-kaapelilla jatkaa pistorasialiitäntäisen spottivalaisimen johtoa? Liitokset tehdään muovisen välikappaleen sisällä.

Entä saako MMJ kaapelia asentaa saunatilaan alle 1 metrin korkeuteen, ja yli 1 metrin etäisyydelle sähkökiukaasta?
 
Saako 1,5 mm MMJ-kaapelilla jatkaa pistorasialiitäntäisen spottivalaisimen johtoa? Liitokset tehdään muovisen välikappaleen sisällä.
MMJ:tä ei saa käyttää siirrettävissä asennuksissa. Oikea kaapelityyppi tuohon on MSK tai MSO

Entä saako MMJ kaapelia asentaa saunatilaan alle 1 metrin korkeuteen, ja yli 1 metrin etäisyydelle sähkökiukaasta?

Kyllä saa.

Edit: Kunhan muistaa, että saunaan saa asentaa ainoastaan kiukaan ohjaukseen liittyviä laitteita, valaisimia sekä lämminvesivaraajan.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten sarjassa tyhmiä kysymyksiä koskien tuota hybridin/sähköauton latausta.. Sähköasennuksista kun en mitään ymmärrä.

Sähkötaulu em. rivarissa on tämän näköinen




Vaihtoehtoina laittaa normi 16a vikavirtasuojattu pistoke mutta täyssähköön hidas.

Entä noi latausasemat? Tyyliin webaston 16 pure tai enston efiller? Miten olisi fiksuinta toteuttaa asennus jotta saisi täyden kapasiteetin ilman suurempaa sähköremppaa?

Hommassa on se etu että sulaketaulu sijaitsee tulevan lataus paikan vieressä.

100% varmaa on että taloyhtiöltä saa luvan asennukseen jos maksan sen itse.. Ja yhtä varmaa on sekin että taloyhtiö ei maksa euroakaan kustannuksista vaikka siihen saisi mitä avustuksia ja perustelisi asiaa kymmenien vuosien tähtäimellä.

Järkevää budjettiratkaisua siis hakemassa..
 
Sitten sarjassa tyhmiä kysymyksiä koskien tuota hybridin/sähköauton latausta.. Sähköasennuksista kun en mitään ymmärrä.

Sähkötaulu em. rivarissa on tämän näköinen




Vaihtoehtoina laittaa normi 16a vikavirtasuojattu pistoke mutta täyssähköön hidas.

Entä noi latausasemat? Tyyliin webaston 16 pure tai enston efiller? Miten olisi fiksuinta toteuttaa asennus jotta saisi täyden kapasiteetin ilman suurempaa sähköremppaa?

Hommassa on se etu että sulaketaulu sijaitsee tulevan lataus paikan vieressä.

100% varmaa on että taloyhtiöltä saa luvan asennukseen jos maksan sen itse.. Ja yhtä varmaa on sekin että taloyhtiö ei maksa euroakaan kustannuksista vaikka siihen saisi mitä avustuksia ja perustelisi asiaa kymmenien vuosien tähtäimellä.

Järkevää budjettiratkaisua siis hakemassa..

No tuossahan on tilaa vaikka kuinka. 3kpl 3-vaihe syöttöjä mahtuu tuohon tauluun vielä ja pari 1-vaiheista. Eli itte laittaisin sen 3-vaiheisen latausaseman mutta kannattaa se sitten tsekata että minne sen latausaseman voi laittaa, noi tais molemmat olla seinäasennettavia että jos se on tulossa parkkipaikalle johonkin tolpan nokkaan niin noi ei välttämättä käy ellei niihin sitten saa jotain erillista tolppakoteloa.
 
No tuossahan on tilaa vaikka kuinka. 3kpl 3-vaihe syöttöjä mahtuu tuohon tauluun vielä ja pari 1-vaiheista. Eli itte laittaisin sen 3-vaiheisen latausaseman mutta kannattaa se sitten tsekata että minne sen latausaseman voi laittaa, noi tais molemmat olla seinäasennettavia että jos se on tulossa parkkipaikalle johonkin tolpan nokkaan niin noi ei välttämättä käy ellei niihin sitten saa jotain erillista tolppakoteloa.

Sähkökaappi on osa ulkovarastoa joten seinätilaa asennukseen löytyy riittävästi. Se ei ole ongelma.
 
Mökin aurinkosähköjärjestelmä: 2 paneelia a 150W, PWMSolar Controller LS3024B + MT50 näyttö, AGM akku 250 Ah. Kuorma otetaan säätimeltä, jääkaappi suoraan akusta.

Mökki on aina noin viikon verran tyhjillään ja kun mökille mennään, MT50 näytössä on aina teksti RPP Short ja säätimen paneeli- ja latausvalo vilkkuvat hurjasti. Kun säätimen punaisesta toimintapainikkeesta tai näytön OK - painikkeesta painaa, ilmoitus häviää ja valot vilkkuvat taas normaalisti.

MT50:n manuaali sanoo näin: RPP Short = Väärän polariteetin MOSFET-suojaus rikki.

Mistä tuossa lienee kysymys, pitääkö asialle tehdä jotain?
 
Sitten sarjassa tyhmiä kysymyksiä koskien tuota hybridin/sähköauton latausta.. Sähköasennuksista kun en mitään ymmärrä.

Sähkötaulu em. rivarissa on tämän näköinen

Vanhaan tulppasulaketauluun tuskin kannattaa enää uusia pohjia laittaa, vaikka tilaa olisikin, koska vikavirtasuojan joutuu joka tapauksessa erilleen asentamaan.

Jos tilasta ei ole pulaa, niin vanhan taulun viereen uusi kiskoilla oleva kotelo, johon mahtuu 3x16A johdonsuoja ja vikavirtasuoja. Jos kiukaalta sattuu tulemaan kytkentätieto takaisinpäin, vaikka sitä nykyisellään ei käytetäkään, niin uuteen koteloon voi senkin vuorottelukontaktorin laittaa ja siirtää kiukaan sähköt kulkemaan sen kautta. Jos ei tule, niin kun ei varmaankaan tule, niin sitten pitää vaan olla käyttämättä kaikkea yhtäaikaa itse, jos halvalla haluaa päästä.

Nuo sinne joutuu laittamaan, teki latausaseman kanssa sitten mitä hyvänsä. Soveliain latauslaite sitten taas riippuu sen perään tulevasta autosta. Kolmivaihelataus on suomalaisittain katsottuna edelleen hämmentävän harvinainen tapaus autoissa. Jos auto ei tue kuin yksivaihelatausta, niin halvin vaihtoehto on todennäköisesti supersukorasia+16 A matkalaturi ja jos auto tukee 32 A yksivaihelatausta, niin sitten sen tehon saa edes osittain käyttöön 400/240 V (sic) muuntajan sisältävällä latauslaitteella, Accelev, WALLe. Jos auto tukee suoraan kaksi- tai kolmivaihelatausta, niin sitten vaan sopiva kolmivaihelatauslaite oman lompakon ja mielihalujen mukaan.
 
MMJ:tä ei saa käyttää siirrettävissä asennuksissa. Oikea kaapelityyppi tuohon on MSK tai MSO

Entä jos valaisin piuhan ja jatketun MMJ:n asentaa kiinteästi seinään esim. naulattavilla kaapelikiinnikkeillä? Tarkoitus olisi asentaa pari pistorasiaan liitettävää spottivalaisinta olohuoneen katonrajaan.
 
Entä jos valaisin piuhan ja jatketun MMJ:n asentaa kiinteästi seinään esim. naulattavilla kaapelikiinnikkeillä? Tarkoitus olisi asentaa pari pistorasiaan liitettävää spottivalaisinta olohuoneen katonrajaan.

Ei. Miksi haluaisit väkisin MMJ:tä, kun se ei tuommoiseen asennukseen kuulu? MSK näyttää äkkiseltään ulospäin ihan samanlaiselta ja on toimiva valinta.
 
Tämä on ihan huuhaata mutta taidat sen jo tietää. Mikähän on tilanne 10-15 vuoden päästä? Montako dieseliä tai vetyautoa uskot sieltä parkkipaikalta löytyvän?
Noista en tiedä mutta bensakoneellisia aika paljon.

Joka tapauksessa tarkoitan vain sitä, ettei kaikkien tarvitse ladata täyssähköautoja kello 17-20 täyteen aamua varten, eivätkä kaikki saavu samaan aikaan kotiin. Hyvin harvalla myöskään ylimitoitettu 100 kWh:n akusto olisi juuri koskaan illalla tyhjähkö, jos se aamulla oli täydehkö.

Tai oikeastaan tarkoitan sitä, että itse pärjäisin ja moni pärjäisi hyvin hitaalla latauksella. Nopeamman nice to have -vaihtoehdon käyttö rutiininomaisesti turhaan olisi tyhmyyttä, jonka välttämiseen voi keksiä monenlaista keppiä ja porkkanaa, mikäli tarvetta on.
 
Noista en tiedä mutta bensakoneellisia aika paljon.

Joka tapauksessa tarkoitan vain sitä, ettei kaikkien tarvitse ladata täyssähköautoja kello 17-20 täyteen aamua varten, eivätkä kaikki saavu samaan aikaan kotiin. Hyvin harvalla myöskään ylimitoitettu 100 kWh:n akusto olisi juuri koskaan illalla tyhjähkö, jos se aamulla oli täydehkö.

Tai oikeastaan tarkoitan sitä, että itse pärjäisin ja moni pärjäisi hyvin hitaalla latauksella. Nopeamman nice to have -vaihtoehdon käyttö rutiininomaisesti turhaan olisi tyhmyyttä, jonka välttämiseen voi keksiä monenlaista keppiä ja porkkanaa, mikäli tarvetta on.

Autotehtailla on vaikeuksia täyttää edes nykysiä päästörajoituksia ilman hybriditekniikkaa ja ottaen huomioon keskimääräisen ajoneuvokannan iän tuolla hetkellä ollaan jo pari mallisukupolvea tulevaisuudessa. Näiden asioiden valossa on hyvin hankalaa uskoa että hybridien/täyssähköjen osuus voisi muuta kuin voimakkaasti kasvaa jos autojen ostajina on työssäkäyviä keskituloisia ihmisiä.
En muista ulkoa autolämmitystolppien mitoitusohjetta, mutta se menee muistaakseni suurin piirtein 1000W per lämmitystolppa ja tälle tasoituskerroin luokkaa 0,5-0,8 riippuen autopaikkojen määrästä eli sen hitaankin latauksen saa useimmiten unohtaa paitsi jos syöttö tulee oman mittarin takaa. Mikäli tolppa ei kestä sisätilanlämmitintä niin ei siitä voi sähköauton/plugarin akkuakaan ladata.

On mielestäni harmillista että nuo tuet päätyvät useimmiten niille jotka eivät sitä ylimääräistä apua tarvitsisi mutta toisaalta ilmaiseen rahaan tarttuminen on yksi edellytys vaurastumiselle.
 
Autotehtailla on vaikeuksia täyttää edes nykysiä päästörajoituksia ilman hybriditekniikkaa ja ottaen huomioon keskimääräisen ajoneuvokannan iän tuolla hetkellä ollaan jo pari mallisukupolvea tulevaisuudessa
Eiköhän niillä "hybrideillä" ajella pumppubensalla pitkään. Ainakin 10-15 vuoden päästä jolloin nykyiset uudet autot ovat peraukisten peruskalustoa. Ellei yhteiskunta muutu ihmeen kaupalla hyvin nopeasti. Mutta tarvinneeko sitä kysyä sähkömiehiltä?

Ja joo, totta kai ongelmia tulee sen latauspuolenkin kanssa jo siitä lähtien ettei minullakaan ole kaupunkiasunnolla nytkään edes pientä jatkuvaa virtaa tarjolla ruutuun.
 
Suosituksia kontaktorille sähkökaappiin? Konktori asennetaan sähkökaappiin yhdessä sonoff 4ch R2 "wifi-palikan" kanssa. Kontaktori ohjaa virtaa auton piharasialle jossa ei mitään kelloja. Tässä wifi palikan speksit: Sonoff 4CH(R2): 4 Gang Multi-Control WiFi Light Switch|ITEAD

Haluan että konktori on päälle/pois mentäessä mahdollisimman hiljainen, joten siihen jos rahalla voi vaikuttaa niin ei ole ongelma. (kuitenkin järkevän hintainen)

Ennen kuin joku taas kommentoi, niin sähkömies nämä on tulossa asentamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosituksia kontaktorille sähkökaappiin? Konktori asennetaan sähkökaappiin yhdessä sonoff 4ch R2 "wifi-palikan" kanssa. Kontaktori ohjaa virtaa auton piharasialle jossa ei mitään kelloja. Tässä wifi palikan speksit: Sonoff 4CH(R2): 4 Gang Multi-Control WiFi Light Switch|ITEAD

Haluan että konktori on päälle/pois mentäessä mahdollisimman hiljainen, joten siihen jos rahalla voi vaikuttaa niin ei ole ongelma. (kuitenkin järkevän hintainen)

Ennen kuin joku taas kommentoi, niin sähkömies nämä on tulossa asentamaan.
Puolijohdekontaktorit ovat äänettömiä.
 
Haluan että konktori on päälle/pois mentäessä mahdollisimman hiljainen,
Avainsana on puolijohdekontaktori, eli hankit sellaisen. Siinä ei ole mitään liikkuvia osia (toisin kuin perinteisessä releessä/kontaktorissa) joten se on äänetön.
 
EI esim Hagerin kontit sen suurempaa ääntä pidä kuin normaali valokytkinkään. Sellainen naksahdus.

Eikös tuo olisi silloin alkujaankin jo tehty laittomaksi? Muistaakseni sitä kaapelin pinta-alaa ei saa pienentää, mutta suurentaa saa. Eli jos jakorasialle tulee 1,5mm2 syöttö, niin siitä jakorasialta saa vetästä 2,5mm2 muut kytkennät kunhan se sulake edelleen pysyy 10A.

Mutta jos se syöttö on 2,5mm2 sille jakorasialle, niin siitä on kaikki vedot tehtävä vähintään 2,5mm2 kaapelilla oli sulakekoko mikä tahansa, tai jos vedetään 1,5mm2 niin sitten pitää laittaa 10A sulake väliin.

Korjatkaa toki jos olen väärässä. 20v aikaa kun näitä oppeja otin vastaan niin voin muistaa väärinkin.

Ei tuollaista erivahvuisen kaapelin käyttöä missään erityisesti ole kielletty, ja varsinkin jossain pitkässä vedossa tulee helposti tilanne jossa se on ihan pakollistakin. Ei sitä syötön päässä olevaa sulaketta saa mennä vaihtamaan sokkona, vaikka se lähtevä kaapeli olisi kuinka järeätä.

Entä jos valaisin piuhan ja jatketun MMJ:n asentaa kiinteästi seinään esim. naulattavilla kaapelikiinnikkeillä? Tarkoitus olisi asentaa pari pistorasiaan liitettävää spottivalaisinta olohuoneen katonrajaan.

Kyllä tuo teknisesti on pykälien mukaista, mutta miksi ihmeessä sen tekisi noin hankalasti?
 
Ei tuollaista erivahvuisen kaapelin käyttöä missään erityisesti ole kielletty, ja varsinkin jossain pitkässä vedossa tulee helposti tilanne jossa se on ihan pakollistakin. Ei sitä syötön päässä olevaa sulaketta saa mennä vaihtamaan sokkona, vaikka se lähtevä kaapeli olisi kuinka järeätä.

Mikä tämmöinen pitkä veto mahtaisi olla että 2.5mm2 on ihan pakko muuttaa 1,5mm2?
 
Pesuhuoneen lattialämmitys on pelkän kytkimen takana. Talvella asia on ok, teho on passeli. Mutta näin kesäaikaan olisi kiva saada lasketua lämpöä vähän alemmas. Ennen oli saatavilla Deviregin 527 jaksoajastin, mutta näytää poistuneen valikoimasta viimevuonna. Onkohan mitään vastaavaa tuotetta tarjolla? Putkea lämpöanturille ei mene laattaan, joten termarin asennus ei onnistu tässä vaiheessa.
 
Pesuhuoneen lattialämmitys on pelkän kytkimen takana. Talvella asia on ok, teho on passeli. Mutta näin kesäaikaan olisi kiva saada lasketua lämpöä vähän alemmas. Ennen oli saatavilla Deviregin 527 jaksoajastin, mutta näytää poistuneen valikoimasta viimevuonna. Onkohan mitään vastaavaa tuotetta tarjolla? Putkea lämpöanturille ei mene laattaan, joten termarin asennus ei onnistu tässä vaiheessa.
Onhan niitä olemassa termareita mitkä mittaa lämpötilan omalla anturillaan mikä sijaitsee siinä itse laitteessa suoraan. Eivät toki ole niin hyviä, kuin lattiaan asennettu anturi.
 
Pesuhuoneen lattialämmitys on pelkän kytkimen takana. Talvella asia on ok, teho on passeli. Mutta näin kesäaikaan olisi kiva saada lasketua lämpöä vähän alemmas. Ennen oli saatavilla Deviregin 527 jaksoajastin, mutta näytää poistuneen valikoimasta viimevuonna. Onkohan mitään vastaavaa tuotetta tarjolla? Putkea lämpöanturille ei mene laattaan, joten termarin asennus ei onnistu tässä vaiheessa.
Enston ECO16BT -termostaatissa voi valita tehon mukaisen ohjauksen:
"Teho-tilassa termostaatti ohjaa lämmitystä jaksoajan mukaan. Teho-tilaa voidaan käyttää esimerkiksi tilanteessa, jossa viallista lattia-anturia on mahdotonta vaihtaa."
 
Enston ECO16BT -termostaatissa voi valita tehon mukaisen ohjauksen:
"Teho-tilassa termostaatti ohjaa lämmitystä jaksoajan mukaan. Teho-tilaa voidaan käyttää esimerkiksi tilanteessa, jossa viallista lattia-anturia on mahdotonta vaihtaa."
Kiitoksia, tämä ratkaisi ongelman.
 
Mikä tämmöinen pitkä veto mahtaisi olla että 2.5mm2 on ihan pakko muuttaa 1,5mm2?
No tartutaan nyt trolliin, tietysti se on se 1,5mm2 joka pitää muuttaa 2,5mm2 joissain tapauksissa.

Tietysti tuon 2,5mm2 kaapelin voisi vetää jokapaikkaan, jos kyseessä on kokonaan uusi asennus, mutta esim tilanteessa jossa halutaan 16A sähkö, mutta syötön täytyy olla esim 6mm2, se on jo pakko pienentää tuohon 2,5mm2 kaapeliin, kun niihin rasioihin ei sen paksumpia johtimia pysty kytkemään, tai sitten käytännön esimerkkinä työ jossa vanha saunarakennus ja sen 1,5mm2 johdotetut sähköt jäivät ennalleen, mutta uusi syöttö saunalle täytyi tehdä 2,5mm2 kaapelilla.
 
Sähköjä vetämässä keskukselta kiukaalle ja harmittavasti mustaa johtoa ei ole (5x1.5). Voinko korvata mustan harmaalla jos laitan mustat teipit kumpaankin päähän? Tiedän että voin vaihtaa väriä esim. valaistuskytkennöissä mutta onko kiuas sen verran "pyhä" juttu ettei sovi korvata? Entä onko kuvan jsk sopiva kiuaskäyttöön eli on siis C-käyrällä (kuten kaikki muutkin keskuksessa). Tuo nyt on Huyndain kun kaikki muut ovat Hagerin. Sain noita ilmaiseksi ripakopallisen (uusia, esittelykappaleita). Nuo sopii myös haarukkamalliseen kiskoon suoraan.
 

Liitteet

  • 20200602_095831.jpg
    20200602_095831.jpg
    2,3 MB · Luettu: 77
  • 20200602_095844.jpg
    20200602_095844.jpg
    2,3 MB · Luettu: 78
Viimeksi muokattu:
Sähköjä vetämässä keskukselta kiukaalle ja harmittavasti mustaa johtoa ei ole (5x1.5). Voinko korvata mustan harmaalla jos laitan mustat teipit kumpaankin päähän? Entä onko kuvan jsk sopiva kiuaskäyttöön eli on siis C-käyrällä (kuten kaikki muutkin keskuksessa). Tuo nyt on Huyndain kun kaikki muut ovat Hagerin. Sain noita ilmaiseksi ripakopallisen (uusia, esittelykappaleita). Nuo sopii myös haarukkamalliseen kiskoon suoraan.

Eipä sillä vaiheen värillä niin ole väliä ja eikös joku suositus ole tullut että kaapeleissa ei mustaa enää käytettäisi vaan vaiheet olisi ruskea, harmaa, valkoinen. Jos muistan väärin niin joku korjannee.
Kiuas ei voi mennä väärin vaikka kaikki olis harmaita etkä tietäisi kiukaan päässä että mikä harmaa on missäkin vaiheessa. Sähkömoottorin kanssa on väliä kun vaihejärjestys päättää pyörimissuunnan.

Eiköhän tuo sulake rokkaa. Kiskoon saaminen voi riippua. 20v sitten oli ainakin tilanne että eri valmistajan sulakkeet ei välttämättä sopinu toisen valmistajan kiskoon. Tiedä sitten olisko tilanne nykyään parempi.
 
Eipä sillä vaiheen värillä niin ole väliä ja eikös joku suositus ole tullut että kaapeleissa ei mustaa enää käytettäisi vaan vaiheet olisi ruskea, harmaa, valkoinen. Jos muistan väärin niin joku korjannee.
Kiuas ei voi mennä väärin vaikka kaikki olis harmaita etkä tietäisi kiukaan päässä että mikä harmaa on missäkin vaiheessa. Sähkömoottorin kanssa on väliä kun vaihejärjestys päättää pyörimissuunnan.

Eiköhän tuo sulake rokkaa. Kiskoon saaminen voi riippua. 20v sitten oli ainakin tilanne että eri valmistajan sulakkeet ei välttämättä sopinu toisen valmistajan kiskoon. Tiedä sitten olisko tilanne nykyään parempi.

Kyllä sopii, testasin jo. En kuumaan kiskoon vaan ylimääräiseen joka oli jäänyt yli. ;) Mustavalkoinenhan korvattiin jokin aika sitten harmaalla vai millä. Muista muutoksista en ole kuullut.
 
Kyllä sopii, testasin jo. En kuumaan kiskoon vaan ylimääräiseen joka oli jäänyt yli. ;) Mustavalkoinenhan korvattiin jokin aika sitten harmaalla vai millä. Muista muutoksista en ole kuullut.

Joo tiedä näistä onko vieläkään mitään stantardia vaiko suosituksia vaan. 20v sitten oli ainakin ihan sekamelskaa noi värit kun löyty musta, ruskea, harmaa, valkoinen ja mustavalkoinen. Sitten oli piuhoja joissa oli pari mustaa ja vaikka ruskea. Se punonta oli toki aina samoin niin L3:n kun otti sinisen vierestä niin homma rokkasi.
 
Olen pitkään kärsinyt sähköiskuista kun erehdyn koskemaan samaan aikaan näppikseen (metallikuori) ja pöydän alla olevaan sähköpatteriin varpaalla. En ole asiasta ollut huolissani, koska tietsikka on maadoittamattomassa rasiassa ja ajattelin homman johtuvan vain maapotentiaalierosta. Sähköiskut ovat kuitenkin melko napakoita ja usein jalka/käsi jää vähän turraksi pitkäksikin aikaa. Vihdoin kaivoin yleismittarin esiin ja mittasin mitä näyttää näppiksen ja patterin välillä.. 311V.

Miten ihmeessä jännite-ero voi olla noin suuri ja mitähän tässä pitäisi ajatella tai tehdä?
 
Sähköjä vetämässä keskukselta kiukaalle ja harmittavasti mustaa johtoa ei ole (5x1.5). Voinko korvata mustan harmaalla jos laitan mustat teipit kumpaankin päähän? Tiedän että voin vaihtaa väriä esim. valaistuskytkennöissä mutta onko kiuas sen verran "pyhä" juttu ettei sovi korvata? Entä onko kuvan jsk sopiva kiuaskäyttöön eli on siis C-käyrällä (kuten kaikki muutkin keskuksessa). Tuo nyt on Huyndain kun kaikki muut ovat Hagerin. Sain noita ilmaiseksi ripakopallisen (uusia, esittelykappaleita). Nuo sopii myös haarukkamalliseen kiskoon suoraan.

Ainoa ehdottomasti kielletty väri on Keltavihreän käyttäminen muuhun kuin maadoitukseen. Sinisen käyttäminen suojamaana kevin sijaan on myös väärin, mutta kyllä sitä ainakin nollauksessa usein käytetään, jossa se nyt on vielä ehkä hyväksyttävissä.

Lisäksi keltaisen ja vihreän johtimen käyttäminen on nykyään kielletty, mutta eipä niitä oikein mistään saakaan, muuten on vain suosituksia noissa väreissä.

Olen pitkään kärsinyt sähköiskuista kun erehdyn koskemaan samaan aikaan näppikseen (metallikuori) ja pöydän alla olevaan sähköpatteriin varpaalla. En ole asiasta ollut huolissani, koska tietsikka on maadoittamattomassa rasiassa ja ajattelin homman johtuvan vain maapotentiaalierosta. Sähköiskut ovat kuitenkin melko napakoita ja usein jalka/käsi jää vähän turraksi pitkäksikin aikaa. Vihdoin kaivoin yleismittarin esiin ja mittasin mitä näyttää näppiksen ja patterin välillä.. 311V.

Miten ihmeessä jännite-ero voi olla noin suuri ja mitähän tässä pitäisi ajatella tai tehdä?

Tietokoneen virtalähteessä on yleensä nollasta ja vaiheesta kondensaattori maanastaan, ja samalla koneen koppaan. Tuolla saadaan luotua jonkintasoinen häiriösuojaus koneen runkoon jos käytössä on maadoittamaton pistorasia, mutta siinä on pieni vuotovirta, niin että jännite-eron kotelon ja jonkin todellisen maatason välillä voi tuntea.
 
Olen pitkään kärsinyt sähköiskuista kun erehdyn koskemaan samaan aikaan näppikseen (metallikuori) ja pöydän alla olevaan sähköpatteriin varpaalla. En ole asiasta ollut huolissani, koska tietsikka on maadoittamattomassa rasiassa ja ajattelin homman johtuvan vain maapotentiaalierosta. Sähköiskut ovat kuitenkin melko napakoita ja usein jalka/käsi jää vähän turraksi pitkäksikin aikaa. Vihdoin kaivoin yleismittarin esiin ja mittasin mitä näyttää näppiksen ja patterin välillä.. 311V.

Miten ihmeessä jännite-ero voi olla noin suuri ja mitähän tässä pitäisi ajatella tai tehdä?
Häiriösuodinkonkat tosiaan aiheuttaa tuossa kapasitiivista kytkentää, jonka virranjohtuminen on mitättömän pientä ja siksi vain ikävän tuntuista. Kytke maadoitettuun rasiaan tai hanki näppiksen ja koneen väliin galvaaninen erotus. Tuo normaalisti noin 100-120V jännite (teorian mukaan 115 kun jännite 230V) voi kyllä rikkoa herkempää elektroniikkaa kun kytket tietokoneeseen sellaista.

Jos mittaat laadukkaammalla mittarilla matalaimpedanssisena mittauksena (tai analogisella mittarilla) niin ei näytä enää isoja lukemia.
 
Keittiöremppaa suunnittelemassa ja hiukan kyselisin keittotason kytkentää:

Uuteen keittiöön olisi tarkoitus asentaa keittotaso ja erillisuuni. Tällä hetkellä keittiössä ihan perus liesi+uuni-combo. Sähkötaulua kun katsoin niin nykyiselle liedelle menee ilmeisesti 1-vaihe (Johdonsuojakatkaisijan arvo C20, eli kestää 20A?).

Pystyykö keittotasoja asentamaan 1-vaiheseen syöttööm? ja saako tuosta samasta johtimesta jotenkin tehtyä kytkennän myös erillisuunille, erillisuunit yleensä ovat peruspistokkeen takana? Vai tuodaanko uunille oma syöttö sähkökaapilta?

Kannattaako jotain ottaa huomioon keittotasoa ja uunia valittaessa tai kytkennöissä? Haluaisin että tää menisi kerralla oikein kun uutta keittiötä tilaan. Tietenkin nämä asiat katsotaan ammattilaisen kanssa kuntoon, mutta lähinnä kartoitan että mitä on edessä.
 
Keittiöremppaa suunnittelemassa ja hiukan kyselisin keittotason kytkentää:

Uuteen keittiöön olisi tarkoitus asentaa keittotaso ja erillisuuni. Tällä hetkellä keittiössä ihan perus liesi+uuni-combo. Sähkötaulua kun katsoin niin nykyiselle liedelle menee ilmeisesti 1-vaihe (Johdonsuojakatkaisijan arvo C20, eli kestää 20A?).

Pystyykö keittotasoja asentamaan 1-vaiheseen syöttööm? ja saako tuosta samasta johtimesta jotenkin tehtyä kytkennän myös erillisuunille, erillisuunit yleensä ovat peruspistokkeen takana? Vai tuodaanko uunille oma syöttö sähkökaapilta?

Kannattaako jotain ottaa huomioon keittotasoa ja uunia valittaessa tai kytkennöissä? Haluaisin että tää menisi kerralla oikein kun uutta keittiötä tilaan. Tietenkin nämä asiat katsotaan ammattilaisen kanssa kuntoon, mutta lähinnä kartoitan että mitä on edessä.
Ilmeisesti siis kyseessä kerrostalokohde koska yksivaiheisia ei paljon muualla näe. Liekö saneerattu vai uudiskohde koska johdonsuojia ei muutoin ole.

Tuo arviosi kestosta on aivan oikea, eli 20A ja 4600W. Sen perusteella voit laskea, mitä voit käyttää samaan aikaan. Rajoituksia tuosta tulee joka tapauksessa jos uunia ja tasoa tuon perässä on.

Keittotasoa valitessa on katsottava, käykö yksivaiheiseen, sama toki uunin osalta. Osa käy ja osassa voidaan tehoa rajoittaa sen suojan mukaisesti. Uunin osalta et voi pistorasiaa käyttää koska normaalin pistorasian maksimi ylitetään tuolla 20A suojalla. Muu tapa haaroittaa käy kyllä.

Jos mahdollisuus uuteen kaapelointiin on niin oletuksena harkitsisin kyllä sitä ensimmäisenä ja muuta vasta jos ei onnistu. Toki liittymän koko huomioiden. Onko sen osalta siis kyse millaisesta? 1x35A vai onko jopa niin että olisi kolmivaiheinen? Jos jälkimmäistä, sitä parempi jos saa uutta kaapelia vedettyä.
 
Pääkytkin näyttää olevan 3-vaiheinen 63A/415VAC. Eli järkevin olisi tuo liesi muuttaa kolmivaiheiseksi ja vedot sen mukaisesti. Jonkin verran on tarkoitus tehdä sähkömuutoksia joten tuokin on varmasti siis sama tehdä rempassa.

20200705_140138.jpg
 
Pääkytkin näyttää olevan 3-vaiheinen 63A/415VAC. Eli järkevin olisi tuo liesi muuttaa kolmivaiheiseksi ja vedot sen mukaisesti. Jonkin verran on tarkoitus tehdä sähkömuutoksia joten tuokin on varmasti siis sama tehdä rempassa.

20200705_140138.jpg
Tarkista nyt kuitenkin, millainen syöttö sinne tulee tai paremminkin, millainen sopimus on olemassa. Jos nimittäin hyllytavarana on jokseenkin sopiva keskus, niitä on edullisempi käyttää vs koota paloista itse. Eli kyllä se pääkytkin voi olla kolmivaiheinen myös yksivaiheisessa eikä siten seikka, josta kannattaa tehdä kovin paljoa päätelmiä.

Mutta jos todellisuus on kolmivaiheinen, vetäisin tosiaan suosiolla uuden 5x kaapelin jos mitenkään mahdollista. Eipä sitten tarvitse miettiä sen enempää asiaa.
 
Kiitos tarkennuksista, täytyy jostain kaivaa tuo tieto tuosta kaapin syötöstä. Omissa sähkösopimuksissa ei ollut mitään tietoa.
 
Kiitos tarkennuksista, täytyy jostain kaivaa tuo tieto tuosta kaapin syötöstä. Omissa sähkösopimuksissa ei ollut mitään tietoa.
Saatat muuten olla aivan oikeassa. Joissakin paikoissa kerrostalo / rivitaloliittymä on sama riippumatta, tuleeko sinne yksi vai kolmevaiheinen. Siinä tapauksessa sopparissa ei välttämättä mainintaa aiheesta ole.
Mutta jos vanha kohde, on niistä moni yksivaiheinen. Tarkistaa kannattaa joka tapauksessa. Ei se vakio 35A sulake venu kovin pitkälle jos taloudessa asuu kokkausta rakastava, jonka pitäisi saada useampi kattila ja pannu + uuni samaan aikaan päälle.

Jos ei tietoa muutoin löydy niin mittaamalla viimeistään saa selville. Ja ihan taulu auki + kuva sieltä voi kertoa sekin riittävästi. Mutta varovaisuutta jos avaa. Ei sieltä suoraan kynsille tule mutta siitäkin huolimatta. Ja kyllähän isännöitsijällä pitää vastaus myös olla.
 
Mikäli liittymä on yksivaiheinen ja halutaan käyttää pistotulppaliitäntäistä erillisuunia on uunin syöttökaapelin päähän asennettava erillinen moduulikotelo jossa on oma 16A johdonsuoja uunin pistorasialle. Liitäntäjohdon katkaiseminen ja liittäminen suoraan jakorasiaan 20A sulakkeen perään katkaisee useimmissa tapauksissa valmistajan myöntämän takuun.

Pyydä sähkäri käymään ENNEN kuin tilaat laitteita tai lyöt mitään suunnitelmia lukkoon. Vartin kestävällä kartoituksella voit säästää isoja summia.
 
Aika monessa saneerausikäisessä kerrostalossa on osassa asuntoja kolmivaihesähkö, ja osassa yksivaihe. Kun saneeraus tehdään asennetaan jokaiseen asuntoon samanlainen keskus, mutta sähkön tyypistä riippuen sieltä otetaan vaiheet yhdistävä rauta pois, tai jätetään paikalleen. Se että liesi on oikeasti kytketty siihen 20A (tai 25A) suojan taakse tarkoittaa yleensä sitä että asunto on yksivaiheinen. Jos se olisi kolmivaiheinen siellä taulussa olisi yksi käyttämätön 20A suoja.

Selkeintä tuollaisen yksivaiheisen syötön kanssa on valita liesitaso joka on tarkoitettu juurikin esim 1x20A suojalle, eli max teho n. 4500W ja vetää uunille oma uusi syöttö.
 
Saako normaalin IP65 jakorasian esim. Jakorasia ABB AP9P asentaa löylyhuoneen seinään vai pitääkö käyttää jotain erikoisasennuksia ja tarvikkeita?
Rasian etäisyys olisi kiukaasta vähintään 2 metriä sivusuunnassa, ja korkeus noin 1 metriä löylyhuoneen lattiasta.

Rasia tulee löylyhuoneen valaisimien johdotusten käyttöön.
 
Pääkytkin näyttää olevan 3-vaiheinen 63A/415VAC. Eli järkevin olisi tuo liesi muuttaa kolmivaiheiseksi ja vedot sen mukaisesti. Jonkin verran on tarkoitus tehdä sähkömuutoksia joten tuokin on varmasti siis sama tehdä rempassa.

20200705_140138.jpg
Tuskin arvokilpeen kirjoitellaan vääriä tietoja, joten syöttö on kolmivaiheinen ja pääkeskuksella 3x 25A sulakkeet syöttämässä.
 
Tuskin arvokilpeen kirjoitellaan vääriä tietoja, joten syöttö on kolmivaiheinen ja pääkeskuksella 3x 25A sulakkeet syöttämässä.
Tyyppikilpihän kertoo vain keskuksen rakenteelliset arvot jotka keskuksen valmistaja on ilmoittanut. Jos joku on kytkenyt kolmivaiheisen keskuksen yksivaiheisesti sitä ei tyyppikilvestä ei selviä.
 
Tyyppikilpihän kertoo vain keskuksen rakenteelliset arvot jotka keskuksen valmistaja on ilmoittanut. Jos joku on kytkenyt kolmivaiheisen keskuksen yksivaiheisesti sitä ei tyyppikilvestä ei selviä.
Jaa, onko tämä sitten miten yleistä? Tehdään meilläkin kerrostalokeskuksia, mutta ne on aina kohteen mukaan.
 
Jaa, onko tämä sitten miten yleistä? Tehdään meilläkin kerrostalokeskuksia, mutta ne on aina kohteen mukaan.
Siis jos valmistaja tekee 3 vaihe keskuksen mutta sähkäri asentaakin sen yksivaiheisesti niin siinä keskuksen tyyppikilvessä lukee silloin se 3-vaihe koska se on valmistajan tarra, ei sähkärin täyttämä. Eikä kaikilla kerrostalotyömailla käytetä vartavasten juuri erikseen sitä kohdetta varten suunniteltua mallia jos mitään erityisvaatimuksia ei ole.


Edit: Tässäkin ihmettelyssä auttaisi jos olisi kuva koko keskuksesta.
 
Sijoituskämpässä meni kylppäristä sähköt, vuokralainen kävi katsomassa kaikki sulakkeet. Kaikki kunnossa, piti sähkäri soittaa paikalle tutkimaan että mikä on vikana, löytyi kylppärin alakatosta vikavirtasuoja+johdonsuojakatkaisimet jotka oli vain kiskoon asennettu. Onko tämä asennustapa todella ok? Aika kuumaa ja kosteaa tilaa mielestäni se, painovoimainen ilmanvaihto eikä nuo kilkkeet ole edes missään asennuskotelossa?
 
Sijoituskämpässä meni kylppäristä sähköt, vuokralainen kävi katsomassa kaikki sulakkeet. Kaikki kunnossa, piti sähkäri soittaa paikalle tutkimaan että mikä on vikana, löytyi kylppärin alakatosta vikavirtasuoja+johdonsuojakatkaisimet jotka oli vain kiskoon asennettu. Onko tämä asennustapa todella ok? Aika kuumaa ja kosteaa tilaa mielestäni se, painovoimainen ilmanvaihto eikä nuo kilkkeet ole edes missään asennuskotelossa?
Täysin amatöörinä veikkaan että ei-ok kahdestakin syystä. Ensinnäkin tosiaan vain heitetty sellaisenaan rumasti sanottuna rakenteisiin sen sijaan, että olisi käytetty asennuskoteloa. Toiseksi johdonsuojan pitää olla helposti saavutettavissa, jotta se voidaan kuitata, samoin vikavirtasuojan joka pitää lisäksi vieläpä voida testata säännöllisesti.

Joskus alakaton päälle on ollut jemmattuna esimerkiksi halogeenivalaistuksen muuntaja, mikä käsittääkseni ei ole välttämättä sinänsä kiellettyä jos on edes jotenkin asennettu(onhan niitä muutenkin kiinteään kalustukseen upotettuna). Tyhmää sekin on, jos ei ole edes fiksua huoltoluukkua järjestetty.

Voisin lotota, että homma olisi ok tällaisella kunhan katosta irtoaa helposti pala sen edestä. Laitekotelo

Anteeksi mutuni. Asentajien mielipiteitä siitä, arvasinko oikein, kiitos. :lol:
 
Sijoituskämpässä meni kylppäristä sähköt, vuokralainen kävi katsomassa kaikki sulakkeet. Kaikki kunnossa, piti sähkäri soittaa paikalle tutkimaan että mikä on vikana, löytyi kylppärin alakatosta vikavirtasuoja+johdonsuojakatkaisimet jotka oli vain kiskoon asennettu. Onko tämä asennustapa todella ok? Aika kuumaa ja kosteaa tilaa mielestäni se, painovoimainen ilmanvaihto eikä nuo kilkkeet ole edes missään asennuskotelossa?
Siis ymmärsinkö nyt varmasti oikein:
Kylpyhuoneessa on alas laskettu katto ja sen yläpuolella tyhjää tilaa?
Tässä tyhjässä tilassa on pelkkä kisko ilman koteloa ja siinä johdonsuojia?
Koko komeus on ilmeisen piilossa koska siitä ei tietoa ollut?

Jos ymmärrys oli oikea niin ei, ei varmuudella ole ok vaan todella kaukana siitä. Ilman koteloa ei asennella tuollaisia eikä myöskään mihinkään piiloon. Muutoinkin tulisi olla todella tarkka siinä, miten noiden alaslaskettujen kattojen kanssa sähköt järkevimmin vedetään. Ja jos joku osa on tehty noin, on vaara kaiken muunkin olevan täysi pommi eikä mitään tarkastuksia ole varmasti tehty.
Ei asennuksesta yhtään kuvaa ole olemassa? Ja jos kerran sähkäri kävi paikalla niin varmasti hänelläkin oli kommenttia aiheeseen?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 654
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom