Kysymyksiä sähkömiehille

Eipä sillä vaiheen värillä niin ole väliä ja eikös joku suositus ole tullut että kaapeleissa ei mustaa enää käytettäisi vaan vaiheet olisi ruskea, harmaa, valkoinen. Jos muistan väärin niin joku korjannee.
Kiuas ei voi mennä väärin vaikka kaikki olis harmaita etkä tietäisi kiukaan päässä että mikä harmaa on missäkin vaiheessa. Sähkömoottorin kanssa on väliä kun vaihejärjestys päättää pyörimissuunnan.

Eiköhän tuo sulake rokkaa. Kiskoon saaminen voi riippua. 20v sitten oli ainakin tilanne että eri valmistajan sulakkeet ei välttämättä sopinu toisen valmistajan kiskoon. Tiedä sitten olisko tilanne nykyään parempi.

Kyllä sopii, testasin jo. En kuumaan kiskoon vaan ylimääräiseen joka oli jäänyt yli. ;) Mustavalkoinenhan korvattiin jokin aika sitten harmaalla vai millä. Muista muutoksista en ole kuullut.
 
Kyllä sopii, testasin jo. En kuumaan kiskoon vaan ylimääräiseen joka oli jäänyt yli. ;) Mustavalkoinenhan korvattiin jokin aika sitten harmaalla vai millä. Muista muutoksista en ole kuullut.

Joo tiedä näistä onko vieläkään mitään stantardia vaiko suosituksia vaan. 20v sitten oli ainakin ihan sekamelskaa noi värit kun löyty musta, ruskea, harmaa, valkoinen ja mustavalkoinen. Sitten oli piuhoja joissa oli pari mustaa ja vaikka ruskea. Se punonta oli toki aina samoin niin L3:n kun otti sinisen vierestä niin homma rokkasi.
 
Olen pitkään kärsinyt sähköiskuista kun erehdyn koskemaan samaan aikaan näppikseen (metallikuori) ja pöydän alla olevaan sähköpatteriin varpaalla. En ole asiasta ollut huolissani, koska tietsikka on maadoittamattomassa rasiassa ja ajattelin homman johtuvan vain maapotentiaalierosta. Sähköiskut ovat kuitenkin melko napakoita ja usein jalka/käsi jää vähän turraksi pitkäksikin aikaa. Vihdoin kaivoin yleismittarin esiin ja mittasin mitä näyttää näppiksen ja patterin välillä.. 311V.

Miten ihmeessä jännite-ero voi olla noin suuri ja mitähän tässä pitäisi ajatella tai tehdä?
 
Sähköjä vetämässä keskukselta kiukaalle ja harmittavasti mustaa johtoa ei ole (5x1.5). Voinko korvata mustan harmaalla jos laitan mustat teipit kumpaankin päähän? Tiedän että voin vaihtaa väriä esim. valaistuskytkennöissä mutta onko kiuas sen verran "pyhä" juttu ettei sovi korvata? Entä onko kuvan jsk sopiva kiuaskäyttöön eli on siis C-käyrällä (kuten kaikki muutkin keskuksessa). Tuo nyt on Huyndain kun kaikki muut ovat Hagerin. Sain noita ilmaiseksi ripakopallisen (uusia, esittelykappaleita). Nuo sopii myös haarukkamalliseen kiskoon suoraan.

Ainoa ehdottomasti kielletty väri on Keltavihreän käyttäminen muuhun kuin maadoitukseen. Sinisen käyttäminen suojamaana kevin sijaan on myös väärin, mutta kyllä sitä ainakin nollauksessa usein käytetään, jossa se nyt on vielä ehkä hyväksyttävissä.

Lisäksi keltaisen ja vihreän johtimen käyttäminen on nykyään kielletty, mutta eipä niitä oikein mistään saakaan, muuten on vain suosituksia noissa väreissä.

Olen pitkään kärsinyt sähköiskuista kun erehdyn koskemaan samaan aikaan näppikseen (metallikuori) ja pöydän alla olevaan sähköpatteriin varpaalla. En ole asiasta ollut huolissani, koska tietsikka on maadoittamattomassa rasiassa ja ajattelin homman johtuvan vain maapotentiaalierosta. Sähköiskut ovat kuitenkin melko napakoita ja usein jalka/käsi jää vähän turraksi pitkäksikin aikaa. Vihdoin kaivoin yleismittarin esiin ja mittasin mitä näyttää näppiksen ja patterin välillä.. 311V.

Miten ihmeessä jännite-ero voi olla noin suuri ja mitähän tässä pitäisi ajatella tai tehdä?

Tietokoneen virtalähteessä on yleensä nollasta ja vaiheesta kondensaattori maanastaan, ja samalla koneen koppaan. Tuolla saadaan luotua jonkintasoinen häiriösuojaus koneen runkoon jos käytössä on maadoittamaton pistorasia, mutta siinä on pieni vuotovirta, niin että jännite-eron kotelon ja jonkin todellisen maatason välillä voi tuntea.
 
Olen pitkään kärsinyt sähköiskuista kun erehdyn koskemaan samaan aikaan näppikseen (metallikuori) ja pöydän alla olevaan sähköpatteriin varpaalla. En ole asiasta ollut huolissani, koska tietsikka on maadoittamattomassa rasiassa ja ajattelin homman johtuvan vain maapotentiaalierosta. Sähköiskut ovat kuitenkin melko napakoita ja usein jalka/käsi jää vähän turraksi pitkäksikin aikaa. Vihdoin kaivoin yleismittarin esiin ja mittasin mitä näyttää näppiksen ja patterin välillä.. 311V.

Miten ihmeessä jännite-ero voi olla noin suuri ja mitähän tässä pitäisi ajatella tai tehdä?
Häiriösuodinkonkat tosiaan aiheuttaa tuossa kapasitiivista kytkentää, jonka virranjohtuminen on mitättömän pientä ja siksi vain ikävän tuntuista. Kytke maadoitettuun rasiaan tai hanki näppiksen ja koneen väliin galvaaninen erotus. Tuo normaalisti noin 100-120V jännite (teorian mukaan 115 kun jännite 230V) voi kyllä rikkoa herkempää elektroniikkaa kun kytket tietokoneeseen sellaista.

Jos mittaat laadukkaammalla mittarilla matalaimpedanssisena mittauksena (tai analogisella mittarilla) niin ei näytä enää isoja lukemia.
 
Keittiöremppaa suunnittelemassa ja hiukan kyselisin keittotason kytkentää:

Uuteen keittiöön olisi tarkoitus asentaa keittotaso ja erillisuuni. Tällä hetkellä keittiössä ihan perus liesi+uuni-combo. Sähkötaulua kun katsoin niin nykyiselle liedelle menee ilmeisesti 1-vaihe (Johdonsuojakatkaisijan arvo C20, eli kestää 20A?).

Pystyykö keittotasoja asentamaan 1-vaiheseen syöttööm? ja saako tuosta samasta johtimesta jotenkin tehtyä kytkennän myös erillisuunille, erillisuunit yleensä ovat peruspistokkeen takana? Vai tuodaanko uunille oma syöttö sähkökaapilta?

Kannattaako jotain ottaa huomioon keittotasoa ja uunia valittaessa tai kytkennöissä? Haluaisin että tää menisi kerralla oikein kun uutta keittiötä tilaan. Tietenkin nämä asiat katsotaan ammattilaisen kanssa kuntoon, mutta lähinnä kartoitan että mitä on edessä.
 
Keittiöremppaa suunnittelemassa ja hiukan kyselisin keittotason kytkentää:

Uuteen keittiöön olisi tarkoitus asentaa keittotaso ja erillisuuni. Tällä hetkellä keittiössä ihan perus liesi+uuni-combo. Sähkötaulua kun katsoin niin nykyiselle liedelle menee ilmeisesti 1-vaihe (Johdonsuojakatkaisijan arvo C20, eli kestää 20A?).

Pystyykö keittotasoja asentamaan 1-vaiheseen syöttööm? ja saako tuosta samasta johtimesta jotenkin tehtyä kytkennän myös erillisuunille, erillisuunit yleensä ovat peruspistokkeen takana? Vai tuodaanko uunille oma syöttö sähkökaapilta?

Kannattaako jotain ottaa huomioon keittotasoa ja uunia valittaessa tai kytkennöissä? Haluaisin että tää menisi kerralla oikein kun uutta keittiötä tilaan. Tietenkin nämä asiat katsotaan ammattilaisen kanssa kuntoon, mutta lähinnä kartoitan että mitä on edessä.
Ilmeisesti siis kyseessä kerrostalokohde koska yksivaiheisia ei paljon muualla näe. Liekö saneerattu vai uudiskohde koska johdonsuojia ei muutoin ole.

Tuo arviosi kestosta on aivan oikea, eli 20A ja 4600W. Sen perusteella voit laskea, mitä voit käyttää samaan aikaan. Rajoituksia tuosta tulee joka tapauksessa jos uunia ja tasoa tuon perässä on.

Keittotasoa valitessa on katsottava, käykö yksivaiheiseen, sama toki uunin osalta. Osa käy ja osassa voidaan tehoa rajoittaa sen suojan mukaisesti. Uunin osalta et voi pistorasiaa käyttää koska normaalin pistorasian maksimi ylitetään tuolla 20A suojalla. Muu tapa haaroittaa käy kyllä.

Jos mahdollisuus uuteen kaapelointiin on niin oletuksena harkitsisin kyllä sitä ensimmäisenä ja muuta vasta jos ei onnistu. Toki liittymän koko huomioiden. Onko sen osalta siis kyse millaisesta? 1x35A vai onko jopa niin että olisi kolmivaiheinen? Jos jälkimmäistä, sitä parempi jos saa uutta kaapelia vedettyä.
 
Pääkytkin näyttää olevan 3-vaiheinen 63A/415VAC. Eli järkevin olisi tuo liesi muuttaa kolmivaiheiseksi ja vedot sen mukaisesti. Jonkin verran on tarkoitus tehdä sähkömuutoksia joten tuokin on varmasti siis sama tehdä rempassa.

20200705_140138.jpg
 
Pääkytkin näyttää olevan 3-vaiheinen 63A/415VAC. Eli järkevin olisi tuo liesi muuttaa kolmivaiheiseksi ja vedot sen mukaisesti. Jonkin verran on tarkoitus tehdä sähkömuutoksia joten tuokin on varmasti siis sama tehdä rempassa.

20200705_140138.jpg
Tarkista nyt kuitenkin, millainen syöttö sinne tulee tai paremminkin, millainen sopimus on olemassa. Jos nimittäin hyllytavarana on jokseenkin sopiva keskus, niitä on edullisempi käyttää vs koota paloista itse. Eli kyllä se pääkytkin voi olla kolmivaiheinen myös yksivaiheisessa eikä siten seikka, josta kannattaa tehdä kovin paljoa päätelmiä.

Mutta jos todellisuus on kolmivaiheinen, vetäisin tosiaan suosiolla uuden 5x kaapelin jos mitenkään mahdollista. Eipä sitten tarvitse miettiä sen enempää asiaa.
 
Kiitos tarkennuksista, täytyy jostain kaivaa tuo tieto tuosta kaapin syötöstä. Omissa sähkösopimuksissa ei ollut mitään tietoa.
 
Kiitos tarkennuksista, täytyy jostain kaivaa tuo tieto tuosta kaapin syötöstä. Omissa sähkösopimuksissa ei ollut mitään tietoa.
Saatat muuten olla aivan oikeassa. Joissakin paikoissa kerrostalo / rivitaloliittymä on sama riippumatta, tuleeko sinne yksi vai kolmevaiheinen. Siinä tapauksessa sopparissa ei välttämättä mainintaa aiheesta ole.
Mutta jos vanha kohde, on niistä moni yksivaiheinen. Tarkistaa kannattaa joka tapauksessa. Ei se vakio 35A sulake venu kovin pitkälle jos taloudessa asuu kokkausta rakastava, jonka pitäisi saada useampi kattila ja pannu + uuni samaan aikaan päälle.

Jos ei tietoa muutoin löydy niin mittaamalla viimeistään saa selville. Ja ihan taulu auki + kuva sieltä voi kertoa sekin riittävästi. Mutta varovaisuutta jos avaa. Ei sieltä suoraan kynsille tule mutta siitäkin huolimatta. Ja kyllähän isännöitsijällä pitää vastaus myös olla.
 
Mikäli liittymä on yksivaiheinen ja halutaan käyttää pistotulppaliitäntäistä erillisuunia on uunin syöttökaapelin päähän asennettava erillinen moduulikotelo jossa on oma 16A johdonsuoja uunin pistorasialle. Liitäntäjohdon katkaiseminen ja liittäminen suoraan jakorasiaan 20A sulakkeen perään katkaisee useimmissa tapauksissa valmistajan myöntämän takuun.

Pyydä sähkäri käymään ENNEN kuin tilaat laitteita tai lyöt mitään suunnitelmia lukkoon. Vartin kestävällä kartoituksella voit säästää isoja summia.
 
Aika monessa saneerausikäisessä kerrostalossa on osassa asuntoja kolmivaihesähkö, ja osassa yksivaihe. Kun saneeraus tehdään asennetaan jokaiseen asuntoon samanlainen keskus, mutta sähkön tyypistä riippuen sieltä otetaan vaiheet yhdistävä rauta pois, tai jätetään paikalleen. Se että liesi on oikeasti kytketty siihen 20A (tai 25A) suojan taakse tarkoittaa yleensä sitä että asunto on yksivaiheinen. Jos se olisi kolmivaiheinen siellä taulussa olisi yksi käyttämätön 20A suoja.

Selkeintä tuollaisen yksivaiheisen syötön kanssa on valita liesitaso joka on tarkoitettu juurikin esim 1x20A suojalle, eli max teho n. 4500W ja vetää uunille oma uusi syöttö.
 
Pääkytkin näyttää olevan 3-vaiheinen 63A/415VAC. Eli järkevin olisi tuo liesi muuttaa kolmivaiheiseksi ja vedot sen mukaisesti. Jonkin verran on tarkoitus tehdä sähkömuutoksia joten tuokin on varmasti siis sama tehdä rempassa.

20200705_140138.jpg
Tuskin arvokilpeen kirjoitellaan vääriä tietoja, joten syöttö on kolmivaiheinen ja pääkeskuksella 3x 25A sulakkeet syöttämässä.
 
Tuskin arvokilpeen kirjoitellaan vääriä tietoja, joten syöttö on kolmivaiheinen ja pääkeskuksella 3x 25A sulakkeet syöttämässä.
Tyyppikilpihän kertoo vain keskuksen rakenteelliset arvot jotka keskuksen valmistaja on ilmoittanut. Jos joku on kytkenyt kolmivaiheisen keskuksen yksivaiheisesti sitä ei tyyppikilvestä ei selviä.
 
Tyyppikilpihän kertoo vain keskuksen rakenteelliset arvot jotka keskuksen valmistaja on ilmoittanut. Jos joku on kytkenyt kolmivaiheisen keskuksen yksivaiheisesti sitä ei tyyppikilvestä ei selviä.
Jaa, onko tämä sitten miten yleistä? Tehdään meilläkin kerrostalokeskuksia, mutta ne on aina kohteen mukaan.
 
Jaa, onko tämä sitten miten yleistä? Tehdään meilläkin kerrostalokeskuksia, mutta ne on aina kohteen mukaan.
Siis jos valmistaja tekee 3 vaihe keskuksen mutta sähkäri asentaakin sen yksivaiheisesti niin siinä keskuksen tyyppikilvessä lukee silloin se 3-vaihe koska se on valmistajan tarra, ei sähkärin täyttämä. Eikä kaikilla kerrostalotyömailla käytetä vartavasten juuri erikseen sitä kohdetta varten suunniteltua mallia jos mitään erityisvaatimuksia ei ole.


Edit: Tässäkin ihmettelyssä auttaisi jos olisi kuva koko keskuksesta.
 
Sijoituskämpässä meni kylppäristä sähköt, vuokralainen kävi katsomassa kaikki sulakkeet. Kaikki kunnossa, piti sähkäri soittaa paikalle tutkimaan että mikä on vikana, löytyi kylppärin alakatosta vikavirtasuoja+johdonsuojakatkaisimet jotka oli vain kiskoon asennettu. Onko tämä asennustapa todella ok? Aika kuumaa ja kosteaa tilaa mielestäni se, painovoimainen ilmanvaihto eikä nuo kilkkeet ole edes missään asennuskotelossa?
 
Sijoituskämpässä meni kylppäristä sähköt, vuokralainen kävi katsomassa kaikki sulakkeet. Kaikki kunnossa, piti sähkäri soittaa paikalle tutkimaan että mikä on vikana, löytyi kylppärin alakatosta vikavirtasuoja+johdonsuojakatkaisimet jotka oli vain kiskoon asennettu. Onko tämä asennustapa todella ok? Aika kuumaa ja kosteaa tilaa mielestäni se, painovoimainen ilmanvaihto eikä nuo kilkkeet ole edes missään asennuskotelossa?
Täysin amatöörinä veikkaan että ei-ok kahdestakin syystä. Ensinnäkin tosiaan vain heitetty sellaisenaan rumasti sanottuna rakenteisiin sen sijaan, että olisi käytetty asennuskoteloa. Toiseksi johdonsuojan pitää olla helposti saavutettavissa, jotta se voidaan kuitata, samoin vikavirtasuojan joka pitää lisäksi vieläpä voida testata säännöllisesti.

Joskus alakaton päälle on ollut jemmattuna esimerkiksi halogeenivalaistuksen muuntaja, mikä käsittääkseni ei ole välttämättä sinänsä kiellettyä jos on edes jotenkin asennettu(onhan niitä muutenkin kiinteään kalustukseen upotettuna). Tyhmää sekin on, jos ei ole edes fiksua huoltoluukkua järjestetty.

Voisin lotota, että homma olisi ok tällaisella kunhan katosta irtoaa helposti pala sen edestä. Laitekotelo

Anteeksi mutuni. Asentajien mielipiteitä siitä, arvasinko oikein, kiitos. :lol:
 
Sijoituskämpässä meni kylppäristä sähköt, vuokralainen kävi katsomassa kaikki sulakkeet. Kaikki kunnossa, piti sähkäri soittaa paikalle tutkimaan että mikä on vikana, löytyi kylppärin alakatosta vikavirtasuoja+johdonsuojakatkaisimet jotka oli vain kiskoon asennettu. Onko tämä asennustapa todella ok? Aika kuumaa ja kosteaa tilaa mielestäni se, painovoimainen ilmanvaihto eikä nuo kilkkeet ole edes missään asennuskotelossa?
Siis ymmärsinkö nyt varmasti oikein:
Kylpyhuoneessa on alas laskettu katto ja sen yläpuolella tyhjää tilaa?
Tässä tyhjässä tilassa on pelkkä kisko ilman koteloa ja siinä johdonsuojia?
Koko komeus on ilmeisen piilossa koska siitä ei tietoa ollut?

Jos ymmärrys oli oikea niin ei, ei varmuudella ole ok vaan todella kaukana siitä. Ilman koteloa ei asennella tuollaisia eikä myöskään mihinkään piiloon. Muutoinkin tulisi olla todella tarkka siinä, miten noiden alaslaskettujen kattojen kanssa sähköt järkevimmin vedetään. Ja jos joku osa on tehty noin, on vaara kaiken muunkin olevan täysi pommi eikä mitään tarkastuksia ole varmasti tehty.
Ei asennuksesta yhtään kuvaa ole olemassa? Ja jos kerran sähkäri kävi paikalla niin varmasti hänelläkin oli kommenttia aiheeseen?
 
Sulakkeet pitää olla asukkaan vaihdettavissa ja johdonsuoja testattavissa ilman ylimmääräisiä työkaluja. Kosteaan tilaan mitään sulakkeita asenneta muutenkaan vaikka olisi miten hyvin koteloitu. (kylppärissä)
 
Saako normaalin IP65 jakorasian esim. Jakorasia ABB AP9P asentaa löylyhuoneen seinään vai pitääkö käyttää jotain erikoisasennuksia ja tarvikkeita?
Rasian etäisyys olisi kiukaasta vähintään 2 metriä sivusuunnassa, ja korkeus noin 1 metriä löylyhuoneen lattiasta.

Rasia tulee löylyhuoneen valaisimien johdotusten käyttöön.
2012 standardista löytänyt muuta kuin 0,5m kiukaasta ja 1m lattiasta, kuitenkin IP24min. Yli 1m lattiasta vaatii kaapeloinnin kestävän 170c, ah oli täällä jatkoa, kaapelien oltava lämmönkestäviä.
 
Siis ymmärsinkö nyt varmasti oikein:
Kylpyhuoneessa on alas laskettu katto ja sen yläpuolella tyhjää tilaa?
Tässä tyhjässä tilassa on pelkkä kisko ilman koteloa ja siinä johdonsuojia?
Koko komeus on ilmeisen piilossa koska siitä ei tietoa ollut?

Jos ymmärrys oli oikea niin ei, ei varmuudella ole ok vaan todella kaukana siitä. Ilman koteloa ei asennella tuollaisia eikä myöskään mihinkään piiloon. Muutoinkin tulisi olla todella tarkka siinä, miten noiden alaslaskettujen kattojen kanssa sähköt järkevimmin vedetään. Ja jos joku osa on tehty noin, on vaara kaiken muunkin olevan täysi pommi eikä mitään tarkastuksia ole varmasti tehty.
Ei asennuksesta yhtään kuvaa ole olemassa? Ja jos kerran sähkäri kävi paikalla niin varmasti hänelläkin oli kommenttia aiheeseen?
Kyllä, ymmärsit täysin oikein. Sähkärin piti alunperin tehdä koko asuntoon tarkistusmittaukset, mutta oli sitä mieltä että "on vaarallista" eikä suositellut? Nyt piti saada tarjous tuon alakaton sisällä olevan virityksen siirtämisestä asialliseen paikkaan, mutta huonolta näyttää tämänkin suhteen. Taitaa kämpässä olla sähköt tehty aiemman omistajan toimesta miten sattuu, joten laskut menee myös heille näistä laittomista asennuksista. Hieman yllättäen fiksun oloinen sähkäri muuttui kovin varovaiseksi kun myyjä oli häneen yhteydessä, tiedä sitten millä pelotteli.

Jos Tampereella on tiedossa luotettavaa sähkäriä, voi laittaa vaikka privalla suosituksia.
 
Hieman yllättäen fiksun oloinen sähkäri muuttui kovin varovaiseksi kun myyjä oli häneen yhteydessä, tiedä sitten millä pelotteli.
Olisihan se omienkin jatkotoimien kannalta hyvä tietää, uhkasiko tappamisella vai raastuvalla. :hmm:

Miten aiempi omistaja tiesi ottaa häneen yhteyttä?
 
Olisihan se omienkin jatkotoimien kannalta hyvä tietää, uhkasiko tappamisella vai raastuvalla. :hmm:

Miten aiempi omistaja tiesi ottaa häneen yhteyttä?
Epäilen vähän että ovat tuttuja, pienemmästä lähikaupungista sähkäri ja myyjä kotoisin.. Tai tutuntuttuja ainakin jos ei muuta

Myyjälle meni sähkärin diagnostiikkakäynnistä lasku ja sen kautta oli yhteydessä. Tosin sähkärin kertoma tilanne vs myyjän kertoma eroavat myös jonkun verran, joku valehtelee mutta tiedä sitten kuka.
 
Katselin lähiprismaan on tulossa sähköautojen latauspisteet ja 6 latauspistettä sekä jokaiseen 4x10mm2 kaapelit. Niin minkälaiset lataustehot tulee olemaan?
 
Lähiprismassa ollut pidemmän aikaan latauspisteet x4, tiedä sitten onko alhaalla yhtälailla.
 
Kyllä, ymmärsit täysin oikein. Sähkärin piti alunperin tehdä koko asuntoon tarkistusmittaukset, mutta oli sitä mieltä että "on vaarallista" eikä suositellut? Nyt piti saada tarjous tuon alakaton sisällä olevan virityksen siirtämisestä asialliseen paikkaan, mutta huonolta näyttää tämänkin suhteen. Taitaa kämpässä olla sähköt tehty aiemman omistajan toimesta miten sattuu, joten laskut menee myös heille näistä laittomista asennuksista. Hieman yllättäen fiksun oloinen sähkäri muuttui kovin varovaiseksi kun myyjä oli häneen yhteydessä, tiedä sitten millä pelotteli.

Jos Tampereella on tiedossa luotettavaa sähkäriä, voi laittaa vaikka privalla suosituksia.
Pelottaa edes ajatella, mitä muuta tuollaisessa paikassa voi olla. Mitään järkeviä sähkökuvia ei varmasti ole olemassa eikä luonnollisesti mitään tarkastuspöytäkirjaa? No, jälkimmäinen on selvä, ei voi olla ainakaan tuon pesuhuonehomman osalta. Kukaan täysjärkinen ei pistäisi nimeään alle tuollaiseen ainakaan tiedostaen asian.

Mutta siis tottakai ne mittaukset voi tehdä ja omasta mielestäni olisi ollut hyvinkin aiheellista tehdä jos kerran sähkäri paikalla on. Jos pelkkä mittaaminenkin olisi vaarallista, olisi paras sulkea koko asunto kunnes ongelmat on hoidettu. Ja toisaalta, mittaamalla pääsee kiinni siihen, mitä muuta mahdollisesti on tehty päin jotain.

Uutta sähkäriä ehdottomasti jos tuollainen vaikutelma syntyy. Toisaalta mitä luultavammin ei halua edes hommaa hoitaa jos joku tuttavuussuhde on sinne aiemman suuntaan.
Mutta onhan tuo vähän sellainen tapaus, jossa ei aivan jokaisella riitä kiinnostusta muutenkaan. Nimeä on paha laittaa paperiin jos et tiedä, mitä kaikkea on viritelty tai ainakin haluavat rajata tarkkaan sen itse hoitamansa. Toisaalta sillä ei saa paperia koko asunnosta ja sehän tuossa olisi kyllä tärkeä. Vaatii vaan auttamatta työtä kun varsin monta paikkaa on avattava ja katsottava jos luottamus laatuun katoaa heti alkuun.

Tosin sähkärin kertoma tilanne vs myyjän kertoma eroavat myös jonkun verran, joku valehtelee mutta tiedä sitten kuka.
Vaikka tuttuja olisivatkin niin eiköhän se sähkärin kertoma ole totuus. Myyjä ei joko tiedä todellisuutta koska "rane teki" ja sen luotetaan olevan laatua tai vaihtoehtoisesti tiedetään hyvinkin tarkkaan mutta sitä vähemmän halutaan myöntää.
 
Sähköasentaja varmaankin pelkää omaa vastuutaan tuossa keississä mikä on sinällään ihan fiksua, mikäli hän mittaa asunnon sähköpisteet ja tekee niistä pöytäkirjan on hän omalta osaltaan juridisesti vastuussa mikäli asunnossa sattuu esim. sähköpalo tai muu sähköön liittyvä tapaturma.
Veikkanpa että hän on nähnyt jotain muutakin hälyyttävää kuin pelkästään johdonsuojan kotelon puuttumisen ja haluaa ottaa keikkaan vähän etäisyyttä.
Itse ainakin kierrän yksityisasiakkaiden tilaamat mittauskeikat kaukaa vaikka paljon käyttöönottomittauksia teenkin.
 
Epäilen vähän että ovat tuttuja, pienemmästä lähikaupungista sähkäri ja myyjä kotoisin.. Tai tutuntuttuja ainakin jos ei muuta

Myyjälle meni sähkärin diagnostiikkakäynnistä lasku ja sen kautta oli yhteydessä. Tosin sähkärin kertoma tilanne vs myyjän kertoma eroavat myös jonkun verran, joku valehtelee mutta tiedä sitten kuka.
Ahaa. Miten minulle tulee sellainen aavistus, että sähkäri on siis ennenkin asentanut tuolla ja törmännyt vastaaviin ranetuksiin, mistä syystä sanoi ettei ole "turvallista" tehdä mittauksia. Siis tietää jo ennestään, että kämpässä on palovaarallisia asennuksia. Ei kai tuo voi muuta tarkoittaa?
 
Jaa, onko tämä sitten miten yleistä? Tehdään meilläkin kerrostalokeskuksia, mutta ne on aina kohteen mukaan.

En tiedä miten yleistä, mutta pari kuukautta sitten keittiörempan yhteydessä joutui uusimaan keskuksen ja laittoivat 3-vaihekeskuksen mikä sitten kytkettiin siihen yhteen vaiheeseen mitä syöttö on. Syy oli hyvä tarjous keskuksesta (eli olivat tilanneet niitä paljon ja suoraan hyllystä saatavilla). Eikä ollut Oy Rane Ab vaan vähän isompi sähköfirma.
 
En tiedä miten yleistä, mutta pari kuukautta sitten keittiörempan yhteydessä joutui uusimaan keskuksen ja laittoivat 3-vaihekeskuksen mikä sitten kytkettiin siihen yhteen vaiheeseen mitä syöttö on. Syy oli hyvä tarjous keskuksesta (eli olivat tilanneet niitä paljon ja suoraan hyllystä saatavilla). Eikä ollut Oy Rane Ab vaan vähän isompi sähköfirma.
Jotain positiivista sitten, ettei firma tuota hyllytavaraa ja saadaan kohteeseen kustomoidut ratkaisut.
 
Tässä vielä kuva koko keskuksesta. 2012 on nousujohdot ja sähkökeskukset uusittu, joten vaikuttaisi hyvin siltä että 3-vaihe syöttö on tuotu keskukselle. Tekninen isännöitsijä ei suoraan osannut sanoa mitään.

Ensi viikolla lupasi sähkömies tulla vielä katsomaan tilanteen ja konsultoimaan keittiöremontin sähkössä. Etenkin tuo lieden syöttö kiinnostaa että onko se kuinka helposti vaihdettavissa.

20200707_120008.jpg
 
Arttu, maallikon silmään tuo pääkytkin näyttää 3-vaihe kytkimeltä. 63A kestoa..


Kovasti tuon näköinen kampes..

Ja ihmettelen, miksi ovat valinneet 63A pääkytkimen, jos on lukee seinässä 25A.
 
Osaisiko joku sanoa miten tulee tulkita energiamittarissa merkintä 0,25-5(100)A? Din-kiskoon asennettu 230V 50Hz energiamittari mutta näyttäisi siltä että mittariin ei tule lukemia 8A kulutuksessa. Pitäisikö soveltua käyttöön? Tämä siis: https://www.amazon.co.uk/WE-515-Multitariff-Electricity-Systems-Certificate/dp/B07Q1J276W
0,25-5A suoramittauksella (eli mitattavan kuorman johdot suoraan mittariin) ja tätä isommat virrat aina 100Ahan saakka virtamuuntajan kautta mitattuna.
 
0,25-5A suoramittauksella (eli mitattavan kuorman johdot suoraan mittariin) ja tätä isommat virrat aina 100Ahan saakka virtamuuntajan kautta mitattuna.
Eli onko niin, että tämä ei toimi 16A vaiheessa sellaisenaan yli 5A kuormalla?

Edit: Nyt siis on lämmitystolppaan asennettu toisen puolen paikalle vikavirtasuoja ja energiamittari auton latausta varten. Sähkömies ei asiaa ihmetellyt, vaan ruuvasi energiamittarin paikalleen. Jos tuo nykyinen ei toimi, niin onko olemassa 1 din levyistä energiamittaria, joka toimii 16A asti sellaisenaan? Tai millainen virtamuuntaja tuohon pitäisi laittaa ja millaisia johdotuksia sille tarvitaan?
 
Viimeksi muokattu:
Ja ihmettelen, miksi ovat valinneet 63A pääkytkimen, jos on lukee seinässä 25A.
Kai sen melkein sokeakin näki jo ekasta kuvasta että 63A 3-vaihe pääkytkin. Mutta ei sillä ole mitään merkitystä minkään kannalta. Jos keskuksen tyyppikilvessä lukee 25A niin silloin siellä voi olla osia, jotka kestää vain 25A. Voin keksiä montakin syytä miksi 25A keskukseen laitettaisiin 63A kytkin, esimerkiksi se jos valmistaja ei halua pitää varastossa kuin yhden tyyppisiä kytkimiä. Toisekseen saattaa olla halvempi ostaa 1000 kpl 63A kytkimiä kuin 200kpl 63A kytkimiä ja 800 kpl 25A puhumattakaan että vielä useampaa eri kokoa.
 
Tuossa olisi yhden valmistajan sähköauton latauspiste, niin tuossa olisi 400v ja 3-vaihe. 22kW latauspiste.
En noista latauspisteistä tiedä, mutta 10mm2 johtimella voidaan voidaan käyttää myös 35A nallia, jolloin tehoa voidaan ottaa jopa 24kW.

Mutta jos tuo 22kW on maksimi noissa latausasemissa, niin sitten ei päde.
 
Osaisiko joku sanoa miten tulee tulkita energiamittarissa merkintä 0,25-5(100)A? Din-kiskoon asennettu 230V 50Hz energiamittari mutta näyttäisi siltä että mittariin ei tule lukemia 8A kulutuksessa. Pitäisikö soveltua käyttöön? Tämä siis: https://www.amazon.co.uk/WE-515-Multitariff-Electricity-Systems-Certificate/dp/B07Q1J276W

Ebay-sivulla on ainakin kolmet eri (väärät) speksit, mutta itse vehkeen sivussa tuo 0,25-5(100)A kertoisi mittausalueeksi 0,25-5 A ja 100 A asti erillisellä mittamuuntajalla. Käyttöohje ei sen enempää avaa miten virtamuuntajakäytössä skaalaus asetetaan, ehkä se modbus-rarrin sisältä löytyisi. Erikoiset on kyllä speksit puolalaisilla normaaliin maailmaan nähden.
 
Eli onko niin, että tämä ei toimi 16A vaiheessa sellaisenaan yli 5A kuormalla?

Edit: Nyt siis on lämmitystolppaan asennettu toisen puolen paikalle vikavirtasuoja ja energiamittari auton latausta varten. Sähkömies ei asiaa ihmetellyt, vaan ruuvasi energiamittarin paikalleen. Jos tuo nykyinen ei toimi, niin onko olemassa 1 din levyistä energiamittaria, joka toimii 16A asti sellaisenaan? Tai millainen virtamuuntaja tuohon pitäisi laittaa ja millaisia johdotuksia sille tarvitaan?


Jos yks vaiheinen niin esim tämä toimii sellaisenaan:
 
Eli onko niin, että tämä ei toimi 16A vaiheessa sellaisenaan yli 5A kuormalla?

Edit: Nyt siis on lämmitystolppaan asennettu toisen puolen paikalle vikavirtasuoja ja energiamittari auton latausta varten. Sähkömies ei asiaa ihmetellyt, vaan ruuvasi energiamittarin paikalleen. Jos tuo nykyinen ei toimi, niin onko olemassa 1 din levyistä energiamittaria, joka toimii 16A asti sellaisenaan? Tai millainen virtamuuntaja tuohon pitäisi laittaa ja millaisia johdotuksia sille tarvitaan?

Jos on sun ostama mittari niin ei se sähkäri välitä vaan ruuvaa kamat paikalleen ja on tyytyväinen kun ei tarvitse edes perävalotakuuta antaa.

Montako kuukautta sä nyt olet puuhannut sitä latauspistettä ja paljonko tulee maksamaan kaikkine säätöineen jos laskee omalle vapaa-ajalle vaikka edes vitosen tunnilta liksaksi?
Muutamalla satasella saa valmiita koteloita mittareilla ja vikavirtasuojilla.
 
Ebay-sivulla on ainakin kolmet eri (väärät) speksit, mutta itse vehkeen sivussa tuo 0,25-5(100)A kertoisi mittausalueeksi 0,25-5 A ja 100 A asti erillisellä mittamuuntajalla. Käyttöohje ei sen enempää avaa miten virtamuuntajakäytössä skaalaus asetetaan, ehkä se modbus-rarrin sisältä löytyisi. Erikoiset on kyllä speksit puolalaisilla normaaliin maailmaan nähden.
Orno kertoo itse omilla sivuillaan ja Amazon.de lmax 100A, mutta Amazon.co.uk:ssa Ornolla on lmax 40A. Kaipa nämä on jotain uudelleenbrändättyjä kiinalaisia. No 16A ei omassa käytössä ylity.

Jos yks vaiheinen niin esim tämä toimii sellaisenaan:
Samat speksit tuossakin näyttää olevan, paitsi että lmax on 45 eikä 100:
METER CARLO GAVAZZI EM110DINAV81XO1X: min=0.25A; Ib: 5A, Imaks.:45A (onnisen dokumentti).
Orno OR-WE-515: Base current (lb): 5A, Maximum current (lmax): 100A, Min. current: 0,25A.

En ole löytänyt yhdenkään energiamittarin dokumenteista tietoa, että väli lb - lmax olisi käytettävissä vain virtamuuntimen avulla. Sen sijaan löytyy tietoa, että mittausväli on lmin - lmax ja lb liittyisi lähinnä tarkkuusvaatimuksiin. Jos tuo Carlo Gavazzi toimii, niin eikö silloin tuo Ornokin pitäisi toimia?
 
Sähköasentaja varmaankin pelkää omaa vastuutaan tuossa keississä mikä on sinällään ihan fiksua, mikäli hän mittaa asunnon sähköpisteet ja tekee niistä pöytäkirjan on hän omalta osaltaan juridisesti vastuussa mikäli asunnossa sattuu esim. sähköpalo tai muu sähköön liittyvä tapaturma.
Veikkanpa että hän on nähnyt jotain muutakin hälyyttävää kuin pelkästään johdonsuojan kotelon puuttumisen ja haluaa ottaa keikkaan vähän etäisyyttä.
Itse ainakin kierrän yksityisasiakkaiden tilaamat mittauskeikat kaukaa vaikka paljon käyttöönottomittauksia teenkin.
Miksi kukaan itseään kunnioittava sähkäri jättäisi tarkentamatta siihen pöytäkirjaan, miltä osin on mittaukset tehnyt? Ei siinä silloin koko asunnosta vastuu siirry mittaajalle. Ja miksi kukaan itseään kunnioittava sähkäri jättäisi mainitsematta jos havaitsee riskiä aiheuttavia asennuksia? Vaikeampi toki todistaa muttei siinäkään pelkällä pään taputtelulla selviä jos sattuu vahinko ja pystytään osoittamaan sen sähkärin havainneet asiat mutta jättäneen kertomatta.

Se on sitten kokonaan eri asia jos mitatessa ei havaitse mitään erikoista mutta rakenteissa on piilossa montaa pommia. Kaikkea ei kuitenkaan voi purkaa ja käydä läpi. Muttei tämä kosketa kyllä omasta mielestäni vain yksityisiä vaan lähinnä juuri päinvastoin. Yksityinen ei itse tee kuitenkaan kovin monimutkaisia sähkötöitä joten ne perusjutut voi jo arvata. Mutta selvitäppä jostain vanhemmasta teollisuuskiinteistöstä tms mitään helposti ja varmasti. Vuosien saatossa on ollut tusina firmaa ja kymmenen ranea asialla.

Jos on sun ostama mittari niin ei se sähkäri välitä vaan ruuvaa kamat paikalleen ja on tyytyväinen kun ei tarvitse edes perävalotakuuta antaa.
Jos oma asenteesi on tuo, et toivottavasti tee kenellekkään mitään asennusta. Ja toivottavasti ei kukaan muukaan. Kyllä sen pitää olla osa ammattitaitoa kertoa, jos asiakas on hankkinut väärän tuotteen eikä vaan asentaa paikalleen. Ja tässähän oli vielä epäily alimitoitetusta laitteesta. Eli tehdään vaarallisia asennuksia sen paremmin yöunia menettämättä? Miten ne mittaukset ja pöytäkirja tällaisessa tilanteessa?
 
Ebay-sivulla on ainakin kolmet eri (väärät) speksit, mutta itse vehkeen sivussa tuo 0,25-5(100)A kertoisi mittausalueeksi 0,25-5 A ja 100 A asti erillisellä mittamuuntajalla. Käyttöohje ei sen enempää avaa miten virtamuuntajakäytössä skaalaus asetetaan, ehkä se modbus-rarrin sisältä löytyisi. Erikoiset on kyllä speksit puolalaisilla normaaliin maailmaan nähden.
Puolalaisten tekemisistä ja heidän laitteistaa on oletuksena ihan hyvä pysyä riittävän etäällä. Ja onhan tuon dokumentaatio nopeasti katsoen aivan karmea.
Mutta siitäkin huolimatta monessa tuon kaltaisessa modbus on optio jota ei ole pakko käyttää ja perusasetukset saa tehtyä muutoinkin, siis jos sellaisiin on tarvetta. Tuossa toki tariffit joten niiden osalta pc:llä konffaus on toki järkevä tapa ja sieltähän se modbus-taulukkokin on kaivettava koska muualla ei näkynyt olevan.

Mutta kyllä tuosta virta-arvot löytyvän spekseistä vaikka moni muu asia onkin vähän niin ja näin.

Samat speksit tuossakin näyttää olevan, paitsi että lmax on 45 eikä 100:
METER CARLO GAVAZZI EM110DINAV81XO1X: min=0.25A; Ib: 5A, Imaks.:45A (onnisen dokumentti).
Orno OR-WE-515: Base current (lb): 5A, Maximum current (lmax): 100A, Min. current: 0,25A.

En ole löytänyt yhdenkään energiamittarin dokumenteista tietoa, että väli lb - lmax olisi käytettävissä vain virtamuuntimen avulla. Sen sijaan löytyy tietoa, että mittausväli on lmin - lmax ja lb liittyisi lähinnä tarkkuusvaatimuksiin. Jos tuo Carlo Gavazzi toimii, niin eikö silloin tuo Ornokin pitäisi toimia?
Tässä(kin) ollaan taas aiheessa, joka on piilotettu standardiin josta toki rahastetaan oikein huolellisesti. Mutta parhaiten oikeilla jäljillä olet itse. Käytännössä siellä spekseissä ilmoitetaan mitattava minimiarvo (joka voi olla myös % Ib:stä), Ib (eli basic current) jolla kalibroitu / tarkin mitta-arvo ja maksimi. Niin myös tuossa kysymässäsi.
Eli toimii tarpeessasi ja tosiaan tuon Gavazzinkin osalta linkatulla sivulla oli saatavilla paremmat speksit. Ilmeisesti jäi katsomatta ennen linkkaamista.
 
Miksi kukaan itseään kunnioittava sähkäri jättäisi tarkentamatta siihen pöytäkirjaan, miltä osin on mittaukset tehnyt? Ei siinä silloin koko asunnosta vastuu siirry mittaajalle. Ja miksi kukaan itseään kunnioittava sähkäri jättäisi mainitsematta jos havaitsee riskiä aiheuttavia asennuksia? Vaikeampi toki todistaa muttei siinäkään pelkällä pään taputtelulla selviä jos sattuu vahinko ja pystytään osoittamaan sen sähkärin havainneet asiat mutta jättäneen kertomatta.

Se on sitten kokonaan eri asia jos mitatessa ei havaitse mitään erikoista mutta rakenteissa on piilossa montaa pommia. Kaikkea ei kuitenkaan voi purkaa ja käydä läpi. Muttei tämä kosketa kyllä omasta mielestäni vain yksityisiä vaan lähinnä juuri päinvastoin. Yksityinen ei itse tee kuitenkaan kovin monimutkaisia sähkötöitä joten ne perusjutut voi jo arvata. Mutta selvitäppä jostain vanhemmasta teollisuuskiinteistöstä tms mitään helposti ja varmasti. Vuosien saatossa on ollut tusina firmaa ja kymmenen ranea asialla.

Milläpä näet kaikki puuhamiesten tekemän löysät liitokset jollain 200mA jatkuvuusmittauksella? Tai väärän poikkipinta-alan/kaapelityypin tai vaikkapa puuttuvan kaksoiseristyksen kuten tässä tapauksessa.
Siinä ei paljoa pyötäkirjan tarkentelut auta jos asennukset ovat sieltä täältä laittomia ja muilta osin hyvän asennustavan vastaisia. Sähköasentaja on ilmoittanut tilaajalle että asennukset ovat vaarallisia, ei mikään velvoita asentajaa mittaamaan ja tekemään pöytäkirjaa toisen tekemästä asennuksesta. En ole kohdetta nähnyt, mutta voi olla että toimisin samalla tavoin koska tilaaja tuskin on valmis maksamaan korjaustöistä tulevaa ylimääräistä laskua.



Jos oma asenteesi on tuo, et toivottavasti tee kenellekkään mitään asennusta. Ja toivottavasti ei kukaan muukaan. Kyllä sen pitää olla osa ammattitaitoa kertoa, jos asiakas on hankkinut väärän tuotteen eikä vaan asentaa paikalleen. Ja tässähän oli vielä epäily alimitoitetusta laitteesta. Eli tehdään vaarallisia asennuksia sen paremmin yöunia menettämättä? Miten ne mittaukset ja pöytäkirja tällaisessa tilanteessa?

Missähän sanoin että tuo olisi minun asenteeni, kirjoitin vain että mikä on lopputulos. Asiakkaan hankkimat kamat ovat paikallaan ja laskutusperuste näiltä osin täyttyy.
Minä en asenna kiinteästi verkkoon mitään laitteita joiden ominaisuuksia en tunne. Eikä minun tarvitse asennella asiakkaiden ostamia ebay-paskoja koska olen niin onnekas että työt ovat lähes kokonaan toisten yritysten tilaamia ja keikkoihin tulevat asennustarvikkeet tunnetuilta valmistajilta joko suoraan tehtaalta tai suomalaisten tukkurien kautta tilattuna. Asiakasrajapinnassa toimiminen ei mielestäni ole kovinkaan palkitsevaa hommaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 232
Viestejä
4 865 464
Jäsenet
78 623
Uusin jäsen
Tml57

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom