Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos siinä on ollut toimivana itselläsi lamppu aikaisemmin, on jotain kytkennässä pielessä.Kiitos vastauksista.
Sähköt on vuodelta 2011 eli ihan vanhoista ei ole kyse, eikä ole mitään kruunukytkimiä.
Vanha lamppu oli mielestäni kytketty samalla tapaa.
No täytyy vielä tarkistaa noi kytkennät.
Jääkö se ledilamppu palamaan täydellä kirkkaudella, vai kenties himmeämpänä? Ettei vaan "laatuledi" hohkaa kapasitiivisestä kytkennästä... Vaihda hehkulamppu tilalle niin ei pala.Kiitos vastauksista.
Sähköt on vuodelta 2011 eli ihan vanhoista ei ole kyse, eikä ole mitään kruunukytkimiä.
Vanha lamppu oli mielestäni kytketty samalla tapaa.
No täytyy vielä tarkistaa noi kytkennät.
Ostin ja kytkin lapselle uuden kattolampun. Katossa oli musta,sininen ja kevi. Lampussa taas vain musta ja sininen.
Eli kytkin vaiheen ja nollajohtimen ja suojamaa jäi kytkemättä. Lamppu muovirunkoinen led-lamppu missä muuntaja.
Tähän asti homma on omasta mielestä ok.
Lamppu kuitenkin on kokoajan päällä riippumatta valokatkaisijan asennosta?
Lampun saa toki sammutettua kaukosäätimellä mutta olenko kuitenkin kytkenyt johdot jotenkin väärin?
Normikirkkaudella palaa, ja ledit on lampussa kiinteänä joten ei voi vaihtaa.Jääkö se ledilamppu palamaan täydellä kirkkaudella, vai kenties himmeämpänä? Ettei vaan "laatuledi" hohkaa kapasitiivisestä kytkennästä... Vaihda hehkulamppu tilalle niin ei pala.
Saksan Amazonista ostettu led plafondi, en voi linkittää kun tuota mallia ei enää myydä.Mikä lamppu ja mistä ostettu?
Jos sinne kouruun laitetaan pelkät johdot, niin noinhan se menee, mutta kyllä sinne kaapelit saa yhdessä laittaa. Eli mainitussa jalkalistakourussa voi vetää ihan luvallisesti MMJ:llä sähkön ja cat6 kaapelilla datapisteen. Irtojohtimilla sähköä ei saa vetää.Jos dataa ja sähköä haluaa samaan kouruun laittaa, niin eristys pitäisi olla kaikissa kaapeleissa sama. Ja se harvoin toteutuu hituvirta kaapeleissa
Jos pistorasialta mitattu vaihtojännite on 234V AC niin mistä tietää paljonko sen resistanssi on?
Voiko sen laskea esimerkiksi kytkemällä 8 ohmin aktiivikaiuttimet pistorasiaan ja mitata näiden välisen AC-Virran?
Olet ihan oikeassa, kyllä siinä kaapeloinnissa ainakin maahan menee väkisin aikaa. Eli ainakin kaivutyöt valmiiksi jos maahan laittaa. Ja kovin syväänhän kaapelia ei ole pakko saada kunhan suojataan muutoin riittävästi. Mukavampi maassa jos sinne mitenkään onnistuu. Mutta ehdottomasti putkeen tuollaisessa kohdassa jossa maaperä on mitä on.
a) Ei välttämättä tarvitse. Jos siellä mökin keskuksessa on sopivasti tilaa niin kyllä ne tarpeelliset voi sinne laittaa
b) Riippuen siitä, laitatko maahan vai ilmaan. Vetäisin joka tapauksessa 5x2,5mm2 kaapelia. Maahan menee MCMK ja ilmaan sitten muuta. MMJ:tä saa MMJK:na kannatinvaijerin kanssa mutta joku paremmin muistava kertonee, kielsikö joku pykälä MMJ+vaijeri+nippusiteet -yhdistelmän. En lähde arvaamaan koska en muista.
c) Uutta asennusta joten vikavirtasuojan perään. Ja muutoinkin tuollaisessa paikassa ehdottomasti paikallaan.
d) Kuva keskuksesta voisi olla ihan paikallaan. Tai jos on vanha tulppasulakekeskus niin jo ilman kuvaakin VVS on käytännössä pakko asentää ulkopuolelle omaan laatikkoonsa. Eli tämän kaltaisia tulee huomioitavaksi.
En laittaisi 10A perään vaan suoraan suosiolla 3x16A. Ei juuri kustannuksia nosta ja saat samalla sinne saunan seinään voimavirtarasian tai ainakin mahdollisuuden sille. Tosin tällöin siellä saunalla onkin sitten oltava välisulake jos valaistusta haluaa johdottaa 3x1,5mm2 kaapelilla. Ja jos 3~ tarvetta ei ole niin jossakin kohden sinne saunalle tulee kuitenkin tarve tehdä puita ja se sähkösirkkeli / halkaisukone onkin enemmän, mitä 10A kestää. Eli jo silläkin vähintään 1x16A. Tosin tottakai voi olla 1/2x16A pistorasioille ja 1x10A valaistukselle jolloin se 1,5mm2 riittää niille siellä saunalla.
Säästää niitä sähkärille maksettavia tunteja kun piirrät (jollei ole valmiina) saunasta pohjakuvan ja merkitset, mihin haluat mitäkin. Läpivientimahdollisuuksia on niitäkin ihan hyvä katsella valmiiksi. Ja jos kyse on jostain hirsirakennuksesta tms johon ei halua johtoja "pitkin seiniä", on hyvä miettiä etukäteen sitäkin puolta.
Ja vaikka sauna onkin kyseessä niin riittävästi pistorasioita. Se yksi kaksiosainen siellä saunatuvan puolella ei nykyään kyllä riitä yhtään mihinkään.
Jos pistorasialta mitattu vaihtojännite on 234V AC niin mistä tietää paljonko sen resistanssi on?
Voiko sen laskea esimerkiksi kytkemällä 8 ohmin aktiivikaiuttimet pistorasiaan ja mitata näiden välisen AC-Virran?
6,8 kW kuulostaa aika hurjalta, pitääkö tuo varmasti paikkansa? Genelecin kaiuttimen nimellisteho on kuitenkin vain 0,04 kW kun nimelliskuormana on 8 ohmia.
Jos pistorasialta mitattu vaihtojännite on 234V AC niin mistä tietää paljonko sen resistanssi on?
Voiko sen laskea esimerkiksi kytkemällä 8 ohmin aktiivikaiuttimet pistorasiaan ja mitata näiden välisen AC-Virran?
Eikö siitä lampusta löydy mitään merkintöjä? Aika erikoiselta näyttää eikä näytä kyllä miltään kovin uudelta.Meille tuoreesta kämpästä löytyi 2 tällaista valaisinta seinältä. Kuvassa siis riisuttuna. Alla olevan boksin leveys 18cm jos mittasuhdetta kaipaa.
Mitähän tekniikkaa tässä on ja onko tämä joku niin spesiaali desing-viritys mihin ei maallikko polttimoa vaihda? Ei siis ole nyt tarvetta mutta hyvä olisi ymmärtää tulevaisuutta ajatellen että voi puolisolle päteä
![]()
Näyttäisi ihan normaalilta halogeenipolttimolta. Voisi vaikka olla tämä Motonetissa myytävä?Meille tuoreesta kämpästä löytyi 2 tällaista valaisinta seinältä. Kuvassa siis riisuttuna. Alla olevan boksin leveys 18cm jos mittasuhdetta kaipaa.
Eikö siitä lampusta löydy mitään merkintöjä? Aika erikoiselta näyttää eikä näytä kyllä miltään kovin uudelta.
Näyttäisi ihan normaalilta halogeenipolttimolta. Voisi vaikka olla tämä Motonetissa myytävä?
Osaisko joku sanoa tähän: varastoon menee kolmevaihde piuha, 10A. Siellä on muutamama lamppu ja valo. Pystyykö siitä haaroittaa 3-vaihe porealtaalle sähköt ja vaihtaa 3×16 A?
Ei tuolla kaiuttimen nimellisimpedanssilla ole mitään tekemistä sen pistorasian kuormitettavuuden kanssa.6,8 kW kuulostaa aika hurjalta, pitääkö tuo varmasti paikkansa? Genelecin kaiuttimen nimellisteho on kuitenkin vain 0,04 kW kun nimelliskuormana on 8 ohmia.
Kaapeli noin 25m ja 2neliäistäRiippuu kaapelin pituudesta ja neliöistä.
Kaapeli noin 25m ja 2neliäistä
Jos kaapeli on 1,5mm2 poikkipinnaltaan ei ole mahdollista. Jos kaapeli on 2,5mm2 poikkipinnaltaan silloin se saattaa olla mahdollista. Vastaan saattaa tulla oikosulkuvirran riittämättömyys, tuskin on tuolla matkalla kuitenkaan ongelma. Ja toki muu kuormitus syöttävän keskuksen päässä (onko riittävästi kapasiteettia). Useita muuttujia, vaikea näillä lähtötiedoin antaa varmaa vastausta.
Kyllä pexiä saa suojaputkena käyttää, mutta ei sitä enää silloin vesiputkena saa käyttää..Yks vaihtoehto on viedä uusi kaapeli suojaputkessa jossa kulkee pex vesijohto ulkohanalle, onko tämä sallittua viedä samassa putkessa?
Kyllä pexiä saa suojaputkena käyttää, mutta ei sitä enää silloin vesiputkena saa käyttää..
Tuollaista 2mm² johtoa ei oikeastaan ole olemassakaan, eli se on joko 1,5 tai 2,5mm², tuo siis ei ole halkaisija, vaan pinta-ala.
1,5mm² maakaapelissa voi kyllä 16A sulakettakin käyttää, mutta se on inssin laskettava pystytäänkö noin tekemään.
Tuo jäikin auki vielä, onko kaapeli todellisuudessa mitä kokoa. Sillä selviäisi paljon.Tuollaista 2mm² johtoa ei oikeastaan ole olemassakaan, eli se on joko 1,5 tai 2,5mm², tuo siis ei ole halkaisija, vaan pinta-ala.
1,5mm² maakaapelissa voi kyllä 16A sulakettakin käyttää, mutta se on inssin laskettava pystytäänkö noin tekemään.
Riippuu kuinkaa pitkälle pätevöidyt. Perushommina se voi olla 400V asennuksia ja pienkorjausta asiakkailla tai asikasliittymiin liittyen, mittarihommia jne. Jos kj-hommia osaa, niin sitten monipuolistuu, kytkentöjä verkolla, pylväissä kiipeilyä, muuntamoilla käyntejä, pakkasta ja aurinkoa, hellettä mitä vain. Vian selvittelyä. Myrskyt osa työtä. Jännitetyöpätevyydellä taas monipuolisuutta. Sitten jos viitsii perehtyä sähköasemahommiin niin taas on lisää ovia auki. Relehommia, vianetsintää kentällä, kytkentöjä, huoltoja. Tässä vain osa.Minkälaista on sähköverkkoasentajan duuni? Sen mitä ymmärrän, niin se on ulkotyötä ja aika fyysistä hommaa.
Asuntoauton sähköistyksestä.
Onko jotain paragraafia tai pykälää, joka estäisi Flex 3x2,5 ohjauskaapelin käyttämisen asennuskaapelina asuntoauton tai -vaunun 230 voltin sähköasennuksissa?
Pistorasioissa oleva vaihe kun riippuu siitä kumminpäin caravansovittimen schuko laitetaan. Mitään teknistä estettähän ei sille ole, että vaihe kulkee sinisessä johdossa, mutta minä kuitenkin haluaisin käyttää sinisen ja ruskean sijaan mustia johtoja joissa numerot 1 ja 2. KeVi on Flexissäkin KeVi.
LVI-ketjussa ohjeistettiin kysymään täältä, jospa onnistaisi paremmin.
Remppasin piharakennukseen pienen kuntoiluhuoneen ja nyt pitäisi vielä sähköpatteri hankkia. Noin 9m² tila, eristetty maanvarainen laatta, 100mm villat seinissä ja katossa. Katolle laitan vielä 50mm lisää kun on sopivasti villapaketti valmiina. Joku 750W on varmaan riittävä teho patterille?
Onko kokemuksia/suosituksia jostain tietyistä malleista/valmistajista? Plussaa olisi jos saisi termostaatista säädettyä lämpötilan pudotuksen yöajaksi.
Varsin suuri osa on valmiita tai sitten menee palasista kasaamisen puolelle. Toisaalta, jos karkea ratkaisu käy, voi sinne tyhjään koteloon toki laittaa ihan normin IP44-rasian. Ja ainakin Garon metallisen kotelon saa siedettävään hintaan.Suosituksia hyvälle piharasialle, jossa 2x pistorasia ilman kelloja (ohjaus tapahtuu talon sisältä wifin/internetin välityksellä sonoff-laitteen kautta). Pistorasioihin pitäisi saada syttymään pieni merkkivalo kun niihin tulee virta.
Mitään vikavirtasuojia ym. Ei tarvitse koska ne on myös sähkökeskuksessa.
En halua mitään halvinta muovirimpulaa, mutta kuitenkin kohtuuhintaista.
Löytyykö valmiina vai pitääkö jotenki osista kasata?
Jos tarkemmin halutaan laskea, pitäisi tietää, missä tuo kohde on ja ovatko kaikki seinät kylmää ulkoseinää jne. Mutta tässä kohden siihen tuskin on tarvetta. Vuoden -12 ohjeilla Eteläisessä Suomessa mitoitus on:LVI-ketjussa ohjeistettiin kysymään täältä, jospa onnistaisi paremmin.
Remppasin piharakennukseen pienen kuntoiluhuoneen ja nyt pitäisi vielä sähköpatteri hankkia. Noin 9m² tila, eristetty maanvarainen laatta, 100mm villat seinissä ja katossa. Katolle laitan vielä 50mm lisää kun on sopivasti villapaketti valmiina. Joku 750W on varmaan riittävä teho patterille?
Onko kokemuksia/suosituksia jostain tietyistä malleista/valmistajista? Plussaa olisi jos saisi termostaatista säädettyä lämpötilan pudotuksen yöajaksi.
Jos tarkemmin halutaan laskea, pitäisi tietää, missä tuo kohde on ja ovatko kaikki seinät kylmää ulkoseinää jne. Mutta tässä kohden siihen tuskin on tarvetta. Vuoden -12 ohjeilla Eteläisessä Suomessa mitoitus on:
63 W / m2 jos huonekorkeus ≤ 2,5 m
23 W / m3 jos huonekorkeus > 2,5 m
Eli riittää. Laittaisin kuitenkin suosiolla 1000W (tai vaikka 12xxW) patterin koska hinta ei juurikaan nouse ja saat vähän nopeammin lämpötilankin nousemaan jos haluat normaalisti pitää alempaa lämpötilaa.
Olikohan tuolle mainitsemallesi joku oikein todellinen lähde? Jos muistat niin kerro ihmeessä. Nimittäin ihan saman muistan kyllä aikojen takaa mutten mitään lähdettä. Tuo mainitsemani taas tuli ensimmäisenä mieleen joten laitoin sen.Miulle aikoinaan opetettiin jotta 20W/m3 jos ei ulkoseiniä ja jokaista ulkoseinää kohden 5W lisää.
Mutta täysin samaa mieltä tuosta että 1kW suoraan kun ei se kustannuksia lisää kuin hiukan ostohetkellä. Itse kohteessa lämmityskustannukset on samat oli siellä 750W taikka 1,5kW sitä tehoa.
Ollaan kyllä todella hyvin samaa mieltä.Kyllä, mieluummin pari numeroa ylitehoinen malli niin on vähän säätövaraa tarpeen mukaan jos vaan syöttö kestää. Ei sitä ole pakko täysillä pitää ja sitten tosiaan saa lyötyä täysille jos tulee tarvis saada äkkiä lämpöä huoneeseen. Muutenkin sähkölaitteet kannattaa mitoittaa vähän yli etteivät joudu ihan rajoilla toimimaan koko aikaa.
Hyvä esimerkki on juuri ja juuri "riittävä" lämmitin jossain harvoin käytävällä mökillä jota saa paahtaa koko ajan täysillä ja ensimmäinen päivä palellaan kun lämmitysteho ei meinaa riittää ja just kun mökki alkaa olla lämmin niin lähdetään kotiin.
Olikohan tuolle mainitsemallesi joku oikein todellinen lähde? Jos muistat niin kerro ihmeessä. Nimittäin ihan saman muistan kyllä aikojen takaa mutten mitään lähdettä. Tuo mainitsemani taas tuli ensimmäisenä mieleen joten laitoin sen.
Kyllä, mieluummin pari numeroa ylitehoinen malli niin on vähän säätövaraa tarpeen mukaan jos vaan syöttö kestää. Ei sitä ole pakko täysillä pitää ja sitten tosiaan saa lyötyä täysille jos tulee tarvis saada äkkiä lämpöä huoneeseen. Muutenkin sähkölaitteet kannattaa mitoittaa vähän yli etteivät joudu ihan rajoilla toimimaan koko aikaa.
Ei tuo oikein pidemmälle kanna. Muistan siis itsekin joskus tulleen vastaan mutten sen paremmin mitään kirjaa tai muutakaan. Mutta varmasti jossain on ollut kun yleisemminkin on samaa kerrottu.Koulun penkillä tuo opetettiin. Taisi se jossain ihan kirjassa olla mutta 20v aikaa niin eipä juuri muista muuta kuin tuon.
Normaali patteri on juuri, kuten totesit. Päällä tai pois. Mutta näinhän se on missä tahansa tilassa ja ihan normaalikäytössä lämmönalentimen kera voivat olla melko pitkään päällä yhtä mittaa.Tommoinen huone lämmitin on kyllä varsin "digitaalinen" kapistus, eli siinä on tasan 2 tilaa. on ja off. Eli ei siinä juurikaan voi valita että käyttäisi vain 3/4 teholla vaan se on täydellä teholla tai sitten pois päältä.
Mitä enemmän ylimitoitettu niin sen vähemmän aikaa se viettää sillä täydellä teholla. Sekin on sitten vähän kaksiteräinen miekka että kumpi on parempi? Lähes jatkuvasti päällä antaa varmaan tasaisemman ja miellyttävämmän lopputuloksen mutta on erittäin hidas sitten jos lähtetään kylmiltään lämmittämään.
Lisäksi lähes kaikille laitteille on myrkkyä lämpösyklit josta seuraa laajenemista ja kutistumista ja aikaa myöten sitten hajoaminen. Eli joku pienempi tehoinen saattaa jopa kestää paremmin kun ei tee niin paljon noita syklejä.
Ei tuo oikein pidemmälle kanna. Muistan siis itsekin joskus tulleen vastaan mutten sen paremmin mitään kirjaa tai muutakaan.
Jatkokysymys vielä sähköpattereihin liittyen. Saako seinälle kiinnitettävän pistorasialiitäntäisen sähköpatterin asentaa itse? Jotenkin luulisin että saa, mutta varmistetaan nyt vielä.
Ja ajattelin että jos saisin upotettua näitä merkkivaloja kaksi niin näkee onko pistorasia päällä: Merkkivalo LED E210 - E219-D48 Vihreä AC/DC - 2312308 - ABB Smart Buildings
Tietääkö joku että mahtuuko tuon suojan taakse tuo merkkivalo? Muita ideoita otetaan myös vastaan merkkilampusta.
Led-merkkivaloja on myös suoraan 230v malleja. Esim. LED-MERKKIVALO Ø22mm 230V VIHREÄ - PARTCO verkkokauppaMerkkivalo ehkä mahtuisi mutta miten lie muuntajan laita? Tuota lediä kun ei 240V voi kytkeä vaan vaatii 12-48V
Led-merkkivaloja on myös suoraan 230v malleja. Esim. LED-MERKKIVALO Ø22mm 230V VIHREÄ - PARTCO verkkokauppa