Kysymyksiä sähkömiehille

Kyllä pexiä saa suojaputkena käyttää, mutta ei sitä enää silloin vesiputkena saa käyttää..

Tuollaista 2mm² johtoa ei oikeastaan ole olemassakaan, eli se on joko 1,5 tai 2,5mm², tuo siis ei ole halkaisija, vaan pinta-ala.

1,5mm² maakaapelissa voi kyllä 16A sulakettakin käyttää, mutta se on inssin laskettava pystytäänkö noin tekemään.

Siis suojaputkena on ihan 50mm halkaisijaltaan olevaa suojaputkea. Putken sisällä menee kirkasta pex15mm vesijohtoa.
 
Tuollaista 2mm² johtoa ei oikeastaan ole olemassakaan, eli se on joko 1,5 tai 2,5mm², tuo siis ei ole halkaisija, vaan pinta-ala.

1,5mm² maakaapelissa voi kyllä 16A sulakettakin käyttää, mutta se on inssin laskettava pystytäänkö noin tekemään.
Tuo jäikin auki vielä, onko kaapeli todellisuudessa mitä kokoa. Sillä selviäisi paljon.

Mutta oletuksena on parempi olettaa, ettei ole mitään mahdollisuutta käyttää olemassa olevan 1,5mm2 kaapelin kanssa 16A sulaketta. Vähimmäisvaatimuksena pitäisi itse asennuksen näkemistä ja vasta sitten edes harkita. Muutoin jää arvailun varmaan, missä ja miten se kaapeli todellisuudessa menee.
Ja toki samalla tulisi katsoa, mitä siellä kaapelin päissä on.

Ja nämä nyt lähinnä jatkoksi omaan viestiisi tuolle alkuperäiselle kysyjälle.
 
Minkälaista on sähköverkkoasentajan duuni? Sen mitä ymmärrän, niin se on ulkotyötä ja aika fyysistä hommaa.
 
Minkälaista on sähköverkkoasentajan duuni? Sen mitä ymmärrän, niin se on ulkotyötä ja aika fyysistä hommaa.
Riippuu kuinkaa pitkälle pätevöidyt. Perushommina se voi olla 400V asennuksia ja pienkorjausta asiakkailla tai asikasliittymiin liittyen, mittarihommia jne. Jos kj-hommia osaa, niin sitten monipuolistuu, kytkentöjä verkolla, pylväissä kiipeilyä, muuntamoilla käyntejä, pakkasta ja aurinkoa, hellettä mitä vain. Vian selvittelyä. Myrskyt osa työtä. Jännitetyöpätevyydellä taas monipuolisuutta. Sitten jos viitsii perehtyä sähköasemahommiin niin taas on lisää ovia auki. Relehommia, vianetsintää kentällä, kytkentöjä, huoltoja. Tässä vain osa.
 
Suosituksia hyvälle piharasialle, jossa 2x pistorasia ilman kelloja (ohjaus tapahtuu talon sisältä wifin/internetin välityksellä sonoff-laitteen kautta). Pistorasioihin pitäisi saada syttymään pieni merkkivalo kun niihin tulee virta.

Mitään vikavirtasuojia ym. Ei tarvitse koska ne on myös sähkökeskuksessa.

En halua mitään halvinta muovirimpulaa, mutta kuitenkin kohtuuhintaista.

Löytyykö valmiina vai pitääkö jotenki osista kasata?
 
Asuntoauton sähköistyksestä.
Onko jotain paragraafia tai pykälää, joka estäisi Flex 3x2,5 ohjauskaapelin käyttämisen asennuskaapelina asuntoauton tai -vaunun 230 voltin sähköasennuksissa?
Pistorasioissa oleva vaihe kun riippuu siitä kumminpäin caravansovittimen schuko laitetaan. Mitään teknistä estettähän ei sille ole, että vaihe kulkee sinisessä johdossa, mutta minä kuitenkin haluaisin käyttää sinisen ja ruskean sijaan mustia johtoja joissa numerot 1 ja 2. KeVi on Flexissäkin KeVi.
 
Asuntoauton sähköistyksestä.
Onko jotain paragraafia tai pykälää, joka estäisi Flex 3x2,5 ohjauskaapelin käyttämisen asennuskaapelina asuntoauton tai -vaunun 230 voltin sähköasennuksissa?
Pistorasioissa oleva vaihe kun riippuu siitä kumminpäin caravansovittimen schuko laitetaan. Mitään teknistä estettähän ei sille ole, että vaihe kulkee sinisessä johdossa, mutta minä kuitenkin haluaisin käyttää sinisen ja ruskean sijaan mustia johtoja joissa numerot 1 ja 2. KeVi on Flexissäkin KeVi.

Ihan kyseiselle jännitteelle speksattua kaapeliahan toi on, joten sen puolesta kyllä. Jos kaapelia ei ole vielä hankittu, niin sitä samaa ölflexiä löytyy myös värillisillä johtimilla.
 
LVI-ketjussa ohjeistettiin kysymään täältä, jospa onnistaisi paremmin.

Remppasin piharakennukseen pienen kuntoiluhuoneen ja nyt pitäisi vielä sähköpatteri hankkia. Noin 9m² tila, eristetty maanvarainen laatta, 100mm villat seinissä ja katossa. Katolle laitan vielä 50mm lisää kun on sopivasti villapaketti valmiina. Joku 750W on varmaan riittävä teho patterille?

Onko kokemuksia/suosituksia jostain tietyistä malleista/valmistajista? Plussaa olisi jos saisi termostaatista säädettyä lämpötilan pudotuksen yöajaksi.
 
LVI-ketjussa ohjeistettiin kysymään täältä, jospa onnistaisi paremmin.

Remppasin piharakennukseen pienen kuntoiluhuoneen ja nyt pitäisi vielä sähköpatteri hankkia. Noin 9m² tila, eristetty maanvarainen laatta, 100mm villat seinissä ja katossa. Katolle laitan vielä 50mm lisää kun on sopivasti villapaketti valmiina. Joku 750W on varmaan riittävä teho patterille?

Onko kokemuksia/suosituksia jostain tietyistä malleista/valmistajista? Plussaa olisi jos saisi termostaatista säädettyä lämpötilan pudotuksen yöajaksi.

Nappaat tommosen sinne Adax
 
LVI-ketjussa olisivat saaneet laskea lämpöhäviöt kun osaavat energialaskennan sähkömiehiä paremmin. Mutta näin hattuvakiolla, riittää tuo, kun siitä kuitenkin tulee 83W/m2.

Enstollahan on jotain hienoa bluetooth-ohjattavia lämmittimiä, joissa on viikko- ja vuorokausikellot. Ei ole kokemusta enkä tiedä mitä maksaa
 
Suosituksia hyvälle piharasialle, jossa 2x pistorasia ilman kelloja (ohjaus tapahtuu talon sisältä wifin/internetin välityksellä sonoff-laitteen kautta). Pistorasioihin pitäisi saada syttymään pieni merkkivalo kun niihin tulee virta.

Mitään vikavirtasuojia ym. Ei tarvitse koska ne on myös sähkökeskuksessa.

En halua mitään halvinta muovirimpulaa, mutta kuitenkin kohtuuhintaista.

Löytyykö valmiina vai pitääkö jotenki osista kasata?
Varsin suuri osa on valmiita tai sitten menee palasista kasaamisen puolelle. Toisaalta, jos karkea ratkaisu käy, voi sinne tyhjään koteloon toki laittaa ihan normin IP44-rasian. Ja ainakin Garon metallisen kotelon saa siedettävään hintaan.
Toisaalta... Riippuen hankintakanavastasi, ei se valmiiksi kalustettu välttämättä hintaa mahdottomasti nosta. Katsot sen mallin, jossa ei ole kelloja.

LVI-ketjussa ohjeistettiin kysymään täältä, jospa onnistaisi paremmin.

Remppasin piharakennukseen pienen kuntoiluhuoneen ja nyt pitäisi vielä sähköpatteri hankkia. Noin 9m² tila, eristetty maanvarainen laatta, 100mm villat seinissä ja katossa. Katolle laitan vielä 50mm lisää kun on sopivasti villapaketti valmiina. Joku 750W on varmaan riittävä teho patterille?

Onko kokemuksia/suosituksia jostain tietyistä malleista/valmistajista? Plussaa olisi jos saisi termostaatista säädettyä lämpötilan pudotuksen yöajaksi.
Jos tarkemmin halutaan laskea, pitäisi tietää, missä tuo kohde on ja ovatko kaikki seinät kylmää ulkoseinää jne. Mutta tässä kohden siihen tuskin on tarvetta. Vuoden -12 ohjeilla Eteläisessä Suomessa mitoitus on:
63 W / m2 jos huonekorkeus ≤ 2,5 m
23 W / m3 jos huonekorkeus > 2,5 m
Eli riittää. Laittaisin kuitenkin suosiolla 1000W (tai vaikka 12xxW) patterin koska hinta ei juurikaan nouse ja saat vähän nopeammin lämpötilankin nousemaan jos haluat normaalisti pitää alempaa lämpötilaa.

Ja edellä jo esitettyjen lisäksi Nobön tekeleistä on ollut ihan hyviä kokemuksia. Löytyy sekä 200 että 400mm korkeana ja termarin voi valita monesta erilaisesta halunsa mukaisesti.
 
Jos tarkemmin halutaan laskea, pitäisi tietää, missä tuo kohde on ja ovatko kaikki seinät kylmää ulkoseinää jne. Mutta tässä kohden siihen tuskin on tarvetta. Vuoden -12 ohjeilla Eteläisessä Suomessa mitoitus on:
63 W / m2 jos huonekorkeus ≤ 2,5 m
23 W / m3 jos huonekorkeus > 2,5 m
Eli riittää. Laittaisin kuitenkin suosiolla 1000W (tai vaikka 12xxW) patterin koska hinta ei juurikaan nouse ja saat vähän nopeammin lämpötilankin nousemaan jos haluat normaalisti pitää alempaa lämpötilaa.

Miulle aikoinaan opetettiin jotta 20W/m3 jos ei ulkoseiniä ja jokaista ulkoseinää kohden 5W lisää.

Mutta täysin samaa mieltä tuosta että 1kW suoraan kun ei se kustannuksia lisää kuin hiukan ostohetkellä. Itse kohteessa lämmityskustannukset on samat oli siellä 750W taikka 1,5kW sitä tehoa.
 
Miulle aikoinaan opetettiin jotta 20W/m3 jos ei ulkoseiniä ja jokaista ulkoseinää kohden 5W lisää.

Mutta täysin samaa mieltä tuosta että 1kW suoraan kun ei se kustannuksia lisää kuin hiukan ostohetkellä. Itse kohteessa lämmityskustannukset on samat oli siellä 750W taikka 1,5kW sitä tehoa.
Olikohan tuolle mainitsemallesi joku oikein todellinen lähde? Jos muistat niin kerro ihmeessä. Nimittäin ihan saman muistan kyllä aikojen takaa mutten mitään lähdettä. Tuo mainitsemani taas tuli ensimmäisenä mieleen joten laitoin sen.

Ja välillä samaa mieltä patterin koosta. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi pitäisi lähes alimitoittaa jos syötön vuoksi ei ole pakko. Monessa toissijaisessa paikassa laskettu ylöspäin seuraavaan kokoon pyöristäen + 250W (tai mikä porras onkaan) on varsin asiallinen tai jos halutaan nopeaa lämmitystä niin kaksi porrasta ylöspäin. Koko kiinteistön laskenta toki erikseen.
 
Kyllä, mieluummin pari numeroa ylitehoinen malli niin on vähän säätövaraa tarpeen mukaan jos vaan syöttö kestää. Ei sitä ole pakko täysillä pitää ja sitten tosiaan saa lyötyä täysille jos tulee tarvis saada äkkiä lämpöä huoneeseen. Muutenkin sähkölaitteet kannattaa mitoittaa vähän yli etteivät joudu ihan rajoilla toimimaan koko aikaa.

Hyvä esimerkki on juuri ja juuri "riittävä" lämmitin jossain harvoin käytävällä mökillä jota saa paahtaa koko ajan täysillä ja ensimmäinen päivä palellaan kun lämmitysteho ei meinaa riittää ja just kun mökki alkaa olla lämmin niin lähdetään kotiin.
 
Kyllä, mieluummin pari numeroa ylitehoinen malli niin on vähän säätövaraa tarpeen mukaan jos vaan syöttö kestää. Ei sitä ole pakko täysillä pitää ja sitten tosiaan saa lyötyä täysille jos tulee tarvis saada äkkiä lämpöä huoneeseen. Muutenkin sähkölaitteet kannattaa mitoittaa vähän yli etteivät joudu ihan rajoilla toimimaan koko aikaa.

Hyvä esimerkki on juuri ja juuri "riittävä" lämmitin jossain harvoin käytävällä mökillä jota saa paahtaa koko ajan täysillä ja ensimmäinen päivä palellaan kun lämmitysteho ei meinaa riittää ja just kun mökki alkaa olla lämmin niin lähdetään kotiin.
Ollaan kyllä todella hyvin samaa mieltä.

Pieni lisäys kuitenkin lähinnä tuohon jälkimmäiseen kappaleeseen. Eli tilannehan ei jää tuohon paleluun vaan sinne mökille kannetaan se halpakaupan kaikkein surkein puhallin lisälämmittimeksi. Siis se, jossa ei ole kunnon termaria eikä mitään muutakaan hyvää. Ja se sama, joka imee siitä ikuisuuden vanhasta pistorasiasta sen pari kilowattia.

Tottakai maksimi on huomioitava mutta kyllä sitä varaa kiinteille on siinä kohden, jos lisälämppärikin menee. Ja monesti siellä mökilläkin on se 3x25A syöttö joten patterit voi suosiolla mitoittaa reilusti. Kiuas on kuitenkin puilla jne.
 
Olikohan tuolle mainitsemallesi joku oikein todellinen lähde? Jos muistat niin kerro ihmeessä. Nimittäin ihan saman muistan kyllä aikojen takaa mutten mitään lähdettä. Tuo mainitsemani taas tuli ensimmäisenä mieleen joten laitoin sen.

Koulun penkillä tuo opetettiin. Taisi se jossain ihan kirjassa olla mutta 20v aikaa niin eipä juuri muista muuta kuin tuon.

Kyllä, mieluummin pari numeroa ylitehoinen malli niin on vähän säätövaraa tarpeen mukaan jos vaan syöttö kestää. Ei sitä ole pakko täysillä pitää ja sitten tosiaan saa lyötyä täysille jos tulee tarvis saada äkkiä lämpöä huoneeseen. Muutenkin sähkölaitteet kannattaa mitoittaa vähän yli etteivät joudu ihan rajoilla toimimaan koko aikaa.

Tommoinen huone lämmitin on kyllä varsin "digitaalinen" kapistus, eli siinä on tasan 2 tilaa. on ja off. Eli ei siinä juurikaan voi valita että käyttäisi vain 3/4 teholla vaan se on täydellä teholla tai sitten pois päältä.
Mitä enemmän ylimitoitettu niin sen vähemmän aikaa se viettää sillä täydellä teholla. Sekin on sitten vähän kaksiteräinen miekka että kumpi on parempi? Lähes jatkuvasti päällä antaa varmaan tasaisemman ja miellyttävämmän lopputuloksen mutta on erittäin hidas sitten jos lähtetään kylmiltään lämmittämään.
Lisäksi lähes kaikille laitteille on myrkkyä lämpösyklit josta seuraa laajenemista ja kutistumista ja aikaa myöten sitten hajoaminen. Eli joku pienempi tehoinen saattaa jopa kestää paremmin kun ei tee niin paljon noita syklejä.
 
Koulun penkillä tuo opetettiin. Taisi se jossain ihan kirjassa olla mutta 20v aikaa niin eipä juuri muista muuta kuin tuon.
Ei tuo oikein pidemmälle kanna. Muistan siis itsekin joskus tulleen vastaan mutten sen paremmin mitään kirjaa tai muutakaan. Mutta varmasti jossain on ollut kun yleisemminkin on samaa kerrottu.

Tommoinen huone lämmitin on kyllä varsin "digitaalinen" kapistus, eli siinä on tasan 2 tilaa. on ja off. Eli ei siinä juurikaan voi valita että käyttäisi vain 3/4 teholla vaan se on täydellä teholla tai sitten pois päältä.
Mitä enemmän ylimitoitettu niin sen vähemmän aikaa se viettää sillä täydellä teholla. Sekin on sitten vähän kaksiteräinen miekka että kumpi on parempi? Lähes jatkuvasti päällä antaa varmaan tasaisemman ja miellyttävämmän lopputuloksen mutta on erittäin hidas sitten jos lähtetään kylmiltään lämmittämään.
Lisäksi lähes kaikille laitteille on myrkkyä lämpösyklit josta seuraa laajenemista ja kutistumista ja aikaa myöten sitten hajoaminen. Eli joku pienempi tehoinen saattaa jopa kestää paremmin kun ei tee niin paljon noita syklejä.
Normaali patteri on juuri, kuten totesit. Päällä tai pois. Mutta näinhän se on missä tahansa tilassa ja ihan normaalikäytössä lämmönalentimen kera voivat olla melko pitkään päällä yhtä mittaa.
Normaalissa asuintilassa en ylimitoittaisi kovin paljoa mutta tuollaisessa harrastetilassa nopea lämpeneminen on monesti se ykkösprioriteetti. En näe estettä laittaa ylimitoitettua. Ja lämpimänä pidossa nykyaikainen termari kytkee lämmitystä kyllä varsin tiheään tahtiin. Eli täysin kylmästä kuumaan ei välttämättä juurikaan lämpötilan ylläpidossa ole. Pari, kolme lämmityssykliä minuutissa ei ole mitenkään erikoinen enää nykyaikana.

Toisaalta se patteri maksaa satasen tai vähän reilun. En juuri miettisi sitä, kestääkö ehkä 10 vai 20 vuotta. Muutoin en ajatustasi kiistä. Onhan varsinkin pitkään lämpimänä olleen laitteen tuho monesti kylmäksi päästäminen ja sen jälkeinen ajatus henkiin saattamisesta.
 
Juu, ei siinä ole järkeä että jos tarve on 1000W lämmittimelle ja laitetaan 10000W lämmitin mutta jos tarve on 1000W lämmitykselle niin joku 1500W tai 1250W on ihan ok. Vähän marginaalia on kiva olla niin ei olla ihan rajoilla ja on vähän säätövaraa. Sen takia mainitsinkin että pari pykälää isompi kuin tarvis että on vähän reserviä mutta ei liikaa. Ja varsinkin tuollaisessa jossa joskus halutaan vähän nopeampaa lämmitystä on ylimitoitus perusteltua. Kestää nuo silti sen 10 vuotta vaikka kuin rääkkäisi.
 
Mitoitusohjeet löytyy ainakin ST-kortista 55.01, amiksen sähköasennustekniikan oppikirjoista ja valmiita laskelmia lämpöhäviöt mukaanlukien näkee paljon jossain ikivanhoissa AMK lopputöissä ja oppimateriaaleissa
Toissijaisissa tiloissa ja mökeissä on oikeastaan ihan sama mitä sinne seinälle heittää kunhan sulakekoko riittää ja lämmittimessä on riittävästi paukkuja terveen järjen rajoissa, huonosti eristetystä mökistä ei saa talviasuttavaa ilman että maksaa itsensä kipeäksi sähkölaskussa ja sisälämpötila seilaa siltikin ulkolämmön mukaan.
Asuinrakennuksissa suora sähkölämmitys on tänä päivänä niin epäseksikäs aihe että nykymääräysten mukaista tietoa (mm. ecodesign-direktiivi) voi olla hankala löytää.
 
Jatkokysymys vielä sähköpattereihin liittyen. Saako seinälle kiinnitettävän pistorasialiitäntäisen sähköpatterin asentaa itse? Jotenkin luulisin että saa, mutta varmistetaan nyt vielä.
 
Ei ollutkaan sähkökeskuksessa sulakkeita eli pitää nekin laittaa kun laitan piharasian.

Pijarasiaksi on päätymässä tämä fiboxi: Piharasia PIHA - 611002401 PIHA 2J1V - 3413008 - Fibox

Ja ajattelin että jos saisin upotettua näitä merkkivaloja kaksi niin näkee onko pistorasia päällä: Merkkivalo LED E210 - E219-D48 Vihreä AC/DC - 2312308 - ABB Smart Buildings

Tietääkö joku että mahtuuko tuon suojan taakse tuo merkkivalo? Muita ideoita otetaan myös vastaan merkkilampusta.
Ainakin kuvan perusteella tuossa din-kiskossa ei ole vapaata paikkaa, mutta kyllähän siihen alle voi porata tuollaisen jo mainitun pyöreän merkkivalon.

Jos sulla ei ole sähkökeskuksessa vapaata sulaketta, niin sen sulakkeen siirtäminen tuohon piharasiaan ei ole kovin kustannustehokas ratkaisu, koska silloin sun täytyy kaapeloida tuon sähkökeskuksen ja piharasian väli hirmuisella jöötillä.. Äkkiseltään en nyt osaa sanoa kuinka vahvalla, mutta vähintään kuitenkin sen käytössä olevan sähkökeskuksen etusulakkeen vaatimalla. Järkevämpää lisätä ne sulakkeet sinne sähkökeskukseen ja käyttää normaalinvahvuista maakaapelia.
 
Joo tarkoitus olisi että vedän paksun kaapelin mahdollisesti joskus tulevalle sähköautolle. Esim 4x6+6.

Tarkoitus oli linkata tuo Led valo juuri 230v, mutta epähuomiossa linkkasin väärän.

Ihmettelen myös @JiiPee kuittailua. Tottakai kaikki kytkennät tekee sähkäri, mutta kai nyt tämmöinen tavallinen sanotaan nyt vaikka pena saa kysellä eri ratkaisuja täältä. Se että esität ehdotuksia väärään suuntaan, juuri tuon muuntajan mahduttamista koteloon on minusta suoranaista vittuilua, varsinkin kun tiesit että merkkivaloja on 230v.
 
Tuota linkattua ABB kapeaa merkkivalomoduulia saa myös 230V, mutta se ei tosiaan mahdu tuohon piharasiaan.

Tuo 6mm² kaapeli riittää 25A virtaan, ainakin kohtuu lyhyillä matkoilla. Tuo on sähköauton latureissa eräänlainen välikoko, mutta kyllähän 17kW latausteho tietysti enemmän on kuin pelkkä 11kW. Pitää sitten muistaa että jos pääsulakkeen nostaa esim 35A, tuo 6mm² kaapeli tarvitsee taas etusulakkeen.
 
Sopiiko tuo vikavirtasuojaksi auton latauspaikkaan? Lämmityspaikassa on erillinen 16A sulake kahdelle pistokkeelle ja tämä tämä vikavirtasuoja tulisi suojaamaan vain latausta yhdestä lämmityspaikan kahdesta pistorasiasta. Schuko-lataus, 8A.
 
Sopiiko tuo vikavirtasuojaksi auton latauspaikkaan? Lämmityspaikassa on erillinen 16A sulake kahdelle pistokkeelle ja tämä tämä vikavirtasuoja tulisi suojaamaan vain latausta yhdestä lämmityspaikan kahdesta pistorasiasta. Schuko-lataus, 8A.
Ei sukolaturin kanssa oikeastaan vaadita mitään sen kummempaa vikavirtasuojalta, koska sehän on vaan tavallinen pistorasia. Varsinaisissa latauspisteissä pitää olla se hirveän hintainen B-tyypin vikavirtasuoja jos laturi ei itsessään sisällä sitä.
 
Ei sukolaturin kanssa oikeastaan vaadita mitään sen kummempaa vikavirtasuojalta, koska sehän on vaan tavallinen pistorasia. Varsinaisissa latauspisteissä pitää olla se hirveän hintainen B-tyypin vikavirtasuoja jos laturi ei itsessään sisällä sitä.
Onhan tuosta asetus (standardi? sääntö?) että nykyään jokainen latauspiste pitää suojata vikavirtasuojalla. Eli myös jokainen lataukseen tarkoitettu suko-rasia. Tehokkaimmilla sitten pitää kai olla kalliimmat suojat.

Mutta itse kysymykseen kun nämä eivät ole omaa alaa, onko tuo sopiva käyttötarkoitukseen?
 
Onhan tuosta asetus (standardi? sääntö?) että nykyään jokainen latauspiste pitää suojata vikavirtasuojalla. Eli myös jokainen lataukseen tarkoitettu suko-rasia. Tehokkaimmilla sitten pitää kai olla kalliimmat suojat.

Mutta itse kysymykseen kun nämä eivät ole omaa alaa, onko tuo sopiva käyttötarkoitukseen?
Joo, pistorasia noin yleisesti pitää suojata 30mA vikavirtasuojalla, ja tuo soveltuu siihen.
 
Tuo jäikin auki vielä, onko kaapeli todellisuudessa mitä kokoa. Sillä selviäisi paljon.

Mutta oletuksena on parempi olettaa, ettei ole mitään mahdollisuutta käyttää olemassa olevan 1,5mm2 kaapelin kanssa 16A sulaketta. Vähimmäisvaatimuksena pitäisi itse asennuksen näkemistä ja vasta sitten edes harkita. Muutoin jää arvailun varmaan, missä ja miten se kaapeli todellisuudessa menee.
Ja toki samalla tulisi katsoa, mitä siellä kaapelin päissä on.

Ja nämä nyt lähinnä jatkoksi omaan viestiisi tuolle alkuperäiselle kysyjälle.
Juu nyt löysin kuvista että päärakennukseen menee Maakaapeli MCMK 4x2,5+2,5 eli voisko tuosta pystyä haaroittaa poreammeelle?
 
Juu nyt löysin kuvista että päärakennukseen menee Maakaapeli MCMK 4x2,5+2,5 eli voisko tuosta pystyä haaroittaa poreammeelle?
Oletko aivan varma kaapelin koosta? Kuulostaa pieneltä. Yleensä päärakennuksen syöttö on 4x6+6 minimissään.

Mutta ei tuosta voi ottaa sähköä. Se on rajoilla jo ilman poreallastakin. Joudut asentamaan uuden kaapelin.
 
Oletko aivan varma kaapelin koosta? Kuulostaa pieneltä. Yleensä päärakennuksen syöttö on 4x6+6 minimissään.

Mutta ei tuosta voi ottaa sähköä. Se on rajoilla jo ilman poreallastakin. Joudut asentamaan uuden kaapelin.

Ilmeisesti talolta varastolle oleva kaapeli, ei talon syöttö.
 
Oletko aivan varma kaapelin koosta? Kuulostaa pieneltä. Yleensä päärakennuksen syöttö on 4x6+6 minimissään.

Mutta ei tuosta voi ottaa sähköä. Se on rajoilla jo ilman poreallastakin. Joudut asentamaan uuden kaapelin.
Ilmeisesti talolta varastolle oleva kaapeli, ei talon syöttö.

juu, juurikin näin. Olin näköjään väärin/epäselvästi kirjoitellut ylempänä
 
Juu nyt löysin kuvista että päärakennukseen menee Maakaapeli MCMK 4x2,5+2,5 eli voisko tuosta pystyä haaroittaa poreammeelle?
Riippuu toki matkasta, mutta voisi olettaa että ei ole kyseessä satojen metrien matkasta,niin sanoison kyllä että voi vaihtaa 3x10A sulakkeen 3x16A ja "rosvota" tuosta sähköt altaalle
 
Juu nyt löysin kuvista että päärakennukseen menee Maakaapeli MCMK 4x2,5+2,5 eli voisko tuosta pystyä haaroittaa poreammeelle?
Riippuu toki matkasta, mutta voisi olettaa että ei ole kyseessä satojen metrien matkasta,niin sanoison kyllä että voi vaihtaa 3x10A sulakkeen 3x16A ja "rosvota" tuosta sähköt altaalle
Riippuu toki matkasta mutta mitään satoja metrejä ei tarvita oikosulkuvirtojen laskuun turhankin alas. Ihan sillä tarkennus ettei jää väärää kuvaa.

Mutta teit oletuksen sulakkeiden vaihtomahdollisuudesta ainoastaan tuon maakaapelin perusteella. Pelkästään niinhän ei tuota voi päätellä. Edellä jo totesin, että se kaapelin päässä oleva pitäisi tietää. Siellä varastolla on voitu vetää ohuemmalla narulla asioita (alkuperäisessä mainitut valot ovat helposti 1,5mm2 kaapelia) ja sillä perusteella sulakekoko on 10A. Eli voi vaatia välisulakkeet olemassa olevan asennuksen vuoksi.

Olikohan ammeen tehontarvetta mainittu, ainakaan en huomannut. Mitä luultavammin kuitenkin sellaista teholuokkaa, joka onnistuu ko maakaapelilla nätisti.
 
Siellä varastolla on voitu vetää ohuemmalla narulla asioita (alkuperäisessä mainitut valot ovat helposti 1,5mm2 kaapelia) ja sillä perusteella sulakekoko on 10A. Eli voi vaatia välisulakkeet olemassa olevan asennuksen vuoksi.

Eikös tuo olisi silloin alkujaankin jo tehty laittomaksi? Muistaakseni sitä kaapelin pinta-alaa ei saa pienentää, mutta suurentaa saa. Eli jos jakorasialle tulee 1,5mm2 syöttö, niin siitä jakorasialta saa vetästä 2,5mm2 muut kytkennät kunhan se sulake edelleen pysyy 10A.

Mutta jos se syöttö on 2,5mm2 sille jakorasialle, niin siitä on kaikki vedot tehtävä vähintään 2,5mm2 kaapelilla oli sulakekoko mikä tahansa, tai jos vedetään 1,5mm2 niin sitten pitää laittaa 10A sulake väliin.

Korjatkaa toki jos olen väärässä. 20v aikaa kun näitä oppeja otin vastaan niin voin muistaa väärinkin.
 
Riippuu toki matkasta mutta mitään satoja metrejä ei tarvita oikosulkuvirtojen laskuun turhankin alas. Ihan sillä tarkennus ettei jää väärää kuvaa.

Mutta teit oletuksen sulakkeiden vaihtomahdollisuudesta ainoastaan tuon maakaapelin perusteella. Pelkästään niinhän ei tuota voi päätellä. Edellä jo totesin, että se kaapelin päässä oleva pitäisi tietää. Siellä varastolla on voitu vetää ohuemmalla narulla asioita (alkuperäisessä mainitut valot ovat helposti 1,5mm2 kaapelia) ja sillä perusteella sulakekoko on 10A. Eli voi vaatia välisulakkeet olemassa olevan asennuksen vuoksi.

Olikohan ammeen tehontarvetta mainittu, ainakaan en huomannut. Mitä luultavammin kuitenkin sellaista teholuokkaa, joka onnistuu ko maakaapelilla nätisti.
Kyllä , niin päättelin ja vieläkin alkuperäiseen kysymykseen vastaus että voi , koska annettujen tietojen perusteella kaapeli riittää.
Tuskin kysyjä on itse vaihtamassa sulakkeita suurempiin , samalla sähkäri voi laittaa varastolle oman 10A nallin kohtaan josta jatketaan ammeelle virta, mutta sitähän tässä ei kysytty
 
Eikös tuo olisi silloin alkujaankin jo tehty laittomaksi? Muistaakseni sitä kaapelin pinta-alaa ei saa pienentää, mutta suurentaa saa. Eli jos jakorasialle tulee 1,5mm2 syöttö, niin siitä jakorasialta saa vetästä 2,5mm2 muut kytkennät kunhan se sulake edelleen pysyy 10A.

Mutta jos se syöttö on 2,5mm2 sille jakorasialle, niin siitä on kaikki vedot tehtävä vähintään 2,5mm2 kaapelilla oli sulakekoko mikä tahansa, tai jos vedetään 1,5mm2 niin sitten pitää laittaa 10A sulake väliin.

Korjatkaa toki jos olen väärässä. 20v aikaa kun näitä oppeja otin vastaan niin voin muistaa väärinkin.
Varastoissa ja vastaavissa tuntuu aivan liian monesti olevan mallia, jossa sähkäri on saattanut toki sen syötön kytkeä mutta kaapeli on päätetty vain jakorasiaan tms koska "ei sitä tarvita koskaan mutta vedetään nyt varoiksi". Loppu hoituukin naapurin Ranen tekemänä tai itse tehden. Valitettavasti siitä ei paljoa laillisuus paina.

Sanamuotoa en kyllä aiheen osalta muista mutta missä tahansa normaalissa tilanteessa on tottakai aina selvä riskin paikka jos poikkipintoja pienennetään epämääräisissä paikoissa.
Kun jaksaisi ja muistaisi, voisi kaivaa virallisen tuon osalta.

Kyllä , niin päättelin ja vieläkin alkuperäiseen kysymykseen vastaus että voi , koska annettujen tietojen perusteella kaapeli riittää.
Tuskin kysyjä on itse vaihtamassa sulakkeita suurempiin , samalla sähkäri voi laittaa varastolle oman 10A nallin kohtaan josta jatketaan ammeelle virta, mutta sitähän tässä ei kysytty
Viitaten edellä olevaan olen edelleen sitä mieltä, ettei ole hyväksi antaa liian ympäripyöreää vastausta. Ehkä tässä kohden kysyjä ei itse vaihda sulakkeita mutta monessa tapauksessa tehdään juuri näin.
Eli vastauksesi on tottakai edelleen oikein, kuten olen jo todennutkin. Mutta silti on parempi pyrkiä huomioimaan kokonaisuus. Silloin naapurin Ranen ei ehkä anneta tehdä aivan mitä tahansa tai toisaalta saadaan heti alkuun siltä sähkäriltä oikeampi hinta-arvio kun osataan kysyä laajemmin tarpeellisia seikkoja.
 
Varastoissa ja vastaavissa tuntuu aivan liian monesti olevan mallia, jossa sähkäri on saattanut toki sen syötön kytkeä mutta kaapeli on päätetty vain jakorasiaan tms koska "ei sitä tarvita koskaan mutta vedetään nyt varoiksi". Loppu hoituukin naapurin Ranen tekemänä tai itse tehden. Valitettavasti siitä ei paljoa laillisuus paina.

Sanamuotoa en kyllä aiheen osalta muista mutta missä tahansa normaalissa tilanteessa on tottakai aina selvä riskin paikka jos poikkipintoja pienennetään epämääräisissä paikoissa.
Kun jaksaisi ja muistaisi, voisi kaivaa virallisen tuon osalta.


Viitaten edellä olevaan olen edelleen sitä mieltä, ettei ole hyväksi antaa liian ympäripyöreää vastausta. Ehkä tässä kohden kysyjä ei itse vaihda sulakkeita mutta monessa tapauksessa tehdään juuri näin.
Eli vastauksesi on tottakai edelleen oikein, kuten olen jo todennutkin. Mutta silti on parempi pyrkiä huomioimaan kokonaisuus. Silloin naapurin Ranen ei ehkä anneta tehdä aivan mitä tahansa tai toisaalta saadaan heti alkuun siltä sähkäriltä oikeampi hinta-arvio kun osataan kysyä laajemmin tarpeellisia seikkoja.
Juu en oo itse vaihtamassa. Täytyy kysellä sähköasentajaa käymään. Lähinnä nyt halusin tietää että kannattaneeko edes haaveilla mistään vahvavirta porealtaasta..
 
Onko hyväksyttävää/suositeltavaa (siis oikeasti) käyttää kiukaan kytkennässä Wago muunnosliitintä mallia 224-101? Noitahan on siis yleensä mukana kiukaan asennuskaapelipaketeissa. Olin kuvitellut että tuollaiset kytkennät vaatisivat ihan ruuvattavia liittimiä.

Esim. Kiukaan asennuskaapelipaketti 5 x 2,5 | STARKin verkkokauppa

Kiuas on Harvian Cilindro 6.8 kW jossa riittää 5x1.5 neliön kaapeli. Ei taida haitata jos asennuskaapeli on 2.5 neliön mutta 10A sulakkeiden takaa tuleva syöttö on 1.5?
 
Onko hyväksyttävää/suositeltavaa (siis oikeasti) käyttää kiukaan kytkennässä Wago muunnosliitintä mallia 224-101? Noitahan on siis yleensä mukana kiukaan asennuskaapelipaketeissa. Olin kuvitellut että tuollaiset kytkennät vaatisivat ihan ruuvattavia liittimiä.

Esim. Kiukaan asennuskaapelipaketti 5 x 2,5 | STARKin verkkokauppa

Kiuas on Harvian Cilindro 6.8 kW jossa riittää 5x1.5 neliön kaapeli. Ei taida haitata jos asennuskaapeli on 2.5 neliön mutta 10A sulakkeiden takaa tuleva syöttö on 1.5?

Liittimille ei ole asetettu erityisvaatimuksia, joten riittää kunhan liittimet ovat virrankestoltaan riittäviä ja kannesta löytyy vedonpoisto. Itse kuitenkin suosittelisin wagon 221-412 tuohon käyttöön koska nuo linkkaamasi liittimet ovat aika paskoja ja itse heitän ne yleensä menemään.

Kaapelin poikkipinta-ala saa muuttua ihan kumpaan suuntaan tahansa kunhan etusulakkeet ovat sen pienemmän kaapelin kuormituksen keston mukaisia. Suositeltavaa tämä ei tietenkään ole, mutta ei myöskään kiellettyä.
Puolikiinteään asennukseen käytetty liitäntäkaapeli saa olla vaikka pykälää pienempi kuin kiinteästi asennettu syöttökaapeli ilman että sulakekokoa tarvitsisi pienentää. Eli siis kiukaille ja liesille riittää jakorasian ja laitteen välille kytkentäkaapeliksi esim H07RN-F 5x1,5S 16A ryhmässä.
 
Miten olisi järkevää tehdä rivitalossa sähköpistoke/latausasema plug-in hybridille tai täyssähköautolle?

Rivitalon etupihalla on varasto+sähkökaappi ja siihen saa parkkipaikan autolle. Sähkökaapissa pääsulakkeet 3x25a ja sulaketaulussa suurimmat sulakkeet ovat 16a. Talo rakennettu joskus 80-luvun alussa.

Ajatus oli saisiko esim. Saunan kiukaan 16a lähdön haaroitettua tms. Saunaa kun tulee harvoin käytettyä yöllä jolloin taas autoa olisi tarkoitus ladata. Paras olisi saada auton lataukselle joku oma kytkin/ajastin huoneistoon sisään.

Kuulostaako huonolta suunnitelmalta?
 
Miten olisi järkevää tehdä rivitalossa sähköpistoke/latausasema plug-in hybridille tai täyssähköautolle?

Rivitalon etupihalla on varasto+sähkökaappi ja siihen saa parkkipaikan autolle. Sähkökaapissa pääsulakkeet 3x25a ja sulaketaulussa suurimmat sulakkeet ovat 16a. Talo rakennettu joskus 80-luvun alussa.

Ajatus oli saisiko esim. Saunan kiukaan 16a lähdön haaroitettua tms. Saunaa kun tulee harvoin käytettyä yöllä jolloin taas autoa olisi tarkoitus ladata. Paras olisi saada auton lataukselle joku oma kytkin/ajastin huoneistoon sisään.

Kuulostaako huonolta suunnitelmalta?

Millanen lämmitys siellä on? Siellä saattaa olla jo SLY kytkentä joka tiputtaa lämmityksen pois jos kiuas on päällä.
 
Miten olisi järkevää tehdä rivitalossa sähköpistoke/latausasema plug-in hybridille tai täyssähköautolle?

Rivitalon etupihalla on varasto+sähkökaappi ja siihen saa parkkipaikan autolle. Sähkökaapissa pääsulakkeet 3x25a ja sulaketaulussa suurimmat sulakkeet ovat 16a. Talo rakennettu joskus 80-luvun alussa.

Ajatus oli saisiko esim. Saunan kiukaan 16a lähdön haaroitettua tms. Saunaa kun tulee harvoin käytettyä yöllä jolloin taas autoa olisi tarkoitus ladata. Paras olisi saada auton lataukselle joku oma kytkin/ajastin huoneistoon sisään.

Kuulostaako huonolta suunnitelmalta?

En tiedä miksi haluaisit sitä syöttöä mistään toisesta ryhmästä haaroitella, koska keskukseen voi lisätä uusia ryhmiä tai ottaa siellä olevia varauksia käyttöön. Sähköautojen latauspisteille on olemassa omat sähköstandardinsa ja yksi niistä vaatii uusille latauspisteille oman ryhmänsä. Eli jos halutaan lisätä siihen varaston kylkeen esim. type2 -pistokkeella varustettu latausasema niin sille on oltava omat sulakkeensa keskuksessa eikä niiden takana saa olla mitään muuta. Isommilla lataustehoilla ja useamman latauspisteen kanssa vaaditaan hieman laajempi kartoitus kiinteistön pääkseskuksen ja syötön riittävyydestä, mutta pienemmillä tehoilla tuskin tarvitsee hirveästi edes rajoittaa muuta sähkönkäyttöä.

Mikäli asunnossa on oma sähkötoiminen kuumavesivaraaja/suora sähkölämmitys yms niin ei voi suorilta sanoa että pelkkä kiukaan kanssa vuoroteltu huipputehon rajoitus olisi riittävä koska usein käyttövesi ja varaava lattialämmitys lämpeävät yösähköllä. Tästä syystä taloyhtiön laajuinen projekti kannattaa suunnitella huolella ammattilaisten toimesta, koska mutuilu ja halvimman tarjouksen valinta voi johtaa pakkaskaudella palaneisiin pääsulakkeisiin ja putkirikkoihin.
 
Asunnossa on vesikiertoiset patterit, eli ei sähkölämmitystä eikä asuntokohtaista kuumavesivaraajaa.

Sähkötaulu on pelkästään asunnon käyttösähköä varten. Saunassa on jälkikäteen remontin yhteydessä asennettu lattialämmitys mutta sekin erikseen kytkettävissä oleva mukavuuslämmitys.

Mitään suurta sähköremonttia tai latausasemaa ei olla tekemässä, vain helppo mutta fiksu keino saada auton lataus mahdollisesti tulevalle autolle. Helpointa olisi asentaa sähkötaululta 16a pistoke ja hoitaa kotilataus sitä kautta.
 
No siinä tapauksessa pelkkä vikavirtasuojattu pistorasia riittää. Täyssähköauton saa kylläkin siinä tapauksessa unohtaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 442
Viestejä
4 512 454
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom