Kysymyksiä sähkömiehille

Sen verran kauan on opinnoista, mutta voiko 12 V nimellisjännitteellisessä aurinkosähköjärjestelmässä käyttää tavallisia 230 V tarkoitettuja kytkimiä ja pistorasioita jos ne virrankeston puolesta sopii?
Voi, kunhan juurikin huomioi ettei ylitä virrankestoa. Tosin pistorasioita en käyttäisi koska tavan schukoissa ei ole polariteettia vaan pistotulpan voi laittaa kumminpäin vain. Itsellä on mökillä niitä "aurinkosähkö" dc pistotulppia ja rasioita jotka muistuttaa normaalia maadoittamatonta pistorasiaa mutta toinen kontakti on paksumpi joten ei mene kuin yksin päin. Ulkonäkökin on siisti ja vastas normi pistorasioita.
 
Sen verran kauan on opinnoista, mutta voiko 12 V nimellisjännitteellisessä aurinkosähköjärjestelmässä käyttää tavallisia 230 V tarkoitettuja kytkimiä ja pistorasioita jos ne virrankeston puolesta sopii?
Voi, kunhan juurikin huomioi ettei ylitä virrankestoa. Tosin pistorasioita en käyttäisi koska tavan schukoissa ei ole polariteettia vaan pistotulpan voi laittaa kumminpäin vain. Itsellä on mökillä niitä "aurinkosähkö" dc pistotulppia ja rasioita jotka muistuttaa normaalia maadoittamatonta pistorasiaa mutta toinen kontakti on paksumpi joten ei mene kuin yksin päin. Ulkonäkökin on siisti ja vastas normi pistorasioita.
Kaverillahan on mökillä vedetty sähköt silleen, että normi pistorasiaan on merkitty + ja -.

Sitten normaalisti sieltä saa ulos 12V DC aurinkosähkön perässä ja sitten kun se laittaa aggregaatin päälle, niin sieltä saa 230V AC. Aika hurja asennus.
 
Kaverillahan on mökillä vedetty sähköt silleen, että normi pistorasiaan on merkitty + ja -.

Sitten normaalisti sieltä saa ulos 12V DC aurinkosähkön perässä ja sitten kun se laittaa aggregaatin päälle, niin sieltä saa 230V AC. Aika hurja asennus.
No huhhuh... Montaa viritystä on nähnyt tai kuullut mutta kyllä tuolla pääsee listalla todella korkealle.
Ainoa oikea toimenpide tuollaisessa on tavalla tai toisella ainakin yrittää estää moisen käyttö lopullisesti. Sillä toki pääsee Darwin-listalle jos tekijältä itseltään lähtee henki tuollaisen vuoksi mutta sivullisia pitäisi myös osata ajatella.
 
Kaverillahan on mökillä vedetty sähköt silleen, että normi pistorasiaan on merkitty + ja -.

Sitten normaalisti sieltä saa ulos 12V DC aurinkosähkön perässä ja sitten kun se laittaa aggregaatin päälle, niin sieltä saa 230V AC. Aika hurja asennus.
Aika hurja kötöstys. Miten tuo syötön vaihto tapahtuu?
 
Aika hurja kötöstys. Miten tuo syötön vaihto tapahtuu?
Sillä on siellä aggregaatin luona aurinkopaneelien akustot, joista laitetaan shukopistoke seinään. Aggregaattiin on tehty kaksipäinen shuko johto, jolloin tuon johdon vaihtamalla aggregaatin tai akuston välillä vaihdetaan tasavirran ja vaihtovirran välillä.
 
Sillä on siellä aggregaatin luona aurinkopaneelien akustot, joista laitetaan shukopistoke seinään. Aggregaattiin on tehty kaksipäinen shuko johto, jolloin tuon johdon vaihtamalla aggregaatin tai akuston välillä vaihdetaan tasavirran ja vaihtovirran välillä.

No niin. Että ihan perinteinen darwin-piuha on tehty. Siinä ei tarvi enää odottaa, että tapahtuuko vahinko joskus, vaan että milloin se tappava vahinko tapahtuu. Sen lisäksi, että mökki palaa, kun sen 12 voltin laite onkin unohtunut rasiaan kiinni ja sinne tuupataan vähän enemmän. Kaikipuolin täysin laiton ja erityisen vaarallinen viritys.

230 VAC katkaisija ei toimi nimellisvirtaansa asti 12 VDC:llä. Valokaari jää palamaan paljon pienemmällä virralla ja sitäpä ei sitten katkaistakaan kuin sammuttamalla syöttö. Tavallisille valokatkaisijoille ei yleensä edes ole speksattu tasavirtakäyttöä.
 
Käytännössä ne tavalliset valokytkimet kyllä toimii 12vdc valokytkiminä, ei valoissa niin isot virrat kulje, mutta pistorasioissa sukon käyttäminen on kyllä aika hasardi kytkentä.

Jos niitä aurinkosähköpistorasioita tarvii, niin sinne kyllä kannattaisi laittaa joko niitä elkon aurinkosähkörasioita jossa tapit on erikokoiset, tai sitten vaikka autosähköissä käytettyjä hellapistokkeita, tärkeimpänä se että ei ole mahdollista vahingossa tökätä 12V laitetta 230V sukorasiaan. Se 12V sukopistorasiassahan ei ole mikään vaaratekijä, mutta se 12V laite joka on modattu suko pistotulpalle on.
 
Jos niitä aurinkosähköpistorasioita tarvii, niin sinne kyllä kannattaisi laittaa joko niitä elkon aurinkosähkörasioita jossa tapit on erikokoiset

Vinkkinä, että näitä on jotenkin hankalanoloista löytää mistään hyllystä, mutta monessa Motonetissa on.

Sit siitä alkuperäisestä hazardi-asennuksesta, niin tuskinpa siellä on sulakkeitakaan missään välissä? On kyllä harvinaisen monta tapaa käräyttää mökki / tappaa joku onnistuttu rakentamaan samaan pirttiin...
 
Voiko samassa kaapelikourussa viedä sekä sähkökaapelia että datakaapelia? Tuleeko häiriötä tms?

Makuuhuoneisiin pitäisi lisätä pistorasioita pintavetona ja samalla siirtää datapistokkeen paikan vähän parempaan kohtaan. Lähinnä nyt siis kartoitan että onnistuuko esim jalkalistassa kuljettaa molempia kaapeleita ennenkuin alan kyselemään sähkömieheltä tarkemmin.
 
Voiko samassa kaapelikourussa viedä sekä sähkökaapelia että datakaapelia? Tuleeko häiriötä tms?

Makuuhuoneisiin pitäisi lisätä pistorasioita pintavetona ja samalla siirtää datapistokkeen paikan vähän parempaan kohtaan. Lähinnä nyt siis kartoitan että onnistuuko esim jalkalistassa kuljettaa molempia kaapeleita ennenkuin alan kyselemään sähkömieheltä tarkemmin.
Voi viedä ja näin hyvin usein toimitaan.
 
Näin ajattelinkin, jostain vain luin että ei kannata tehdä niin hyvä varmistella. Entä kuinka TV-kaapeli? Se unohtui kysyä, osittain kulkisi nykyisessä kaapelikourussa.
Voi ja semmoista valmista putkitettua johtoa myydään valmiina missä saman putken sisällä menee sähkö, antenni ja verkko.
 
Kyllähän data ja sähkö joskus on pakko vetää vierekkäin, esim juuri jalkalistan takana, kun muutakaan reittiä ei ole, mutta ei se mitenkään erityisen hyvä ratkaisu ole, data ja sähkökaapelit tulisi vetää toisistaan erillään jos kulkevat samansuuntaisesti.

Voi ja semmoista valmista putkitettua johtoa myydään valmiina missä saman putken sisällä menee sähkö, antenni ja verkko.
Tuollaiseen en ole kyllä koskaan törmännyt, sitä 2xcat6+koksu putkea on kyllä myynnissä, mutta ei sinne mtään poe sähköä kummempaa ole tarkoitettu.
 
Jos dataa ja sähköä haluaa samaan kouruun laittaa, niin eristys pitäisi olla kaikissa kaapeleissa sama. Ja se harvoin toteutuu hituvirta kaapeleissa
 
Jos dataa ja sähköä haluaa samaan kouruun laittaa, niin eristys pitäisi olla kaikissa kaapeleissa sama. Ja se harvoin toteutuu hituvirta kaapeleissa
Tähän jatkoksi tarkennus, mitä tarkoitat eristyksellä. Ja mieluusti viittaus pykälään jossa asia ohjeistetaan. Muuten jää Esson baarin tasolle.
 
Jos dataa ja sähköä haluaa samaan kouruun laittaa, niin eristys pitäisi olla kaikissa kaapeleissa sama. Ja se harvoin toteutuu hituvirta kaapeleissa

Iät ja ajat niitä on samoissa kouruissa viety ja samoilla hyllyillä. Kun nyt seuraavan kerran menet johonkin toimistoon niin tsekkaappa ihan huvikseen siellä seinillä olevia kouruja, siellä on sähkötöpselit ja verkkotökselit samassa kourussa jolloin ne piuhatkin on 100% varmuudella samassa kourussa.
Sen verran noissa yleensä säädetään että hituvirta pihat hyllyn toiselle puolelle ja sähköt toiselle puolelle.
 
Tähän jatkoksi tarkennus, mitä tarkoitat eristyksellä. Ja mieluusti viittaus pykälään jossa asia ohjeistetaan. Muuten jää Esson baarin tasolle.

Tarkalleen ottaen kaapeleiden jännitteen kesto pitää olla sama eli käytännössä eristys. Saattaa olla SFS 6002 -standardissa tai jossain muussa teollisuuden sähköasennuksia koskevassa standardissa. Noita kun ei ilmaiseksi saa ja enää työn puolestakaan ole pääsyä noihin, niin jää valitettavaksi nyt pykälä löytymättä
 
Tarkalleen ottaen kaapeleiden jännitteen kesto pitää olla sama eli käytännössä eristys. Saattaa olla SFS 6002 -standardissa tai jossain muussa teollisuuden sähköasennuksia koskevassa standardissa. Noita kun ei ilmaiseksi saa ja enää työn puolestakaan ole pääsyä noihin, niin jää valitettavaksi nyt pykälä löytymättä

En nyt ulkomuistista muista, miten kaapelit oli määritelty, mutta johtimet ja johtimien peruseristys pitää olla suurimman jännitetason, mitä esim. niputettuna keskuksen sisällä. Tosin sitten keskusstandardi muistaakseni erottelee eri jännitetason johtimet erilleen.
 
Tarkalleen ottaen kaapeleiden jännitteen kesto pitää olla sama eli käytännössä eristys. Saattaa olla SFS 6002 -standardissa tai jossain muussa teollisuuden sähköasennuksia koskevassa standardissa. Noita kun ei ilmaiseksi saa ja enää työn puolestakaan ole pääsyä noihin, niin jää valitettavaksi nyt pykälä löytymättä
En nyt ulkomuistista muista, miten kaapelit oli määritelty, mutta johtimet ja johtimien peruseristys pitää olla suurimman jännitetason, mitä esim. niputettuna keskuksen sisällä. Tosin sitten keskusstandardi muistaakseni erottelee eri jännitetason johtimet erilleen.
Eikös normaalisti kouruun vedettävässä ethernet-parikaapelissa olekin riittävä merkitty eristysjännite? Tietenkään niihin ei siis saa kytkeä verkkojännitettä, vaan enintään esim. PoE:n 48V, mutta kuoressa kuitenkin lukee esim. 300 V. Isoja lukuja niissä aina oli, kun joskus koulussa tehtiin kiinteitä asennuksia.

Eikä se tosiaan näin maallikonkaan järjellä tietenkään tarvitse olla sama. Totta kai sähkökaapelissa saa olla isompikin jännitteen kesto. Ja voihan se siinä ethernet-kaapelissakin olla isompi kuin tuo 300 V.
 
Ostin ja kytkin lapselle uuden kattolampun. Katossa oli musta,sininen ja kevi. Lampussa taas vain musta ja sininen.
Eli kytkin vaiheen ja nollajohtimen ja suojamaa jäi kytkemättä. Lamppu muovirunkoinen led-lamppu missä muuntaja.
Tähän asti homma on omasta mielestä ok.
Lamppu kuitenkin on kokoajan päällä riippumatta valokatkaisijan asennosta?

Lampun saa toki sammutettua kaukosäätimellä mutta olenko kuitenkin kytkenyt johdot jotenkin väärin?
 
Ostin ja kytkin lapselle uuden kattolampun. Katossa oli musta,sininen ja kevi. Lampussa taas vain musta ja sininen.
Eli kytkin vaiheen ja nollajohtimen ja suojamaa jäi kytkemättä. Lamppu muovirunkoinen led-lamppu missä muuntaja.
Tähän asti homma on omasta mielestä ok.
Lamppu kuitenkin on kokoajan päällä riippumatta valokatkaisijan asennosta?

Lampun saa toki sammutettua kaukosäätimellä mutta olenko kuitenkin kytkenyt johdot jotenkin väärin?
Oletko varma, että se yksi johto on varmasti kevi ettei siellä ole kruunukytkintä ollut tai ole? Itsellä ollut tuommoisia lamppuja joskus ja kyllä ne kytkimestä sammui. Lähtisin ne kytkennät tarkistamaan/mittaamaan mitä johdoista tulee.
 
Jos on pelkkä vihreä tai keltainen niin vanhassa talossa se voi tulla katkaisijalta. Voihan joku ollu kytkeny kevin katkaisimelta. Sen takia aina mitataan ja tutkitaan noita sätöksiä ettei oma henki mene.
 
Kiitos vastauksista.
Sähköt on vuodelta 2011 eli ihan vanhoista ei ole kyse, eikä ole mitään kruunukytkimiä.
Vanha lamppu oli mielestäni kytketty samalla tapaa.
No täytyy vielä tarkistaa noi kytkennät.
 
Kiitos vastauksista.
Sähköt on vuodelta 2011 eli ihan vanhoista ei ole kyse, eikä ole mitään kruunukytkimiä.
Vanha lamppu oli mielestäni kytketty samalla tapaa.
No täytyy vielä tarkistaa noi kytkennät.
Jos siinä on ollut toimivana itselläsi lamppu aikaisemmin, on jotain kytkennässä pielessä.
Jos taas ei ole niin tilanne on hieman toinen. Tuon ikäisessä voisi olettaa olevan kunnossa paitsi jos joku on myöhemmin säätänyt omiaan. Siinä katossa on voinut olla joku kaukosäätimellä ohjattava versio ja sen vuoksi kytkimeltä on vaihdettu johtojen paikkoja jotta saadaan jatkuvasti sähkö. Tai vaihtoehtoisesti itse kattorasialtakin on voitu ottaa jatkuva mutta kytkintä pidän todennäköisempänä. Ja ihan tapetoidessa / maalatessakin käy tällaisia kun irrotetaan koko kytkin ja samalla saadaan johto irti. Se sitten palautetaan mihin palautetaan.

Kun tarkistat niin ota kuva siitä rasiasta niin katsotaan, miltä näyttää.
 
Kiitos vastauksista.
Sähköt on vuodelta 2011 eli ihan vanhoista ei ole kyse, eikä ole mitään kruunukytkimiä.
Vanha lamppu oli mielestäni kytketty samalla tapaa.
No täytyy vielä tarkistaa noi kytkennät.
Jääkö se ledilamppu palamaan täydellä kirkkaudella, vai kenties himmeämpänä? Ettei vaan "laatuledi" hohkaa kapasitiivisestä kytkennästä... Vaihda hehkulamppu tilalle niin ei pala.
 
Ostin ja kytkin lapselle uuden kattolampun. Katossa oli musta,sininen ja kevi. Lampussa taas vain musta ja sininen.
Eli kytkin vaiheen ja nollajohtimen ja suojamaa jäi kytkemättä. Lamppu muovirunkoinen led-lamppu missä muuntaja.
Tähän asti homma on omasta mielestä ok.
Lamppu kuitenkin on kokoajan päällä riippumatta valokatkaisijan asennosta?

Lampun saa toki sammutettua kaukosäätimellä mutta olenko kuitenkin kytkenyt johdot jotenkin väärin?

Mikä lamppu ja mistä ostettu?
 
Jääkö se ledilamppu palamaan täydellä kirkkaudella, vai kenties himmeämpänä? Ettei vaan "laatuledi" hohkaa kapasitiivisestä kytkennästä... Vaihda hehkulamppu tilalle niin ei pala.
Normikirkkaudella palaa, ja ledit on lampussa kiinteänä joten ei voi vaihtaa.
Mikä lamppu ja mistä ostettu?
Saksan Amazonista ostettu led plafondi, en voi linkittää kun tuota mallia ei enää myydä.
 
Jos dataa ja sähköä haluaa samaan kouruun laittaa, niin eristys pitäisi olla kaikissa kaapeleissa sama. Ja se harvoin toteutuu hituvirta kaapeleissa
Jos sinne kouruun laitetaan pelkät johdot, niin noinhan se menee, mutta kyllä sinne kaapelit saa yhdessä laittaa. Eli mainitussa jalkalistakourussa voi vetää ihan luvallisesti MMJ:llä sähkön ja cat6 kaapelilla datapisteen. Irtojohtimilla sähköä ei saa vetää.
 
Jos pistorasialta mitattu vaihtojännite on 234V AC niin mistä tietää paljonko sen resistanssi on?
Voiko sen laskea esimerkiksi kytkemällä 8 ohmin aktiivikaiuttimet pistorasiaan ja mitata näiden välisen AC-Virran?
 
Olet ihan oikeassa, kyllä siinä kaapeloinnissa ainakin maahan menee väkisin aikaa. Eli ainakin kaivutyöt valmiiksi jos maahan laittaa. Ja kovin syväänhän kaapelia ei ole pakko saada kunhan suojataan muutoin riittävästi. Mukavampi maassa jos sinne mitenkään onnistuu. Mutta ehdottomasti putkeen tuollaisessa kohdassa jossa maaperä on mitä on.

a) Ei välttämättä tarvitse. Jos siellä mökin keskuksessa on sopivasti tilaa niin kyllä ne tarpeelliset voi sinne laittaa
b) Riippuen siitä, laitatko maahan vai ilmaan. Vetäisin joka tapauksessa 5x2,5mm2 kaapelia. Maahan menee MCMK ja ilmaan sitten muuta. MMJ:tä saa MMJK:na kannatinvaijerin kanssa mutta joku paremmin muistava kertonee, kielsikö joku pykälä MMJ+vaijeri+nippusiteet -yhdistelmän. En lähde arvaamaan koska en muista.
c) Uutta asennusta joten vikavirtasuojan perään. Ja muutoinkin tuollaisessa paikassa ehdottomasti paikallaan.
d) Kuva keskuksesta voisi olla ihan paikallaan. Tai jos on vanha tulppasulakekeskus niin jo ilman kuvaakin VVS on käytännössä pakko asentää ulkopuolelle omaan laatikkoonsa. Eli tämän kaltaisia tulee huomioitavaksi.

En laittaisi 10A perään vaan suoraan suosiolla 3x16A. Ei juuri kustannuksia nosta ja saat samalla sinne saunan seinään voimavirtarasian tai ainakin mahdollisuuden sille. Tosin tällöin siellä saunalla onkin sitten oltava välisulake jos valaistusta haluaa johdottaa 3x1,5mm2 kaapelilla. Ja jos 3~ tarvetta ei ole niin jossakin kohden sinne saunalle tulee kuitenkin tarve tehdä puita ja se sähkösirkkeli / halkaisukone onkin enemmän, mitä 10A kestää. Eli jo silläkin vähintään 1x16A. Tosin tottakai voi olla 1/2x16A pistorasioille ja 1x10A valaistukselle jolloin se 1,5mm2 riittää niille siellä saunalla.

Säästää niitä sähkärille maksettavia tunteja kun piirrät (jollei ole valmiina) saunasta pohjakuvan ja merkitset, mihin haluat mitäkin. Läpivientimahdollisuuksia on niitäkin ihan hyvä katsella valmiiksi. Ja jos kyse on jostain hirsirakennuksesta tms johon ei halua johtoja "pitkin seiniä", on hyvä miettiä etukäteen sitäkin puolta.

Ja vaikka sauna onkin kyseessä niin riittävästi pistorasioita. Se yksi kaksiosainen siellä saunatuvan puolella ei nykyään kyllä riitä yhtään mihinkään.

Ihan fiksuja ideoita sinällään jättää "kasvunvaraa" kun nyt kerran sähköjä on vetämässä, mutta tuonkin voinee vetää överiksi ja sitten lopulta kustannukset ovat tuplat sen mitä olisi "perusratkaisulla". Kolmea vaihetta ei tule saunamökissä tarvitsemaan, kiuas on puulla ja sirkkelit, oksasilppurit yms. isommat askarteluvälineet otetaan sitten päämökistä, jos sellaisia koskaan tarvii. Saunamökkiin tarvii siis vain muutaman pistorasian ja kattovalaisimen, joten varmaan vaikka 1x 10A riittäisi, mutta ero 1x 16A lienee niin pieni että lienee sama laittaa sen mukaan.


Keskus on mallia tulppasulake. Jos/kun vikavirtasuojan tarvii, niin se vaatinee jonkinlaisen oman erillisen kotelon. Näyttää vähän että ei ehkä taida saada tuohon nykyiseen keskukseen järkevästi kiinni(kuva alla)?
Mikäli ei saa järkevästi sijoitettua tuohon olemassa olevaan keskukseen, niin onko tuolle jotakin erityisiä vaatimuksia minkälaisen boksin tuohon pitää laittaa ja mitä sinne tarvii saada (VVSn lisäksi) sisälle sopimaan?

Liesi on mökissä poistettu käytöstä, eli siinä olisi valmiina kolme tyhjää 16A paikkaa mistä yhdestä voisi ottaa tuon saunamökin sähkön. Toisesta voisi vetää päämökin päätyyn yhden ulkorasian toisen 16A paikan takaa, mikä tarvinnee oman vikavirtasuojan?


Mökkien välinen "maa" on kivikkoa, jossa saattaa jossakin kohtaa olla 5cm multaa, mutta pääosin pelkkää kiveä. En siihen lähde kyllä mitään kaivamaan, eli johto pitää vetää ilmassa mökkien välille. Mökkien välinen vaijeri ei tarkemmassa tutkiskelussa ollut enää hirveän terhakka, joten se pitää vetää uusi tai sitten tuollainen "itsekantava" kaapeli mökkien välille voisi olla vaihtoehto (vaijerille sinällään ei ole enää mitään muuta tarvetta). Onko tähän jotakin suosituksia mitä kaapelia tuohon pitää käyttää? Joko isekantavana, tai erillisen vaijerin varassa..?

Saanko pykälien puolesta itse vetää johdot mökin sisälle kattoon/seinään pistorasioille, valaisimelle ja kytkimelle, jos sen itse johtojen kytkemisen osuuden jättää ammattilaiselle?

Varmaan tuo pitää erikseen sitten vielä kysyä ja varmistaa siinä sähkömiestä paikalle tilatessa, mutta jos nyt tässä jo (esi-)suunnitteluvaiheessa tietäisi suunnilleen mitä voi ja on järkevää tehdä itse. Eikä tuo varmaan tuhottoman kallis olisi vaikka teettäisi kokonaan ammattilaisella, mutta kun tässä nyt on lomautusten muodossa vapaata aikaa ja intoa askarrella, niin kait tuossa muutaman satasen säästää jos itse pystyy valmistelemaan työläimmät osuudet...


Yllättävän monta muuttujaa näinkin näennäisesti helpossa "projektissa" vaikuttaa olevan. Johtojen veto kattoon & seiniin vaatii kyllä hieman funtsimista että saa järkevästi toteutettua, kun taitaa joutua pinta-asennuksena vetämään ja ihan hirveää sykkyrää ei sinne haluaisi...
 

Liitteet

  • Mökkikeskus.jpg
    Mökkikeskus.jpg
    2,8 MB · Luettu: 106
Jos pistorasialta mitattu vaihtojännite on 234V AC niin mistä tietää paljonko sen resistanssi on?
Voiko sen laskea esimerkiksi kytkemällä 8 ohmin aktiivikaiuttimet pistorasiaan ja mitata näiden välisen AC-Virran?

Pistorasialla ei ole resistanssia, mutta pistorasialta voidaan mitata/laskea verkon prospektiivinen oikosulkuvirta sekä silmukkaimpedanssi.
8ohm kuormaan hukkuu noin 6,8kW pätötehoa 234V jännitteellä (P=U^2 /R) eli ei kannata ainakaan tuota metodia kokeilla.

*Edittiä, kirjoititkin aktiivikaiuttimet.
 
Pistorasialla ei ole resistanssia, mutta pistorasialta voidaan mitata/laskea verkon prospektiivinen oikosulkuvirta sekä silmukkaimpedanssi.
8ohm kuormaan hukkuu noin 6,8kW pätötehoa 234V jännitteellä (P=U^2 /R) eli ei kannata ainakaan tuota metodia kokeilla.

6,8 kW kuulostaa aika hurjalta, pitääkö tuo varmasti paikkansa? Genelecin kaiuttimen nimellisteho on kuitenkin vain 0,04 kW kun nimelliskuormana on 8 ohmia.
 
6,8 kW kuulostaa aika hurjalta, pitääkö tuo varmasti paikkansa? Genelecin kaiuttimen nimellisteho on kuitenkin vain 0,04 kW kun nimelliskuormana on 8 ohmia.

Ymmärsin kysymyksesi ensin hieman väärin ja nyt en ymmärrä enää ollenkaan koska en varsinaisesti tiedä mitä olet mittaamassa.
 
Rakennuksen sähkötöiden dokumenteista löytynee oikosulkuvirtojen mittaukset tai laskennat, joista saa selville verkon impedanssin suuruuden.

Millään kaiuttimilla on turha lähteä mittaamaan, jollain isolla ja yksinkertaisella kuormalla kuten lämmitysvastuksella voi saada jonkun karkean arvion kun mittaa jännitteen ilman kuormaa ja kuorma päällä sekä virran. Mutta vähän paikasta riippuen tällaisen mittauksen tarkkuus voi olla ihan roskaa.

Hengellään ei kannata leikkiä, jos pistorasiasta mittaamista suunnittelee.
 
Jos pistorasialta mitattu vaihtojännite on 234V AC niin mistä tietää paljonko sen resistanssi on?
Voiko sen laskea esimerkiksi kytkemällä 8 ohmin aktiivikaiuttimet pistorasiaan ja mitata näiden välisen AC-Virran?

Kysymyksessä ei ole mitään järkeä. Käyttöpisteen silmukkaimpedanssi nähdään mittaamalla oikosulkuvirta asennustesterillä. Mitään kotikutoista menetelmää oikosulkuvirran mittaamiseen ei ole eikä semmoista pidä yrittää keksiä. Eikä tavallisella käyttäjällä ole mitään tarvetta noita asioita edes tietää.

Jos kyseessä on joku ongelma, niin olet hakemassa ihan väärää ratkaisua.
 
Meille tuoreesta kämpästä löytyi 2 tällaista valaisinta seinältä. Kuvassa siis riisuttuna. Alla olevan boksin leveys 18cm jos mittasuhdetta kaipaa.

Mitähän tekniikkaa tässä on ja onko tämä joku niin spesiaali desing-viritys mihin ei maallikko polttimoa vaihda? Ei siis ole nyt tarvetta mutta hyvä olisi ymmärtää tulevaisuutta ajatellen että voi puolisolle päteä :lol:

IMG_20200516_213112.jpg
 
Meille tuoreesta kämpästä löytyi 2 tällaista valaisinta seinältä. Kuvassa siis riisuttuna. Alla olevan boksin leveys 18cm jos mittasuhdetta kaipaa.

Mitähän tekniikkaa tässä on ja onko tämä joku niin spesiaali desing-viritys mihin ei maallikko polttimoa vaihda? Ei siis ole nyt tarvetta mutta hyvä olisi ymmärtää tulevaisuutta ajatellen että voi puolisolle päteä :lol:

IMG_20200516_213112.jpg
Eikö siitä lampusta löydy mitään merkintöjä? Aika erikoiselta näyttää eikä näytä kyllä miltään kovin uudelta.
 
Eikö siitä lampusta löydy mitään merkintöjä? Aika erikoiselta näyttää eikä näytä kyllä miltään kovin uudelta.

Kun nyt lamppu tällä hetkellä toimii niin ei tekisi mieli enempää purkaa. Tuntui ettei polttimon ympäriltä saa ilman vääntöä edes tuota suojakupua irti.

Pirun kirkas on (himmentimet löytyy). Muutenkin on talossa suosittu vähän erikoisempia puolikiinteitä valaisimia jotka sitten saatiin kaupan päälle. Varmaan pitää jossain vaiheessa pyytää sähkäri paikalle päivittämään valaistus.

Edit: tuli tuossa mieleen että ehkä epäselvä ilmaisuni sekoitti hieman. Kämppä on siis meille uusi mutta talo vanha sama koskee varmasti valaisimiakin.
 
Viimeksi muokattu:
Osaisko joku sanoa tähän: varastoon menee kolmevaihde piuha, 10A. Siellä on muutamama lamppu ja valo. Pystyykö siitä haaroittaa 3-vaihe porealtaalle sähköt ja vaihtaa 3×16 A?
 
6,8 kW kuulostaa aika hurjalta, pitääkö tuo varmasti paikkansa? Genelecin kaiuttimen nimellisteho on kuitenkin vain 0,04 kW kun nimelliskuormana on 8 ohmia.
Ei tuolla kaiuttimen nimellisimpedanssilla ole mitään tekemistä sen pistorasian kuormitettavuuden kanssa.

Tosin, olen törmännyt joskus vastaavaan väärinkäsitykseen, kun aikanaan himmennettävän energiansäästölämpun kaveriksi tarvittiin keinokuormaa, joksi laitettiin muistaakseni 10W vastus.

Se että vastus on 10W ei ole sen vastuksen teho, eikä määrää sen vastuksen tehoa, vaan se on suurin teho jonka vastus kestää hajoamatta. Vastuksen tehon määrää sen resistanssi yhdessä jännitteen kanssa, mitä pienempi vastus tai korkampi jännite sen suurempi teho, ja jos teho kasvaa yli vastuksen nimellistehon vastus yleensä palaa poikki.
 
Kaapeli noin 25m ja 2neliäistä

Jos kaapeli on 1,5mm2 poikkipinnaltaan ei ole mahdollista. Jos kaapeli on 2,5mm2 poikkipinnaltaan silloin se saattaa olla mahdollista. Vastaan saattaa tulla oikosulkuvirran riittämättömyys, tuskin on tuolla matkalla kuitenkaan ongelma. Ja toki muu kuormitus syöttävän keskuksen päässä (onko riittävästi kapasiteettia). Useita muuttujia, vaikea näillä lähtötiedoin antaa varmaa vastausta.
 
Jos kaapeli on 1,5mm2 poikkipinnaltaan ei ole mahdollista. Jos kaapeli on 2,5mm2 poikkipinnaltaan silloin se saattaa olla mahdollista. Vastaan saattaa tulla oikosulkuvirran riittämättömyys, tuskin on tuolla matkalla kuitenkaan ongelma. Ja toki muu kuormitus syöttävän keskuksen päässä (onko riittävästi kapasiteettia). Useita muuttujia, vaikea näillä lähtötiedoin antaa varmaa vastausta.

Yks vaihtoehto on viedä uusi kaapeli suojaputkessa jossa kulkee pex vesijohto ulkohanalle, onko tämä sallittua viedä samassa putkessa?
 
Yks vaihtoehto on viedä uusi kaapeli suojaputkessa jossa kulkee pex vesijohto ulkohanalle, onko tämä sallittua viedä samassa putkessa?
Kyllä pexiä saa suojaputkena käyttää, mutta ei sitä enää silloin vesiputkena saa käyttää..

Tuollaista 2mm² johtoa ei oikeastaan ole olemassakaan, eli se on joko 1,5 tai 2,5mm², tuo siis ei ole halkaisija, vaan pinta-ala.

1,5mm² maakaapelissa voi kyllä 16A sulakettakin käyttää, mutta se on inssin laskettava pystytäänkö noin tekemään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 442
Viestejä
4 512 419
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom