Kysymyksiä sähkömiehille

Jos en ihan väärin muista niin tavallinen tulppasulake kestää tunnin verran noin 1.4x kuormaa eli 10A sulake kestää tunnin 14A virtaa ja 25A sulake jo 35A tunnin verran eli noin 8kW. Harvemmin sitä tulee kovin montaa levyä tuntia yhtäjaksoisesti täysillä pidettyä.
Joskus tuota testattiin, tavallinen 4 levyinen lattialiesi täydellä teholla napsautti C25:n alas ehkä suunnilleen minuutissa.

En kyllä enää muista täsmälleen mikä se teho oli, mutta tuollainen perus liesi joita VVO:n vuokrataloon kärrättiin kymmenittäin.

Tuo oli kuitenkin kohtuullisen uusi talo, ja asuntokohtainen pääsulakekin on 35A, jonka takia liedellekin jouti se 25A nalli. Vanhemmissa taloissa asunnon pääsulake on 25A ja liedellä vain 20A.

Kyllähän se malko aktiivista kokkailua edellyttää että se sulake palaa, mutta kyllä varsinkin 20A nallin saa jo melko nopeasti lähtemään, jos siellä on 7,2kW liesitaso takana.
 
jos vedät yhtä MLää toisesta päästä, ja toinen pää tuntuu liikkuvan ihan kivasti, en kyllä itse pelkäisi vetää sillä kahta uutta piuhaa tilalle. Jos tosissaan joku jumi keskellä ettei vaan fyysisesti mahdu lisäkaapeli niin vetää takaisin ennenkuin tekee jotain peruuttamatonta. Liukkarina nestesaippua ja kaveri tottakai apuun vetoon.
Sen verran nihkeästi tuntuivat liikkuvan että en uskaltanut kokeilla onneani kun viimeksi oli nuo rasiat auki. Pitää joskus kesällä varmaan ottaa projektiksi kun on ulkona valoisaa eikä haittaa jos on pari päivää lamppu pois katosta.
 
Sen verran nihkeästi tuntuivat liikkuvan että en uskaltanut kokeilla onneani kun viimeksi oli nuo rasiat auki. Pitää joskus kesällä varmaan ottaa projektiksi kun on ulkona valoisaa eikä haittaa jos on pari päivää lamppu pois katosta.

Vetojousi vaan kiinni vanhoihin lankoihin ja sillä vetäen paikalleen. Sitten vetojousella uutta lankaa tilalle. Näin ite tein parissa kohtaa, kun eipäilin putken irronneen tai olevan rutussa.

tää osottautunut ihan parhaaksi
 
Vetojousi vaan kiinni vanhoihin lankoihin ja sillä vetäen paikalleen. Sitten vetojousella uutta lankaa tilalle. Näin ite tein parissa kohtaa, kun eipäilin putken irronneen tai olevan rutussa.

tää osottautunut ihan parhaaksi
Jos ML liikkuu sujuvasti niin toki kokeilisin myös itse (huomioiden, mitä kukakin saa tehdä!!). Toisaalta tässä on kyllä oma riskinsä eli järkeä käyttäen jousen kera. Hymyily nimittäin loppuu kun jousi jää kiinni johonkin kohtaan. Eli jos/kun meno loppuu jousen kera, ei välttämättä kannata kiskoa kovin paljon lisää.

Nimimerkillä varsin varovasti vedetty ja paluusuuntaan "vähän" voimaa käyttäen jäi pala jousta matkalle. Ja tästä taas päästään jousen tyyppiin. Osa on pelkkää kierrettä, osa vaijeria, osa yhdistelmää tms. Hinta korreloi monasti laadun kanssa joten euron jousella ei kannata lähteä kokeilemaan hankalaa paikkaa jos ei halua harmia itselleen. Ei se tukevakaan jousi toki automaattisesti pelasta mutta siitäkin huolimatta. Katkennut oli itsellä kyllä ihan laadukas mutta kierrettä ilman vaijeria ja lyhyen vedon osalta "fiksuna" lähdin sillä kokeilemaan kun muutakaan ei ollut. Ei olisi kannattanut.

Ja huomioida kannattaa myös paikka. Jos olet kivitalossa jossa sähköt betonissa, on se kattorasiaan tms menevät ML:n katkominen varsin hankala asia. Maksaa rahaa ja vaivaa plus tulee pinta-asennusta.
 
Mä teen vedot yleensä niin että vedän kaikki paitsi yhden langan pois, kiinnitän vedettävät uudet langat siihen viimeiseen, ruiskutan tarvittaessa putkeen vetopäästä silikonisprayta tai voitelen uudet langat jollain kaapeliliukasteella ja vedän langat putkeen.
Jos on vanha talo jossa bitumieristeiset teräsputket niin sitten vedetään mmj:tä lankojen tilalle. Ja jos se ei mahdu niin ei vedetä ollenkaan.

Jos putkeen vedetään vetojousi niin sen on oltava tyhjä, ei mitään sekavetoja jossa jätetään osa vanhoja lankoja putkeen jousen kanssa.
 
Jos putki on hyvässä kunnossa ja riittävän tilava, niin kyllä sinne helposti tuikkaa lasikuituvaijerin ja nykäisee sillä langan sinne lisää. Teräsvaijeri voi syödä eristeet, joten sillä ei ole kovin hyvä vetää.

Jos niillä vanhoilla kaapeleilla vetää uudet kaapelit, tai vaijerin, niin on tärkeää teipata se huolellisen kireästi kumpaankin suuntaan, niin että sen hommaan voi tarivttaessa peruuttaa, jos se tökkää puolessa välissä.
 
Meillä on 90-luvun omakotitalossa kuraeteisen oven ulkopuolella liikkeentunnistimella varustettu ulkovalaisin. Mielestäni siinä on hieman erikoinen ja mahdollisesti laiton sähkötys.

Ulkovalaisimen liikkeentunnistimelle menee ulkoseinän läpi pistotulpalla varustettu johto(pari). Pistotulppa on siis sisäpuolella kuraeteisen pistorasiassa kiinni. Tämän lisäksi ulkovalaisimelle on vedetty johdot sisäpuolella sijaitsevalta valokatkaisimelta, jolla voi ohittaa liikkeentunnistimen. Katkaisimen ollessa kiinni ulkovalaisin palaa jatkuvasti, ja katkaisimen ollessa auki ulkovalaisin syttyy vain liikkeestä.

Tuo pistotulpparatkaisu on kyllä mielenkiintoinen. On outoa, että kiinteää ulkovalaisinta varten on vedetty pistotulpallinen johto seinän läpi.

Lisäksi tästä aiheutuu se ikävä tilanne, että valaisin ei muutu jännitteettömäksi vaikka pistotulppa on irti. Lähtökohtaisesti itse ainakin oletan, että pistotulpallinen sähkölaite on jännitteetön, jos pistotulppa irroitetaan.

Onko tuo asennus laiton?
 
Sinänsä uudemmassa liedessä ei auta vaikka sen levyn pistäisi pienemmälle, koska ne on useimmiten termariohjattuja, ja sen lämmityssyklin aikana ne ottaa maksimivirtaa.
Jos vielä ollaan induktiotasoissa, niin tuollaisiakin virityksi on, mutta olisi aika karmee kokkailijalle jos sellaisen vahngossa hankkii. Ja ei välttämättä termari, vaan ihan harva syklinen päällä/pois ohjaus tehovalinnan mukaan suhde.
 
Haluaisin kylpyhuoneeseen parempan valaistuksen pelkkien peilikaapin led-spottien tilalle. Samalla teen alaslasketun katon 2,45m korkoon. Kylpyhuoneen koko on 2550 x 1550mm ja ideana olisi vetää tunnelmavalaistukseksi ja näköä antamaan led-valonauhat pitkille sivuille upotettuna alumiiniprofiiliin. Riittääkö tuon kokoiseen kylpyhuoneeseen 24V kattovalaisimet yleisvaloiksi vai kannattaako olla 230V? Esim. 2kpl näitä.
Tällä hetkellä ainoa sähkö tulee peilikaapin päälle, jossa on led-muuntaja peilikaapin valoille. Aikomuksena olisi porata peilikaapin päälle reikä levyseinän sisään, josta pujottaisin suojaputken alakaton yläpuolelle. Jos 24V ledit on kelvolliset yleisvaloksi kylppäriin, niin pystynkö lenkittämään 2 x 2,5m nauhat ja 2 x 24V valaisimia yhteen katon yläpuolella ja tuomaan yhden 24V parikaapelin suojaputkessa peilikaapin päälle? Kiinnostaisi kyllä itsetehdä 24V kytkennät ja kutsua sähkäri kytkemään 230V. Kuinkas peilikaapin valot olisi järkevin tehdä? Onko koko ideassa järkeä?Kaapin päälle tietysti muuntaja ledeille.
Nauhaksi ehkä tämä: 6W/m 24V LED-nauha 5m, 60led/m, kosteussuojattu IP67 • Valotehdas - LED-verkkokauppa
 
Haluaisin kylpyhuoneeseen parempan valaistuksen pelkkien peilikaapin led-spottien tilalle. Samalla teen alaslasketun katon 2,45m korkoon. Kylpyhuoneen koko on 2550 x 1550mm ja ideana olisi vetää tunnelmavalaistukseksi ja näköä antamaan led-valonauhat pitkille sivuille upotettuna alumiiniprofiiliin. Riittääkö tuon kokoiseen kylpyhuoneeseen 24V kattovalaisimet yleisvaloiksi vai kannattaako olla 230V? Esim. 2kpl näitä.
Tällä hetkellä ainoa sähkö tulee peilikaapin päälle, jossa on led-muuntaja peilikaapin valoille. Aikomuksena olisi porata peilikaapin päälle reikä levyseinän sisään, josta pujottaisin suojaputken alakaton yläpuolelle. Jos 24V ledit on kelvolliset yleisvaloksi kylppäriin, niin pystynkö lenkittämään 2 x 2,5m nauhat ja 2 x 24V valaisimia yhteen katon yläpuolella ja tuomaan yhden 24V parikaapelin suojaputkessa peilikaapin päälle? Kiinnostaisi kyllä itsetehdä 24V kytkennät ja kutsua sähkäri kytkemään 230V. Kuinkas peilikaapin valot olisi järkevin tehdä? Onko koko ideassa järkeä?Kaapin päälle tietysti muuntaja ledeille.
Nauhaksi ehkä tämä: 6W/m 24V LED-nauha 5m, 60led/m, kosteussuojattu IP67 • Valotehdas - LED-verkkokauppa

En ihan täysin ymmärtänyt kysymystä, mutta: "Riittääkö tuon kokoiseen kylpyhuoneeseen 24V kattovalaisimet yleisvaloiksi vai kannattaako olla 230V?" Se jännitehän ei itsessään valon määrään vaikuta. Useimmiten noille kattoon asennettaville led-spoteille tuodaan 230v ja valaisimen yhteydessä tai valaisimesta erillään on erillinen valaisinkohtainen led-driveri (vakiojännite- tai usein vakiovirtalähde). Led-nauhat toimivat vakiojännitteellä, nauhasta riippuen yleensä 12vdc tai 24vdc.

Jos oikein ymmärsin ajattelit hyödyntää peilikaapin led-muuntajaa syöttämään sähköä myös led-nauhoille. Luultavasti siinä nykyisessä muuntajassa ei edes teho riitä, noista nauhoista tulee 30w lisää. Pitäisi myös varmistaa, että se on vakiojännitelähde 24vdc, jotta soveltuisi noille nauhoille.

Periaatteessa kaikki saa toimimaan yhdellä muuntajalla kunhan muuntajassa on riittävästi potkua ja kaikki valonlähteet syövät samaa jännitettä. Toki silloin kaikki valot ovat yhtäaikaa päällä jos ohjataan muuntajan 230v puolta.

Kun teet alaslasketun katon on sinne samalla helppo tuoda ohjattu sähkö ja sijoittaa tarpeelliset uudet muuntajat yms. uusille valoille ja nauhoille alakaton yläpuolelle huoltoluukun päälle. Suosittelen sähkärin käyttämistä paikan päällä :whistling:
 
Viimeksi muokattu:
En ihan täysin ymmärtänyt kysymystä, mutta: "Riittääkö tuon kokoiseen kylpyhuoneeseen 24V kattovalaisimet yleisvaloiksi vai kannattaako olla 230V?" Se jännitehän ei itsessään valon määrään vaikuta. Useimmiten noille kattoon asennettaville led-spoteille tuodaan 230v ja valaisimen yhteydessä tai valaisimesta erillään on erillinen valaisinkohtainen led-driveri (vakiojännite- tai usein vakiovirtalähde). Led-nauhat toimivat vakiojännitteellä, nauhasta riippuen yleensä 12vdc tai 24vdc.

Jos oikein ymmärsin ajattelit hyödyntää peilikaapin led-muuntajaa syöttämään sähköä myös led-nauhoille. Luultavasti siinä nykyisessä muuntajassa ei edes teho riitä, noista nauhoista tulee 30w lisää. Pitäisi myös varmistaa, että se on vakiojännitelähde 24vdc, jotta soveltuisi noille nauhoille.

Periaatteessa kaikki saa toimimaan yhdellä muuntajalla kunhan muuntajassa on riittävästi potkua ja kaikki valonlähteet syövät samaa jännitettä. Toki silloin kaikki valot ovat yhtäaikaa päällä jos ohjataan muuntajan 230v puolta.

Kun teet alaslasketun katon on sinne samalla helppo tuoda ohjattu sähkö ja sijoittaa tarpeelliset uudet muuntajat yms. uusille valoille ja nauhoille alakaton yläpuolelle huoltoluukun päälle. Suosittelen sähkärin käyttämistä paikan päällä :whistling:

Lähinnä mietin, että olisin itse tehnyt 24V hituvirrat. Mahdollisesti lenkittänyt valaisimet yhteen katon yläpuolella, jolloin ei tarvitsisi montaa kaapelia vetää peilikaapin päältä katon yläpuolelle ja säästyisi huoltoluukuilta. Muutaja olisi jäänyt peilikaapin päälle nykyisen paikalle. Ei haittaa vaikka ohjaus toimisi 230V puolelta. Taidanpa silti pyytää sähkäriä käymään.
 
Lähinnä mietin, että olisin itse tehnyt 24V hituvirrat. Mahdollisesti lenkittänyt valaisimet yhteen katon yläpuolella, jolloin ei tarvitsisi montaa kaapelia vetää peilikaapin päältä katon yläpuolelle. Muutaja olisi jäänyt peilikaapin päälle nykyisen paikalle. Ei haittaa vaikka ohjaus toimisi 230V puolelta. Taidanpa silti pyytää sähkäriä käymään.
Ostat riittävän tehokkaan meanwellin 24v powerin ja kytket valot siihen. Hinta/laatusuhteiltaan parhaimpia powereita ledeille. Poweri tarvitsee 230v, mutta sehän sieltä jo löytyy valmiina.
 
Katselin tuossa uuteen taloon kiuasta. Aika monessa mainittiin, että jos ohjauspaneeli tulee saunan ulkopuolelle niin pitää viritellä joku ovikytkin. Onkohan tämä pakollista ja missä kohti muuttunut? Jossain kohtihan noita ohjauspaneeleita laitettiin paljon oesuhuoneisiin, enkä kyllä muista mitään ovikytkimiä.
 
Katselin tuossa uuteen taloon kiuasta. Aika monessa mainittiin, että jos ohjauspaneeli tulee saunan ulkopuolelle niin pitää viritellä joku ovikytkin. Onkohan tämä pakollista ja missä kohti muuttunut? Jossain kohtihan noita ohjauspaneeleita laitettiin paljon oesuhuoneisiin, enkä kyllä muista mitään ovikytkimiä.
Laitatko jonkin katsomasi esimerkin jotta nähdään, tarjoaako itse ohjaus mahdollisuuden tällaiseen? Ja oletko nimenomaisesti katsonut paikallisesti ohjattavaa vai IOT-versiota, jota voi ohjata muualtakin?
Samoin kalenteriohjauksen tyylisissä tulee kyseeseen lisävaatimuksia.

Mielestäni standardin määritelmän mukaisesti sauna tulee tarkistaa ennen lämmityksen kytkentää uudelleen. Eli etäohjauksen kohdalla on luonnollista vaatia tarkastus ennen ohjauksen mahdollistamista. Samoin näissä on ominaisuuksia, joka sammuttaa kiukaan oven aukiolon ylittäessä määräajan.

Kunhan tarkennat tosiaan, onko kyse pelkästään paikallisesta ohjauksesta saunan ulkopuolella vai muusta etäohjauksesta niin saadaan kaivettua sopivat pykälät.
 
Kunhan tarkennat tosiaan, onko kyse pelkästään paikallisesta ohjauksesta saunan ulkopuolella vai muusta etäohjauksesta niin saadaan kaivettua sopivat pykälät.
Luin tästä tuosta Helon Himalaya kiukaan asennusohjeesta. Eli nimenomaan tarkoitan paikallisohjausta kiukaan omasta ohjauspaneelista, joka on sijoitettu pesuhuoneeseen.
 
SFS 6000-7-703.55 sanotaan näin (kansallinen lisävaatimus):

"Jos saunan kiuasta halutaan kauko-ohjata, se pitää toteuttaa standardin SFS-EN 60335-2-53 mukaisten valmistajan ohjeiden mukaisesti. Ohjeet edellyttävät yleensä, että saunan ovessa on kytkin, joka purkaa kauko-ohjauksen kun ovi avataan."


Ja yleensäkin valmistajan toimittamia asennusohjeita on noudatettava vaikkei jotain tiettyä asiaa välttämättä standardissa olisi vaadittukaan.
 
SFS 6000-7-703.55 sanotaan näin (kansallinen lisävaatimus):

"Jos saunan kiuasta halutaan kauko-ohjata, se pitää toteuttaa standardin SFS-EN 60335-2-53 mukaisten valmistajan ohjeiden mukaisesti. Ohjeet edellyttävät yleensä, että saunan ovessa on kytkin, joka purkaa kauko-ohjauksen kun ovi avataan."


Ja yleensäkin valmistajan toimittamia asennusohjeita on noudatettava vaikkei jotain tiettyä asiaa välttämättä standardissa olisi vaadittukaan.
Olikin kätevämmin käsillä tuo kuin itselläni. Suoraa vaatimustahan tuossa ei ole.
Toisaalta nämä "yleensä"-tyyliset määritelmät ovat välillä haastavia tulkittavia. Kauko-ohjaus on myös hieman tulkinnan varainen. Kysyjän tapauksessa sauna tulee tarkistettua jos ohjaus on pesuhuoneessa eikä mitään muuta etäkäyttöä tai viikkoajastusta ole. Niiden kera tilanne on toinen.

Valmistajan ohjeistus on toki se, jonka mukaan mennään. Toisaalta mainitun Helonkin OK33-sarjan ohjauskeskuksia myydään edelleen eikä niissä ole mitään liitäntämahdollisuutta ovikytkimelle.
 
Löytyykö joltain valmistajalta lattialämmityksen älytermostaattia vikavirralla? Pikaisella googlettelulla en löytänyt kun noita ns perusmalleja. Erillistä vikavirtakytkintä en halua ulkonäkösyistä ja vanhaan tulppasulakekeskukseen en viitsisiä vikavirtoja käydä asennuttamaan.
 
Jos haluaisi vetää yläkerran pääkeskuksesta (tulppasulakkeita) kaapelin kellariin tulevaan pieneen keskukseen, niin pitääkö tämän syötölle olla omat sulakkeet tuolla pääkeskuksessa, vai kytketäänkö vaiheet siellä suoraan virtakiskoihin kiinni? Siksi kysyn, koska kolmea vapaata sulaketta tuolla ei ole, niin kaatuuko haaveilu heti siihen.
 
Jos haluaisi vetää yläkerran pääkeskuksesta (tulppasulakkeita) kaapelin kellariin tulevaan pieneen keskukseen, niin pitääkö tämän syötölle olla omat sulakkeet tuolla pääkeskuksessa, vai kytketäänkö vaiheet siellä suoraan virtakiskoihin kiinni? Siksi kysyn, koska kolmea vapaata sulaketta tuolla ei ole, niin kaatuuko haaveilu heti siihen.
Tarvii olla omat
 
Jos haluaisi vetää yläkerran pääkeskuksesta (tulppasulakkeita) kaapelin kellariin tulevaan pieneen keskukseen, niin pitääkö tämän syötölle olla omat sulakkeet tuolla pääkeskuksessa, vai kytketäänkö vaiheet siellä suoraan virtakiskoihin kiinni? Siksi kysyn, koska kolmea vapaata sulaketta tuolla ei ole, niin kaatuuko haaveilu heti siihen.
Voit ottaa suoraan kiskoilta kunhan otat pääsulakkeiden jälkeen. Ei tuossa mitään kiellettyä ole ja tuolla tavalla tehdään käytännössä kaikki OKT:t, joissa on ulkomittauskeskus ja sisällä sitten "varsinainen" pääkeskus.
 
Viimeksi muokattu:
Tarvii olla omat
Voit ottaa suoraan kiskoilta kunhan otat pääsulakkeiden jälkeen. Ei tuossa mitään kiellettyä ole ja tuolla tavalla tehdään käytännössä kaikki OKT:t, joissa on ulkomittauskeskus ja sisällä sitten "varsinainen" pääkeskus.

Hämmentävää.. Arvasitko @TheMeII että noin kuuluisi tehdä, vai miksi vastaukset eroaa melkoisesti toisistaan?
 
Tarvii olla omat
Perusteletko väitteesi?

Voit ottaa suoraan kiskoilta kunhan otat pääsulakkeiden jälkeen. Ei tuossa mitään kiellettyä ole ja tuolla tavalla tehdään käytännössä kaikki OKT:t, joissa on ulkomittauskeskus ja sisällä sitten "varsinainen" pääkeskus.
Näinhän se homma pääsääntöisesti menee OKT-ympäristössä. Kunhan riittävän tukevaa narua vetää niin siinähän se. Yleensä pääsulakkeet eivät niin suuria ole, että kaapelointi tuottaisi ongelmia ja moni haluaa kuitenkin sinne kellariin / autotalliin tms vähintäänkin sen 16A voimavirtarasian ja pari muuta joten eipä paljon pääsulakkeita pienempää syöttöä monesti edes kannata miettiä.
Koska kysytyssä tapauksessa vedon pituuskin on ilmeisen maltillinen, oletuksena voi pitää riittäviä oikosulkuvirtoja järkevällä kaapelin koolla. Toisaalta tämä toki tulee laskea ennen kuin kaapeloi mitään.

Jossain todella poikkeavassa OKT:ssa (puoli konepajaa samassa) voisi sulakkeille olla tarvetta myös alakeskuksen maksimivirran vuoksi.
 
Perusteletko väitteesi?


Näinhän se homma pääsääntöisesti menee OKT-ympäristössä. Kunhan riittävän tukevaa narua vetää niin siinähän se. Yleensä pääsulakkeet eivät niin suuria ole, että kaapelointi tuottaisi ongelmia ja moni haluaa kuitenkin sinne kellariin / autotalliin tms vähintäänkin sen 16A voimavirtarasian ja pari muuta joten eipä paljon pääsulakkeita pienempää syöttöä monesti edes kannata miettiä.
Koska kysytyssä tapauksessa vedon pituuskin on ilmeisen maltillinen, oletuksena voi pitää riittäviä oikosulkuvirtoja järkevällä kaapelin koolla. Toisaalta tämä toki tulee laskea ennen kuin kaapeloi mitään.

Jossain todella poikkeavassa OKT:ssa (puoli konepajaa samassa) voisi sulakkeille olla tarvetta myös alakeskuksen maksimivirran vuoksi.
Olisko sitten tuo että mulla vastaan tulleet on olleet omien pienempien sulakkeiden takana että kaikki olleet normaalia isommilla pääsulakkeilla olevia kauppa- tai maatilarakennuksia.
 
Olisko sitten tuo että mulla vastaan tulleet on olleet omien pienempien sulakkeiden takana että kaikki olleet normaalia isommilla pääsulakkeilla olevia kauppa- tai maatilarakennuksia.
Ihan kelvollinen perustelu mutta toki yleistää ei aina kannata. Onhan noissa kuitenkin kyse hieman muusta kuin normista OKT:sta.

Maatiloilla tuota on suurempien pääsulakkeiden vuoksi, samoin pääkeskuskin on helposti muualla kuin asuinrakennuksessa. Sieltä pihan perältä pitkä veto ilman välisulakkeita voisi vaatia kohtuuttoman paksua kaapelia oikosulkuvirtojen vuoksi.

Ja samaan sopivat kyllä vanhat kaupparakennukset ja vastaavat. Kyllä kylmälaitteet jo yksinään kuluttavat jonkin verran joten vähän tukevampaa pääsulaketta saa olla. Ja jos sinne alakeskukselle ei ole tulossa kovin suuria kulutuksia, on ihan järkevää käyttää välisulakkeita ja ohuempaa kaapelointia.

Noissa mainitsemissasi on vielä sekin mahdollisuus, että pääsulakkeiden kokoa on kasvatettu. Näin tehtäessä ollaan helposti tilanteessa, jossa on niitä välisulakkeita lisäiltävä. Normissa OKT:ssa harvemmin näin. Mutta jos se sähköauto kaipaa teholaturia, voi toki sama tulla eteen sen seurauksena.

Jees, eli uskon nyt että tuollainen saadaan tehtyä. Kaapelin veto tulee olemaan luokkaa 10m.
Kiitos kaikille vastanneille! :)
Noin lyhyellä kaapelilla ei suuria häviöitä synny joten ei tuosta oikosulkuvirtojenkaan osalta ongelmaa tule. Mutta tätähän ei siis kaapeloida sillä 5x2,5mm2 MMJ:llä vaikka sitä pätkä nurkissa olisikin. Ihan sillä ei pärjätä.
 
SFS 6000-7-703.55 sanotaan näin (kansallinen lisävaatimus):

"Jos saunan kiuasta halutaan kauko-ohjata, se pitää toteuttaa standardin SFS-EN 60335-2-53 mukaisten valmistajan ohjeiden mukaisesti. Ohjeet edellyttävät yleensä, että saunan ovessa on kytkin, joka purkaa kauko-ohjauksen kun ovi avataan."


Ja yleensäkin valmistajan toimittamia asennusohjeita on noudatettava vaikkei jotain tiettyä asiaa välttämättä standardissa olisi vaadittukaan.

Tuo "kauko-ohjaus" tulkitaan yleensä jonkinlaiseksi etäohjaukseksi joka mahdollistaa sen kiukaan päälle kytkemisen esim kännykällä tms jostain muualta kuin sen saunan välittömästä läheisyydestä. Valmistajathan sitten itse lisäilevät kaiken näköisiä tekstejä, etteivät joutisi vastuuseen jostain mahdollisesta virheestä.


Löytyykö joltain valmistajalta lattialämmityksen älytermostaattia vikavirralla? Pikaisella googlettelulla en löytänyt kun noita ns perusmalleja. Erillistä vikavirtakytkintä en halua ulkonäkösyistä ja vanhaan tulppasulakekeskukseen en viitsisiä vikavirtoja käydä asennuttamaan.

Enstolla on vikistermari, jossa on jonkintasoinen "äly", jota pystyy bluetoothilla ohjailemaan, mutta käytännössä se äly on lähinnä jotain ajastuksia. Jos haluaa suoraan pilven kanssa juttelevan termarin, niin sellaista ei ole. Itseasiassa tuo Enston termari on ylipäätään ainoa markkinoilla oleva termari jossa on sisäinen vikavirtasuoja.
 
Oisko vinkkiä kauko-ohjattavasta keittiön työtasovalosta jossa oisi myös pistorasiat? Ikealla oli tämmöinen mutta ei ole enää valikoimassa.
 
Tuo "kauko-ohjaus" tulkitaan yleensä jonkinlaiseksi etäohjaukseksi joka mahdollistaa sen kiukaan päälle kytkemisen esim kännykällä tms jostain muualta kuin sen saunan välittömästä läheisyydestä. Valmistajathan sitten itse lisäilevät kaiken näköisiä tekstejä, etteivät joutisi vastuuseen jostain mahdollisesta virheestä.

No jos viitsit lukea tuon linkatun asennusohjeen niin siinä asia on sanottu aika yksiselitteisesti. Ja jos asennat kiukaan jollain muulla tapaa kuin valmistajan asennusohjeen mukaisesti niin olet itse maksumiehenä jos ja kun jotain sattuu. Sillä omalla standardin tulkinnalla ei ole tässä tapauksessa mitään merkitystä vaan sillä miten valmistaja sen tulkitsee.
 
No jos viitsit lukea tuon linkatun asennusohjeen niin siinä asia on sanottu aika yksiselitteisesti. Ja jos asennat kiukaan jollain muulla tapaa kuin valmistajan asennusohjeen mukaisesti niin olet itse maksumiehenä jos ja kun jotain sattuu. Sillä omalla standardin tulkinnalla ei ole tässä tapauksessa mitään merkitystä vaan sillä miten valmistaja sen tulkitsee.
Ööö.. tietysti, mutta valmistaja on kirjoittanut tuon asennusohjeensa juuri oman perseensä suojaamiseksi, mutta esim D1:ssä esitetty ovikytkimen ohjaama kauko-ohjaus on nimenomaan kännykällä tms muulla laitteella tapahtuvaa etäohjausta käsittelevä.

Itseasiassa osassa kiukaista ohjauskytkin on rakenteeltaan sellainen että sitä ei edes saunaan saa asentaa.
 
Itseasiassa osassa kiukaista ohjauskytkin on rakenteeltaan sellainen että sitä ei edes saunaan saa asentaa.
Sehän on käytännössä joka kiukaan "johdon päässä" olevassa yksikössä sellainen että ei sitä saunaan voi yli 1m korkeudelle laittaa, vaikka siis itse yksikkö olisi pienoisjännitteellä niin valmistaja kieltää. Käytännössä ainoa käytettävyydeltään "järkevä" vaihtoehto on laittaa se yksikkö pesuhuoneeseen järkevälle korkeudelle. Itsellä tuo on esim. saunan oven vieressä, ei vaan voi ymmärtää että miten se siinä on (niin) eri asia kuin saunassa, voithan sä saunasssakin vääntää kiukaan päälle silmät kiinni joka vastaa sitä että et avaisi saunan ovea (jos yksikkö olisi saunassa niin ohjeissa ei sanota että pitää olla silmät auki ja katsoa ympärilleen, sanotaan vain että kiukaan päälle ei saa pistää kamaa). Sääntösuomessa saadaan kyllä monesta asiasta tehtyä aivan liian vaikea...
 
Sehän on käytännössä joka kiukaan "johdon päässä" olevassa yksikössä sellainen että ei sitä saunaan voi yli 1m korkeudelle laittaa, vaikka siis itse yksikkö olisi pienoisjännitteellä niin valmistaja kieltää. Käytännössä ainoa käytettävyydeltään "järkevä" vaihtoehto on laittaa se yksikkö pesuhuoneeseen järkevälle korkeudelle. Itsellä tuo on esim. saunan oven vieressä, ei vaan voi ymmärtää että miten se siinä on (niin) eri asia kuin saunassa, voithan sä saunasssakin vääntää kiukaan päälle silmät kiinni joka vastaa sitä että et avaisi saunan ovea (jos yksikkö olisi saunassa niin ohjeissa ei sanota että pitää olla silmät auki ja katsoa ympärilleen, sanotaan vain että kiukaan päälle ei saa pistää kamaa). Sääntösuomessa saadaan kyllä monesta asiasta tehtyä aivan liian vaikea...
Sinänsä se pienoisjännite ei auta tuohon korkeusvaatimukseen, jonka lisäksi siinä tulee jo käytettävyysongelma, jos siihen polttaa sormensa, mutta mä tarkoitin kyllä ihan niitä ohjauslaitteita joita ei saa asentaa kuin kuiviin tiloihin, siis ei edes pesutilaan, vaan lähimmilläänkin ne ovat jossian pukuhuoneessa.
 
Sinänsä se pienoisjännite ei auta tuohon korkeusvaatimukseen, jonka lisäksi siinä tulee jo käytettävyysongelma, jos siihen polttaa sormensa, mutta mä tarkoitin kyllä ihan niitä ohjauslaitteita joita ei saa asentaa kuin kuiviin tiloihin, siis ei edes pesutilaan, vaan lähimmilläänkin ne ovat jossian pukuhuoneessa.

1200mm suihkusta riittää ihan vaan IPX1 jos tila liittyy löylyhuoneeseen.
 
1200mm suihkusta riittää ihan vaan IPX1 jos tila liittyy löylyhuoneeseen.
Ei ne taida olla kuin ip20.

Eikä tuolla nyt ole sinänsä suurempaa merkitystä, jokin valmistaja on vaan keksinyt että sitä ei saa asentaa löylyhuoneen ulkopuolelle.. tosin itse en ole tällaiseen törmännyt, ja ohjauspaneeli on voitu aina asentaa asiakkaan toivomaan paikkaan.
 
Mulla on ilmeisesti uima-altaan kiertovesipumpun valovirtamoottorin kondensaattori tullut tiensä päähän. Ei jaksa enää lähteä käyntiin, vähän alkuun pyöräyttämällä pysyy käynnissä. Konkka on kooltaan 14 uf. Satuin löytämään yhdestä vanhasta moottorista 16uf konkan, jolla lähti moottori iloisesti käymään. Uskaltaako tuon isomman konkan jättää käyttöön vai pitäisikö jostain metsästää oikean kokoinen?
 
Uskaltaa jättää käyttöön, parin µF ero ei tuossa vaikuta yhtään mitään. Luultavasti kannun kyljessäkin lukee toleranssiksi joku 20% jonka sisälle tuo heitto jo menee.
 
Onko olemassa semmoista liiketunnistinta että jos kaksi kertaa valokytkintä painaa nopeasti valo on esim 2h päällä?

Nyt on siis kytkimen takana lamppu jossa on oma liiketunnistin, mutta jos vaihtaisi ns. Normaalin lampun ja erillisen liiketunnistimen.

Kolatessa ei riitä liiketunnistimen matka kauemmas ni pitää aina käydä mutka lähempänä että saa valon syttymään.
 
Onko olemassa semmoista liiketunnistinta että jos kaksi kertaa valokytkintä painaa nopeasti valo on esim 2h päällä?

Nyt on siis kytkimen takana lamppu jossa on oma liiketunnistin, mutta jos vaihtaisi ns. Normaalin lampun ja erillisen liiketunnistimen.

Kolatessa ei riitä liiketunnistimen matka kauemmas ni pitää aina käydä mutka lähempänä että saa valon syttymään.

Steineliltä löytyy en muista mallia mut yhden asentanu.
 
Onko olemassa semmoista liiketunnistinta että jos kaksi kertaa valokytkintä painaa nopeasti valo on esim 2h päällä?

Nyt on siis kytkimen takana lamppu jossa on oma liiketunnistin, mutta jos vaihtaisi ns. Normaalin lampun ja erillisen liiketunnistimen.

Kolatessa ei riitä liiketunnistimen matka kauemmas ni pitää aina käydä mutka lähempänä että saa valon syttymään.
Ihan tyhmä kysymys: Eikö aika voisi olla pidempi ja ongelma hoituisi sillä?

Mihin se tunnistin tulisi tai missä nykyinen lamppu on? Eli lähinnä, millaisen tunnistimen tarvitsisit, pitääkö olla joku 360 astetta, mikä olisi asennustapa jne?
Ja jos kaapelointi antaa periksi niin normaalein tapa tällaisiin on lamppu tunnistimen perässä ja kytkimellä ohitus eli aina päälle. Jos tätä ei haluta, voi ehkä silti helpoin olla ihan perustunnistin ja tunnistimen / lampun läheisyyteen erikseen kytkin, jolla ohitat tarvittaessa tunnistimen. Pärjää peruspalikoilla eikä tarvitse muutella suuremmin mitään. Kaukosäätimellä pakko-ohjattaviakin tunnistimia on mutta se tuskin palvelee kysytyssä tilanteessa mitenkään.

Jonkun tuollaisen muistan etäisesti nähneeni itsekin mutta kuten @Supadog en muista paremmin. Toisaalta taas monessa fiksummassa tarvitaan nykyään käyttöönottoon kaukosäädin josta taas aiheutuu turhia kuluja yksittäisen osalta.
 
Kiitos @Supadog! Juuri tuota haen, minä jo kuvittelin että pitää joku ulkoinen kytkin kehittää millä voi ohittaa liiketunnistimen jotta valon saan päälle pitemmäksi ajaksi.

@djmake turhaan se töihin lähtiessä palaa pitkään se lamppu ja töissä tullessa haluan että valo syttyy kun tulen kotiin.
 
Kiitos @Supadog! Juuri tuota haen, minä jo kuvittelin että pitää joku ulkoinen kytkin kehittää millä voi ohittaa liiketunnistimen jotta valon saan päälle pitemmäksi ajaksi.

@djmake turhaan se töihin lähtiessä palaa pitkään se lamppu ja töissä tullessa haluan että valo syttyy kun tulen kotiin.
Näin ledien aikaan en oikein osannut nähdä ongelmana hieman pidempää palamisaikaa yksittäisen lampun osalta.

Joka tapauksessa Tuo @Supadog mainitsema vastaa tarpeeseesi. Ja paremmin muisteltu, mitä itselläni. Ei ottanut nopeasti silmään vaikka noita vilkaisin. Erikoisominaisuus kuitenkin ja harvoin mitään tarvetta miettiä niin etsimään joutuu.
Kokonaan eri asia on, kannattaako koko homma. Et ottanut kantaa siihen, missä lamppu on nyt, mitä muita vaatimuksia jne. Niillä on melkoisesti vaikutusta. Kun tuon tunnistimenkin ovh näkyi olevan se 120e ainakin SLOlla (joo, ei siitä kukaan sitä maksa mutta jos asentaja sen tuo tullessaan niin asiakas maksaa herkästi tuon) niin töiden kera ei maksa koskaan itseään. Siitä siis tuo kysymys, onko oikeasti tarpeen tehdä muutoksia.
 
Siis nyt on 50w lamppu jossa kiinteä liiketunnistin. Kolatessa ottaa päähän juosta lampun luona että valo taas syttyisi. Toki lamppu on niin ylhäällä että senkään takia ei toimi lampun tunnistin kunnolla. Mutta vaikka toimisi, ei ota niin kaukaa kuin haluisin.

Nyt vaihdan lampuksi sellaisen jossa ei ole liiketunnistinta ja liiketunnistimeksi tuon steinelin niin saan palamaan lampun pitempään kätevästi.

Ja tottakai se kannattaa laittaa kun tuommosta olen etsinyt :) clasohlsonilla oli 70€, että eiköhän tuon raski hinnan puolesta ostaa.

En tässä etsi mitään säästöä vaan käytännöllisyyttä, mutta en silti halua että pihalla turhaan valo palaa esim aina 30min kun havaitsee liikettä (nykyisen lampun taisi saada säädettyä 30min tai 60min).
 
Pihan / talon ulkovalaistus.

Ajatus on kirkkaana päässä mutta hakusanat ei osuneet. Talo on muurattu ns. lohkottu pintaisella valkoisella tiilellä. Valo tulee seinän viereen ylöspäin osoittamaan.
Mutta en halua niiden palavan pelkästään jatkuvasti koska asumme maalla ja naapurit varmaan pärjäävät ilman ylimääräistä valosaastetta.

Haaveissa olisi hitaasti syttyvä ja sammuva liiketunnistus systeemi. Kun kaartaa autolla pihaan valot alkavat syttyä.

Eli liiketunnistin. Valot jatkuvasti liiketunnistuksella ja lisäksi kytkin jolla pysyvästi päälle.
Kohdevalosarja jonka ei tarvitse olla kauhean kirkas.

kokemuksia / ehdotuksia kohtuuhintaisista ledeistä ja osista jolla tuo hitaasti syttyminen toteutetaan?
 
Haaveissa olisi hitaasti syttyvä ja sammuva liiketunnistus systeemi. Kun kaartaa autolla pihaan valot alkavat syttyä.

Teeseitse-mies teki attiny85:llä ja ledinauhoilla vähän vastaavan, ei tullut montaa euroa hintaa. On muuten hämmentävän paljon miellyttävämpi kahdessa sekunnissa kirkastuvat ja himmenevät valot vs. normaali on-off. Etuoven valaistus on sittemmin vaihdettu tuon tolpan ympäri kiedottuun nauhaan, kun ensimmäinen kiinanauha kävi vaan diskoilemaan jo muutaman vuoden iässä.

etuvalot
 
Sellaiset superlonglife loistepurkimalliset energiansäästölampu, hidas syttyminen on ihan sisäänrakennettu ominaisuus :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 432
Viestejä
4 512 071
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom