Kysymyksiä sähkömiehille

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
530
Ainakin vanhoissa rakennuksissa yleinen syy noiden putkien jumittamiseen tuntuu olevan rakenteiden eläminen. Itsekin haluaisin vetää yhden langan lisää makuuhuoneen valokytkimeltä kattolampulle mutta vaikka molemmissa päissä putki vaikuttaa varsin tilavalta niin jossakin rakenteiden sisällä on tapahtunut jotakin ja putki on lytyssä eikä vetojousi mahdu läpi. On kokeiltu sekä nylon- että metalliversiota.

Veikkaisin että tiedän ongelmakohdan koska remppaa tehdessä kun otti vanhoja tapetteja pois niin alta paljastui juuri tuolta väliltä rakenteiden elämisestä johtuvia halkeamia ja seinäpinta oli vähän eri tasossa (monta milliä) monien tapetti- ja maalikerrosten alla joten luultavasti putki on läjässä seinän sisällä.

Tietty jos uskaltaisi vanhaa piuhaa käyttää vetolankana niin saattaisi saada yhden langan menemään tuonne mutta riski että vanhaakaan ei enää saa takaisin paikoilleen on kohtalaisen suuri niin ei viitsi edes kokeilla. Pelkkää ML:ää putkeen työntämällä ei tunnu paljaaltaan menemään vaan tökkää toisesta päästä noin 1.5m kohdalla (jossa todennäköisesti tiukka mutka) ja toisesta päästä kokeillessa noin 2m kohdalla (jossa katto vaihtuu seinäksi eli tiukka mutka).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 792
Ite asun juuri 1990 valmistuneessa kerrostalossa ja tässä on hella yksivaiheisena ja 25A sulakkeen takana. Hyvin on riittänyt vaikka isompaa levyä on pitäny täysillä eli numerolla 6. Uunin kyljessä 8.5kW ja näyttää sulaketaulu suoraan yhtä vanhalta kuin talokin.

Mitä edellisessä asunnossa ehdin asua valmistumisen jälkeen 3v (2015 valmistunut) niin siellä oli hella kytketty 3 vaiheen takana sekä 16A per hellan vaihe.
Eihän se isoinkaan levy ole kuin jokin 2,5-3kW tehoinen, ja kyllä se 25A sulake 5,7kW kestää jatkuvaa tehoa, hetken aikaa isompaakin. Kyllä tuosta aktiivikokkailija saa sulakkeen palamaan.

Sinänsä uudemmassa liedessä ei auta vaikka sen levyn pistäisi pienemmälle, koska ne on useimmiten termariohjattuja, ja sen lämmityssyklin aikana ne ottaa maksimivirtaa. Perinteisissä liesissä sen kääntäminen "neloselle" tosiaan pudotti sen tehon puoleen, eikä lämpötilaa, kuten nykyään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
530
Jos en ihan väärin muista niin tavallinen tulppasulake kestää tunnin verran noin 1.4x kuormaa eli 10A sulake kestää tunnin 14A virtaa ja 25A sulake jo 35A tunnin verran eli noin 8kW. Harvemmin sitä tulee kovin montaa levyä tuntia yhtäjaksoisesti täysillä pidettyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
573
Enpä olisi edes yllättynyt jos samalla itse moottori on tehty pykälää pienemmällä runkokoolla kuin normaalisti on tapana. Niitäkin esityksiä on muutakia tullut vastaan.
Mikäs ongelma tässä on? Vasta ABB:ltä tuli myyntiin 90kW 280 akselikorkeuden moottori mikä on tehty 250 akselikorkeuksisen moottorin runkoon. Tosin ei siinä kuparissa ja raudassa noin muuten oo säätetty kun S1 käyttöön tarkoitettu.
 
Liittynyt
28.01.2018
Viestejä
5
Kysymys omakotitalon lämminvesivaraajan sähköistä: Normaalisti lämmin vesi lämpenee yöaikaan ja lämmitystä ohjaa sähkötaulussa kontaktori GE Contax 24A. Kontaktorissa on kytkin 0-auto-1 jossa 0 = ei virtaa, auto=yösähkö ja 1=päiväsähkö seuraavaan yösähköön saakka jolloin kytkin palaa automaattisesti auto -asentoon.
Ongelma on ettei 1 -asentoa pysty valitsemaan muulloin kuin yösähkön ollessa päällä. Päiväaikaan asentoa 1 ei saa valittua, kytkin on jäykkä eikä se voimalla painettuna jää 1 -asentoon vaan palaa auto:lle. Eli jos tulee isompi joukko saunavieraita, niistä täytyy tietää edellisenä yönä että saa päivälämmityksen kytkettyä päälle, muuten lämmin vesi loppuu kesken. Lämminvesivaraaja ei siis lämmitä normaalisti yhtään lisää ennen yösähkön kytkeytymistä.
Onko kontaktori rikki vai kuuluuko sen toimia noin? Ikää tuolla lienee 20 vuotta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
166
Kysymys omakotitalon lämminvesivaraajan sähköistä: Normaalisti lämmin vesi lämpenee yöaikaan ja lämmitystä ohjaa sähkötaulussa kontaktori GE Contax 24A. Kontaktorissa on kytkin 0-auto-1 jossa 0 = ei virtaa, auto=yösähkö ja 1=päiväsähkö seuraavaan yösähköön saakka jolloin kytkin palaa automaattisesti auto -asentoon.
Enimmäkseen kyllä toimivat niin, että milloin vain voi pakkokäytölle laittaa ja seuraava yösähkökytkentä palauttaa autolle.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
100
Kysymys omakotitalon lämminvesivaraajan sähköistä: Normaalisti lämmin vesi lämpenee yöaikaan ja lämmitystä ohjaa sähkötaulussa kontaktori GE Contax 24A. Kontaktorissa on kytkin 0-auto-1 jossa 0 = ei virtaa, auto=yösähkö ja 1=päiväsähkö seuraavaan yösähköön saakka jolloin kytkin palaa automaattisesti auto -asentoon.
Ongelma on ettei 1 -asentoa pysty valitsemaan muulloin kuin yösähkön ollessa päällä. Päiväaikaan asentoa 1 ei saa valittua, kytkin on jäykkä eikä se voimalla painettuna jää 1 -asentoon vaan palaa auto:lle. Eli jos tulee isompi joukko saunavieraita, niistä täytyy tietää edellisenä yönä että saa päivälämmityksen kytkettyä päälle, muuten lämmin vesi loppuu kesken. Lämminvesivaraaja ei siis lämmitä normaalisti yhtään lisää ennen yösähkön kytkeytymistä.
Onko kontaktori rikki vai kuuluuko sen toimia noin? Ikää tuolla lienee 20 vuotta.
Kyllä se rikki on, tuollaisesta toiminnasta kun ei oikeastaan mitään hyötyä ole. Eli uutta kaipaa tilalle.

Toteutustapoja on tässäkin tekijästä riippuen useampia, voi olla mainitsemasi kaltainen kontaktori, voi olla erillistä kytkintä, kontaktori ainoastaan päälle pakotuksella jne. Eli kun tuota hoitaa kuntoon niin riittävät speksit siitä, mitä on ja mitä halutaan niin onnistuu kerrasta.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
9
Ainakin vanhoissa rakennuksissa yleinen syy noiden putkien jumittamiseen tuntuu olevan rakenteiden eläminen. Itsekin haluaisin vetää yhden langan lisää makuuhuoneen valokytkimeltä kattolampulle mutta vaikka molemmissa päissä putki vaikuttaa varsin tilavalta niin jossakin rakenteiden sisällä on tapahtunut jotakin ja putki on lytyssä eikä vetojousi mahdu läpi. On kokeiltu sekä nylon- että metalliversiota.

Veikkaisin että tiedän ongelmakohdan koska remppaa tehdessä kun otti vanhoja tapetteja pois niin alta paljastui juuri tuolta väliltä rakenteiden elämisestä johtuvia halkeamia ja seinäpinta oli vähän eri tasossa (monta milliä) monien tapetti- ja maalikerrosten alla joten luultavasti putki on läjässä seinän sisällä.

Tietty jos uskaltaisi vanhaa piuhaa käyttää vetolankana niin saattaisi saada yhden langan menemään tuonne mutta riski että vanhaakaan ei enää saa takaisin paikoilleen on kohtalaisen suuri niin ei viitsi edes kokeilla. Pelkkää ML:ää putkeen työntämällä ei tunnu paljaaltaan menemään vaan tökkää toisesta päästä noin 1.5m kohdalla (jossa todennäköisesti tiukka mutka) ja toisesta päästä kokeillessa noin 2m kohdalla (jossa katto vaihtuu seinäksi eli tiukka mutka).
jos vedät yhtä MLää toisesta päästä, ja toinen pää tuntuu liikkuvan ihan kivasti, en kyllä itse pelkäisi vetää sillä kahta uutta piuhaa tilalle. Jos tosissaan joku jumi keskellä ettei vaan fyysisesti mahdu lisäkaapeli niin vetää takaisin ennenkuin tekee jotain peruuttamatonta. Liukkarina nestesaippua ja kaveri tottakai apuun vetoon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 792
Jos en ihan väärin muista niin tavallinen tulppasulake kestää tunnin verran noin 1.4x kuormaa eli 10A sulake kestää tunnin 14A virtaa ja 25A sulake jo 35A tunnin verran eli noin 8kW. Harvemmin sitä tulee kovin montaa levyä tuntia yhtäjaksoisesti täysillä pidettyä.
Joskus tuota testattiin, tavallinen 4 levyinen lattialiesi täydellä teholla napsautti C25:n alas ehkä suunnilleen minuutissa.

En kyllä enää muista täsmälleen mikä se teho oli, mutta tuollainen perus liesi joita VVO:n vuokrataloon kärrättiin kymmenittäin.

Tuo oli kuitenkin kohtuullisen uusi talo, ja asuntokohtainen pääsulakekin on 35A, jonka takia liedellekin jouti se 25A nalli. Vanhemmissa taloissa asunnon pääsulake on 25A ja liedellä vain 20A.

Kyllähän se malko aktiivista kokkailua edellyttää että se sulake palaa, mutta kyllä varsinkin 20A nallin saa jo melko nopeasti lähtemään, jos siellä on 7,2kW liesitaso takana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
530
jos vedät yhtä MLää toisesta päästä, ja toinen pää tuntuu liikkuvan ihan kivasti, en kyllä itse pelkäisi vetää sillä kahta uutta piuhaa tilalle. Jos tosissaan joku jumi keskellä ettei vaan fyysisesti mahdu lisäkaapeli niin vetää takaisin ennenkuin tekee jotain peruuttamatonta. Liukkarina nestesaippua ja kaveri tottakai apuun vetoon.
Sen verran nihkeästi tuntuivat liikkuvan että en uskaltanut kokeilla onneani kun viimeksi oli nuo rasiat auki. Pitää joskus kesällä varmaan ottaa projektiksi kun on ulkona valoisaa eikä haittaa jos on pari päivää lamppu pois katosta.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
791
Sen verran nihkeästi tuntuivat liikkuvan että en uskaltanut kokeilla onneani kun viimeksi oli nuo rasiat auki. Pitää joskus kesällä varmaan ottaa projektiksi kun on ulkona valoisaa eikä haittaa jos on pari päivää lamppu pois katosta.
Vetojousi vaan kiinni vanhoihin lankoihin ja sillä vetäen paikalleen. Sitten vetojousella uutta lankaa tilalle. Näin ite tein parissa kohtaa, kun eipäilin putken irronneen tai olevan rutussa.

tää osottautunut ihan parhaaksi
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
100
Vetojousi vaan kiinni vanhoihin lankoihin ja sillä vetäen paikalleen. Sitten vetojousella uutta lankaa tilalle. Näin ite tein parissa kohtaa, kun eipäilin putken irronneen tai olevan rutussa.

tää osottautunut ihan parhaaksi
Jos ML liikkuu sujuvasti niin toki kokeilisin myös itse (huomioiden, mitä kukakin saa tehdä!!). Toisaalta tässä on kyllä oma riskinsä eli järkeä käyttäen jousen kera. Hymyily nimittäin loppuu kun jousi jää kiinni johonkin kohtaan. Eli jos/kun meno loppuu jousen kera, ei välttämättä kannata kiskoa kovin paljon lisää.

Nimimerkillä varsin varovasti vedetty ja paluusuuntaan "vähän" voimaa käyttäen jäi pala jousta matkalle. Ja tästä taas päästään jousen tyyppiin. Osa on pelkkää kierrettä, osa vaijeria, osa yhdistelmää tms. Hinta korreloi monasti laadun kanssa joten euron jousella ei kannata lähteä kokeilemaan hankalaa paikkaa jos ei halua harmia itselleen. Ei se tukevakaan jousi toki automaattisesti pelasta mutta siitäkin huolimatta. Katkennut oli itsellä kyllä ihan laadukas mutta kierrettä ilman vaijeria ja lyhyen vedon osalta "fiksuna" lähdin sillä kokeilemaan kun muutakaan ei ollut. Ei olisi kannattanut.

Ja huomioida kannattaa myös paikka. Jos olet kivitalossa jossa sähköt betonissa, on se kattorasiaan tms menevät ML:n katkominen varsin hankala asia. Maksaa rahaa ja vaivaa plus tulee pinta-asennusta.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
334
Mä teen vedot yleensä niin että vedän kaikki paitsi yhden langan pois, kiinnitän vedettävät uudet langat siihen viimeiseen, ruiskutan tarvittaessa putkeen vetopäästä silikonisprayta tai voitelen uudet langat jollain kaapeliliukasteella ja vedän langat putkeen.
Jos on vanha talo jossa bitumieristeiset teräsputket niin sitten vedetään mmj:tä lankojen tilalle. Ja jos se ei mahdu niin ei vedetä ollenkaan.

Jos putkeen vedetään vetojousi niin sen on oltava tyhjä, ei mitään sekavetoja jossa jätetään osa vanhoja lankoja putkeen jousen kanssa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 792
Jos putki on hyvässä kunnossa ja riittävän tilava, niin kyllä sinne helposti tuikkaa lasikuituvaijerin ja nykäisee sillä langan sinne lisää. Teräsvaijeri voi syödä eristeet, joten sillä ei ole kovin hyvä vetää.

Jos niillä vanhoilla kaapeleilla vetää uudet kaapelit, tai vaijerin, niin on tärkeää teipata se huolellisen kireästi kumpaankin suuntaan, niin että sen hommaan voi tarivttaessa peruuttaa, jos se tökkää puolessa välissä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
749
Meillä on 90-luvun omakotitalossa kuraeteisen oven ulkopuolella liikkeentunnistimella varustettu ulkovalaisin. Mielestäni siinä on hieman erikoinen ja mahdollisesti laiton sähkötys.

Ulkovalaisimen liikkeentunnistimelle menee ulkoseinän läpi pistotulpalla varustettu johto(pari). Pistotulppa on siis sisäpuolella kuraeteisen pistorasiassa kiinni. Tämän lisäksi ulkovalaisimelle on vedetty johdot sisäpuolella sijaitsevalta valokatkaisimelta, jolla voi ohittaa liikkeentunnistimen. Katkaisimen ollessa kiinni ulkovalaisin palaa jatkuvasti, ja katkaisimen ollessa auki ulkovalaisin syttyy vain liikkeestä.

Tuo pistotulpparatkaisu on kyllä mielenkiintoinen. On outoa, että kiinteää ulkovalaisinta varten on vedetty pistotulpallinen johto seinän läpi.

Lisäksi tästä aiheutuu se ikävä tilanne, että valaisin ei muutu jännitteettömäksi vaikka pistotulppa on irti. Lähtökohtaisesti itse ainakin oletan, että pistotulpallinen sähkölaite on jännitteetön, jos pistotulppa irroitetaan.

Onko tuo asennus laiton?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
320
Sinänsä uudemmassa liedessä ei auta vaikka sen levyn pistäisi pienemmälle, koska ne on useimmiten termariohjattuja, ja sen lämmityssyklin aikana ne ottaa maksimivirtaa.
Jos vielä ollaan induktiotasoissa, niin tuollaisiakin virityksi on, mutta olisi aika karmee kokkailijalle jos sellaisen vahngossa hankkii. Ja ei välttämättä termari, vaan ihan harva syklinen päällä/pois ohjaus tehovalinnan mukaan suhde.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
37
Haluaisin kylpyhuoneeseen parempan valaistuksen pelkkien peilikaapin led-spottien tilalle. Samalla teen alaslasketun katon 2,45m korkoon. Kylpyhuoneen koko on 2550 x 1550mm ja ideana olisi vetää tunnelmavalaistukseksi ja näköä antamaan led-valonauhat pitkille sivuille upotettuna alumiiniprofiiliin. Riittääkö tuon kokoiseen kylpyhuoneeseen 24V kattovalaisimet yleisvaloiksi vai kannattaako olla 230V? Esim. 2kpl näitä.
Tällä hetkellä ainoa sähkö tulee peilikaapin päälle, jossa on led-muuntaja peilikaapin valoille. Aikomuksena olisi porata peilikaapin päälle reikä levyseinän sisään, josta pujottaisin suojaputken alakaton yläpuolelle. Jos 24V ledit on kelvolliset yleisvaloksi kylppäriin, niin pystynkö lenkittämään 2 x 2,5m nauhat ja 2 x 24V valaisimia yhteen katon yläpuolella ja tuomaan yhden 24V parikaapelin suojaputkessa peilikaapin päälle? Kiinnostaisi kyllä itsetehdä 24V kytkennät ja kutsua sähkäri kytkemään 230V. Kuinkas peilikaapin valot olisi järkevin tehdä? Onko koko ideassa järkeä?Kaapin päälle tietysti muuntaja ledeille.
Nauhaksi ehkä tämä: 6W/m 24V LED-nauha 5m, 60led/m, kosteussuojattu IP67 • Valotehdas - LED-verkkokauppa
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
90
Haluaisin kylpyhuoneeseen parempan valaistuksen pelkkien peilikaapin led-spottien tilalle. Samalla teen alaslasketun katon 2,45m korkoon. Kylpyhuoneen koko on 2550 x 1550mm ja ideana olisi vetää tunnelmavalaistukseksi ja näköä antamaan led-valonauhat pitkille sivuille upotettuna alumiiniprofiiliin. Riittääkö tuon kokoiseen kylpyhuoneeseen 24V kattovalaisimet yleisvaloiksi vai kannattaako olla 230V? Esim. 2kpl näitä.
Tällä hetkellä ainoa sähkö tulee peilikaapin päälle, jossa on led-muuntaja peilikaapin valoille. Aikomuksena olisi porata peilikaapin päälle reikä levyseinän sisään, josta pujottaisin suojaputken alakaton yläpuolelle. Jos 24V ledit on kelvolliset yleisvaloksi kylppäriin, niin pystynkö lenkittämään 2 x 2,5m nauhat ja 2 x 24V valaisimia yhteen katon yläpuolella ja tuomaan yhden 24V parikaapelin suojaputkessa peilikaapin päälle? Kiinnostaisi kyllä itsetehdä 24V kytkennät ja kutsua sähkäri kytkemään 230V. Kuinkas peilikaapin valot olisi järkevin tehdä? Onko koko ideassa järkeä?Kaapin päälle tietysti muuntaja ledeille.
Nauhaksi ehkä tämä: 6W/m 24V LED-nauha 5m, 60led/m, kosteussuojattu IP67 • Valotehdas - LED-verkkokauppa
En ihan täysin ymmärtänyt kysymystä, mutta: "Riittääkö tuon kokoiseen kylpyhuoneeseen 24V kattovalaisimet yleisvaloiksi vai kannattaako olla 230V?" Se jännitehän ei itsessään valon määrään vaikuta. Useimmiten noille kattoon asennettaville led-spoteille tuodaan 230v ja valaisimen yhteydessä tai valaisimesta erillään on erillinen valaisinkohtainen led-driveri (vakiojännite- tai usein vakiovirtalähde). Led-nauhat toimivat vakiojännitteellä, nauhasta riippuen yleensä 12vdc tai 24vdc.

Jos oikein ymmärsin ajattelit hyödyntää peilikaapin led-muuntajaa syöttämään sähköä myös led-nauhoille. Luultavasti siinä nykyisessä muuntajassa ei edes teho riitä, noista nauhoista tulee 30w lisää. Pitäisi myös varmistaa, että se on vakiojännitelähde 24vdc, jotta soveltuisi noille nauhoille.

Periaatteessa kaikki saa toimimaan yhdellä muuntajalla kunhan muuntajassa on riittävästi potkua ja kaikki valonlähteet syövät samaa jännitettä. Toki silloin kaikki valot ovat yhtäaikaa päällä jos ohjataan muuntajan 230v puolta.

Kun teet alaslasketun katon on sinne samalla helppo tuoda ohjattu sähkö ja sijoittaa tarpeelliset uudet muuntajat yms. uusille valoille ja nauhoille alakaton yläpuolelle huoltoluukun päälle. Suosittelen sähkärin käyttämistä paikan päällä :whistling:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
37
En ihan täysin ymmärtänyt kysymystä, mutta: "Riittääkö tuon kokoiseen kylpyhuoneeseen 24V kattovalaisimet yleisvaloiksi vai kannattaako olla 230V?" Se jännitehän ei itsessään valon määrään vaikuta. Useimmiten noille kattoon asennettaville led-spoteille tuodaan 230v ja valaisimen yhteydessä tai valaisimesta erillään on erillinen valaisinkohtainen led-driveri (vakiojännite- tai usein vakiovirtalähde). Led-nauhat toimivat vakiojännitteellä, nauhasta riippuen yleensä 12vdc tai 24vdc.

Jos oikein ymmärsin ajattelit hyödyntää peilikaapin led-muuntajaa syöttämään sähköä myös led-nauhoille. Luultavasti siinä nykyisessä muuntajassa ei edes teho riitä, noista nauhoista tulee 30w lisää. Pitäisi myös varmistaa, että se on vakiojännitelähde 24vdc, jotta soveltuisi noille nauhoille.

Periaatteessa kaikki saa toimimaan yhdellä muuntajalla kunhan muuntajassa on riittävästi potkua ja kaikki valonlähteet syövät samaa jännitettä. Toki silloin kaikki valot ovat yhtäaikaa päällä jos ohjataan muuntajan 230v puolta.

Kun teet alaslasketun katon on sinne samalla helppo tuoda ohjattu sähkö ja sijoittaa tarpeelliset uudet muuntajat yms. uusille valoille ja nauhoille alakaton yläpuolelle huoltoluukun päälle. Suosittelen sähkärin käyttämistä paikan päällä :whistling:
Lähinnä mietin, että olisin itse tehnyt 24V hituvirrat. Mahdollisesti lenkittänyt valaisimet yhteen katon yläpuolella, jolloin ei tarvitsisi montaa kaapelia vetää peilikaapin päältä katon yläpuolelle ja säästyisi huoltoluukuilta. Muutaja olisi jäänyt peilikaapin päälle nykyisen paikalle. Ei haittaa vaikka ohjaus toimisi 230V puolelta. Taidanpa silti pyytää sähkäriä käymään.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 889
Lähinnä mietin, että olisin itse tehnyt 24V hituvirrat. Mahdollisesti lenkittänyt valaisimet yhteen katon yläpuolella, jolloin ei tarvitsisi montaa kaapelia vetää peilikaapin päältä katon yläpuolelle. Muutaja olisi jäänyt peilikaapin päälle nykyisen paikalle. Ei haittaa vaikka ohjaus toimisi 230V puolelta. Taidanpa silti pyytää sähkäriä käymään.
Ostat riittävän tehokkaan meanwellin 24v powerin ja kytket valot siihen. Hinta/laatusuhteiltaan parhaimpia powereita ledeille. Poweri tarvitsee 230v, mutta sehän sieltä jo löytyy valmiina.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
41
Katselin tuossa uuteen taloon kiuasta. Aika monessa mainittiin, että jos ohjauspaneeli tulee saunan ulkopuolelle niin pitää viritellä joku ovikytkin. Onkohan tämä pakollista ja missä kohti muuttunut? Jossain kohtihan noita ohjauspaneeleita laitettiin paljon oesuhuoneisiin, enkä kyllä muista mitään ovikytkimiä.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
100
Katselin tuossa uuteen taloon kiuasta. Aika monessa mainittiin, että jos ohjauspaneeli tulee saunan ulkopuolelle niin pitää viritellä joku ovikytkin. Onkohan tämä pakollista ja missä kohti muuttunut? Jossain kohtihan noita ohjauspaneeleita laitettiin paljon oesuhuoneisiin, enkä kyllä muista mitään ovikytkimiä.
Laitatko jonkin katsomasi esimerkin jotta nähdään, tarjoaako itse ohjaus mahdollisuuden tällaiseen? Ja oletko nimenomaisesti katsonut paikallisesti ohjattavaa vai IOT-versiota, jota voi ohjata muualtakin?
Samoin kalenteriohjauksen tyylisissä tulee kyseeseen lisävaatimuksia.

Mielestäni standardin määritelmän mukaisesti sauna tulee tarkistaa ennen lämmityksen kytkentää uudelleen. Eli etäohjauksen kohdalla on luonnollista vaatia tarkastus ennen ohjauksen mahdollistamista. Samoin näissä on ominaisuuksia, joka sammuttaa kiukaan oven aukiolon ylittäessä määräajan.

Kunhan tarkennat tosiaan, onko kyse pelkästään paikallisesta ohjauksesta saunan ulkopuolella vai muusta etäohjauksesta niin saadaan kaivettua sopivat pykälät.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
334
SFS 6000-7-703.55 sanotaan näin (kansallinen lisävaatimus):

"Jos saunan kiuasta halutaan kauko-ohjata, se pitää toteuttaa standardin SFS-EN 60335-2-53 mukaisten valmistajan ohjeiden mukaisesti. Ohjeet edellyttävät yleensä, että saunan ovessa on kytkin, joka purkaa kauko-ohjauksen kun ovi avataan."


Ja yleensäkin valmistajan toimittamia asennusohjeita on noudatettava vaikkei jotain tiettyä asiaa välttämättä standardissa olisi vaadittukaan.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
100
SFS 6000-7-703.55 sanotaan näin (kansallinen lisävaatimus):

"Jos saunan kiuasta halutaan kauko-ohjata, se pitää toteuttaa standardin SFS-EN 60335-2-53 mukaisten valmistajan ohjeiden mukaisesti. Ohjeet edellyttävät yleensä, että saunan ovessa on kytkin, joka purkaa kauko-ohjauksen kun ovi avataan."


Ja yleensäkin valmistajan toimittamia asennusohjeita on noudatettava vaikkei jotain tiettyä asiaa välttämättä standardissa olisi vaadittukaan.
Olikin kätevämmin käsillä tuo kuin itselläni. Suoraa vaatimustahan tuossa ei ole.
Toisaalta nämä "yleensä"-tyyliset määritelmät ovat välillä haastavia tulkittavia. Kauko-ohjaus on myös hieman tulkinnan varainen. Kysyjän tapauksessa sauna tulee tarkistettua jos ohjaus on pesuhuoneessa eikä mitään muuta etäkäyttöä tai viikkoajastusta ole. Niiden kera tilanne on toinen.

Valmistajan ohjeistus on toki se, jonka mukaan mennään. Toisaalta mainitun Helonkin OK33-sarjan ohjauskeskuksia myydään edelleen eikä niissä ole mitään liitäntämahdollisuutta ovikytkimelle.
 

janne

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
78
Löytyykö joltain valmistajalta lattialämmityksen älytermostaattia vikavirralla? Pikaisella googlettelulla en löytänyt kun noita ns perusmalleja. Erillistä vikavirtakytkintä en halua ulkonäkösyistä ja vanhaan tulppasulakekeskukseen en viitsisiä vikavirtoja käydä asennuttamaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
83 896
Viestejä
1 726 203
Jäsenet
37 215
Uusin jäsen
olperient

Hinta.fi

Ylös Bottom