Löytysköhän tästä topicista apua kaapeli tv/netti jakamiseen?
Tarkoitus ois siis jakaa olohuoneesta kahteen muuhun huoneeseen kaapelitv/netti.
Kaapelointimatkaa olisi yhteensä n. 9 metriä.
Lähtöpään rasia olisi tuossa.
Ilmeisesti minun täytyy käyttää kaapelina koaksiaalikaapeli RG-6? Onko noissa kaapeleissa jotain eroja, kun kuitenkin db luvuista jotain mainintaa noissa? Ja liittiminä IEC uros/naaras liittymiä?
Rasioiksi olisi tarkoitus asentaa pinta-asennuksena. Ilmeisesti MH1 tulisi tämäntapainen rasia: Antennirasia ketjutettava 13dB, 5-1750MHz, Radio/TV, Teleste ja MH2 tälläinen: Antennirasia päättyvä 1dB, 5-1006MHz, TV/Radio, Wisi
Noissa ketjutettavissakin rasioissa näyttäisi olevan noita db lukuja erilaisia, millainen minun tulisi valita? Pitääkö jotain muuta vielä huomioida? Tarkoitus olisi pitää olohuoneessa reititin ja sitten mh2 ostaa vielä erillinen modeemi.
Netti, eli yksi nettiliittymä, yksi modeemi, siitä sitten, piuhalla tai langattomasti jako eteenpäin. Kaksi modeemiakin käy, mutta tarvit kaksi liittymää. (harvoin yhteen liittymää, yhdellä kk maksulla saa kahta modeemia). Ja jos haluat samaan kotiverkkoon, niin jo sen takiakin saman reittimen perään ja kotiverkko sitten yleiskaapeloinnilla (esim Cat6) reittimen/kytkimen perään, niin laitteisiin mitkä haluat piuhalla.
Edit:
Koaksit olikin jo tuossa välissä opastettu seikkaperäisesti.
Koaksi on sitten vaikeampi, mutta jos lähdetään siitä että teet itse, niin jatkojohto rasian TV IEC liittimestä, jolla saat vain telkan, jos haluat kaksi telkkaa perään, niin haaroitus väliin. Se riittääkö tasot riippuu kuinka vaihteluvälin ylälaidassa on lähdöstä, pidä johdot kiinni vastaanottimissa. Jos toisen telkan poistat myöhemmin, niin poista samalla haaroitus.
(edit, ei siis marketin halpoja rimpula jatkoja, joko laadukkaat jostain, tai sitten vain kunnollisella RG-6 (oleellista on suojaus), johon kunnon liittimet päihin (haaroitin päihin F liittimet, ei tarvi olla työkalu puristeiset, löytyy avaimellakkin kiristettäviä ja kyllä ihan vanhan mallinnen sormin kiristettäväkin käy, jos se haaroittimen haluat rasiaan, niin ensimmäisen pisteen luo joku jakorasia minkä sisälle, piilotat. Siitä sitten laadukkaalla "laitekaapelilla" telkkoihin (jos jostain löydät f-liitin - IEC uros versio), tai tee tuosta RG-6sta, jos telkat on paikallaan, eli jäykkä kaapeli ei haittaa.
Jos haluat kunnollisen, niin sitten alan asenusfirmaan ja taloyhtiöön yhteyttä. Jos taloyhtiössä tähtiverkko, niin voi olla mahdollisuuksia. Kustannuksia voi säästää jos siitä asunnon tähtipisteestä vedät itse asennusfirman kanssa sovitulla kaapelilla välit reiluilla hännillä, niin asentaja käy sitten kytkemässä rasiat (ja tuo sopivat ja mittaa).
Edit.
Koaksi vedon toimivuuden voi kokeilla ensin vapaalla laittia asennuksella, ja jos jokin härpäke millä voi edes vähän mitata laatua, ennen kuin teet siistin asennuksen.
Jos haluat myös radion niin se vaatii sitten toisen koaksi (no näin vähän yksinkertaistettuna)
Kaapelimodeemin sitten asennat sellaisen olemassa olevan rasian luokse mikä on vapaana.
F-liittimistä, huomaa kun niitä hankit että ovat kaapelille sopivankokoisia.